Carré pakt uit op 100ste verjaardag Frans Boelen: 'Programmeren moet op kennis en gevoel' 'Nederland verwaarloost jeugdig muziektalent' in ii geschrapt GEZOCHT Kunstfestival Wat leer je op de Theaterschool? DONDERDAG 4 DECEMBER 1986 KUNST Abonnementensysteem ja of nee? MIDDELBURG/LEIDEN - Het abonnementënsysteem in de schouwburgen zou moeten wor den afgeschaft om de directeuren in de gelegenheid te stellen voor stellingen pas dan aan te kopen wanneer de première van voldoen de kwaliteit getuigt. Dat wil direc teur Jan de la Mar van 'Uit in Zee land' nu het nog maar prille thea terseizoen al wordt gekenmerkt door talrijke wijzigingen en annu leringen. De Leidse schouwburgdirecteur Frans Boelen noemt het idee van De la Mar onzinnig en gebaseerd op luiheid. "Ik ben het er volstrekt niet mee eens. Het lijkt mij ongelo felijk vervlakkend. Het aantrekke lijke voor een directeur is juist om vooraf te kunnen bepalen wat in je theater komt op grond van je ken nis van gezelschappen en de stuk ken die ze spelen. Inderdaad daar moet je wat voor doen", zegt hij heel nadrukkelijk. "Kennis komt je niet aanwaaien, daar moet je je voor inspannen". Boelen meent dat het niet alleen een financiële noodzaak is om abonnementen te verkopen, maar dat die verkoop ook bijdraagt tot een gedegen jaarlijkse planning. Als je steeds moet wachten tot een première kan worden bekeken, wordt het volgens mij een chaos. Ik weet niet wat Jan de la Mar daar in Zeeland doet, maar wij hebben hier zo'n 160 voorstellingen per jaar". De La Mar brengt daar tegen in dat er misschien wel mensen zijn die op drie voorstellingen hebben ingetekend, waarvan er twee niet doorgaan. Die mensen zijn volgens hem dan niet meer gemotiveerd om volgend jaar weer een abonne ment te nemen. Boelen: "Gezelschappen die zich terugtrekken of annuleren door ziekte - zoiets heeft zich altijd al voorgedaan. Dat kun je niet tegen gaan. Op het totale aanbod is het ook een uiterst gering getal. Wij hebben dit seizoen te maken met drie voorstellingen die er tussenuit zijn gevallen. De voorstelling van Jeanne d'Arc en 'Rien ne va plus' van Theater en in een eerder sta dium heeft een Belgische gezel schap het laten afweten. Nou èn? Je probeert dan nieuwe voorstel lingen aan te trekken en als dat he lemaal niet lukt, kan de bezoeker zijn geld terug krijgen". Gesteund door het abonnemen tensysteem kan de schouwburgdi recteur een programma opstellen voor een heel seizoen. Dat bete kent echter wel, dat daarbij afge gaan moet worden op een soort 'verkooppraatje' over een produkt dat nog niet bestaat en dat heel an ders kan uitvallen dan men ver wacht. Jan de la Mar stelt nog eens dui delijk: "Het systeem is een beetje de dood in de pot en bij veel schouwburgen denkt men er zo over, maar men weet het niet te doorbreken, want dan moet het ook radicaal. De afgelastingen dit seizoen zijn voor mij aanleiding om mijn idee eens aan te kaarten, eerst in de onderafdeling Brabant-Zee land van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies (VSCD), maar ook op lan delijk niveau. Er zou een commis sie moeten komen die de voor- en nadelen onderzoekt", aldus De la Mar. "Onzin", roept Boelen als hij de ze reactie hoort. "Een brede en goede programmering komt tot stand. Maar er zijn nog een paar za ken die De la Mar over het hoofd ziet. Voor de toneelgezelschappen is het ondraaglijk om te moeten wachten tot na de première voor dat ze kunnen worden aangetrok^ ken Je jaagt de spanning dan veel te veel op. Dat kun je hen niet aan doen. Is het wachten dan alleen op lovende recenties? Kómen alle ge zelschappen dan wel aan bod? Waarwil De la Mar heen? Ik ben bang dat alleen de commerciële as pecten in de gaten worden gehou den en dat alleen maar gezelschap pen worden aangetrokken die vol le zalen trekken" "Er kleeft nog een gevaar aan die losse programmering", zegt Boe len, "Wat denk je, als er een heel goed stuk is. Dan zeggen de grote theaters uit de Randstad onmid dellijk: wij boeken voor drie of vier weken. Dacht je dat zo'n gezel Jong muziektalent verdient het om goed te worden gegeleid, vindt Christian Timm, adjunct-directeur van het Kon. Conservatorium. in Zuid-afrika wegens de activiteiten van deze multi-national in Zuid-Afrika. Di recteur H.J.M. Malé van de SKVR heeft dit gisteren meegedeeld. Shell sponsorde dit festival voor meer dan vijfennegentig procent, aldus Malé. Vorig jaar stelde Shell, dat twee jaar geleden volgens Malé zelf het initiatief nam voor het fes- tival en de SKVR aanzocht voor de organisatie, een bedrag van 125.000 gulden beschikbaar. Volgens Malé wordt er binnen het bestuur van de SKVR verschil lend over de zaak gedacht. Maar uiteindelijk gaf de doorslag, dat Leerlingen van de Amsterdamse Theaterschool met: 'Zej Zej', 'Twee- zaam' en 'Es muss sein'. Gezien op 3 december in het LAK, Leiden. LEIDEN - De Amsterdamse Theaterschool laat sinds een paar maanden gevorderde leer lingen praktijkervaring opdoen in een aantal theaters. Daartoe is het zogeheten theaterschoolcir cuit in het leven geroepen, be staande uit een aantal theaters in en om de Randstad, die een maal per maand een leerlingenproject in huis halen. Het LAK doet dat steeds de eerste woensdag van de maand. Bedoeling van dit cir cuit is de leerlingen aan den lijve te laten ondervinden wat het is om te reizen. Ze worden geacht zelf hun contract af te sluiten en de technici van de theaters te in strueren. Na twee toneelprodukties werd nu het bewegingstheater Frans Boelen: abonnementen systeem handha ven. (archieffoto) schap dan ooit nog naar Zeeland kwam?" Spannend Jan de la Mar is van mening dat de programmering van de Neder landse schouwburgen een stuk spannender wordt wanneer er wordt uitgegaan van de kwaliteit van het uiteindelijke produkt, waarbij hij echt niet uitsluitend pu- bliektrekkers op het oog heeft. "Ook voor de gezelschappen zal het spannender zijn, want de druk dat ze een goede voorstelling moet geven, wordt groter. Succesvolle voorstellingen kunnen in deze op DEN HAAG (GPD) - Het is in ons land schrikbarend slecht gesteld met de ontwikkeling en begelei ding van veelbelovend jong mu ziektalent, vooral op het gebied van strijkers en pianisten. In verge lijking met het buitenland loopt het muziekonderwijs hier ver ach ter. Belangrijke concoursen voor (hoog)begaafden zijn een middel om kwaliteit tijdig te herkennen. Dit heeft Christian Timm, ad junct-directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en voorzitter van de begin dit jaar op gerichte Stichting Jong Muziekta lent Nederland (SJMN), gisteren verklaard. Hij kondigde aan dat op 12 en 13 december in het Conserva torium een internationaal sympo sium wordt gehouden. Er zal tij dens dit evenement echter meer gespeeld dan gesproken worden, zodat „oriëntatiedagën voor jong muziektalent uit binnen- en bui tenland" een betere benaming is. Er zullen ruim 30 jonge solisten, voor de helft uit de ons omringen de landen, aan het spektakel deel nemen. Bovendien treden er 4 jeugdstrijkorkesten (broedplaat sen van jong talent) op. Er zijn ver der kamermuziekbij dragen uit Frankrijk en Engeland, een Euro pees concert en inleidingen van deskundige buitenlandse con coursorganisatoren te verwachten. De TROS-radio maakt twee sa menvattingen van de muziekda gen. „een dergelijk fesitival alleen maar valt te organiseren met veel plezier en niet kan worden gemaakt met een verdeeld huis", aldus Malé. Het festival, dat amateurmuzi kanten en -dansers de gelegenheid biedt hun kunsten voor een groot publiek te tonen, was-dit jaar een groot succes en trok op een zater dag in maart ongeveer 15.000 be zoekers. Het was-toen de tweede maal dat dit festival werd gehou den. Volgens Malé zal het festival volgend jaar zeker niet doorgaan. De SKVR was de belangrijkste or ganisator. voor het eerst in het diepe ge gooid. Samen met ben handjevol publiek, dat zich nu wel zal af vragen wat je in vredesnaam toch leert op zo'n school. Drie verschillende stukken werden gebracht. Elk ervan getuigde van het misverstand dat 'modern' sy noniem is voor versnippering, herhaling en geestelijke leeg stand. Een aantal jaren geleden hoor de je nog wel eens het gerucht dat in theaterlessen vooral werd geleerd zich in te beelden dat men een vallend blad of een ont sporende trein was. Die tijd is kennelijk voorbij. Men, gaat nu bij zichzelf te rade en voert dan vrouwen ten tonele, die zich van innerlijke verscheurdheid alleen nog schokkend kunnen voortbe wegen. De armetierigheid van de stuk ken was nog tot daar aan toe, zet ook langer doorgespeeld wor den". Het strakke schema waarin een seizoen vastligt, dwingt de reper toiregezelschappen doorgaans om de reeks voorstellingen van .een stuk, hoe groot de aantrekkings kracht op het publiek ook is, op een bepaalde datum af te breken. Daarom, zo redeneert De la Mar, zou pas tot de aankoop van een voorstelling besloten moeten wor den wanneer het stuk daadwerke lijk op de planken staat: „Nu is het moment gekomen om dat eens te onderzoeken, maar dat kun je niet alleen doen, je moet er met z'n al len achter staan". Zonder omwegen stelde een ge tergde Timm de alarmerende situa tie rond de begeleiding en opvang van werkelijk getalenteerd mu ziektalent in Nederland aan de or de. Wat het muziekonderwijs aan studenten aflevert, is ronduit be droevend en in het gunstigste ge val net goed genpeg voor een plaats in een orkest. Zelfs solis tisch opgeleiden, die deelnemen aan belangrijke concoursen (Oskar Back e.d.), kunnen zich tegenwoor dig zo'n plaatsje met moeite vero veren. In vooraanstaande orkesten geven de buitenlanders (Amerika nen, Japanners) de toon aan. De duizenden muziekstudenten zijn verspreid over te veel conser vatoria en muziekscholen waar le raren en pedagogen te vaak geen oog hebben voor internationale ontwikkelingen en de mogelijkhe den van hun pupillen. „Met die en kele echte begaafden weten we in ons land geen raad. Ze lopen, maar wat rond; op z'n mooist mogen ze zich in Für Elise laten horen. Het lijkt wel of we bang zijn voor be gaafde kinderen. Maar gelukkig is er een kentering waarneembaar en daar spelen we nü op in". Voor Timm zijn grote concour sen hét geëigende middel om jeug dige talenten verder op weg te hel pen. „Of die concoursen elitair zijn? Ja, natuurlijk. Maar dat zit in het wezen van het kind. Ze vinden het heel vanzelfsprekend tegen el kaar op te boksen en zo goed mo gelijk te spelen. Wat is daar slecht aan? Na concoursen gaan ze vaak keihard studeren. Kinderen zijn heel ambitieus. Laten we ons als volwassenen eens koest houden. We kunnen van jongeren leren. Al le groten in dé muziek zijn heel jong begonnen". Volgens Timm zijn de muziek scholen naar de middelmaat afgeg leden, op een enkele uitzondering na. „Er wordt geredeneerd: als we ons maar op de basis richten, dan krijgen we wel subsidie van de overheid. Maar het tragische is dat die steun nu grotendeels toch is in getrokken. Op conservatoria zijn het veelal veredelde amateurs die eerder op muziekscholen thuis hó- reh. We hebben geen aansluiting meer met het buitenland: in België en Duitsland worden er door mid del van concoursen geweldige re sultaten geboekt". Volgens Timm is het muziekle ven „niet misselijk". Bij elk proef- want de theaterschool leidt in de eerste plaats op tot uitvoerend kunstenaar. Veel erger was dat geen van de theaterstudenten er blijk van gaf de eigen presentatie onder controle te hebben. Mi miek en lichamen leken hun ei gen gang te gaan. De leerlingen die het eerste stuk brachten wis ten zélfs niet duidelijk te maken waarom ze gedrieën tegelijk op de theatervloer stonden. Alleen Cris de Castro slaagde er in haar solo heel soms in iets van een ge stamelde bezieling te suggere- De afdeling moderne dans van de theaterschool zou er goed aan doen het reizen langs theaters voorlopig middels binnen de ei gen muren op te voeren simula tiespelen na te bootsen, want een circuitvoorstelling als deze is be paald geen reclame. ARIEJAN KORTEWEG "Het blijft voor mij een volko men wild verhaal", verklaart Boe len nogmaals. "Een schouwburg moet altijd ruimte hebben voor niet van te voren geprogrammeer de voorstellingen. Dat is heel be langrijk. Dat houdt het theater le vend. Kijk, aan het begin van dit seizoen wist ik niet dat Django Ed wards na 15 jaar naar Nederland zou komen. We hebben hem nu voor Leiden kunnen aantrekken. Aan begin van het seizoen was daarover nog niets bekend", aldus de trotse theaterdirecteur, die nog eens benadrukt het juist spannend te vinden te programmeren op kennis en gevoel. spel krijgt men te maken met inter nationale concurrentie. Het ont breekt in ons land aan discipline en de juiste aanpak. Nederland moet wakker worden. Concoursen kunnen naar zijn oordeel als wek ker fungeren. Steeds maar weer moeten die begaafde kinderen daaraan meedoen. „Dan zullen we eindelijk niet meer hoeven zeggen dat het jonge talent zich te laat heeft aangediend". De SJMN richt zich volgens haar doelstelling op „de kwalitatief klei ne nationale top van het jeugdige muziektalent". Ze wil behalve jaar lijks terugkerende oriëntatieda- gen, concoursen organiseren die openstaan voor winnaars van an dere (regionale) concoursen. Voorts zal de SJMN adviezen ver lenen aan de organisatoren van de ze concoursen. De 'wedstrijden' die de stichting organiseert, geven aansluiting op de internationale concoursen van de Europese Unie van Nationale Muziekconcoursen voor de Jeugd. Begin november werd al een be gin gemaakt met een nationale se lectie van jeugdige pianisten waar van de twee besten door de stich ting worden uitgezonden naar een Europees piano-concours van deze Unie in Frankfurt in februari '87. Voor het meedoen aan een interna tionaal concours voor jonge ho- boisten en klarinettisten (in '88 in Zwitserland) zal in '87 door de stichting een nationale selectie worden uitgeschreven. Volgend jaar wil Timm een con cours voor jonge cellisten organi- Concertpianist Theo v.d. Pas (84) overleden DEN HAAG/OEGSTGEEST - De concertpianist Theo van der Pas is op 84-jarige leeftijd in Den Haag overleden. Van der Pas, die al en kele tientallen jaren geleden een streep zette onder zijn muzikale loopbaan, genoot destijds grote be kendheid, vooral als Chopin-ver- tolker. Hy heeft ook les gegeven op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Theo van der Pas, die na een langdurige ziekte overleed, was de vader van de Oegstgeester lied-zangeres Thea Ekker-Van der Pas. Hij is op eigen verzoek in stilte gecremeerd. ADVERTENTIE voor jongeren-theaterproduklie in Leiden 2 AMATEURSPELERS VAN SURINAAMSE/ ANTILLIAANSE AFKOMST Eén man en één vrouw (tussen 17-24 jaar). Repetities: donderdag en vrijdagavond. Info: donderdagavond na 19.00 uur 071-140536 vrijdag na 15.00 uur 030-317201. Opvoering musical Cats AMSTERDAM (ANP) - Met een In ternationale Popweek, de opvoe ring van de veel bekroonde mysi- cal Cats, de revue 'Honderd jaar Carré', een internationaal circus- programma, een Gala van de Eeuw, Happy Hour Concerten, een programma van vedetten uit vele landen en een aantal tentoonstel lingen zal het Amsterdamse thea ter Carré in 1987 zijn 100-jarig be staan vieren. Bijzonderheden over het jubi leumprogramma werden gisteren bekendgemaakt op een persconfe rentie in het theater. In dat pro gramma dat zich uitstrekt over het gehele jaar - waarin Amsterdam culturele hoofdstad is van Europa - wil de directie alle genres samen brengen, die in de afgelopen eeuw het theater grote bekendheid heb ben gegeven. Eén onderdeel zal daarbij ont breken: opera. In de tweede helft van de jaren dertig kwamen vele bekende artiesten van de Italiaan se opera naar het theater aan de Amstel om hun kunnen te tonen. Het zou echter tevel van het bud get vergen om die tijd te doen her leven, aldus de directie. SCHILDERIJ - De Vereniging Rembrandt en de Stichting het Ko- ningsloo hebben gezamenlijk de aankoop bekostigd van een voor studie van een ruiterportret voor stellende stadhouder Koning Wil lem III. Het schilderij dateert uit 1700 en werd gemaakt door Sir Godfrey Kneller. Het is afkomstig uit een particu liere collectie in New York. Het schilderij, waarvan de waarde niet bekend werd gemaakt, zal volgen de week vrijdag overhandigd wor den aan het Rijksmuseum Paleis Het Loo. Het zal het middelpunt van de schilderijengalerij gaan vor- recteur Oskar Carré zijn gebouw aan de Amstel voor het publiek openstelde. Aanvankelijk was het vooral een circustheater. Later kreeg Carré grote bekendheid door de opvoering van grote revues, va riété, opera, one (wo)manshows, musicals, ballet en concerten van vedetten en popmusici. In de loop van de afgelopen eeuw is de bespe ling van het theater aanzienlijk ge wijzigd: van programma's die lan ge tijd te zien waren (Snip en Snap) tot sneller wisselende program- In de Popweek komen diverse genres aan bod. Enkele bekende popartiesten die al eens op het po dium van het theater hebben ge staan zullen het eeuwfeest opluis teren. Carré is van plan artiesten als Randy Newman en Ry Cooder daarvoor te engageren. Cats wordt opgevoerd in de Ne derlandse taal met Nederlandse ar tiesten, die worden geselecteerd op een in januari te houden auditie. De regie en choreografie zullen evenwel in handen zijn van Trevor Nunn en Gillian Lynne, twee van de drie makers van de musical In de revue 'Honderd jaar Carré' gaan onder andere André van Duin, Frans van Dusschoten, Hans Otjens en Simone Kleinsma een eresaluut brengen aan de grote re vues en musicals die in Carré wer den opgevoerd. De bekende Britse choreograaf Brian Rogers tekent voor de regie van dit spektakel. Het is de bedoeling om in het cir cusprogramma artiesten uit de ge hele wereld hun nummers in de piste te laten brengen. In het Gala van de Eeuw wil de directie alle grote artiesten, die eens op het Car répodium hebben gestaan, uitnodi gen. Daarbij zullen Toon Hermans, Jasperina de Jong, Freek de Jonge, Conny Stuart en Herman van Veen niet ontbreken. In het programma van internationale vedetten zal ze ker de Russische popzangeres Alia Poegatsjova acte de présence ge- Het tekort op de begroting voor de eeuwviering komt neer op 2 mil joen gulden. Bijdragen van het mi nisterie van WVC, de gemeente Amsterdam en het garantiefonds van Carré zorgen voor een dekking van 7 ton. De rest zal via sponso ring bijeen moeten worden ge bracht. De directie heeft van het bedrijfsleven al toezeggingen voor een bedrag van 800.000 gulden ge kregen. Voor het restant is een plan ontwikkeld. Een aanbevelingscomité onder voorzitterschap van burgemeester Van Thijn en personen als prof. W. Albeda, Caransa, Westerterp, Hei- neken en een reeks vooraanstaan de artiesten móet kracht bijzetten aan de pogingen de resterende vijf ton binnen te halen. Er is intussen ook een Stichting Vrienden van Carré opgericht met als doel de band tussen theater en publiek te versterken. Via een in formatiebulletin zullen de leden al les aan de weet komen over het rei len en zeilen van het theater. Er mogen maximaal 1987 mensen van die club lid mogen worden. Dat ge tal komt niet alleen overeen met de jubileumdatum van Carré, het heeft ook betrekking op het totaal aantal plaatsen in het theater. Wegens Shell-activite ROTTERDAM (ANP) - De Stich ting Kunstzinning Vorming Rot terdam (SKVR) ziet af van de orga nisatie van het amateurfestival vol gend jaar maart in De Doelen ,Toon Je Kunst'. De medewerkers van de stichting hebben ernstige bezwaren ingebracht tegen spon soring van dit festival door Shell, Theater Carré honderd jaar. Symposium in Koninklijk Conservatorium

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19