Van oude stationshal tot modern museum Sinterklaas: meer en beter speelgoed Reportage Musée d'Orsay rekent op 10.000 bezoekers per dag Achtduizend slapend in Jaarbeurs PAGINA 8 WOENSDAG 3 DECEMBER 1986 Het lang verwachte 'Museum voor de 19e eeuw' is afgelopen maandag officieel ge opend door president Mitterrand. Volgende week dinsdag zal het voor het publiek worden opengesteld. Half zo groot als het Louvre, vond het onderdak in het oude station d'Orsay, waar tot 1937 de treinen in de richting Orleans vertrokken. Jaren lang was er gepraat en gebouwd om deze uit 1900 stammende kolos te transformeren tot wat een van de modernste musea van de wereld worden moest. De Franse staat kreeg tenslotte een rekening van eenmiljarddriehonderdenzestigmiljoen francs ge presenteerd. Gerekend wordt op zo'n 10.000 bezoekers per dag en die komen niet in de eerste plaats voor de historie van de kunst der 19e-eeuwse realisten of voor de historie van de architectuur, de fotografie en de film. Ze komen bovenal voor de schilders van het impressionisme en het post-impressionisme, die vroeger opeengepakt in het 'Jeu de Paume' waren te zien. Tenslotte behoren Renoir en Monet, Sisley, Pissarro en Van Gogh tot 's werelds populairste schilders. Het plan om het vervallen station te restaureren en om te bouwen tot een van de drie belangrijkste musea van Parijs, stamt van de toenmalige president Giscard d'Estaing. Hij was er dan ook bij toen zijn rivaal en opvolger presi dent Mitterrand maandag het museum officieel opende en was het voor het eerst dat de Fransen de beide mannen in het open baar tegelijkertijd konden waar- door Rudolph Bakker Het plan-Giscard was een ver volg op het grote werk van zijn voorganger Georges Pompidou, die zijn naam gaf aan het 'Centre Pompidou', het meest bezochte bouwwerk van Parijs. Hier is de kunst te zien van rondom 1914 tot op heden. In het nieuwe 'Mu- see d'Orsay' wordt getoond wat tussen 1848 en 1914 ontstond, terwijl het eerbiedwaardige Lou vre voortaan herbergt wat er voor 1848 werd voortgebracht. En omdat president Mitterrand niet wil achterblijven in de reeks van museum-hervormers, heeft hij opdracht gegeven het Louvre om te bouwen naar de eisen van de tijd. En daar zal nog het mees te geld mee gemoeid zijn. President Giscard benoemde indertijd een drietal architecten die het reuzenwerk op hun schouders zouden nemen, maar in '80 kwam daar nog de daad krachtige Italiaanse Gae Aulenti bij, die bekendheid genoot als de ontwerpster van de zogenaamde 'Pipistrello-lamp', terwijl ze de afgelopen jaren en tussen de be drijven door de permanente col lectie in het Centre Pompidou een geheel nieuw en peperduur decor verleende, nadat men daar van zijn aanvankelijk revolutio naire ideeën was teruggekomen. Signora Aulenti vertelt ieder een die het horen wil dat archi tectuur niet als een eendagsvlieg dient te worden beschouwd. Wat zij maakt is dan ook bestemd om te blijven. Wie de eerste schroomvalige stappen zet op de nog nauwelijks betreden ten- toonstellingsvlakten in het 'Mu- see d'Orsay', vraagt zich dan ook voor alle andere dingen af welk blijvend stempel signora Aulenti op dit belangrijke museum heeft gedrukt. En terwijl het 'Centre Pompi dou' al voor het open ging met een olieraffinaderij vergeleken werd, deed in een vroeg stadium de spot de ronde over wat onder de gigantische overkapping van het oude station d'Orsay door de Italiaanse werd uitgebroed. Ge mompeld werd over een strip verhaalversie van de egyptische koningsvallei, maar zoals het er kant en klaar uit ziet, lijkt het eerder op de voorhal van een lu xueus crematorium, met zijn bunkerdikke stenen wanden in bruin, zwart, blauw en grijs. Opgetrokken over de volle lengte aan beide zijden van de vroegere stationshal, laten deze monumentale wanden een ruim te open zo groot als een Romeins forum. Dit forum wordt bevolkt door dat soort gestolde godinnen en in hun vaart gestuite vechters bazen. waarom de negentiende- eeuwse beeldhouwkunst nu wordt verafschuwd en bij de aan blik waarvan een moderne mu seumbezoeker zijn tred onwille keurig versnelt. De eerste indruk na het bin nengaan, is er ongetwijfeld een van indrukwekkende gestreng heid. Ter linker- en rechterzijde in de hal, eens de voorhof van het luxe-hotel dat deel van het sta tion uitmaakte, heeft Madame Aulenti schuin-omhoogrijzende tegeltableaux doen vervaardi gen, die onvermijdelijk herinne ringen oproepen aan door de wind omspeelde droogrekken van een dakpannenfabriek. Ter zijde van deze constructie is de angstaanjagendste sculptuur ge plaatst, die het Louvre heeft we ten te lozen: de op een meer dan manshoge sokkel rustende Na poleon Bonaparte in doodsnood, het half opgerichte bleke hoofd onder een stenen laken bedekt. Dat is het werk van de vergeten Rude en het heet: 'Napoleon ont waakt in de onsterfelijkheid'. Het zal de te verwachten 10.000 bezoekers per dag onduidelijk zijn welke boodschap ze hebben aan deze dictator op zijn sterf bed, terwijl ze toch in overgrote meerderheid gekomen zijn voor het vrije spel van water, bloe men, wind en wolken dat im pressionisme heet. Maar dat was juist een van de bijna onoplosba re opgaven waarvoor de makers van dit museum waren gesteld. Zelden was in de kunsthistorie zo'n onoverbrugbare kloof ont staan als even na het midden van de vorige eeuw, toen de officiële kunst van de zogenaamde Pom piers met grote snelheid voorbij werd gestreefd door schilders als Pissarro, Renoir en Monet en beeldhouwers als Maillol en Re noir. Vrijheid en originaliteit her namen hun rechten op een duur betaalde staatskunst, die in ridi- culiteit vervallen was. Signora Aulenti en Michel La- clotte, dat is de man die voor alle 2300 schilderijen een plaats be dacht, kozen voor een monu mentaal begin. Terzijde van en achter de dikke muren van dit 'mausoleum' echter begint voor de inrichters meteen de over gang naar de moderne tijd. Ter rechterzijde en op de eerste gaanderij vonden Renoir, Maillol en hun tijdgenoten een plaats. Ter linkerzijde en op de begane grond begint de schilderkunst met het realisme, waarbij mon sieur Laclotte de hun weg nog zoekende impressionisten tot 1870 laat aansluiten. Dit is een academische oplossing, die de meeste bezoekers niet veel zal zeggen. Toch wordt achter die hoge wanden van het 'forum' duide lijk wat madame Aulenti met haar ontwerp voor heeft gehad. Het rythme van lijnen en ge dempte kleuren komt in velerlei variaties terug door het gehele 'gebouw' dat de architecte bin nen de oude stationshal heeft op getrokken. Temidden van deze rustgevende en bovenal voorna me structuren blijkt het prettig eindeloos te dwalen, van de ene naar de andere ruimte te drente len en zich doelloos te laten lei den aan Gae Aulenti's gestrenge hand. De weldoende intimiteit die de architecte achter het 'fo rum' in deze enorme stationshal heeft weten te creëren, is te ver gelijken met die welke ze schiep op de vierde en vijfde etage van het Centre Pompidou. Naar de modernste kunst ko men echter geen 10.000 bezoe kers per dag kijken en het is de vraag of de inrichting van het Musée d'Orsay opgewassen zal zijn tegen de busladingen toeris ten die er louter op uit zijn om Monet, Renoir en Van Gogh te De centrale hal van Musee d'Orsay Twee bronzen sculpturen tion d'Orsay was. zien. Want tenslotte zijn die, na het passeren van de versteende Napoleon in doodsnood, dan nog steeds niet doorgedrongen tot datgene waarvoor ze gekomen zijn. Op eigen kracht vinden ze hun favorieten zeker niet en de overal ingerichte 'informatiepunten' zijn te intellectualistisch en te kleinschalig om een massaal pu bliek uit de nood te helpen. Wel wordt bij de ingang een gratis vouwblad verstrekt, dat aangeeft langs welke te smalle trappen, te kleine liften en te ingewikkelde roltrappen ze met hun tiendui zend per dag kunnen opstijgen naar het licht. Wat zich daar ontrolt, is een wonder van moderne museolo gie. In drie ineenlopende zalen hangen er de impressionisten bijeen, overgaand in een zaal voor Van Gogh en een voor Ce zanne. Daarachter zijn intiemere ruimtes, onder andere gewijd aan de herontdekte Odillon Re- don (met een stilmakende 'Bou quet de fleurs des champs' en een prachtige 'Chemin a Peyrsle- bade') en aan Signac. Jammer dat de blik op de zoge naamde Nabis - dat zijn Gauguin en zijn aanhangers in de dagen van Pont Aven - in een reeks door een gang gescheiden en te duistere 'zijkapellen' wordt ge hinderd door een dubbele rij ijze ren kolommen, die deel van de oorspronkelijke constructie uit maken. En waarom hangt Mo net's 'Coquelicots' uit 1873 in de bovenzalen, terwijl Renoir's ge lijksoortige 'Chemin dans les hautes herbes' uit 1875 op de be gane grond nog deel zou uitma.- ken van 'de overgang vanuit het realisme naar het impressionis me'. In deze te donkere beneden zalen is ook de in 1984 door de staat aangekochte 'ekster' ('La Pie') van Monet te zien, een feestelijk sneeuwlandschap dat veel meer licht behoeft. Oceaanstomer Het nieuwe 'Musée d'Orsay' is een oceaanstomer met alleen maar eerste klasse. Afgaand op de klanken van eind-negentien de eeuwse salonmuziek verzeilt de ingang van wat eens sta- (foto AP) de verbaasde reiziger in een hoge crême-gele zaal met wit-blinken- de kroonluchters, dofgroene rie ten stoelen en marmeren tafel tjes. Hier was het restaurant van het oude Hotel d'Orsay, met uit zicht op de Seine en hier is het weer terug, (alle dagen geopend voor lunch en diner, behalve zon dagavond en maandag). Achter de monumentale sta tionsklok op de eerste etage is een 'Café des hauteurs', met een in de zomer geopend terras en uitzicht op de tuinen van de Tui- lerieën en het Louvre. Anders dan in vele andere musea over de hele wereld, die consumptie-ba lies tussen hun kunst hebben in gericht, ziet het er naar uit dat het voedsel in het 'Musée d'Or say' smakelijk zal zijn en verteer baar en dat het geen gaarkeuken- syndroom oproept. En dan is er het spektakelstuk van de glazen vloer, waaronder als in vogelvlucht een maquette te zien is van de Parijse Opera en zijn directe omgeving. En is er het gigantische doek van Victor Navlet, dat niet tot de 'kunst' wordt gerekend en Parijs in 1855 laat zien, geschilderd vanuit een ballon. Ten onrechte wel tot de kunst wordt gerekend het 27 vierkante meter metende doek van Fernand Cormon - een van die zogenaamde 'realisten' - dat 'Cain' heet, een hartverscheuren de tocht door de woestijn laat zien en wellicht de weg wijst naar de moderne stripverhalen- kunst. Hier heeft signora Aulenti echter een steek laten vallen. Een van de 'thematieke' wanden, waartegen deze woestijn-treur nis is opgehangen, verbergt, en dat ook maar ten dele, een origi nele en veel feestelijker wand schildering uit de gloriedagen van het station. De beveiliging vart de kunst schatten wordt gewaarborgd door personeelsleden die ieder twee uren achtereen in kleine zwarte hokjes op een paneel vol TV-schermpjes de 10.000 bezoe kers in de gaten houden. Als er iets mis gaat, grijpen ze de tele foon en slaan ze alarm. Deze hok jes kunnen niet voor het publiek worden afgesloten, wat vragen oproept over hun doeltreffend heid. 'Mission '87' Meer dan 8000 jongeren zullen de laatste nachten van dit jaar doorbrengen in het Jaarbeurs complex. Het zijn deelnemers aan een zendingscongres voor Europese jongeren, 'Mission '87, georganiseerd door The Euro pean Missionary Association (TEMA). Zo'n congres werd al drie keer eerder gehouden in het Zwitserse Lausanne. In totaal worden zo'n 10.000 deelnemers verwacht. De 8000 slapen op door WVC uitgeleende matrassen, 1000 gaan naar hotels in de omgeving van Utrecht en de rest zal bij particulieren loge- De Jaarbeurs wordt geen luxe hotel. De matrassen worden ge woon in lange rijen op de grond gelegd - op een aantal plaatsen afgeschermd met schotjes - en er komen geen douches maar lange wasbakken. Tijdelijk de grootste jeugdherberg van Nederland dus. Een van de hallen wordt als restaurant ingericht. Het congres - met als thema: 'Ik, Jezus Christus, heb u uitge kozen' - duurt van 27 december tot 1 januari. Terugloop. Het Toerustings centrum van de Gereformeerde Kerken in Nederland (Burge meester De Beaufortweg 18 in Leusden) houdt op zaterdag 17 januari een themadag over 'De kerken en de terugloop'. Uit de aankondiging: "De laat ste jaren worden vooral grotere kerken geconfronteerd met da lende ledentallen, teruglopend kerkbezoek en daling van finan ciële bijdragen. Vaak blijkt, dat men zich door deze ontwikkelin gen laat overrompelen. Hoe kan tijdiger worden gesignaleerd wat er aan de hand is?" De heer J. Derks, secretaris van de afdeling 'kerkelijke orga nisatie en voorzieningen' van de synodecommissie voor gemeen te-opbouw, en de Haagse predi kant L. Wieringa zullen aan deze themadag meewerken. Archieven Zeven protestantse kerkge nootschappen in ons land heb ben gemeenschappelijke richtlij nen opgesteld voor hun archief beheer. Ze zijn vervat in een handzaam boekje onder de titel: 'Richtlijnen voor het beheer van de kerkelijke en semi-kerkelijke archieven', een uitgave van de Commissie tot registratie van de protestantse kerkelijke en semi- kerkelijke archieven'. "Met het oog op samenwer king met de overheid is een geza menlijke aanpak dringend ge wenst", zegt het persbulletin van de Gereformeerde Kerken. Het boekje zal binnenkort aan alle kerkeraden worden toegezon den. Veel reacties. Het gerefor meerde Algemeen Diakonaal Bureau heeft veel reacties gekre gen op de oproep om te schrijven ten behoeve van gevangenen in Zuid-Afrika. Meer dan 100 diako- nieën en werkgroepen vroegen het daarop betrekking hebbende materiaal aan. Naar schatting zitten in Zuid- Afrika nog meer dan 15.000 men sen om politieke redenen vast, onder wie vele duizenden wier namen niet bekend zijn. De lijst van mensen tegen wier arrestatie dringend wordt verzocht te pro testeren, wordt voortdurend aan gevuld en bijgesteld. Men kan die lijst met een voorbeeldbrief aanvragen bij het Algemeen Dia konaal Bureau in Leusden, Burg. De Beaufortweg 18, 3833 AG, 033-943244, toestel 129. Verlies. Het conflict dat in mei van dit jaar leidde tot vertrek van vier bestuursleden, heeft het Interkerkelijk Comité Tweezijdi ge Ontwapening (Icto) ongeveer 100 leden gekost. Dat deelde directeur N. de Jong van het Icto-bureau in Hoo- geveen desgevraagd mee. De Jong schatj dat het Icto de afge lopen maanden 4 procent van zijn 14.000 leden heeft verloren. Daarbij ging het ook om overle den personen en om mensen die om financiële redenen hun lid maatschap opzegden. Bezoek De vertegenwoordiger van de Russisch-orthodoxe patriarch van Moskou voor West-Europa, metropoliet Vladimir van Ros- tow, is tot volgende week maan dag in Nederland. Hij sprak gis teren met kardinaal Simonis en heeft ook nog een gesprek met bisschop Bar van Rotterdam. Zondag gaat metropoliet Vladi mir - die zijn bureau in Parijs heeft - voor in de Russisch-or thodoxe kerk aan de Obrecht- straat in Den Haag. In ons land wonen ongeveer 2000 Russisch-orthodoxe chris tenen, verspreid over zeven paro chies, waaronder twee in Den Haag en een in Rotterdam. Hervormde Kerk: beroepen te Oostermeer/Eestrum (Fr.) kan didaat M. D. van der Giessen Groningen, te Lunteren A. W. van der Plas Bergambacht; aan genomen naar Middelharnis, deelgemeente 'Exodus', Sj. Brui ning, jeugdpredikant te Rotter dam-centrum. Gereformeerde Gemeenten: aangenomen naar Hardinxveld- Giessendam kandidaat drs. ir. M. Burggraaf Rotterdam; bedankt voor Middelburg C. J. Meeuse Rotterdam. Katwijk. Ds. A. B. Sloof hoopt op zondag 21 december in trede te doen in de hervormde gemeente van Katwijk aan den Rijn. Komende zondag neemt hij afscheid van Surhuizum (Fr.). Voorschoten. De commissie 'Samen op weg' van de hervorm de gemeente en gereformeerde kerk in Voorschoten heeft de kerkeraden een lijvige nota aan geboden met voorstellen om ui terlijk 1 januari 1988 te komen tot een federatieve hervormd-ge- reformeerde gemeente. Aarlanderveen. De gerefor- DEN HAAG - Doordat Sinterklaas dit jaar op vrijdag valt, stellen veel mensen de aankoop van Sin terklaas-cadeaus tot het allerlaat ste moment uit. Dat valt op te ma ken uit mededelingen van groot winkelbedrijven en de speelgoed- handel. Maar vast staat al dat er veel meer speelgoed wordt ver kocht dan in voorgaande jaren en dat het publiek meer let op kwali teit. door Rens Groenendijk De in speelgoed gespecialiseerde winkels melden topverkopen. J. Luinstra, woordvoerder van Otto Simon, een van de grootste speel goedgroothandels in ons land, con stateert dat de Sinterklaas-drukte veel groter is dan in voorgaande ja ren. Hij becijfert dat dit jaar voor een miljard gulden aan speelgoed wordt uitgegeven door de Neder landse bevolking, wat een groei zou betekenen van 2 tot 3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In de laatste drie maanden van het jaar wordt volgens hem 40 pro cent van de totale omzet behaald. De verkoop van het meisjesspeel goed 'My little pony' wordt door Luinstra een onovertroffen succes genoemd. "In de historie van de speelgoedverkoop is het nog niet eerder voorgekomen dat gemid deld elk meisje in de leeftijdscate gorie van vier tot tien jaar goed is voor veertig door de consument aan een produkt bestede guldens". Poppen Ook in de tienerpoppenmarkt met Barbie-achtige figuren, groeien de verkopen nog steeds. Voor de wat oudere jongens vliegen radiografisch bestuurde voertuigen de winkels uit. Luim- stra verklaart dat door de betere betaalbaarheid in vergelijking met voorgaande jaren. Al voor onge veer zeventig gulden kan zo'n van afstand bestuurd autootje door de huiskamer rijden. Bij de kleuters zijn poppen die bij het knuffelen licht geven, 'glowies', volgens Luimstra erg in trek. Meer dan in vorige jaren letten kopers op de kwaliteit van het speelgoed, aldus Luimstra. "In de recessie-jaren werd veel meer op de prijs gelet. Bij de pluche pop pen en beesten bijvoorbeeld valt nu de keuze dikwijls op de betere kwaliteit uit het Verre Oosten, ter wijl voor datzelfde geld een veel grotere pluche pop - van mindere kwaliteit - uit Oosteuropese landen te koop is", meent Luimstra. De Hema is tevreden over de Sinterklaas verkoop van speelgoed en allerlei andere cadeauartikelen. Door het milde najaarsweer blijft de verkoop van de zogenaamde koud-weerartikelen, zoals sjaals en wanten, achter. Evenals vorig jaar stellen veel mensen hun Sin terklaas-aankopen tot het aller laatst uit, aldus een woordvoerster. De verkoop van pluche beestenen poppen is ook bij de Hema boven verwachting. Ook bij de wat oude re kinderen zijn ze in trek, maar dan als sierobjecten in de slaapka- Gunstig Drs. T. Dreesmann, directeur van de zestig Vroom en Drees- mann-warenhuizen in Nederland, vindt het nog te vroeg om voor spellingen te doen over het verloop van de koopdrukte voor Sin terklaas. De verjaardag van de goedheiligman valt volgens hem zó gunstig dat het warenhuisconcern het hoogtepunt van de verkoop pas in de laatste dagen voor 5 decem ber verwacht. De 'Lego-oorlog' die vorig jaar ontstond door allerlei kortingsac ties - tot wel 40 procent - zal dit jaar als het aan Vroom en Dreesmann ligt niet nogmaals gevoerd worde a "In 1985 heeft de handel zich door de onderlinge concurrentiestrijd meerde kerk in Aarlanderveen bestaat honderd jaar. Dat wordt in januari 1987 herdacht. 'Industrieramp' Twaalf in Nederland, Duits land en Zwitserland werkende predikanten van de Protestantse Kerk van Indonesië, die binnen kort naar hun land terugkeren, hebben op een studieconfereiitie in Bazel grote bezorgdheid uitge sproken over een dreigende 'in dustrieramp' in Indonesië. Zij zijn bang dat de verschil lende golven van industrialise ring die Europa heeft gekend, zich in één klap over hun land zullen uitstorten. De autoriteiten willen economische groei, maar de kennis onder de bevolking van de sociale gevolgen en de ge volgen voor het milieu is gering. Menig fabrikant heeft zijn be gerig oog op Indonesië gericht, omdat daar vrijwel geen voor schriften voor veiligheid en mi lieu bestaan. Alleen de produktie bepaalt de bouw en inrichting van fabrieken. Volgens de predikanten zullen de kerken - eeri naar verhouding kleine minderheid - hoeder moe ten zijn van de kwaliteit van le ven. "Zij zullen moeten wijzen op menselijke waarden in de confrontatie met het materialis me". De twaalf hebben afgespro ken, hun kennis daarvan te zul- letterlyk arm verkocht", aldus Dreesmann. Ook bij V D blijven de verkopen van op de winter ge richte goederen uit. Volgens Dreesmann heeft het publiek wel meer te besteden, maar wordt het geld vooral in dure goederen gesto ken, zoals auto's of in reizen. Bij de Bijenkorf wordt volgens een woordvoerster een omzet ver wacht die hoger is dan vorig jaar, zeker bij het speelgoed. Het waren huis is nu al tevreden over de ver koop, maar verwacht eveneens dat het publiek in de laatste dagen van de week nog belangrijke aankopen doet. By de landelyke keten van speel goedwinkels Bart Smit is de ver koop wel vroeg op gang gekomea Woordvoerder Th.J.B. Keizer schrijft dat toe aan een actie die al zes weken geleden startte. Als klanten kunnen aantonen dat el ders speelgoed goedkoper is, kun nen ze desgewenst de aankoop re tourneren en krijgen ze het geld te rug. Tijdig inkopen hoeft daardoor niet te betekenen dat een klant duurder uit is, aldus Keizer. Sleeën Bij Bart Smit zijn de toppers gro tendeels dezelfde als elders. Op merkelijk zyn volgens Keizer de ongekende aantallen sleeën die al verkocht zijn. In de 68 winkels van Bart Smit gingen er al ruim 4.000 over de toonbank. "En dat terwijl de eerste sneeuwvlok nog moet vallen", aldus Keizer. Eveneens opvallend is volgens hem dat het ouderwetse speelgoed, zoals win keltjes en poppenhuizen, het nog steeds heel goed doet. Bij de spelletjes heeft Bart Smit goede verkoopcijfers met Pisa, een wankele toren waarop poppetjes geplaatst moeten worden. De Ne derlandse spellenfabriek Jumbo zag Pisa uitgeroepen tot speelgoed van het jaar. Woordvoerder W. Berns van Jumbo weet te melden dat het spél al geheel is uitver kocht. De volledig voorraad van 50.000 stuks is aan de winkels afge leverd. De fabriek is al bezig met spellen voor volgend jaar en ziet geen kans om nog voor de Kerst 'Pisa's' aan de winkels te leveren, aldus Berns. G.R.M. Poort, manager van de Speelboom-groep, 140 speelgoed winkels van zelfstandige onderne mers die onder dezelfde vlag ope reren, zegt dat de verkoop "buiten verwachting goed loopt". Hij schrijft de gunstige ontwikkeling toe aan de speciale manier waarop de Speelboom het publiek bena dert. Poort krijgt signalen dat wa renhuizen minder speelgoed ver kopen dan ze gewend zy a „Wij bieden het publiek goede voorlichting en een ruim assorti ment. Doordat winkeliers zich bij onze keten aansluiten kunnen ze fraaie folders bieden en een goede presentatie. Het speelgoed is vrij wel overal even duur. De keuze wordt dan bepaald door ander fac toren. Warenhuizen hebben het daarom lastiger, want zij bieden nu eenmaal minder service. Een opa en een oma die om een „Transfor mer" komen vragen voor hun kleinkind krijgen bij ons de juiste aandacht." Televisie Bij de Speelboom-winkels zijn dezelfde trends waarneembaar als elders. Uit verkoopcijfers van win kels uit het gehele land maakt Poort op dat televisie erg belang rijk is voor de verkoop van bepaal de soorten speelgoed. Als voor beeld noemt hij dat in de gebieden waar de tv-satelliet Sky Channel ontvangen kan worden, de ver koop van heldhaftige science fic- tion-figuren die in programma's voorkomen, aanmerkelijk hoger ligt dan .in plaatsen waar Sky Channel niet is te zien. ADVERTENTIE len uitdragen, elk op de plaats waar ze zijn gesteld. Kernenergie. De regionale kerk van Sleeswijk-Holstein en Hamburg van de Evangelische Kerk in Duitsland heeft zich als eerste uitgesproken tegen kern energie. Na een emotioneel de bat van zeven uren stemde de sy node van de 'Nord-elbische Kir- che' met 109 stemmen voor, 12 tegen en 4 onthoudingen in met het principebesluit. Het gebruik van kernenergie kan leiden tot onherstelbare schade aan de natuur, zegt het besluit. Daarom wordt gepleit voor een termijn waarbinnen kernenergie moet worden beëin digd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 10