'Over vijf jaar maken we winst' lk mag niet ontevreden zijn Vals spel of niet? TV-RUBRIEK Conny Vandenbos: zangeres en actrice Max van Egmond toont meesterschap in liederen van Franz Schubert SATERDAG 29 NOVEMBER 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 37 Het ingang van 30 januari gaat de Engelsta- jjige commerciële satellietzender Super Channel van start. Super Channel zal uit- f eenden via het kanaal van Music Box, dat geintegreerd wordt in de nieuwe zender. Super Channel is dag en nacht in de lucht en mikt daarbij op een veel breder publiek dan de muziekzender Music Box, die voor al bekeken wordt door jongeren in de leef tijd van 15 tot 25 jaar. De nieuwe satellietzender, die ook in ons |and te zien zal zijn, vertoont het beste van de televisieprodukties van BBC en ITV. Onze verslaggeefster sprak in Londen met Charles Levison, de huidige directeur van Music Box en de toekomstige leider van Super Channel. Levison begon zijn loopbaan als advocaat in Londen waar hij zich voornamelijk be zighield met zaken op het gebied van film, theater en televisie. Na een verblijf in de Verenigde Staten belandde Levison in de platen- en video-industrie. In 1983 was hij de oprichter van Music Box. Charles Levison ziet zijn' Super Channel als marktleider LONDEN - „Het doel, het streven van Super Channel, is de leiding gevende Engelstalige televisiezen der voor heel Europa te zijn". Char les Levison aarzelt geen moment wanneer hem de vraag gesteld wordt. „Ambitieus? Ja, dat zeker. ■*maar ik ben ervan overtuigd dat we het waar zullen maken, met na- Tne omdat we over heel goede pro gramma's kunnen beschikken, het beste van BBC en ITV. Maar na tuurlijk moet het publiek uiteinde- lijk over ons zijn oordeel vellen, zij .hhebben het laatste woord". En daarmee snijdt Charles Levi- 4^son een heel belangrijk punt aan. Super Channel is immers een com- merciële zender en daarom voor zijn succes volledig afhankelijk van de waardering van de kijkers. Wanneer zij niet geïnteresseerd zijn, dan blijven ook de adverteer- Iders weg. Momenteel wordt Super Channel nog grotendeels bekos tigd door aandeelhouders, maar in de toekomst moet deze zender ge heel uit reclame-opbrengsten be taald worden. „Wanneer we winst gevend zullen draaien kan ik niet precies inschatten, ik verwacht niet eerder dan over vijf jaar", zegt Levison na enig aandringen. <4door Renate van Iperen Tien procent van de totale zend tijd van Super Channel is gereser- veerd voor reclame. „Het gaat om Izes minuten reclame per uur, die in twee of drie korte onderbrekingen uitgezonden zullen worden. In principe tussen twee programma's in en een enkele keer ook tijdens een programma. Maar altijd zo dat het de kijker niet irriteert, dus niet op de Amerikaanse manier", zegt Levison. Het nieuwe Super Channel mikt op een pubhek tot ongeveer 45 jaar oud. Levison: „Mensen die ouder I zijn willen we natuurlijk ook graag I als kijker, maar uit onderzoek is gebleken dat zij het Engels vaak niet zo goed beheersen". Kennis van deze taal is voor het volgen van de uitzending onontbeerlijk, want de programma's van Super Chan nel zullen in geen enkel land van ondertitels worden voorzien. De satellietzender Europa TV, een initiatief van de publieke om roep in vijf Europese landen, werkt wel in meer talen. Levison: „Het is een heel waardevol en opwindend concept, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk. Ik vrees dat het uit eindelijk te ambitieus zal blijken te zijn. Wij willen speciaal die men sen bedienen, die belangstelling hebben voor de Engelse taal. Velen zullen naar ons kijken om hun En gels op te schroeven". Het programma van Super Chan nel zal een combinatie zijn van in formatie en verstrooiing. Volgens Levison is het schema zo opge steld, dat mensen, die voorname lijk afkomen op ontspanning, ook wat informatie meepikken. Tien uur van de zendtijd bestaat uit Mu sic Box-programma's, die gepro grammeerd staan op tijdstippen waarop de doelgroep de beste gele genheid heeft om te kijken: laat in de middag en vroeg in de ochtend. Overigens geldt dit voor het gehele schema van Super Channel. De programma's zijn zodanig gerang schikt, dat de doelgroep ze kan be kijken. „Voor mensen, die overdag thuis zijn hebben we dramaseries, informatie over gezondheid, koken en sport, documentaires en een «kwis. 's Avonds bieden we ont spanning voor het hele gezin". Ambitie Om tien uur 's avonds is het tijd voor een halfuur durend nieuws programma, dat speciaal voor Su per Channel wordt gemaakt door het Britse ITN (International Tele vision News). „Het is de eerste keer dat er geïnvesteerd wordt in een op Europa gerichte nieuwsvoorzie ning. Het programma zal voorna melijk bedoeld zijn voor zaken mensen en bevat naast financieel nieuws ook informatie over Euro pa, de wereld, sport en het weer. We hebben de ambitie om met meer nieuwsuitzendingen te ko men als ons budget dat toelaat", al dus Charles Levison. Super Channel heeft tevens plannen voor het produceren van ontbijttelevisie. Ook dit program ma moet gericht zijn op een breed Europees publiek. Het is daarom niet mogelijk de in Engeland goed bekeken ontbijtprogramma's van BBC of ITV over te nemen. Moet Super Channel beschouwd worden als een concurrent van Sky Channel, de commerciële satelliet zender van Patrick Cox? „Nee hoor, Sky Channel en wij kunnen samen groeien, er is zelfs ruimte voor meerdere satellietzenders. Bijvoorbeeld in de Franse en Duit se taal", meent Levison. Naar zfjn overtuiging kan het niet liggen aan een gebrek aan geld bij de adverteerders. „Er is in be ginsel nog veel geld aanwezig op de markt van pan-Europese adver teerders. Twee jaar geleden gaven zij nog maar tien miljoen gulden uit. Ik verwacht dat dat bedrag vol gend jaar bijna zal zijn vertienvou digd". Voor de aftrap van Nederland- Polen zong de Zangeres zonder Naam (maar met stem als klok) op de middenstip van het Olym pisch Stadion, onder een para plu, met orkestbegeleiding, een paar schone liederen als 'Meeee- xiii-koooo!', waarvan Jan Boer stoel, wiens songteksten meer woorden bevatten in een door gaans verrassender volgorde, zegt dat zij net zo goed Vuiuiuiuil-niiiis-baaaakkkk! zou kunnen zingen, omdat dit aan de meezingbaarheid geen af breuk zou doen, en aan de tekst al helemaal niet. Alhoewel ik mij dat afvraag, wil ik hier verder geen punt van maken maar wij zen op dat ene woordje 'orkest begeleiding'. Was er dan een or kest? Ja, dat wel, het fanfareor kest van Philips Eindhoven, maar dat stond er alleen maar voor de volksliederen en de sa- beldans van Chatsjatoerian. Het orkest dat Mexico speelde zat op een band die werd afgespeeld, en de Zangeres zonder Naam zong met de muziek mee. Met andere woorden: de muziek was inge blikt, haar stem was 'live'. Ze 'pleebekte' niet. Een compromis dus tussen echt en onecht, tus sen 'live' en niet 'live'... Nu een ander geval, net zoiets, maar toch verschillend van het voorgaande. Ivo Niehe is bezig met zijn talkshow. Tevoren heeft hij al aangekondigd, dat de kans er in zit dat hij straks een ge sprekje met maestro Vladimir Horowitz kan voeren, die bezig is aan een repetitie in het Concert gebouw. Wij zijn benieuwd! Ho rowitz is tenslotte een wispeltu rig man, hij is niet zo bijster ge charmeerd van interviewers, maar aan de andere kant is hij ook weer niet wars van enige pu bliciteit. Hij moet wel goed ge luimd zijn, dat is zeker, en Ivo moet natuurlijk het geluk heb ben dat Vladimir ophoudt met repeteren op een moment dat Ivo nog met zijn programma bezig is. Maar zie, het geluk is met ons (en ook met Ivo natuurlijk), want net tussen twee items door krijgen we verbinding met het Concert gebouw, waar Horowitz in de gang bereid blijkt enige vragen van Ivo te beantwoorden, die de ze in de uitzending via een moni tor in de gang van het Concertge bouw aan de beroemde klavier- leeuw stelt. Er ontwikkelt zich een overigens weinig zeggend gesprekje, waarbij Ivo Niehe een paar keer op zijn spiekbriefje kijkt om te weten wat ook alweer zijn volgende vraag was. Ik moet zeggen dat ik daar niet zonder bewondering naar heb zitten kijken. Want als lid van de Firma List Bedrog was Ivo Niehe op dat eigenste moment niet bezig Horowitz te intervie wen, maar bezig de vragen in te spreken die diezelfde middag door een medewerkster van zijn programma in het Concertge bouw aan Horowitz waren ge steld. Ivo Niehe had, zoals we hebben kunnen zien, met een ruiker bloemen op Schiphol ge staan om de meester gunstig te stemmen. Horowitz had die bloe men niet geweigerd, zoals afgun stige persmuskieten hadden ge meld, maar met de woorden: 'Dank u, ik zal ze aan mijn vrouw geven' integendeel dankbaar aanvaard (althans, dat vertelde mij iemand van de Ivo Niehe- redactie, dus dan zal dat zeker waar .zijn). Maar op een verzoek om hem tijdens zijn ontbijt in het Amstel Hotel te mogen intervie wen was de volgende ochtend, vrijdagochtend, afwijzend be schikt. Een lid van de redactie was toen naar het Concertge bouw gegaan en had van de Amerikaanse manager van Horo witz toestemming gekregen hem in de gang na de repetitie enige vragen te stellen. Dat deed zij buiten beeld. Om 7 uur vrijdag avond kwam de beeldband bij de NOS binnen, tegen half 8 was de ze in het theater vanwaar de Ivo Niehe show werd uitgezonden, na de generale repetitie heeft Ivo Niehe daar de band bekeken, en in de uitzending heeft hij dus nog eens de vragen gesteld die in werkelijkheid door zijn mede werkster waren gesteld. 'Ape trots' was men op de redactie, dat hij dit in zo korte tijd toch zo naadloos onder de knie had we ten te krijgen, want er was na tuurlijk wel wat goede timing voor nodig! Het was, zei men mij, een men geling van 'live' en niet 'live', maar de meeste vragen had Ivo zelf bedacht, dus wat dat be treft... Toch blijft het natuurlijk een operatie van de Firma List Bedrog. Het was te ingewikkeld om het de kijkers precies uit te leggen... Maar als het voor dr. Lou de Jong niet te ingewikkeld was om in Ivo Niehes program ma de zaak-Rost van Tonningen uit te leggen, moet het ook moge lijk zijn geweest in een lange zin die manipulatie van Horowitz uit te leggen. Lijkt mij. De stunt was ook zonder List Bedrog toch al groot genoeg? Stefan Felsenthal van de NOS, die een exclusief in terview met Horowitz had dat zondagmiddag werd uitgezon den, was tenminste razend, voor al ook omdat Ivo Niehe het deed voorkomen alsof hij 'het' inter view met Horowitz had en de NOS alleen maar een portret van de meester. Hij wist wel beter!, zei Felsenthal, die beloofde Ivo Niehe de eerste de beste keer dat hij hem tegenkwam een knietje op een pijnlijke plaats te zullen geven. De pijnlijkste plaats die ik in dit geval kan bedenken, is de gang in het Concertgebouw, NICO SCHEEPMAKER VLISSINGEN - Een jaar of twee geleden had de zangeres Conny Vandenbos een ont moeting met de actrice Carry Tefsen. „We hebben een keer samengewerkt", vertelt de zan geres die inmiddels 25 jaar in het vak zit, maar wier leeftijd (48) niet aan haar voorkomen valt af te lezen. „Dat is ons ui termate goed bevallen. We von den dat onze stemmen goed bij elkaar kleurden en besloten daar nog eens een vervolg aan te geven". Dat idee kreeg ge stalte in de nieuwe, muzikale bewerking van het toneelstuk 'Boefje' (naar het gelijknamige boek uit 1905 van M. J. Brusse), waarvan het Nederlands Volkstoneel (voorheen Nooy's Volkstheater) dit seizoen zo'n 130 voorstellingen in het land geeft. Bovendien zingen beide dames, die in leeftijd niet veel voor elkaar onder doen, een duet op de nieuwste elpee van Conny, die naar verwachting begin volgend jaar in de win kels zal liggen. Na uitstapjes naar Ted de Braak en de André van Duin Revue, waarbij ook scènetjes gespeeld werden, is dit de eerste keer dat Conny echt acteert. „Maar in een liedje sta je eigenlijk ook een klein toneelstuk je te spelen en dit gaat dan iets ver der", zegt ze laconiek. „Ik heb mij hier altijd erg toe aangetrokken ge voeld en vind het leuk dat 't er bij het Volkstoneel van gekomen is. Ik heb mij erg opengesteld tegenover de regisseur en daar dingen aan toegevoegd die ik zelf voel of denk. Met alle openheid om te horen te krijgen, nou, doe dat maar niet of dat maar wel". Conny Vandenbos als Floddermadam (links) en Carry Tefsen rechtsin 'Boefje door Frans Doeleman Een 'karakter' vindt Conny Van denbos een wat te groot woord voor de Floddermadam die zij op de planken zet: „Het is een type. Ik speel de buurvrouw van de moeder van Boefje. Beide vrouwen hebben een zoontje dat nogal eens met de politie in aanraking komt. Hoewel beide kinderen hier evenveel schuld aan hebben, verwijten de moeders elkaar dat de ene jongen de dupe is van de andere. Die Flod dermadam speelt dat wat gemener dan de moeder van Boefje. Het is ook een wat gehaaider, opvallen der type, niet echt een hoerenrol, maar er wordt wel regelmatig geïn sinueerd, dat zij het met haar rela ties niet zo nauw neemt. Daardoor heeft zij het ook wat beter dan de rest van de buurt. Het stuk speelt zich namelijk af in hopeloze ar moede". Verbouwereerd „Het is wel leuk dat ik een rol speel die de mensen toch niet zo verwachten, een vrij ordinaire da me die nogal schreeuwerig tekeer gaat en een beetje plat praat. Bij het Volkstoneel hadden ze mij aan vankelijk een dame met een wat chiquere uitstraling toebedacht, maar ik voelde mij gelijk het meest tot dit wat eigenaardige type aan getrokken. Laatst zat mijn platen- producer in de zaal en die is mij natuurlijk zingend en 'normaal' ge wend. Hij zei: ik was echt verbou wereerd toen je zo tekeer ging". Conny vindt dat het samenwer ken in een groep met verschillende soorten mensen een aparte beko ring heeft: „Bovendien is er vanaf het begin een sfeer geweest van we gaan er met z'n allen alles aan doen om 'Boefje' tot een succes te ma ken. Dat is belangrijk, want het is een vrije produktie. Vrijwel overal zijn de zalen uitverkocht. Het stuk is een beetje uit de al te sentimen tele hoek getrokken, waardoor er heel wat lach in zit, maar toch ook voldoende sentiment. Dat wordt door het publiek als positief erva ren. Aan het eind van de voorstel ling is men zo enthousiast, dat en kele seconden nadat het slotlied is ingezet de hele zaal opstaat en meeklapt. Dat vind ik de voor naamste recensie". Conny Vandenbos heeft de rol in 'Boefje' bewust geaccepteerd om voor zichzelf uit te maken of zij verder wilde in deze richting. „Als ik daar mogelijkheden toe heb, wil ik dit wel meer doen", is haar con clusie. Maar ze blijft in de eerste plaats zangeres en op het ogenblik wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe lp, waarvan de single 'Wat is nou geluk' een voorloper is. Teksten werden geschreven door Rob Chrispijn, Jan Simon Minke- ma. Ivo de Wijs en Conny zelf, ter wijl Jurre Haanstra, tevens produ cer, voor een groot deel van de mu ziek zorgde. Van een haar door de Amerikaanse zangeres en liedjes schrijfster Janis Ian toegezonden band met nieuw repertoire koos Conny twee composities. „Ik ben niet iemand die zingt over, ja, ik noem dat altijd lullig heid kent geen tijd. Ik wil wel er gens over zingen. Het leven is een mengeling van vrolijke momenten en een tikkeltje melancholie. Zo voel ik het en dat draag ik onver mijdelijk uit in mijn liedjes. Voor een van de stukken op de nieuwe elpee heb ik Carry uitgenodigd om een duet met mij te zingen, ge schreven door Ivo de Wijs. Het is een lied met een hele dikke kni poog dat zich daar uitstekend voor leent. Heel gezellig om met z'n tweeën te doen, ik stel mij daar veel van voor". Noeste arbeid De laatste tijd schrijft Conny ook zelf teksten: „Ik had wel veel ideeën, maar ik dacht altijd dat ik die niet zelf kon uitwerken, of dat ik daar geen tijd voor had. Toen zei Herman Pieter de Boer een keer: 'Dacht je dat het mij zo gemakke lijk afgaat? Het is een kwestie van twee goeie zinnen die je invallen en de rest is noeste arbeid'. Dat heeft mij aan het denken gezet, dan moest ik er ook maar eens voor gaan zitten". Toen Conny 12, 13 jaar was, had ze al plezier in zingen: „Ik had geen visioenen van ik word een gevierde zangeres of zo, maar ik wilde er wel verder mee. In het begin zong ik alles wat los en vast zat, in allerlei talen, chansons en cabaret. Ik vindt dat nog steeds een periode waarin ik ongelooflijk veel geleerd heb", 't Is genoeg' zong ze tijdens het Eurovisiesongfestival en dat opende de deur naar liedjes in de sfeer van 'Ik ben gelukkig zonder jou', haar eerste grote platensuc- „Ik heb altijd geprobeerd in lied jes wat te zeggen, iets van emoties over te brengen waar mensen zich in kunnen herkennen. Dat is voor mij eigenlijk een soort basis ge weest. Daarnaast moet het taalge bruik niet hoogdravend, maar wel van een behoorlijke kwaliteit zijn. Ik heb op een gegeven moment be wust gekozen om mij op Neder land te concentreren, met een re pertoire dat toegankelijk is voor een Nederlands publiek. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Binnen de mogelijkheden van de combina tie van mens en artiest mag ik niet ontevreden zijn. Ik heb ook steeds kansen gekregen om, zoals nu weer met 'Boefje', andere dingen te doen". Beperkingen ,,'t Is natuurlijk toch een klein land. Tja, dan had ik naar Amerika moeten gaan of twintig jaar gele den een kamertje in Parijs moeten nemen misschien. Maar dat heb ik niet gedaan en dat kon ook niet, want ik had twee kinderen om mij heen lopen. Ieder mens leeft met een aantal beperkingen en ik vind dat ik blij mag zijn met de dingen die mij in Nederland overkomen zijn. Daar ben ik beslist niet rou wig om". Conny Vandenbos heeft nog al tijd een jeugdige uitstraling: „Ik doe er geen extra moeite voor. Voor mijn vak en vooral voor mijn stem leef ik zo gezond mogelijk. Dat is de reden dat ik gestopt ben met roken, dat ik niet abnormaal veel drink, waarom ik vind dat ik zoveel uur per nacht moet slapen en, als ik een drukke periode heb, probeer ik zoveel mogelijk mo menten van ontspanning in te las sen. En ik vind het prettig om mij goed te verzorgen, dat hoort bij mijn vak. Wat kleding betreft heb ik altijd een vrij progressieve smaak gehad. Maar achter mij is een jongere generatie gekomen die er veel meer bizar uitziet dan ik ooit heb gedaan". „Ik houd van kleding, ben heel modebewust. Ik koop altijd Parijse bladen en ga zo nu en dan naar Pa rijs toe. Dat heb ik altijd aange naam gevonden en ik vind het on zin, dat wanneer je op een gegeven moment de veertig bent gepas seerd, je ineens bepaalde dingen niet meer zou kunnen dragen. Ik denk dat ik die nog draag als ik tachtig ben. Ik heb natuurlijk ook een vak waarin alles eigenlijk wel kan. Daarom heb ik het ook geko zen, denk ik, daarom ben ik geen secretaresse gebleven". Concert door Max van Egmond, ba riton en Vaughan Schlepp, Hammer- flügel met "Drei Gesange des Harf- ners" op tekst van Goethe en "Schwanengesang" op tekst van Rellstab, Heine en Seidl, muziek van Franz Schubert. Gehoord op 28 nov. in de Kapelzaal. LEIDEN - Een prachtig ge vlamd houten Broadwood Ham- merflügel stond ons bij binnen komst op te wachten. Over dit in strument uit 1830 en zijn moge lijkheden vertelde pianist Vaug han Schlepp iets, nadat het con cert geopend was met "Drei Ge- saringe des Harfners". Zowel het instrument met zijn soms om floerste klank als Vaughan Schlepp hadden een onmisken baar aandeel in deze schitteren de liederenvoordracht. Was Max van Egmond degene die de tekst 'uitsprak' en voordroeg, zingen deden zowel de zanger als de pia nist; zangkunst getransponeerd naar het klavier. De liederen van Schubert roe pen bij mij beelden en taferelen op. Het zijn geschilderde voor stellingen. Reeds bij de eerste akkoorden zet de pianist een de cor neer in karakteristieke tin ten. Door de hele (oneigenlijke) cyclus "Schwanengesang" heen speelt het verlies van de geliefde een grote rol. Op een enkel hoop vol of monter lied na roept dit onderwerp slechts sombere, ne velige achtergronden op. Na de ze introducerende pianoklanken verhaalt de zanger van al die pijnlijke momenten van af scheid, van smachtend verlan gen, maar ook van momenten, waarop de wereld er weer wat zonniger uitziet. Max van Eg mond is een meester in het schil deren van alle nuances die door Schubert zijn getoonzet. Won derbaarlijk hoe de muziek toch die onpoëtische, hoogdravende teksten van Rellstab nog geniet baar kan maken. In alle lagen van de muziek vind je de tekst weerspiegeld. Soms bootst de piano in zijn begeleiding haast letterlijk geluiden uit de natuur na zoals het ruisen van bomen en beekjes (Frühlingssehnsucht) en het komen opzetten van de vloed (Am Meer). Maar sterker nog geeft hij de innerlijke gemoeds toestand weer, de snel wisselen de stemmingen en de overpein zingen. Dit alles tovert Max van Egmond ons voor. Je ziet het voor je ogen gebeuren. Door een geweldige beheersing niet alleen van zijn zangkunst, maar ook van zijn voordrachtskunst, die zich openbaart in zijn zeer ex pressief gezicht en zijn zeer sub tiele motoriek. Hij verstaat de kunst de toehoorders er met hart en ziel bij te betrekken. Door aanhoudend en langdu rig applaus wist het publiek uit de overvolle Kapelzaal nog twee toegiften los te krijgen. MONICA SCHIKS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 37