mm pm KRUISWOORD 0PL0SSING ZATERDAG 29 NOVEMBER 1986 EXTRA PAGINA 27 Pop Ariejan Korteweg Adrian Belew Begoochelend gitaargeluid Wel eens een olifant uit een gi taar horen komen? Of een rhino ceros? Een groep meeuwen, een lachende vent? Gitarist Adrian Belew, want over hem gaat dit stukje, heeft in tal van interviews verklaard dat hij meer moeite moet doen om de maat te hou den, om feilloos vier keer dezelf de akkoordenreeks te spelen dan om een Jumbo uit de speaker- kasten te laten rollen. Belew, om wiens diensten veelvuldig is ge vraagd door Groten als Zappa, Bowie, Laurie Anderson en Ro bert Fripp enz. zegt dat niet om aan te geven dat hij 'gewoon doen' maar niets vindt. Hij zegt er juist mee dat hij zichzelf in fei te een beperkt gitarist vindt. Zijn grote kracht zit 'm volgens hem zelf in zijn inzicht in de combina tiemogelijkheden van allerlei gi- taristische apparatuur. Dit is Belews derde plaat. Het is zijn meest experimentele ge worden. Op de vorige twee om kleedde hij zijn fratsen met heu se, sterke composities. Dit keer staat alles in dienst van de gitaar goochelaar Belew. Hij heeft de plaat helemaal in zyn eentje vol gespeeld. Er is 'slechts' gitaar en percussie te horen. Ondanks deze beperkingen be vinden er zich in mijn collectie maar weinig platen die zo geva rieerd, zo rijk aan gevoel en uit eenlopende sferen is. En toch zijn het geen allegaartje van grappen en grollen van een gi taarfreak. Een tamelijk unieke plaat is 'Desire caught by the tail' gewor den. Avontuurlijk, komisch ook en op sommige momenten ver bazingwekkend. WK Eton Crop The Songbirds Middelfijn en extra grof Eton Crop: 'Yes Please, Bob' (Megadisc) The Songbirds: 'Hot Sumraer- nights' (Megadisc) Twee mini-LP's van eigen bo dem, beide van groepen wier muziek bestemd is voor de pop liefhebber, die vliegtuigjes vouwt van de hitlijsten. Eton Crop heeft van dit tweetal de oudste rechten, is afkomstig uit Kudelstaart en wordt alleen al daarom vaak op één lijn met Ivy Green geplaatst. Er zijn meer overeenkomsten dan alleen de afkomst. Ook Eton Crop is een band van worteltrekkers en ge tuigde op voorgaande platen van trouw aan de bronnen van de pop. Alleen, in hun geval liggen die veel meer in Engeland. Dat klinkt ook op deze in het Britse Leeds opgenomen plaat door, zij het minder opvallend dan vroe ger. Want Eton Crop lijkt vanuit Kudelstaart op weg naar Hilver sum. Voorlopig blijven ze ergens halverwege steken: te gepolijst voor de liefhebber van recht door-zee en te ruig voor wie van pop houdt. De teksten zijn bizar en uit de kunst als altijd, maar de muziek klinkt vlak en mist afwis seling. Een waarschuwing tot slot: de op het label voorgeschre ven 33 toeren zijn er 12 per mi nuut te weinig. Nee, dan The Songbirds. Ach ter deze mooie bandnaam gaat een Amsterdams vijftal schuil, dat er op de hoes van hun in één dag opgenomen plaat Ameri- kaanser uitziet dan John Huston. Hun geluid leunt op de twee zwaar vervormde gitaren, die met elkaar in de slag gaan en za gen en dreinen zoals vroeger de Crazy Horse dat deed. Echt origi neel is het niet - Dream Syndica te deed het vijf jaar geleden al be ter en was toch ook een rip-off - maar het klinkt lekker en er wordt met veel overtuiging ge speeld. Allleen de vocalen zijn me wat al te grofkorrelig, alsof de zanger een winderige nacht met de mond open in een steengroe ve heeft geslapen. AK Big Audio Dynamite Heimwee naar The Clash 'No. 10, Upping St.' (CBS) De tweede plaat van ex-Clas- h'er Jones en zijn nieuwe compa- nen was al nieuws voor-ie uit was. Uitgelekt voorafgaand aan de release was namelijk dat Jo nes voor ongeveer de helft van de nummers compositorisch was bijgestaan door de man die na het uiteenvallen van de Clash tot zijn aartsrivaal was verworden: Joe Strummer. Strummer heeft behalve mee-gecomponeerd ook mee-geproduceerd en alles tus sen de tweehoofdige leiding van wijlen The Clash zou het weer koek en ei zijn. Maar om nu te concluderen dat B.A.D. in feite gewoon de nieu we Clash is geworden, nee. Hoe wel 'No. 10, Upping St.' - B.A.D. zeker geen slechte plaat is ge worden, de teksten diezelfde on volprezen ironie herbergen als bij de Clash al het geval was en er wel degelijk overeenkomsten zijn aan te wijzen met de beste punk(?)groep die er ooit is ge weest, mist B.A.D. de muzikale scherpte van zijn voorloper. Te vaak krijgt de luisteraar het ge voel dat er bij B.A.D. vooral veel wordt gelachen. Bij The Clash werden ze tenminste nog eens er gens lekker boos om, was er gro te betrokkenheid en was Sandi- nista de strijdkreet. Bij B.A.D. wordt geen strijd geleverd maar wordt er flink gal gespuid om vervolgens weer tot de orde van de dag over te gaan. De muziek is hier en daar zelfs feestelijk te noemen, doet op andere momen ten geforceerd aan. Dat laatste is vooral een gevolg van de poging die is gedaan om maar zo veel mogelijk stijlen op de plaat te proppen. WK New Model Army Heilssoldaten met lang haar 'The Ghost of Cain' (EMI) Het trio New Model Army wordt wel als het geweten van de Engelse popmuziek beschouwd en laat zich die typering graag aanleunen. In elke song trekken ze van leer tegen de onrechtvaar digheid in de wereld. Wat strijd baarheid betreft en in hun verbe ten musiceren lijken ze op de vroegere Clash. Maar als het om muzikaal vernuft gaat leggen ze het af. New Model Army is het Leger des Heils van dé popmu ziek, en laat elk nummer klinken als een strijdkreet. Slade the Le veller is een zingende volksmen ner, die zijn keel dagelijks spoelt met azijn. De teksten zijn nave nant en van alle subtiliteit ge speend. Ik ben bang dat New Model Army op deze manier net als het heilsleger alleen de toch al ontvankelijke zieltjes zal we ten te bereiken. Het ergste voor beeld van kretologie is dat na Test Department en The The nu ook New Model Army een num mer wijdt aan Engeland als 51ste staat van de USA. Dat kan echt niet. Muzikaal is 'The Ghost of Cain' beter dan de voorganger 'No rest for the wicked'. Gewoon omdat de nummers beter doordacht zijn en er meer afwisseling is. De fanatieke akoestische slaggitaar, die de grondslag van vrijwel elk nummer vormt, is een waardevol handelsmerk dat voor de herken baarheid zorgt en de muziek be hoedt voor een afglijden naar bombast. Als dit één van de betere Britse groepen van het moment is, dan is het dat enkel en alleen bij ge brek aan beter. AK Timbuk3 Toekomst bezien door zonnebril Humor in de popmuziek, je zou er boeken over kunnen vol schrijven. Van de Bonzo Dog Doo Dah Band tot Frank Zappa, van Tiny Tim tot The Pipkins, van Alberto y Los Trios Para noias tot onze eigen Gruppo Sportivo annex Buddy Odor Stop. Het voorlopig laatste hoofdstuk heet Timbuk 3. De naam zegt het al: één halte ver der dan Timboektoe. Op de hoes staat een met een televisietoestel bepakte ezel, aan de keerzijde twee modem ogende jonge men sen: Pat Macdonald en Barbara Het merkwaardige is dat tekst muziek in dat opzicht strikt ge scheiden zijn. Ze zingen hun tek sten op smaakvolle countryrock, vermengd met hier en daar wat folk of funk. Ze klinken alsof ze het vak op de hoek van de straat hebben geleerd en bespelen zelf alle instrumenten. Goedgehu meurde muziek, in geen enkel opzicht opzienbarend, maar wel aanstekelijk. De arrangementen zijn sober en helder, met hier en daar een mooie solo op harmoni- De humor is strikt voorbehou den aan de teksten, waarbij een tekstvel geen overbodige luxe zou zijn. Kleine, komische verha len, die een relativerende kijk op de werkelijkheid onthullen: 'The futures so bright I gotta wear shades', zingen ze en 'Life is hard' gaat over een hemelvaart op rolschaatsen. Minstens even aardig zijn twee onkomische nummers: het gedragen 'Just Another Movie' en het bij na-lief deslied 'I love you in the stran gest way'. AK Grace Jones Een fenomeen, geen zangeres 'Inside Story' (EMI) Grace Jones is een fenomeen. Een plaat van haar is meer een curiosum dan iets van muzikale waarde. Het voormalig model, dat inmiddels ook enig filmwerk achter de rug heeft, zit daarmee in dezelfde divisie als Yoko Ono. Net zo'n jengelstem trouwens. Omdat het bij haar wat handi ger wordt ingekleed, is het bij Grace Jones beter te doorstaan. Producer Trevor Horn gooide voor 'Slave of the rhythm' de luidsprekers vol met effecten en Nile Rodgers heeft ditmaal bij 'Inside Story' iets soortgelijks gedaan. Dat deze plaat aanzien lijk interessanter is dan de voor ganger, komt vooral door het ma teriaal. Een stuk minder primi tief. En, ere wie ere toekomt, in dat materiaal heeft Jones zelf ook enige hand gehad. Naast de geijkte disco-ritmen staan er op 'Inside Story' ook rustige, melodieuze nummers die soms herinneren aan Steely Dan en soms aan Astrud Gilber- to. 'Barefoot in Beverly Hills', 'Sacry but fun' en 'Victor should have been a jazz-musician' klin ken heel plezierig in de oren en kabbelen zo gezellig voort dat Grace Jones het hoofd makkelijk boven water kan houden. BJ Horizontaal 3 strijdperk; 8 schreeuw, gil; 10 oude Spaanse munt; 11 minnelijke schikking; 12 gerookt spek; 14 dierenhuid; 16 juk, boei, kluister; 18 hei lig grafdnd.); 21 papegaai; 22 meetlat; 23 strafwerktuig; 24 zeehond; 25 afgescheurd stukje papier; 27 afwezig; 28 ginds; 30 herrie, lawaai; 33 sleepnet; 34 rivier in Duits land; 35 verbruiker; 38 niet gebogen; 39 Spaans rijpaard; 40 koper. Verticaal 1 met genoegen; 2 versie ring; 4 snel; 5 nieuw (in sa- menst.); 6 oliehoudend ge was; 7 deel van een etmaal; 9 deel van een schouwburg; 10 mededinger; 13 biljartterm; 15 kermisattractie; 17 ulaan; 18 register, index; 19 schoei- sel; 20 juiste gewicht; 25 uit je; 26 schatting; 28 water geest; 29 gesloten; 31 plaats in Zwitserland; 32 seheeps- uitruster; 36 muzieknoot; 37 echtgenoot. □BQHDBl /□□□BUIS r atanili laaam I KFf l I 1QNUIW aaaa bqbi aaco QQjgCjBBQ DQBQBBB 0 □□□□VQlQBBa Q BHaoaa' a ^aaauaa De prijs van 25,- werd toege kend aan G. v.d. Plas, Hoornes- laan 133, 2221 CL Katwijk. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen onder vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Zonder meer het meest fascine rende schaakboek van 1986 en voor mij een van de beste boeken die ik ooit in handen heb gehad, is The test of time van G. Kaspa rov. Hierin doet de huidige we reldkampioen verslag van de hoogtepunten in zijn carrière, dit tot en met de match met Smys- lov in 1984. De ene schitterende partij na de andere wordt uitvoe rig geanalyseerd, en Kasparov schuwt daarbij niet om zijn vroe gere en huidige openingsideëen prijs te geven. Het is natuurlijk aanbevelenswaardig om alle ana lyses kritisch te bekijken. Het is ook niet zo moeilijk om allerlei varianten te verbeteren, maar daarbij moet men wel bedenken dat het verbeteren van ander mans analyses veel makkelijker is dan het zelf bedenken ervan. Diagram Deze stelling ont stond in de partij Kasparov- Lu- tikov 1978 na de zetten 1 d4 pf6 2 pf3 d6 bekritiseerd door Kaspa rov, wit krijgt teveel de vrije Vorige week liet ik u een aantal eindspelproblemen zien. Buiten het feit dat dat weer eens wat an ders is had ik er nog een andere bedoeling mee. Het eindspel is nl. het onderdeel wat bij de meeste spelers, ook topspelers, wordt verwaarloosd. Het leek me daarom goed om deze en de vol gende rubriek daar eens wat ver andering in te brengen. Diagram 1. Deze stand is remi se ook als schijf 24 een dam is en de dam op 35 een witte schijf wordt. Zwart moet dan naar 46. TOT FINISH, deel 6. De lezer hield nog een se rie tegoed, die wij u hierbij aan bieden. U mag eerst rustig even nadenken: B63 B 7 3 2 O B 7 6 852 U bent west. Zuid opent 1 Ru, noord 1 Ha, zuid 1 SA, noord 2 SA en zuid 3 SA. Waarmee komt u uit? 543 V942 O 9 8 6 H32 A H 7 9 8 6 O H 10 8 2 4b A95 OP DEZELFDE dag (13 ber) dat de Duitse posterijen begin maakten met de nieuwe permanente serie "Frauen der Deutschen Geschichte" versche nen ook twee bijzondere zegels en de jaarlijkse kerstzegels, met bijslag. Een bijzondere zegel van 70 pfennig wordt gewijd aan de 100e geboortedag van Mary Wig man (1886-1973), danseres, cho reografe en danspedagoge. Op 30 augustus 1961 besloot de vergadering van de Duitse bis schoppenconferentie om op eer ste kerstdag een collecte te hou den ten behoeve van de zielezorg dpor Rinïe Kuijf hand). 3 pc3 lg4 4 e4 pbd7? 5 e5 pg8 6 h3 lxf3 7 Dxf3 c6 8 lf4 Be- ter was zoals de witspeler aan geeft 8 exd6 exd6 9 d5 en de zwarte stelling is rijp voor de sloop. Wit wil met lf4 d6-d5 uit lokken om daarna met het tijde lijke pionoffer e5-e6 de zwarte koningsvleugel lam te leggen. Zo ging het ook in de partij, en wit won in fraaië stijl.). Kasparov geeft aan dat zwart beter 8 ....e6 9 exd6 pdf6! had kunnen antwoor den, waarna hij zegt: na 10 0-0-0 lxd6 11 le5! houdt wit sterke druk, en daar heeft hij gelyk in. Achter het bord had Kasparov na 8..e6 9 exd6 pdf6 de verleiding van het fantastische 10 d5! waar schijnlijk niet kunnen weer staan: 10...pxd5 gedwongen 10..exd5 11 pb5! cxb5 12 lxb5 pd7 13 De2 met vernietiging.) 11 pxd5 exd5 12 De2 Kd7 13 Dg4 Ke8 Nu heeft wit net geen tijd om een dodelijk torenschaak op de e-lijn uit te delen, en moet hij helaas genoegen nemen met een overigens zeer goed eindspel na 14 0-0-0 lxd6 15 lxd6 Dxd6 16 Dxg7 Dh6 17 Dxh6 pxh6 18 c4! door Hans Vermin Het enige veld weliswaar (15-10!) maar meer heeft zwart niet nodig omdat wit de vangstelling niet kan handhaven. In ieder geval mag zwart niet de lange lijn ver laten. Dit eindspel wint slechts als schijf 35 een dam is. Diagram 2. winst. Wit bouwt als volgt op 48-39-44 staat de zwarte dam dan op 5 dan volgt 47-38 5-37 38-33 37-5 33-29 5-46 (zwart moet vast staan) 44-39 46-5 39-33 5-46 33-44 46-5 29-33 W+ In plaats van 37-5 had zwart ook de lange lijn kunnen verla ten, de winst gaat dan zo: de wit te dam op 38 verplaatsen naar 23 en waar de zwarte dam ook staat hij komt altijd in een vangnet, b.v. op 3 49-21!, op 35 48-43 35-2 49-44 2-16 43-49 16-2 44-11!, op 47 49-16 47-15 48-26 15-47 23-37! Oplossingen problemen vori ge week: lwit 48, 35, 18 en dam op 15 zwart 18, 39, 43, 18-13 8x19 15-10, 19-24 10-15 24-30 35x24 43- 48 48-43! 2 wit 6, 34, 39, 44, zwart 12, 20, 32, 35. 34-30 35x24 6-1 12- 17 1-34! (dreigt 34-25 20-25 34-29 etc met dubbele oppositie. 3. wit 29, 31, 42, 43, 49, 50. zwart 12, 22, 35, 37, 40. 31-27 37x39 27x7 39-44 (beste) 50x39 30-35 49-44! 45-50 29-24! 4. wit. 12, 49 en dam op 8. zwart 34, 40. 8-35 40-45 12-7 45-50 (of 34-39 49-44!) 35-40 34x45 7-1 50-28 49-44 28x50 1-6. door Ton Schipperheyn U bent weer west. NZ bereiken 6 Ha en u mag uitkomen. Welke kaart kiest u? In spel 1 moet u als west trach ten een voorstelling te maken van partners kaart. De tegenpar tij heeft vrijwel precies 25 pun ten, u 3, partner dus ca. 12 pun ten. Toch bood hy niet na 1 Ru -1 Ha, dus schoppen zal hij niet hebben, eerder ruiten of klave ren. Als u hebt gekozen voor uw slechtste lage kleur, klaveren dus, deed u het goed: V 8 4 2 O A V 10 4 OV 5 B 6 3 De beroemde Italiaan Benito Garozzo predikte destijds al: 'start aanvallend tegen klein slem'. In spel 2, uit de wedstrijd Polen-Nederland tijdens het EK 85, startte de Poolse west met Sch 5: H VB <?B OA V 10 7 4 9 7 54 543 N 10 9862 9V942 wo ^73 O 9 8 6 O B 5 3 H 3 2 Z V 10 6 B 6 3 N *10 95 OB732 n OH4 O B 7 6 O A 9 4 3 852 Z +HV10 7 A7 «O AH 108 6 5 OH2 AB8 Dat bleek niet aanvallend ge noeg. De leider nam op tafel, het Ha B lopen voor de vrouw en kon even later claimen. Dé Ne derlandse west volgde Garozzo's advies en startte met.KI 2. Het spel is ook nu te maken - op de derde schoppen en de derde rui ten kunnen twee klaveren weg - maar de leider was, niet onbegrij pelijk, bang voor introevers. Hij sloeg daarom Ha A en Ha H en was down toen west nog Ha V en 9 bleek over te houden. door Hero Wit "25 Jahre Adveniat" wordt ge markeerd door de uitgifte van een 80 pf.-zegel met daarop een lichtend kruis boven Zuid-Ame- rika. Het uit 1420 daterende Orten berger altaar behoort tot de be langrijkste werken van de gothi- sche kunst. Beelden van "de Aanbidding" ontleend aan dit al taar sieren de Westduitse en Westberlijnse kerstzegels, res pectievelijk in waarden van 80 40 pf. en 50 25 pfennig. FAROER - De Deense eilan dengroep Faroer heeft op 13 ok tober drie zegels uitgegeven waarop oude bruggen staan afge beeld die op de eilanden voorko men: 270 öre, brug in Glyvar op Eysturnoy; 300 öre, brug in Leypanagjogv op Vagar en 1300 öre, brug in Skaelingur op Strey- moy. OOSTENRIJK- In september kwamen in Wenen en Boedapest ongeveer 800 deskundigen op het gebied van oosterse tapijten in congres bijeen. Ter gelegen heid van deze (vijfde) internatio nale bijeenkomst gaf Oostenrijk op 19 september een zegel uit in de waarde van vyf shilhng (opla ge 3.35Q.00 stuks) DENEMARKEN - In de vorige rubriek zijn de Deense emissies van de laatste tijd uitgebreid aan de orde geweest. Een uitgifte, die daarbij door ons over het hoofd is gezien is het HAFNIA 87-vel- letje, dat op 4 september is ver schenen. Op dit derde HAFNIA- velletje staan oude postunifor- men centraal: 100 öre, postmees ter en postkoets, 1840 (linksbo ven): 250 öre, postmeester, 1840 (rechtsboven); 280 öre, brieven besteller, 1851 (linksonder) en 380 öre, plattelandsbesteller. 1893. LIECHTENSTEIN - Het vor stendom Liechtenstein komt op 9 december met de laatste zegels van dit jaar: drie kerstzegels en drie natuur-zegels. De kerstze gels tonen de aartsengel Michael (35 rappen), Gabriel (50 rappen) en Raphael (90 rappen). De natuur-serie vraagt aan dacht voor enkele bomen, in het bijzonder voor de schors van de ze bomen: 25 rp., zilverspar; 90 rp., (fijne) spar en 1,50 fr.. een eik. Big Audio Dynamite.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27