iRia Valk: 'Ik ben
volwassen geworden'
'Ratel': uitlaat van
een getergd publiek
Nieuws Wereldomroep is bij
vakantieganger favoriet
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 27
15 (10) Heartbeat Don John-
16 (22) Rain or shine Five
Star
17 (29) Suburbia Pel Shop
Boys
18 (24) I want you Elvis
Costelló
19 (19) Don't get me wrong
Pretenders
20 (13) True colors Cyndi
Lauper
21 (34) Through the barrica
des Spandau Ballet
22 (26) Two people Tina
Turner
23 (15) True blue Madonna
24 (40) Ghostdancing Sim
ple Minds
25 (17) The final countdown
Europe
26 War Bruce Springs
teen
27 (28) Ontmoeting Rob de
Nijs
28 (21) Love will conquer all
Lionel Richie
29 (20) I've been losing you
Aha
30 (31) This girl Dolly Dots
31 (18) Wonderland Paul
Young
32 Don't give up Peter
Gabriel/Kate Bush
33 Rock the night Euro
pe
34 Amanda Boston
35 This is the world cal
ling Bob Geldof
36 (38) Geronimo's Cadillac
Modern Talking
37 (39) The miracle of love
Eurythmics
38 (33) I'm not perfect Grace
Jones
39 Als je later groot bent
Hennie Huisman
40 30) All I want to do UB
40
(Stichting Ned. Top 40)
Sportmagazine
BRT op
zondagmiddag
BRUSSEL (GPD) - De BRT wil
met ingang van januari aanstaande
elke zondagmiddag een drie uur
durend sportprogramma op de te
levisie gaan brengen. Tussen drie
en zes uur zullen dan non-stop
sportbeelden worden uitgezonden,
met uitzondering van rechtstreek
se flitsen van voetbalwedstrijden.
In het programma zullen wel tal
van andere sportevenementen in
binnen- en buitenland aan bod ko
men, en zullen flitsen te zien zijn
van voetbalwedstrijden buiten
Belgie. De BRT volgt daarmee een
tendens die al in een aantal omrin
gende landen te bespeuren is.
De Franse en Luxemburgse tv.
overal in Belgie te ontvangen,
brengen elke zondagmiddag al een
uitgebreid sportprogramma, even
als de BBC.
In het nieuwe tv-seizoen van de
BRT, dat op 1 januari begint, ver
dwijnt ook de populaire weerman
Armand Pien bijna helemaal van
het scherm. Hij zal nog slechts een
maal per week, op vrijdagavond,
een uitgebreid weeroverzicht pre
senteren, terwijl de dagelijkse
weersverwachtingen door een
team van drie 'weermannen' en
een weervrouw zullen worden ge
presenteerd.
TROS vraagt
toestemming
commerciële
omroep
HILVERSUM (ANP) - Radio- en
televisiedirecteur C. den Daas kon
digde gisteren aan dat de TROS
nog deze week een brief aan minis
ter Brinkman van WVC zal sturen,
waarin de wens een commerciële
zendmachtiging te verwerven zal
zijn neergelegd.
Tot nu toe heeft alleen het be
drijfsleven schriftelijke aanvragen
ingediend voor een licentie om
commerciële televisie te mogen be
drijven. Den Daas denkt dat als de
concessie eind 1987 verleend zou
worden, hij nog twee jaar nodig
heeft om daadwerkelijk op com
merciële basis uit te kunnen zen
den. Probleem voor de TROS is dat
het regeerakkoord alleen voorziet
in commerciële televisie als ten
minste twee a-omroepen bereid
zijn het publieke bestel te verlaten.
In dat geval zou een van de drie
Nederlandse televisienetten - na
een wetswijziging - daarvoor ge
bruikt kunnen worden.
Den Daas betreurt het dan ook
„ernstig" dat zijn „bloedbroeders
AVRO en Veronica nog steeds de
moed en het elan niet kunnen op
brengen de aanvraag van de TROS
te ondersteunen en zich daarmee
binnen afzienbare tijd te ontrek
ken aan de subsidie-paraplu".
Daarmee verwijst hij naar de op
stelling van de AVRO, die geen be
hoefte zegt te hebben het bestel te
verlaten en van Veronica, die dat
alleen wil als aan een aantal rand
voorwaarden wordt voldaan, met
als belangrijkste de beschikking
over een volledig televisienet.
Eerder deze maand liet de TROS
overigens weten geïnteresseerd te
zijn in het Nederlandse satellietka
naal dat nu nog voor de uitzendin
gen van Europa-tv wordt gebruikt.
De AVRO liet vervolgens weten
daar ook nog steeds belangstelling
voor te hebben, maar dan als aan
vullend medium, zonder commer
ciële opzet. Out zegt alleen belang
stelling te hebben voor commer
ciële radio via de satelliet.
'Ria Valk begint deze maand met haar vernieuwde show
inijdie zij de 'Een-uur show van Ria Valk' heeft genoemd,
(oln deze show komt zij met een medley van bekende
^Amerikaanse liedjes („de mensen weten niet meer dat ik
)^ook heel goed Engels zing, maar daar ben ik mijn
.„acarriere indertijd mee begonnen en ik heb daar altijd al
dïhits mee gescoord!", zegt zij daarover), voorts maakt zij
"'gebruik van de (veel beter geschreven), humoristische
^teksten van Harrie Touw en zet zij in deze wervelende
icjshow haar bekende typetjes neer zoals het publiek dat
zij van haar gewend is.
90p dit moment bestaat er meer belangstelling dan ooit
voor Ria Valk; haar revueshow met Henk Out loopt
'rij beter dan in voorgaande seizoenen en de aanvragen voor
Ria Valk - solo, beginnen nu al binnen te stromen.
Ria: "Ik merk dat veel mensen weer geinteresseerd
raken in de bekende artiesten van vroeger. Anneke
Grönloh, The Blue Diamonds, allemaal kom ik ze steeds
vaker tegen in het circuit.
Het is waarschijnlijk de hang naar nostalgie die dit
beinvloedt. Maar ook het feit dat onze namen nog steeds
heel bekend in de oren klinken, zal er toe bijdragen dat
die populariteit nooit overgaat. Ikzelf vind dat ik,
dankzij de lange ervaring die ik in 28 jaar optreden heb
opgedaan en door datgene dat ik heb meegemaakt, een
steeds grotere grip op mijn werk als actrice, zangeres en
entertainer heb gekregen. En dat merkt het publiek,
want ik trek steeds weer volle zalen!"
j VINKEVEEN (GPD) - „Het is wel
eens goed om flink op je bek te
gaan. Daar leer je alleen maar van.
t Ik wilde vorig jaar eens wat anders
j dan uitsluitend liedjes en gekke ty-
J petjes. Presenteerde mezelf, toen.
T in een one-woman show. Nou, dat
F had ik dus nooit m'oeten doen. Het
F werd een afgang".
door
door Margriet Hunfeld
Dat zegt Ria Valk, 45 jaar oud en
al achtentwintig jaar 'in het vak'.
Sinds haar man, Herman de Keule
naar, zes jaar geleden overleed,
moest ze op eigen benen leren
staan. Dat is haar, vindt ze, einde
lijk gelukt. Na diepe dalen en vele
depressies.
„Ik kan niet zelf schrijven", legt
ze uit „ben altijd afhankelijk van
tekschrijvers, mensen die ideeën
hebben, die met je praten over de
dingen die je allemaal zou kunnen
doen. Vroeger had ik Herman daar
dan bij. Ik deed niets zonder hem.
we waren een twee-eenheid. Op
mijn zeventiende getrouwd, op
mijn achttiende succes en vanaf
die dagen volledig beschermd en
afgeschermd door een man die de
carrière leidde. Ik wist niks, na
Herman's dood, kon nog geen gi
rootje uitschrijven. Als een kind
was ik, dat alles geloofde, overal in
trapte. Een meisje van veertig, zo
gedroeg ik me. Op die manier ben
ik dus ook op mijn bek gegaan.
Maar... ik heb snel geleerd. In twee
jaar had ik iedereen door en wist ik
precies wat ik wilde. Ik geloofde
niets meer zo maar, ik denk dat ik
toen volwassen ben geworden".
Flop
„Mijn one-womanshow was dus
een flop. Verschrikkelijk. Ik heb
de band tien, honderd keer terug
gedraaid. en me afgevraagd hoe ik
het nog heb klaargespeeld om met
die teksten op een podium te blij
ven staan. Wat een afgang. Wim
Hoogenkamp had ze geschreven,
daar had ik veel geld voor betaald.
Daarna stond ik er direkt al weife
lend tegenover, maar je denkt, er is
geld mee gemoeid, dus toch maar
proberen. Mijn vriend Hans Wen-
nekes, een schat van een man, had
goedbedoeld iedereen uitgenodigd
voor de première. Alle mensen uit
het vak, André van Duin, Saskia
Serge, Tineke Schouten, nu ja, ie
dereen was er. Alleen Wim Hoo
genkamp, die bleef weg. Waar
schijnlijk zag hij de bui al hangen...
Een kwartier voor aanvang heb ik
helemaal over mijn toeren nog
staan janken, wilde alles afgelas
ten, maar ik ben te professioneel
om op zo'n moment alles in de
soep te draaien".
Nerveus: „Nu kan ik er gelukkig
om lachen, wel heb ik sindsdien
gezworen nooit meer op die manier
het theater in te gaan. Ik ben Ria
Valk en dat moet zo blijven. Het
enige waar ik op zit te wachten is
iemand met goeie teksten. En dan
heb ik het dus niet over het soort
confBerences dat Wim Hoogen
kamp schrijft".
Kassa
Deze maand komt mijn
plaat uit. 'Zolang de kassa 't
AALSMEER -
Jos Brink werd
gisteravond in
zijn tv-program-
ma 'Wedden dat
voorzien van
meer dan duizend
kilogram speel
goed, het resul
taat van de wed
denschap. De op
namestudio in
Aalsmeer kon het
aanbod nauwe
lijks verwerken.
De tv-presentator
zal het speelgoed
zelf bij een nog
aan te wijzen kin
dertehuis afleve-
doet', is de titel. Ik ben weer terug
bij Johnny Hoes, dat heb ik zelf ge
regeld, want de platenjongens ko
men niet meer naar je toe, die tij
den zijn voorbij. Hans heeft geld in
de plaat gestopt, ik ben met de ta
pes de maatschappijen langs ge
weest en dan zeggen ze op een ge
geven moment, ja, dat liedje, dat
lijkt wel wat. Bovendien vindt
mjjn vriend, die in Utrecht een
schoonmaakbedrijf heeft, het leuk
om wat in mijn vak te rommelen.
De moeilijke dingen doet hij, het
reclame maken, bijvoorbeeld, of
praten over een korting wanneer ik
een nieuwe Mercedes ga kopen. En
dat vind ik allemaal prima, zolang
ik zelf maar zeggenschap heb over
mijn carrière, want ik wil niet meer
dat één man alle touwtjes in han
den heeft.
Dat is geen kat aan Herman,
maar ik ben het ontgroeid. Ik had
nooit kunnen denken, dat ik na die
periode er zó uit zou springen, dat
ik terug kon komen. Een mens kan
veel hebben, de grootste klappen.
Ik heb vroeger altijd tegen Herman
gezegd: als je dood gaat, ga ik met
je mee. Ik hield zielsveel van die
man. Maar toch kom je daar over
heen, leer je dat het leven gewoon
doorgaat. Ik kon niet tegen het al
leen zijn, absoluut niet, en ik ben
geen ouwe juffrouw van tachtig,
dus ben ik een nieuwe relatie aan
gegaan. Leerde bovendien mijn ei
gen beslissingen nemen en dat ik
dat kan, ja, dat vind ik prachtig".
Meidenborsten
Ze verandert van onderwerp. La
chend: „Elk jaar vraag ik me weer
af, hoé lang kan ik er nog mee
doorgaan, met zingen, typetjes
neerzetten, gek doen. Ik ren naar
de vijftig, je begint toch een oud
mens te worden. Maar anderzijds:
thuiszitten kan ik niet, wat moet ik
er doen? Ramen lappen, stoffen.
Het is mijn werk niet, ik ben daar
geen vrouw voor. Dus blijf ik op
treden, zolang het publiek het leuk
vind. En ik geloof dat ik steeds be
ter word, dat ik gegroeid ben door
de dingen die ik heb meegemaakt.
En ook, omdat ik me heb losge
maakt van vroeger. Het feit dat de
mensen me altijd maar zagen als
'die rare Valk' dat niemand me
ooit als vrouw bekeek. Ik ging me
daar opeens tegen afzetten. Het ge
beurde op het moment dat een fo
tograaf me zei dat ik een mooi fi
guur had en me vroeg te poseren.
Jonge meiden borsten, vond hij.
Uit een soort opstand heb ik toen
'ja' gezegd".
I/OENSDAG 26 NOVEMBER 1986
1(1) Don't leave me this
way Communards
2 2) You can call me Al -
Paul Simon
3(3) Rumors Timex So
cial Club
4 7) Walk like an Egyptian
Bangles
5 5) You give love a bad na
me Bon Jovi
6(6) Notorious Duran
Duran
7(4) Love can't turn Far
ley Jackmaster Funk
8 (11) Mexico Zangeres
zonder Naam
9 (12) Died in your arms
OMD
10 (16) Goin to the bank
Commodores
11 (14) In the army now Sta
tus Quo
12 8) Live and die OMD
13 9) Take my breath away
Berlin
14 (23) Control Janet Jack-
HILVERSUM (GPD) - De Nederlandse vakantiegangers in het buiten
land weten de Wereldomroep wel te vinden. Volgens een luisteronder
zoek hebben in de eerste maanden van dit jaar circa 875.000 luisteraars de
Europa-programma's opgezocht. De luisterdichtheid van deze kortegolf-
uitzendingen was verleden jaar overigens hoger. Toen stemden circa een
miljoen vakantiegangers af op de Wereldomroep.
Verreweg de meeste luisteraars zeiden te hebben geluisterd naar het
eerste half uur van de uitzendingen. Het nieuws, het Europese weerover
zicht en de oproepen van de ANWB-Alarmcentrale haalden ook dit jaar
de hoogste luisterdichtheid. Het minst populair waren de koersen van de
Amsterdamse effectenbeurs. Slechts zes procent van de ondervraagde
luisteraars volgde dit programma-onderdeel.
Zeven van de tien landgenoten, die de grens over gingen, bleken op de
hoogte van de Europa-uitzendingen. Zes van de tien reizigers namen een
radio mee naar het buitenland en daarvan was 40 procent (1,1 miljoen
toestellen) geschikt voor ontvangst van kortegolfuitzendingen. Van de
Nederlanders, die in het buitenland konden beschikken over een korte-
golfontvanger, luisterde dit jaar 85 procent naar de Wereldomroep. Zeven
van de tien luisteraars stemden daarbij vrijwel dagelijks op de zender af.
Ook dit jaar bleek de ochtenduitzending van de Wereldomroep, in de
lucht tussen negen en vijf voor half elf Nederlandse zomertijd, het meest
populair. Ruim 80 procent van de Wereldomroep-luisteraars stemde gere
geld 's ochtends af. Circa 50 procent van de kortegolfluisteraars hoorde
geregeld de avonduitzending, die tussen halfzeven en vijf voor half acht
wordt uitgezonden.
Ze knikt lachend, roept zakelijk:
„Ik ben onlangs alweer benaderd.
Door Playboy dan. Wat dacht je
hoe dat zit met die bedragen. Vijf
entwintigduizend gulden heb ik
horen noemen. Mijn vriend Hans
heeft de financiële kant afgehan
deld. Nou, dat vind ik dan fantas
tisch". Bewonderend: „Voor een
middagje poseren...!".
Violet Falkenburg: 'Ergeren aan Duys is niet voldoende'.
Er zijn zelfs mensen, die bellen ons elke week. Ze
hebben ons nummer als het ware naast de telefoon
liggen. Dat ze zich mogen uiten, stelt ze al tevreden.
Ze hebben hun ongenoegen even kunnen luchten.
Voorop staat wel, dat we een programma maken, geen
klaaglijn. Iemand, die belt met 'Ik heb me geërgerd
aan Duys' en verder geen verhaal heeft, komt er niet
De mensen bellen over van alles, maar meestal gaat
het om te harde muziek en te veel geweld, dat ook nog
te vroeg op televisie komt. Of anders wel over de trui
van Elleke van Doom of 'Het Capitool' dat te links is.
Gevoelig liggen ook nog steeds vloeken op de radio,
bloot bij de TROS, het koningshuis en journalisten die
gezagsdragers te kritisch benaderen. Het notabelen-
dom verwijzen wij in de journalistiek echt naar verle
den, maar toch vallen er nog mensen over Karei van
de Graaf die te scherpe vragen stelt".
"Pas nog heeft Jack Spijkerman in de 'Steen en
been show' van de VARA op Radio 3 een paar paters
gebeld en zogenaamd gezegd dat hij een probleem
met zijn lid had. Nou, daar bellen de mensen ons dan
uitgebreid over op. En Spijkerman komt dan ook in
de uitzending om met die mensen te praten. Mijn taak
is het te proberen die twee partijen bij elkaar te bren
gen.
Het is bepaald niet zo, dat we proberen de KRO in
die kritiek van het publiek de sparen. En denk ook
niet dat bepaalde omroepen de meeste reacties ver
oorzaken. Je zou misschien verwachten dat de VPRO
en de VARA veel losmaken, maar dat valt mee. De
TROS scoort wellicht zelfs hoger. De reacties komen
meestel van mensen tussen de 30 en de 55 jaar, afkom
stig uit het hele volk, van werkelijk alle niveaus. Mis
schien iets meer vrouwen dan mannen.
Het is een echt 'ontmoetingsprogramma'. Wat dat
betreft zou het goed bij de NOS passen. Maar waarom
ik vind dat het toch bij de KRO hoort, ja, zoiets is
moeilijk onder woorden te brengen".
Heeft Violet zelf wel eens de behoefte gehad om
haar ongenoegen te spuien?
"Nee, eerlijk gezegd zou ik zelf nooit bellen".
Uitzending: elke vrijdag, KRO Radio 2, van 14.02 tot
15.00 uur.
Ria Valk: geen meisje van veertig meer.
ALKMAAR (GPD) - "Natuurlijk nemen we radio en
televisie nog serieus. Stel je voor. Dat is de basis van
ons programma". Bijna geschokt reageert Violet Fal
kenburg op de gedachte datje bij het gemiddelde aan
bod van die media wel eens de neiging zou kunnen
krijgen het respect ervoor te verliezen. "Het is echt
niet zo dat de kwaliteit van de Nederlandse program
ma's minder is geworden".
door Hans Visser
Niettemin laat Violet elke vrijdag het Nederlandse
tv- en radiopubliek in KRO's 'Ratel' reageren op wat
de afgelopen week is opgevallen of ergernis heeft ge
wekt. Dat begint al bij de opening van het radiopro
gramma, als een aantal mensen in een paar zinnen zijn
hart mag luchten. Maar als het gaat om zaken, waar
een zinnig antwoord van de verantwoordelijke pro
grammamaker op mogelijk is, kunnen de 'getergde'
luisteraars en kijkers tijdens de uitzending in discus
sie gaan met de verantwoordelijken.
De inmiddels acht jaar lange praktijk van 'Ratel'
leert dat die opzet niet zelden alleraardigste discussies
oplevert. Soms komen de twee partijen tot elkaar,
maar vaak ook zijn de mensen onverzoenlijk en hou
den ze hun keiharde eis overeind, veelal volgens het
oeroude en goed Nederlandse principe: ik betaal kijk
- en luistergeld en dus wil ik ook waar voor mijn cen
ten.
Elke Hilversumse programmamaker is gewaar
schuwd: zeg nooit 'u kunt - als u het niet leuk vindt -
de televisie toch ook afzetten of een ander net kiezen',
want de oer-Hollandse filosofie voor wat hoort wat,
blijft onaantastbaar overeind.
'Ratel' is een soort cultuur geworden. "Ons nummer
is zo langzamerhand bij de vaste luisteraars wel be
kend", zegt Violet. "Ze bellen de hele week door hoe
wel we zelf, regisseur Bert de Winter en ik, alleen don
derdag en vrijdag aan het programma werken. Vaak
bellen ze al direct na een uitzending waaraan ze zich
hebben geërgerd. Van al die reacties pikken we er dan
ongeveer tien uit die ons leuk lijken. Die mensen wor
den benaderd en daaruit maken we dan weer een keu
ze voor de eerste minuten van het programma.
(foto GPD)