Zo neemt de reclame ons bij de neus 'Gevaarlijk speelgoed bestaat niet' Likeuren: aangekleed suikerwater ANOUKE Consument Zuivel straks anders verpakt? MAANDAG 24 NOVEMBER 1986 HAARLEM (GDP) - "In Nederland wordt geen gevaarlijk speelgoed ver kocht", zegtM.F. Nuijt, medewerker van de Keuringdienst van Waren in Haar lem. De dienst is gespecialiseerd in de controle op speelgoed en wordt in spe ciale gevallen hierover ook geraad pleegd door andere Keuringsdiensten in het land. "Het aantal gevallen waarin niet wordt voldaan aan het speelgoedbe- sluit (onderdeel van de warenwet) is klein en overtredingen zijn van geringe aard", meent Nuijt. Ouders hoeven zich geen zorgen te maken, nu met sinterklaas voor de deur, over de gevaren van cadeautjes voor hun kroost, is de strekking van zijn betoog. In een drukke periode, die de komst van de grote kindervriend met zich mee brengt, heeft de keuringsdienst alle nieuwe speelgoederen aan de tand ge voeld.. Het nieuwe speelgoedbesluit, dat op 15 mei van kracht is geworden, heeft de bevoegdheden van de keuringsdienst uitgebreid. Een aantal wijzigingen is ook op voorstel van' de dienst ingevoerd. Nuijt is er bijzonder gelukkig mee. Hij noemt van de veranderingen onder meer het feit dat leermiddelen nu ook onder de Warenwet vallen: de gevaarlijke fruit- gummetjes kan de dienst zonder meer aanpakken, als ze niet aan de nieuwe ei sen voldoen. Verder volgt nu uit de wet dat speel goed zo moet zijn geconstrueerd, dat het bij redelijk gebruik niet schadelijk is. Voorts is er nu een koppeling tussen speelgoed en levensmiddelenverpak king: speelgoed gemaakt van de kunst stof pvc, moet van hetzelfde materiaal worden gemaakt als de verpakking van levensmiddelen. Afvalplastic of -rubber is uit den boze. Schertsartikelen vallen nu ook onder de speelgoed wet. Nuijt herinnert zich dat er wel eens een niespoeder in de han del was met drie gram gemalen witte nieswortel, terwijl een inname van een gram al dodelijk kon zijn. Ook daartegen kan de Keuringsdienst tegenwoordig optreden. Op zijn bureau staat bijvoor beeld ook een spuitbus 'Fart Gas', scheetspray in fatsoenlijk Nederlands. Speelgoed mag niet in spuitbussen wor den verkocht, dus dit soort schertsarti kelen ook niet meer. Nuijt waarschuwt echter dat de con trole van de Keuringsdienst ouders niet ontslaat van de plicht om zelf hun koters in de gaten te houden. De dienst houdt zich in beginsel bezig met het wegne men van niet voor de ouders zichtbare gevaren. Een risico is bijvoorbeeld dat speelgoed van een ouder kind, dat zelf wel kan beoordelen wat er wel en niet mee kan, in handen komt van een jonge re telg. Dan blijft het de taak van de ou ders om daarvoor te waken, vindt Nuijt. Uit de praktijk blijkt dat de consu ment zelf ook wel attent blijft op moge lijke gevaren, is Nuijts ervaring. Veel be zorgde telefoontjes kwamen bijvoor beeld binnen over de lichtgevende pop jes. Er wordt op tv veel reclame voor ge maakt, onder meer voor de 'Twinkel Pinkels', die oplichten in de kinderka mer. De keuringsdienst heeft enkele soorten gecontroleerd en vastgesteld dat deze poppen ongevaarlijk zijn. Ze geven geen radio-actieve straling af. onder redactie van Raymond Peil en Conny Smits WOERDEN (ANP) - Voorzitter drs. H. Schelhaas van het Produktschap voor Zuivel voorziet nieuwe verpakkingsvor- men voor consumptiemelk als gevolg van de daling van het gemiddeld aantal personen per huishouden in de komen de jaren. Verpakkingsvormen zullen worden toegespitst op de kleinere huis houdens. Bovendien zal wellicht naast de bestaande één-literverpakking ook een verpakking van twee liter worden ingevoerd. Tot het jaar 2000 wordt een stijging van het aantal huishoudens verwacht met een miljoen tot 6,1 miljoen. Het ge middeld aantal personen per huishou ding daalt van 2,8 (1982) naar 2,4. Twee derde van de huishoudens bestaat rond de eeuwwisseling uit een of twee perso- De consumptie van melk en melkpro- dukten is de afgelopen tien jaar nauwe lijks veranderd en bedraagt thans onge veer 135 kilogram per hoofd van de be volking. Schelhaas verwacht hierin geen belangrijke wijziging. Binnen het pak ket is de halfvolle melk sterk in opmars 54 procent van de consumptiemelkafze thans tegen 23 procent tien jaar geleden In de verpakking heeft de fles groten deels moeten plaatsmaken voor papier De consument zal volgens Schelhaa niet naar meer produkten vragen; we naar meer en betere soorten. Heeft u zich ooit afgevraagd waarom de groenteschotel op die foto in het kookboek er altijd mooier uitziet dan die van u? Waarom de kleding van de fotomodellen altijd wél perfect past, terwijl er bij u altijd wel een plooitje of naadje wijkt, ondanks de juiste maat? Allemaal trucjes en kunstgrepen alleen voor de fotostudio, in de praktijk niet toe te passen. Enkele fotografen laten u in de keuken kijken. DEN HAAG (GPD) - Likeur is in feite niet meer dan suikerwater, een scheut alcohol, een synthetisch kleurtje en syn thetische of natuurlijke aroma. Vaak zit er veel te veel suiker in. Informatie over de samenstelling ontbreekt op de etiket ten. Dit blijkt uit een onderzoek van Konsumenten Kontakt, gepubliceerd in het decembernummer van zijn maand blad 'Koopkracht'. KK onderzocht 22 van deze 'fancy' likeuren en zes buiten landse. Likeuren moeten voldoen aan de eisen in verordeningen die in feite door de fa brikanten zijn opgesteld. Ze zijn dan ook uiterst minimaal, vindt KK. Likeur mag geen zoetstof en conserveermiddel be vatten. Er moet minimaal 10 procent sui ker of honing in zitten en ten minste 20 procent alcohol. In half-likeur moet 15 tot 20 procent alcohol zitten en in een zogeheten likorette 13 tot 15 procent. In likeuren zit vaak veel suiker: Uit schieters zijn Parfait d'Amour (30-39 procent), Crème de Cacao (36), Tia Maria (32) en Drambuie (33). Omgerekend zit ten in een fles Parfait d'Amour 68 klon tjes. Dat is ongeveer drie klontjes per borrelglaasje. In de meeste likeuren zit 20 tot 30 procent suiker. In bijna alle on derzochte likeuren worden synthetische kleurstoffen gebruikt. Hoewel de dose ringen in het algemeen niet hoog zijn, gebruiken sommige fabrikanten meer kleurstof dan nodig is. In sommige be keuren komen wel drie verschillende soorten synthetische kleurstoffen voor. Hét paars van de Parfait d'Amour van Bols en Bootz komt van de kleurstof amaranth, die in de VS is verboden. De Kuyper gebruikt daarom die stof niet. Behalve een 'hoop onzin', aldus KK, staat op de etiketten weinig informatie waarvan de consument wijzer wordt. En dat terwijl op voor de export bestemde likeur vaak precies wordt vermeld wat erin zit. Een speelgoedtreintje wordt getest bij de Haarlemse Keuringsdienst van Waren. "Gevaarlijk speelgoed", zegt deze dienst, "bestaat niet". (foto gpd> Zo'n mooi gevulde pot met erwtjes bent u in de supermarkt nog nooit tegengekomen. ook eens veertig rookworsten op mijn tafel gehad". Mensen Over, ten slotte, naar de lingerie foto. Een heel eigen manier van "verfraaien" zien we bij het foto graferen van mensen, en dan na tuurlijk vooral bij het fotograferen van mensen met weinig of geen kleren aan. De centerfold van bla den als Playboy ziet er volgens veel mannen en vrouwen te perfect uit, te veel van marsepein, maar dat is nu eenmaal zoals Playboy haar wil hebben. Vantevoren wordt elke smet op het lichaam, van litteken tot ongelijkmatige bruining, al uit gebreid weggewerkt. Speciale ma- ke-up en belichting moeten haar vervolgens op de foto nog aantrek kelijker maken, en ten slotte wordt op de foto ook nog wel het een en ander geretoucheerd. Een wat zwa re boezem wordt lichter door de schaduwen wat bij te Werken, een ongelukkig detail op een overigens perfecte foto wordt een beetje bij gekleurd. Als het model drijfnat uit het wa ter moet oprijzen, smeert ze zich geheel in met slaolie of baby-olie, waarna ze rijkelijk wordt be sproeid met de plantespuit. Het de cor zorgt voor de rest. Inmiddels is ook in de reclame doorgedrongen dat, van hun kant, vrouwen vooral vallen op ruggen - zie een mooie blote mannenrug en het gaat om een parfum pour hom- me (of er wordt polo gespeeld). Hoe meer kleren het model aan heeft, hoe meer er kan worden in gegrepen in de bedekte delen. „Ken je dat brede bruine plak band? Dat gebruiken we heel veel bij het fotograferen van lingerie", onthult Papavoine. Niet alleen moeten borsten zich soms wat pronter opheffen onder de dunne stof, maar ook het mannelijk ge slacht moet wat worden wegge- plakt. Hij moet wel gesuggereerd worden, maar niet te duidelijk aan wezig zijn. Dat geeft aanstoot, net als donker schaamhaar in door zichtige slipjes: daar is talkpoeder voor. Ook geheel geklede mensen ont komen niet aan de hulpmiddelen van de fotograaf. Overhemden worden, met hetzelfde plakband, strakgetrokken onder het colbert. Broeken worden desnoods van achteren opengeknipt en wegge- speld om ze van voren mooi strak te houden. Vroeger moesten broe ken ook nog zo'n feilloze vouw hebben. Daartoe werden de pijpen, nadat het model de goede pose had ingenomen, aan de vloer vastgepij- kerd. Minder „Toch wordt dat tegenwoordig wel minder", meent Papavoine, die inmiddels heel wat ervaring heeft met postordercatalogussen. „De stijl van fotograferen wordt wat losser en natuurlijker. Ook voor Wehkamp kun je je tegenwoordig wel eens een nonchalante pose ver oorloven, vroeger was dat ondenk baar. Maar je moét er niet aanko men met die losse foto's als van Moustache - dan hoef je nooit meer terug te komen". "ADVERTENTIE KALENDERS in Leiden op Nieuwe Rijn 13 bij BOEKHANDEL KOOYKER door Hans van Maanen De lift brengt mij naar de derde verdieping. Het is dringen geblazen. Een dikke vrouw die mij geen blik waardig keurt, ontlokt een kwaakje aan het rubberen eendje in mijn jaszak. Er kan geen lachje bij haar af. Misschien komt ze wel voor de man die ik, als de liftdeur openklingelt, op de bank zie zitten. Naast hem, als een futuristische schemerlamp, staat een infuus. Hij kijkt mismoedig naar de mensen 'van buiten'; hoe lang zal hij nog gevangen zitten achter de tralies van zijn pyama? Ik kom voor mijn buurvrouw. Zij heeft een kind gekregen. Een dochter. Tenminste, dat vertelde de blije vader mij gisteren door de telefoon, zeven pond woog hun eerste. Dat wil ik graag geloven. De liefde had mijn buurvrouw behoorlijk dik gemaakt. Terwijl ze, als ze geen verstekeling mee hoeft te torsen, maatje zesendertig heeft. Een tonnetje was ze. Ze rolde bijna door het winkelcentrum. Ik denk wel eens dat baby's zo makkelijk kunnen lachen omdat hun moeders voor hen de dikke en de dunne hebben gespeeld. Nou ja, andersom bedoel ik natuurlijk. Wat waren ze bezig geweest met een naam voor hun eerste kind! De ene na de andere heb ik ze proevend zien uitspreken. Rosalinde, Claire, Mariska, geen naam was mooi en uniek genoeg voor hun kind. Het liefst zouden ze er een hebben gekozen die nog niet bestond. Maar zoek daar maar eens naar. Ik kan daar overigens wel in komen. Je moet er toch niet aan denken dat er plotseling een vreemde voor de deur staat als je je kind op een zomeravond binnenroept. 'Anouke' werd het uiteindelijk. Een mooie naam. Op mijn vraag waarom ze die e erachter hadden geplakt, antwoordde de vader dat hij dat vriendelijker vond klinken. Het was een exotische naam, maar zo had het toch nog iets Hollands. Ik sta met mijn eendje voor kamer vier-nul-twee. Ik bekijk het eerst nog even goed voor ik naar binnen ga. Is het wel een vrolijk eendje? Ach kom, in zo'n waggelaartje steekt toch geen kwaad? Hoewel, ze zijn niet erg godsvruchtig, eendjes. Bij het duiken keren ze te pas en te onpas hun kont naar de hemel. Maar goed, dit is maar een speelgoedeend. Wat leuk datje gekomen bent, zegt mijn buurvrouw. Ze is weer mager. Leeg en gelukkiger dan ooit. Er is iets veranderd in haar gezicht. Wat dat nu precies is, laat zich moeilijk omschrijven. Het is een soort ernst die hoort bij geluk. Wie lol heeft om iets, lacht, is vrolijk. Mijn buurvrouw lacht niet. Ze glimlacht ingetogen. Blijheid beteugeld door zorg. Om het Jcind. Nu al. Nu juist misschien. Mijn buurman staat naast haar. Hij pelt een mandarijntje, geeft haar een voor een de oranje maantjes aan. Ze werkt ze bijna zonder tussenpozen naar binnen. Ik kan me herinneren dat ze dat ook al voor haar bevalling deed. Net alsof ze met die maantjes het donker in haar buik voor de baby wat draaglijker wou maken. Ik mag in het wiegje kijken. Het is van plexiglas. Dat moet tegenwoordig. Baby's willen niet meer tegen blinde wanden aankijken, zo hebben ze verklaard. Als ik me buk, kan ik het meisje recht in het kleine gezicht zien. Het is geen 'oud mannetje'. Je ziet soms van die baby's van wie je verwacht dat ze elk ogenblik kunnen vragen: 'Waar ligge me sigaren?', maar dit is een gaaf exemplaar. Het meisje heeft haar duim in de mond. Misschien zuigt ze er wel mooie dromen uit over de mensen, die reuzen die zich de hele dag lachend over haar heen hebben gebogen en haar de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Ik zet het eendje neer op het witte dekentje. Daar staat het dan, als op een bevroren meer. Ik hoop maar dat kind en dier het goed met elkaar zullen kunnen vinden. Morgen zijn de geboortekaartjes klaar, zegt de vader. Ik kijk hem aan en zie dat zijn rechteroog wat ontstoken is. Dat komt door het filmen, legt hij uit. Door dat turen door die zoeker. Hij heeft de geboorte vanaf de eerste wee vastgelegd. Niet alleen de geboorte trouwens. Ook de zwangerschap heeft hij maand voor maand met zijn videocamera gevolgd. Leuk voor Anouke, als ze straks in het bejaardentehuis zit. Kan ze de film achteruit laten snorren. ANGELA PINNEBERG Met minder ijsblokjes is de dra foto moet het glas vol zitten. Bekijk de foto boven één mi nuut en beantwoord daarna de volgende vragen: - Hoeveel ijsblokjes telt u? - Waarom zit het hele glas zo vol met blokjes? - Waar komt de rook op de foto vandaan? Ijsblokjes smelten vrij snel, ze ker onder de warme fotolampen van het atelier, en ze zijn dus weg voordat je ze hebt kunnen kieken. Als er ijs nodig is op een foto, moe ten er dus kunstgrepen worden toegepast. De „ijsblokjes" op de fo to zijn gemaakt door Ton van Beest, een beeldend kunstenaar die veel in perspex werkt. Elke fo tograaf die koele, heldere ijsblok jes moet fotograferen, werkt met perspex-ijsblokjes. En waarom zit het glas zo vol? Is het u nooit opge vallen dat elke foto met ijsblokjes meteen stapels ijsblokjes heeft? Echt ijs is lichter dan water en blijft dus drijven. Perspex is zwaarder dan water en zakt naar beneden. Als u een ijsblokje op de bodem van het glas ziet, denkt u meteen aan fraude, maar een sta peltje ijsblokjes kan wel. Voedsel Niet alleen ijsblokjes smelten: ook gewoon consumptieijs is weg voordat de fotograaf behoorlijk zijn compositie voor elkaar heeft en de juiste belichting heeft gevon den. Al het ijs dat u op een foto ziet, is gemaakt van aardappelmeel met een kleurtje. Het maken van dat „ijs" is een vak apart. Het klaarmaken van voedsel voor de foto vereist een speciale kook kunst, die al evenmin aan gewone koks kan worden overgelaten. Meestal worden er wel echte spul len gebruikt, maar die worden op een geheel eigen - oneetbare - ma nier toebereid. „Gewone koks kun nen dat echt niet, die zijn veel te beslist lekkerder maar voor de veel bezig met het smakelijk ma ken", zegt de Amsterdamse foto graaf Charlefc Papavoine. „We heb ben het wel eens een keer door een echte kok laten doen, toen we in tijdnood zaten, maar dat werd hele maal niets". Sperziebonen worden niet gekookt maar geblancheerd, aardappels worden slechts heel even, heel heet aangebakken. Als er eenmaal een gave kip of kreeft is gevonden, wil de fotograaf niet meer het risico lopen dat die tij dens het koken beschadigt. Ze worden dus uiterst omzichtig be handeld, en blijven volstrekt on gaar. Zo lang ze maar een beetje kleur hebben: de rest wordt erbij gepenseeld. Biefstuk wordt niet echt gegrilld, maar met gloeiende breipennen gedecoreerd. Bekijk foto, waarop de pot erw ten staat afgebeeld, aandachtig. Dan pas ziet u dat de pot wel heel erg fraai gevuld is. Een fotograaf pakt niet zomaar een pot Hak om die voor zijn toestel te zetten. Carel Verduin begint met een lege pot en met talloze erwten, en zoekt tot hij allemaal puntgave exemplaren by elkaar heeft. „Met het in elkaar zet ten van zo'n pot ben ik zeker een dag bezig", schat hij. Stuk voor stuk drapeert hij de zorgvuldig-ge- selecteerde erwten met een pincet in de gelatine. Ook sperziebonen gaan op die manier de pot in. In de winkel valt een enkele gespleten erwt of een enkele lichtergekleur de boon in de pot niet op. Maar op de foto zou u het wel zien, en zou de pot er als geheel minder aan trekkelijk uitzien. Dus zou u zo'n pot niet zo gauw kopen. Wordt u nu gefopt? Hazelnoot Uit de hazelnootreep op een foto zien we altijd een prachtige hele hazelnoot steken. Hoeveel repen zou de de fotograaf hebben moeten breken om precies op zo'n hazel nootje te stuiten? Wat zou hij met al die kapotte repen hebben ge daan? Nee: fotograaf Lex van Breenen heeft een reep heel voor zichtig een beetje uitgepulkt, het hazelnootje erin gedaan en de ra fels met warme chocola en een penseeltje weggewerkt. Maak een doos sigaren open en vergelijk de inhoud met sigaren op een reclamefoto. Is het u ooit opge vallen hoe slordig sigaren eigenlijk eruitzien, en hoe keurig ze er op de foto bijliggen? Het oog corrigeert wat de lens genadeloos waar neemt. Hoeveel moeite heeft de fo tograaf moeten doen voordat hij tien perfect gedraaide sigaren bij elkaar had? Papavoine: „Mijn hele werkblad lag op een gegeven mo ment vol met sigaren. Ik ben geloof ik een dag bezig geweest met het vinden van tien goede. Maar het zijn wel echte sigaren. Het zou veel te duur worden om die door een modelmaker in elkaar te laten zet ten". Nog zwaarder had zijn collega Rob Bogerd het, die sesam-crac- kers moest fotograferen. Er waren wel crackers zonder stukjes eraf, en er waren wel crackers met een mooie sesam-compositie, maar geen cracker verenigde die twee ei genschappen. „Op het laatst had ik vijftig pakken doorgewerkt, elk met vijftig crackers. Toen heb ik het maar anders opgelost: in een gave cracker heb ik heel voorzich tig gaatjes geprikt en daarin sesam zaadjes gezet. Zo heb ik trouwens Als we in de praktijk ook alles konden afplakken en vastzetten zat onze kle ding ideaal. (Foto's gpd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 9