'De schaamte is beschikbaar geworden' Intens samenspel van duo Varon en Chapiro 'Poppenhuis' van Globe klopt niet DINSDAG 18 NOVEMBER 1986 KUNST PAGINA 23 LEIDEN - Afgezien van een op treden van Drs. P is het al toneel wat de klok deze week in de Leid- se theaters slaat. Drs. P solo Voor het soloprogr drs. P kan men woensdagavond in de Leidse Schouwburg terecht. Een programma volgestouwd met liedjes, waaraan de dichter- zanger zijn bekendheid te dan ken heeft. Drs. P zal niet schuwen om werk van weleer nogmaals te verklanken. Dodenrit Troikaen Veerpont (Heen en weer) dus. Niettemin zal de artiest tegen het einde van het eerste deel het pu bliek aansporen om in de pauze de titels van verzoeknummers op de piano te deponeren. Want nummers als De zusters Kara- mazov' en 'Het trapportaal' zijn ook nog veelgevraagd. Hersenschimmen De toneelgroep Centrum komt donderdagavond naar het thea ter aan de Oude Vest met 'Her senschimmen'. Wie Chaim Leva- no's 'Hersenschimmen' gaat zien in de hoop een nauwgezette dra matisering voorgeschoteld te krijgen van de gelijknamige bestseller van Bernlef komt be drogen uit. Levano's bewerking is zo vrij dat men zonder meer van een eigen werk mag spreken. Het is echter volgens een al eerder in deze kolommen gepubliceerde recensie fascinerend om te zien wat de theatermaker Levano met de romantekst heeft gedaan. De Hersenschimmen van Levano zijn zeker niet minder dan die van Bernlef. Zijn theaterstuk gaat niet zozeer over over het proces van dementie als wel over taalfilosofie. Een leerstuk in de taalfilosofie, zo zou men deze 'Hersenschimmen' kunnen ka rakteriseren. Ondanks alle ab stractie is er sprake van een le vendige voorstelling met knap spel van o.a. Jacques Comman deur en Ingeborg Elzevier. Mijn Mekka Josephine van Gasteren, Ton Lutz en Henriëtte van Tol bren gen zaterdagavond 'Mijn Mekka' van de Zuidafrikaanse toneel schrijver Athol Fugard op het schouwburgpodium. 'The road to Mecca', zoals de Engelse titel luidt, is Fugards laatste stuk, dat vorig jaar in Londen in première is gegaan. Zoals meestal bij Fu gard, speelt ook dit stuk in zijn geboortestreek. Daar ligt het dorpje New Bethesda, waarvan de bewoners sterk op elkaar zijn aangewezen. Een excentriek type als miss Helen, die het in haar hoofd krijgt op gevorderde leef tijd tekenen van een eigen leven te gaan vertonen, vrijwel meteen na de dood van haar man, valt in PODIÜMBLIK Redactie Pieter C. Rosier die besloten gemeenschap wel erg op. Evenals trouwens de vele door haar vervaardigde beeld- houwwwerken, die in haar tuin staan opgesteld. Daarmee schept ze, zoals ze zelf zegt, haar eigen Mekka. Haar omgeving is er niet verrukt van, de dominee even min. Maar dan breekt het mo ment aan, waarop de oude dame bezoek krijgt van een honderden kilometers verderop wonende jonge vriendin, een lerares, die ook zo haar problemen heeft. Er ontwikkelt zich een dialoog, waarin de schrijver van het stuk langzaam maar zeker de bijzon dere relatie tussen beide vrouwen zichtbaar maakt. Mensen op zoek naar hun eigen identiteit is vol gens de programmatoelichting het centrale thema van Fugards jongste toneelstuk. De Neder landse première heeft begin deze maand in Amstelveen plaatsge had. Hensbergen Frans Strijards veelbesproken produktie 'Hensbergen' komt als- hun eigen ge), i Pont) nog naar het LAK-theater, te wer ten op woensdag- en donderdag avond. Toneel over toneel, daar draait het in deze voorstelling, die vorige maand in verband met ziekte van een van de speel sters niet in Leiden kon worden opgevoerd, om. In 'Hensbergen' voert Strijards zes personen op: een acteursechtpaar van het tra ditionele slag (Els Ingeborg Smits en Wim van der Grijn), die als schrijver naar zoekt Gijs de Lan- toneelliefhebber (Theo de figuren van Oscar Wilde (Mies de Heer) en Bern- hard Shaw (Ansje Beentjes). Waar het stuk, gegoten in de vorm van het conversatiedrama, eigenlijk over gaat is volgens Strijards zelf over het feit dal over het maken van toneel zo'n probleem wordt gemaakt. Strij ards: 'In die zin is het stuk inder daad een afrekening. Een afréke-. ning met ons eigen getob, en voor al met het gelul van anderen. Ik heb het stuk Heilsbergen ge noemd, niet omdat ik tegen de ac teur Lo Hensbergen persoonlijk ben - als ik hem echt had willen pakken dan had ik hem wel een klqp op z'n bek verkocht, en geen toneelstuk geschreven - maar om dat hij een representant is van de mensen die volkomen onterecht doen alsof ze verstand hebben van toneel'. Lichaam en Blik In opdracht van de toneelgroep Baal schreef Willem Jan Otten, bekend vooral van 'Een Sneeuw', Nijs Heesen in 'Lichaam een nieuw stuk: 'Lichaam en Blik'. Dit nieuwe stuk, vrijdag en zaterdagavond te zien in het LAK, sluit aan op een essay van Otten over pornografie, getiteld 'Denken is een lust'. De daarin verwoorde gedachten bleken ge tuige de reacties door velen te worden herkend. Ook in 'Li chaam en Blik' vormt kijken en bekeken worden een van de the ma's. Daarnaast gaat het over schaamte en over geheimen tus sen partners. En uiteindelijk is Hei toch ook theater over theater. zoals Otten in een elders op deze pagina afgedrukt interview ver klaart. Broertjes Frank en René Groothof oogst ten in september zoveel succes met hun voorstelling 'Broertjes', een kinderversie van de ver maarde produktie 'Gebroed' die beiden destijds bij het Werkteater maakten, dat ze er zondagmid dag mee naar het LAK-theater terugkeren. Willem Jan Otten (35) is dich ter, (toneel)schrijver en es sayist. Hij wordt genoemd als toekomstig huisschrijver van het gezelschap dat de Haagse Comedie moet opvolgen. Zijn toneelstuk 'Een Sneeuw' werd onlangs op te levisie vertoond. Hij schreef het essay 'Denken is een lust', over pornografie bin nen een vaste relatie. De daarin verwoorde gedachten bleken getuige de reacties door velen te worden her kend. Ook in zijn nieuwe to neelstuk, 'Lichaam en Blik', vormt het kijken en bekeken worden een van de thema's. Daarnaast gaat het over schaamte en over geheimen tussen partners.En uiteinde lijk, zoals Otten in onder staand interview vertelt, is het toch ook theater over theater. LEIDEN - 'Een Sneeuw', zijn tweede toneelstuk, werd drie jaar geleden heel goed ontvan gen. De reacties op 'Lichaam en Blik' waren meer verdeeld. Veel gehoorde kritiek was dat het je met veel vragen liet zitten en dat het een stuk was dat je niet al leen moest zien, maar ook moest lezen. Daar kwam dan nog bij dat de drie hoofdpersonen je niet di rect voor zich weten in te nemen. Sterker nog: wie met zijn bootje schipbreuk zou lijden voor de kust van het eiland waarop foto graaf Hans, actrice Heieen en es- sayiste Stefanie zich bevinden, zou er misschien goed aan doen de andere kant op te zwemmen. Willem Jan Otten: "Bijna alles wat ik in mijn leven heel goed heb gevonden begreep ik net niet. De balletten van Hans van Manen zijn daar een voorbeeld van, al zou ik me niet met hem durven vergelijken. De muziek van Strawinsky ook. Dat zijn werken die hermetisch zijn en je daardoor enigszins afstoten. In het dagelijks leven ga ik het liefst om met mensen die aan de koele kant zijn, die iets te verbergen hebben. Frans Strijards doet daarover in 'Hensbergen' een goede uitspraak. Hij zegt zo on geveer: 'Het is toch belachelijk dat mensen op het toneel even sympathiek zouden moeten zijn als in werkelijkheid, want in werkelijkheid zijn mensen hele maal niet zo sympathiek'. Ik kan me voorstellen dat men de perso nages in 'Lichaam en Blik' niet zo sympathiek vindt, mensen die de hele tijd zo uitgeloogd over dat ene onderwerp praten. Ze zijn er om tot nadenken te stem men, en niet om aardig te wor den gevonden". Een erotische driehoek in het hoofd van Willem Jan Otten - Bouw je met opzet een zekere ontoegankelijkheid in je stukken "Het is verre van mij om moed willig ingewikkeld te doen. Maar wat ik schrijf is wel ingedikt. Ik heb een grote hekel aan babel- dialogen en aan stukken die lan ger dan twee uur duren. Ik ver veel me heel snel. Alleen Shakes peare mag er bij wijze van uit zondering drie uur over doen. Die lange stukken vind ik van een soort rare verwatenheid. Wat dat betreft ben ik te veel een dichter". - Over Hans van Manen schreef je: zoals hij mensen laat zien, zo zijn ze niet echt, het zijn poses. Geldt dat ook voor de personages in 'Lichaam en Blik'? "De drie personages zijn drie mogelijke houdingen ten opzich te van de vraag wat we vandaag de dag nog liefde noemen. Die Ets van Rembrandt gevonden ENSCHEDE (GPD) Niemand van het team van 'Tussen kunst én kitsch' had erop gerekend, maar het gebeurde gistermiddag in het Rijks museum Twenthe te Enschede toch: tussen oude prenten werd een echte ets van Rembrandt gevonden. Specialist Laurentius, een van de negen experts die aan het AVRO-programma meewerken, wist het zeker. De ets dateert uit 1641 en kan zo'n 50.000 a 75.000 gulden opbrengen, verklaarde hij opgewonden. De ets, ongeveer 10 centimeter hoog en 6 centimeter breed, behoort toe aan „een mevrouw uit de omgeving van Enschede" hield later een woord voerder van de AVRO zich voorzichtig op de vlakte, bang óm de identiteit te onthullen, „want je weet het in deze tijd maar nooit". Het ziet er vol gens de experts in elk geval naar uit dat de ets de vondst van' het seizoen kan worden. De eigenaresse was zelf niet aanwezig, maar had twee anderen ge vraagd op de kijkdag even langs het museum te gaan om wat oude pren ten te laten zien, die in een soort dossiermap zaten opgeborgen. Lauren tius bladerde ze geroutineerd door. „Ik had net gezegd: 'wel aardig hoor, zo'n twee tientjes per stuk' en plotseling hield ik daar een ets van Rem brandt vast. Ik wist niet wat ik zag. Zoiets is nog niet eerder voorgeko- „Van Rembrandt zijn 350 etsen bekend. Hiervan zijn 80 koperplaten blijven bestaan, die tot 1906 nog werden afgedrukt. Zo'n late kopie heb ik wel eerder onder ogen gekregen, maar ditmaal gaat het zeer zeker om een unieke, eigentijdse druk, waarvan geen plaat bewaard is gebleven. Ik heb het tweetal dan ook op het hart gebonden met de ets uiterst voorzichtig om te gaan en zich'voor advies te wenden tot het Rijks Prentenkabinet". Deze aflevering van 'Tussen kunst en kitsch' wordt 10 januari uitgezon den. Prix Goncourt voor M. Host PARIJS (AFP) - De Prix Goncourt 1986, de meest begeerde letterkunde prijs van Frankrijk, is toegekend aan Michel Host voor zijn boek 'Valet de Nuit' (uitgever Grasset). De Prix Renaudot 1986 is gegeven aan Christian Giudicelli, voor zijn zevende roman, 'Station balnéaire' (Gallimard). houdingen houden verband met een niet uit te roeien erotische driehoek in mijn kop, die eigen lijk onderwerp is van al mijn stukken: regisseur - actrice - schrijver". "Als schrijver is het mijn be geerte om iemand te krijgen zo als ik wil dat ze is. Tegelijk ben ik het publiek en laat me in beslag nemen. De schrijver bedenkt een rol en geeft die aan een regisseur. Die heeft de mogelijkheid om te gen een actrice te zeggen: wees ongeveer zo begeerlijk als ik in mijn hoofd heb dat je moet zijn. De relatie tussen actrice en zaal is uiteindelijk hetgene waar het om draait. Wij, regisseur en schrijver, bevinden ons aan de rand daarvan. De grootste op winding wordt bij mij veroor zaakt doordat anderen het ten uitvoer brengen. Dat speelt voortdurend in mijn verhouding met mensen. Raak ik te opge wonden dan neem ik de houding van toeschouwer aan". "Tussen de personages in 'Li chaam en Blik' is iets gaande dat daarmee te maken heeft. Foto graaf Hans is ook regisseur, hij heeft zijn model Heieen een rol gegeven toen ze zelf nog niet wist wie ze was. Zij zijn nu op een mo ment gekomen waarop zij zich uit die rol losrukt en hij tot toe schouwer wordt gereduceerd. Hij zou het wel eens omgedraaid willen hebben, zelf de bekeken persoon willen zijn. Aan het eind denkt hij dat hij haar zover heeft. Maar Stephanie zit daar tussen in; ze is tegelijk toeschouwer en regisseur zoals Hans. En boven dien is ze de schrijfster, die vroe ger bij Hans de begeerte voor haar zus Heieen heeft aange maakt. Dat klinkt heel abstract, maar ik heb ook concrete geval len uit mijn omgeving gebruikt". - In een eerder interview noem de je jezelf 'saai, weinig opzien barend en draderig'. Deson danks komen er personages uit je voort die de moeite waard zijn om theater mee te maken. "In mijn produkten ben ik veel onderhoudender dan in het da gelijks leven. Schrijven doe ik al- leen in een bepaalde verhevigde f "Er is een vrouwelijke pendant die wijd verbreid. is:.de pose al schrijvend op een zeker punt ben aangekomen. Al schrijvend probeer je in een toestand te ko men waarin je een stap verder kan gaan dan je dacht datje was. Die paar keer per jaar dat ik echt goed aan het werk ben, lijkt het alsof er een ander aan de gang is; dan zijn het de personages die door je hoofd malen. Het is een kwestie van afstand nemen. Door bijvoorbeeld de pose aan te nemen van de porno kopende man die zo'n steeg ingaat, slaat op eén zeker moment de vonk over en doe je iets waarvan je dacht dat je het niet in je had". "Het is een soort Frankenstein- principe. Je hijst jezelf de toren in, dat is het preliminaire ge schrijf, dan slaat de bliksem in en heb je iets wat er nog niet was. Het klinkt allemaal uiterst ro mantisch, maar het is een saai proces. Ik loop in dit schrijfka mertje rond, jattend en andere mensen nabootsend. Maar liever zeg ik dat het zo gaat, dan dat ik zou proberen de kern van mezelf te raken. Als ik dat probeer, ge beuren er de meest vreselijke dingen en is het niet om aan te lezen. Als ik denk: kom, ik moet eens gaan werken want niets doen is een verspilling van mijn talent en ik ga zitten en beden ken wat er in mijn hoofd gaande is, kom ik op stomvervelende, Candlelight-achtige dingen". - Maar 'Denken is een lust' was toch een poging tot ordening van jouw verstandhouding met por nografie, van je eigen opvattin gen daarover? "Eerst en vooral was ik van plan mezelf te onthullen. Als een standbeeld dat het doek van zich afwerpt. De redenen daarvoor heb ik al eerder gegeven". (Hij doelt hier op een interview met Guus Vleugel. Daarin komt de verhalenbundel 'Het Limonade- gevoel' van Ottens levensgezellin Vonne van der Meer ter sprake. In het titelverhaal van die bundel ontdekt een vrouw een verzame ling porno van haar man, red.). "Een andere sterke drijfveer waren mijn twee zoontjes. Die zie je razendsnel allerlei begeer ten en lusten ontwikkelen. Ze gaan natuurlek op zeker mo ment neuzen in kisten en laden. Koste wat het kost wilde ik hen voor zijn. Maar ook na het boekje wordt dat een confrontatie waar ze me niet dankbaar voor zullen zijn. Mijn eigen voorgeslacht heeft amper een woord aan por nografie gewijd, terwijl ik inmid dels heb achterhaald dat het bij ons toch al drie generatie heerst". "De ordening komt na de be hoefte aan ontlading. Dat de ont hulling de vorm heeft van een or dening spreekt vanzelf, want je bent met overdracht bezig". - Dankzij 'Denken is een Lust', 'Lichaam en Blik' en je voor woord bij 'Portrait', het fotoboek van Hans van Manen, ben je op slag Neerlands porno-deskundi ge geworden. "Ja, de Lasse Braun van de brave burgerij. Het is zo'n vreemd onderwerp. Ook wie nooit porno koop heeft er mee te maken. Als je ziet hoeveel films er over de toonbank gaan. Ik heb echt het gevoel dat iedereen weet waarover ik het heb terwijl nie mand het zegt. Alsof je als boom op bezoek in een bos bent waar niemand zegt dat-ie boom is. de reacties op 'Denken is een Lust' is mij duidelijk geworden dat er nog een andere overlap is: die tussen mannen-homoporno en de vrouwelijke waardering daarvan. Vrouwen zijn daar heel nieuwsgierig naar en weten wat voor hen een pornografische si tuatie zou kunnen zijn. Ik heb ze ker zes of zeven verhalen ge hoord na dat boekje die loöChert- straffen dat vrouwen zich niet voor pornografie zouden interes- - Denk je dat vrouwen ook en tiek en anonimiteit met elkaar i verband brengen? "Ik heb het idee dat i' wel degelijk anonieme willen en zich daarover een onge luk fantaseren. Het ritsloze num mer, zeg maar. Maar met name tussen paren is dat een moeilijk aan te roeren onderwerp! Mijn statement is: hoe beter mensen elkaar kennen en hoe meer ze el- kaars intimiteit delen, hoe moei lijker het voor hen is tegen elkaar te zeggen wat op dit gebied hun binnenkant is. Deels natuurlijk omdat het na tien jaar moeilijk is om nog met geheimen voor el kaar aan te komen. Maar intimi teit heeft ook met zwakheid te maken: je houdt tenslotte van hetgene dat je beschermt. We hebben de behoefte om te be schermen en beschermd te wor den, de behoefte aan een nest. Dat is het tegenovergestelde van pornografie, waar alles open is. Iemand die gelijk aan je is in al dat soort opzichten willen heb ben. Die twee veroorzaken op zijn minst een paradox". "Op een gegeven moment kom je er achter dat de pornografie voor iets heel anders staat. Dat daarin iets wordt uitgeknokt wat je ter sprake moet brengen, wil je niet over dertig jaar of veertig jaar - als je voorbij dat soort ver langens bent - te horen krijgen dat je door het maar te blijven verhullen de kans hebt gemist ie mand anders te leren kennen. Het is in feite een taboetje van niks, zoals een ander zich schaamt voor ingegegroeide teennagels. Het gaat erom dat je die schaamte naar boven brengt. Zo heeft het bij mij ook gewerkt. Sinds het schrijven meen ik iets meer van het bewustzijn te we ten. De schaamte is beschikbaar geworden". - Een praktische vraag tot slot je bent door Hans Croiset ge noemd als huisschrijver van het gezelschap dat de Haagse Come die gaat opvolgen. "Ik ben gevraagd om er writer in residence te worden, schrijver in de residentie in dit geval, en heb dat welwillend in beraad ge nomen. Het hangt er van af of de plannen doorgaan zoals Hans ze heeft opgesteld. Gebeurt dat, dan wil ik daar graag bij betrok ken zijn. Het vooruitzicht van continuïteit komt me op het mo ment heel goed uit en ik heb ideeën voor stukken. Brinkman wil toptoneel, daar heeft dit plan de kiemen van in zich. Maar dat een broodnodige artistieke ver andering wordt vertaald in ter men van arbeidsplaatsen, daar word ik groen en geel van. Een kunstenaar moet ten allen tijde bereid zijn te zeggen: beval ik niet? Dan ga ik weg. Acteurs die er mede de hand in hebben ge had dat de Haagse Comedie een volstrekt doodlopende straat is, vinden nu dat er een traditie moet worden gehandhaafd. Als de moulinex-acteurs blijven en het plan verwatert, doe ik niet 'Lichaam en Blik', gespeeld door toneelgroep Baal en in re gie van Leonard Frank, is vrij dag en zaterdag in het LAK- theater in Leiden te zien. ARIEJAN KORTEWEG gemoedstoestand. Schrijven iets anders dan het leven zelf. Dit gesprek is onvergelijkbaar min der hevig in de energie die het losmaakt in mijn hoofd dan als ik het zich opdienen. Maar die is minder taboe-achtig. Vrouwen kunnen lingerie, geile kleren en make-up ongestraft kopen. Door Concert door Ran Varon, cello en Fa- nia Chapiro, piano met werken van Bach, Beethoven, Shostakovitch en Cassado. Gehoord op 17 november in de Kapelzaal. LEIDEN - Geen toegift na af loop. En het was vroeg afgelo pen, het concert van Ran Varon en Fania Chapiro voor een nog niet voor de helft gevulde Kapel zaal. Geen toegift dus, ook al had men er misschien op gehoopt. Het was een prachtige uitvoe ring; in de korte pauzes tussen de delen van eenzelfde werk was het ademloos stil alsof niemand zich durfde verroeren uit angst dat hij de concentratie zou ver storen. Het programma was evenwichtig opgebouwd met als hoogtepunt de sonate van Sjosta- kovitsj na de pauze. De sonates van, Bach en Beethoven lieten horen op welke wijze men in de barokke en in de klassieke stijl voor cello en clavecimbel/piano schreef. Om het geheel af te ron den en weer met beide benen op de grond te komen werd er een wat luchthartiger, op Spaanse folklore geïnspireerd stuk ge speeld: Requiebros van de Spaanse cellist en componist Gaspard Cassado (1897-1966). Een zo uitgebalanceerd pro gramma, ook al is het van korte duur, wordt verstoord door er toegiften aan vast te plakken. Het overkomt je niet alle da gen, dat je een sonate van Beet hoven, puur klassiek van stijl (no. 3 in A gr.t. opus 69), zo even wichtig, licht en helder hoort spelen. Alles was zoals het moest zijn: spanning van het begin van het eerste deel tot het slot van het laatste, elk deel zijn eigen rol in het geheel. Elk detail, iedere frase overtuigde volkomen, alsof Beethoven zelf aan het woord was. Daaraan kon zelfs de af en toe lage intonatie van de cello geen afbreuk doen. Tijdenè de uitvoering van het eerste werk, de Bach-sonate, waarin de rech terhand van de piano in duet speelt met de cello en de linker hand de begeleidende bas, was het samenspel goed op dreef ge komen. Samenspel van grote klasse met Chapiro in een dub belrol als concerterend pianiste en als ondersteunend begeleid ster. In de grote, zeer afwisselen de sonate van Sjostakovitsj kon den beide spelers al hun talenten ontplooien. Ran Varon, prachtig van toon in allerlei schakeringen, lyrisch, schertsend, robuust, ont roerend en opwindend. De momenten van intense be leving tijdens deze avond waren zo bevredigend, dat een toegift er afbreuk aan zou hebben gedaan. MONICA SCHIKS. 'Eeh Poppenhuis' van Henrik Ibsen door toneelgroep Globe. Met: Yvon ne van den Hurk, Paul Gieske, Anne- lies van der Bie, Guus Dam, Carolien van Dalsum, Evert de Jager eh Bets van der Wal. Regie: Teuntje Klin kenberg. Decor: Barbara Kroon. Ge zien op 17 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Wat regisseuse Teun tje Klinkenberg met Ibsens 'Een Poppenhuis' heeft gedaan, klopt niet. Dat is één van de belang rijkste indrukken, die deze Glo- be-produktie achterlaat: hier klopt iets niet. Het stuk, dat bij Ibsen in de tweede helft van de vorige eeuw speelt (en daarvan ook duidelijk de sporen draagt), is hier naar de jaren vijftig van deze eeuw verplaatst. Die perio de wordt gekenmerkt door een grote mate van kneuterigheid, die in deze voorstelling op niet mis te verstane wijze nog eens extra is aangedikt. De 'salon' van Torvald Helmer en zijn vrouw Nora is hier een ty pisch jaren vijftig woonkamertje, dat daarnaast door de sterke per spectiefvertekening heel na drukkelijk naar de titel verwijst. In zo'n ambiance hóren geen kin dermeisje en dienstmeisje thuis. Deze ronddwalende anachronis men had de regisseuse logischer wijs rigoureus moeten schrap pen; om het dienstmeisje tot een soort kluchtigheid aan te zetten, is helemaal uit den boze. Op ver gelijkbare wijze zijn er trouwens nog een paar (k)luchtige toevoe gingen - geheel ten onrechte - in de voorstelling verwerkt. Nora heeft ter verkrijging van een noodzakelijke lening vals heid in geschrifte gepleegd. Juist nu haar man op het punt staat om een goede positie te krijgen, dreigt dit verzwegen feit hun ge luk teniet te doen. Alles komt uit en een hevig conflict is het ge volg. Als de geldschieter afziet van zijnchantagepogingen, denkt Nora's echtgenoot weer probleemloos op de oude voet door te kunnen gaan. Nora daar entegen heeft een ontwikke lingsproces doorgemaakt en wenst niet langer het onmondige poppenvrouwtje in het poppen huis te zijn. Ze verlaat haar man en kinderen. Dit gegeven is op zichzélf te verplaatsen naar de jaren vijftig, waarin een dergelijke beslissing binnen het toen geldende strak ke normenpatroon ook opzien zou baren; hoewel een dergelijke tijdsverandering geen nieuw licht óp het conflict als zodanig werpt en daardoor gratuit aan doet. Maar zelfs al ga je met deze re giekeuze mee, dan toch komt in de derde akte met de dramati sche confrontatie tussen de bei de echtgenoten onherroepelijk de grote teleurstelling. Paul Gieske als Nora's echtgenoot is geen moment geloofwaardig in zijn emoties. Ook Yvonne van den Hurk, die eigenlijk Nora's ontwikkeling van naïef kind vrouwtje tot zelfbewuste vrouw over het algemeen geloofwaardig neerzet, kan het stuk niet meer redden. Als Nora (in een te na drukkelijk elegante mantel) het huis verlaat, moet de toeschou wer met een brok in de keel ach terblijven. Hier is meer van op luchting sprake: zo kind, dat had je al veel eerder moeten doen. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23