D
El
Meeslepend melodrama over missiewerk
Ondergang als redding
in 'Le lieu du crime'
Romantisch dansje met verstrekkende gevolgen
'Ginger e Fred'
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1986
■■■•■■■••■■«•■■•a
lllliiilllliiiiiii
aiiiiniii
Bas m m m m m m m m m m m m m m tyygy|
wWWW
iiiiiiiitiiiaiii
BIOSCOPEN
'The Mission'; regie: Roland Joffé;
hoofdrollen: Robert de Niro en Jeremy
Irons; theater: Lido, Leiden.
Het decor ligt werelddelen en eeu
wen uit elkaar, maar er bestaan op
vallende overeenkomsten tussen
'Killing Fields' en 'The Mission'. In
zijn tweede speelfilm varieert Ro
land Joffé op de thematiek die hij
een paar jaar geleden in het Cam-
bodj a-drama vervatte. Niet zonder
succes. 'The Mission' leverde hem
in Cannes al de Gouden Palm op
en bij de komende Oscar-uitrei
king zal de film waarschijnlijk ook
niet worden onvergeslagen.
Wat zijn zoal de overeenkom
sten? Het opvallendst is de
groeiende vriendschap tussen
twee mannen die qua karakter zo
verschillen. In 'Killing Fields' wor
den een Amerikaanse journalist en
zijn Cambodjaanse assistent onaf
scheidelijke maatjes. Ditmaal ko
men de jezuiet Gabriel en de sla
venhandelaar Mendoza nader tot
elkaar.
Mendoza doorstaat daarbij een
beproeving die vergelijkbaar is
met de tocht van Haing S. Ngor
door de 'dodenvelden' in het Verre
Oosten. Ten slotte is er het dilem
ma van levensbelang waarvoor de
hoofdpersonen worden gesteld. In
^'Killing Fields' was dat vluchten of
blijven. The Mission' handelt over
verzet, met of zonder geweld: is het
toegestaan om in geval van onrecht
de wapens te kruisen met het wet
telijk gezag? Daarmee wordt met
een de kern van het verhaal ge
raakt. want dat is het thema dat
'The Mission' door de eeuwen heen
naar de actualiteit moet voeren.
Schrijver Robert Bolt heeft zich
laten inspireren door de kolonisa
tie van Zuid-Amerika. In wat nu
het grensgebied is tussen Argenti
nië, Paraguay en Brazilië laat hij
een op feiten gebaseerd Tandje pik'
plaats hebben tussen Portugal en
Spanje. De missies van de Jezuie-
ten in dat gebied lijken daarvan het
slachtoffer te worden; onder Por
tugees beheer is het afgelopen met„
het missiewerk.
Kardinaal Altimirano moet als
afgezant van de paus een Salomon-
soordeel in deze kwestie uitspre
ken. Vanuit zijn oogpunt wordt
ook het verhaal verteld. Een goede
vondst. Zijn onmogelijke positie
maakt het onrecht alleen maar
schrijnender. Om de Orde der Je-
zuieten in Europa te redden, wist
hij voor zijn vertrek al dat de mis
sies in Zuid-Amerika moesten wor
den opgegeven. Maar hij raakt diep
onder de indruk van de goede
werken overzee en dat maakt het
uitspreken van zijn vonnis er niet
eenvoudiger op.
Voordat het zover is, hebben we
eerst uitgebreid kennis gemaakt
met Mendoza en Gabriel, de eigen
lijke hoofdpersonen. Twee tegen
standers die broeders worden. Na
dat Mendoza zijn broer heeft ge
dood en verteerd wordt door wroe
ging helpen Gabriel en het geloof
hem er over heen. In overigens
goede harmonie scheiden hun we
gen weer als het missiewerk en de
toekomst van 'hun' Indianen in ge
vaar komt.
'The Mission" kent in deze twee
personages een interessante rolbe
zetting. Het contrast in hun karak
ters krijgt mede reliëf doordat de
acteurs uit verschillende achter
gronden komen. De zeer Engelse
Jeremy Irons tegenover Robert de
Niro, een typisch produkt van de
Amerikaanse Actor Studio. Zijn
manier van acteren is veel fysieker
dan die van Irons. Echt veel vuur
werk levert die confrontatie overi
gens niet op. Al vrij snel bevinden
Gabriel en Mendoza zich op één
lijn en in het karakter van Gabriel
zit ook vrijwel geen ontwikkeling.
Hoewel beiden hun werk naar be
horen doen, valt dat dus een beetje
tegen.
En dat geldt ook een beetje voor
de film als geheel, ook al is 'The
Mission' verre van mislukt. Het is
een in veel opzichten imponerende
film. Net als 'Killing Fields' (nog
een overeenkomst) heeft Joffé 'The
Mission' op een grootse en meesle
pende wijze verfilmd, maar zijn
zeggingskracht lijkt nu minder.
'The Mission' maakt emotioneel
minder los. De Zuidamerikaanse
natuur is verbluffend mooi in
beeld gebracht. Maar het is alsof je
in de National Geographic zit te
bladeren. Het is te mooi om waar te
zijn en in die sprookjesachtige am
biance ben je minder ontvankelijk
voor het drama dat zich in al dat
fraais afspeelt.
Maar het drama is ook te zwaar
aangezet. In 'Killing Fields' balan
ceerde Joffé al op het randje van
onverteerbaar melodrama, ditmaal
gaat hij een paar keer flink over de
schreef. Bijvoorbeeld als Mendoza
De silhouetten van Jeremy Irons
(links) en Robert de Niro tegenover
elkaar. (fotopn
zijn lijdensweg beëindigt, Joffé de
camera vol op zijn gezicht richt en
hem in slow motion laat uitbarsten
in huilen en lachen tegelijk. Veel te
veel van het goede.
De Jezuieten mogen dan in de
ogen van Altimirano een paradijs
op aarde hebben gesticht (en wat
blijft er voor de gelovigen dan nog
te wensen voor het hiernamaals?),
maar daar had Joffé zich niet zo
door moeten laten inspireren. Der
gelijk hallelujah-gedoe zou (mis
schien) zelfs de EO te ver gaan.
BART JUNGMANN
'Le lieu du crime'; regie: André Téchiné;
hoofdrollen: Catherine Deneuve. Da
nielle Darrieux en Nicolas Giraudi; thea
ter: Kijkhuis, Leiden (tot en met zon-
'Le lieu du crime' eindigt zoals hij
is begonnen: hoofdpersoon Tho
mas rijdt op zijn fietsje door het
landschap van de Garonne. In de
anderhalf uur die daar tussen zit
ten, is een hoop gebeurd, wordt het
sprookje van een harmonieus fami
lieleven met de grond gelijk ge
maakt. Franse regisseurs zijn
meesters in dit type kleinschalige
relatiefilms (Sautet, Chabrol en
Tacchella) en André Téchiné - zelf
ook een veteraan - heeft er een
fraai exemplaar aan toegevoegd.
'Le lieu du crime' (de plaats van
de misdaad) is een klein dorpje aan
de Zuidfranse rivier, de Garonne.
Catherine Deneuve speelt er Lili,
exploitante van een discotheek en
gescheiden moeder van Thomas.
Haar zoontje is het middelpunt van
het verhaal. Een anarchist in de
dop, die met sprookjes en leugens
zijn omgeving telkens op het ver
keerde been zet. Als hij in het bos
onverhoeds door een ontsnapte ge
vangene wordt belaagd, beseft
Thomas dat niemand hem zal gelo-
Het brengt hem in een nog groter
isolement. Alleen met zijn moeder
voelt hij nog enige verwantschap.
En het is dan ook geen toeval dat
ook Lili - buiten Thomas om - in
contact komt met de voortvluchti
ge misdadiger. Die man ontpopt
zich zo tot de lont in het kruitvat,
de buitenstaander door wie het
vredig samenzijn wordt verstoord.
Behalve éen spannende film is
'Le lieu du crime' daarmee een
psychologische film, een interes
sante studie van karakters die met
De zogenaamde betere film vindt
in steeds grotere aantallen zijn
weg naar de videotheken, ik heb
daar in deze rubriek meerdere
malen op gewezen. Maar zo snel
als Movies Select Video kwali
teitsfilms uitbrengt op cassette
zie je het niet vaak. Zo is 'Le lieu
du crime' (deze week in het Kijk
huis) al te krijgen, evenals 'Sans
toit ni loi' van Agnes Varda. In de
toekomst zullen overigens vaker
films zeer snel op cassette wor
den uitgebracht.
Videodistributeurs en Bio
scoopbond hebben de afspraak
gemaakt dat een film die in de
bioscopen weinig publiek trekt
al na drie maanden de videothe
ken in mag. Een publiekstrekker
daarentegen moet langer wach
ten dan de zes maanden die tot
elkaar botsen. Vooral in het laatste
gedeelte overtuigt de film in dat
opzicht. De boeiende opzet wordt
aanvankelijk geweld aangedaan
door een paar trage gedeelten en te
opzichtige toevalligheden waar
door de gebeurtenissen in elkaar
kunnen grijpen. Als ten slotte de
thematiek in haar volle omvang tot
uitdrukking komt, blykt pas hoe
geslaagd 'Le lieu du crime' is, hoe
goed het verhaal is gecomponeerd.
Het thema laat zich het best sa
menvatten als een ondergang die
tevens een redding is. Door zich in
te laten met de gevangene graaft
Lili als medeplichtige haar eigen
graf. Maar ze snijdt daarmee tevens
de familieband door, die kunstma
tig in leven wordt gehouden en ei
genlijk weinig voorstelt.
Téchiné heeft voor die ontmas
kering een uitstekend gezelschap
acteurs tot zijn beschikking gehad.
Deneuve overtuigt zeer. Ze gaat
langzamerhand de kant uit van Si-
mone Signoret - ook zo'n 'door
leefde' schoonheid - en in het sa
menspel met Nicolas Giraudi (Tho
mas) zit een sterke, onuitgespro
ken genegenheid.
Catherine Deneuve en Nicolaas Giraudi: onuitgesproken genegenheid.
'Dance with a stranger'; regie: Mike
Newell; hoofdrollen: Miranda Richard
son, Rupert Everett en Ian Holm; thea
ter: Trianon, Leiden (tot en met zondag)
Ruth Ellis had de twijfelachtige
eer de laatste vrouw te zijn die in
Engeland werd geëxecuteerd. Ellis
was een ambitieuze vrouw die zich
van animeermeisje had opgewerkt
tot manager in een Londense
nachtclub. Ze bracht haar min-
r, David Blakeley om het leven
en dat betekende tevens het einde
van het hare.
Ruth Ellis had een uitzichtloze
romance met Blakeley, een drank
zuchtige en verwende egoïst uit de
kringen van de bourgeoisie. Hun
relatie liep stuk op de muur die de
sociale klassen in Engeland zeker
toen nog strikt scheidde. Als Ruth
het in de film één keer waagt Bla-
keley's milieu te betreden, wordt
ze genadeloos terechtgewezen
door zijn snobistische vrienden.
Dat aspect moet ook de voor
naamste reden zijn geweest voor
verfilming van dit drama. Regis
seur Mike Newell besteedt geen
aandacht aan het proces, maar con
centreert zich geheel op het ont
staan (zie de titel: dansje met een
vreemdeling), de ontwikkeling en
de afloop van de verhouding. De
film is vooral geslaagd als sfeerte
kening van het Engeland in de ja
ren vijftig, een tot in de finesses
uitgevoerde reconstructie. Het ver
goedt ruimschoots de bezwaren te
gen het scenario dat niet altijd de
spanning erin kan houden.
FILMS OP VIDEO
voor kort golden, de termijn is
nu gesteld op negen maanden.
Veelbesproken is 'Sans toit ni
loi' van Agnes Varda, winnaar
van de Gouden Leeuw in Vene
tië vorig jaar en even vaak toege
juicht als beschimpt. Sandrine
Bonnaire is een meisje dat de
vrijheid zoekt en in de winter
door het zuiden van Frankrijk
zwerft. Ze krijgt te maken met
mensen die ook vrij zouden wil
len zijn, maar zich gebonden voe
len aan het ordentelijke huis-
tuin-keuken bestaan. Ze zijn ja
loers op Ce zwerfster en laten
haar te gronde gaan met een gé-
voel van 'zie je wel dat komt er
van'. Een gevoel dat is gebaseerd
op een mengsel van afgunst en
jaloezie. Aanbevolen, deze film.
Minder onder de indruk ben ik
van 'Terror in the Aisles', een
hutspot van griezel- en horrors
cènes uit films als Poltergeist,
Jaws, Psycho, Halloween, Alien,
The Shining enz.. De film wordt
aan elkaar gepraat door Donald
Pleasance en Nancy Allen. Het
lijkt mooi, maar het is voor de
liefhebber om gek van te wor
den, want vele scènes duren erg
kort en nooit wordt vermeld uit
welke films ze komen. Verreweg
de meeste herken je, maar die
paar die je niet kunt thuisbren
gen, daar krijg je het zuur van...
Cannon heeft 'Legend' uitge
bracht, een film vol gnomen,
feeën en dwergen die betrokken
zijn bij de strijd tussen Goed en
Kwaad. Regisseur is Ridley
Scott die met 'Alien' en 'Blade
runner' heeft bewezen schitte
rende beelden te kunnen maken.
Visueel valt er van 'Legend' veel
te genieten, maar inhoudelijk is
het slappe kost. Wie van bizarre
figuren houdt en nog eens wil
kijken naar David Bennent (dat
mannetje uit 'Die Blechtrom-
mel') heeft aan 'Legend' een goe
de.
Videoscreen komt (op het Em-
bassy-label) met 'Carnal know
ledge' van Mike Nichols, een
film die uitkwam in 1971 en toen
veel stof opwierp door de manier
waarop de obsessies van twee
mannen met betrekking tot se-
xualiteit werd behandeld. Jack
Nicholson en Art Garfunkel zijn
de twee vrienden die hun hele le
ven contact blijven houden. Can-
dice Bergen en een heel goede
Ann-Margret behoren tot hun
PETER DE ZWAAN
Over de acteurs volgens goed
Engels gebruik geen klagen. Uit
het onuitputtelijk arsenaal werd
dit keer ene Miranda Richardson
gevist. Ruth Ellis' cynisme dat
langzamerhand plaats maakt voor
een wanhopig verlangen naar lief
de is door Richardson overtuigend
uitgedrukt. Rupert Everett maakt
als Blakeley duidelijk waarom hij
in Engeland een sexsymbool is en
Ian Holm (onlangs nog in 'Wether-
by') is wederom goed op dreef in
dé belangrijkste bijrol.
B.J.
'Ginger e Fred'; regie: Federico Fellini;
hoofdrollen: Giuletta Massina en Mar
cello Mastroianni; theater Greenway,
Voorschoten.
Aanstaande zondag kan in de
Voorschotense bioscoop Green
way 'Ginger e Fred', de laatste Fel
lini, worden bekeken. In deze film
spelen Massina en Mastroianni een
Italiaanse imitatie van het film-
dansduo Ginger Rogers en Fred
Astaire. Veertig jaar later wordt het
paar, dat met ruzie uiteenging, her
enigd voor een tv-show. Fellini kri
tiseert daarmee de televisiecultuur
die hij beschouwt als een zichzelf
imiterende bron van oppervlakkig
heid. De van Fellini bekende stoet
van dwazen trekt daartoe weer in
volle sterkte voorbij. Van dwergen
die de tango dansen tot een huis
vrouw die tegen betaling een
maand lang niet naar de tv keek.
(OP)NIEUW
'The Mission' - Lido, Leiden
'Dance with a stranger' - Trianon,
Leiden
'Cotton Club' - Coppola's opwinden
de portret van een roemruchte jazz
club, Trianon, Leiden
'After Hours' - griezelkomedie in
New York, gemaakt door Martin
Scorsese, Euro, Alphen
'Hold Up' - komedie met Jean-Paul
Belmondo, City, Katwijk
•Commando's vallen aan' - vechtfilm,
City, Katwijk.
BLIJVERS
'Heartburn' - niet bijster geslaagde
relatiefilm met sterren Streep en Ni
cholson, Lido, Leiden
'Big trouble in little China' - levendi
ge avonturenfilm met Kurt Russel,
Euro, Alphen
'The jewel of the Nile' - geslaagde
avonturenfilm in het genre 'Indiana
Jones', City, Katwijk.
'Running Scared' - niet zo'n geslaag
de lachfim met Gregory Hines als po
litieman, Luxor, Leiden
'Down and out in Beverly Hills' - ko
medie waarin het contrast oud-rijk
voor de zoveelste keer en op weinig
verrassende wijze wordt uitgediept,
Lido, Leiden
'The Color Purple' - mooi gemaakte
jankfilm over zwarte vrouw die.zich
ontworstelt aan onderdrukkend man
volk, Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden en
Euro, Alphen.
SEXFILMS
NACHTFILMS
'Kostschoolmeisjes die nooit nee zeg
gen' - Rex, Leiden.
'Big trouble in little China' - Euro. Al
phen.
'Top Gun' - Euro Alphen.
'Bad Penny' - Euro, Alphen
'Champagne in het pornobed' - Euro
Alphen.
DEN HAAG
'Heartburn' - Asta (463500), al.
'The man with one red shoe' - Asta, al.
'Aliens' - Asta, 12 jr.
'Color Purple' - Babylon (471656), al.
'Ludwig' - Babylon, 16 jr.
'Top Gun' - Babylon, al.
'FX/Murder by illusion' - Cineac
(630637), 12 jr.
'Legal Eagles' - Cineac, al.
'Down and out in Beverly Hills' - Ci
neac. al.
•Aliens' - Euro (667066), 16 jr.
'Hannah and her sisters' - Metropole
(456756). al.
'Diavolo in Corpo' - Metropole, 16 jr.
'The mission' - Metropole, al.
'Abel' - Metropole, al.
'Fantasia' - Metropole, al.
'Otello' - Metropole, al.
'Youngblood' - Odeon (462400), al..
'Running Scared' - Odeon, 12 jr.
'Target' - Odeon, 16 jr.
'Camorra' - Odeon, 16 jr.
'Dixie Ray' - Le Paris (656402), 18 jr.
'Tigresses' - Le Paris, 18 jr.
'Dream lover' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
'Color Purple' - Alfa (278806), al.
'Death of a salesman' - Alfa, 16 jr.
'Out of Africa' - Alfa, al.
'Aliens' - Alfa, 12 jr.
'Fantasia' - Alhambra (233192), al.
'Hannah and her sisters' - Alhambra,
al.
'Aliens' - Bellevue Cinerama (234876/
266227), 12 jr.
'Top Gun' - Cinerama, al.
'Heartburn' - Calypso (266227/234876),
al.
'Karate Kid II' - Calypso, al.
'Pruimenbloesem' - Centraal (248933),
18 jr.
'Running Scared' - Cineac, (243639),
12 jr.
'Subway' - Cinecenter, (236615) 16 jr.
'Camorra' - Cinecenter, 16 jr.
'The sacrifice' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'Heartburn' - Cinema (151243), al.
'Legal Eagles' - Cinema, al.
'Running Scared' - City (234579), 12 jr.
Trouble in mind' - City, 16 jr.
Legal Eagles' - City. al.
'Diavolo in Corpo' - City. 16 jr.
Target' - City, 16 jr.
'Youngblood' - City, al.
'Down and out in Beverly Hills' - City,
al.
'Paris, Texas' - Kriterion, (231708), 16
jr.
'The Killing' - Kriterion. 16 jr.
'Sex achter tralies' - Parisien (248933),
18 jr.
'Le lieu du crime'. - The Movies
(245790), 16 jr.
'Death of a salesman' - The Movies, 16
jr.
'Diva' - The Movies, 16 jr.
'Camorra' -Tuschinski, (262633), 16 jr.
'Down and out in Beverly Hills' - Tu
schinski, al.
'Diavolo in Corpo' - Tuschinski, 16 jr.
'Otello' - Tuschinski, al.
'Youngblood' - Tuschinski, al.
'The Mission' - Tuschinski, al.
'Betty Blue' - De Uitkijk, 16 jr.
TELEVISIE
Vrijwel iedere filmliefhebber
kent 'Reds', waarin Waren Beat-
ty verslag doet van de belevenis
sen van journalist John Reed in
de eerste dagen van de Russi
sche revolutie. Hij baseerde zich
daarbij onder meer op 'Ten days
that shook the world', Reeds
schriftelijk verslag van zijn erva
ringen in de Sowjet-Unie. In 1928
maakte de beroemde cineast Ser
gei Eisenstein op basis daarvan
al een film. Hij doet daarin zowel
in abstracte als in realistische zin
verslag van de oktoberrevolutie.
Eisenstein wilde een puur 'intel
lectuele' film maken en had daar
bij de opvallende hulp van came
raman Eduard Tisse. 'Oktyabr',
zoals de film in het Russisch
heet, is maandag op Europa-tv te
zien (21.00 uur).
'Exodus' is een film van drieë
neenhalf uur, gebaseerd op het al
even wijdlopige boek van Leon
Uris. Hij verhaalt daarin over de
stichting van de staat Israël en de
gevechten tussen joden en ara
bieren die daaraan vooraf gin
gen. Otto Preminger maakte er
in 1960 een film van met een keur
van sterren (Paul Newman,
Ralph Richardson en Eva Marie-
Saint) in hoofdrollen. De BBC
zendt hem in twee delen uit, aan
vang woensdag en donderdag
15.00 uur.
Morgenavond twee klassieke
films van iets recenter datum.
'Satyricon' van Fellini is een ge
fantaseerde beschrijving van het
oude Rome, waarbij hij uitging
van de geschriften van Petronius
(Nederland 2, 23.15 uur). Volker
Schlöndorff nam 'Die Blech-
trommel' van Günter Grass ter
hand voor een gelijknamige
verfilming. Het is het verhaal van
een dertienjarig jongetje dat niet
wil groeien en door kinderogen
een stuk Duitse geschiedenis be
leeft (Duitsland 1, 22.20 uur).
'The Search', een veelgeroemde
film uit 1948, speelt zich ook afin
Duitsland en wordt volgende
week vrijdag door Duitsland 1
uitgezonden (23.25 uur). Een
Amerikaans soldaat (Montgome
ry Clift) ontfermt zich vlak na de
oorlog over een jongetje dat uit
een concentratiekamp komt.
FILMHUIZEN
'Querelle', de laatste film van
Rainer Werner Fassbinder, is tot
en met zondag in het Kijkhuis te
zien. De verfilming van Jean Ge
nets boek heeft een schokkend
psycho-drama opgeleverd, waar
in een matroos tijdens het passa
gieren verzeild raakt in allerlei
problemen (19.30 en 21.45 uur).
Van maandag tot en met woens
dag 'Kiss of the spiderwoman'
van Hector Babenco. Twee te
gengestelde naturen komen in
een gevangenis nader tot elkaar
(19.30 en 21.45 uur).
'Max Havelaar', één van de be
tere Nederlandse films, geeft een
beeld van het koloniale bewind
in Nederlands Indië (maandag,
20.00 uur). 'Gone with the wind'
is een liefdesdrama dat zich af
speelt tegen de achtergrond van
de Amerikaanse burgeroorlog
(dinsdag, 20.00 uur). Peter Sel
lers nam indrukwekkend af
scheid in de film 'Being There'.
Daarin speelt hij een ongeletter
de tuinman die Amerika in ver
warring brengt (20.00 en 22.30
uur).
LAK-Cinema besteedt dinsdag
aandacht aan twee belangrijke
Franse filmregisseurs. 'Muriel' is
een film die Alain Resnais in
1962 maakte. Heden en verleden
lopen door elkaar in dit portret
van mensen die langs elkaar
heen leven (20.00 uur). In de cy
clus 'Comedies et proverbes'
maakte Eric Rohmer in 1980 'La
femme de l'aviateur'. Door ja
loezie gedreven gaat een jonge
man op zoek naar dq identiteit
van eem mogelijke minnaar van
z(jn-vriendin (22.00 uur).
Dezelfde dag by K&O 'Return
of the Secaucus Seven' van John
Sayles. Een eenvoudige maar
doeltreffende film over een stel
vrienden die in de jaren zestig ra
dicale studenten waren en nu
voor een weekeinde weer bijeen
komen (20.15 uur).
Filmhuis LVC gaat tot en met
zondag verder met 'Man of flo
wers', een boeiend portret van
een excentriek man (21.15 uur).
Woensdag wordt om 20.00 en
22.15 uur 'Police' van Maurice
Pialat gedraaid. Gerard Depar-
dieu als een politieman die jaagt
op een drugsbende en door een
verliefdheid in de problemen
komt. Donderdag 'Out of Afri
ca'. Sydney Pollack maakte met
die film een majestueus portret
van de Deense schrijfster Karen
Blixen. Hoofdrollen van Meryl
Streep en Robert Redford (21.15
uur).