'Nederwiet' is allang populair exportartikel Reportage Turkse vrouw slachtoffer Nederlandse bureaucratie Hennep-plantage in kassen: big business Tweede dienst9 op de tocht WOENSDAG 12 NOVEMBER 1986 PAGINA 17 De Nederlandse politie en justitie zien zich de af gelopen weken voor een nieuw verschijnsel ge plaatst in de wereld van de drugshandel: omvang rijke hennepplantages in bloemkassen. Terwijl tot voor enkele jaren geleden de hennepteelt zich nog beperkte tot een enkele plant in een bloembak op de vensterbank of op het balkon is er nu sprake van een professionele kweek op grote schaal. door Henk Suurmond/ANP Volgens ingewijden in de drugs wereld is Nederwiet inmiddels een miljoenenzaak dat een aan zienlijk deel van de markt vormt. "Naar schatting beslaat de han del in hennepprodukten van Ne derlandse bodem al een derde deel van de totale markt", zegt Peter S. den Haring, kenner van de markt en hoofdredacteur van 'Highest magazine', een Neder landstalig tijdschrift over soft drugs en bewustzijnsverruiming. Volgens hem begonnen een paar Nederwiet-pioniers uit Rot terdam, Dordrecht en Amster dam ongeveer vijf jaar geleden met de kweek van Nederwiet uit topzaad. Zij brachten de zaadjes mee van hennepboeren uit Af ghanistan en ontwikkelden een stuf met een hoog THC-gehalte (het verdovende bestanddeel), dat onder de naam sinsemilla op de markt werd gebracht. Smse- milla-Nederwiet kost de gebrui ker tien tot twaalf gulden per gram en is daarmee een grote concurrent voor de beste Marok kaanse of Afghaanse stuf. Met een stabiel bestand van ongeveer 1.2 miljoen hasj - en marihuanablowers in Nederland sprongen de Nederwiet-kwekers in het gat van de markt. Dat Ne derwiet inmiddels in hooff aan zien staat bij de consument blijkt wel uit de grote vraag naar het eannabisprodukt en de lyrische bewoordingen waarmee de stuf wordt aangeprezen in coffee shops en drugsblaadjes. "Het is dan ook goed zaken doen voor de handel", aldus Den Haring. Tip De Aalsmeerse politie ontdek te na een anonieme tip in sep tember een grote hennepplanta ge in .een bloemenkas. Na de zorgvuldig voorbereide inval trof de politie de cannabisplanten (hennep) manshoog aan. De hele oogst met een groothandelswaar de van 1,5 miljoen gulden werd in beslag genomen en afgevoerd naar de vuilverbrandingsoven. De eigenaar van de kas bleek van niets te weten. Hij had z'n kas verhuurd omdat hij hem niet meer rendabel kon exploiteren. "Het gebeurt wel vaker", aldus politiewoordvoerder Van Kem pen. „dat kwekers hun kassen verhuren bij voorbeeld aan cara van bedrijven als winteropslag". Ditmaal leidde het onderzoek naar de identiteit van de huurder al snel naar de Amsterdamse drugswereld. De politie hield drie Amsterdammers en een in woner van Almere aan. In oktober was het opnieuw prijs. In een kas aan de Aals meerse Oosteinderweg vond de politie een hennepplantage met een oppervlakte van 5000 vier kante meter waarop 9000 hen nepplanten werden geteld. Deze partij, aanmerkelijk groter dan die bij de eerste inval, werd ter plekke met gif bespoten. Dit is een goedkopere manier van ver nietigen dan eerst rooien en dan afvoeren naar een verbrandings oven. Arrestaties werden niet Het besluit van de gerefor meerde kerkeraad in het Friese Sloten om een punt te zetten ach ter de tweede kerkdienst op zon dag is in de classis (regio) Sneek niet in goede aarde gevallen. Er ging een brief naar de Sloter ker keraad en de provinciale synode van Friesland-Zuid. waarin wordt gewezen op artikel 70 van de gereformeerde kerkorde, waar staat: "Op de dag des Heren zal de gemeente tweemaal in kerkdiensten samenkomen". De praktijk is, dat steeds meer plaatselijke kerken met één dienst volstaan. De Friese syno de gaat de generale synode vra gen of deze tekst in de kerkorde niet moet worden aangepast. Sloten is de eerste kerk in die regio waar geen tweede dienst verricht en ook hier bleek de ei genaar niets te verwijten. Volgens Van Kempen valt uit de geruchtenstroom op te maken dat er nog veel meer hennep plantages moeten zijn. De politie neemt de geruchten wel degelijk serieus, maar "het is ondoenlijk al die honderden kassen te con troleren", zegt Van Kempen. Dus zit de politie opgescheept met een nieuw verschijnsel, warvan de omvang vooralsnog duister blijft. Keurige man Nog dezelfde maand vond de rijkspolitie Den Haag een hen nepplantage in Roelofarends- veen met 1000 planten. Het spoor leidde wederom naar de Amster damse drugswereld, waar een va der en twee zoons werden aange houden. Volgens de politie had de eigenaar één van zijn kassen wegens gezondheidsproblemen te huur aangeboden door een briefje op te hangen in de veiling van Aalsmeer. Weldra meldde een 'keurige man' zich bij de bloemkweker uit Roelofarends- veen. Hij tekende een contract en betaalde contant. Een anonie me tip maakte snel daarna een eind aan de inmiddels tot was dom gekomen hennepplantage. De mbest recente vondst van duizend hennepplanten in het Zuidhollandse dorp Heinenoord vertegenwoordigde een waarde van vier miljoen gulden. De plan- ten werden bij toeval aangetrof fen tijdens een controle op het gebruik van bestrijdingsmidde len. De partij is in rook opgegaan bij de afvalverwerking Rijn mond. Arrestaties bleven uit. Marktkenner Peter den Haring kijkt niet echt op van al deze ont dekkingen. "Als de politie mel ding maakt van arrestaties, is dat vrijwel zeker het gevolg van ver raad uit de drugswereld", weet hij. "Het is namelijk goed voor de handel dat er een aantal kas sen wordt verraden. Het aanbod neemt daardoor af en de handel reageert meteen met prijsstijgin gen. Het gebeurt ook dat een te ler één van zijn eigen plantages anoniem aangeeft. Dat is meestal het geval als de politie geen ar restaties kan verrichten." Politiek "De politie heeft dan een grote vangst gedaan, maar intussen lacht de handel zich stuk", aldus Den Haring. "Het is een doelbe wuste politiek van de drugshan del. De kwekers calculeren van tevoren gewoon tien procent be drijfsrisico in door zo nu en dan een plantage prijs te geven. De politie is weer even tevreden met de vangst en de prijzen schieten omhoog. De grote drijfveer ach ter deze tactiek is natuurlijk het grote geld. Vooral in een slechte economische situatie is het veel makkelijker zo je geld te verdie nen, dan bij voorbeeld te moeten teren op een uitkering". Den Haring schat dat er op dit moment zo'n tien tot twaalf per sonen of organisaties op grote schaal Nederwiet verbouwen. "Dat zijn dan jongens die vooruit kunnen investeren in een planta ge. Er zijn hele grote projecten bij, die één tot vijf miljoen gul- meer wordt gehouden. De be langstelling ervoor was sterk te ruggelopen. Vergelijking van het Jaarboek 1986 met vorige edities leerde ds. L. H. Kwast te Kollum, hoofdredacteur van de Friese Kerkbode, dat het aantal kerken zonder tweede dienst gestaag groeit. Noord-Holland, Zuid-Hol land, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg zijn daarin het verst. (In het verschijningsgebied van de ze krant beperkt alleen de gere formeerde kerk van Nieuwkoop zich nu en dan tot één dienst. Veel kerken hebben een tweede dienst samen met de hervorm den - red.). De Kollumer predikant ver bond aan zijn speurwerk in het jaarboek nog een pleidooi voor handhaving van de tweede dienst. "Al zou je het alleen al doen voor de leerdienst", schreef hij in de Friese Kerkbode. "De tijd van vorming in jeugdvereni gingen is ver verleden tijd, en zeer veel kerkleden zijn van wat de kerk gelooft en belijdt niet meer op de hoogte". Wervende warmte Studiesecretaris dr. H. B. Weijland heeft namens de com missie 'Oecumene binnenland' voor de gereformeerde synode een rapport geschreven over de .aen per jaar opbrengen". De cof feeshops, handelaren en telers vormen als het ware industriële ketens, meent Den Haring. De coffeeshops betrekken Neder wiet deels van eigen plantages, maar deels ook van andere telers. "Daar zitten echte criminelen bij, uit de prostitutiewereld bij voorbeeld. Maar ook handelaren in onroerend goed en grondspe- culanten die zonder blikken of blozen 1,5 miljoen gulden op ta fel leggen om een grote plantage op te zetten. Die criminelen zijn nergens bang voor. Zo'n door de politie ontdekte plantage in Aals meer bij voorbeeld die met gif is vernietigd wordt achteraf rustig geoogst. De handel dumpt zo'n vergiftigde partij gewoon op de Belgische of Franse markt, want daar roken ze alles. Het is veel moeilijker om daar aan wiet te komen, omdat de straffen veel hoger liggen dan in Nederland en de risico's dus groter zijn". Ondergronds Om het gevaar van ontdekking of verraad te ontlopen gaan de hennepkwekers tegenwoordig veel meer ondergronds, aldus Den Haring. "Het enige pro bleem vormt dan de hoge water rekening, die een omvangrijke plantage met zich meebrengt. Dat is evenwel prachtig te ca moufleren door de hennepteelt als nevenactiviteit erbij te ne men". Volgens hem moetje daar bij denken aan fabrieken of in dustrieën met ondergrondse kel ders en toch al hoge waterreke ningen. kerkelijke en oecumenische si tuatie in eigen land. De kerken, zegt Weijland, moeten samen in gaan op de uitdaging om 'de een voud van het geloof weer toe gankelijk te maken voor de grote massa, niet alleen de jongeren, maar vooral ook de 'verloren ge neratie' van de ouderen. "Het bereiken van grote groe pen randkerkelijken en kerkver- laters vraagt van de kerken een drastische verandering". Weij land denkt dan niet in de eerste plaats aan 'allerlei theologische nuanceringen', "want bij velen gaat niet het verstand maar het gevoel voorop". Ook zullen de kerken hun neiging tot wetticis- me moeten afleren. "Geen ijzig tegenwerk van wet en tucht, maar een wervende warmte van welkome oriëntatiepunten" Hoewel de aantrekkingskracht van charismatische en alternatie ve gemeenten over het hoogte punt heen is, stellen deze groe pen de kerken toch zeer kritische vragen: "over onze gefatsoeneer de eredienst, waarin emoties geen plaats krijgen, over onze drang tot uniformiteit, over de betekenis van het ambt van alle gelovigen". Tussen de lokale ker ken en deze alternatieve gemeen ten zou zeker in plaatselijke ra den van kerken contact moeten Den Haring: "Het grote voor deel in vergelijking met een kas is dat je onder zo'n fabriek na tuurlijk niet zo makkelijk wordt gezien". Het ondergronds telen breidt zich volgens de marktken ner ook op kleinere schaal ge staag uit. Naast de grote Neder- wietkwekers met miljoenenom zetten, schat Den Haring het aan tal mensen dat in keldertjes on der kunstlicht de cannabisplant kweekt op 500 tot 1000. "Met een investering van 15.000 gulden kun je drie maal paar jaar oogsten. Met 20 tot 30 planten onder de lampen is je op brengst al gauw zo'n 25.000 gul den per jaar. Die mensen telen al lemaal sinsemilla-Nederwiet van gekruist topzaad met een hoog gehalte THC. Als je uitgaat van 100 tot 250 gram opbrengst per plant en een prijs van een tientje per gram kan je je winst uittel len. Het jaar daarop is de winst nog groter want dan hoef je niet meer te investeren". Exportartikel Inmiddels vindt Nederwiet ook haar weg buiten de lands grenzen, als exportartikel. In New York werd onlangs een par tij Nederwiet aangeboden onder de naam 'skunk' voor tien dollar per gram. Volgens Den Haring is de Nederwiet-cultus niet meer te stuiten. Er omheen is een hele cultuur ontstaan met handleidin gen voor gebruikers, boekjes (het 'Marihuana groeiboek') en advertentiecampagnes. In zijn ei gen tijdschrift Highest magazine adverteren diverse coffeeshops bestaan, zegt de commissie 'Oe cumene binnenland'. Het rapport waarschuwt voor een 'wat benauwd oecumenisch beleid'. In Nederland zijn de ker ken uit elkaar gègroeid. De 'ca- tholica' - de ene algemene kerk - bleef een vrome wens. En dat "terwijl de genade van Christus eigenlijk niet verdeeld beleden kan worden". De commissie 'Oe cumene binnenland' zou dan ook willen, dat in de nieuw te schrij ven kerkorde van de herenigde hervormd/gereformeerde kerk het oecumenisch beleid 'christo- centrisch' wordt getoongezet. Nog enkele suggesties uit het rapport: een samenvatting van de raadpleging en besluiten over 'Samen op weg' sturen naar alle hervormde en gereformeerde classes en kerkeraden, een stu die over de betekenis van het bis schopsambt ("dat in vrijwel alle grote christelijke stromingen een plaats heeft gekregen, zelfs in een enkele calvinistische kerk) en met de kleinere k^fen uit de Raad van Kerken ga^w praten op basis van de 'Verklaring van overeenstemming' met de Her vormde Kerk. Voorlopig zouden waarnemers eikaars synodale/ landelijke vergaderingen kun nen bijwonen. Weijland denkt vooral aan luthersen, remon stranten en doopsgezinden. met 'Nedercake', handgesorteer- de marihuanazaden, cakesron do's en drie soorten sinsemilla. In Amsterdam is er een Sinse- milla-fanclub die de kwaliteit van 'homegrown' Nederwiet voor de leden nog meer beoogt te verbeteren en in Rotterdam en Groningen zijn er 'afhaalcentra' onder de naam Sinsi Smile. Deze afhaalcentra en de ongeveer 750 coffeeshops in Nederland heb ben een groot deel van de markt in handen. Door een schrijnend onbegrip bij drugsgebruikers houdt deze cultus echter ook ge varen in, vindt Den Haring. "In de goeie kwaliteit van Ne derwiet schuilt tevens het ge vaar. Als je iets te veel neemt ben je al gauw zes uur knetter-sto ned. Nederwiet is een 'highma ker' onder de softdrugs. In tegen stelling tot 'downers' kunnen de ze 'uppers' bij ondeskundig ge bruik leiden tot paranoia-ver- schijnselen. Er zijn dan ook al heel wat ongelukken met deze soft-drug gebeurd", zegt Den Ha ring. Hij pleit daarom voor een betere voorlichting ter bevorde ring van een verantwoord ge bruik van Nederwiet. Gebruiksaanwijzing Zo vermeldt het jongste num mer van Highest magazine een soft-drugs gebruiksaanwijzing voor beginners en een verhande ling van Simon Vinkenoog over zijn eerste stick. De politie is in tussen nog steeds op zoek naar de identiteit van de personen achter de plantage in Hei nenoord en de grote plantage in Aalsmeer. Apartheid Het besluit van het bestuur van de Duitse 'Kirchentag' om zaken te blijven doen met ban ken die belangen hebben in Zuid-Afrika heeft veel negatieve reacties opgeroepen. Woordvoer ders van meer dan 140 groepen die meewerken aan de 'markt der mogelijkheden' van de Kir chentag noemen het besluit 'een slag in het gezicht van onze Zuid- afrikaanse zusters en broeders en van kritische groepen'. In een brief zeggen drie woord voerders van deze groepen, dat het bestuur verantwoordelijk is als velen niet langer aan de Kir chentag willen meewerken. Een van de ondertekenaars van de brief heeft aangekondigd, uit het bestuur van de 'markt.der moge lijkheden' te zullen treden. Het is Edda Stelck, hoofd van de stu die-afdeling van de Evangelische Kerk in Hessen-Nassau. "Ik kan niet meewerken aan verklarin gen tegen apartheid zónder dat dit gevolgen heeft voor mijn han delen", zei ze. In een reactie zegt de voorzit ter van het bestuur van de Kir chentag, mevrouw Eleonore von Rotenhan, dat ieder die bij de or ganisatie van de Kirchentag is ISTANBOEL - Het Kavak-hotel, schuin tegenover het Amerikaanse consulaat in Istanboel, zit vol Iraanse families, wachtend op een visum voor de Verenigde Staten. Sommigen zitten er al anderhalf jaar. Kleine kinderen hollen er tus sendoor. Een van hen is Murad, het vijfjarig zoontje van Nurcan Fidan, de enige Turkse in dit gezelschap. De 25-jarige Nurcan is ongewenst in haar eigen geboorteland. Haar verhaal klinkt ongelooflijk. Bijna drie weken geleden is ze na een achtjarig verblijf in Middel burg uit haar huis gehaald en met haar oudste zoontje zonder bagage op transport gesteld naar Istan boel. Omdat ze gilde en schreeuw de, weigerde de piloot van het KLM-toestel haar mee te nemen. Later op de dag vloog ze toch naar Istanboel, iets rustiger, nadat de twee begeleidende marechaussees haar hadden verteld dat het Neder landse consulaat in Istanboel voor alle opvang zou zorgen en dat ze misschien meteen wel weer mee terug mocht. De uitzetting volgde op het kort geding om in Nederland te mogen blijven dat zij en haar partner Bur- han Yilmaz drie dagen tevoren hadden verloren. Haar partner vluchtte daarop in overspannen toestand met hun tweede kinVl van 3 jaar uit huis en zit nu ergens on dergedoken. Beiden zijn typische vertegen woordigers van de tweede genera tie immigranten in West-Europa. Nurcan kwam als achtjarig meisje met haar familie naar West-Duits- land en werd vier jaar later, vol gens de oude Turkse tradities, uit gehuwelijkt aan een haar onbeken de jongeman uit het dorp. Zij voel de daar niets voor en kwam in con tact met de drie jaar oudere Bur- han, die eveneens met zijn familie naar West-Duitsland was geëmi greerd en ook was uitgehuwelijkt. Dat huwelijk werd voltrokken, maar liep helemaal mis, en Burhan vertrok met Nurcan naar Middel burg, waar hij een zuster had wo nen. Daar raakte het jonge paar al lengs ingeburgerd, Nurcan leerde vloeiend Nederlands, er kwam werk en ook een tijdelijke werk vergunning van het ministerie van sociale zaken, er kwam een wo ningtoewijzing van de gemeente en er kwamen twee kinderen. Wat er niet kwam was een offi ciële verblijfsvergunning en daar mee dus ook geen permanente werkvergunning. Hun verblijf werd illegaal verklaard door het ministerie van justitie. Daartegen gingen ze ruim zes jaar geleden in beroep bij de Raad van State, die er alle tijd voor nam. Tweeëneenhalf jaar geleden leek het mis te lopen. De Raad van Sta te beschikte na bijna vier jaar, dat het oorspronkelijk bevel tot uitwij zing van het ministerie van justitie juist was. Het gezin zocht asiel in de Petrus en Paulus-kerk in Mid delburg, waar pastoor Hendrikse zich met hen solidair verklaarde. Er kwam een omvangrijke actie van plaatselijke sympathisanten op gang, vooral nadat de politie het gezin uit de kerk had verwijderd, een operatie die door 15 man werd uitgevoerd. Er kwamen dag- en nachtwaken voor het politiebureau, handteke ningenacties, kamervragen en het gevolg was dat het gezin voorlopig nog niet het land uit hoefde. De ad vocaat vroeg staatssecretaris me w betrokken apartheid als zonde beschouwt. "Maar over de gevol gen van die zienswijze lopen de meningen uiteen". "De Kirchen tag kan een formum zijn voor discussie over het verzet tegen apartheid". Mevrouw von Roten han zou het betreuren als de anti apartheidsbeweging van die mo gelijkheid zou afzien. Paus. In een boodschap aan de rooms-katholieke bisschop pen van de Verenigde Staten wijst de paus er nadrukkelijk op, dat zij moeten streven naar be houd van de 'volle eenheid en ge meenschap met de paus'. "Het is de taak van de paus, rechtmatige verschillen van de plaatselijke kerk te beschermen en er tege lijk voor te zorgen dat die ver schillen de eenheid geen schade doen". De bisschoppen van de Ver enigde Staten houden op het ogenblik in Washington hun herfstvergadering. Zij willen bin nen afzienbare tijd een gesprek met de paus over een aantal brandende kwesties. Volgens bisschop James Malone, de scheidende voorzitter van de Amerikaanse bisschoppenconfe rentie, wordt de verwijdering tussen een groot deel van de kerk in dit land en het Vaticaan steeds gevaarlijker. vrouw Korte-van Hemel of er geen humanitaire redenen waren deze mensen in ons land te laten blijven. Weer twee jaar later kwam daar op een negatief antwoord. Tijdens het kort geding dat de advocaat vervolgens aanspande, stelde het, ministerie van justitie dat Nurcan in Turkije in haar eigen onderhoud zou kunnen voorzien. De 'opvang' door het consulaat- generaal in Istanboel, op het laat ste moment toegezegd op Schip hol, viel tegen. Bij aankomst op het vliegveld stond inderdaad vice- consul Boubknecht, maar ook de Turkse politie, die haar voor de eerste nacht insloot. Pas de volgen de middag kon de heer Boub knecht haar afleveren bij het Ka vak-hotel, vlak bij het Nederlandse consulaat, dat ook voor de betaling zorgde, maar enig menselijk con tact daarmee bleef daarna twee we ken lang achterwege. Nurcan sleet haar eerste dagen in toenemende wanhoop en ook angst totdat een van de vele sym pathisanten uit Middelburg, Els Verhage, 'op kosten van het Mid delburgse bedrijfsleven' over kwam en zich zo goed en zo kwaad als dat ging over haar ontfermde. Vandaag vertrekt ze weer, maar morgen komt een andere vrijwil ligster uit de Zeeuwse hoofdstad waar de acties van twee jaar gele den opnieuw op gang komen. Op nieuw ook zijn kamervragen ge steld door Zeeuwse afgevaardig den, van de PvdA, het CDA en WD. Bisschop Ernst van Breda heeft zich inmiddels eveneens voor de zaak gespannen. In Turkije zijn Nurcans vooruit zichten nihil, of zelfs negatief. De weinige personen die van haar be staan op de hoogte zijn, zijn haar vijandig gezind. De familie van de door afgewezen bruidegom moet zich beledigd voelen, maar ook die van Burhan, die zijn in Turkije ge selecteerde echtgenote voor haar in de steek heeft gelaten. Dit alles luistert in Turkije heel nauw, om dat de 'namuz' in het spel is: het eergevoel en zelfrespect dat is aan getast, zodra de jonge generatie de ouders niet gehoorzaamt. Het ge zichtsverlies dat dit veroorzaakt is onoverkomelijk en leidt niet zel den tot moord- en doodslag. Van daar ook Nurcans angst in het voor haar onbekende Istanboel waar zij als vrouW alleen met klein kind ook als 'gevallen vrouw' kan wor den beschouwd. Mocht haar partner Burhan nog overkomen, dan zou hij alsnog on middellijk voor twee jaar in militai re dienst moeten, zodat ook hij niet in Nurcans onderhoud en dat van zijn kinderen zou kunnen voor- De vijfjarige Murad is totaal de kluts kwijt. Hij begrijpt helemaal niet waar hij is, vraagt elke morgen naar zijn Nederlandse vriendjes, zijn vader en broertje en vooral naar 'juf. Het begon op school juist zo goed te gaan. Gezien vanuit Istanboel is de he le situatie, behalve droevig, ook grotesk en absurd. Voor Nurcan ligt in Middelburg werk (in een bloemenzaak) en een woning te wachten, zoals ook de nieuwe bur gemeester Rutten heeft bevestigd. Het Kavak-hotel is een onthutsen de en beklemmende halve gevan genis voor haar. Dat zij naar deze voor haar spookachtige stad is overgebracht lijkt een voorbeeld van het bureaucratisch uit de grond stampen van onnodige en ei genlijk ondenkbare problemen. Hervormde Kerk: beroepen te Op- en Neder-Andel kandidaat J. Blom Kockengen, te Rotter dam-Zuid P. Nap Woerden', te Honselersdijk W. L. Pera Zoéter- meer, te Ede H. Klok Rijssen; aangenomen naar Wijk bij Heus- den J. Harteman Moerkapelle, naar Heemstede (bejaardenhuis 'Kennemeroord') kandidaat me vrouw H. W. van den Tempel- Boonstra aldaar. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Heemse J. Kruidhof Drachten, voor Ma- riënberg B. van Zuijlekom Hat- tem. Doopsgezinde Broederschap: aangenomen naar Haarlem-Aer- denhout S. van der Meer Heeren- veen-Tjalleberd. Politiemensen zetten gifspuit op de cannabisplanten Aalsmeerse kas. (foto ANP»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17