Danskern toont ontbrekende schakel in de moderne dans PODIUMBLIK Fania Chapiro: informatief BBK-actie naar R'dam 'Opera' Tibet uit verband DINSDAG 11 NOVEMBER 1986 91 PAGINA 19 De teksten van Rutger Kopland, Dylan Thomas, Gerard Reve Bert Schierbeek, Hans Andreas Vasalis, Bemlef, Esther Vilar, Renate Rubinstein, Juvenalis en Mieke Lelyvéld. Kindervoorstellingen Het Speelteater Gent komt mor genmiddag naar de schouwburg met een zestig minuten durende kindervoorstelling, getiteld 'Struikrovers'. 'Voor altijd' is de titel van de voorstelling, waarmee Damiët van Dalsum Poppentheater zon dagmiddag in het LAK de kinde ren hoopt te amuseren. Imperium geeft vrijdag- en za terdagavond in het Microiheater de laatste voorstellingen van 'Een sneeuw' door Willem Jan Ot- ten. Danskern 'Fables for our time', zo heel het nieuwe programma van Dans kern, een Amsterdams gezel schap, dat zich op de klassiekers van de moderne danskunst stort. De voorstelling, die donderdag avond in de Leidse Schouwburg is te zien, sluit aan op het veelge prezen revival-programma van vorig jaar. Elders op deze pagina meer over het opvallende pro gramma van Danskern. Glazen speelgoed 'Glazen speelgoed' is een klas sieker van het moderne toneel, overbekend en behorend tot het ijzeren repertoire van de na-oor- logse toneelliterartuur. Als vrije produktie wordt Tennessee Wil- Redactie Pieter C. Rosier liams' stuk vrijdag- en zaterdag avond in het theater aan de Oude Vest gespeeld door Ellen Vogel, Josine van Dalsum, Paul Röttger en Haiis Cornelissen, in de regie van John van de Rest. Als bijzon derheid mag gelden dat Ellen Vo gel, die in 1947, als jonge actrice verbonden aan de toenmalige to neelgroep Comedia, de rol van het ongelukkige meisje Laura vertolkte, nu de gedesillusioneer de moeder speelt. Josine van Dal sum is het meisje Laura, dat zich opsluit in haar eigen wereld van glazen speelgoed. 'The glass me nagerie' is Williams' eerste grote succes. In dit uit 1945 daterende stuk snijdt hij al één van de hoofdthema's uit zijn oeuvre aan: het conflict illusie - reali teit. Bijna al zijn personages worden gekenmerkt door een ver wrongen gevoelsleven. Zo ook in 'Glazen speelgoed', welk stuk zich afspeelt in een klein gezin in het Amerika van de jaren dertig met als centrale figuur het meisje Laura dat zich als gevolg van haar mankheid buitengesloten voelt en op zeker moment wordt geconfronteerd met een collega van haar broer Tom, haar (hei melijke) jeugdliefde. waarin lang en gelukkig moet worden geleefd. Evenwijdig aan het verloop van de romantische sfeer naar een grimmig slot be weegt zich de kringloop van het leven, waarin geboorte, als vrucht van de liefde, een vaak te rugkerend symbool vormt. Een van de vele citaten in het pro grammaboekje luidt dat de liefde een noodzakelijke combinatie is van bevruchting en zonde. De voorstelling laat hardnekkige po gingen zien van twee mannen en een vrouw om daar onderuit te komen. Duitse Letters De toneelgroep Baal maakte met Het Genootschap, een samen werkingsverband van theater maaksters en schrijfsters, een co- produktie, die op basis van de ro man 'Kein Ort. Nirgends' van Christa Wolf tot stand kwam. Matin van Veldhuizen regisseer de deze theatrale ontmoeting - donderdagavond in het LAK- tussen geletterde geestverwanten uit de vroeg-romantiek: dichteres Karoline von Günderode, haar vriendinnen Bettine en Gunda Brentano, Carl von Savigny en toneelschrijver Heinrich von Kleist. 'Duitse Letters', zoals de titel van de voorstelling luidt, toont in een aaneengesloten serie scènes de ontmoeting van deze zielsverwanten bij een aantal ge meenschappelijke kennissen. Het verhaal navertellen heeft volgens een al eerder in de kolommen ge publiceerde recensie geen zin, want het stuk biedt dat nauwe lijks; het toont het op elkaar bot sen, het aantrekken en afstoten van verschillende karakters en levenshoudingen. Conclusie: ver snipperde 'Duitse Letters'. Electra-tragedie Het repertoire van Persona staat dit seizoen in het teken van nog nooit gespeelde stukken van Franse schrijfsters. Persona komt vrijdag- en zaterdagavond met Marguerite Youmecar en haar bewerking van de klassieke Electra-tragedie naar het LAK- theater. Het verhaal gaat over de liefde van Electra voor haar va der Agamemnon, die, terugge keerd uit de Trojaanse oorlog, door zijn vrouw Clytaemnestra wordt vermoord. Electra leeft voor haar wraak op deze moord en met behulp van haar broer Orestes volvoert ze die tenslotte ook. Verschillende Griekse trage- diedichters hebben het verhaal van Electra beschreven, ieder vanuit een eigen visie. Zo is Elec tra in de ogen van Sophocles het zinnebeeld van de onverbiddelij ke gerechtigheid. Youmecar is voor haar bewerking uitgegaan van de versie van Euripides, die Electra afschildert als een beze ten misdadigster, die geen rust kent voordat ze haar wrok heeft bevredigd. Yourcenar laat echter door het leggen van eigen accen ten een geheel nieuwe dimensie van het familiedrama zien. Elec tra wordt beheerst door jaloezie jegens Clytaemnestra, die heeft afgerekend met het kwaad haar door Agamemnon aangedaan en een nieuw leven heeft opgebouwd met haar minnaar Aegisthos. En daarmee tekent Yourcenar een nieuw beeld van deze oudere vrouw, die geschonden door het leven en met bloed aan haar han den zich voor haar ongelukkige en door haat gedreven dochter rechtvaardigt. Aan de overkant van de At lantische Oceaan zou Dans kern waarschijnlijk niet eens zo'n opvallende dans groep zijn. Maar hier in Eu ropa is het repertoire van dit Amsterdamse gezel schap zeer opzienbarend. Danskern brengt de klassie kers van de moderne dans- geschiedenis, balletten van choreografen als Anna So- kolow, Doris Humphrey, Sophie Maslow en José Li- món, die een grote bijdrage leverden aan wat wij tegen woordig moderne dans noe men. In de Verenigde Staten wordt hun werk nog dage lijks uitgevoerd, in Europa is het zelden te zien. Het eerste Revival Pro gramma van Danskern werd vorig jaar unaniem gepre zen. Danseres Anne Affour- tit kreeg voor haar aandeel erin de Zilveren Dansprijs. Thans legt de groep de laat ste hand aan het tweede pro gramma, Tables for our ti me', dat donderdag in de Leidse Schouwburg te zien zal zijn. Danskern, op zoek naar de ontbrekende scha kel in de Europese dans. Pianomuziek klinkt door de stu dio. Acht dansers zwermen in grillige patronen door de ruimte. Handig omzeilen ze de twee steunpilaren, die nogal plomp verloren de dansvloer verklei nen. Danskern is bezig met de in studering van 'Voices' van Sop hie Maslow (72). Op één van de twee stoelen langs de kant zit een kleine, in het zwart geklede da me. "Je benen moeten twinke len", zegt ze in het Engels tegen twee van de danseressen. Even later tegen een ander: "Zweepje voeten meer naar voren". Ze staat op en hoewel ze mank loopt weet ze precies op de danser over te brengen wat ze bedoelt. Eén van de danseressen voert een solo uit. Prachtige, vloeiende lijnen, er lijkt niets aan te manke ren. De dame in het zwart geeft een complimentje, maar is toch niet helemaal tevreden: "Anne, jouw beheersing van de techniek is te goed. Maak je bewegingen hoekiger, schokkender". Anne doet het over en nu tot volle te vredenheid. Tegen een danser, die uit liggende positie opstaat: "Te snel. Bedenk hoeveel jaren het duurde voor de mens had ge leerd rechtop te lopen". "Mis schien was het beter geweest als hij dat nooit had geleerd", repos- teert de danser. Die dame in het zwart is Sop hie Maslow zelf. Danskern zoekt de herinstuderingen zo dicht mo gelijk bij de bron. Als het kan wordt voor de instuderingen de choreograaf benaderd, zoals in het geval van Maslow. En anders zoekt men dansers die het stuk jaren hebben uitgevoerd. Het en kel gebruik maken van de nota tie maakt een ballet gortdroog, vindt Adriaan Kans. Hij is de oprichter van Dans kern en verantwoordelijk voor de artistieke koers die deze groep vaart. Hij doet geen wille keurige greep in de grote grab belton van balletten uit de eerste helft van deze eeuw, maar kiest voor balletten in de stijl van Humphrey en Limón. Want al waren beiden choreografen die nadrukkelijk geen school wilden maken, ze hebben wel degelijk navolgers gehad. Sinds tien jaar gaat Kans regel matig naar New York om daar in de archieven de geschiedenis van de moderne dans te bekij ken. Toen hij er op een dag Anna Sokolow ontmoette werden de films werkelijkheid. Langzaam begon het idee te rijpen om dit soort dans in Nederland te gaan brengen. Kans: "Europa kampt op het gebied van de moderne dans met een breukvlak. De Tweede We reldoorlog heeft de hele ontwik keling afgekapt, die door onder anderen Jooss, Palucca, de Bau- haus-dans en Laban was ingezet. Gevolg daarvan is dat de dans hier of klassiek of far-out mo dern is. De kloof tussen het grote publiek en de incrowd is groot. Het is voor moderne dansers lan ge tijd vies geweest om zich op het verleden te baseren". "In de Verenigde Staten heb je zo'n breuk niet gehad. In New York worden naast moderne dans van Twyla Tharp en Trisha Brown ook Martha Graham, Li món en Paul Taylor uitgevoerd. Het publiek wordt daar nog ge confronteerd met de bronnen van de moderne dans. Die moge lijkheid willen wij ook bieden. Wie ons programma ziet is daar na misschien beter in staat om Merce Cunningham of Bianca van Dillen te begrijpen". Die educatieve kant is in het programma sterk aanwezig. Met name ook in de wijze waarop Kans bij het eerste Revival Pro gramma elk ballet kort bij het publiek introduceerde. Dat zal hij ook dit keer weer doen. Op langere termijn wil Kans van zijn groep het liefst een repertoirege zelschap maken, dat de klassie ken op het gebied van moderne dans brengt, samen met ouder Nederlands werk als dat van Pauline de Groot en eigen reper toire dat daarop aansluit. Afval Maar Danskern brengt deze balletten niet alleen om de 'mis sing link' in de moderne dans aan het publiek te tonen. Het gaat Kans nadrukkelijk ook om de aard van de dansen. "Het is toch vooral een menselijke keu ze. De choreografen van wie wij werk brengen waren geënga geerd, zeker in hun jonge jaren. Ze brachten hun dans letterlijk naar de fabrieken en gaven daar ook lessen, bijna voor niks. Hun dans is een sociaal of universeel statement. Kijk naar de samenle ving van de mensen op aarde. Dat is een geheel waarin wetma tigheden zijn te onderscheiden. Zoals: gooi je je afval in zee, dan komt het weer bij je terug. Je be sef daarvan groeit met de jaren. Eerst leer je jouw plaats in de mensheid kennen, daarna de plaats van de mensheid in het ge heel". "De dansgroep waarin je werkt is een afspiegeling daarvan. Deze choreografen beschouwen de danser als een interpreterend kunstenaar, van wie ze mogen verwachten dat hij werkelijk ver werkt waar hij mee bezig is. En die dus niet zoals de klassieke danser uitsluitend naar buiten is gericht. De danser is er niet bij de gratie van het pasje, maar an dersom. Dansen bij Danskern is dan ook geen baan van negen tot vijf. Je doet het uit idealisme. Het zijn dertien ego's die samen een groep vormen". "Moderne dans kan prachtig zijn, maar ik word suïcidaal van die somberheid. We zijn zo ge wend aan abstract werk, aan androgyne dans. Het publiek denkt ook abstracter. In heden daagse dans komt het individu op de eerste plaats. Het is meer tijdsgekleurd. Terwijl het gege ven van bijvoorbeeld 'There is a time' van Limón tijdloos is. Dat kun je over honderd jaar nog brengen. Het is ook toegankelijk werk. Dat verklaart deels het succes dat we met het eerste Re vival Programma hadden". "Choreografen als Humphrey en O'Donell hadden een positie ve instelling, ze wilden het beste in de mens naar boven brengen en tonen. Niet het lijden zicht baar maken op het toneel, maar juist de drang om daar bovenuit te stijgen. Ik deel hun opvatting dat er meer is wat de mensen ver bindt dan wat de mensen scheidt". "Ze zijn uit op een zo groot mo gelijke helderheid; hoe zeg ik wat ik te zeggen heb op de meest efficiënte manier. Ze zijn gericht op communicatie. Daarbij maakt het niet uit of het werk abstract of literair is. Doris Humphrey zei eens: 'Vier mensen die harmo nieus bewegen vertellen me meer over democratie dan een hele groep dansers met vlaggen in de hand en sterren in het haar'. Extase 'Fables for our time' bestaat uit vijf choreografieën. Het pro gramma opent met 'The Shakers' (1931) van Doris Humphrey, dat is gebaseerd op de gelijknamige religieuze sekte, waarvan nu nog slechts twee schatrijke dametjes in leven zijn. Deze sekte kende een vorm van religieuze extase, waarbij de zonden werden 'af- geshaked'. 'The Shakers' was een van de eerste dansen waarbij ook tekst wordt gezegd door de dansers. 'The Exiles' (1950) van José Li món is gebaseerd op de roman Paradise Lost. Een erotiserend duet over het verlies van on schuld, in vleeskleurige pakken, dat om die reden in 1972 nog in de Sowjet-Unie werd verboden. 'There is a time' (1956) is een klassieker van Limón. Een groot opgezet werk in classicistische kostuums. Het thema van de cir kel keert telkens terug en daarop worden in fasen variaties ge maakt. Kans noemt het zeer toe gankelijk voor een groot publiek. 'Folksay' (1942) van Sophie Maslow is gezet op Amerikaanse volksballaden en te beschouwen als een reactie op de economi Anne Affourtit en Adriaan Kans in 'The Exiles' van José Limón. (foto André Beekman) sche en sociale depressie. Een opgewekte dans over de saamho righeid van mensen. Dë teksten zijn van de Amerikaanse dichter Carl Sandberg. 'Voices' (1980) tenslotte is' een recent werk van Maslow, geënt op muziek en leven van de com ponist Robert Schumann. De laatste jaren voor voor zijn dood lijdde hij aan een hersenziekte, die maakte dat hij stemmen hoorde. 'Fables for our time' van Danskern is donderdag te zien in de Leidse Schouwburg en 15 november in de schouwburg van Haarlem. De officiële pre mière is 17 november in de Stadsschouwburg van Amster dam. Ook het eerste Revival Pro gramma van Danskern wordt dit seizoen nog in een aantal theaters gebracht. - ARIEJAN KORTEWEG LEIDEN - Veel toneel en één pro fessionele) dansvoorstelling deze week in de Leidse theaters. Bo vendien wordt zowel in de Leidse Schouwburg als in het LAK aan dacht besteed aan kindertheater. Tand des tijds De agenda van de schouwburg maakt melding van een premiè re, die vanavond zal plaatsheb ben. Theater de Giraffe, een nieuw gezelschap, dat vorige week een lunchvoorstelling in de schouwburg verzorgdegeeft deze avond de eerste voorstelling van zijn tweede produktie, 'Tand des tijds'. De voorstelling heeft als centrale thema's verval, inper king en betutteling in een totaal georganiseerde maatschappij. Han Römer en Lineke Rijx- man in 'Electra' van Marguerite Yourcenar. (foto Kees de Graaff) Een poppenhuis Evenzeer tot het ijzeren reper toire behoort Ibsens 'Een poppen huis', een uit de vorige eeuw da terend stuk met als belangrijkste figuur de bankdirecteursvrouw Nora, die haar man en kinderen verlaat om zich zelf te vinden. Toen een gewaagd gegeven werd het in de loop der jaren vanuit diverse achtergronden en visies benaderd. Globe heeft 'Een pop penhuis' als tweede produktie van dit seizoen uitgebracht en komt er maandagavond mee naar de Leidse Schouwburg. Re gisseuse Teuntje Klinkenberg heeft gekozen voor een situatie in de jaren vijftig, een tijd die wordt gekenmerkt door een lang zame economische wederopbouw maar van de andere kant ook een tijd die werd gedomineerd door de normen en waarden van de Tweede Wereldoorlog. Dit profiel ziet men volgens de programma toelichting weerspiegeld in de verhouding tussen Nora en haar man Helmer, die najaren van af zien eindelijk carrière maakt en Nora die zich verheugt over de aanschaf van nieuwe meubels en kleding. In welke tijd 'Een pop penhuis' ook wordt geplaatst, het is en blijft voor alles een stuk over menselijke verhoudingen, meer dan één over het gedrag van een onbegrepen huisvrouw. In de Globe-produktie worden de hoofdrollen vertolkt door Yvonne v.d. Hurk en Paid Gieske. De ver taling is van Karst Woudstra. Le diable au corps 'Le diable au corps' is een to neelstuk over de liefde. Het gezel schap van de Witte Kraai heeft er Guus Dam en Annelies v.d. Bie in Ibsens 'Een poppenhuis' bij Globe. (foto Hans v.d. Bogaard) nog een thema aan toegevoegd: de onmogelijkheid om de liefde met woorden te omschrijven. Zo zwaarwichtig als dat thema klinkt zo lichtvoetig wordt er mee omgesprongen in deze nieuwste voorstelling van de Vlamingen, die er woensdagavond mee naar het LAK-theater komen. De voor stelling is gebaseerd op een novel le, die Raymond Radiguet op 17- jarige leeftijd schreef. Dit auto biografische verhaal speelt in de Eerste Wereldoorlog en gaat over een scholier, die een verhouding heeft met een getrouwde vrouw, wier man zich aan het front be vindt. Regisseur Lucas Vander- vost maakte er een sprookje van. Concert/voordracht door Fania Cha piro op fortepiano en hedendaagse vleugel met werken van C.Ph.E. Bach, Joh.Chr. Bach, Mozart, Haydn, Beethoven, Chopin, Debussy en Bar- tok. Bijgewoond op 10 november in de Kapelzaal. LEIDEN - Vanaf een barok ge draaide, houten muziekstan daard hielden twee Bach-zonen - Carl Philip en Joh. Chr. - een oogje in het zeil, terwijl Fania Chapiro haar pleidooi hield voor het spel op de fortepiano. Zij illu streerde haar betoog door een zelfde werk beurtelings te spelen op een twintigste eeuwse con certvleugel en op een 'eigentijd se' vleugel uit de tweede helft van de 18e eeuw (een kopie van een Stein-model uit 1783). In hel dere bewoordingen schetste zij de 18e eeuwse sociale en culture le omwentelingen die de achter grond vormden voor de opkomst van de fortepiano. Uit deze be ginperiode speelde zij enkele werken. De overéénkomsten in opbouw en karakter van de kla viersonates van J.Chr. Bach en van Mozart gaven treffend de in vloed aan die Bach op Mozart had uitgeoefend. De beperkter mogelijkheden van de fortepiano dwingen de speler af te zien van de 19e eeuwse uitvoeringsprak tijk en de mogelijkheden van het 18e eeuwse instrument ten volle te benutten. Zo klonken dezelfde sonates op de grote vleugel nogal lawaaiig en op de fortepiano juist veel directer en sprekender. Eén van de aspecten van het romantisch pianospel betreft het pedaalgebruik. Voor stukken zo als de Appassionata van Beetho ven en de Barcarolle van Chopin is het pedaalgebruik van essen tieel belang. Zonder pedaal klonk de Appassionata inder daad een beetje als een etude van Czerny zoals Chapiro ons liet ho ren. Bij deze en volgende werken (Cathédrale engloutie van De bussy en Ostinato van Bartók) vroeg zij haar toehoorders spe ciaal aandacht te besteden aan het effect van pedaalgebruik; ge woon lekker luisteren konden we altijd nog wel eens doen. In de pauze maakte menigeen gebruik van de gelegenheid om de uitgestalde fotoboeken te be kijken met afbeeldingen van his torische instrumenten. Tot slot liet Fania Chapiro horen hoezeer het karakter van een stuk be paald wordt door het tempo. De hedendaagse instrumenten met hun zware aanslag hebben een voudig meer tijd nodig om een snelle reeks nootjes te spelen, zo dat het tempo aanzienlijk ver traagd wordt. Het laatste stuk van de avond de sonate in Es-gr. van Haydn, won beduidend aan vitaliteit, toen Chapiro deze so nate in haar geheel voordroeg op de fortepiano. Eeh volgende voordracht is te horen op 1 de cember. MONICA SCHIKS DEN HAAG (GPD) De bezetting van het Logement van de Heeren van Amsterdam aan het Plein in Den Haag is gisteren beëindigd. De kunstenaars hebben hun actie ver plaatst naar Rotterdam, waar ze het pand van het Centrum Beel dende Kunst in bezit hebben geno- Actieleider Theos deelde giste ren mee dat de bezetting in Rotter dam door leden van de Beroeps vereniging van Beeldende Kunste naars weer tijdelijk is en gevolgd zal worden door bezettingsacties elders in het land. De climax van de BBK-acties moet maandag plaatshebben. ,,Dan wordt een be langrijk gebouw bezet en deze be zettingsactie zal duren tot 19 no vember, wanneer de Tweede Ka mer zich buigt over het beeldende- kunstenaarsbeleid", aldus Theos. Hij achtte het onjuist om het pand aan het Plein langer bezet te houden, aangezien daarmee de be langen van de exposerende beel dende kunstenaars worden ge schaad. De expositie van de Rijksdienst Beeldende Kunst, die in het ge bouw in Den Haag wordt gehou den, is vanaf vandaag weer ge opend. De stafleden van de Rijks dienst vergaderden gisteren in Amsterdam over een mogelijke verlenging van de tentoonstelling met voorlopig één week (officieel duurt de expositie maar tot en met 16 november). Tibetaanse Volksopera: Het verhaal van Sugkyi Nyima door een dans groep van het Tibetan Institute of Performing Arts. Gezien in de Leidse Schouwburg op 10 november. LEIDEN - Het is met voorstel lingen als deze altijd moeilijk om ze naar hun werkelijke waarde le beoordelen, zozeer zijn ze uit hun organische verband gerukt. In zekere zin werden gisteren dan ook twee onverenigbare elemen ten samengevoegd: een stuk Ti betaanse cultuur in een schouw burg die de sfeer ademt van onze eigen culturele traditie. Er is veel fantasie voor nodig om de zaalrij- en, de balkons en baignoires weg te denken, en in plaats daarvan zich een open ruimte in klooster of dorp voor te stellen, mèt de daarbij behorende geluiden, geu ren en kleuren. Ook de lengte van de voorstelling is aan onze gewoonte aangepast, met een be gin en einde op schouwburg-tijd, en een pauze voor de koffie. In het land van herkomst duurt een dergelijke voorstelling een hele dag, en beweegt het pu bliek zich vrijelijk rond. Enigs zins misleidend is de omschrij ving 'opera': hoewel het zingen en vooral het reciterend zingen een grote plaats inneemt, vor men dans en beweging even be langrijke elementen. De dans is weinig geraffineerd en wordt op gebouwd uit enkele steeds weer kerende passen en gebaren. De begeleiding is in handen van een cimbaalspeler en een trommel speler, en dient als ritmische on dersteuning van de dans; melo die-instrumenten ontbreken. Dat een voorstelling als deze be stemd was voor een eenvoudig publiek blijkt uit de realistische weergave van onderdelen van het verhaal: de boot waarin de koning reist wordt weergegeven door een met zeedieren en -plan- ten beschilderde lap die de roeiers ophouden. Evenals in ons volkstoneel ont breken ook de komische karak ters niet, en ongetwijfeld zullen bij echte voorstellingen ook ac tuele problemen in het verhaal verweven worden. Als slotstuk bracht het gezelschap met bege leiding van een langhalsluit een tweetal reidansen, een langzame en een sneller wordende, waarin een verwantschap te bespeuren viel met volksdansen zoals die in Oost-Europa te vinden zijn. Wij in de Leidse Schouwburg kregen de kans om even een blik te slaan in een heel andere oude en verre cultuur - maar we ble ven buitenstaanders. MIES ALBARBA. AMSTERDAM (ANP) - Het schil derij 'Revuemeisje' van de kunstenaar Isaac Israels heeft maandag tijdens een veiling bij het Amsterdamse vei linghuis Sotheby Mak van Waay de topprijs van 117.300 opgebracht. Voor het doek was een richtprijs van 40.000 tot 60.000 gulden berekend. Twee andere schil derijen van Israels. 'Portret van drié vrouwen' en 'Zit tende vrouw aan een tafel', werden voor respectievelijk 24.150 gulden (richtprijs 10.000 tot 15.000 gulden) en 64.400 (richt prijs 30.000 tot 50.000 gulden) ver kocht. Ook voor Cornells Springers 'Zierik- zee' ging volgens Sêtheby voor een topprijs van de hand: een Londen- se kunsthandelaar kocht het voor 104.650 gulden. De gehele veiling van de romantische en impressionistische schilderijen bracht 2,6 miljoen gulden op, aldus het vei linghuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19