Ontkomen aan de dwang van rechthoekig kader Overweldigende prentkunst te kijk in Singer Jarig Crescendo doet goede keus Gevarieerde uitvoering William Byrd Ensemble 'Deuce' mist spanning van een tennisfinale MAANDAG 10 NOVEMBER 1986 6 - PAGINA 21 Jan Wisse bij Stelling Expositie met recent werk van Jan Wisse, t/m 22 november. Galerie Stelling, Lange Mare 65, Leiden. Ge opend di. t/m za. van 12.00 -17.00 uur. LEIDEN - Soms kan het gebeu ren dat, als je één schilderij ziet, je eigenlijk alles al gezien hebt. Dat is zeker niet het geval bij de expositie van Jan Wisse bij Stel ling. Hier is het moeilijk 'de hand van de schilder' te herkennen, want Wisse wijzigt voortdurend zijn manier van schilderen onder invloed van wat hij met een be paald doek uit wil drukken. Als het gaat om de verbeelding van een wrange gedachte, bijvoor beeld leefomstandigheden in 'Koppel in beton', dan werkt hij in hoog tempo door. Aan de an dere kant besteedt-hij weer veel tijd aan werken, waarin het schil deren zelf centraal staat. Zo be paalt de inhoud het karakter van een werk. Jan Wisse werkt niet doelbe wust naér een bepaald resultaat toe, zeker niet een mooi resul taat, wat overigens niet betekent dat zoiets uitgesloten is. Integen deel. Naast werken, die uit een impuls ontstaan, zijn op deze tentoonstelling zeer geslaagde voorbeelden te zien van een zui ver schilderkunstige benadering, zoals 'Kopje' en 'Landschap', beide uit 1986. Concert door het William Byrd Vo caal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel. Een Italiaans programma met werken van Palestrina, Gesualdo, Lotti, Gastoldi, Rossini, Verdi, Sore- sina en Dallapiccola. Twee inter mezzi werden verzorgd door Karei Smagge klavecimbel met werken van Merula, Rossi, Sabbatini en Droste-HülshofT. Gehoord op 8 no vember in de Oude-Vestkerk in Lei den. LEIDEN - Geroezemoes van het publiek dat zit te wachten, men kijkt om zich heen en voor zich uit. Altijd weer is er dat tintelen de ogenblik dat de uitvoering als het ware inleidt: geconcentreer de spanning bij de uitvoerenden en hoopvolle verwachting bij de toehoorders. En dan schrijdt het koor de kerk binnen in feestelijk zwart en wit. Dit alles was zaterdagavond in de Oude-Vestkerk aanwezig. Het William Byrd Ensemble is een koor waarvan je zou wensen dat je er deel van uitmaakte. De op lettende houding van de leden verraadt zichtbaar de eenheid die ze met hun dirigent Nico van der Meel vormen. Het resultaat klinkt er dan ook naar. De afzon derlijke stemgroepen klinken als één stem, zonder individuele uit schieters. De groepen samen ver smelten tot één homogene koorklank. Inzetten en slotak koorden komen als uit één mond. De spraak wordt duidelijk gearticuleerd en is redelijk ver staanbaar. Heel dankbaar was ik ook voor het zeer uitgebreide en leuk verzorgde programmaboek je met de tekst en de vertaling van het gezongene en met een voorwoord van de dirigent over het tot stand komen van dit spe cifieke Italiaanse programma. Kerkelijke en wereldlijke mu ziek wisselden elkaar af: Pale strina werd aldus gevolgd dooi de prachtige, grillige Gesualdo die over dood en liefde zingt; het knap gezongen 6-, 8- en 10-stem- mige Crucifixus van Lotti door de levenslustige Fa-la-la balletti van Gastoldi, ongekende, prach tige a cappella-muziek van Ros sini en Verdi door enerzijds ko mische stukken van de onbeken de Soresina en anderzijds door de cynische werken van Dalla piccola. De klavecinist Karei Smagge onderhield het publiek tijdens de adempauzes van het koor. Heel indrukwekkend gebracht werden de werken van Merula en Rossi en levendig en met fanta sie de werken van Sabbatini en Droste-Hülshoff. Een toegift kon niet uitblijven bij het aanhou dend applaus van het enthou siaste publiek. MONICA SCHIKS 'Grafiek geeft de geest vleugels' LAREN (GPD) - „Grafiek geeft de geest vleugels en ideeën". Deze uit- I spraak van Jan Sierhuis staat op- getekend in de catalogus Grafiek I Nu, die de gelijknamige expositie in het Singermuseum begeleidt. Samen met ruim honderd andere deelnemende kunstenaars geeft hij daarin in enkele regels de kern van zijn gedrevenheid weer. Grafiek Nu 2 is een Vervolg op de manifestatie die twee jaar geleden in Singer plaatsvond. De tentoon- 1 stelling trok toen 22.000 bezoekers en oogstte inhoudelijk veel lof. Hierdoor gesterkt besloten de or ganisatoren Singer, de Printshop en de Galerie Petit er een Biënnale i van te maken. j De huidige expositie omvat ruim vijfhonderd prenten, vervaardigd in de meest uiteenlopende technie ken. Behalve etsen, zeef-, board- en houtdrukken en het gebruik van j de droge naald, is ditmaal ook de bewerkelijke mezzo-tint te zien die 1 lange tijd het stiefkindje was. Bij een wandeling door het museum valt verder de invloed van de nieu- I we schilderkunst op. Het formaat is toegenomen en er wordt na het drukproces steeds vaker iets toege voegd aan de afbeelding. Sommige I werken beslaan zelfs vier grote vel- I len en als gevolg darvan moesten' kleinere prentjes, om niet te wor- I den opgeslorpt, dicht bij elkaar i worden gegroepeerd. Uit de uitspraken in de catalogus I blijkt dat kunstenaars zich om uit- eenlopende redenen op het grafi sche pad wagen. De een meent „In Prijs voor Schierbeek GRONINGEN (ANP) - De schrij ver Bert Schierbeek heeft zaterdag de Hendrik de Vries-prijs van de stad Groningen uitgereikt gekre gen. De auteur kreeg de prijs, groot 10.000 gulden, uit handen van bur gemeester mr. A.A.M.F. Staatsen van Groningen, in aanwezigheid van de 90-jarige stad-Groninger dichter- beeldend kunstenaar Hen drik de Vries en zijn echtgenote. De tweejaarlijkse literaire prijs werd (opnieuw) ingesteld ter gele genheid van de negentigste ver jaardag van De Vries in augustus. door Anja van Dijk Een deel van Wisses werk ver toont invloed van grote meesters als Picasso, Matisse en Klee. Zelf zegt hij daarover dat hij hen niet wil imiteren maar zich laat inspi reren. De rake tekening van som mige van zijn figuren herinnert aan Matisse, terwijl de vereen voudiging van vormen en de in vulling van rechthoekige patro nen, verwijst naar Paul Klee. Het tweeluik 'Kleetjes' zinspeelt hier duidelijk op. Een heel ander beeld levert het werk op dat, zo als gezegd, beheerst wordt door Wisses visie op bestaande situa ties. Een tekening over de mens als heerser over de natuur leidde tot het schilderij 'Gelanceerd met lange tenen', waarin de sta kerig geschilderde figuur, ver eenvoudigd zoals kinderen dat doen, wordt opgenomen in een ongeordende achtergrond. Hier staat de overheersende gedachte een heldere verbeelding helaas in de weg. Behalve de tegenstelling bin nen het werk, valt een nieuwe ontwikkeling te ontdekken, die een reactie is op de beperking van het rechthoekige kader van het schilderij. Wisse wil deze vorm doorbreken door zijn doe ken uit meerdere delen van ver schillende grootte, op te bouwen. In 'Tafel en stoel' volgt de vorm van het schilderij de Met 'De Bloem van Hawaii' Tekening van Jan Wisse. de afgebeelde objecten, zodat een nadrukkelijke suggestie van de ruimte ontstaat. De expositie wekt na verba zing over zulk uiteenlopend werk, ook bewondering voor de wijze waarop Jan Wisse zijn ideeën probeert gestalte te ge- NANCY STOOP 'De Bloem van Hawaii', operette van Paul Abraham door de Leidse ope rette-vereniging Crescendo. Regie: Maup Bakvis. Muzikale leiding: VVim van Strien. Met: Rina Viele, Piet v.d. Kraats, Wim v.d. Hulst, Jan v.d. Stam, Suze v. Duijl, Adrie v.d. Stam, Willy Blom, Ab Barmentlo e.v.a. Gezien op 8 november ih de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Met 'De Bloem van Hawaii' vierde de operettever eniging Crescendo haar vijfen dertigjarig bestaan. Ter gelegen heid van een dergelijke verjaar dag wil de vereniging vanzelf sprekend echt goed voor de dag komen. Dat is ook gelukt: deze operette behoort tot dé betere produkties, die Crescendo de af gelopen jaren heeft uitgebracht. Het is een dubbele gelukwens waard. 'De Bloem van Hawaii' is dui- délijk merkbaar van een latere datum dan het gouden standaar drepertoire. Er zijn meer foxtrot melodieën te beluisteren dan tra ditionele walsmuziek; het geheel doet ook minder operette-achtig aan en heeft veel meer revue-ka- rakter. De muziek ligt makkelijk in het gehoor en stelt klaarblijke- lijk aan de vocale prestaties van de zangers en zangeressen over het algemeen niet al te hoge ei sen. Juist op dit vaak moeilijke punt komt Crescendo ditmaal 'Deuce', naar 'A Quarelling Pair' van Jane Bowles. Gespeeld door Ria Ei- mers en Catherine ten Bruggencate; regie: Annette Apon. Gezien op 8 no vember in het LAK-theater, Leiden. LEIDEN - 'Deuce!'. Dat zeggen keurig nette tennissers als de stand veertig-veertig is. 'Gelijk!', zal een minder internationaal georiënteerde speler zeggen. Tussen Chris Lloyd-Evert en Martina Navratilova is de stand al jaren 'deuce'. Zij steken ge tweeën met kop en schouders boven alle andere tennissende vrouwen uit en ontmoeten elkaar in de finales van vrijwel alle gro te toernooien. Meestal wint Navratilova, maar niet altijd. Roland Garros 1985, het open kampioenschap van Frankrijk, was zo'n uitzon dering. Een zenuwslopende fina le die drie uur duurde en eindig de in 6-3, 6-7, 7-5 voor Lloyd- Evert. Het verloop van de derde set van die partij is door regisseur Annette Apon tot een theater voorstelling omgewerkt. Twee actrices trekken tegen elkaar ten strijde, niet met bal en racket, maar met woorden. Die woorden zijn ontleend aan de dialoog 'A Quarelling Pair' van Jane Bow les, een twistgesprek tussen twee De beide speelsters dragen witte quasi-tennispakjes en witte pumps. Ze stellen zich telkens tegenover elkaar op het gravelro- de speelvlak op en kaatsen el kaar de woorden toe. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de eigenaardigheden van het ten nisspel. Dezelfde zinnen keren regelmatig terug, zoals bij twee baseline-spelers de bal ook ein deloos heen en weer kan gaan: "Hier ben ik met je melk" "Waarom?". "Hier ben ik met je melk". "Waarom", herhalen ze in allerlei toonaarden. Aanvankelijk is het Ria Eimers die met haar felle uitbarstingen het spel maakt. Catherine ten' Bruggencate heeft moeite met haar service en maakt dubbele fouten: "Hier is je mmm.. Hier is je mmm...". Dan lijken de kansen te keren. Rustig redenerend drijft ze Ria Eimers (die overi gens uiterlijk wel iets van Betty Stöve wegheeft) in de hoek. Naar het einde krijgt Eimers ander maal het beste van het spel en komt Ten Bruggencate meer en meer zichzelf tegen. Ze eindigt zittend op de grond. Navratilova en Lloyd-Evert vormen net als de zusters van Bowles een duo dat elkaar door en door kent. en ver verwijderd van de overige mensheid steeds in de clinch gaat. Wat dat betreft is het idee dat aan 'Deuce' ten grondslag ligt uitstekend. Al leen, de finale van Roland-Gar ros bevatte veel meer dramatiek dan dit theaterspel en de speel sters waren aanzienlijk overtui gender. Bij een spannende ten niswedstrijd zijn de hoofden van alle toeschouwers via onzichtba re draadjesmet de bal verbon den en gaan van links naar rechts. Dat soort publieksrefle- xen heb ik bij 'Deuce' niet kun nen waarnemen. Een aardig vor mexperiment, maar een uur is veel te lang. ARIEJAN KORTEWEG grafiek ben ik vrij", de ander prefe reert de indirecte manier van werken die daaraan verbonden is. Bij Peter van Poppel ontstaat zelfs een soort opwinding die al begint met de eindeloze voorbereidingen van het kiezen, snijden, polijsten en prepareren van de etsplaat. „Maar is het eenmaal zover en ben ik goed en wel bezig met mijn schortje voor, dan komt er lang zaam een koorts opzetten die mijn blik verscherpt en me voortdrijft. Als ik dan uiteindelijk het wonder van de eerste afdruk heb aan schouwd kunnen mij twee dingen overkomen. In het ene geval sta ik dagen later, bezweet en met iets uitpuilende ogen de zoveelste ver andering op de zoveelste proef druk te bekijken. In het andere ge val beland ik weer achter de ezel om door te gaan met ademhalen". Jan Klaasseji en Katrijn, kleurets de grafiek-expositie in Singer. Nederland is van oudsher een grafiekland. Al in 1430 werden gra fische technieken toegepast voor' publicitaire doeleinden, zoals boe killustraties en landkaarten. Door de oprichting van de Haagse ets club werd het ambacht in 1848 ver heven tot kunst. De belangstelling voor grafiek is daarna altijd schom melend geweest en bereikte in de jaren zestig een dieptepunt. Sinds 1980 is er evenwel weer sprake van een opleving. Maar niet voor lang, vreest kunsthistoricus Ad van der Blom, de opsteller van de catalo gus. Hij vermoedt dat de hernieuw de belangstelling een flinke dreun zal krijgen door de afschaffing van de BKR en het stimuleren van 'de 'topkunst'. Deze regeringsmaatre gel betekent volgens hem een „on gekende verschraling van het beel dende aanbod in dit land". Enkele honderden kunstenaars zullen zich gaan ontpoppen tot een groep fru- straten „die elkaar staan te verdrin gen naar de top", aldus zijn waar schuwing. In de catalogus schrijft hij: „Het zal iedereen duidelijk zijn dat in deze hektische jacht op succes, voor de grafische kunst maar een bescheiden ról- is weggelegd. Er is gewoon geen tijd voor, het formaat is te onaanzienlijk". En: „Het zal steeds riskanter worden te investe ren in iets tijdrovends en kostbaars als grafiek". In verband daarmee merkte hij vlak voor de opening van Grafiek Nu 2 somber op dat het optimale kleurgebruik nu mis schien voor de laatste keer ten vol le kan worden gepresenteerd. De organisatoren hebben hun blik gericht op zowel jonge grafici als meer klinkende namen, zoals CorneiDe, Constant, Lucebert en Co Westerik. Mariene Dumas is aanwezig met een serie verwron gen baby-hoofdjes als aanklacht te gen het leed in de wereld. Ru van Rossum toont grote kleurrijke werken in fraaie gedekte tinten, terwijl Hans Andringa van zich doet spreken met tere voorstelln- gen opgebouwd uit lijnen en stip jes „voorzichtig half fluisterend neergezet". Van Joop Vegter zijn mooie prenten te zien in de mezzo-tint- techniek. Zijn kommen en schalen en Het Groene Glas lijkéri licht op te slorpen in plaats van weg te kaatsen. Interessant is ook het werk van Renée Aardewijn die een eervolle vermelding ten deel viel behorende bij de Nederlandse Gra- fiekprijs. Zij heeft haar omvangrij ke en expressieve voorstellingen uit grijze tinten opgebouwd; „Mijn indrukken wil ik zo krachtig en di rect mogelijk weergeven". Singer heeft verder een apart zaaltje gereserveerd voor het 'win nende werk „en de eervolle ver meldingen, verbonden aan de Gra- fiekprijs. Een uitschieter is Stanis- law Lewkowicz die, zo blijkt uit het beoordelingsrapport, de mees te indruk op de jury achterliet. Zijn zeefdrukken zijn impressies van een zeereis die hij tien jaar geleden als leerling-stuurman ondernam. Hij zette een streep onder zijn zee mansplannen en belandde via om wegen op de kunstacademie in Utrecht. Van zijn reis maakte hij met. behulp van oude brieven en prentkaarten in totaal 52 afdruk ken, van elke week één. Voor Sin ger zijn er hiervan zes willekeurige uitgeselecteerd, zodat enige lijn in het oorspronkelijke 'verhaal' ont breekt. Niettemin kunnen de werken ook heel goed los van el kaar worden gezien. De expositie Grafiek Nu 2 duurt tot 15 december. Singer is dinsdag tot en met zaterdag geopend van elf tot vijf uur en zondag van twaalf tot vijf uur. Het i op de maandag gesloten. Leiderdorps Kamerkoor Haydn evenwichtig verklankt Concert door het Leiderdorps Kamerkoor en het Leiderdorps Kamerorkest, hout- en koperblazers. Nienke Schrier, clavecymbel. Solisten: Wendela Bronsgeest, sopraan, Anke Zuidhof, alt-mezzo. Rob Stallinga, tenor en Peter Dijkstra, bas-bariton. Uitgevoerde werken: Cantate "Aus der Tiefe ruF ich, Herr, zu Dir" van J.S. Bach en Mis in B-dur (Harmonie-Messe) van J. Haydn. Algehele leiding dirigent Wim van Meeuwen. Gehoord op zaterdag 8 novem ber in de Dorpskerk in Leiderdorp. LEIDERDORP - Maanden van geconcentreerde arbeid leken za terdagavond in de Dorpskerk teloor te gaan tijdens de uitvoering van Bach's Cantate "Aus der Tiefe ruf ich, Herr, zu Dir" BWV 131 door het Leiderdorps Kamerkoor- en Orkest, op het moment dat de bas- baritonsolist een hele maat voor z'n beurt inviel, en daarmede alle medewerkenden in uiterste verwarring bracht. Grote verdienste van het vakmanschap van dirigent Wim van Meeuwen en het uiterst allert reagerende koor en orkest was, dat men ondanks de consternatie het muzikale hoofd koel wist te houden. Sterker nog: in de pauze bleek, dat noch het publiek, noch kritisch luisterende recensent nauwelijks enige ongerechtigheid hadden be speurd en na afloop de Leiderdorpse muzikanten onthaalden op een overweldigend applaus voor de levendige en doorzichtige interpreta tie van dit werk. Een kunstig huzarenstukje dat de hoofdschotel van die avond, de 'Harmonie Messe' van J. Haydn met belangstelling tegemoet deed zien. Het Leiderdorps Kamerkoor beschikt dan ook over een selecte groep zangers waarvan, met name de mannenstemmen een extra fraaie demensie toevoegen, terwijl de hechte samenwerking met het plaatselijke Kamerorkest en een viertal zorgvuldig gekozen solisten borg stonden voor een evenwichtige en uiterst homogene uitvoering van dit werk. Zoals al direkt opviel in het perfect gezongen Kyrie, gevolgd door een uiterst geconcentreerd en doorzichtig vertolkt Gloria en Sanctus dat afgezien van de perfecte eenheid van de bezetting wordt geken merkt door een eenheid van conceptie. De keel-virtuositeit heeft daarbij duidelijk afgedaan: soli en koor staan niet in losse nummers naast elkaar maar lijken op duizendvoudige wijze met elkaar verwe ven, waarna hout- en koperblazers in het feestelijke Benedictus de naam 'Harmonie-mis' alle eer aandeden. Tenslotte gevolgd door een stralend verklankt Agnus Dei, dat niet alleen de finale maar tevens het absolute hoogtepunt vormde van deze heerlijke muziekavond. ANNEKE VAN VLIET Wendy van Nes (12) wint fluitconeours LEIDEN - Wie afgelopen zater dagmiddag de plensregens ont vluchtte en binnenstapte in het gebouw van de Streekmuziek- school Leiden e.o. op het Rapen burg kwam daar terecht in een niet alledaagse drukte. Het op vallendste waren wel kleine groepjes mensen met in hun midden een meestal wat bedrem meld ogend meisje met in haar handen een dwarsfluit. Deze fluitgroepjes wisselden elkaar af bij de ingang van de zaal waar dit jaar alweer voor de vierde keer het nationaal fluitconeours voor amateurs Werd gehouden. De tweede en laatste dag van het concours deed zowel de tempe ratuur als de spanning in de soms overvolle zaal stijgen. De meeste deelnemers waren jong en speelden vaak op een verras sénd hoog niveau. Een aantal van hen zal in de toekomst waar schijnlijk geen amateur meer zijn. Interessant bij de prijsuit reiking, dat de jury de betreffen de kandidaat (meer meisjes dan jongens) in het openbaar vertel de, waaraan zij (hij) haar punten totaal te danken had. Bovendien kreeg de kandidaat té horen wel ke onderdelen van zijn (haar) spel voor Verbetering vatbaar waren en, ook op welke wijze dit zou kunnen worden bereikt. Bei de dagen werden per leeftijdsca tegorie (de grens lag bij 16 jaar) drie prijzen uitgereikt in de vorra van bladmuziek. Op 1 november werden eerste prijzen uitgereikt aan Wendy van Nes en Alwin de Vries. Op 8 november aan Lise- lotte Kuling en Ellen Vergunst. De belangrijkste trofee echter was de Zilveren Fluitkop, een wisselbeker toegekend aan de kandidaat met het hoogste pun tentotaal van beide dagen. In dit geval betrof het bovendien de jongste deelneemster die nog maar 4 jaar fluit speelt: Wendy van Nes (12 jaar) uit de Hoef, leerling van Derek Moore. Ver der werd voor de beste uitvoe ring van een Nederlands werk een trofee uitgereikt door het Bumafonds aan Carola Ligt voor haar voordracht van Pastorale d'été van J. Andriessen. Tot slot was er een eerste prijs voor de afdeling Ensembles voor het Fa- so Fluitensemble uit Voorthui- sterker voor de dag, daarbij zoals gewoonlijk bijgestaan door het orkest onder leiding van de 'ei gen' dirigent Wim van Strien. Een tuin in het sprookjesachti ge Hawaii, een zaal in het ko ninklijk paleis in Honoloeloe en een mondaine bar in Monte Car lo - dat zijn de drie plaatsen van handeling, Zoals altijd heeft Crescendo veel zorg en aandacht besteed aan de vormgeving hier van. Het toneelplaatje met een mooi decor en feestelijke kos tuums moet nu eenmaal fraai ogen. Toch maakt men vaak de fout te veel vart het goede te wil len. Om het uitgebreide decor van de derde akte op te bouwen gaat om kwart voor elf het doek nog eens ruim tien minuten dicht. Het resultaat mag er dan ook zijn; gezien de omvang van het changement is het zelfs een recordprestatie, maar het gaat toch wel ten koste van de span ningsopbouw en betekent on aanvaardbaar veel tempoverlies. Als het doek eenmaal weer op gaat, is het publiek de wachttijd al weer gauw vergeten en kan het uitbundig meedoen met de mars 'Wo es Madels gibt, Kameraden'. Alle Verwikkelingen rond prin ses Laya, 'bloem.van Hawaii', die zich voornamelijk op dit 'Para dies am Meeresstrand' hebben afgespeeld, zijn dan weer opge lost. Crescendo kan terugkijken feestelijke lustrumpro- duktie. WIJNAND ZEILSTRA Overeenkomst podiumkunsten in Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - Burge meester en Wethouders van Am sterdam en het ministerie van WVC hebben overeenstemming bereikt óver de verdeling van ver antwoordelijkheden voor de po diumkunsten in Amsterdam, Daar bij is vastgelegd voor welke gezel schappen en instellingen het rijk, voor welke de gemeente en voor welke beide de (financiële) verant woordelijkheid dragen. Rijk en gemeente dragen geza menlijk de verantwoordelijkheid voor Concertgebouworkest, het Nationale Ballet en de toneelgezel schappen Baal, Centrum, Orkater, Publiekstheater en Werkteater. Het rijk draagt de alleenverant woordelijkheid voor Nederlandse Opera, Nederlands Philharmo- nisch Orkest, Nederlands Theater Instituut, Nederlands Film Mu seum, Hoofdstad Operette, Scapi- no Ballet, Internationaal Fokloris- tïch Danstheater, Stichting Pop muziek Nederland en Mickery Workshop. De gemeente draag de eindve rantwoordelijkheid voor de exploi tatie van De IJsbreker, die tevens van het rijk projectsubsidie ont vangt. De kunstinstellingen die onder de gezamenlijke verantwoordelijk heid vallen kunnen rekenen op meerjarige budgetfinanciering. Dit betekent dat zij over een periode van meer jaren binnen vastgestel de voorwaarden vrij over een van te voren bepaald budget gaan be schikken. Daarnaast streven rijk en gemeente naar uniforme subsi dievoorwaarden voor de podium sector in het algemeen. Gouden strop voor Vlaming Jef Geeraerts AMSTERDAM (ANP) - De Gouden Strop, de prijs van het genoot schap van Nederlandstalige Mis daadauteurs voor de besté Neder landstalige misdaadroman, is dit jaar toegekend aan Jef Geeraerts voor zijn misdaadroman 'De zaak Alzheimer'. Hij is de eerste Vla ming die de prijs ontvangt. Geeraerts krijgt De Gouden Strop, bestaande uit een plastiek en 10.001 gulden, voorbeen intelli gente, gedisciplineerd geschrevén politiethriller, waarmee hij zich een waardig representant toont van de Sjöwall/Wahloo-traditie", zo staat in het juryrapport. Wanneer de prijs wordt uitgereikt is nog niet bekend. Dansfestival DEN HAAG - De Culturele Raad Zuid-Holland houdt binnenkort vor de eerste maal een Amateur Dansfestival. Leerlingengroepen van balletscholen, dansgroepen, verenigingen en solisten in diverse leeftijdscategorieën kunnen mee doen. De minimum leeftijd is acht jaar. De stijlen omvatten het hele scala van volksdans, jazzdans, klassiek ballet en moderne dans. De voorronden worden gehou den op 16 november in het Konink lijk Conservatorium in Den Haag en op 23 november in Theater Zuidplein in Rotterdam, beide middagen van 14.00 tot 17.00 uur. Uit de voorronden kiest een jury de deelnemers aan de eindpresen tatie, die op 18 januari in Delft wórdt gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21