Bridge
Filatelie
Saint-Saëns
niet banaal
Griekse zang
is dwingend
KLASSIEK
Celliste is
ontdekking
Oratorium
of opera?
Ongeëvenaarde
vertolking
Meer inzicht
in 'Eroica'
KRYPTOGRAM
c
r
F
r
n
a
r
r
r
F
r
n
H
n
nnnnn
H
n
n
H
n
a
k
J
7
n
nHHBHH
N
n
m
nnn
1
A
7
k
nnnm
HHH
muon
I
FI
HHMH
mo
i
k
I
1
nmnn
m
H
H
n
3
3
OPLOSSING
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1986
EXTRA
PAGINA 31
Pascal Rogé en
Charles Dutoit
Saint-Saèns: De vijf pianoconcerten.
Pascal Rogé, het Royal Philharmo
nic Orchestra, het Phitharmonia Or
chestra en het London Symphony
Orchestra o.l.v. Charles Dutoit. Dec-
ca 417 351-2 (2 cd's).
Saint-Saëns wordt dikwijls ver
weten dat hij het streven naar
Franse 'élégance' wat al te ver
dreef, dat hij overduidelijk met
beide benen in het verleden wor
telde en dat van muzikale groei
in de loop van zijn lange loop
baan weinig te bemerken was.
Akkoord! Maar dat alles neemt
niet weg dat zijn werken nog
steeds tot de aantrekkelijkste
consumptiemuziek behoren die
Frankrijk in de jaren 1850-1920
heeft opgeleverd en dat de com
posities van zijn hand die de tand
des tijds hebben doorstaan, een
verfijning ten toon spreiden, die
zo kenmerkend is voor wat we in
de muziek uit die periode als 'ty
pisch Frans' beschouwen.
Uitmuntende voorbeelden daar
van vormen zijn vijf pianocon
certen, geschreven tussen 1858
en 1896, die al spoedig banaal
overkomen als zij in handen van
de verkeerde uitvoerenden val
len. Met Pascal Rogé aan de pia
no en Charles Dutoit voor het or
kest blijkt daarvan echter geen
sprake. Virtuositeit gaat hier sa
men met elegant musiceren en
een delicate sfeeropbouw, zon
der dat het effect daarvan ergens
door een te sterk aangezet effect
teniet wordt gedaan. In de con
certzaal zullen we de hele cyclus
pianoconcerten niet zo snel ho
ren, maar voor een rustige zon
dagmiddag in de huiskamer is
deze muziek ideaal. Aanbevolen.
Agnes Baltsa
Xarhakos en Tsitsanis. Agnes Baltsa
(mezzo-sopraan), Kostas Papadopou-
los (solo-bouzouki), Atheens Experi
menteel Orkest o.l.v. Stavros Xarha
kos. DG 419 236-1 (lp), 419 236-2 (cd).
Heel even komen herinneringen
boven aan de jaren zestig, toen
de sirtaki in was en Liesbeth List
een - overigens memorabele -
plaat met liederen van Theodora-
kis op de markt bracht. De asso
ciatie is begrijpelijk, want melo
die en begeleiding van de door
Agnes Baltsa gekozen volkslied
jes roepen een klankenwereld
op, die voor onze oren even
Grieks is als de flamenco Spaans
en jodelen Tirools. Deze Griekse
liederen met hun dikwijls na
vrante, soms ook politieke on
dertoon kunnen zeker ook als
aangename achtergrondmuziek
worden gebruikt, maar daarmee
wordt toch voorbijgegaan aan de
dwingende kracht die er bij aan
dachtige beluistering van uit
gaat. De angst dat een operazan
geres in dit repertoire niet op
haar plaats zou zijn, blijkt volle
dig ongegrond. Baltsa kleurt
haar stem volledig anders dan
meestal het geval is, haar voor
dracht ademt authenticiteit en
de combinatie van haar donkere
timbre met de doorzichtige in
strumentale begeleiding levert
precies het goede effect op, maar
wel op een aanzienlijk hoger ni
veau dan we gewend zijn van de
obligatie 'sfeermuziek' van in
Griekenland spelende films en
televisieseries.
Bijdragen: Paul Korenhof
Ofra Hamoy
OfTenbach: Celloconcert - Saint-
Saèns: Celloconcert nr. 1 in a, op. 33.
Ofra Harnoy, Cincinatti Symphony
Orchestra o.l.v. Erich Kunzel, Victo
ria Symphony Orchestra o.l.v. Paul
Freeman. RCA RL 71004 (lp), RD
71003 (cd).
Eén plaat met twee ontdekkin
gen van de eerste orde. Een abso
lute verrassing vormt het on
langs boven water gehaalde cel
loconcert dat de operettekoning
van het Tweede Keizerrijk, Jac
ques Offenbach, in 1850 kenne
lijk voor zijn eigen plezier ge
schreven heeft. De virtuositeit en
het dartele karakter tonen ons de
Offenbach die we kennen uit zijn
theaterwerken, maar de adembe
nemende opeenvolging van in
vallen en de briljante orkestratie
maken dat elke schijn van opper
vlakkigheid wordt vermeden.
Een niet minder belangwek
kende ontdekking is echter de
jonge Israëlische celliste Ofra
Harnoy, die binnenkort op de
Nederlandse televisie te zien zal
zijn in "Jonge mensenen
met een registratie van ditzelfde
celloconcert. Zij ontlokt aan haar
instrument een warme maar al
tijd licht gehouden toon en be
schikt inderdaad over de fabel
achtige techniek die voor de mu
ziek van Offenbach nodig is. In
het welbekende eerste cellocon
cert van Saint-Saëns overtuigt zij
iets minder, hoewel haar spel
ook daar alleszins indrukwek
kend is. Een verrassing wacht de
koper van de compact disc, die
de Rococo-variaties van Tsjai-
kofski als toegift krijgt.
Joan Sutherland
Handel: Athalia. Joan Sutherland,
Emma Kirkby, Aled Jones, James
Bowman, Anthony Rolfe-Johnson,
David Thomas, Choir of New Colle
ge Oxford, The Academy of Ancient
Music o.l.v. Christopher Hogwood.
L'Oiseau Lyre 417 126-1 (2 Ip's), 417
126-2 (2 cd's).
De grote verrassing komt halver
wege het eerste cd-tje (of aan het
begin van de tweede plaatkant).
Of Hogwood en zijn mensen nu
Beethoven spelen (zoals elders
op deze pagina) of hun grote spe
cialiteit, de 18de-eeuwse barok
muziek, het resultaat is vrijwel
altijd even helder, verzorgd en
sprankelend met een schijnbaar
speelse inslag. Voor de titelrol
van Athalia werd echter nie
mand minder dan Joan Suther
land aangetrokken en deze zes
tigjarige grande dame van de
Britse muziekwereld portretteert
de Baai-vereerster en koningin
van Juda met een vocale gran
deur die we alleen maar van haar
kunnen verwachten. De stem
klinkt niet echt jong meer, maar
muzikaliteit, techniek en intona
tievermogen lijken nog onaange
tast en haar interpretatievermo
gen is in de loop der jaren alleen
maar groter geworden. Haar vo
lumineuze stem en haar toch
meer 19de-eeuws georiënteerde
stijl van zingen (bijv. met meer
vibrato) zorgen even voor een
merkwaardig contrast, maar roe
pen tegelijkertijd ook een span
ning op, die mijn stelling onder
streept, dat Handels oratoria
meer dramatische kracht bezit
ten dan zijn opera's.
Met de zang van Emma Kirkby
blijf ik moeite hebben, maar daar
staan uitmuntende bijdragen te
genover van de tenor Anthony
Rolfe-Johnson, de countertenor
James Bowman en de jongensso
praan Aled Jones, en dat Britse
koren Handel kunnen zingen, is
buiten kijf. Een schitterend ge
realiseerde opname, die bredere
aandacht verdient dan alleen van
Handelianen en oratoriumlief
hebbers.
Fischer-Dieskau
Schubert: Winterreise, op. 89, D. 911.
Dietrich Fischer-Dieskau (bariton),
Alfred Brendel (piano). Philips 411
463-1 (lp), 411 463-2 (cd).
Het is alweer bijna twee jaar ge
leden, dat Fischer-Dieskau en
Brendel samen in het Concertge
bouw aantraden voor een van de
fascinerendste uitvoeringen van
de cyclus 'Winterreise' die ik ooit
heb gehoord. Natuurlijk was de
stem van de nu 61 jaar oude bari
ton ook toen al niet meer het flu
welige instrument van weleer en
zelfs kan ik voorstellen dat zijn
voordracht sommigen te cere
braal in de oren klinkt-
Het bijzondere aan zijn optre
den in '84 en aan deze plaatopna
me is echter niet de zang zelf,
maar de samenwerking met pia-
:nist Alfred Brendel, die niet 'be
geleid', maar die de rol van de
piano gelijkwaardig aan die van
de zangpartij maakt en die vooral
in zijn voor- en naspelen en zijn
verbindingen een wereld van
stemmingen en nuances weet
bloot te leggen. Men kan betreu
ren dat beiden elkaar niet heb
ben gevonden, toen de stem van
Fischer-Dieskau nog een stralen
de jeugdigheid bezat, maar het
ongeëvenaarde vertolkingsni
veau biedt slechts op sommige
momenten ruimte voor dergelij
ke overwegingen, en als men die
al heeft, zijn ze aan het slot toch
vergeten.
Want laten we eerlijk zijn: wat
zanger en pianist bereiken met
het afsluitende 'Der Leiermann'
vormt een van die magische mo
menten, die maken dat mu
ziekliefhebbers zich bevoorrech
te mensen voelen.
Christopher Hogwood
Beethoven: Symfonie nr. 3 in Es, op.
55 ('Eroica'). The Academy of An
cient Music o.l.v. Christopher Hog
wood. L'Oiseau Lyre 417 235-1 (lp),
417 235-2 (cd).
Enige tijd geleden wiidde ik jui
chende regels aan eefi plaat met
de eerste twee symfonieën van
Beethoven in uitvoeringen door
Hogwood en zijn AAM, maar bij
die gelegenheid liet ik ook de
vrees doorschemeren dat het
vervolg (Hogwood gaat alle ne
gen symfonieën opnemen) wel
eens een teleurstelling zou kun
nen opleveren. Met de 'Eroica' is
dat echter nog lang niet het ge
val, al zullen liefhebbers van een
groots en majestueus gespeelde
treurmars zich er niet zo bij thuis
voelen. Aan de andere kant vraag
ik me af welke muziekliefhebber
niet zou worden meegesleept
door de wervelende finale die
Hogwood ons presenteert.
Het grootste winstpunt is éch
ter dat de kleine orkestformatie
een veel beter inzicht biedt in de
structuren van het werk, zonder
dat het klankbouwsel merkbaar
'uitgekleed' wordt. Bovendien is
een dergelijke orkestbezetting
'authentiek': het schijnt dat
Beethoven bij de première in de
winter van 1804-5 een ensemble
van vergelijkbare omvang tot
zijn beschikking had. Angst dat
zowel dit aspect als het gebruik
van authentieke instrumenten
zou kunnen leiden tot doods pu
risme, is echter overbodig.
Horizontaal:
1. Een vrucht voor een on
vriendelijke sufferd; 4. afgeme
ten stukjes karton; 8. te kennen
geven dat je thee in bollen wilt
hebben; 11. meer dan eens hebt u
dit soort puzzels opgelost; 12.
donkere schoonheid, 13. daar
zoeken we het als we maar willen
bereiken, 14. een dier met drank,
15. 'n groot water en een dier,
geen lieveling, 17. officieel staat
er in dat het een beworteld stuk
zal zijn, 20. een fijn tussen andere
ingelegd verzoek, 23. dat gebeurt
er op de veiling, 26. de landman
gebruikt zijn hoofd niet als hij
deze grond heeft, 27. die schop is
het eerste bij een buitenladder,
29. model trap van een paard,
waar Rie van weg is, 31. lap waar
in we een klein spoortje zien, 32.
bewerkte resten zonder eind
worden door hem getekend, 33.
aan de horizon zit O ons raar aan
te kijken door onze kleding, 34.
dat is het als het doormidden is,
dan zie je bij welke groep je
hoort.
Verticaal:
1. Heeft erg veel weg van 1
hor., doch is veel lastiger, 2. hout
uit de oude stad. Door elkaar
gaat het verder dan dat, 3. wan
neer je de post moet versturen in
bepaalde uren, 5. vreemde in de
winter? 6. Voor gek staat volgens
-
s>
m
0
k
'S
*-
k
110
ii
k
15
17
18
29
30
k
V
k
32
k
de kaarten, 7. schrijfgerei van
een natuurproduct wat wild le
ven kost, 9. ze is nijdig en ze be
gon zo lief, 10. maak eèn grote
hoeveelheid, 16. de eerste noot in
één maat, 18. je hoort dat ik het
benauwd heb, 19. net zo iemand
als 1 maar veel slapper, 21. wat
doet een schaap achter de ven
sterbank? Plannen maken, 22.
bij een noot voor het einde
is water vereist, 23. van
tuigluiheid word je niet rijk, 24
een koude vrouw bedient jou, 25
hoera, vruchten, en toch zijn de
dingen hierdoor nog niet vol
maakt, 28. legt verkeerd aan, da
is een sport, 30. een noot aan d
rustige kant, daarmee ga je ziek
te tegen.
De prijs van 25,- werd toegekend
aan P. Baljet-van Maanen, Noord-
einde 2, Ing. Weddesteeg 2, 2311
CD Leiden.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zenden
aan Redactie Leidsch Dagblad,
Postbus 54, 2300 AB Leiden.
In de K.N.S.B competitie speel
de Philidor Leiden onlangs te
gen het beruchte team van Ko
ningsclub. Dit team werd jaren
lang gesponsord door A. Pagel
de betonmagnaat die zijn gelief
de club enige tijd vaarwel moest
zeggen, daar hij na een aanvaring
met de fiscus, een jaar in de koe
pelgevangenis van Haarlem
moest doorbrengen. De sponso
ring werd daardoor natuurlijk
onderbroken en de sterkere spe
lers zochten hun heil elders. Nu
is het team degradatiekandidaat.
Dit bleek ook weer tijdens de
wedstrijd tegen Leiden. On
danks het bezoek van de grote
baas, die onlangs is vrijgelaten,
verloor men kansloos met 6-4.
Aan bord 2 speelde H. Kuijf te
gen internationaal-meester Rob
Hartoch (Konigsclub) en hij be
zorgde de Leidenaren als eerste
een vol punt, op de volgende wij
ze: 1 d4 pf6 2 pc3 d5 3 lg5 g6 4
Dd2 (slaan op f6 levert hier niets
op.) pbd7 5 f3 h6 6 lf4 lg7 7 e4 c6 8
e5 pg8 9 0-0-0 e6 (Zwart speelt
een betonsysteem waarmee hij
wit tot overhaaste acties tracht te
verleiden.) 10 h4 (dit is waar
schijnlijk overhaast) 10...pe7 11
g4 Da5 (een slechte zet, met
overigens nog slechter achterlig
gend idee. Na ll...c5! heeft zwart
goed spel). 12 Kbl b6? 13 h5 g5 14
lg3! Ia6 15 lxa6 Dxa6 16 f4 gxf4
(praktisch gedwongen) 17 Dxf4
tf8 18 lh4 c5 19 pf3 pc6
op d6 of c7. 20...pxd4 21 txd4!
Hier had zwart op moeten geven,
maar hij wilde zien hoe wit het
uit zou maken. 21 pxe5 22
pxe5 f6 23 pg6 0-0-0 24 pxfB cxd4
25 pxe6. Zwart gaf (eindelijk) op.
Een leuk moment deed zich
bij Krabbe - de Graaff
Tot zover dacht de zwartspeler
dat het nog wel ging. 20 a4ü Niet
moeilijk maar wel leuk, er dreigt
onafwendbaar pc3-b5 met mat
Het wereldkampioenschap
heeft plaats in de Groningse Mar
tinihal. Gespeeld wordt van 10/11
t/m 3/12 '86. Op 10/11 opening en
loting. Op 11/11 le ronde. Tot en
met 28/11 2e t/m 16e ronde inclu
sief twee rustdagen. Op 29/11 het
eerste officiële WK sneldammen.
Van 1-3/12 is 17e/19e ronde.
Tijdens dit WK worden talrijke
nevenactiviteiten ontplooid.
Naast het eerste WK sneldam
men speelt zich het volgende af:
Open NK sneldammen,
schoolwedstrijden op woensdag
middagen en tijdens het toer
nooi, het F.M.J.D. congres, de
monstraties (dagelijks), vierkam
pen en andere wedstrijden voor
dagelijkse bezoekers, competi
tiewedstrijden (alle noordelijkse
teams spelen op 22/11 in het Mar
tinihalcentrum) en zo mogelijk
een expositie (n.a.v. 100 jaar in
ternationaal dammen).
De deelnemers zijn: uit Afrika
Habib Kane, Macodar N'Diaye,
Mamina NDiaye en Koffi Maxi
me Kouame; uit Amerika Iser
Koeperman, Eduard Autar, Jose
Maria da Silva Filho en Nose
Leandro Texeira; Uit de Sowjèt-
Unie Anatoli Gantwarg (de we
reldkampioen), Michael Kore-
nevski, Alexander Dibman en
Alexander Baljakin; Uit Europa
(behalve Nederland) Patrick Ca-
saril, Victor Galperin, Luc Gui-
nard en waarschijnlijk Frances
co Laporta; uit Nederland Rob
Clerc, John van der Borst, Ge-
ra Jansen en Hans Vermin.
De meest populaire uitkomst is
ongetwijfeld die met een single-
ton. En natuurlijk is het maken
van de downslag via een introe
ver één van de prettigste dingen
die ons als tegenspeler kan over
komen. Toch is een dergelijke
start lang niet altijd goed; we ge
ven namelijk een belangrijk tem
po weg en soms is dat funest. In
het zojuist verschenen VAN
START TOT FINISH 6 wordt
aan dit belangrijke onderdeel
van het tegenspel een etappe ge
wijd, onder het motto: de eerste
klap is een daalder waard. Daar
uit blijkt ook hoe moeilijk uitko
men soms is, zelfs voor topspe-
lers. Aan die etappe ontlenen we
een tweetal van de vele praktijk
voorbeelden.
7
O 976
O AB76
AHVB6
N ♦A643
W C) A 10
W,U O V 10 9 2
Z 973
H82
H V B 8 2
O H
A 10 8 5 4
O
V B 10 9 5
C? 543
O 8 5 4 3
2
Bij het uitkomen met een
singleton zijn een paar uitgangs
punten van belang. Zo moet er
een redelijke kans bestaan dat
partner aan slag kan komen om
ons de felbegeerde introever te
bézorgen.
Een spel waarin west terecht
uitkwam met zijn singleton (N
allen). Noord opende 1 KI (OW
passen) - zuid 1 Ha, noord 2 Ru,
waarna NZ 4 Ha bereikten. West
kwam uit met KI 2, voor noords
aas. De leider speelde troef na,
maar oost was op zijn post. Hij
nam direct het aas en speelde KI
9, die west troefde. Oosts hoge
klaveren vroeg om schoppenna-
spel en dat deed west dus: Sch V.
Oost nam over en speelde weer
klaveren. West kreeg aldus nog
een tweede introever en dat bete
kende één down. We zien in dit
spel tevens een andere 'gouden
regel' gedemonstreerd: als we
van een korte kleur starten, is het
van belang dat we over enkele,
anders waardeloze, troeven be
schikken.
OP DIT MOMENT zyn drie fila-
telieloketstempels in gebruik en
er zijn evenzoveel daaraan ge
koppelde stedekaarten versche
nen. Zevenaar opende de rij op 2
september, een dag later volgde
Doetinchem en de vorige week 1
november diende Veenendaal
zich als derde aan. De volgende
week woensdag 12 november
presenteren zich Almelo, Alphen
aan den Rijn, Deventer, Hattem,
's-Hertogenbosch, Velp (Gld.) en
Winterswijk - de adressen daar
van hebben we reeds gegeven -
op 20 november volgt Kromme
nie en op 21 november komen,
zoals aangekondigd, vier Friese
plaatsen.
Het stempel van Krommenie,
dat op 20 november in gebruik
zal worden genomen, laat het Ge
meentehuis met de Hervormde
Kerk zien. De afbeeldingen in de
stempels van de vier Friese
plaatsen zyn: Franeker, het Oude
Stadhuis; Heerenveen, het Ge
meentehuis; Leeuwarden, de 01-
dehove en Sneek, de Waterpoort.
Inmiddels hebben zich nog
twee plaatsen aangediend en wel
Oosterbeek op 24 november met
in het stempel het Airborne-mu
seum "Hartenstein" en Haarlem
op 26 november met de Grote of
St. Bavo Kerk. De prijs per kaart
is nog steeds 2,75.
Wit had hier moeten spe
len: 1 Kgl Dal 2 a8D! met remi
sekansen. Hij zag echter een fan
tastische mogelijkheid, en speel
de 1 Khl met het idee l....pg3 2
Dxg3ü Dxg3 3 pxc2 en de zwarte
Dame kan de a-pion niet meer
stoppen. De Graaff deed echter
1..C1D! 2 Dxcl pg3 en wit gaf op.
Na 3 Kgl pe2 4 Kfl pxcl 5 a8D
De2 verliest hij een stuk.
Mocht één van deze twintig
spelers op 10 november niet aan
wezig zijn, dan zal oud-wereld
kampioen Jannes van der Wal
deze spelers vervangen, echter
alleen als het spelersaantal one
ven is.
Na al deze gegevens zult u on
getwijfeld snakken naar iets dat
op dammen lijkt. Voor al diegene
het volgende probleem met na
tuurlijk als opgave wit speelt en
wint.
door
Ton Schipperheyn
B 10 5 2
CVB32
AH73
V64 N 9 8
C A 6 w r, O H 10 9 8 7
O VB 8 6 5 O 10 2
9 7 4 Z HVB3
AH73"
54
O 94
A 108 6 5
Toen dit spel in de praktijk
voorkwam opende zuid 1 Sch
(een tweede langere kleur is mo
gelijk). Noord bood 2 SA, dat in
het door NZ gebruikte biedsys-
teem een punt of 10/11 beloofde,
met goede troefsteun. Zuid bood
daarop 4 Sch. West besloot op
een introever te spelen en startte
met Ha A en harten na. Oost nam
Ha H en speelde weer harten.
Zuid ruimde een klaveren op en
west maakte zyn introever,
maarschoot daarmee niets
op. De leider pakte de nagespeel
de ruiten, sloeg Sch A en Sch H
en had de rest. Met iedere andere
start komt hy niet verder dan 9
slagen, probeert u het maar. De
moraal? Wests troeven zyn niet
'waardeloos' en dus is een andere
start beter, ruiten b.v. Een vol
gende keer hierover meer.
door
Hero Wit
GROOT BRITTANNIË - Vijf
beroemde bevelhebbers van de
Royal Air Force worden her
dacht op evenzoveel zegels (dag
van uitgifte: 16 september), die
herinneren aan het feit dat vijftig
jaar geleden de speciale RAF-
commando's werden opgericht:
de bommenwerpers, het com
mando gevechtsvliegtuigen, de
kustbewaking en de trainings
eenheden. In hetzelfde jaar
(1936) werd het legendarische ge
vechtsvliegtuig, de Hurricane in
gebruik genomen.
Op een 17p-zegel zien we Lord
Dowding (1882-1970), die de ge
schiedenis inging als de RAF-be-
velhebber tijdens de Battle of
Britain in 1940. Dowding staat af
gebeeld met de beroemde Hurri
cane. Lord Tedder (1890-1967)
staat met een Hawker Typhoon
op een 22p-zegel. Tedder was on
der generaal Eisenhower bevel
hebber van de luchtstrijdkrach
ten. Een 29p-zegel toont Lord
Trenchard (1873-1956) met een
DH 9A of Nine Ack, een bom
menwerper uit de Eerste Wereld
oorlog. Trenchard wordt be
schouwd als de vader van de
RAF. De man die het bevel voer
de over het RAF-bommenwer-
percommando, Sir Arthur Harris
(1892-1984) staat met een Avro
Lancaster op een 31p-zegel en de
laatste zegel (34p) uit de serie
verbeeldt Lord Portal (1893-
1971) met een Mosquito.
De tijd van de kerst-zegels is
weer aangebroken en de eerste
die we in deze rubriek behande
len zijn de Britse, die vanaf 18
november aan de loketten ver
krijgbaar zullen zijn. Op de (vijf)
zegels dit jaar traditionele Britse
kerstgebruiken en -legendes:
13p, The Glastonbury Thorn;
18p, The Tanad Valley Plygain;
22p, The Hebrides Tribute; 31p,
The Dewsburu Church Knell en
34p, The Hereford Boy Bishop.
- Joan Sutherland en Christopher Hogwood rechts)-