Stichting Burcht wil roer omgooien 'Ideeën vinden weinig weerklank' Uitnodiging Hermans blijft gehandhaafd Havels 'Audiëntie': een klein juweel Na twee jaar van spraakmakend bestaan in kleine kring DONDERDAG 6 NOVEMBER 1986 PAGINA 29 LEIDEN - De viering van een tweejarig bestaan is gewoonlijk niet het soort jubileum waarbij een krant pleegt stil te staan. In het geval van Stichting Burcht is daartoe echter wel reden. De eerste twee levensjaren van Stichting Burcht verliepen niet zonder slag of stoot. De activiteiten waren vaak spraakmakend - denk aan Ra of het gesprek tussen Willem Oltmans en Adriaan van Dis - maar trokken vaak niet meer dan een handjevol publiek. De Burcht leeft op grote voet en elk bestaansjaar is tot nu toe tot jaar van de waarheid uitgeroepen. Vandaar misschien ook dat het volbrengen van deze eerste twee jaar vorige week uitbundig is gevierd. Ook dit derde levensjaar wordt een jaar van de waarheid. Stichting Burcht wil veranderen en de poorten openstellen voor een ieder die er zich thuisvoelt. door Ariejan Korteweg LEIDEN - Na enkele jaren leeg stand betrok Stichting Burcht twee jaar geleden het Burchtcom plex. De benedenzaal, de voormali ge tuinzaal, was veranderd in een expositieruimte; in de bovenzaal, vroeger fonteinzaal geheten, was een sociëteit ingericht. De exposi tieruimte licht, wit en smetteloos, de sociëteit aarzelt tussen voor zichtige art deco en een koloniaal verlangen. Een roomwit interieur met tropische planten op de bete gelde vloer, een massieve bar en knappe lampen. De bezoeker wachten royale leestafels met tal van culturele bladen en een rijk as sortiment aan drank. Duiven ge ven vanuit de erker zacht koerend blijk van hun aanwezigheid. Een plaats waar de deelnemers aan het volle leven even tot rust kunnen komen en in minzame kout erva ringen kunnen uitwisselen. Zo werd de Stichting bij de op richting ook gepresenteerd. Het zou een ontmoetingsplaats worden waar men gelijkgestemden kan treffen, met name ook bestemd voor hen die zich in het gewone kroegleven niet meer zo prettig voelen. Daarnaast ook en vooral een brandpunt voor activiteiten die buiten de gebaande paden om gaan. Het begin was veelbelovend. De opening trok honderden belang stellenden, wat feestredenaar bur gemeester Goekoop de uitspraak Henny Jurriëns keert Nationale Ballet de rug toe AMSTERDAM (GPD) - „Ik vind het vreselijk om te gaan. Het Natio nale Ballet is een fantastische groep met prachtige mogelijkhe den, zeker nu we het Muziekthea ter als vaste behuizing hebben ge kregen. Ik ben door niemand on der druk gezet en ga uit eigen be weging weg. Ik zag mijn doel in eenschrompelen en het zou me 24 uur per dag kosten om het te krij gen zoals ik het hebben wil. Ik kan het heel goed vinden met Rudi van Dantzig, die ik dus in 1991 zou op volgen. Ik heb me daar de afgelo pen jaren geconcentreerd op voor bereid maar kreeg de laatste tijd toch het gevoel, dat ik me beter kon terugtrekken". „Dat is geen kwestie van gefru streerd zijn maar heeft voor een groot deel te maken met het Mu ziektheater, hoe gek dat ook klinkt. We zitten daar samen met de Ne derlandse Opera. Op papier als ge lijkwaardige partners. In de prak tijk blijkt echter nu al, dat er aller lei dingen gebeuren, die een goede gang van zaken zoals ik die voor me zie in de weg zullen staan. Als het zo doorgaat sneeuwt het ballet onder. Er is geen raad van toezicht, die kan ingrijpen. Nu al voelen we de logheid van een bureaucratisch bedrijf waarin te weinig ruimte is vóór creatieve ideeën en flexibili teit. Het begint er al mee, dat we geen eigen technische staf meer hebben. Technici lenen we van de opera en dat werkt stroef'. „Verder heb ik moeten vaststel len, dat verschillende plannen van mij wat al te gemakkelijk van tafel Henny Jurriëns (37) vertrekt 30 november naar het Royal Winnipeg Ballet in Canada, waar hij danser en assistent-balletmeester wordt. Een opzienbarend besluit, want hij was de gedoodverfde opvolger van Rudi van Dantzig als artistiek leider van het Nationale Ballet, die in 1991 opstapt. Jurriëns was dertien jaar eerste solist bij het Nationale Ballet waar hij alle grote mannenrollen in het klassieke repertoire danste en veelvuldig te zien was in werk van Van Manen, van Dantzig en Van Schayk. Sinds vorig jaar was hij er assistent artistiek leider naast van Dantzig. In onderstaand vraaggesprek vertelt Jurriëns over de redenen voor zijn vertrek. Het bestuur stelt onvoldoende vertrouwen in hem, de verhuizing naar het Muziektheater belemmert de bewegingsvrijheid van het Nationale Ballet en Jurriëns zou een meer gevarieerd repertoire voorstaan. worden geveegd. Voordat je goed en wel bent uitgesproken wordt gezegd, dat het onmogelijk is. En kele van die ideelen: verbetering van de publiciteit voor jonge, op komende dansers. Niemand in het land kent namen van onze dansers, die van enkele solisten uitgezon- door Leo Vromans derd. Er zou een tweede, kleine groep geformeerd moeten worden waarmee de kleine theaters in het land kunnen worden bediend, een educatief programma kan worden gemaakt, opera-medewerking wordt geleverd en goed bestaand repertoire mee kan worden opge haald. Tenslotte moeten in die jon ge groep acht stageplaatsen inge ruimd worden voor dansers uit de opleiding van de Theaterschool. AMSTERDAM (ANP) - De Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA) handhaaft haar uitnodiging aan schrijver W.F. Hermans voor een spreekbeurt in januari volgend jaar. Twee van de zeven bestuursleden van de stichting kunnen dit niet verkroppen en zijn opgestapt, aldus de SLAA. De in Parijs wonende Hermans is de laatste tijd weer in hét nieuws wegens optredens in het verleden in Zuid-Afrika. Hij komt voor op de Zwarte Lijst' van de Verenigde Naties, die een culturele boycot van Zuid-Afrika voorstaan. Een expositie met foto's van Hermans onlangs'in het Stedelijk Museum in Amsterdam deed de discussie rond de schrijver weer oplaaien. De twee uitgetreden SLAA-bestuurders, mevrouw A. Gerritsema en H. Oosterhuis, menen dat aan de wens van de VN gevolg moet worden gege- De meerderheid van het bestuur betwijfelt daarentegen de status van de zwarte lijst,'die volgens deze bestuursleden een „onzorgvuldige en toevallige indruk maakt". In de Nederlandse rechtsorde kunnen sancties alleen worden 'opgelegd op grond van de wet en niet op grond van een ,vrij onduidelijke lijst', zo menen zij. Dat is de enige manier om jong ta lent voor te bereiden op een toe komst bij de grote groep". „Want we kunnen ons wel gaan begraven in het Muziektheater, ik vind het hoogst noodzakelijk, dat we ons in het land laten zien. Ook moet het gezelschap minstens één maal per jaar een tournee naar een groot buitenlands festival kunnen maken. Men vindt dat blijkbaar niet zo vanzelfsprekend. Die 1600 stoelen van het Muziektheater moeten vol...". „Met alle respect voor onze drie huischoreografen Van Dantzig, Van Manen en Van Schayk, die kwaliteiten hebben waar niet over gediscussieerd hoeft te worden, meen ik toch, dat er meer ruimte moet komen voor belangrijke cho reografen van buiten. Ook het feit, dat HNB voor 70 procent uit bui tenlanders bestaat is iets om eens nader te gaan bezien. Ik vind dat niet zo normaal als enkele anderen. Het zijn nog maar een paar gedach ten, die ik hier ventileer. In mijn visie heel legitieme gedachten. Maar als je dan merkt, dat ze wei nig weerklank opwekken moet je je goed realiseren, dat het beter is, de koers te verleggen voordat je goed en wel in zee bent gegaan. Dat is precies waar ik nu mee doende ben. Ik ga niet boos weg want daar is absoluut geen aanlei ding voor". „Hoogstens stoort het me, dat er in het bestuur van HNB mensen zitten, die nauwelijks weten, wie ik ben. Ze vragen zich af, of ik wel voldoende verantwoordelijkheids gevoel heb, hoe het met mijn capa citeiten zit en ze willen iets van een profielschets, een proeftijd en een beoordeling na afloop. Na alles wat ik bij HNB gedaan heb pas ik daar dus voor". „Ik voel me momenteel opge lucht na een moeilijke periode van overwegen en heroverwegen. Want je laat wel iets achter hier. Aan de andere kant ben ik erg blij, dat ik Canada kan gaan. Het Royal Winnipeg Ballet is een groep van 24 dansers, aangevuld met studen ten van een eigen opleiding. Jaar lijks is er een internationale zomer cursus en er worden dikwijls tour nees gemaakt. Eerste soliste is Evelyn Hart, een prachtige danse res van wereldniveau met wie ik in het verleden al dikwijls met veel succes heb gedanst. Op het reper toire staan naast klassieken als Gi selle, Zwanenmeer en Notenkra ker ook balletten van Balanchine, Canadese choreografen en van Jiri Kylian, Nils Christe, Hans van Ma nen en Rudi van Dantzig". „Artistiek leider is Arnold Spohr. Ik ben er al enkele malen te gast geweest en de werksfeer.is heel plezierig. Het algemene ni veau is nog niet dat van het Natio nale Ballet en toch voel ik mijn overgang naar Winnipeg niet als een stap terug. In mijn eigen ont wikkeling is het een stap voor waarts omdat ik alle gelegenheid krijg, aan een jong, talentvol gezel schap. mee te bouwen. Er is heel wat minder inspraak van allerlei commissies en dan is er nog iets heel simpels: wie zijn best niet doet kan direct opkrassen. Ik hoop er lang te blijven. Niettemin heb ik het bestuur van HNB verzocht, mijn afwezigheid te beschouwen als een periode van onbetaald ver lof. Als Rudi van Dantzig in 1991 werkelijk zou opstappen zou het kunnen zijn, dat ik net als ieder an der een gewone sollicitatieproce dure ga volgen. Je weet immers nooit, hoe de zaken er dan precies voor staan". 'Audiëntie' door Toneelschool Am sterdam. Tekst: Vaclav Havel, regie: Johan Greter, spelers: Mark Riet man en Jaap ten Holt. Gezien op 5 november in LAK, Leiden. LEIDEN - De thuisblijvers had den dit keer geen gelijk maar groot ongelijk. De weinigen die gisteravond naar het LAK geko men waren zijn getuige geweest van een klein juweel. 'Audiëntie' van Vaclav Havel bestaat uit een amper veetig mi nuten durende dialoog tussen twee mensen. Over het lichtplan kunnen we kort zijn. Het licht ging aan en aan het eind ging het uit. Het 'toneelbeeld' was een ta fel, lamp d'r boven, twee stoel tjes, een schermpje van ouwe kranten en een slanke, langwer pige kast van onder tot boven ge vuld met lange, slanke beugel- flessen bier (en twee ordners). Eén en ander Stelt een kantoortje voor en in dat kantoortje ont vangt een bierbrouwer een van zijn arbeiders, een dissisdente schrijver. Het gesprek dat dan ontstaat, eigenlijk meer mono loog van de kant van de bier brouwer dan dialoog, is niet na te vertellen: zó subtiel is het opge bouwd, met steed letterlijk te rugkerende tekstfragmenten ("kijk niet zo sacherijnig", "we zijn toch gabbers?", "vroeger hadden we een goeie ploeg" etc. etc.). 'Audiëntie' is vooral te begrij pen in de context van het huidi ge politieke systeem in Tsjecho- slowakije. Het gaat over de more le kwestie in hoeverre principes te handheven zijn in het leven van alledag en zeker in de con frontatie met medeburgers die klem zitten in de wurgende houdgreep van de staat en het slachtofffer dreigen te worden van de hooggestemde idealen van de intellectueel. Zo krijgt de bierbrouwer bezoek van de in lichtingendienst die informatie eist over de schrijver. De bier brouwer vraagt de schrijver, hij is immers toch schrijver, of deze zelf niet de gewenste informatie rapporten kan schrijven. Hij dreigt in de problemen te komen omdat hij nauwelijks informatie over de schrijver weet te geven: "ik help jou, jij helpt mij en ik help die man van de inlichtin gendienst. Toch doe je onrecht aan het stuk door alleen te wijzen op de morele of politieke laag, het is in de eerste plaats ontroerend hu moristisch. En er wordt schitte rend geacteerd. Jaap ten Holt als de bierbrouwer lijkt de rol van zijn leven te spelen. Zo superieur en met zo'n vanzelfsprekendheid speelt hij de gladde, linke volks jongen vol wantrouwen en soe vereine wereldwijsheid maar met een hartje van goud. Mark Rietman als de schrijver heeft een veel bescheidener rol en doet precies wat ie moet doen. Het ge heel oogt alsof er geen regie aan te pas gekomen is. Misschien is dat het grootste compliment dat we de regisseur, Johan Grieter, kunnen geven. Maar wat zou het zonde zijn als deze voorstelling niet vaker werd gespeeld. RADBOUD ENGBERSEN. Desondanks zijn er weinig activi teiten bij Stichting Burcht geweest die niet verliesgevend waren. De baropbrengst was de afgelopen ja ren onvoldoende dm de tekorten te dekken. Daar kon ook het instellen van cafés voor filosofen, academi ci, journalisten en architecten niets aan veranderen. Hoe dat komt? Ten dele doordat Stichting Burcht de naam kreeg elitair en exclusief te zijn; Een her stellingsoord voor Leidse yuppies. De benaming 'sociëteit' voor het cafégedeelte en het feit dat men de ze ruimte alleen mocht betreden als men lid werd, viel niet goed. Om een voorbeeld te noemen: toén Hot House onlangs besloot het LAK te verlaten en naar een ande re ruimte op zoek ging om de jazz concerten te houden, kreeg men een aanbod van Stichting Burcht. Juist vanwege het besloten karak ter van de stichting werd dat aan bod afgewezen en koos Hot House voor De Waag. Elitair Ben Walenkamp mag samen met het interieur gezicht- en sfeerbepa lend voor Stichting Burcht worden genoemd. Hij stond aan de wieg van de Stichting en is nu zowel geldschieter als werknemer. Uiter lijk doet hij aan geen vén beide functies denken. Lange haren, keurig pak, onafscheidelijke._pijp en iuide stem. Dat het hart hem op de tong ligt trekt sommigen naar de Burcht toe en schrikt anderen af. Zijn rechterhand is Egon Snel- ders, voormalig raadslid voor D66 en onbezoldigd organisator bij Stichting Burcht. Samen bestieren zij het dagelijks reilen én zeilen van De Burcht en zijn ze verant woordelijk voor het leeuwedeel van de activiteiten. Beide Burchtheren beamen dat hun Stichting een elitaire roep heeft in de stad. Hun inziens hangt dat samen met de benaming 'socië teit', een woord dat in Leiden al snel met het studentencorps Mi nerva wordt geassocieerd. Stich ting Burcht heeft thans zeshon derd leden, waarvan ongeveer de helft 'slapend'; zij zijn donateur zo als een ander de Vereniging tot be houd van de Waddenzee steunt Ben Walenkamp en Odette en Egon Snelders (v.ln.r.) hopen steeds meer stoelen nodig te hebben. (foto Holvast) zonder zelf wad te gaan lopen. Een groot probleem vinden ze ontlokte dat hij niet wist. dat Lei- langstelling liep terug. Leiden tot dan zelden te zien was; dat het publiek van Stichting den zoveel kunstenaars telde. De Aan de kwaliteit van de activitei- ook op het vlak van de hedendaag- Burcht voor het overgrote deel uit eerste maanden mocht een ieder ten lag het in de meeste gevallen se muziek voorzag De Burcht in dertigers en veertigers bestaat, die binnen en werden café en activitei- niet. Onder de noemer'Conversa- Leiden in een lacune. Het was aan zich graag onder geestverwanten ten goed bezocht. Daarna was de ties' vonden gesprekken op niveau Stichting Burcht te danken er met in de sociëteit willen vermeien, soos alleen nog toegankelijk voor plaats tussen personen uit het lite- het Ra-spektakel van Murray Scha- maar niet van zins zijn activiteiten leden/donateurs en gebeurde het raire leven; de exposities toonden fer voor het eerst sinds jaren weer te ontplooien in Stichting-verband, welhaast onvermijdelijke: de be- vaak werk van een niveau dat in Holland Festival in de 'stad was. Terwijl dat nu juist hetgene is wat de initiatiefnemers van Stichting Burcht graag zouden zien. Snelders wijt het mede daaraan dat de programmering van de acti viteiten nogal eens een rommelige indruk maakt: "Vorig jaar hebben we naar een regelmaat in de activi teiten gestreefd. Ons kader is daar voor eigenlijk te klein. Dat heeft tot gevolg datje alles op het laatste moment doet en dat een inhoude lijke afweging naar het tweede plan verdwijnt". Struikelblokken Jonge kunstminnaars uit Leiden en omgeving wagen zich slechts bij uitzondering in De Burcht. Op hen vestigen Walenkamp en Snelders hun hoop voor de toekomst. Want weliswaar verzekeren ze dat hun elan en veerkracht ongebroken zijn, niemand is onuitputtelijk als het om inspiratie gaat. Walenkamp: "We bereiken op het moment inderdaad vooral mensen die niet meer naar het ge wone café gaan en die onze kroeg prettig vinden. Daar halen we onze doelstelling niet mee. Jonge men sen die bijvoorbeeld op de kunsta cademies zitten, komen hier niet. Terwijl we hier over een ruimte be schikken die voor ieder soort klant veel te bieden heeft. Wij schatten in dat hem dat vooral in de beslo tenheid zit. Besloten associeert men .met elitair, met discriminatie zelfs. Onze conclusie is dus: we moeten af van dat sociëteitsidee. We voeren nu al een heel soepel be leid maar willen voor de nabije toe komst dat ook de kroegruimte voor iedereen toegankelijk is". Snelders: "We hoeven geen hon derden mensen te trekken, maar we hebben wel een kern van bezoe kers nodig die de exploitatie ren dabel maken. Die bereiken we door de drempel te verlagen". De dagelijkse leiding van De Burcht wil die openheid, maar vindt daarbij twee struikelblokken op het pad. De eerste is de huur overeenkomst van Stichting Burcht met de gemeente. Daarin staat nadrukkelijk dat in het pand een besloten vereniging wordt ge huisvest. De tweede is het bestuur van de Burcht, dat intern verdeeld is over de kwestie open - besloten. - Voor wat de positie van de ge meente betreft nu even een stukje historie. - Toen Stichting Burcht zich twee jaar geleden in het Burchtcomplex wilde vestigen, vroeg de gemeente een zeer hoge huur: 75.000 gulden. Men stelde zich op het standpunt dat de reno- vatiekosten van het gebouw moes ten worden terugverdiend, en dat het daarbij niet uitmaakte of een discotheek of een culturele instel ling zich er zou vestigen. Die zake lijke opstelling is inmiddels afge zwakt. Wellicht niet in de laatste plaats omdat veel gemeentebe stuurders graag de Burchtfauteuils op hun deugdelijkheid beproeven. Aanlooptijd Van de kant van het gemeente bestuur ligt er'inmiddels een voor stel tot herziening van de huur overeenkomst. Over het eerste jaar zou de Stichting 25.000 gulden moeten betalen, over het tweede jaar 50.000 gulden. Daarna zou de overeenkomst opnieuw moeten worden bekeken. Voorts wil men voor 121.000 gulden de investe ringskosten overnemen. Walenkamp en Snelders zijn blij met de bereidheid van de gemeen te om hen financieel tegemoet te komen, maar niet onverdeeld gé lukkig met de wijze waarop men dit wil doen. Hun bezwaren zijn tweeërlei: als de gemeente de in vesteringskosten overneemt, kun nen de twee geldschieters van de Stichting - van wie Walenkamp er één is - bij een faillissement fluiten naar hun geld. Minstens even be langrijk is dat de Stichting tegen een achterstallige huur van vol gens Walenkamp 60.000 gulden aankijkt. Dat bedrag is volgens hen alleen op te brengen als de socië teit voor een ieder toegankelijk wordt. Daarover wordt in het ge- meentevoorstel niet gerept. Snelders: "Gevoelsmatig zeg ik: gaat het open, dan loopt het hier vol. Stel je voor dat het in januari zo ver is. We maken dan eerst de entree wat gastvrijer en richten een keuken in. Natuurlijk heeft zoiets een aanlooptijd nodig. Maar ik ver wacht dat we dan binnen een jaar een heel eind zijn en aan, onze huurverplichtingen kunnen vol doen. Maar blijft het een besloten vereniging,, dan redden we het nooit". Walenkamp: "De gemeente is bang voor concurrentie. "Zij vindt dat wij als horeca-etablissement Het Koetshuis aan de overkant concurrentie aandoen en dat we als culturele instelling concurreren met De Waag. Ik ontken beide. Ons publiek is zeer verschillend van dat van Het Koetshuis. En wat De Waag betreft is het eerder zo dat de gemeente ons navolgt. Al wij schrijvers hebben, dan hebben zij dichters; wij moderne muziek, dan zij ook; wij een langwerpig affiche, zij een dito ontwerp. Ik ben voor samenwerking in plaats van con currentie".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29