flgu O O Schaken Bridge Poolse lente blijft nog uit De noodzaak ontbreekt POP Engelands hoop in bange dagen Lauwe tranen en levenslust Stille kracht teloor gegaan Zanger blijkt ook componist KRUISWOORD PÖB 9 m m m A m m ZATERDAG 1 NOVEMBER 1986 PAGINA 23 Lombard 'Wings of a dove' (Rockhouse) Drie jaar geleden liep het Leids Vrijetijdscentrum nog voor geen kwart vol voor de Poolse trots Lombard. De thuisblijvers had den evenwel het grootste gelijk van de wereld, want de meest po pulaire popgroep uit het Oost blok verveelde de nieuwsgierige muziekliefhebbers met achter haalde symfonische hardrock Gelukkig meldde manager Piotr Niewiarowsky destijds dat de Poolse variant op Doe Maar (wat de populariteit in eigen land be treft) geen Westerse roem na streefde en dat de Nederlandse toernee slechts als éénmalige vakantietrip werd beschouwd. Maar drie jaar later blijkt Lom bard een heel andere koers te va ren. Dankzij de 'ontwikkelings hulp' van het in Nieuwkoop ge vestigde platenmaatschappijtje Rockhouse, dat in de persoon van Aad Troost een heuse agent in Warschau heeft zitten, zijn acht nummers van het trio in het Engels vertaald en met het Pool se liefdesliedje Wstega M. op de plaat gezet. De hernieuwde kennismaking met zangeres Malgorzata Ostrowska en componist Grze- gorz Strozniak levert slechts de constatering op dat de muziek van Lombard wat moderner is geworden, maar Westerse oren zeker niet zal doen spitsen. Hoe wel het bewonderenswaardige initiatief van Rockhouse een sen sationeel vervolg zal krijgen op de buis, voor Ostrowska schijnt namelijk een rol in Miami Vice te zijn weggelegd, lijkt een Poolse poplente in het Westen uitgeslo ten. Daar zullen zelfs Crockett en Tubbs niet voor kunnen zorgen JV The Pretenders 'Get Close' (WEA) Je zal ze de kost moeten geven: de bands die met hun debuut plaat meteen het hoogtepunt in hun carrière bereiken. The Pre tenders is daarvan een voorbeeld bij uitstek. Het debuut was fan tastisch en stond bol van de spanning. Maar daarna gleed Chrissie Hynde steeds verder weg: allerlei bezettingswisselin gen, twee zeer wisselvallige pla ten, een zeperig duet met UB40. een relatie met Jim Kerr van de Simple Minds. Hem verdenk ik ervan dat hij de laatste restjes ve nijn uit de muziek van z'n Chris sie heeft weggeglimlacht. Wat blijft er over voor 'Get Clo se'? Bitter weinig helaas. Chris sie Hynde heeft nog steeds een verleidelijke stem met veel nuan ces en een gouden pennetje voor popnummers, die raak je niet zo maar kwijt. Luister maar naar 'Don't get me wrong' of 'Tradi tion of love'. Maar de innerlijke noodzaak is helemaal zoek. Dus wat krijg je? In holle kelderge welven opgenomen drumklap pen, gelikte synthesizer-partijen van Bernie Worrell, die de Tal king Heads ook al zo n bijsmaak je gaf. een flirt met funk. een suf fige ballad. Het droge, agressieve geluid van de vroegere Preten ders is vervangen door zo'n aan het huidige tijdsgewricht aange paste produktie. waarin geen sprankje leven meer zit. Alleen gitarist Robbie Mcintosh - over gebleven uit de tweede bezetting van de band - haalt soms nog anarchistisch uit. AK bijdragen: Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser The The Nu vrijwel de gehele Engelse popscene in een crisis verkeert waarvan de meest in het oog springende kenmerken pathos, gebrek aan agressie en eenvor migheid zijn, is 'Infected' een uit stekend anti-serum. Er zijn na tuurlijk meer Britse popmuzi kanten die zich aan dat ziekte beeld onttrekken, maar die be wegen zich veelal in de marge. Terwijl Matt Johnson, alias The The. in staat mag worden geacht een breed publiek te bereiken. 'Soul Mining' werd nog geken merkt door een merkwaardig contrast tussen de vileine tek sten en de verleidelijke muziek. Drie jaar hebben we moeten wachten op de opvolger. Niet vergeefs. Op 'Infected' is dat con trast omgevormd tot een weder zijdse versterking. De intensiteit is gebleven, maar wordt met veel zwaardere middelen bereikt. Een fanatiek, bijna industrieel drum geluid, afgemeten arrangemen ten voor toetsen en gitaren, felle blazers en soms zelfs dameskooi - tjes. Matt Johnson heeft zich geen enkele beperking gesteld, maar alles gebruikt wat hem ten dienste kon staan, van strijkers tot straatlawaai. Met zijn stem doet hij wat in zijn vermogen ligt. Het wezenloos mooie 'Heart land' is met 'Desire' nog een ta melijk traditioneel nummer, maar de gefluisterde agressie in 'Sweet bird of truth' of het jagen de tempo van 'Mercy Beat' gaan weer een stap verder. 'Slow trains of dawn' kan zo de disco Kortom: een uitgesproken plaat van een ouderwets goede songschrijver. die de moderne techniek creatief naar zijn hand weet te zetten. Aan 'Infected' zul je niet na twee keer draaien ge wend zijn. maar je kunt er lang mee vooruit. En heb je de mu ziek te pakken, dan vormen de teksten een volgende uitdaging. AK This Mortal Coil Voix Bulgares This Mortal Coil: 'Filigree Shadow' (4AD/Megadisc) Le mystère des voix Bulgares (4AD) Het is weer herfst, tranen met tuiten. En alsof dat nog niet droef genoeg stemt, is er een nieuwe plaat van This Mortal Coil. Een dubbel-LP maar liefst, dus vier kanten treurnis. In de ij le stemmen sluimert weer een snik. de strijkers zijn haast vloei baar van Weltschmerz. Engeland is verzonken in mist en roet. The Cocteau Twins zijn met dit soort muziek begonnen en heb ben inmiddels een grote schare navolgers gekregen, die waarachtig niet allemaal even origineel zijn. De meesten van hen hebben onderdak gevonden bij het Engelse label 4AD. Vorig jaar bracht platenbaas Ivo zijn artiestenstal samen voor een ge meenschappelijk project: This Mortal Coil. Die eerste plaat be vatte in de vorm van covers van songs van Tim Buckley een paar prachtige momenten. Op dit vervolg doen weer tal van muzikanten mee - onder wie onze eigen Richenel - maar het centrale duo van de Cocteau Twins heeft afgehaakt. Ruim de helft van de nummers zijn covers, variërend van andermaal Buckley tot Van Morrison en Da vid Byrne. De rest is zelfgeschre ven, en draagt titels als 'Menis cus' of 'Tarantula'. Een enkel nummer, zoals 'Alone', 'Drugs' of 'At first, and then' springt eruit, de rest is een verzameling simpe le melodietjes, tot bombast opge blazen. De een vindt het majes tueus, wat mij betreft riekt het naar een maniertje. Veel interessanter is de plaat 'Les voix de Bulgarie', die enige tijd geleden bij 4AD verscheen. Een verzameling door een Fran se musicoloog gemaakte opna men van Bulgaarse vrouwenko ren. Ongeschoolde stemmen, die liederen zingen waarin invloe den van drie culturen zijn te her kennen: de islamitische, de Grieks-orthodoxe en de eigen cultuur van de Balkanvolken. De zang is meerstemmig op een ons vreemd in de oren klinkende ma nier. De krachtige stemmen bui telen over elkaar heen van puur plezier in het zingen. Je zou er bijna pastorale neigingen van krijgen. Dat steekt schril af tegen het gekunstelde leed van This Mortal Coil. AK New Order 'Brotherhood' (Factory) Hypnose door repetitie. Dat is de grote, stille kracht geweest van New Order-muziek tot op he den. Hoewel de vier muzikanten uit Manchester zeker niet tot gro te instrumentalisten/componis ten mogen worden gerekend, slaagden zij er toch in fraaie al bums te vervaardigen met inge togen, onheilszwangere muziek. Tussen de pareltjes zaten altijd van die lullige, ultra-eenvoudige discostampertjes. Voor het con trast en de verwarring zullen we maar zeggen. Op 'Brotherhood' komt er in een te groot aantal gevallen niets of in elk geval weinig terecht van de stille kracht van New Order. In de Londense Jam studios is er weer van alles aan gedaan om die kracht op te roepen maar het is niet gelukt. Met als gevolg dat nu wel heel erg duidelijk is te horen dat de drummer niet echt veel meer in zijn mars heeft dan de trommelaar van de plaatselijke fanfare, de toetsenman niet ver der is gekomen dan wat grond beginselen en de gitariste elke virtuositeit mist. De hypnose door repetitie is niet meer. Gekomen is de erger nis, vooral op die momenten waarop heel duidelijk is dat New Order ook zichzelf nog eens her haalt. WK Paul Young 'Between two fires' "De beste vocalist van dit mo ment", fluisterden commentato ren, kenners en zijn collega's eer biedig toen Paul Young vorig jaar zomer zijn opwachting maakte tijdens het Live Aid-fes tival. Hij had toen pas twee. zo wel artistiek als commercieel be schouwd, geslaagde platen op zijn naam staan. De rij single-hits was aanzienlijk langer. Op zijn derde elpee prijken an dermaal enorme hitkandidaten. Tien nieuwe nummers staan er op, voor het leeuwedeel door Young en zijn companen gecom poneerd. Young 'covert' steeds minder. Van die tien zijn er ne gen midden in de roos. Alleen bij het kant 1 afsluitende 'Wasting my time' bleef ik in mijn luister fauteuil hangen. In de andere ge vallen veerde ik voortdurend op. Het gemak waarmee Young ij- zersterke melodieën uit zijn mouw schudt is bijna verbazing wekkend te noemen. Behalve een groot zanger toont hij zich ook meer en meer een groot com ponist. Zijn band steekt in topvorm. Het melodieuze en ongewone basspel van de boomlange Pino Palladino is zelfs gewaagd te noemen. Voor het 'slagwerk is een beroep gedaan op David Pal mer die garant staat voor spette rende drumbreaks. Vooral bij 'Wonderland' hakt hij er stevig In vergelijking met de vorige twee platen is 'Between to fires' wat potiger. De uptempo-stuk- ken zijn groter in aantal dan de ballads. Ook tekstueel gezien maakt Young vorderingen. Toch hoeven ze volgende keer niet zo netjes te zijn. Blijft nog over de hoes: het minst geslaagde onder deel van dit prima album. Ook de hoezen van de vorige twee platen waren ronduit slecht. Dat zou er op kunnen wijzen dat de marke- ting-lieden achter Young nog al tijd geen passend imago voor hem hebben uitgedokterd. WK Horizontaal: 1. drietal, 5. on geluk, 8 schouderblok, 10. li chaamsvocht, 12. Sp. ex-ko- ningin, 14. deel v.e. schip, 15. holte i.e. muur, 17 gezicht. 19. ongeluksgodin, 21. onder gang, 23. beer, 25. familielid, 27 oorzaak, 30 roem, 32. her stelling, 33. lastdier, 36 spoel. 38. meetkundige figuur, 42. Europeaan, 44. draagstuk. 45. alc. drank. 46. gevangenis (barg.). 47. hevig. zeer. 49. bid (lat.). 53. nieuwerwets. 55. boom, 57. boom. 58. asvaas. 60. vloerbedekking, 61. niet verstandig, 62. vak, tijdperk, 63. rang in schouwburg. Verticaal: 1. losgegane ste ken, 2. steltloper, 3. boom, 4. telwoord, 6. Eminentie, 7. adellijke titel, 8. tentwagen voor groot gezelschap, 9. be ginsel. 11. projektieplaatje, 13. nummer, 16. optocht. 18. grillig, onregelmatig. 20. raamscherm, 22. vr. munt, 24. opp. maat. 26. gedenkboek, 28. (gedroogde) vrucht, 29. fa milielid, 31. sprookjesfiguur, 34. sneeuwschaats. 35. hemd (Eng.), 37. stremsel, 38. vier kant, 40 afslagplaats bij golf, 41. zoen, 43. meid, 48. beroep, 50. droogoven, 51. "ik ver bied", 52. bedrijf i.e. toneel stuk, 54. bijwoord, 56. vloei baar voedsel, 57. hakwerk- tuig, 59. op dit moment. De prijs van 25,- werd toege kend aan E. Zwart-de la Rie, Pres. Kennedylaan 252, 2343 GX Oegstgeest De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen onder vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Uil het thematoernooi van de Utrechtse schaakvereniging had u van mij nog het verdere ver loop in de partij tussen Jan Veer man en Maarten Etmans tegoed. Zie daartoe allereerst de dia gramstelling van vorige week. Vanuit deze positie na de 16de zet van wit. trok Etmans zijn lo per van e6 naar d7 terug. Na 17. e4-e5 volgde het nieuwtje Ld7- e6. De reaktie van Veerman Ld3- e4 sorteerde niet het gewenste ef- fekt. Het door Nunn tegen De Jong gespeelde alternatief Pe2-f4 zette daarentegen duidelijk meer zoden aan de dijk. Le4 biedt zwart de kans de kwaliteit tegen behoorlijk spel terug te offeren. Een gelegenheid overigens, die Etmans op zijn beurt onbenut laat. Na de tekstzet speelde zwart 18...f7-f5, gevolgd door het logi sche 19. Le3-h6 (Pe2-f4 of d5-d4 kwamen overigens eveneens sterk in aanmerking). Met het daaropvolgende 19...Tf8-e8 gaat de kans om middels 19....Lxd5 de kwaliteit terug te offeren (De penning 20 Tbl-dl is vanwege 20....e7-e6 niet echt vervelend), voor zwart teloor. Nu volgde als nog 20 Pe2-f4; f5xLe4, 21. 13xe4; b7-b5 (uiteraard kan zwart zijn loper op e6 niet verroeren, want dan is e5-e6 dodelijk), 22. Tblx- b5; Pa5-c4, 23. Pf4xLe6; Dd8-d7, 24. Tb5-c5. Hier vormt het op het eerste gezicht niet zo logische 24. (Diagram). Casaril-Gantwarg. 1.32-38 18-23 38-32-12-18 31-27 7- 12 43-38 20-24 49-43 14-20 6.37-31 10-14 41-37 1-7. Zo zijn er al hon derden partijen gespeeld en zul len er ongetwijfeld nog gespeeld worden. 34-29 23x34 40x29 20-25 29x20 15x24 11.27-22 18x27 31x22 5-10 44-40 10-15 40-34 14-20 45-40 16.50-45? Een elementaire fout beter was 46-41 24-30! 35x24 19- x30 46-41. Ook 33-29 had geen uitkomst geboden: 30-35 38-33 35x44 39x50 12-18 43-38 18x27 37- 31 7-12 31x22 12-18 42-37 18x27 37-31 13-19 31x22 20-24 29x20 15- x24 en de dreiging 25-30 24-30 19- 23! beslist. 46-41 13-19 40-35. De enige die de dreiging 30-35 pa reert. 8-13 35x24 20x40 21.45x34 19-24 34-29 13-19 29x20 15x24 39- 34 25-30 34x25 24-30 25x34 19-23 28x19 17x30 en nadat zwart schijf 19 gewonnen had was de rest kinderspel. De volgende die ik u wil laten zien is een partij welk spelsys teem men vrijwel nooit tegen komt. Scholma-Valneris. 1.33-28 20 25 39-33 14-20 44-39 10-14 31-26 5 10 36-31 20-24 6.50-44 18-23 41-36 12-18 46-41 7-12 31-27 1-7 36-31 15 20 11.41-36 10-15 47-41 17-21 26 xl7 11x22 28x17 12x21 34-29 23 Tijdens het WK werden vele dui zenden spellen gespeeld en met zoveel goede spelers bij elkaar viel er uiteraard veel fraais te be leven. Twee van die spellen vor men het menu van deze week. B 9AB75 08 6 5 A 10 7 6 5 H87 N AV65432 C? H 10 9 f C= V 8 6 3 O 9 3 2 W0O4 A HB43 Z 9 10 9 <2 4 2 O AHV1 V 8 2 10 7 Noord, allen. Aan veel tafels opende oost in de tweede hand met 3 Sch. gevolgd door pas-pas doublet. Zuid besloot daarop de bieding met 5 Ru. West kwam uit met schoppen voor oosts aas -en met de dreigende lange kla- verkleur op tafel is hartennaspel min of meer verplicht. Doet oost dat niet, dan krijgt de leider de tijd om de klaverkleur te ontwik kelen en wordt het contract ge maakt. Troef na b.v. is voor het aas, gevolgd door KI V-heer-aas. Zuid gaat met troef terug naar de Zowel in de Bondsrepubliek als in West-Berlijn staan, zoals we medio mei al uitvoerig hebben aangekondigd, de permanente series "Industrie en techniek" en "Burchten en sloten" op Het punt geleidelijk aan plaats te ma ken voor twee nieuwe series, die als thema hebben "Frauen der deutschen Geschichte" en "Be zienswaardigheden". Voor de "industrie"-serie is het op 13 no vember al zo ver. Dan zullen de eerste twee zegels verschijnen gewijd aan vrouwen die op poli tiek, sociaal, wetenschappelijk of cultureel gebied een belangrijk stempel hebben gedrukt op de Duitse geschiedenis. De eerste zegel in de reeks, in de waarde van 50 pfennig, draagt het portret van Christine Teusch (1888-1968), die als eerste vrouw een ministersambt bekleedde en in 1Ö47 minister van cultuur werd in de deelstaat Nordrhein- Westfalen. Op een zegel van 80 pfennig een portret van de bekendste door Ruud Dobbelaar a2-a4 een sterk alternatief. Wit handhaaft zijn toren op de b-lijn en heeft via de dreiging Pe6-c5- a6 en e5-e6 een handvol denbeel- dige granaten op zak, die de zwarte veste als een zeepbel uit elkaar kunnen doen spatten. Met 24. Tc5 ziet het er allemaal wat minder rampzalig voor zwart uit. maar de schijn bedreigt op- 24....Te8-c8. Zie diagram. Deze zet speelt wit volledig in de kaart, via 25. Tc5xPc4 heeft hij i winnend offer op een presenteerblaadje aangebo den gekregen. Op 25....Tc8xTc4 zou 26. Pe6-c5 volgen en dient zwart in elk geval de dame te ge ven om mat te vermijden. 25. Dal-c3? Niet gezien dus, maar ook een zet als 25. Pe6-f8 was nog altijd beter geweest dan het in de partij gespeelde. Nu krijgt zwart langzaam maar zeker reële winst kansen, zou het nieuwtje dan toch nog effekt sorteren? 25....Dd7-a4, 26. Pe6-c7; Da4-dl schaak, 27. Kgl-f2; Tc8-f8 schaak, 28. Kf2-g3; Ddl-h5, 29. Lh6xTf8. Met behulp van enkele handige manoeuvres is het nu zwart die alle troeven in handen heeft. 29Dh5-g5 schaak, ge volgd door 30. Kg3-f2, Ta8xLf8 schaak doet van de witte veste niet veel anders dan een ruïne overblijven. Etmans raakt op dit cruciale moment het spoor ech ter op zijn beurt weer bijster: 29- ...Ta8xLf8(?). 30. Pc7-e6; g6-g5. Zwart hoopt een matnet te kun nen spinnen, maar dat feest gaat niet door: 31. h2-h3 en de witte koning heeft een ontsnappings route. 31...Pc4-b6, 32. Pe6xTf8; Pb6-a4, 33. Dc3-f3; Dh5-h4 schaak, 34. Kg3-h2; Pa4xc5, 35. Pf8-e6; Pc5-d7, 36. Df3-f5; a7-a5, 37. Pe6xg5; Dh4-h5, 38. Df5-e6 schaak; Kg8-f8, 39. Pg5-f3; Kf8- e8, 40. g2-g4: Dh5-g6, 41. De6xg6; h7xg6, 42. Kh2-g3 en zwart gaf op. door Hans Vermin x34 16.40x29 21-26 27-22 18x27 31x22 7-11 36-31!? 19-23! 28x18 24-30 21.35x24 20x29 33x24 8-12 18x7 13-19 24x13 9x47 7-1 11-17 26.1-40 14-19 39-34 47-36. Met 25- 30 en 19-23 kan zwart de witte dam onschadelijk maken in dat geval echter wordt het na 39-34 snel remise. Zwart wil echter meer, 44-39 19-23 40-44 36-9 44-50 17-21 39-33. Met 49-44 had wit kunnen verhinderen dat de witte dam af wordt genomen zwart gaat dan echter met 21-27 32x21 16x27 strategisch verder. En dat lijkt heel gunstig voor zwart 25- 30. Gezien het vervolg had zwart hier wellicht toch voor 21-27x27 moeten kiezen 34x25 23-29 33x24 21-27 32x21 26x17 50x11 6x17 37- 32 9-14 42-37 14-5 25-20! 4-10? De ze ziet er Wat gevaarlijk uit om dat de dam nu weliswaar be schermd is maar niet erg actief is. M.i. is het nu wit die naar de winst moet zoeken. 32-28 3-9 38- 32 2-8 41.43-39 8-13 39-34 13-18 34- 29 18-22 20-14 10x30 28-23 5x23 32x23 16-21 49-43 21-27 43-38 17- 21 48-43 9-14 43-39 30-35 51.29-24 en na deze vreemde partij werd tot remise besloten. door Ton Schipperheyn hand en speelt weer klaveren; west maakt de boer en is verder machteloos. De Engelse Sally Horton maakte op deze manier haar contract. De Nederlandse dames presteer den voortreffelijk, met name in de herkansing van het viertallen- toernooi, waarbij ze zich moeite loos handhaafden tussen de sterkste teams ter wereld. Tegen Israël kwam dit spel op tafel: 5 08 7 2 OAB97 6 2 B 8 6 AB8732 N *10 94 9H103 ui r, CA965 OIO w u 054 *H 9 4 Z 107 3 2 Bep Vriend stond aan het roer in 3 SA, waartegen west (David Bir- man) uitkwam met een kleine schoppen, voor 9 en vrouw. Bep incasseerde nu al haar ruiten, hetgeen leidde tot: - <3? 8 7 2 O - B 86 AB8 N 4 C>H H 9 Z 10 732 AV5 Oost had Ha A sec gezet, na de kleur te hebben aangeseind; west had daarop Ha H ook sec gezet. Zuid wilde niet achterblij ven, zodat ook de derde harten- honneur sec zat. In de diagram positie speelde zuid harten en dat creëerde een leuke situatie. Oost kwam aan slag (met 20 roem zouden de klaverjassers zeggen) en speelde schoppen. West kon nog drie slagen in die kleur meenemen, maar moest vervolgens in zuids klavervork spelen. pianiste uit de vorige eeuw, Clara Schumann (1819-1896). Vanaf 1840 was ze met Robert Schu mann getrouwd. Alle waarden zullen zowel met de aanduiding "Deutsche Bun- despost" en "Deutsche Bundes- post Berlin" verschijnen. IERLAND - De Ierse lucht vaartmaatschappij Aer Lingus viert dit jaar haar 50-jarig be staan. Dit feit werd op 27 mei postaal herdacht met de uitgifte van twee herdenkingszegels: 28p-zegel, een Boeing 747 en op een 46p-zegel staat het eerste lijnvliegtuig van Aer Lingus, de Iolar (1936). Eveneens op 27 mei verscheen een serie "waterwegen in Ier land": 24p, Grand Canal bij Ro- bertstown: 28p, meer in hel graafschap Mayo en 30p, de Shannon. Op 10 juli werden twee maritie me emissies uitgebracht. Met twee zegels wordt het 150-jarig bestaan van de Brits-Ierse Stoompakketvaartmaatschappij herdacht: 24p, het stoomschip "Severn" en het moderne passa gierschip "Leinster" zien we op een 28p-zegel. De andere twee zegels memo reren het 200-jarig bestaan van het Ierse vuurtoren wezen: 24p, de vuurtoren van Kish en 30p, de vuurtoren van Fastnet. De volgende Ierse emissie da teert van 21 augustus, vijf zegels: 30 en 46p, het "jaar van de vre de". Dan vraagt een 24p-zegel aandacht voor het 100-jarig be staan van het Ierse werkgevers verbond. Vervolgens is een zegel van 28 pence gewijd aan vrou wen in het bedrijfsleven en de maatschappij en tot slot nog een 28p-zegel met daarop een portret van de staatsman Arthur Grif fith.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23