Schaken
Dammen
KRYPTOGRAM
QPLOSSING
ZATERDAG 25 OKTOBER 1986
EXTRA
PAGINA 31
JAZZ
bijdragen: Ken Vos
Miles Davis
Een modieuze
teleurstelling
Dit jaar is hij zestig geworden,
maar de bekendste en invloed
rijkste trompettist sinds Louis
Armstrong, Miles Davis, voelt
zich niet te oud om een nieuwe
weg in te slaan. Op zichzelf niets
bijzonders voor de wispelturige
Miles, die met de regelmaat van
de klok uitroept dat de jazz dood
is, maar deze keer zou het best
een een creatief gezien doodlo
pend zijstraatje kunnen zijn. Wat
is namelijk het geval? De ergste
vermoedens sinds het middel
matige optreden op het North
Sea Jazz Festival worden met de
ze plaat bewaarheid. De vroeger
zo moeilijk benaderbare man is
na zijn comeback van '81 langza
merhand zo aimabel geworden,
dat hij er zijn hand niet voor om
draait om het een zo breed moge
lijk publiek naar de zin te maken
en in de platenbusiness betekent
dat een poppubliek.
De laatste tijd nam hij succes
nummers van Cindy Lauper en
Michael Jackson in zijn repertoi
re op, maar wist er met zijn
prachtige trompetspel iets bij
zonders van te maken. Was zijn
laatste plaat 'You're under Ar
rest' nog een relatief hoogtepunt,
'Tutu', voor Warner Bros. ge
maakt na een bijna 30-jarige ver
bintenis met CBS, is gewoon een
teleurstelling. De hoes zal de ge
schiedenis ingaan ais een klas
siek ontwerp, de muziek mis
schien wel als ontworpen geluid,
maar zeker niet klassiek. Want
wat heeft de modieus getitelde
plaat te bieden? Laag overvlie
gende synthesizers en elektro
nisch bewerkte slagwerkgelui
den, zoals we die in de achterlijk
ste discotheek kunnen horen.
Gemakkelijk in het gehoor lig
gende thema's moeten ook een
niet erg avontuurlijk ingesteld
popliefhebber aan kunnen spre
ken en daarvoor hoef je geen
moeilijk klinkende improvisa
ties of interessante ritmische
overgangen te bedenken.
Is er behalve de prachtige hoes
niets goeds aan de plaat? Jawel,
technisch is hij piekfijn in orde
en dan is er het prachtige trom
pet geluid van Miles...
Pierre Dórge New
Jungle Orchestra
Bijna perfecte
wereldreis
'Even the Moon Is Dancing'
(Steeple Chase (CD) SCCD-
31208, LP: SCS-1208. 30 juli
1985).
Deze plaat heb ik in een periode
van een maand ongeveer drie
keer per week beluisterd. Mocht
dat u niet overtuigen dan wijs ik
erop dat de plaat in CD-vorm te
gen de zeventig minuten muziek
bevat. Dórges New Jungle Or
chestra bestaat in zijn vaste kern
uit Deense musici die om duiste
re redenen kennelijk nooit de
verdiende aandacht buiten eigen
regio hebben gekregen. Van de
Denen is alt- en tenorsaxofonist
John Tchicai verreweg de be
kendste, een veelzijdige artiest.
die onder andere op de histori
sche 'Ascension'-opnamen van
John Coltrane meespeelt. Tchi
cai heeft gitarist Dórge een tijd
lang onder zijn hoede gehad. Na
deze periode is Dórge uitge
groeid tot een volwaardig leider
van eerst een kleine, daarna een
zeer grote band, huidige orkest.
Dórge heeft bovendien een ge
zonde belangstelling voor niet-
westerse, vooral Westafrikaanse
muziek, met daarnaast een goede
beheersing van zijn instrument.
Het resultaat mag zeker ge
hoord worden. De plaat is een
soort jazz-wereldreis, volledig
overtuigend in de arrangemen
ten, waarin instrumenten als
(kijk in uw encyclopedie) tara-
got, zurna, kalimba (mbira),
ballophon, caxixi, Afrikaanse
hoorn en trommen, waarop ook
nog behoorlijk op wordt geso
leerd. Van Ellington's 'The Moo-
che' in authentiek klinkend ar
rangement met vrije soli tot
avant-garde afro-jazz in het titel
nummer, met daartussen Skan-
dinavische cool, ballads en Afri
kaanse dansmuziek wordt de
aandacht volledig vastgehouden.
Voeg daarbij een goede hoes
tekst, zeer goede digitale opna
me en mixing en de plaat is bijna
perfect. De CD bevat een extra1
ten, dat zeer de moeite waard is.
Rob van den Broeck
Cedar Walton
Trio met piano
is vak apart
Rob. van den Broeck Trio: 'Hea
vy Duty' (Timeless SJP 220.
1984). Cedar Walton/David Wil
liams/Billy Higgins: 'Cedar
Walton' (Timeless SJP 223. 19
april 1985).
Het piano trio met bas en drums
is in de jazz een vak apart. In de
V.S., als het even tegenzit, moet
je bereid zijn om in een restau
rant vol ongeïnteresseerde en
luidruchtig dinerende mensen
spelen om aan de kost te komen.
Soms moet zo'n trio volkomen
onvoorbereid een blazer begelei
den, terugvallend op een gede
gen kennis van jazz standards.
De grote meesters van dat vak
zijn in de bop ongetwijfeld Hank
Jones en Tommy Flanagan, de
laatste tijd vooral ook Kenny
Barron. Zowel Cedar Walton als
de Nederlander Rob van den
Broeck zijn pianisten van for
maat met een grote ervaring.
Van den Broeck (1940) is te
vens grafisch ontwerper en foto
graaf en ontwierp de aardige
hoes van zijn plaat. Hij speelt he
laas veel meer in de Bondsrepu
bliek dan in eigen land met sterk
op Coltrane geïnspireerde saxo
fonisten als Alan Skidmore, Wil
ton Gayner en Gerd Dudek. In
Nederland is hij vooral bekend
als lid van Free Fair met onder
meer Dick Vennik, die ook een
Coltrane-volgeling is. Wie Coltra
ne zegt, zegt ook McCoy Tyher,
en inderdaad lijkt Van den
Broeck het meest beïnvloed door
deze pianist. Van Tyner heeft hij
het forse akkoordenwerk en de
neiging tot overdreven drama
tiek, die de piano wel een breed
en dynamisch geluid geven. Het
enige wat de pianist van de Ame
rikaanse klavierleeuw mist, is de
lichte swing in de rechterhand
die de laatste bezit, zodat zo en
nu dan de luisteraar het gevoel
bekruipt dat er wat aan verfij
ning ontbreekt.
Bassist Harry Emmery is een
uitstekend begeleider met zijn
lichte, swingende toon en vult de
af en toe wat erg stevig slaande
Tony Levin zeer goed aan. Dank
zij de goede composities, één van
Tyner en Chick Corea, de rest
van de leider, is het een zeer ple
zierige plaat geworden. De hoes
vermeldt aan de achterzijde: 'Re
corded on tour in Germany',
maar het z(jn gewoon goede stu-
Cedar Walton (1934) heeft een
bijna onovertroffen slagwerker
in de gelederen van zijn trio: Bil
ly Higgins. Deze drummer moet
welhaast de droom van elke pia
nist zijn, want hij heeft een ge
weldige timing, een uitstekend
gestemd drumstel en speelt
nooit te hard.
Ook op deze opname kan men
genieten van zijn prachtige bek-
kenwerk, het resultaat van een
grondige kennis van zijn instru
mentarium. Higgins trekt zo erg
de aandacht, dat het spel van Da
vid Williams nauwelijks opvalt,
behalve dan door zijn evenwich
tige zware toon.
De hele plaat is tamelijk licht
verteerbaar, vooral doordat Wal
ton zelf een speelwijze aan de
dag legt, die niet zwaar op de
maag ligt. Simpele, precies ge
plaatste begeleiding met de lin
kerhand, tegenover heldere en-
kelnootsloopjes in de soli met de
rechterhand. Walton valt op door
zijn bijna als vanzelfsprekend
klinkend gevoel voor ritme. De
goed opgenomen plaat is bij wij
ze van prettige uitzondering
voorzien van een informatieve
hoestekts.
Leo Smith
Trompet in de
dienst van Jah
'Human Rights' (Gramm/Kabell
24. 22 september 1982, 29 sep
tember 1984,18 maart en 6 okto
ber 1985).
Voor wie enigszins op de hoogte
is van Leo Smiths muzikale
voorgeschiedenis, zal deze pro-
duktie een bijzondere verrassing
zijn. Lèo Smith, in de eerste
plaats een geweldige trompettist,
is vooral bekend als een uitge
sproken avant-gardist met een
wat intellectualistische inslag.
Hij heeft onder meer prachtige
platen uitgebracht op zijn eigen
label Kabell, waar de honden
geen droog brood van lusten.
Technisch gezien moet hij gere
kend worden tot de absolute top
der trompettisten; ik schat hem
hoger in dan een Miles Davis of
een Lester Bowie in dat opzicht.
Deze IJslandse plaats is sa
mengesteld uit opnamen in Ja
pan, IJsland 'en de V.S.
Het bijzondere ervan zit hem
in het feit dat hij in twee totaal
verschillende delen uiteenvalt.
Op kant een zijn vriendelijke
deuntjes met een sterke reggae-
inslag te horen, waarin Smith
met zang en voordracht zijn lief
de voor Jah bekent. De teksten
zijn dan ook voor hen, die Rasta-
fari niet volgen, volkomen onin
teressant. Op twee nummers spe
len gitarist James Emery en
drummer Thurman Barker mee,
zodat een zekere muzikale inte
griteit is gewaarborgd.
Kant twee bevat
van bijna 30 minuten, live in To
kyo opgenomen, dat nog iets van
de bekende Smith laat horen in
zijn hoedanigheid van vrij im
proviserende artiest. Het is ook
het hoogtepunt van de plaat, met
prachtige interacties met koto's
(Tadao Sawai), bas en tuba (Peter
Kowald) en drums (Günter Som-
mer). Afgezien van de naïeve tek
sten een uitstekende plaat voor
de ruimdenkende muzieklief
hebber; dat lange nummer heet
niet voor niets 'Human Rights
World Music'.
Horizontaal:
7. Lekker ergens in Noord-
Holland in de winter. 8. In
strument dat hoofdzakelijk
gebruikt wordt om op tafel te
deponeren? 't Is altijd nog
goed voor eieren. 13. Een Ne
derlands meisje opent hem in
Engeland. 14. Een lichaams
deel vermindert door zware
vermoeidheid. 15. Er woont
een verdraaid slechte meid in
die plaats. 16. Getril kwam
over haar. 17. Nadat je begon
nen bent bij het slot van 14.
eindig je hier. 20. Voordat je
gast komt, moet je hem eerst
uit de zwarte massa trekken.
21. Van meet af bent u er in
met de honden. 22. En, Frans,
voor de grap steek je hem in
je zak. 27. Lekker, zegt hij, als
er vaak een oude aan vooraf
gaat. 28. De geschiedenis van
de jongen aan je boezem.
Verticaal:
1. Dat krijg je als twee nul
len tot één worden. 2. Zo vlug
kan het gaan voor 9. 3. Wij
staan voor de boom met een
kind alleen. 4. Breekbaar
beetje paard. 5. Tanden op el-
kaar voor de kou om de hele
boel niet te laat te laten be
ginnen. 6. Klein spul, vrouw,
in de vogelwereld. 9. Al gauw
een eind over water tijdens
de wedstrijd. 10. Roer
zuidelijk van Brussel zout
door elkaar. 11. Dia van de fa
milie? Het lijkt er op. 12. Dat
moet u niet doen, berusten.
18. Opgedragen en gerepa
reerd. 19. Deze rendieren ko
men hier nog wel voor. 23.
Roep op voetbalveld. 24. En
dit is dan die massa uit 20.25.
Als 23 geroepen wordt zit 'ie
hierin. 26. Loopvoertuig,
klaar om te eten.
De Prijs van 25,- werdjoege-
kend aan Mevr. J. Hoogeveen,
Paramaribohof 33, 2315 VW Lei
den
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
Vorige week eindigde ik deze ru
briek met de onderstaande dia
gramstelling, die als één van de
uitgangspunten diende in het
Utrechte Cap-Gemini thematoer-
nooi. Ter herinnering, de stelling
ontstaat na de zetten: 1 d2-d4;P-
g8-f6, 2 c2-c4;g7-g6, 3 Pbl-c3;d7-
d5, 4 c4xd5;Pf6xd5, 5 e2-e4;P-
d5xc3,6 b2xc3;Lf8-g7,7 Lfl-c4;0-
0, 8 Pgl-e2;Lc7-c5, 9 0-0;Pb8-c6,
10 Lcl-e3;Lc8-g4, 11 f2-f3;c5xd4,
12 c3xd4;Pc6-a5, 13 Lc4-d3;Lg4-
e6, 14 d4-d5;Lg7xTal, 15 Dd8x-
Lal;f7-f6, 16 Tfl-bl.
Het betreft de nieuwste mode
in de Grunfeld-Indische verdedi
ging. Wit offert een kwaliteit,
maar krijgt daarvoor in de plaats
wel uitstekende aanvalskansen.
Een thematisch offer ook, want
het gemis van de verdedigende
functie van de loper op g7 tegen
de dreiging van loper h6 doet
zich in dit soort stellingen vaak
goed voelen. Onmiddellijk 16
Lcl-h6 in plaats van het subtiele
re Tfl-bl komt om die reden in
deze positie dan ook zeker in
aanmerking. Het voordeel van de
zet Tbl is echter, dat het onder
meer de voorbereidende zet
17....a7-a6 verhindert. Er volgt
dan immers 18 Le3-b6.
In de uitgangspositie heeft
zwart diverse mogelijkheden. De
terugtocht van de loper naar f7 of
d7 is het meest gebruikelijk*
maar Jan Timman liet in dit toer
nooi zien, dat de torenzet f8-e8
O
In de Sowjet-Unie begint het zo
langzamerhand traditie te wor
den om elk jaar een Internatio
naal damtoernooi te organiseren
met een zeer sterke Russische
bezetting. Zo ook dit jaar in
Minsk.
Ik begin maar met de uitslag:
1. Korenevski 23 punten (303
S.B.) uit 15 wedstrijden, 2. Belja-
kin 23 p. (293 S.B.), 3/4 Valneris
en Misjtsjanski 22 p.
Van Hollandse zijde deden Je
roen Goudt en Auke Scholma
mee. In de eindrangschikking
werden ze respectievelijk zeven
de en negende van de 16 deelne
mers.
Zeer opvallend was dat de we
reldkampioen Anatoli Gantwarg
maar liefst 4 partijen verloor en
slechts zesde werd. Eigenlijk een
wereldkampioen onwaardig. Al
staat daar tegenover dat hij de
meeste winstpartijen boekte en
wel negen. Tevens zocht hij in el
ke partij de complicaties op, wat
soms betekende een ietwat nade
lige stand accepteren, maar in ie
der geval een leuke partij. Eén
verliespartij is de volgende tegen
Valneris (wit).
1. 32-28 18-22 34-29 12-18 40-34
7-12 45-40 1-7 50-45 19-23 6. 28x19
Kees de Gooijer begon 11 jaar
geleden in Vlissingen met een
aantal collega-gepensioneerden,
een bridgeclubje. Allengs groei
de dat uit tot een 'herensociëteit';
dames werden alleen toegelaten
als invalster. Maar aan deze vorm
van discriminatie kwam een ein
de toen vorig jaar het ledental
wat terug liep. Dames worden
sindsdien ook toegelaten, maar
die maken daarvan voorlopig
nog een spaarzaam gebruik.
Kees de Gooyer regelt alles.
Hij is voorzitter, secretaris, pen
ningmeester en wedstrijdleider
tegelijk. Er wordt in twee groe
pen gespeeld, met wekelijks pro
motie en degradatie. De oudste
deelnemer is 93 jaar. Enkele we
ken geleden kwam het volgende
spel voor, waarbij de scorekaart
na afloop een merkwaardig beel
bood:
Zuid gever, NZ kwetsbaar.
Zuid opende altijd 2 SA, waarna
aan 7 van de 8 tafels 3 SA werd
bereikt; eenmaal bleek noord
wat bang uitgevallen en werd op
2 SA gepast. In groep, 1 (de sterk-
O
V32
10 9 4 3
O 7
VB9 64
HET JAAR - 1986 is door de
Confederatie der Brouwerijen
van België uitgeroepen tot "jaar
van het bier". Naar aanleiding
daarvan kwam de Regie op 13
oktober met een "bier"-zegel in
de waarde van 13 frank (oplage
8,1 miljoen). Op dez zegel een
glas bier, gerst en hop.
De Belgische Provinciewet en
de Provincieraden bestaan 150
jaar. Dit feit wordt op 27 oktober
postaal herdacht met een 13 fr.-
zegel (oplage 8,1 miljoen), waar
op de kaart van België en de ne
gen provincies.
Weinig mensen in ons land -
maar ook in België - weten dat
België ooit het centrum is ge
weest van een automobielindus
trie van een zeer hoge kwaliteit.
In de jaren 1900-1914 kende de
Belgische automobielindustrie
een ware bloei. In 1914 bezette
België zelfs de eerste plaats in de
internationale automobielcon
structie. De Eerste Wereldoorlog
heeft deze tak van industrie ech
ter een dodelijke slag toege
bracht.
De "Solidariteits"-serie van dit
jaar staat in het teken van deze
oude Belgische industrie. Op de
zegels, die op 3 november ver-
door
Ruud Dobbelaar
een interessant alternatief vormt.
Wij volgen de partij van de in
Leidse kringen niet onbekende
Maarten Etmans. Deze voormali
ge Philidor-speler verhuisde in
het begin van de jaren zeventig
naar Utrecht en is sindsdien lid
van de club aldaar. Tijdens het
traditionele oliebollen-snel-
schaaktoernooi van de Leidse
schaakbond houdt Etmans de
eer van Philidor nog altijd hoog.
Als mede-bedenker van de
Utrechtse toernooiopzet en voor
zitter van het organiserende co
mité, had Etmans zich als geen
ander op het gebeuren voorbe
reid. Vrouwe Fortuna bleek hem
echter weinig welgezind, reden
waarom Etmans met een be
scheiden eindklassering en een
score van xh uit 5 genoegen dien
de te nemen. Ook vanuit de hier
bij behandelde positie kreeg Et
mans met zwart spelend tegen
clubgenoot Jan Veerman volop
kansen op een positief resultaat.
Na 16....Le6-d7, 17 e4-e5, lanceer
de hij het nieuwtje 17...Le7-d6
Een idee, dat clubgenoot Tom
de Jong tegen de Engelsman
John Nunn eveneens uitprobeer
de. De zwarte lopermanoeuvre
lijkt erg paradoxaal, maar is toch
niet zo gek als hij op het eerste
gezicht wel lijkt. Immers, het ne
men door wit van de loper op e6
biedt zwart middels Dd8xLd3
winnend voordeel. Anderzijds is
echter ook de witte pion op d4
flink in het luchtledige komen te
hangen. Toch zit de zaak niet he
lemaal snor voor zwart. Nunn
antwoordde tegen De Jong na
melijk met 18 Pe2-f4 en strafte
vervolgens het op zich conse
quente 18...Le6xd5 via 19 Tbl-dl
hard af. Nieuwe analyses zullen
moeten uitmaken of de situatie
wel houdbaar is voor zwart. Voor
Maarten Etmans verliepen de za
ken na 18 Ld3-e4 in eerste instan
tie voorspoediger. Hoe, dat zal ik
u volgende week laten zien.
door
Hans Vermin
14x23 35-30 10-14 31-27 22x31 i
x27 20-25 30-24 5-10 11. 37-32 17-
21 40-35 14-19 33-28?! 19x30 28-
xl9 13x33 35x24. Een niet onbe
kende, maar toch een verrassen
de manoeuvre in deze stand.
Evenzo verrassend zijn de vol
gende 3 zettén van zwart: 9-14
16.39x28 14-20 34-29 18-23?! 29-
xl8! na 28x19 volgt nl. 11-17
(daarom moest zwart 9-14-20 spe
len i.p.v. 10-14-20) en nu b.v. 44-
40 3-9! en wit kan zich voorlopig
alleen redden met 40-34 want op
41-37 volgt 17-22 27x18 12x34! 40-
x29 9-14 en op 49-44 volgt een
voudig 9-14. 12x23 28x19 20x29
43-39 15-20, waarschijnlijk achtte
Gantwarg 3-9 39-33 9-14 33x24 14-
x23 te gevaarlijk voor zwart b.v.
44-40 8-13 40-34 en doordat 10-14
verboden is kan zwart de voor
post op 24 niet bedreigen. 21.44-
40 3-9 39-34 9-13 34x23 13x24 38-
33 7-12 42-38 24-30 26.47-42 8-13
41-37 2-8 46-41 30-35 49-44 10-14
48-43. Door deze zet lijkt zwart
"iets" te hebben, in werkelijk
heid echter heeft zwart niets, be
halve dan een mindere stand. 25-
30 31.43-39 13-19 33-28 21-26 38-33
11-17 42-38, zonder angst voor de
dam met 16-21 etc. 8-13 41-36 17-
21 36.40-34 20-25 33-29 14-20, hier
had 6-11 ongetwijfeld meer te
genstand geboden maar zwart is
hier al in grote tijdnood. 23x14
20x9 38-33 6-11 28-22 9-14 41.36-31
12-18 33-28 en zwart ging door de
vlag in een voor hem toch al ver
loren stand wat niet zo moeilijk
is om na te gaan.
door
Ton Schipperheyn
10 98765 N B4
o V7 w n AS65
O H 8 3 2 W,u O 1064
«f. 8 Z A 10 7 5
AH
C H B 2
O AVB95
H32
ste op papier) ging het contract
resp. 1, 2, 3 en eenmaal zelfs 4
down, terwijl in de tweede groep
3 SA tweemaal werd gemaakt;
een overslag prijkte eenmaal op
de kaart, terwijl 2 SA met een
overslag werd gemaakt. Hoe kon
dat allemaal?
schijnen, staan de volgende old
timers afgebeeld: 9 2 fr., Le
noir, 1863; 13 3 fr., Pipe de Tou
risme, 1911; 24 6 fr., Minerva 22
cv, 1930 en 26 6 fr., FN 8 cyl.,
1931. Tot slot: een 3,50 fr.-perma-
nente zegel van het type "vogels"
met daarop een roodborstje.
VERENIGDE NATIES - De
Postadministratie van de Ver
enigde Naties heeft op 19 sep
tember de vlaggenserie 1986 in
roulatie gebracht. Daar dit de ze
vende serie in successie is zijn nu
de velletjes 25,26,27 en 28 aan de
orde. In velletje 25 de vlaggen
van Nieuw-Zeeland, Laos, Bur-
Na de uitkomst met Sch 10
lijkt het een gemakkelijk spel
letje. Met 4 slagen in beide lage
kleuren en 3 in schoppen telden
sommige zuidspelers al optimis
tisch tot 11 slagen en met 9 sla
gen waren ze dan ook niet tevre
den. Aan één tafel ging het als
volgt. Zuid nam Sch A en speel
de klaveren voor vrouw en aas.
Sch B werd genomen met de
heer, waarna KI H het slechte
klaverzitsel onthulde. Zuid kan
nu beter afzien van de ruitensnit,
maar dat is de eer van een heer
op leeftijd te na. KI B dus en Ru 7
na, voor vrouw en heer. Weer
schoppen bracht noord aan slag
en nu is het voor de leider opeens
levensgevaarlijk geworden. Hij
kan alleen naar de hand met har
ten en kan daarbij kiezen. Harten
van tafel, oost vlot klein en zuid
moet nu natuurlijk de heer leg
gen. Hij gokte evenwel op de
boer en in plaats van een over
slag, kwam het dak naar bene
den. Zuid kreeg geen slag meer;
west incasseerde zijn schoppen
en oost kreeg nog Ha A en KI 10
voor 4 down.
kina Faso en Gambia; velletje 26:
Maladiven, Ethiopië, Jordanië en
Zambia; velletje 27: IJsland, An
tigua en Barbuda, Angola en
Botswana en velletje 28: Roeme
nië, Togo, Mauretanië en Colum
bia.
ZWEDEN - Sedert 1979 wij
den de Zweden jaarlijks een ge
nummerd velletje met bijslag
(ten gunste van de filatelie) aan
een bepaald onderwerp. Dit jaar
is het thema "atletiek". Gekozen
is voor die takken van de atle
tiek, waarin Zweedse topspor
ters dit jaar succesvol zijn ge
weest: steeple-chase, hoogsprin
gen, speerwerpen en hordenlo
pen. In het velletje zitten vier ze
gels van 2,10 kroon. Het velletje
kost 11 kroon. Dag van uitgifte
18 oktober.
Eveneens op 18 oktober kwa
men twee 3,40 kr.-zegels uit die
aandacht vragen voor vrede en
veiligheid. De ene zegel symboli
seert het werk van 25 jaar Am
nesty International (ketenen
worden verbroken en de vlam
van de hoop brandt op de achter
grond) en op de andere zegel
staat een olijftak afgebeeld, die
wapens terzijde schuift en zo vre
de brengt.