Dammen Bridge POP Rock roll met slagtandjes Fans krijgen waar voor geld In de beste traditie Muzikaal essay over evergreens Geen schot in de roos KRUISWOORD OPLOSSING ZATERDAG 18 OKTOBER 1986 EXTRA PAGINA 31 Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser Psychobilly Diversen: '2nd Psycho Attack over Europe!' (Rockhouse Re cords) P.O.X.: 'Voodoo Power (Rock- house Records) Voor wie altijd al wilde weten wat psychobilly is, maar het nooit durfde vragen uit angst voor dom te worden versleten, is er nu het tweede deel van Psy chobilly over Europe. Het onver moeibare Rockhouse Records uit Nieuwkoop heeft weer uit al le hoeken en gaten van Europa bandjes opgetrommeld, die in één of twee nummers laten ho ren wat hun opvattingen van rock roll zijn. Want psychobil ly is r r met een door dokter Frankenstein toegediende hor- ror-injectie. De drums zijn stevi ger, de gitaren zijn vaak wat ver vormd, de zang is doorspekt met gegil en hol gelach en in de tek sten gaat het vaak over monsters. Rock roll met slagtandjes. Deze tweede psycho attack laat alle schakeringen van het genre horen. The Meteors, aarts vaders van de psychobilly, staan erop, de Finse Stringbeans han teren de ouderwetse staande bas, The Pharaohs uit Engeland bren gen een viool in en de Duitse Sunny Domestozs hanteren dè piano. Nederland wordt verte genwoordigd door Batmobile en Archie, van wie vooral het num mer over Mike Hammer op het krijgspad heel aardig is. Een pri ma cursus voor beginners, al bouwen de meeste bands mij iets te veel tempowisselingen in. De Duitse groep P.O.X. is met een van twinkelende gitaartjes voorzien 'Nighttime Syndicate' nadrukkelijk aanwezig op Psy cho Attack. Die gitaren zijn ook te horen op hun onlangs bij Rockhouse verschenen EP 'Voodoo Power' met zes num mers, al krijgen ze daar een heel wat steviger bedding. De slaggi taar neigt vaak naar de hardrock. P.O.X. is er voor de doordou- AK Iron Maiden Saxon Iron Maiden - 'Somewhere in Ti me' (EMI) Saxon - 'Rock the nations' (EMI) De twee EMI-troeven in de cate gorie Zware Jongens komen on geveer tegelijk met nieuw plaat werk op de proppen. Beide bands bestaan ongeveer even lang, sinds het begin van dit de cennium. Gebleven zijn al die ja ren de afzichtelijke hoezen, de tot de getatoeëerde armen rei kende haren en de enorme werk lust (elk jaar een plaat en maan denlange wereldtournees). Nog een overeenkomst: beide bands hebben het leeuwedeel van de opnamen in de Hilversumse Wis seloord studio's verricht. Vooral Iron Maiden heeft veel werk gemaakt van 'Somewhere in Time'. Met gepaste trots meldt de groep op haar plaat ruim 50 minuten muziek te hebben gezet. Zware jongens hebben so wie so al de prettige eigenschap de fans waar voor hun geld te bieden. Een vergelijking: de o zo intege re en niet-commerciële Joe Jack son meende voor zijn 60 minuten durende 'Big World' drie plaat kanten nodig te hebben. De prijs van die plaat was navenant. Het geluid van de nieuwe Iron Maiden-plaat is ronduit fantas tisch. In het EMI-biootje dat bij recensie-exemplaren is gestoken wordt kond gedaan van de nieuwste studio-technieken van Iron Maiden. Hoewel bij tijd en wijle iedereen dwars door elkaar speelt, is er nergens sprake van brijvorming. Zelfs het basspel van Steve Harris is luid en duide lijk te horen. Mooiste stuk vind ik 'Wasted Years', het slechtste 'Deja-Vu'. De acht stukken zijn zonder uitzondering pompeus, in de op vallend nette teksten wordt reli gie allerminst vermeden. De groep aanbidt, zo blijkt uit het laatste lange nummer, Alexan der de Grote en is als de dood voor de (te vroege) dood. De twee gitaristen vallen me een beetje tegen. Hun spel is lomp en zeker in vergelijking met dat van de 'nieuwe' lichting Vai, Malmsteen enz., heel gewoontjes. Saxon staat veel meer dan Iron Maiden met de beide benen op de grond. Let maar op de inten tieverklaring-song 'We came he re to rock'. De voorzichtig met make-up werkende Saxon-leden zingen hier dat ze de duivel nooit hebben aanbeden, niet uit zijn op goud maar op lol. Dat lukt dan ook in alle nummers. Voor het overige handelen de van een voud ontwapenende teksten over 'van-dattem'. Het gitaar- werk bij Saxon is beter dan dat bij Iron Maiden. Op twee num mers doet Elton John mee. Hij heeft daar hoorbaar veel plezier in gehad. Het geluid is goed maar dat van Iron Maiden toch revolu tionairder. WK Elvis Costello De koning van Amerika heet te genwoordig Napoleon Dyna miet. Sinds Declan MacManus niet meer als Elvis Costello door het leven gaat, begint de verwar ring historische vormen aan te nemen. En de inspiratie toe te 'King of America' - zijn vorige, Amerikaans georiënteerde plaat - is nauwelijks afgekoeld of er is al weer een nieuwe uit: 'Blood and Chocolate'. Ditmaal niet om ringd door uiteenlopende bege leiders, maar zijn drie vertrouw de Attractions, companen van het eerste uur. De hoedanigheid van Napo leon Dynamite is dan ook slechts een grapje voor bij de hoesfoto. 'Blood and Chocolate' is weer een typische Costello-plaat. De instrumentale bezetting is tot de meest elementaire popmuziek beperkt en in een jachtig tempo spuit Costello zijn woordvond sten. Het klinkt als vanouds, zo zeer zelfs dat ik er 'This Years Model' - zijn tweede lp - nog even voor heb opgezet. Het num mer 'I hope you're happy now' lijkt namelijk een herhalingsoe fening te zijn van die plaat, maar bleek toch niet exact in één num mer te achterhalen. Het maakt er 'Blood and Cho colate' ook niet minder om. Het is een plaat in de beste Costello- tradities, waarop een paar schit terende composities. De produk- tie van Nick Lowe blinkt uit in helderheid en Costello's vriendin Cait O'Riordan (van The Pogues) levert enkele vocale bijdragen. Alleen: na het veelomvattende en imponerende 'King of Ameri ca' kon het nauwelijks anders dan minder zijn. Die vergelijking doorstaat 'Blood and Chocolate' dan ook niet. BJ The Residents. The Residents 'Stars Hank Forever, The American Composer's Series Volume II' (Ralph Records/Bou- disque) Wie er schuil gaat achter de groep The Residents is met het recept van Coca Cola één van de best bewaarde geheimen van de VS. Tijdens optredens dragen ze onveranderlijk grote oogballen over hun hoofd. Nu al zo'n vijf tien jaar hebben ze een soort jo king relationship met de popu laire muziek. Hun eigen bijdrage eraan is gebaseerd op een glimla chende beschouwing vanaf de zijlijn. Platen maken ze aan de lo pende band. En altijd is het mu ziek over muziek. Of het nu The Commercial Album was, met veertig nummers van elk één mi nuut, of The Mole Trilogie, hun eigen variant op thema-platen. De serie die het mysterieuze groepje nu heeft opgezet laat hun benadering optimaal tot zijn recht komen. Ze interpreteren dc muziek van twintig populaire componisten uit de Amerikaanse geschiedenis, een project dat ze in het jaar 2000 willen afronden. Het eerste deel bevatte muziek van James Brown en George Gershwin. Deel twee voert een even ongebruikelijke combinatie ten tonele: de countryzanger Hank Williams en 'march king' John Philip Sousa. De muziek van beide compo nisten is tot op de harde kern af gekloven. Maar juist die pit laten The Residents zitten. Williams zou verbaasd opkeken als hij de ze versies van 'Hey good lookin', what you got cookin', van 'Jam- balaya' of 'Rambin' Man' zou ho ren, met die lijzige, verbaasde zang en kale instrumentatie. Maar het blijven onmiskenbaar zijn songs. Voor de marsen van Sousa geldt hetzelfde. 'The Stars and Stripes Forever', 'The Was hington Post' en 'The Liberty Bell' klinken heel anders dan je ze op 3 oktober hoort, meer alsof ze worden gespeeld door de ma rinierskapel van Mars. Mooi of lelijk is hier niet zo van toepassing. 'Stars and Hank' is belangwekkend. Een muzikaal essay over wat een compositie tot een evergreen maakt. AK I've got the Bullets 'I've got the Bullets' (CBS) rique Spig' roos. De Rotterdamse negen- mans/vrouws-formatie verplicht ten tienduizenden aan zich met aanstekelijke rhythm blues van uitzonderlijke kwaliteit. Voor Nederlandse begrippen een 'levende' sensatie. De 'life-reputatie' die I've got the Bullets in een mum van tijd heeft weten op te bouwen, blijkt evenwel geen garantie te zijn voor een opwindend platende- buut. Integendeel, de sfeer die de groep op het toneel weet te scheppen, blijft op vinyl achter wege. De creaties van het com ponistenduo Spigt/Peter van Ga meren (gitarist) "zijn niet onaar dig, maar ook niet aardig genoeg om aan de hooggespannen ver wachtingen te voldoen. Het aar digste nummer, 'It should have been me', is dan ook een cover en met de nagenoeg geflopte single 'In the middle of the night' zo'n beetje de enige vermeldenswaar dige bijdrage aan de eerste Bul- lets-elpee. Voor de voormalige studiomu- zikante Fréderique (Fré voor in timi en vandaag te bezichtigen op Music Box) is het te hopen dat een componist van groot kaliber bereid is haar een steuntje in de rug te geven. In dat geval zou de Nederlandse Janis Joplin ook wel eens in de platenwereld raak kunnen gaan schieten. JV Horizontaal: 1. vrijstaand dak op palen, 6. byb. figuur, 9. gewicht, 10. open plek i.e. bos, 11. bijzon der groot, 13. af, 15. uitroep, 16. gevangenis, 17. klein paard, 18. overeenkomstig de logica, 20. haremdienares, 22. onenigheid, 24. geheel v. oor logstuig, 26. werkelijk, we zenlijk, 30. herstellen, 33. on gerief, 36. gat, bres, 40. op schudding, 41. beet, 42. ke ver, 43. inw. van Australië, 44. smaad, schande, 45. vr. dier, 46. nieuw (in samenst.), 47. bep. houtsoort, 48. strafwerk tuig. Verticaal: 1. zilverpopulier, 2. niet nat, 3. lachwekkend, 4. plat stuk drijfijs, 5. oorspecialist, 6. roofdier, 7. Indische boom, 8. gespannen, 12. koordans, 14. gestold vleesnat, 19. lofdicht, 21. stuiver (Fr.), 23. hals kraag, 25. compagnie (afk.), 27. gekuipt houten vat, 28. bep. feestverlichting, 29. dwaasheid, 30. ontsloten, 31. vitziek mens, 32. lidwoord,. 33. onenigheid, 34. niet klein, 35. roem, 37. religieuse, 38. godin v.d. vrede, 39. keurben de. üUtlAMvlEkkHllKlKlllNlcl BEaaaEJHUHBHKSEB nHHHQCuBaSlDnSffllDQ aKHïïeieïïaaHaEaaa aBHaauBKiaBBRaao De prijs van 25,- werd toege kend aan R.G. Hamer-van der Hum, Essenburg 7, 2402 KR Al phen a/d Rijn. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Niet geheel gebruikelijk, dit geval wel op zijn plaats, kom ik allereerst kort terug op de ru briek van twee weken geleden. Voormalig Leids kampioen Wim Heemskerk wees mij er namelijk op, dat de variant van de Nimzo- Indische verdediging die in mijn vorige rubriek ter sprake kwam, er één met historie is. Spasski en Fischer brachten namelijk in hun roemruchte WK-match van 1972 te Reijkjavik dezelfde va riant op het bord. Door mij werd, als zijnde beter dan het door wit op de 14de zet gespeelde f4-f5, de zet 14. f4xe5 voorgedragen. Spasski bleek tij dens de vijfde matchpartij de zelfde mening toegedaan, want hij bracht deze zet daadwerkelijk op het bord. Ten onrechte naar later in de partij bleek, want de toenmalige titelverdediger kwam met wit al snel in de pro blemen en verloor uiteindelijk. Mogelijk biedt 14. h2-h3 wit nog de beste kansen, maar waar schijnlijk moet de gehele variant met 11 f2-f4 toch als enigszins verdacht worden beschouwd. De dreiging die uitgaat van het grap je Il....e5xf4,12. Lel-f4; g7-g5:13. e4-e5! maakt de variant welis waar speelbaar, maar het ant woord ll...Pe7-g6 geeft zwart sterke troeven in handen. Nieuwe versterkingen voor wit zijn natuurlijk nooit uitgesloten en wellicht alweer gevonden, daartoe raadplege men de meest Onlangs kreeg ik van de persver eniging het partijenboekje van het zevende Heijtings damtoer- nooi binnen. Dit toernooi wordt om de twee jaar gespeeld in de "damstad" Huissen en kent ver schillende gerenommeerde win naars zoals Harm Wiersma, Rob Clerc, Jos Stokkel etc. Dit jaar is er een minder bekende speler eerste geworden nl. Wieger Wes- selink en voor de nummer twee: Marcel Janssen, geldt dat nog veel meer. Terwijl het toernooi toch sterk bezet was, zo deden o.a. mee: W.K. deelnemer Van der Borst, Stokkel, Bronstring. Bij het naspelen van de partijen was het voor mij zeer verrassend dat ondanks het hoge remiseper centage (78,5%) ze toch heel inte ressant waren. Uit de ruime keus hieronder een tweetal willekeuri ge partijen. Van der Zee-Krayenbrink. 1.32-28 16-21 2.31-26 11-16 3.37- 31 7-11 4.41-37 19-23 5.28x19 14- x23 6.35-30 20-25 7.40-35 10-14 8.44-40 5-10 9.38-32 23-2810.32x23 18x38 11.43x32 12-18 12.31-27 14- 19 13.39-33 10-14 14.42-38 14-20 15.47-42 9-14 16.49-43 2-7 17.46-41 7-12 18.50-44 1-7 19.43-39 20-24 'Frankrijk' kan wel drie teams formeren die stuk voor stuk ster ker zijn dan het beste Nederland se team'. Aldus de uitspraak van een bekend Nederlands expert en hij heeft waarschijnlijk gelijk. -De Franse top bestaat uitslui tend uit professionals die zo wat dag en nacht met bridge bezig zijn en daaraan danken ze een niet geringe voorsprong. Michel Perron is één van die toppers en misschien is hij op dit moment wel de allersterkste Franse spe ler. In Miami gaf hij een aardig staaltje van zijn kunnen in on derstaand spel (diagram I): 87 C? 95 O B 10 6 5 4 2 AH6 O AH864 0643 O A 9 V32 7 N ♦10 2 dB 10 82 w r, d H V 9 5 yVTT C fl 1* \J Anflin VB953 9A7 OH B 10 8 *AB A 9 6 9AH874 wq N JB3 9B62 O 8 3 'V O V 9 7 «f» B 4 2 Z V 10 9 7 5 3 H V 10 5 4 2 O V 10 3 O AH V 8 Zuid gever, allen kwetsbaar; Perron zat west. Zuid opende 1 Sch, noord 1 SA, zuid 3 Sch en noord 4 Sch. West startte met Ha A en kreeg van partner een afsig- naal (driekaart). Hij vervolgde niettemin met Ha H en ziet u nu TWAALF JAAR in successie hebben de Duitse.en Westber- lijnse Wohlfartsmarken in het te ken gestaan van de flora. In 1974 werd deze reeks ingezet met af beeldingen van bloemen uit de siertuin. In 1975 volgden alpen- bloemen en verder in 1976, boe ketjes tuinbloemen; 1977, weide- bloemen; 1978, bloemen uit het bos; 1979, bladeren, bloemen en vruchten uit het bos; 1980, in het wild groeiende kruiden; 1981, moeras- en waterplanten; 1982, rozen; 1983, bedreigde alpen- bloemen; 1984, bedreigde orchi deeën en het vorige jaar borduur werkjes met bloemen en bessen, aangevuld met vogels en insec ten, ontleend aan een midde leeuws gebedsboek. De borduurwerkjes van vorig jaar blijken nu de reeks "welda digheidsseries" met flora-motie- ven te hebben afgerond, want de- door Ruud Dobbelaar recente theorieboeken. Die werken laten zich tegenwoordig echter wel als sneeuw voor de zon achterhalen. Populaire va rianten komen namelijk al snel in een stroomversnelling terecht en dreigen zelfs vroegtijdig te worden uitgekauwd. Evenemen ten als het vorige week in Utrecht verspeelde Cap-Gemini thematoernooi kunnen die ten dens alleen nog maar versterken. Immers, populaire openings posities werden tijdens dit jubi- leumtoernooi door de spelers middels een verplichte uitgangs stelling op een originele wijze onder de loep genomen. Een aanpak, die tot een fikse bijdrage aan de actuele openingstheorie zou kunnen leiden. Het bleef in Utrecht overigens niet bij dit ene idee. Vanuit de per ronde ver plicht opgelegde stelling kregen namelijk de beste Utrecht-spe lers de gelegenheid om het in ge mengde zeskampen op te nemen tegen gerenommeerde groot meesters. Uiteraard trokken de cracks meestal aan het langste eind, maar incidentele successen van de Utrechtse underdogs ble ven toch niet uit. Een van de uit te werken stel lingen was onderstaande. Deze ontstaat na de volgende zeteft in de Grunfeld-Indische verdedi ging: 1. d2-d4; Pg8-f6, 2. c2-c4; g7-g6, 3. Pbl-c3; d7-d5, 4. c4xd5; Pf6xd5, 5. e2-e4; Pd5xc3, 6. b2x- c3; Lf8-g7, 7. Lfl-c4; 0-0, 8. Pgl- e2; c7-c5, 9. 0-0; Pb8-c6, 10. Lcl- e3; Lc8-g4. Een hoogstactuele va riant, waarmee zwart de ver zwakking f3 uitlokt en de open liggende diagonaal g7-al opti maal tracht uit te buiten. 11. f2- f3; c5xd4, 12. c3xd4; Pc6-a5, 13. Lc4-d3; Lg4-e6, 14. d4-d5. De zo genaamde Sokolski aanval. Wit offert een kwaliteit ten behoeve van sterke offensieve mogelijk heden. 14...Lg7xTal, 15. Ddlx- Lal; f7-f6, 16. Tfl-bl. Zie dia gram. Bestudeert u de stelling al vast, in de volgende rubriek laat ik u zien wat van hieruit allemaal mogelijk was en tijdens het toer nooi ook mogelijk bleek. door Hans Vermin 20.48-43 3-9 21.36-31 4-10 22.41-36 15-20 23.33-28 18-23 24.38-3312-18 25.33-29 24x22 26.30-24 20x29 27.32-28 21x41 28.36x47 22x33 29.39x28 23x32 30.34x1 32-27 31.26-21, en waarschijnlijk met het oog op de tijd (wit 1.49, zwart 1.54) besloten beide spelers na deze heksenketelvariant tot re mise. Een naar mijn mening m.n. voor zwart onverstandige keus want na 32x50 21x3 50-22 komt zwart een vierde schijf voor (1- 29-15 is verboden door 19-23 en 13-18 waarna beide witte dam men van het bord verdwijnen terwijl 3-17-22 wat aan de dure kant lijkt) en dat lijkt me een beetje veel, al weetje het met zo- veePdammen maar nooit. Van der Borst-Van Aalten. 1.33-28 18-22 2.38-33 12-18 3.31- 26 7-12 4.37-31 19-23 5.28x19 14- x23 6.32-27 23-28 7.34-29 1-7 8.40- 34 10-14 9.44-40 20-25 10.29-24 5- 10 11.50-44 13-19 12.24x13 8x19 13.42-38 3-8 14.38-32 28x37 15.41- x32 9-13 16.34-29 19-23 17.47-42 23x34 18.39x30 25x34 19.40x29 14-20 20.43-38 13-19 21.46-4110-14 22.41-37 20-25 23.48-43 14-20 24.44-40 19-23 25.49-44 23x34 26.40x29 4-10 27.43-39? zie dia- - gram. Hier had wit beter zijn bie zen kunnen pakken met 44-39 10- 14 27-21 16x27 32x21 al is dat geen vetpot, maar in ieder geval stukken beter dan in de partij: 17-2128.26x28 18-22 en wit gaf de pijp aan Maarten. U begrijpt wel door Ton Schipperheyn hoe Perron 4 Sch down r vreerde? U mag het, met open kaarten, eerst zelf proberen; de oplossing vindt u aan het eind van dit artikel. U mag ook probe ren Perrons prestatie te evena ren; hij had er nog geen 10 secon den voor nodig. De Amerikanen wonnen alle belangrijke titels en het meest aansprekende resultaat was dat van Jacqui Mitchell en Amalya Kearse, die de wereldtitel bij de vrouwen voor zich opeisten. Het was de eerste keer dat een nege rin (Amalya Kearse) die titel won. Eén van hun successen was het volgende spel (diagram 2). Zuid, OW kwetsbaar, Zuid, Mi- chell, opende 1 Sch, noord 3 Sch (wordt in Amerika als forcing ge speeld); zuid 4 KI (controle), noord 4 Ru (idem), zuid 4 Ha (idem), noord 4 Sch, zuid 6 Sch. West startte met Ha B, voor zuids aas en gevolgd door twee ronden troef. Bij het spelen van de tweede troef stelde west een (domme) vraag: 'Als jullie een 5- kaart klaveren én een 5-kaart schoppen hebben, wat open je dan"? Zuid antwoordde 1 KI, waarop west een klaveren af gooide. Dat zette zuid aan het denken. West had een singleton schoppen en kennelijk een 5- kaart klaveren. Ha B, in combi natie met het niet afgooien van een harten, leek op een 4-kaart. Ergo, west had drie ruiten. Zuid speelde nu Ru B en liet die uitlo pen. Ru A, troef naar de hand en Ru H en Ru 10 volgden; van tafel werden twee harten afgegooid. De klaversnit lukte ook nog en dat betekende 13 slagen. In het eerste spel speelde Per ron een derde harten en nadat hij Sch h had genomen met Sch A, ook een vierde harten. Oost troefde die vierde harten met Sch B. Zuid moest overtroeven en Perron scoorde vervolgens met Sch 9 de downslag. door Hero Wit ze week, 16 oktober, zqn de Wohlfartsmarken 1986 versche nen en beide series tonen afbeel dingen van glaswerk uit Duitse verzamelingen. Of dit het begin is van een nieuwe reeks, die is opgehangen aan voorwerpen uit allerlei verzamelingen, vermeldt de geschiedenis niet. Op de Duitse zegels zien we achtereenvolgens: 50 25 pf., sierfles met (draad)decor uit ca. 300; 60 30 pf., vleugelglas, ca. 1650; 70 35 pf., een grote beker met de rijksadelaar, 1662 en 80 40 pf., bokaal met geslepen de cor, ca. 1720. De Westberlijnse zegels tonen: 50 25 pf., vaasje met twee oren, 1 na Chr.; 60 30 pf., beker met slangenmotief, ca. 200; 70 35 pf., kannetje met op gelegd motief, 3 na Chr. en 80 40 pf., beker uit 4 na Christus. De verkoop van beide series eindigt volgend jaar 31 maart. Op 16 oktober verschenen ook nog twee bijzondere 80 pf.-ze- gels. Met één zegel wordt het 600- jarig bestaan van de Ruprecht- Karls-Universiteit '(1386) van Heidelberg herdacht, de oudste universiteit van Duitsland en een van de oudste van Europa. Op de zegel het oude universiteitsge bouw met op de achtergrond het silhouet van het slot van Heidel- berg met de Heilige-Geestkerk. De andere zegel staat in het te ken van "50 jaar Duitse Dag van de Postzegel". Het idee om ieder jaar een dag aan de postzegel te wijden komt van de Duitse filate list Hans von Rudolphi. I've got the Bullets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 31