'Bemie was een mishandeld kind' Incest is eigenlijk sociaal erfelijk' Lillian Rubin dook in achtergronden geruchtmakende metro-schietpartij ZATERDAG 18 OKTOBER 1986 EXTRA PAGINA 29 Bernie Goetz bij het verlaten van het gerechtshof in New York, janua ri 1985. (foto AP) Risico's Pas tijdens de tweede hoorzitting viel op basis van getuigenverklaringen een reconstructie te maken van de toe dracht. De jongens waren in hun wijk, The Bronx, op de metro gestapt en Bern- hard kwam pas later binnen, in Manhat tans 14de straat. Hij trof een comparti ment met twintig blanken die aan de ene kant zaten en vier zwarte jongens aan de andere kant. Rubin: "Wat geen Newyorker en zelfs geen toerist zou doen, deed Bernie Goetz wèl. Hij ging tussen de jongens zitten. Hij wist welke risico's hij liep, hij wist ook dat hij een revolver in zijn zak had. Er ontstond ruzie en Goetz schoot. Iedere jongen kreeg een kogel en Darrel Cabey, die volgens een getuigenverkla ring na het schot probeerde weg te krui pen, kreeg er nog een extra, omdat, zoals Goetz zelf zei, "hij nog niet bloedde". Eenzaamheid - De jury heeft in de tweede zitting uit gesproken dat er voldoende reden was om aan zelfverdediging te twijfelen, maar heeft zich nog niet uitgesproken over de mogelijkheid van voorbedachten rade. "Nee, dat is denk ik ook heel moeiliik. Ik geloof niet dat Bernie in zijn alge meenheid bang was voor zwarten of voor onveilige straten. Bernie heeft een leven achter de rug van eenzaamheid en ver nedering, zowel thuis als op school. Hij was de jongste thuis en had een kille va der die zeker van zijn zonen veel eiste. Hij had een sterke band met zijn moe der, een liefdevolle vrouw, die niet tegen haar man op kon. Hij was een mishan deld kind, in geestelijke zin, maar ik ben er bijna zeker van dat er ook sprake was van lichamelijke mishandeling". "Als één van de jongens in dat gezin iets verkeerds deed, moest hij van zijn De gevleugelde vraag 'wat deed jij op het moment dat president Ken nedy werd vermoord?' heeft in de Verenigde Staten haar gelijke ge vonden. Bijna twee jaar na de geruchtmakende schietpartij in de metro van New York weten opvallend veel Amerikanen zich nog precies te herinneren waar ze waren, wat ze deden en wat ze dachten bij het horen van Goetz's solo-actie. Zo ook Lillian Rubin. Zij had haar laatste patiënt gezien, stapte in de auto naar huis, draaide het knopje van de ra dio om, hoorde via het nieuws van het gebeurde en dacht: "Net goed. Eindelijk eens iemand die het niet meer pikt". Om zichzelf even later beschaamd te verma nen dat zij als sociologe en psychothera peut, als schrijfster van een boek over racisme, maar nog belangrijker: als dat toch niet onaardige en doorgaans rede lijke mens Rubin, zo snel de controverse 'blanke onmacht tegen zwart geweld' had gesteld. "Rubin", zo sprak ze zich zelf toe, "wacht nou eerst maar eens even af totdat je wat meer weet van de toedracht". Dat wachten duurde langer dan ze ver moed had. Honderden krantekolommen en vele uren zendtijd lang stonden Goetz en zijn vier licht tot zwaar verwonde slachtoffers in het middelpunt van de aandacht. Het beeld doemde op van een Amerika dat met de aanstaande kerstda gen eindelijk weer veilig over straat kon. En dat allemaal dank zij de nagalm van Goetz's revolverschoten, die huiv af schrikwekkende voorbeeldwerking in de criminele sloppen van de grote ste den wel niet zou missen. De daad was gesteld; het licht stond weer op groen. Een meerderheid van de kranten, poli tie en justitie voelde zich niet geroepen de euforische stemming te verstoren met banale vragen naar de feitelijke toe dracht. Zelfs al zat er een luchtje aan Bernie Goetz's optreden, dan nog gaf de publieke omhelzing van zijn idealen im mers genoeg te denken. Zo veranderde een mogelijk ongelijk in dit ene geval snel in een feitelijk gelijk in algemene zin: iedere New Yorker weet immers wat zich onder de grond van zijn stad af speelt? Een jury van 23 stadgenoten sprak Goetz tijdens de eerste hoorzitting in ja nuari '85 vrij. Hij zou uit zelfverdediging hebben gehandeld. Het enige dat hem kon worden aangewreven was verboden wapenbezit. Officier van justitie Robert Morgenthau liet het er niet bij zitten en ging op zoek naar nieuwe getuigen. Me nigeen haakte echter af, onder druk van anonieme dreigbrieven uit het publiek. Keerpunt Uiteindelijk was het een op geluids- en videoband vastgelegde, nieuwe verkla ring van Bernhard Goetz zelf die voor een keerpunt zorgde. Goetz gaf toe een extra kogel te hebben afgevuurd op één van de vier jongens die er volgens hem "nog niet zo slecht uitzag". Dat vijfde schot doorboorde een long van de 19-ja- rige Darrel Cabey. Hij kreeg ademnood en raakte in een vijf weken durende co ma. Als gevolg van zuurstoftekort liep hij een onherstelbare hersenbeschadi ging op en is hij voor de rest van zijn leven vanaf zijn heupen verlamd. Morgenthau gelastte een nieuwe hoor zitting en daarop oordeelde de jury dat er voldoende reden was om een proces te beginnen. Na herhaald uitstel komt de zaak begin volgende maand voor de rechter. Lillian Rubin bleef in de dagen na het drama door de schietpartij in beslag ge nomen. Ze had een lunchafspraak met een oude vriend, de Newyorkse uitgever Robert Strauss en vele uren gingen heen met een discussie over het gebeurde. Een week later belde Strauss haar op met "een voorstel dat je niet kunt weige ren. Je moet er een boek over schrijven". Rubin weigerde, maar naar mate ze er meer met mensen over sprak, groeide het verlangen het onmogelijke te doen. Zij woonde immers aan de westkust in Californië en kon haar praktijk niet in de steek laten. Goetz loste zijn schoten aan de oostkust in Manhattan en daar zou zij onderzoek moeten doen. Uiteindelijk vond ze een oplossing. Van maandag tot woensdagmiddag zag ze haar patiënten. Vervolgens vloog ze naar New York, waar ze tegen midder- Op 22 december 1984 schoot de toen 36-jarige elektrotechnicus Bernard Goetz in de metro van New York zijn pistool leeg op vier zwarte jongens die hem angst inboezemden. In de dagen daarna werd Goetz door de publieke opinie afgeschilderd als de langverwachte ridder op het witte paard, die een eenzame strijd voert tegen onveilige straten en voor herstel van orde en gezag. Kranten stonden er bol van. Televisiestations kwamen er dag-in dag-uit op terug. Goetz werd een nationale held. Ondanks twee hoorzittingen is hij nog steeds een vrij man, met een blanco strafblad. Volgende maand volgt het proces, waarop eindelijk de vraag aan de orde zal komen of er sprake was van zelfverdediging of van een uitting van lang opgekropte woede? Met dat laatste houdt de Californische psychotherapeut en sociologe Lillian Rubin terdege rekening. Deze ook in Nederland vermaarde publiciste (van o.m. 'Intieme vreemden' en 'Vriendschap') deed zes maanden onderzoek op de plaats van de misdaad, onderzocht heden en verleden van de betrokkenen en gaf haar reconstructie van het gebeurde de titel 'Stille woede'. Volgende week verschijnt het boek tegelijkertijd in de Verenigde Staten en bij Ambo in Nederland. Bijgaand een overzicht van de gebeurtenissen en een gesprek met Lillian Rubin over "de spiegel waarin iedere Amerikaan zichzelf kan herkennen". door Ton van Brussel nacht arriveerde en tot zondagmiddag bleef. Een avondvlucht bracht haar weer terug naar huis. Zo leefde ze zes maan den lang. "Doodvermoeiend, geen tijd voor sociale contacten, maar wel heel enerverend", zegt ze terugblikkend. In dat half jaar sprak ze met de vier slachtoffers en hun familie, met onder wijzers, maatschappelijk werkers en an dere bekenden. Goetz zelf weigerde elk gesprek, maar ze praatte wel met men sen uit zijn omgeving en met zijn advo caat. Ze observeerde hem tijdens de hoorzittingen en vormde zich zo een beeld van Goetz's persoonlijkheid. Haar boek "Stille woede" ziet er uit als een roman, met elementen van een detecti- Wantrouwend Afhoudende en sterk door de publieke mening beïnvloede reacties werden haar deel. Rubin: "De meeste mensen waren heel wantrouwend. De jongens zelf en hun omgeving voelden zich gekwetst en kwaad door de reactie van het land en de aanpak van de media. Het idee van een boek sprak ze begrijpelijkerwijs totaal niet aan, omdat ze mij als blanke niet vertrouwden. In de omgeving van Ber nie Goetz was er achterdocht om alles dat iets zou afdoen aan dat beeld van de held". "De jongens werkten uiteindelijk mee. Ze kregen de meest afschuwelijke dreig brieven. Racistische brieven, waarin mensen schreven dat het jammer was dat ze niet dood waren, maar dat als ze zich op straat vertoonden, ze alsnog zou den worden vermoord. Shirley Cabey, de moeder van de verlamde jongen, kreeg ook de meest verschrikkelijke brieven die je je kunt voorstellen". "De pers ging niet zo ver, maar zorgde toch voor vertekening. Elke wetens waardigheid over Bernie werd opge schreven. Wat hij at, wat zijn hobby's waren en welke muziek hij mooi vond. Aan de andere kant werd er geen enkele poging ondernomen tot vermenselijking van die vier jongens. Ze werden als wil de beesten afgeschilderd, ze waren zwart en hadden een strafblad. Dat dat niet verder ging dan betrekkelijk on schuldige vergrijpen als het openbreken van gokautomaten, werd er niet bij ge zegd". "Eén van de doelen die ik me stelde was dat beeld recht te zetten en belang stelling te kweken voor het onloochen bare feit dat ze óók mensen waren, met De Amerikaanse schrijfster en psych wel blij met de reactie van het publiek' gevoelens, verwachtingen en teleurstel lingen. Dat het misschien geen hoog staande types zijn, dat we niet dol op ze zullen zijn en dat we ze liever niet in een donkere straat zouden willen tegenko men, maar dat het daarom in dit geval niet ging". "Begrijp me goed: ik voel geen enkele behoefte tot een rooskleurige schets. De ze jongens waren geen lieverdjes. Alles behalve dat. Dat zeiden ze zelf en dat kreeg ik ook van hun familie te horen. Ze waren van school gestuurd, hadden geen werk en brachten hun dagen door met rondhangen, met drugs en met klooien. Maar het waren zeker geen mis dadigers". Verkrachting - Het beeld van de jonge, verloren, zwarte generatie? "We horen natuurlijk alleen van zwar te kinderen die in moeilijkheden komen. Duizenden jonge zwarte kinderen heb- Lïllian Rubin: "Hij was (foto ANP) ben die problemen niet, al zijn hun leef omstandigheden vreselijk en uitzicht loos. Eén van de vier, James Ramseur, is later wèl opgepakt voor iets ernstigs. Hij werd wegens een verkrachting veroor deeld. Hij kreeg 25 jaar cel, hoewel voor een eerste vergrijp in die sfeer normaal gesproken 5 tot 7 jaar wordt gegeven. Zijn proces valt niet los te zien van de metro-schietpartij. De jury kende de zaak en was er ongetwijfeld van onder de indruk". - Hoe verliep het contact met Goetz? "Hij wilde niet meewerken, maar het werd mij duidelijk dat ook hij zeer ver rast was door de reactie van het publiek. Daarop had hij zeker niet gerekend. Hij was er wel blij mee. Ging zich ook steeds extravaganter gedragen en provoceren- der uitspreken. Zo gooide hij zijn eigen ruiten in, want daardoor kwam er bewijs voor een nieuwe hoorzitting. Zijn ver haal over het vijfde schot heeft een ken tering teweeggebracht". vader een brief schrijven waarin hij ver klaarde schuldig te zijn en het nooit meer te zullen doen. In mijn boek heb ik zo'n brief van Bernie aan zijn vader op genomen. Hij was toen elf jaar, begon met 'geachte meneer Goetz' en eindigde met 'uw zoon Bernhard'. Dat is toch uit zonderlijk. Hoeveel mensen ken jij, zelfs in een wat formelere familie, waarin een zoon zijn vader zo aanspreekt? "Dit type vernederingen was niet on gebruikelijk in de familie. Toen Bernie twaalf was werd zijn vader gearresteerd wegens het seksueel misbruiken van twee jongens van Bernie's leeftijd. Stel je voor: de familie Goetz leefde in een klein dorpje met vijfhonderd mensen. Het gaf een enorm schandaal. De familie probeerde de jongste kinderen daarte gen te beschermen door ze uit huis te doen. Maar toen de zaak voorkwam wer den ze teruggehaald en zat het hele gezin dag-in dag-uit in de rechtzaal, waar de meest gedetailleerde beschrijvingen aan de orde kwamen van wat vader had ge daan. Uiteindelijk hoorde het vader Goetz zeggen dat hij schuldig was en dat het allemaal waar was". "Dat moet vreselijk zijn geweest. Aan de ene kant zie je die poging tot bescher ming. Op een ander moment wordt toch gezwicht voor de verleiding om in die zaal als één gezin achter vader te gaan staan. Uiteindelijk werden de jongens van de ene dag op de andere naar kost scholen gestuurd. Voor Bernie, met zijn twaalf jaar op een zeer kwetsbare leef tijd, moeten de breuk met zijn moeder en het geïsoleerde bestaan ver van huis vreselijk zijn geweest. Het zal zijn karak ter en persoonlijkheid zeer hebben beïn vloed, dat kan niet anders". - Het drama zelf en de reacties daarop doen onvermijdelijk de vraag rijzen naar racisme in de Verenigde Staten. Bestaat er zoiets als een 'stille apart heid'. "Stille apartheid, verzwegen apart heid, ja, zo kun je het inderdaad noe men. Er is bij ons een grote kloof tussen arm en rijk. In de praktijk betekent dat een kloof tussen blanken en minderhe den. Racisme is er in de Verenigde Sta ten altijd geweest. Dat heeft maar ten de le met economische factoren te maken. Het leeft natuurlijk het sterkst in de middenklasse, omdat die het meest te verliezen heeft bij de emancipatie van zwarten. Maar iedereen kent de gevoe lens. Ik heb ze zelf ook, het lijkt hier bij na onvermijdelijk. De een vecht ertegen, de ander niet. De een beseft het, de an der niet". "Apartheid is een systeem van wette lijk verankerde discriminatie. Dat be staat hier al 20 jaar niet meer. Maar er is een verschil tussen een wet veranderen of een mentaliteit aanpakken. Dat laat ste is veel moeilijker. Zwarten worden hier als minderwaardig behandeld. Ze hebben geen werk, ze wonen slecht, het onderwijs wordt verwaarloosd, ze heb ben geen perspectief en Amerika is niet trots op ze". Leren - Met dit boek bent u eigenlijk weer te rug bij uw eerste studie, waarin racisme een belangrijke plaats innam. Daarna bent u man-vrouw-relaties gaan be schrijven. De cirkel lijkt rond. U bent er vast niet vrolijker op geworden. "Optimisme en pessimisme staan bij mij steeds op gespannen voet met el kaar. Ik ben een pessimist, maar ik kan daarin niet berusten, dus sla ik met een zeker optimisme aan het schrijven. Van uit het idee dat het eigenlijk te gek is en we er wat aan zouden moeten doen, om dat ik weet dat we het kunnen. Ik ben ook een optimist, maar zodra ik onder zoek doe en de feiten zie, word ik pessi mistischer. - Volgende maand staat Bernhard Goetz voor de rechter en de jury. Bent u bezorgd over de afloop? "Nee, dat ben ik niet. Voor mij is het niet belangrijk of Bernie de cel in gaat of niet. Ik hoop zelfs van niet. Ik hoop dat hij schuldig wordt bevonden, maar geen celstraf krijgt. Het Amerikaanse gevan geniswezen is hard. Bernie zal dat niét overleven, want het is geen harde jon gen, wat het publiek ook van hem denkt. Een Amerikaanse cel wens ik niemand toe. Het proces vind ik ook niet zo be langrijk. Het gaat mij om de zaak. Goetz schoot op vier zwarte jongens. Had hij dat ook gedaan als ze blank waren ge weest? Hoe zou het land dan hebben ge- "We hebben lessen te leren over onze reacties, over de rol van de media, over ons strafrecht en over de positie van blanken en zwarten. Ik hoop alleen dat de jury in staat zal zijn de zaak te beoor delen op de feiten en niet op vooroorde len. Dat is de opdracht aan die twaalf mannen en vrouwen. Het gaat hier om een menselijke tragedie, waarin geen winnaars of verliezers zijn, geen helden en geen schurken". Volgens recent onderzoek hebben van iedere honderd mannen er tien ooit incest gepleegd. Je kunt ook zeggen dat negentig van de hon derd mannen zich niet vergrijpen aan hun dochters, kleindochters, zusjes of stiefdochters. Maar hoe je het ook bekijkt, incest komt vaak voor, aldus de Maastrichtse psy- chiater-seksuoloog drs. G.T. Roe- lofs. Sinds zes jaar houdt Roelofs zich bij de Regionale Instelling voor Ambulante Geestelijke Gezondheidzorg (Riagg) in Maastricht intensief bezig met de behan deling van mensen die met incest te ma ken hebben gehad. Niet alleen de slacht offers, maar ook de daders bezoeken zijn spreekkamer. Roelofs (48) heeft op basis van zijn werkervaring een beeld van de incest- pleger gevormd. Maar de oorzaak van seksuele kindermishandeling ligt vol gens hem in méér dan alleen de persoon van de dader. Hoe schuldig de pleger van het feit ook is, de rol van de omge ving valt nooit uit te vlakken. Het taboe op incest is in het begin van de jaren tachtig door met name de televisie doorbroken. Bij politie en hulpverleners zijn sindsdien veel aangiftes gedaan. Roelofs verwacht dat incest de komende jaren zal toenemen door toename van de seksuele vrijheden („waardoor mensen denken dat ze meer mogen") en de stij ging van het aantal echtscheidingen. „Bij stiefvaders nemen de interne rem- -mingen af omdat het kind niet van hun eigen bloed is". Volgens het karige wetenschappelijke onderzoek dat op dit gevoelige terrein is gedaan, heeft één op de twintig tot één op de vijf vrouwen wel eens met incest te maken gehad. Die verschillende cij fers ontstaan doordat de ene onderzoe ker incest ruimer ziet dan de ander. Uit Amerikaans materiaal blijkt dat van de honderd daders er 97 man zijn en drie vrouw, van de honderd slachtoffers 93 meisje en zeven jongen. Roelofs denkt dat de relatie broer-zus het meest voorkomt. "Onderzoeksgege vens daarover bestaan onvoldoende. Bij politie- en hulpverleningsinstanties wor den broer-zusverhoudingen in elk geval weinig aangemeld. Waarschijnlijk om dat wat er tussen broer en zus is voorge vallen achteraf door betrokkenen niet als een groot probleem wordt gezien. Als psychiater-seksuoloog krijg ik voorna melijk te maken met gevallen waarin va ders hun dochters hebben misbruikt, en dan vooral de zware, gevallen." Grens Waar ligt eigenlijk de grens tussen een goede seksuele opvoeding en schadelij ke incest? Roelofs, zelf vader van twee dochters: „Tegelijk praten over seksuele opvoeding en incest is erg moeilijk. Voordatje het weet schepje verwarring. Een voorbeeld. Een kind van een jaar of vier dat in bad de piemel van pa of de borsten van ma bekijkt en betast, doet dat uit nieuwsgierigheid. Weinigen zul len daar tegenwoordig over vallen." "Maar het kan ook gebeuren dat de va der daarbij in bad een erectie krijgt of de moeder opgezette tepels. Er is dan ei genlijk sprake van een seksuele hande ling. Ik vind persoonlijk dat dat nog kan, je kan dat nog zonder schadelijke gevol gen verweven in de seksuele opvoeding. Te ver gaat het als de ouder het uitslui tend doet om er zelf van te genieten. Het opwekken van een orgasme of gemeen schap is natuurlijk uit den boze". "Men kent in Nederland enkele alge meen aanvaarde criteria. Zo moet de seksuele opvoeding binnen de bele vingswereld van het kind passen en geen grote hevigheid hebben. Het kind moet een gevoel van veiligheid hebben en ook - wanneer het dat wil - kunnen stoppen zonder dat er een onaangename reactie volgt van de ouder. Vrijwillige toestemming van een kind is op zichzelf niet voldoende. Als het seksuele gedrag in dienst staat van de behoeftebevredi ging van de vader of moeder is dat scha delijk voor het kind". "Te ver gaan leidt bij de slachtoffers later tot geestelijke en lichamelijke pro blemen. De meeste vrouwen die ik in mijn praktijk tref, zijn - alhoewel hun ge middelde leeftijd daalt - twintig tot veer tig jaar. Ze hebben de verschrikkelijke ervaring steeds weggestopt, maar na ja ren komt die toch naar boven. Bijvoor beeld als ze met hun eigen man moeten omgaan, vooral in bed". Drs. Roelofs: incest-vaders vaak verkreukelde figuren. (fotoANP) "Klachten zijn angst, schuldgevoel, gebrek aan zelfvertouwen, wantrouwen jegens mensen, vooral mannen, seksuele problemen en depressies. Sommige vrouwen willen zich het liefst terugtrek ken. Anderen doen het tegenovergestel de, nemen veel partners, tot prostitutie toe", aldus Roelofs. Macho-figuur "Incest kom je nooit als enig probleem tegen bij een dader, meestal een man dus. Het slachtoffer of het hele gezin heeft evenveel last van andere zaken die niet goed zitten bij zo'n man. Hij is een typische macho-figuur met minachting voor vrouwen, heeft weinig respect voor de rechten van zijn kinderen en mishan delt ze psychisch door ze onder meer te kleineren, te pesten of te beledigen". "Telkens weer blijken de incest-va ders verkreukelde figuren, die moeilijk relaties kunnen aangaan, die niet goed hun emoties kunnen verwoorden. Je riet dat ze zelf vroeger thuis weinig liefde hebben gekregen, autoritair zijn opge voed. Toen al stond de macht van de va der centraal. Dikwijls is de dader vroe ger zelf het slachtoffer geweest van mis handeling, soms ook seksueel. Incest is dus eigenlijk sociaal erfelijk". "Dit zijn allemaal factoren die de per soon van de vader betreffen. De kans op ontsporing wordt mede vergroot door het gebruik van alcohol, of door een psy chische storing. Maar de meesten, zo is mijn ervaring, zijn volledig toereke ningsvatbaar". "Ook de omgeving van de man kan een rol spelen. Een normaal mens wordt er door zijn omgeving op gewezen wat hij wel en niet kan maken. Maar er zijn ook subculturen, aparte wereldjes waar in incest heel gewoon is. Extreme voor beelden daarvan zijn de zogenoemde in- cest-netwerken, die de laatste tijd veel vuldig worden ontrafeld. Daarbij wor den een of meerdere kinderen door meerdere familieleden of kennissen uit gewisseld en misbruikt". Teer onderwerp Roelofs snijdt vervolgens de rol van de moeder aan, „een teer onderwerp dat tot veel weerstanden leidt, met name uit de feministische hoek". "De moeder is in mijn ogen medeverantwoordelijk voor incest als ze ervan weet maar het toch laat door gaan, omdat ze daar persoon lijk voordeel van heeft. "De vader als da der, de moeder als loeder, zou ik dat wil len "Ik heb het daarbij niet over moeders die het wel weten, maar er geen stokje voor durven steken omdat ze totaal machteloos zijn. Ook niet over moeders die er echt niks van weten - dat komt voor. Ik heb het meegemaakt dat een vrouw, eenmaal op de hoogte, door ste vig optreden de seksuele relatie tussen haar man en kind kon stoppen". "Een mogelijke remming voor de man is ook de aanwezigheid van de moeder. Hij zal eerder het verkeerde pad op gaan als zijn vrouw veel van huis is, ziek is of niet betrokken is bij het kind. Ik zeg dit hardop en krijg er - vooral als man - veel verweer tegen. Je geeft de vrouw weer de schuld, een moeder die ziek is is niet verantwoordelijk, hoor ik dan. Dat be doel ik ook niet. De man heeft schuld en is verantwoordelijk. Maar als je incest goed wil begrijpen moetje ook de moe- der erbij betrekken". "Hetzelfde geldt voor het kind, meest al een dochter. In principe wil een kind geen seks met pa. Het wil wel genegen heid, lijfelijk contact, tederheid, maar geen seks. Dus moet bij incest de vader de kleine overreden, de weerstand bre ken. Bij een kind dat emotioneel labiel is of zwakbegaafd, gaat dat gemakkelij ker". Ook bedreiging of omkoping kan de weerstand van het kind breken. Verder is het zo dat alle kinderen het gevoel hebben dat het gezin intact moet blijven. Daardoor kunnen ze op een gegeven mo ment denken: als ik nou maar met hem naar bed ga, dan blijft het gezin bij el kaar. Ook hier geldt dat de dochters niet zelf schuldig zijn aan incest. Ze kunnen zich niet verweren tegen de daders". TOM VAN MEERTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29