'Mijn rollen kies ik met zorg uit' Veerstichting: schakel tussen maatschappelijke geledingen DeblilOTnOTièrevanMaiMjhkaDetmers ZATERDAG 18 OKTOBER 1986 EXTRA PAGINA 23 'Als veerpont fünctioneren tussen verschillende maatschappelijke geledingen'. Met die symbolische aanduiding proberen bestuursleden van de Leidse Veerstichting aan te geven waar zij en hun voorgangers zich nu al jarenlang mee bezighouden. Binnenkort (op 23 en 24 oktober a.s.) wordt voor het zevende achtereenvolgende jaar een symposium georganiseerd waarop beleidsbepalende personen uit sectoren van de overheid, het bedrijfsleven, wetenschap, media, politiek en vakbonden elkaar zullen ontmoeten. door Bert Paauw Onder de noemer 'Schep de toekomst' zal men zich vooral buigen over het on derwerp verbeeldingskracht en hoe deze menselijke eigenschap naast het ge bruik van verstandelijke vermogens en het toepassen van logica kan bijdragen aan de oplossing van allerlei maatschap pelijke problemen. Ongeveer driehonderd 'vormgevers van de maatschappij' - onder wie bekende zakenmensen als mr. G.A.Wagner (Shell) en dr. W.Dekker (Philips) - en tweehonderd doctoraal studenten, uit al le delen van het land en van verschillen de disciplines, komen volgende week naar Leiden. Sprekers op het sympo sium zijn onder anderen de Belgische professor Ilya Prigogine, Nobelprijswin naar fysica 1977, en de Amerikaanse schrijfster Marilyn Ferguson, die in haar boek 'The Aquarian Conspiracy' de kracht van de verbeelding heeft beklem toond. Voor de bestuursleden van de Veerstich ting, een vijftal studenten, is na een voorbereidende periode van een klein jaar het grote moment van het sympo sium bijna aangebroken. Voorzitter Hans Wapereis zegt dat een periode van keihard werken straks wordt afgesloten. "Je gelooft aanvankelijk niet dat het al lemaal zal lukken. Vooral de eerste drie maanden zwem je. Maar de organisatie is een groeiproces. Op een gegeven mo ment ben je zelfs verbaasd dat er zoveel de maatschappij voor je klaar staan". De Veerstichting dateert van 1978. Twee Leidse studenten, Paul Smeets en Al- bert Kamphuis, kwamen destijds op het idee van de stichting na een bézoek aan een symposium in Zwitserland, georga niseerd door een soortgelijke organisatie als de Veerstichting. Omdat het tweetal woonde in het studentenhuis Het Veer tje, gelegen aan de Utrechtse Veer, was de naam van de stichting snel gevonden. Temeer daar de aanduiding 'veer' toe passelijk was in symbolische zin. Im mers, de stichting moest een veerpont functie gaan vervullen tussen aanvanke lijk universiteit en bedrijfsleven. "Smeets en Kamphuis waren erg gericht op verbetering van de contacten met het bedrijfsleven. Later is dat uitgebouwd, zijn er contacten gelegd met allerlei an dere maatschappelijke groeperingen zo als vakbonden en media", meldt Hans Wapereis. Noodzaak Evenals zijn mede-bestuursleden Mo- niek Vossenaar, Klaske Veltman, Hugo Noordhoek Hegt en Peter Coebergh maakt Hans Wapereis binnenkort plaats voor een nieuwe generatie bestuurde- ren. Want zo werkt dat bij de Veerstich- ting. Elk jaar wordt het bestuur totaal vernieuwd. De drie laatstgenoemden leggen uit waarom. "Die wisseling ge beurt met opzet. Op die wijze is men steeds verzekerd van nieuw enthousias me. Elk bestuur kan zich bezinnen op de vraag waar men met de Veerstichting naartoe wil, al blijft de veerpontfunctie onaangetast. De jaarlijkse wisseling is trouwens ook min of meer noodzaak omdat de huidige tweefasenstructuur een al te lange onderbreking van de stu die niet toelaat". Het vinden van nieuwe bestuursleden is geen probleem. Integendeel zelfs. Het drietal daarover: "Oud-bestuursleden zorgen zelf voor hun opvolgers. Eerst wordt een nieuwe voorzitter gezocht, vervolgens wordt in overleg met hem of haar een nieuwe ploeg geformeerd. Met kandidaten worden gesprekken gevoerd om erachter te komen hoeveel tijd ze aan de Veerstichting kunnen besteden en hoe gemotiveerd ze zijn". "Veel studenten vinden de Veerstich ting een uitdaging, zien het als een soort stage. Een jaar lang kunnen ze hun eigen bedrijfje runnen. De studierichting doet er niet zoveel toe. Er wordt eerder gelet op de persoon. Elk bestuur krijgt de op dracht om de doelstellingen na te leven. Dat hoeft niet per se te betekenen dat er een symposium wordt georganiseerd. Het zou bij wijze van spreken ook kun nen via een sportdag. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat een symposium de beste manier is". Hoewel de bestuursleden van de Veer stichting worden geacht zelf alle noodza kelijke activiteiten te bedenken en te verrichten, kunnen ze terugvallen op ad viesorganen als de Commissie van Bij stand (met deskundigen uit diverse maatschappelijke geledingen), de Raad van Toezicht (die het financiële beleid controleert), het Studenten Contactper sonen Gezelschap (die helpen met de studentenwerving en doorgeven wat er onder de studenten leeft) en de oud-be stuursledenvergadering (waarmee regel matig contact wordt onderhouden). Actueel De eerste bezigheid van een nieuw be stuur is het vinden van een thema. Het drietal: "Het moet iets actueels zijn waar we zelf achter kunnen staan. Er bestaat geen draaiboek voor het vinden van een thema. Er worden in die eerste bestuurs periode heel veel kranten en tijdschrif ten doorgenomen. Het is ook een kwes tie van praten met veel mensen. Het on derwerp moet voor de verschillende par tijen aantrekkelijk zijn. Als je eenmaal iets hebt, dan kun je pas echt aan de slag". Dat echt aan de slag 'gaan houdt onder meer in het 'strikken' van gezaghebben de wetenschappers die het thema vanuit een bepaalde invalshoek kunnen belich ten. "Bij de eerste sprekers die we bena- deren sluiten we aan op hun interesses. Heeft eenmaal een aansprekende per soon toegezegd, dan kunnen we daar mee de boer op". Dit jaar lukte het om de Amerikaanse schrijfster Marilyn Ferguson te interes seren. Enige bestuursleden van de Veer stichting zochten haar speciaal op in de Verenigde Staten. "Een brief of een tele foontje werkt niet. Tijdens een persoon lijke ontmoeting kun je onmiddellijk en uitgebreid inspringen op vragen en op merkingen. Het geld voor de reis haal je er dik uit. Sprekers uit de Verenigde Staten zijn namelijk gewend om fikse honoraria te ontvangen voor deelne ming aan een symposium. Wij leggen uit dat we studenten zijn en over weinig middelen beschikken. Over het alge meen staat men sympathiek tegenover de wijze waarop wij het symposium or ganiseren. Meestal lukt het dan ook wel om zo'n wetenschapper over te halen pro deo te komen spreken, uiteraard wel tegen betaling van reis- en verblijfkos ten". Helemaal onbemiddeld is de Veer stichting overigens niet. Hoewel de stichting niet is gebonden aan enigerlei organisatie of instelling kan ter dekking van allerlei kosten wel een beroep wor den gedaan op een aantal vaste spon sors. Daarnaast worden subsidies losge weekt bij bedrijfsleven en overheidsin stellingen. Stimulerend In de loop der jaren zijn thema's aan de orde geweest als creativiteit, motiva tie, informatietechnologie en de plaats van Nederland in de wereldeconomie en internationale politiek. Om te voorkomen dat de contacten op de eerste dag van het symposium stroef verlopen organiseert de stichting in de maanden daaraan voorafgaand inleiden de colleges en werkbezoeken van stu denten aan niet-student deelnemers. Het drietal: "De Veerstichting-symposia zijn bekend vanwege hun informele karak ter. We laten de deelnemers elkaar met opzet voor het symposium bezoeken. Omdat men tot op zekere hoogte al met elkaar vertrouwd is, is de sfeer vrij onge dwongen". "De nawerking van een symposium varieert Contacten kunnen doorgaan, mensen kunnen wakker geschud zijn. Op elk symposium staat altijd een groot boodschappenbord waarop men wensen en mededelingen kan schrijven in de trant van: 'ik zou met die-en-die over dat-en-dat onderwerp nog eens verder willen praten'. Van het symposium gaan stimulerende effecten uit al is het moei lijk om dat in absolute termen te be schrijven. Maar het is een feit dat er nu nog steeds vragen en opmerkingen bij ons terecht komen over symposia van ja ren geleden". Nadat Maruschka Detmers thuis in het Drentse Schoonebeek de mid delbare school had afgerond en ze een auditie voor een rol naast Derek de Lint in Kort Amerikaans zag mis lukken, pakte ze haar koffers en ver trok naar Parijs. Op goed geluk wandelde ze een thea- terschool binnen, waar ze prompt werd i toegelaten. Maruschka werd eerste op een soort concours, kreeg het predikaat ere-leerlinge en trok op die manier de aandacht van een impresario die haar aan Godard voorstelde. Ze kende een I van Frankrijks beroemdste cineasten al- i leen van horen zeggen, maar vond het „natuurlijk wel lollig" om onder zijn re gie haar filmdebuut te maken als hoofd- rolspeelster in Prenom Carmen. Drie jaar geleden is dat inmiddels. Geruchtmakend Sindsdien heeft Maruschka bepaald niet stilgezeten, hoewel dat misschien zo zou lijken omdat de produkties waarin ze vervolgens speelde niet in ons land te zien zijn geweest. Dat geldt voor Jac- I ques Doillons La Pirate, die in 1984 goed genoeg voor het hoofdprogramma van Cannes werd bevonden, en al even zeer voor Via Mala, een internationale tv-serie die in Duitsland over drie avonden verspreid vijftig miljoen kij kers trok. Tussendoor draaide Maruschka met de Franse acteur Coluche een komedie in Mexico, naar eigen zeggen "een land waarvan ik sindsdien niet meer ben los gekomen. Wat me er onder andere aan spreekt is dat de telefoon er nog zo'n mysterie is dat je er bijna een indianen- j dans omheen moet maken voordat hij j gaat rinkelen. Dus als er dan iemand belt weet je dat het ook echt belangrijk is". Haar nieuwste film maakte Marusch ka Detmers in Italië, onder regie van Marco Bellocchio. Le Diable au Corps is j de titel van deze film, waarvan ajnd ok tober de Nederlandse première volgt. Onlangs was de inmiddels 23-jarige, nog altijd in Parijs woonachtige actrice even in Nederland om te praten over de naar het hedendaagse Italië verplaatste han- deling in deze film, die in sommige Eu ropese landen al even geruchtmakend lijkt te zijn geworden als Raymond Radi- guets oorspronkelijke roman dat ooit - De opnamen voor Le Diable au Corps zijn al meer dan een jaar achter de rug. Hoe komt het dat je je sindsdien niet meer op een filmset hebt laten zien? "Ik ben een beetje veeleisend in de keuze van mijn rollen. Trouwens, ieder een in Europa is het er op het moment over eens dat er een soort script-crisis is. En als ik een film doe dan moet dat iets zijn waarin ik me met hart en ziel kan storten. Maar zoiets heb ik al meer dan een jaar niet gevonden. Aanbiedingen genoeg, maar er zit niks tussen wat me interesseert". Intuïtief - Hoe maak je zo'n keuze? "Dat is heel moeilijk te zeggen. Aan de ene kant zijn er carrière-technische over wegingen: met wie is het, uit welke hoek komt het, door wie wordt het gedistri bueerd, hoe verhoudt het zich tot miin door Albert Kok Maruschka Detmers, 23 jaar, een Drentse schone die dezer dagen in heel Europa volop de aandacht trekt als hoofdrolspeelster in de geruchtmakende film 'Le Diable au Corps' van de Italiaanse regisseur Marco Bellocchio. Een nieuwe Sylvia Kristel? "Ach, er is in heel Europa bijna geen actrice die in de film haar kleren niet moet uittrekken. Dat is op zich heel jammer; ik zou ook liever zien dat het anders was". laatste film. Al dat soort overwegingen. Maar na dat stadium wordt het helemaal een intuïtieve beslissing". - Laten we er iets concreter over pra ten. V/at zijn bij je laatste film je overwe gingen geweest om te zeggen: dat doe ik: "Om te beginnen de titel al: Le Diable au Corps. Dat was een van de eerste Franse boeken die ik had gelezen. Dus mijn aandacht was eigenlijk meteen al gewekt. En toen ik hoorde dat het met Bellocchio zou zijn, werd het nog inte ressanter. Ik kende hem niet persoon lijk, maar ik wist wel dat het wat je noemt een grote meneer moest zijn (Bel- locchio's voorgaande film was Henry IV, met hoofdrollen voor steracteurs als Marcello Mastroianni en Claudia Cardi- nale-AK). En toen ik het script had gele- "kïjk, het komt niet vaak voor dat je een scenario leest waarin een vrouw met zoveel respect wordt behandeld en waarin het ernaar uitziet dat ze ook echt wat te doen krijgt. Want meestal is een vrouw er in een film om de soep op te dienen. In de meeste andere gevallen zeggen ze: 'zie je dan niet dat het een sleutelrol is!' (lacht). Dat betekent dus dat je niets te doen hebt. Of wat natuur lijk ook gebeurt: dat een vrouw in het verhaal is geschreven om de erotische touch te geven die nodig is om er een doorslikbaar geheel van te maken voor het gerief van producenten en distribu teurs. Nou, om geen van die redenen zou ik een film willen maken. Wat ik van een rol vraag is eigenlijk heel eenvoudig: ik wil dat het een echte rol is, een echt per sonage. Maar schijnbaar is dat heel moeilijk". Moeilijke rol - Je speelt iemand die bepaalde stadia van krankzinnigheid doormaakt. Zulke scènes liggen, naar ik mag hopen, buiten jouw dagelijkse ervaringswereld. Dat maakt het spelen ér niet gemakkelijker op, lijkt me? "Het was inderdaad een hele moeilijke rol. Want als je met krankzinnigheid te maken hebt, kan een regisseur zijn ac teurs maar tot op zekere hoogte aanwij zingen geven. Je weet immers niet wat het precies is. Het enige watje als acteur dan nog kunt doen is je hoofd in de leeg te gooien en zien wat ervan komt. Maar daar heb je wel moed voor nodig. Het is dan namelijk niet langer meer een bere deneerd en van tevoren uitgestippeld spel. Het bijzondere aan het maken van deze film was dat iedereen bereid was om alles te geven. Niemand nam genoeg met doen-alsof. Dat was echt een verade ming, want dat heb ik wel eens anders mee gemaakt: dat je met mensen werkt die het verschil niet eens zien. Maar ik kan daar niet tegen. Het moet echt we zen. En hoe dat in z'n werk gaat. Het is iets wat je overkomt" - De film begint met de geladen scène waarin een meisje dreigt zelfmoord te plegen. Hoe het verder met haar afloopt, kom je niet te weten. Zit die scène er al leen in om de juiste toon voor het verhaal te zetten? "Ja, het brengt de toeschouwer als het goed is van het dagelijks leven in de droom. Het meisje dat op het punt staat zich van het dak af te gooien, is eigenlijk een spiegelbeeld van Julia op dat mo ment in de film. Julia is net zo wanho pig, maar heeft besloten een normaal le ven te gaan leiden; als enige uitweg. Want met de gevaarlijke dingen die ze in zichzelf voelt kan ze absoluut niet over weg. De scène waarin dat meisje zelf- moord wil plegen, is dus eigenlijk be doeld om aan te geven wat Julia in zich zelf probeert weg te drukken". Risico's "Dus het verhaal is meer dan zomaar een liefdesgeschiedenis tussen twee mensen. Het is het verhaal van een vrouw die op de rand van krankzinnig heid balanceert en zich door een liefdes avontuur met die jongen daaraan ont worstelt. Daar gaat de film in wezen over: dat je als mens alleen vooruitgang kunt boeken als je bereid bent risico's te nemen. Dat je er alles voor over moet hebben om dingen echt te voelen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht allemaal niet zo comfortabel en gemakkelijk. En voor Julia betekent het toegeven aan haar gevoelens dat ze het risico loopt in krankzinnigheid te vervallen". - In Italië is nogal veel beroering ont staan over die, hoe zegje dat netjes,fella- tio-scène, met jou en je tegenspeler Fede- rico Pitzalis. "Nou, niet alleen in Italië. Overal is daar wel wat om te doen geweest. Als er zoiets in een film zit, zijn er altijd en overal mensen te vinden die daar een schandaal van willen maken. Met name mensen die de film niet gezien hebben blijken zich er vreselijk over op te kun nen winden. Niemand die de film wel heeft gezien is er bij mijn weten geshoc keerd door geraakt. Want als je hem in z'n continuïteit ziet, zie je dat er hele maal niks smerigs aan is, dat er geen en kele dubbele gedachte achter steekt. De seksualiteit in de film staat nooit op zichzelf. Die is altijd heel nauw verbon den met de waanzin van Julia". - Het is met andere woorden geen por nografie? Maruschka Detmers: "Een vrouw is er in de film meestal om de soep op te dienen". Verontwaardigd: "Absoluut niet! Daar heeft het niks mee te maken. Weetje wat pornografisch is? Als een vrouw zonder kleren aan de soep komt opdienen. In deze film is daar geen sprake van. Maar in Frankrijk en Italië kreeg je uit sommi ge verhalen in de roddelpers de indruk dat de hele film één aaneenschakeling van sex zou zijn". Onbevredigend - In hoeverre heeft je verontwaardi ging over zulke schandaalstukjes ermee te maken dat je een hele week hebt uitge trokken om hier, in een voor de produ cent van de film toch tamelijk onbelang rijk land, over Le Diable au Corps te ko men praten? "Nou, het is heel onbevredigend als ik in Frankrijk weer eens zo'n raar verhaal onder ogen krijg van een journalist die mij citeert zonder me ooit gesproken te hebben; dat kan ik je wèl vertellen. Door hier zelf te verschijnen, kan ik dat een beetje proberen recht te trekken. Ook te genover mijn ouders voel ik het ergens wel als een morele verplichting. Die gaan zich anders toch misschien zitten afvragen waar hun dochter nou eigenlijk mee bezig is. Vandaar dat ik iedereen op het hart druk dat het bloot in deze film er nooit alleen maar is om te laten zien dat er twee mensen met elkaar naar bed gaan". "Julia heeft aan het begin van de film besloten dat ze normaal wil zijn. In de zin van: alleen nog maar voorgekauwde emoties willen voelen. Gezellig samen met haar verloofde, haar schoonmoeder en het huwelijksporcelein. Zo vals als wat natuurlijk, maar ze heeft ervoor ge kozen om wat er diep in haar leeft weg te kunnen stoppen. En to make love - wij hebben daar in het Nederlands eigenlijk geen mooi woord voor - komt neer op een volledig samensmelten; een bres slaan in jezelf en je openmaken en ie mand in je binnenlaten. Als ze zich dus aan Andrea overgeeft, wil dat zeggen dat ze zich openstelt voor hem. Dat is sym bolisch voor de manier waarop ze van haar eenzaamheid, haar waanzin af komt. Die krijgt de ruimte om naar bui ten te komen. Snap je?" - Ben je, door het feit dat Le Diable au Corps evenals Prenom Carmen weer een film met veel bloot is, niet bang als een tweede Sylvia Kristel afgeschilderd te gaan worden? Berustend: "Ach, er is in heel Europa bijna geen actrice die in de film haar kle ren niet moet uittrekken. Dat is op zich heel jammer; ik zou ook liever zien dat het anders was". Andere dingen Plotseling heel fel: "Ik praat nu even niet over Le Diable au Corps, want dat staat er even helemaal los van. Dat is een film die ik met volle overtuiging heb ge daan. Maar in zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat het inderdaad in Eu ropa zo is,dat mensen niet schijnen te weten wat ze met een vrouw in een film aan moeten. Kennelijk hebben veel sce narioschrijvers niet méér verbeeldings kracht dan dat een vrouw hoe dan ook uit haar kleren moet. Het enige wat je dan als actrice kunt doen is dfe films uit zoeken waarin daarvoor een goeie reden is, en waarin er naast het bloot nog een heleboel andere dingen te doen zijn". Svmposium teBSnarriNG De vijf huidige bestuursleden van de Veerstichting. V.l.n.r. Hans Wape- reis, Hugo Noordhoek Hegt, Moniek Vossenaar, Klaske Veltman en Peter Coebergh. "Op een gegeven moment ben je verbaasd dat er zoveel mensen voor je klaar staan". (foto Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23