'Publiek zal het einde bepalen' Alice Cooper maakt zich op voor z n volgende terugkeer Televisieweek vol variatie TV-rubriek J ■TJ KJj door Nico Scheepmaker The Blue Diamonds hebben er na 25 jaar geen genoeg van 'Bewust niet op de disco- toer gegaan' Twee tv- uitzendingen rondom de Platen- tiendaagse ZATERDAG 4 OKTOBER 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 Niemand kan in gemoede volhou den dat er de afgelopn week niets te beleven viel op de Nederlandse televisie. Dat begon al op zater dag, met de befaamde scène in de film 'Women in love'. waarin twee Engelse topacteurs, Alan Bates en Oliver Reedeen minuut of vijf lang met elkaar worstelen. Spiernaakt! Voor het open haardvuur! Dat was. in 1969. een uiterst gedurfde en omstreden scène, en dat zal het daarom nog wel steeds zijn geweest op de tele visie, want op het gebied van wat mag en niet mag, wat kan en niet kan, loopt de televisie als 'open medium' (iedereen kan kijken door de knop in te drukken) ruw geschat vijftien jaar achter op het 'gesloten circuit' van de bio scoop. De film in de bioscoop kies je zelf. je moet er voor je huis uit. je moet ervoor in de rij staan, je moet er voor betalen, en je kijkt er naar in een besloten gezel schap. Als je dan op iets stuit dat je niet bevalt is het je eigen schuld, terwijl de 'schuldvraag' bij de televisie veel problemati scher is. Nu wond die naakte worstel partij tussen Oliver Reed en Alan Bates mij persoonlijk niet zo erg op, als man zijnde, maar wat heeft ze tot in de uithoeken van de provincie teweeg gebracht bij de toekijkende vrouwen? Alan Ba tes en Oliver Reed zijn tenslotte 'stukken', als ik het zo even mag zeggen. Ik zou mijn karos en mijn vierspan paarden bijvoorbeeld graag willen verpanden als ik daarvoor Meryl Streep en Cathe rine Deneuve een vijftal minuten naakt bij het knapperend haard vuur kon zien worstelen. Maar misschien ligt dat voor mannen toch anders dan voor vrouwen, want toen ik mijn vrouw vroeg of het haar 'iets gedaan' had, die scène tussen Alan Bates en Oliver Reed, zei ze: „Nee, niets, ik hou niet van worstelen." We gaan door naar de zondag Die ging ook niet onopgemerkt voorbij, want Ronald Reagan werd die avond vermoord, in de persoon van Ton van Duinhoven. Of dat deze 'comedy-reeks' leuker maakte, waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Eerst al satire be drijven met kanker, daarna met de afkeurenswaardige gewoonte om Amerikaanse presidenten te vermoorden, alles mag natuur lijk. zeker als het satire betreft, maar het moet dan wel heel leuk en hilarisch zijn, wil je vergeten waar je eigenlijk naar zit te kij ken: kanker en moord. Maar Reaganlet's finish the job' was eerder curieus (door Ton van Duinhoven, door het gemixte praten in het Nederlands en het Amerikaans) dan satirisch, en een comedy was het zeker niet,- anders had ik het wel gemerkt Een ander fenomeen was die zondagavond Jules Deelder. Een 'performance-dichter', die heel leuk schijnt gevonden te worden door mensen die niet tot mijn kennissenkring behoren, dus ik heb nooit goed kunnen navragen waarom. Ik geef toe: hij heeft wel iets, maar wat hij heeft kan mij niet amuseren, dus om de waa r- heid te zeggen heb ik hem na een minuut of twintig uitgezet, om dat mijn wapenspreuk ('Je leeft voor je plezier') zich moeilijk liet rijmen met Deelders performün- Inmiddels zijn we bij de maan dagavond beland, waarop Sonja een gesprek had met een onge huwde, feministische BOM, een bewust ongehuwde moeder dus. die met grote openhartigheid ver telde hoe zij via een advertentie en ruim honderd reflectanten en de nodige bedscenes aan de uit eindelijke donor-vader van haar inmiddels tweejarige kind was gekomen. Het uiteindelijke doel van de advertentie ('Penis ge zocht voor bevruchting BOM- moeder in spé; ik geef even mijn vertaling) was natuurlijk nobe ler dan het gros van de contac tadvertenties die je wekelijks bij honderden in de dag- en week bladen kunt tegenkomen, want niet gericht op platvloers genot maar op zoiets moois als het ter wereld brengen van een kind dat later misschien aartsbisschop. concertpianist of kinderarts wordt, dus in wezen was er geen enkele reden om anders dan met gepaste sympathie en aandacht naar deze jonge moeder te luiste ren, maar dan blijf je toch nog zitten met de vraag waarom ze het na een en ander volvoerd te hebben) ook nog een keer voor gans het volk en haar bakker en slager heeft willen vertellen. Dat kon je je woensdagavond ook afvragen bij Jan Lenferink. die Wanda van de sekstelefoon in zijn programma had. Je kunt na tuurlijk redeneren dat zij een soort hoorspelkemactrice is, die bii elk telefoontje een act opvoert waarbij, de toehoorder niet tot la chen of huiveren maar alleen maar tot klaarkomen hoeft te worden gebracht, en dat er daar om geen reden is waarom zij niet in alle openhartigheid over haar werk zou praten zoals ook de ad- vokaat Baruch Moszkowïcz en de filmregisseur Harry Kumel dat deden., maar het eigenaardige was juist dat Wanda er de na druk op legde dat zij haar tele foon-act ook 'in zich had', dat ze helemaal zichzelf was aan de te lefoon, dus dat Luthers befaamde uitspraak in feite ook de hare was: 'Hier lig ik! ik kan niet an ders, God helpe mij! Amen.' The Blue Diamonds scoorden een kwart eeuw geleden met Ramona een wereldhit. Nu hebben zij al wat grijze haren, maar ze zijn nooit weggeweest. Ruud en Riem de Wolf: "Al leen zijn we één toon ge zakt". (fotocel» De gitaren zijn terzijde ge legd. De stemmen zijn de zelfde? Nou ja, een noot la- Nadagen ger van zetting. De koppen bevatten in zilvergrijs ge plaveide draden tussen het gerenommeerde zwart. The Blue Diamonds dus. Terug? Ben je gek. „Nooit weg ge weest. We hebben altijd ge werkt...". Aangespoeld op de nostal- gie-golf. Twee zingende he- fjje ren op een podium. Met montere gebaren en wat geintjes tussendoor om de moed er in te houden. Het repertoire is net zo bekend als de fraaie optreedpak- ken, uitgevoerd in wit en zwart, doorbroken door een cyclaam-kleurige ceintuur. Verzorgd tot en met. Anno 1986 is het 25 jaar geleden dat de gebroeders Ruud (45) en Riem (43) de Wolf met hg dat we ons beiden in dit vakge bied blijven bewegen" dat je broers bent. Het acceptatie vermogen is een stuk groter dan bij vreemden". Maar één ding is zeker: „Op een dag houdt het op. Er komt onher roepelijk een einde aan. Ik ben nu 45 en ik kan me bezwaarlijk voor stellen dat ik op mijn 50-ste nog de Blue Diamond sta te spelen. Ik wil niet spreken over onze toekomst. We nemen het zoals het op ons af komt... Maar hoe je het ook wendt of keert, normaal gesproken zitten we in de nadagen van onze carrière 1958 is begonnen. Dat accep teer ik ten volle. We genieten van alles wat zich nu in positieve zin ontwikkelt. Dat proberen we te consolideren, maar er komt een moment dat we moeten zeggen: Mensen bedankt, het was een fijne °™ff*°udn" door Jacques J. d'Ancona Ruud wenst niet te klagen. „In al die jaren hebben we nooit iets an ders gedaan dan dit werk. Je kunt rustig stellen dat we in die 25 jaar een goede boterham hebben ge had. In de toptijd kregen Riem en ik 250 gulden voor een optreden. We reden in een tweedehands Mer cedes en als je terugrekent naar 1962 is 1000 gulden in de week veel geld. Daar kwamen de royalties voor de platen bovenop. Over de grens pakten we 800 Mark op een avond en we hebben trouwe fans de optredens in Duitsland, Oostenrijk en Zwitser land. Toen de schnabbels wat te rugliepen hebben we vaak een al- Ruud staat bekend als de om streden figuur van het duo. „De blaadjes maken wel eens misbruik van de situatie. Toch zeg ik dat we Ramona een wereldhit lan- op goede voet staan met de pers, al ceerden op het toen nog zij ig kabbelende Hollandse zeetje. Een tijd die minder heavy en snel was dan de ja ren tachtig. Maar toch... Hun jubileum-elpee haalde de dertigduizend. Een dankbaar stemmend verkoopcijfer, vinden ze. „Met zoveel fut hoeven we nog niet in de vut...". Het is boven ver wachting gegaan. Ze stellen het on- omwonden vast. me. een blik op Eb£ hS klinkt dat blasé. Ik zal nooit uit gen beweging bellen. Ik bedenk geen shitverhaal om in de publici teit te komen. Een journalist van een weekblad verweet me een keer dat ik twee jaar geleden van mijn scheiding geen gebruik heb ge maakt om in de publiciteit te ko men. Ik vind dat geen item! Men heeft me ook vragen gesteld over de alcohol van vroeger... Ik zeg nu tegen iedereen: Jezus, begin nooit aan de drank, het is zo moeilijk om af te komen. Ik ben gestopt met single, een Cliff Richard-succes, 'Summer Holiday'. De nieuwe populariteit heeft Tïie Blue Diamonds in aanra king gebracht met mensen die hen niet kenden. Riem, een tikje cynisch: „Wat moet je zeggen? Het is nog steeds leuk om te doen. We hebben songs opgenomen die al een keer waren uitgebracht. Het grootste deel heb ben we opnieuw ingezongen en in derdaad, we zijn één toon gezakt. Maar dat valt niet zo op, want vroe ger zongen we er immers een halve toon tegenaan". Zwarte humor is hen niet vreemd. Voor de honderdduizend ste keer Ramona kondigen ze aan als 'Ram Oma'. Het gedwee luiste rende publiekje kan er nauwelijks om lachen. Wat The Diamonds missen zijn de theater-optredens uit de jaren 1970 tot '74, toen ze vier volle sei zoenen draaiden in twee cabaret programma's van Seth Gaaikema. Wat ze nu doen speelt zich af in feestzalen, op personeelsavonden, tijdens modeshows, in rustige dis cotheken voor een wat gezapig pu bliek en dikwijls in de openlucht. Dat vraagt iets van de stembanden. Als Ruud enige last aan zijn strot gaat niemand-iets aan hoe mijn badkamer er uitziet en wat de kleur is van mijn lakens". „Ik geef toe dat ik van ons bei den het meest in de knoei heb ge zeten. Dat heb ik zelf een beetje op gezocht. Ik heb het voor 99 procent aan mezelf te wijten. Ook in de ver houding met Riem was ik degene die de problemen veroorzaakte. Als broers nemen we enorm af stand van elkaar in het privéleven. aan. Men vindt ook dat je een ar tiest best lastig kunt vallen. De re- - Maak eens een vergelijking lus- denatie is: die man is bekend, we sen het publiek toen en nu. kunnen hem rustig storen in een restaurant. Dat hoort bij zijn vak. „Het ligt aan de omstandighe- denken ze...", den. Het publiek van tegenwoor- dig manifesteert zich met zoiets Doe maar van: wij zitten hier, vermaak ons maar. Als het even niet lukt, wor- Alles gaat haastiger, constateren den ze ongeïnteresseerd. We reali- The Blue Diamonds. „Een plaat seren ons dat het publiek betaalt staat tegenwoordig geen half jaar om binnen te komen. Vroeger was meer in de hitparade. De commotie een artiest een artiest. Nu laat men AJie ontstond bij het ophouden van je merken: wij hebben ervoor ge- Doe Maar was na een maand volko- zorgd dat jullie hier staan. Toen ik als jongetje op de Expo in Rotter dam ging luisteren naar Max van Praag, de Skymasters en The Ram blers, waren het goden voor me. Ik waagde het niet een vin te verröe- Men kijkt nu anders en met In de werksfeer scheelt het echter minder respect tegen een artiest verdwenen. Dat zit hem i snelheid van de tijd. Het aanbod van potentieel talent is enorm groot, maar ze krijgen veel minder kans dan vroeger. De overlevings kansen waren vroeger echter gro ter. Deze tijd is harder. Televisie optredens zijn daarentegen heel normaal. Men regelt nu 'even' Ne derland Muziekland, Op Volle Toe ren, Top Pop of Count Down. Vroeger leefde je een jaar naar zo'n invitatie toe. Met drie minuten tv bereiken we net zoveel als vroeger met 150 optredens, maar het is wel zo dat ze pas in een zaal' kunnen zien wat je werkelijk kunt". -Ik mag constateren dat num mers als Down by the Riverside, Red Sails in the Sunset en All of Me het uitstekend doen. Men klapt en zingt luidkeels mee. Ruud en Riem de Wolf hebben daarover een theorie. „We staan niet voor kids te werken. Bij een jonger publiek waren we totaal on bekend, maar ze brullen mee en ac cepteren ons als artiesten anno 1986. Je voelt dat het enthousiasme gemeend is. Eigenlijk verwondert het ons in hoge mate dat we brie ven krijgen van 14- en 15-jarigen die foto's vragen en ons feliciteren met het jubileum. De reacties zijn dermate ingrijpend dat we voor een lastige keus staan: hoe nu ver der? Het publiek bepaalt wanneer het einde daar is. Dat ga je merken aan de boekingen. We gaan terug naar oude toestanden. Het bete kent niet dat men alle nostalgie ac cepteert. Onze vroegere aanhang heeft ons nooit uit het oog verlo ren. Voor de leeftijdsgroep van de veertigers en ouder is er lange tijd niets geweest. Men is doodgegooid met videoclips en herkent zich weer in ons optreden. We willen niet terugkijken, maar het mag toch gezegd worden dat wij aan de wieg hebben gestaan van het hele Nederpopgebeuren". AMERSFOORT/HILVERSUM (GPD) - Twee amusementspro gramma's met klinkende namen uit zowel de internationale*als de vaderlandse showbusiness. Dat is de bijdrage die de TROS-televisie op 10 en 16 oktober levert aan de 'Platentiendaagse'. Deze jaarlijks terugkerende campagne is erop ge richt het bezoek aan de platenzaak te stimuleren. Vijf jaar lang ging de Stichting Platentiendaagse voor het omroep- gedeelte in zee met de AVRO. Tij dens de presentatie van de plan nen, dinsdag in Amersfoort, zei stichtingsvoorzitter Jan Gaaster- land erg ingenomen te zijn met het nieuwe samenwerkingsverband. Volgens Gaasterland staat de kij kers een muzikale show te wach ten, die de legendarische Grand Gala du Disque-sfeer weer in de huiskamer zal terugbrengen. Tij dens de twee uitzendingen maakt een groot aantal bekende artiesten zijn opwachting. Gecontracteerd zijn: Astrud Gilberto, The Commo dores, Rob de Nijs, Laurens van Rooyen, The Dame, René Shuman. Spandau Ballet, Roger Whittaker. Tina Turner, Chris Rea, Juliane Werding, Paul Young, Jaap van Zweden, Nadieh en het grote or kest van James Last. In beide pro gramma's treedt Ron Brandsteder als 'ceremoniemeester' op. De eerste show op 10 oktober wordt rechtstreeks vanuit de Am sterdamse RAI uitgezonden, het tweede gedeelte zal diezelfde avond worden geregistreerd en zes dagen later te zien zijn. Tijdens de presentatie van de Platentiendaagse-campagne werd melding gemaakt van een verder herstel binnen de grammofoonpla- tenhandel. De opgaande lijn die in deze lange tijd hevig geteisterde branche vanaf 1984 merkbaar is. zette zich vorig jaar sterk door. De omzet steeg ten opzichte van '84 met ruim 11 procent. Het feno meen 'compact disc' speelt een niet geringe rol in deze ontwikke ling. Tijdens de Platentiendaagse, die van 8 tot en met 18 oktober loopt, ontvangt iedere bezoekers van een platenzaak, die voor minimaal 27,50 gulden besteedt, 'Warm Aan bevolen 1986', in LP-vorm of musi- cassette gratis. Tijdens de campag ne van vorig jaar gingen ruim 400.000 premieplaten over de toon bank. De organisatoren verwach ten dit jaar een aantal van om en nabij 450.000. Extra aandacht krijgt de koper van de compact disc. Gebleken is dat er grote behoefte bestaat aan informatie over leverbaar repertoi re. Bij de aankoop van een com pact disc wordt gratis een catalo gus verstrekt, waarin meer dan 5000 titels van populair werk staan vermeld. Voor de klassieke sector is een soortgelijk boekwerkje met ruim 6000 titels eveneens gratis voorhanden. De jaarlijkse campagne ter sti mulering van de verkoop van klas siek repertoire loopt dit jaar van 20 oktober tot en met 15 november. Er wordt een premieplaat/musicas- sete uitgebracht voor slechts 6,95 gulden waarop werken van Mozart staan. 'Mozart in Concert' zal worden gepresenteerd tijdens de tweede TROS-uitzending op 16 oktober. Het optreden varp Jaap van Zwe den hangt hiermee samen. AMSTERDAM (GPD) - Vincent Furnier is net als zijn vader, die ooit in Detroit het eerbiedwaardige ambt van dominee bekleedde, in constateert, krijgt hij het broeder- stemmig zwart gekleed. Voor het lijke advies c zingen. Ze hebben geleerd te passen. Riem de Wolf: „We zijn tor rond de nek op de kansel ver- bewust^ niet op de discotoer ge- schijnen, al springend babypop- accepteren dat pen kapot trappen, verpleegsters verkrachten, zichzelf laten electro- duceren of ophangen en rijkelijk met dollarbiljetten strooien. De domineeszoon houdt er niet- alledaagse gewoonten op na. Ook ditmaal. Tien jaar nadat hij Am sterdam voor het laatst bezocht, geeft hij er de voorkeur aan z'n 24- uurs verblijf louter binnen de mu ren van de hotelkamer door te brengen. Zijn reputatie als televi sie-verslaafde nog eens bevesti gend, laat de Amerikaan onmidde- lijk bij het inchecken een video recorder aanrukken, met het ver zoek aan zijn platenmaatschappij WEA voor minimaal zes horror gaan. De niet van ons. Eén keer hebben een disconummer opgenomen. Toert ontdekten we dat men het niet wil. Sterker nog. Men herken de onze stemmen niet eens!". Zes jaren (van 1979 tot 1985) heb ben ze op een hoge frequentie tele visie gedaan bij de NCRV en Eddy Becker in Kwistig met Muziek en Op naar de top. Het is een ervaring waar Ruud met genoegen op terug ziet. „Ik wil het later in de techniek zoeken. Dat kijkje in de keuken van de televisie heeft me mateloos gefascineerd. Ik weet wat het is om voor en achter de camera te staan. Ik kan in de huid kruipen van een zanger en heb veel geleerd. Ik inte- banden te zorgen. bleef domme „Ik weet van mezelf dat ik totaal. vragen stellen en loerde i giekamer. Ik denk dat ik met die kennis in de produktiesector straks uit de voeten kan, al weet ik dat het moeilijk is om in die wereld door te dringen. Riem heeft vooral capaciteiten in de muzikale sfeer. schizofreen ben", bekent de 38-ja- rige, die op last van zijn manager niet gefotografeerd mag worden. Spontane kiekjes dragen immers niet bij tot de 'image-building' en dus deelt Cooper's baas kwistig persfoto's uit. waarop de griezel Hij doet met een compagnon iets middels een dikke laag make-up in een produktiemaatschappij die reclamefilms maakt. Ik geloof stel de huid van Alice Cooper kruip vervolgt Furnier, „ben ik een totaal ander mens. Zelf ben ik van huis- uit een verlegen jongetje, Alice daarentegen is een monster, een samensmelting van alle gekken, geestesgestoorden en paranoide fi guren, die er op aarde rondlopen. Toch mag ik die creatie wel. Alice straalt energie uit, bedondert en verkracht het publiek, smeekt niet om hun gunsten, maar sleept hen mee in een fantasiewereld". door Dolf Ruesink Oproerkraaier Alice Cooper, wiens succes in de eerste helft van de jaren zeventig even grote als groteske vormen aannam, leek van de aardbodem verdwenen te zijn. „Klopt, in Europa heb ik de laatste tien jaar nauwelijks opgetreden. 'Nightmare' was de laatste show die we hier brachten. Bovendien moest ik een paar jaar met de mu ziek stoppen om weer een beetje op adem te komen. Vier jaar gele den heb ik me laten opnemen in een kliniek, de alcoholverslaving werd me echt iets te gortig. Twee flessen whisky per dag was ge woon en dat is natuurlijk niet meer normaal te noemen". „Dat was de tijd, waarin ik niet meer loskwam van mijn creatie Alice Cooper. Ik dronk afschuwe lijk en het was bijna zover, dat ik in het rijtje Jimi Hendrix, Janis Jop- lin en Jim Morrison zou belanden, allemaal popartiesten die een leven gingen leiden naar hun beeltenis. Dat kon niet, want hun image was sterker dan hun persoonlijkheid. Alice Cooper is ook iemand, die je op het podium moet houden en niet in de maatschappij kunt losla ten. Hij zou dan in de bak belan den, in een gekkenhuis of in de grafkist. Voor alle drie voel ik mo menteel weinig". 'Alice is back', dat kun je wel zeggen, meent de hoofdpersoon in alle bescheidenheid. Verwijzend naar het nummer 'He's back' van de nieuwe elpee 'Constrictor' komt Alice's tong goed los: „Die song vormde eigenlijk de titeltrack voor de zesde versie van de gruwelfilm 'Friday the Thirteenth'. Het gaat in die film eigenlijk om de terugkeer van de moordenaar Jason, maar je kunt wel vatten dat ik er in feite mijn eigen come-back mee bedoel. Ik kom met een splinternieuwe show, die weliswaar voortborduurt op de goede oude Alice Cooper tijd, doch die nog schokkender zal zijn. Ik geloof in horror". „Begrijp me goed, mijn persoon tje wil geweld en bloed niet vere ren. Nee, ik kick gewoon op 'splat ter-movies'. Mijn show gaat dit maal over een soort jeugdige Fran kenstein. Maanden voorbereiding gaat er in zo'n programma zitten. De muziek, de theateropbouw, complete kostuumrepetites en dan natuurlijk nog de 'special effects'. Ik kan wel een tipje van de sluier oplichten. Er zit een guillotine in, met een veertig pond zwaar mes, waarvan het publiek ook werkelijk het idee heeft, dat het mijn kop af hakt. Op een gegeven moment zal het hoofd van Alice Cooper bloe dend over het podium rollen. Nee, nogmaals, ik stel geweld niet op de voorgrond". Was het symbolisch omvertrap- pen van schoolmuren ('School s Out') in 1972 al goed voor weinig instemmende reacties bij opvoe ders en gezagsdragers, de jongste hersenspinsels van de op het ver keerde pad geraakte dominees zoon zullen de PMRC vermoede lijk nog meer opwinden. De Ameri kaanse beweging van ouders tegen kwalijke popmuziek, heeft Cooper al geruime tijd hoog op de zwarte lijst staan. „Ik hou totaal niet van censuur en boycot", glimlacht de boosdoe ner, „maar die bezorgdheid van ou ders doet me geweldig goed. Het heeft de rock roll na jaren van gezapigheid eindelijk weer het 'outlaw image' gegeven, waar het recht op heeft. Trouwens, die vrou wen van onze vooraanstaande se natoren. de werkelijke aanstichters van deze ouderacties, hebben zelf doorgaans boeken van Jackie Col lins en Harold Robbins op de plan ken staan, met teksten die veel smeriger en vunziger zijn dan ik ooit zou kunnen verzinnen. Frank Zappa protesteert echt tegen die - voorgenomen censuur, ik niet, ik ben a-politiek, ik draag geerf enke le boodschap uit, 'My message is my show". Dat de teksten tegenwoordig keurig op de achterzijde van de hoes worden vermeld, als mogelij ke waarschuwing, deert de zanger nauwelijks „Heb ik direct in toe gestemd. Het is geen straf, want ik wil graag voor mijn teksten uitko men. Wat mij betreft mag het nog wel verder gaan. Een verbod voor kinderen beneden de zestien om mijn LP's te kopen, zou vermoede lijk een enorme omzetverhoging van mijn platen betekenen. Men sen zijn nu eenmaal benieuwd naar iets dat niet mag". Uitlokken van geweld? Nee, daar gelooft de al vanaf 1978 met come backs bezig zijnde held niet in. „Wij toveren het publiek in een Alice Cooper: "Begrijp me goed, mijn persoontje wil geweld en bloed niet vere ren". (foto GPDl paar uur zoveel banaliteiten en bruut geweld voor. dat ze er tot de nek toe mee vol zitten. Rust is het enige datje als artiest en toeschou wer na zo'n optreden verlangt". Trots als een klein kind op z'n nieuwste speelgoedauto, haalt Fur nier een stapeltje kleurenfoto's te voorschijn. „Kijk, mijn nieuwe gi tarist Cane Roberts". Een spierbal lenkolos van het formaat Rambo met een tot een gitaar omgebouwd machinegeweer. Alice Franken stein glundert: „Dat spreekt me aan. Weet je waarom Als jochie was ik een bangebroek. Als ik in Detroit drie jongens op de hoek van een straat zag praten, dacht ik al dat ze me in elkaar zouden trim men en liep ik een blokje om. Zo'n David die Goliath verslaat, dat heeft mij altijd geboeid. Uit mijn angst van vroeger is het machts vertoon van nu gegroeid. 'Don't let the bullies push you around', dat is mijn parool geworden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33