—vV Dario Fo: boodschap in bruisende verpakking PODIUMBLIK Schilderijen zoeken sponsors Sculptuur in ruime zin DINSDAG 30 SEPTEMBER 1986 KUNST PAGINA 21 Redactie Pieter C. Rosier Toneel en dans deze week in de Leidse theaters. Tot de toneel voorstellingen behoort een opvoe ring morgenavond in de Leidse Schouwburg van Dario Fo's 'Als het ware toevallig een vrouw, Eli sabeth'. De Internationale Nieu we Scene uit Antwerpen begint met de opvoering van deze kome die over het Elizabethaans tijd vak in Leiden aan een voorstel lingenreeks in diverse Neder landse schouwburgen. Dario Fo is een Italiaanse auteur wiens werk het dramatisch uitgangs punt van menig zich zelf respec terende theatermaker is. Veel van zijn omvangrijk werk is in de loop van de jaren in Leiden te zien geweest, zodat men ook naar dit theaterspektakel a la Shakes peare nieuwsgierig mag uitzien. m ~C Lionle Hoche en Elke Schepers i In 'Elisabeth' verdiept Dario Fo zich in de figuur en psyche van Elizabeth Tudor, koningin van Engeland van 1558 tot 1603. Het gaal in dit brok teksttheater met name om de tragische liefdesge schiedenis van Elizabeth voor de 25 jaar jongere graaf van Essex Elders op deze pagina de auteur Dario Fo. Danstheater Als het feestgewoel rond de vie ring van Leidens Ontzet wat is verstomd gooit het theater aan de Oude Vest zijn deuren weer open. Op zaterdagavond 4 oktober na melijk treedt er de juniorengroep van het Nederlands Danstheater op. Wanneer er geen wijziging in het programma komt zullen on der meer worden uitgevoerd 'Dumbarton Oaks' van Hans van Manen, Nomadenvan Jiri Ky- lian en 'La Cathédrale Englou- tie'. eveneens van Kylian. 'Noma den' is gebaseerd op de rituele dansen van de Aboriginals, de oorspronkelijke bevolking van Australië. 'La Cathédrale Engloutie' is een ballet, waarin de strijd tussen eigen wil en opge legde wetten tot uitdrukking wordt gebracht. Harold Pinter Op de Theaterschool in Amster dam kwam vorig jaar de groep 'Breton' tot stand, een initiatief van acteurs die pas waren afge studeerd. De groep heeft als uit gangspunt contrast en plurifor miteit in speelstijlen. Na een ex periment met deze opvatting in een solovoorstelling is de keus voor ae tweeae voorstelling ge vallen op 'Vroeger' van Harold Pinter. Deze voorstelling is mor genavond in het LAK te zien. In de regie van Aike Dirkzwager en met Edith Andriesse. Gerrat Klieverik en Marian Theelen als vertolkers. Deadline Het Leids Theater komt zater dagavond naar het LAK met 'Deadline', een eigen produktie gebaseerd op 'De draad in het donker' van Hella Haasse. Hel stuk, met als thema de vraag hoe vrij de mens is, is door middel van improvisatie ontstaan, waarbij de regisseur Jan Kijne de uiteindelijke dialoog heeft ge schreven. In het oorspronkelijke verhaal laat Hella Haasse ko ningi' Minos toegeven dat de Mi- notaurus door hem is verzonnen. Angst en ontzag voor deze niet bestaande god houden en volk rustig. En Theseus, die de zoge naamde Minotaurus heeft versla gen, wil niet toegeven dat het om een verzinsel ging. Hij is een held en helden zorgen voor vrede. In 'Deadline' wordt de held T. on aangenaam gestoord bij zijn be zigheden. Getoond wordt hoe sommige mensen een eigen oplos sing vinden voor het behoud van hun eigen identiteit, dankzij of ondanks anderen. Lelijk eendje 'Het lelijke jonge eendje', een toneelbewerking van het gelijk namige sprookje van H.C. An dersen, staat zondagmiddag 5 oktober in het LAK-thealer. In deze voorstelling van het kinder theater NJT gaat het er om hoe het is om lelijk te worden gevon den, om anders te zijn dan de an deren. Eenzaamheid, jaloezie, buiten de groep worden gestoten en opkomen voor jezelf, daarover handelt in grote lijnen dit stuk voor de jeugd van zes tot twaalf jaar. Het suk kent uiteraard een moraal. Als het eendje tenslotte is veranderd in .een prachtige zwaan en zijn soortgenoten, die hem eerder geen blik waardig keurden, hem bewonderend uit nodigen zich bij hen aan te slui ten weigert hij dat. Hun waarde ring geldt immers alleen zijn ui terlijk. Óndanks deze 'bood schap' laat de voorstelling vol doende ruimte voor humor. Aan vang 15.00 uur. Het beroemde Belgische ge zelschap 'Kollektief Interna tionale Nieuwe Scene' speelt morgenavond in de Leidse Schouwburg 'Elisa beth' van de internationaal befaamde auteur/acteur Da rio Fo. Fo mag zich al een ruim aantal jaren - ook in Nederland - in een immer groeiende belangstelling voor zijn werk verheugen, maar is bij het grote publiek (juist zijn doelgroep) nog re latief onbekend. Reden voor een beschouwing van zijn werk en - in mindere mate - zijn leven. LEIDEN - 'Zegt de naam Dario Fo jou iets?' 'Dario Fo? Ja Is dat niet die Italiaan, die theater voor het volk maakt; communistisch, of zo?' Dit is ongeveer de parate ken nis van de gemiddelde Nederlan der over Dario Fo - als het al zover komt. En toch is juist die gemiddelde Nederlander, of lie ver: het 'gewone volk', degene voor wie Fo leeft en werkt. Voor Fo geen 'kunst om de kunst', geen theater voor het eigen thea terwereldje, geen burgerlijk en tertainment, maar engagement, politiek theater voor, door. met en tussen het volk en tegen de machthebbers, de regenten, de bazen. Fo zelf: 'Wij weigeren de theo rie van een kunst en een cultuur als middel tot verzoening van al le burgers. Kunst die voor onder nemers goed is, kan en mag niet goed zijn voor loontrekkenden'. En: 'Komisch theater betekent voor mij lachen in het besef van de tegenstander, de vijand van je klasse, te vernietigen. Dat wil zeggen, de mythen van de bour geoisie van het kapitaal verplet teren'. Voeg hier wat Fo-titels aan toé en het zal duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een voor Nederland anno 1986 onbe kend verschijnsel: 'De Ballade en de Begrafenis van de Baas'. 'Boem, Boem. Wie Daar? De Po litie', 'Genoeg van de Fascisten. Toevallige Dood van een Anar chist'. Politiek theater, dus. En dat is in Nederland op sterven na dood - voor zover het ooit le vensvatbaarheid heeft gehad. Zodra je Fo en de zijnen hoort of leest, waan je je in een andere plaats en tijd. Welke theaterma ker in Nederland claimt nog een politieke boodschap te hebben? Dat is toch 'passé' en oninteres sant?! En wie pretendeert nog überhaupt pogingen te doen de massa te bereiken? Het is toch een bekend feit dat die al lang verloren is aan film en televisie. In een tijd dat hier iedereen huiverig is voor moraal, 'beteke nis', belering of uitspraken, strijdt Fo in Italië onverstoor baar voort met de idealen die hij in de jaren zestig opdeed met studies van Sartre, Camus, maar vooral Marx, Lenin en Mao. En dat zijn strijd aanslaat, blijkt zo wel uit de enorme bezoekers aan tallen bij zijn stukken, als uit de geprikkeldheid, waarmee het 'es tablishment' (voor ons haast een met nostalgie beladen term), neo-fascistische organisaties en de Mafia op hem reageren. Fo is noch een eenzaam roepende in de woestijn, noch een dwarslig ger die zijn tegenstanders zich kunnen veroorloven te negeren. Blijkbaar is er in Italië een voe dingsbodem voor dit soort werk die bij ons verdwenen is. of ver sluierd. Wie gelooft er hier nou nog één seconde dat 'de revolu tie' nabij is, of mogelijk, of ge wenst? Los van deze aan Fo's theater bestaansrechtverlenende voe dingsbodem, is het ongetwijfeld de vorm die hij gekozen heeft, die voor het succes daarvan ver antwoordelijk is: de komische. Op zoek naar een vorm die bij het volk zou aanslaan, begon Fo de geschiedenis na te pluizen op vormen van volkscultuur en kwam daarbij tot de volgende conclusie: 'Alle ons bekende ko mische theatervormen zijn voortgekomen uit het volk Het zijn allemaal vormen voort gekomen uit de volkscultuur Machthebbers hebben altijd een intense hekel gehad aan het gro teske, de lach, ze zijn er als de dood voor'. Aansluitend bij deze traditie, besloot Fo zich te con centreren op de klucht, de satire en de komedie. Niet alleen van wege de traditie, maar ook van wege de duidelijkheid van deze vormen: 'We hebben gemerkt dat onze bedoelingen veel duide lijker overkomen, als we ze in een passende, satirische, onder houdende, groteske vorm weten te kleden'. Fo's ideaal is altijd geweest een synthese te bereiken tussen het epische theater van Brecht en de Italiaanse Commedia dell'Arte; het belerende van de één in de vitale, groteske en levendige vorm van de ander. De bood schap zit verpakt in een vorm die elke seconde 'des theaters' moet zijn en waarin invloeden van mir me, poppenspel, acrobatiek en circus duidelijk zichtbaar zijn. Een bruisend theater dus, waar voor de mensen in Italië althans, graag de deur uitgaan. Met betrekking tot Fo's carriè re springt één jaar direct in het oog:: 1968, waarin hij zoals hij het zelf schimpend noemt: 'brak met mijn burgerlijke periode'. Alhoewel zijn werk uit die perio de reeds politiek kritische ele menten bevat, voltrekt het zich in de veilige sfeer van het burger lijk schouwburgtheater. Maar de bewustwording bij hem en zijn vrouw, de actrice Franca Rame, groeit en in 1968 breken zij defi nitief met het geïnstitutionali seerd theater en besluiten zij 'kunstenaars te worden ten dien ste van de revolutionaire proleta rische beweging'. Met enkele vrienden richten zij de gemeen schap 'Nuove Scene' op, waar binnen in 1969 het collectief 'La Comune' ontstaat: politiek en so ciaal activerend volkstheater. De groep stelt zich solidair met de massa, breekt met alle welstand en werkt voor het gemiddelde loon van arbeiders in Italië. De doorbraak naar het grote publiek komt in datzelfde jaar ir Fragment uit Dario Fo's 'Elisabeth' door de Internationale Nieuwe Scene. met Fo's 'Mistero Buffo', een op de middeleeuwen geïnspireerd modern mysteriespel dat tracht aan te tonen hoe de wetten dei- onderdrukking door de eeuwen heen onveranderd zijn gebleven. Mede door de beroemde uitvoe ring van dit stuk door het 'Kol- lektief Internationale Nieuwe Scene' kreeg Fo in Nederland be kendheid en opvoeringen van andere stukken door o.m. To neelgroep Theater, De Nieuwe Komedie en het Projekttheater. versterkten zijn faam. De binnen- en buitenlandse bekendheid van Fo en La Comu ne groeiden met elk jaar tegen de klippen van repressieve toleran tie (door de verschillende instan ties) op, maar bereikten in 1981 een kritisch hoogtepunt met 'Clacson, Trombette e Permac- chi', dat temidden van de oplaai ende terreur in Italië een aan klacht leverde tegen de hypocri sie van de regering in haar be strijding van het terrorisme. Het stuk lokte een politiek schandaal uit, waarbij de groep als terroris ten werd afgeschilderd en be schuldigd van banden met de PLO. de IRA en de ETA. Na de nodige deining werd de groep geconfronteerd met het andere wapen van de machthebbers: ne geren en doodzwijgen. Maar ook dat hielp niets. Fo en de zijnen bleven en blijven strijden tegen de 'plagen' van Italië: de corrup tie, de invloed van de kerk. de klassemaatschappij, de onder drukking van de vrouw, het neo- fascisme, de politici. Hoe lang nog? En haalt het iets uit? Maar die twijfel is zeer Hollands. Elisabeth Het stuk van morgenavond - 'Elisabeth' - stamt uit 1984 en is één van de vele historiestukken die Fo geschreven heeft, waarbij Fo's stelling altijd is geweest dat het verleden 'leeft' in die zin dat het het heden verklaarbaar maakt en daarop een grote in vloed heeft. 'Elisabeth' toont een paar uur uit het leven de eerste Engelse vorstin met die naam. Zij worstelt met haar twij fels over haar leven en koning schap: twijfels over het laten ont hoofden van Maria Stuart; wat moet ze aan met ene heer Sha kespeare die in een personage Hamlet haarscherp lijkt uit te te kenen, of met de Graaf van Es sex op wie.ze verliefd is, maar die een staatsgreep voorbereidt, of met de verschillende religieuze partijen in haar land? Het stuk schept een beeld van een briljant monarche die moet laveren tus sen persoonlijke, nationale en in ternationale belangen, die een bloeitijd in de Engelse literaire cultuur mogelijk maakt, die En geland laat worden en daar zelf onvermijdelijk aan onderdoor gaat. Het stuk is zeer knap geschre ven, bevat schitterende rollen en kan - mede vanwege de faam van de uitvoerende groep - onge zien ten zeerste aanbevolen wor den. PAUL DEVILEE LEIDEN - Van 3 oktober tot 30 no vember worden in het Stedelijk Museum 'De Lakenhal' ongeveer dertig schilderijen tentoongesteld, die in het afgelopen jaar zijn geres taureerd in het kader van het pro ject 'Schilderijen zoeken spon- Dit project bestaat hieruit dat be- drijven, verenigingen, stichtingen en particulieren optreden als spon sor in de restauratiekosten. De ac tie is in 1982 begonnen en zal door gaan tot het jaar 2000. Tot dusver konden niet minder dan 76 schilde rijen geheel of grotendeels op kos ten van derden worden gerestau reerd, terwijl het museum zelf daardoor de financiële handen vrij had om nog eens 47 schilderijen te laten restaureren. De geëxposeerde werken zijn vervaardigd in de periode van 1500 tot 1930, maar de meeste schilderij en dateren uit de 17de en 18de eeuw. Er zijn bekende kunstenaars vertegenwoordigd, zoals Cornelis Engebrechtsz en Willem van Mie ris en zijn zoon Frans van Mieris de Jonge. Ook de schuttersvendels van Claes van der Meer en Johan van Boerchem, in 1626 door Joris van Schooten geportretteerd, zijn aanwezig. Deze schilderijen kon den worden gerestaureerd dankzij een subsidie van het ministerie van WVC In dezelfde zaal zijn schilderijen te zien die hard aan restauratie toe zijn, bijvoorbeeld een portret van dezelfde Claes van der Meer, die samen met zijn vrouw door een on bekende in 1650 is neergezet. Zo wel de gerestaureerde als de nog te restaureren schilderijen zijn voor zien van uitleg en documentatie omtrent de aard van de restauratie. Opdracht voor K. Holierhoek DEN HAAG - De Leiderdorper Kees Holierhoek heeft van het Fonds voor de Letteren opdracht gekregen tot het schrijven van een systematische en beknopte studie over de auteursrechtelijke positie van schrijvers en vertalers in de di verse puibliciteitsmedia. Holier hoek wordt daarmee aangespro ken op zijn speciaüteit, waarvan hij onder meer bij de Vereniging van Letterkundigen getuigt. Het Fonds voor de Letteren kan sinds 1983 een actief beleid voeren waar het opdrachten betreft. Het richt zich daarbij op het beschrij ven van letterkundige verschijnse len en met name het essayistisch werk, de letterkundige biografie en het moeilijker vertaalwerk. KUNSTWET - De bestaande wet geving op het terrein van de kun sten moet worden samengevoegd in één Wet op de Kunsten. Zo'n wet zou een einde moeten maken aan de warboel van ondoorzichtige regelingen, adviezen en voorwaar den in deze sector. Daarnaast moet er een wet op het cultuurbehoud komen, die de bestaande Monu mentenwet en de Wet behoud cul tuurbezit samenbrengt. Een wette lijke regeling van het museumbe- stel zou daaraan toegevoegd moe ten worden. Dit adviseert het Sociaal en Cul tureel Planbureau (SCP) aan mi nister Brinkman van welzijn en cultuur. De aanbevelingen zijn neergelegd in een lijvig rapport dat gisteren is verschenen en 'Advies cultuurwetgeving' heet. UTRECHT - Een uiterst godsvruchtige paus zijn. en er toch een nar op nahouden. Dat historische feit trof toneelschrijver Ton Vorstenbosch voor al bij het bestuderen van het leven van de Utrechter Adriaan Floriszoon Boeyens (1459-1532), de enige Nederlandèr die het tot paus heeft gebracht. Als groots opgezette ad-hoc produktie (meer dan zestig medewerkers, onder wie ook musici) wordt dit nieuwe Nederlandse stuk in het kader van de lustrumviering van de 350-jarige Rijksuniversiteit in Utrecht van af vanavond in de aula van het Utrechtse Academiegebouw aan het Dom- plein opgevoerd. Henk van Ulsen speelt de hoofdrol. Voor de regie tekent Aram Adriaanse. "De nar bracht mijn fantasie op gang, vanuit die invalshoek ben ik' gaan schrijven", zegt Vorstenbosch, "Nu moet ik er wel bij vertellen, dat voor die tijd een nar op het pauselijk hof helemaal niet zo vreemd is. Zijn voorganger, Leo X, had er zelfs meer in dienst. Maar Leo X kon lachen, j ging de geschiedenis in als een verkwistende paus. Adriaan Boeyens was daarentegen humorloos; integer maar humorloos. Die eigenschappen trej i je overigens opvallend vaak naast elkaar aan: wat heeft het een met het ander te maken? Maar goedwat mij toch vooral prikkelde was de vraag hoe die confrontatie tussen die stugge Hollander en een Romaanse spot- I geest zich ont wikkeld zou kunnen hebben. Een fantasie dus, en geen docu mentair drama, hoewel ik wel historische gebeurtenissen heb verwerkt". De nar van de paus, Stichting Utrechts Theater Initietieven, van 30 sep- tember tot en met zaterdag 18 okt. (niet op zo. en ma.), Aula Academiege- I bouw, Domplein. Reserveren: 030-312452. (foto anp>. 'Beelden' van Thijs van Kimmenade Expositie 'Beelden' van Thijs van Kimmenade, t/in 12 oktober. Galerie AZL, Academisch Ziekenhuis, Rijns- burgerweg 10, Leiden. Geopend ma. t/m vr. van 10.00-17.00 uur. Za. en zo. van 14.00-17.00 uur. LEIDEN - De tentoonstelling van Thijs van Kimmenade bij de galerie van het Academisch Zie kenhuis, heeft als titel 'Beelden' meegekregen. Anders dan men misschien zou denken, gaat het hier niet om een vast te omschrij ven vorm van sculptuur. Van Kimmenade werkt noch met na tuursteen, noch met brons, maar zijn materiaalgebruik is geva rieerd en tevens uiterst simpel: baksteen, cement, een strip rub ber of metaal, elektriciteitsdraad, of combinaties hiervan. Van Kimmenade weet met eenvoudi ge middelen suggestieve objec ten te creëren, en het is juist deze eenvoud die allerlei reacties te weegbrengt. Een stuk 'Wat een hondeweer' getiteld, was voor een passerende elektricien aan leiding zijn eigen creatieve bij drage tot de expositie te leveren. Geïnspireerd door het huisje met een kronkelende rookpluim, ge maakt van een stuk elektrici teitsdraad, bevestigde hij op de vloer van de galerie een bundel veelkleurige draden, die eindi gen in een grote kwast koper draad en vermeldde daarbij, be halve zijn naam: 'Kloteweer - Over de prijs valt te praten'. In deze persiflage op*het werk van Thijs van Kimmenade ont breekt echter een belangrijke in houdelijke component. Naast het spel met het materiaal is het spel met de taal van belang. Een deel van de geëxposeerde objec ten laat de relatie zien tussen de betekenis van een woord en het beeld dat men heeft van een vrouw bijvoorbeeld. Bij een baadster of een amazone is de as sociatie in summiere vorm weer gegeven. In het eerste geval door de typerende houding en bij de amazone door twee strengen haar onder elkaar aan te bren gen, als verwijzing naar de ruiter en haar paard. Slechts het woord amazone in kratletters, geombi- neerd met de twee staarten, laat aan duidelijkheid niets te wen- Thijs van Kimmenade geeft meermalen een grote rol aan de titel van een stuk. Zo ontstaan in samenhang met het beeld woordgrapjes, die soms te ge zocht zijn om werkelijk leuk ge vonden te worden. Om een voor beeld te geven, het woord 'Wat- teaux' verwijst in het gelijknami ge stuk niet naar de Franse schil der Watteau (zonder x) maar moet letterlijk opgevat worden, met het oog op de vele gekleurde wattebolletjes achter glas. Tot dezelfde categorie behoren 'Ein stein - Ein stein' en het werk 'Kus-sen', waarin Van Kimmena de zinspeelt op de liefde, door op Thijs van Kimmenade: 'Hommage a Einstein'. twee witte kussentjes beide let tergrepen van het woord 'kus sen' aan te brengen. Behalve de liefde en de baad sters zijn in het werk van Van Kimmenade twee andere the ma's te onderscheiden, de stoel en de mummie. De 'Open en dichte stoel' bestaat uit strak ge construeerde objecten, die niet ontworpen zijn om als meubel stuk te dienen, evenals een soort gelijk werk uit 1979, waarvan de vorm herinnert aan een zittende figuur. Ook de mummies van Van Kimmenade zijn soms een tussenvorm van een stoel en een met verband omwikkelde figuur. Dit deel van het werk overtuigt meer dan de kleine samengestel de objecten, die ik meer als expe rimenten met diverse materialen beschouw. Dergelijke extreme uitingen lokken reacties uit zoals hierboven beschreven. Het mate riaal biedt ongekende mogelijk heden maar een evenwichtiger selectie zou een overtuigender beeld geven van Van Kimmena- des werk, waarin de grenzen tus sen verschillende kunstvormen vervagen. NANCY STOOP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21