B
D
De dodelijke sleur van het zwerversbestaan
Het succes van een Hollandse vluchteling
De (publieke) vrouwen van de bezeten filmer Zuiawski
Flamenco-fantasie die niet
tot de verbeelding spreekt
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1986
PAGINA 19
BIOSCOPEN
'Sans toit ni loi'; regie: Agnès Varda;
hoofdrollen: Sandrine Bonnaire en Ma-
cha Méril; theater: Kijkhuis, Leiden
Acht jaar geleden maakte Agnès
Varda TUne chante, l'autre pas',
een film die het hippie-tijdperk
van bloemetjes en bijen in het zen
netje zette. Anno 1985 is in het win
terse landschap van 'Sans toit ni
loi' geen bloem meer te bekennen
en sterven de bijen een bevrie-
zingsdood.
Net als de bijen laat de zwerfster
Mona - een hippie après la lettre -
ook het leven. Bij de eerste kennis
making met Mona zien we haar al
levenloos in een greppel liggen, ge
vonden door een Noordafrikaanse
landarbeider. Waarna een recon
structie volgt. Niemand weet wie
ze is (of zegt het niet te weten) en
na een inleidend commentaar wor
den, als in een documentaire, haar
laatste maanden als een legpuzzel
tot leven gebracht. Mensen die
haar onderweg tegenkwamen, ver
tellen over haar, ook al bestond het
contact soms uit niet meer dan een
paar woorden. De formule is enigs
zins verwant aan 'Reds'.
Uit al die verschillende compo
nenten ontstaat een beeld van Mo
na. Niet echt een aardig meisje,
achterdochtig, maar wel intrige
rend, bevreesd om haar vrijheid te
verliezen en boven alles: zielig. Dat
wordt schrijnend gesymboliseerd
door haar trekkersbestaan, dat zich
feitelijk in rondjes afspeelt. Ze ont
snapt niet aan de door haar zelf
verfoeide regelmaat.
'Sans toit ni loi' bestaat niet lou
ter uit persoonlijke getuigenissen.
Daaruit is door de makers vervol
gens een drama gedestilleerd. (De
titel is een woordspeling op de uit
drukking 'sans foi ni loi', hetgeen
betekent 'zonder geloof of wet'.
Met toit in plaats van foi wordt het
'Zonder dak of wet'.
Sandrine Bonnaire (ze was voor
het eerst te zien in 'A nos amours')
speelt Mona met een overtuigings
kracht die zeldzaam is. De twee
kanten van haar levensinstelling -
nihilisme en eigenzinnigheid - zyn
van haar gezicht af te lezen. Ze is
Mona, hoe afgezaagd dat ook
klinkt. Haar aanwezigheid en de
prachtige fotografie van het deso
late landschap maken van 'Sans
toit ni loi' iets bijzonders. Een film
die je uren na afloop van de voor
stelling nog bezig houdt.
De naïeve blijmoedigheid van
TUne chante, l'autre pas' begon
snel te irriteren, maar voor die ge
voelens is ditmaal geen ruimte.
'Sans toit ni loi' had misschien iets
korter kunnen duren, maar dat
doet nauwelijks iets af aan de posi
tieve indruk.
BART JUNGMANN
Mona (rechts) met één van de n
n die haar pad kruisen.
UTRECHT - "Wegvluchten uit
Holland, was eigenlijk wegvluch
ten voor een minderwaardigheids
complex". In 1963 kwam Paul Cox
aan in Australië, na weinig geluk
kig te zijn opgegroeid in Venlo.
Aan een lijdensweg langs MULO,
HBS, de Bredase academie St.
Joost, de Haagse,Fotovakschool en
de militaire dienst, had hij het ge
voel overgehouden nergens voor te
deugen.
door
Pieter van Lierop
Cox is nu even terug in Neder
land voor de Nederlandse Filmda
gen waar een speciaal programma
aan hem is gewijd. Ruim twintig
jaar later geldt Cox namelijk als
Australië's belangrijkste 'auteurfil
mer'. Zijn laatste drie films haal
den onveranderlijk Cannes en veel
andere festivals in de wereld. Hij is
overal geweest, hoewel reizen iets
is wat hem mentaal nog steeds
moeilijk afgaat: „Mijn grootste pro
bleem tijdens mijn hele leven is al
tijd geweest dat ik gauw last heb
van heimwee. Dat is nog steeds zo,
alleen weet ik tegenwoordig niet
meer waar 'thuis' ergens is".
Dat andere probleem, het gebrek
aan zelfvertrouwen lijkt intussen
redelijk te zijn opgelost. Cox
maakt nu die film over Van Gogh.
Een Nederlander die zich in het
buitenland vestigde en daar kunst
maakte waarmee hij wereldbe
roemd werd. Dat lijkt op Paul Cox.
Paul Cox: "Dat is een verschrik
kelijke vergelijking, want voorlo
pig leef ik nog. Maar ik heb ook
vreselijk moeten boksen en veel
moeten opofferen: mijn liefde,
mijn leven, alles, om te doen wat ik
dacht dat ik moest doen. Dat klinkt
misschien als een bijna religieuze
opvatting, maar ik heb een inder
daad strenge taakopvatting, die je
protestants mag noemen, of katho
liek net zo goed. Ik zal altijd alles
doen met alle inzet die ik kan ge
ven. Ik kan niet tegen tweederangs
ideeën, ik kan niet tegen mensen
die iets maar half doen. Ik doe alles
met een soort agressie. Zoals ook
Van Gogh het deed, ja. En die op
vatting van mij, daar betaal ik de
prijs voor".
"Je raakt er ook door geisoleerd.
Hoe meer succes je krijgt, des te
geïsoleerder je zult raken. Mijn
films appelleren aan het individu
dat dromen heeft, mensen die zich
verloren voelen. Mensen die hun
leven ondergaan als een gevange
nis waarin ze als het ware worden
opgevreten door de omringende
maatschappij. Die schrijven me,
proberen me op te bellen, ze willen
langs komen om met me te praten.
Ik moet me daar tegen bescher
men. En dat is belachelijk, want ik
ben geen ster. Maar het kwam zo
ver dat ik me moest verbergen in
een gebouw, of de voordeur niet
meer kon opendoen of ik werd
weer lastig gevallen. Ik wil niet on
der druk worden gezet. En dat is in
de Verenigde Staten en in Canada
veel erger dan ik in Australië ge
wend was, want daar liet men mij
met rust. Ik wil gewoon kunnen le-
Paul Cox: "Ik heb veel eenzaam
heid moeten verdragen", (foto gpd)
-Uw bekendste film is 'Man of
Flowers'. U noemt al uw films auto
biografisch. In wat voor opzicht
zou u die film een zelfportret willen
"In de zin dat het gaat over een
zaamheid en vervreemding. Ik lo
geer hier momenteel in Hotel L'E-
tranger en dat klopt precies. Ik ben
altijd een 'loner' geweest, zonder
dat ik dat echt zocht of leuk vond.
Ik ben weggezworven van Hol
land. Omdat het land me absoluut
niet beviel. Ik ben heel beschermd
opgegroeid, had niet precies watje
een gelukkige jeugd zou kunnen
noemen. Dat was de schuld van
niemand speciaal, maar grimmig
was het wel. Vele donkere jaren. Ik
trok erg naar mijn moeder. Ze
werd blind op een zeker moment,
dat zit indirect weer verwerkt in
'Cactus Flower'. Mijn moeder heeft
me ook speciale taaiheid meegege
ven. Eigenlijk was ik totaal niet
toegerust om de grote wereld aan
te kunnen. Ik was te gevoelig, be
zeerde me veel te makkelijk. Mijn
moeder was iemand die buitenge
woon teder was, nooit in haar hele
leven zei zij één kwaad woord over
een ander mens".
"Maar tegelijkertijd had ze een
kracht waarmee ze kon incasseren
en overleven. Pas veel later ont
dekte ik dat ik ook die kant van
haar karakter had geërfd. Door in
Australië eigenlijk opnieuw te star
ten met opgroeien en volwassen
worden, heb ik me een dergelijke
taaiheid eigen kunnen maken. En
die had ik ook hard nodig. Want ik
heb ooit veel eenzaamheid moeten
verdragen".
"Weetje: de filmindustrie is gek
kenwerk. Het is een geld-business.
De meeste mensen die zich met
film bezig houden, doen dat om de
verkeerde redenen. Als je
werkelijk iets heel persoonlijks
wilt doen met cinema, op grote
schaal, dan dien je eigenlijk gek te
zijn. Ik kan met films nu doen en
laten wat ik wil en ik realiseer me
dat dit myn gekte is. Ik kan daar
mee nu overweg, maar dat heeft
lang geduurd en het had me kun
nen vermoorden".
"Ik kijk nu rond in de wereld en
stel vast dat de meeste films die ik
zie mij met walging vervullen. Niet
dat mijn films beter gemaakt zou
den zijn. Maar het punt is dat ik
walg van zo veel films omdat ze het
individu betuttelen. De manier
waarop het medium wordt is diep-
treurig. Het zou iets machtigers
kunnen zijn dan de atoombom,
want elk huis in de westerse we
reld heeft zijn kleine meubeltje dat
ze een televisie noemen. Dat is po
tentieel een gigantische macht.
Wat een immense manifestatie zou
kunnen zijn van het menselijke
vernuft, wat in potentie iedereen
bij elkaar zóu kunnen brengen,
wordt domweg misbruikt om men
sen een beetje te verstrooien met
Hollywood-nonsens'
Succes
"Men zegt wel eens dat succes
het ergste is wat je als artiest kan
overkomen. Succes is ongezond,
het kan een artiest verpesten. Ik
ben het pas op mijn veertigste le
vensjaar tegengekomen. Ik heb nu
totale zeggenschap over mijn
films. Ik schrijf ze, regisseer ze, ik
doe alles zelf. Niemand die ertus
sen komt. Ik ben er dus ook volle
dig zelf aansprakelijk voor. Er zijn
in de hele wereld maar weinig
filmers die in die positie verkeren".
"Ik heb mezelf nooit filmregis
seur genoemd, maar filmmaker.
Het is heel vreemd hoe het je leven
veranderen kan. Mensen met wie
je jaren hebt samengewerkt op
puur een vertrouwensbasis, veran
deren daardoor ook en proberen
ineens op jou een carrière te grond
vesten. En dat kun je ze niet eens
kwalijk nemen, maar het betekent
wel dat je drommels goed moet
blijven uitkijken voor de mensen
met wie je te maken krijgt. Het le
ven wordt ineens zo gecompli
ceerd. Ik vind het leven het mooist
als de dingen zijn wat ze lijken en
ook de mensen zich niet anders
voor doen dan ze zijn".
(OP)NIEUW
Meryl Streep-cyclus - drie recente
films met Meryl Streep. Achtereen
volgens 'Silkwood', 'Falling in love'
en 'Sophie's Choice', Luxor, Leiden
'El amor brujo' - Lido, Leiden
'La femme publique' - Trianon, Lei
den
'White Nights' - dansfilm met Grego
ry Hines, Euro, Alphen
'After Hours' - komische nachtmerrie
van Martin Scorsese, City, Katwijk.
BLIJVERS
The Color Purple' - beeldschone
jankfilm over zwarte vrouw die zich
ontworstelt aan onderdrukkend man
volk, Lido, Leiden
'Hannah and her sisters' - Woody Al
len herhaalt zich, maar blijft komisch
en de moeite waard, Lido, Leiden
'Highlander' - mengeling van science
fiction en middeleeuws avontuur, Ci
ty, Katwijk
'The Hitcher' - Rutger Hauer op dreef
als sadistische lifter, Euro, Alphen
'Big trouble in little China' - grappige
en opwindende avonturenfilm, Lido,
Leiden
'Out of Africa' - meeslepend epos
over Deense schrijfster in Afrika, Ci
ty, Katwijk
'Poltergeist 2' - imponerende effecten
in verder niet zo geslaagde vervolg
film, Lido, Leiden
'Karate Kid II' - geweld met knipoog
in plezierige film, Euro, Alphen.
'Op hoop van zegen' - vierde verfil
ming van Heijermans' drama met
Danny de Munck, City, Katwijk
'Police Academy III' - de politionele
lolbroeken zijn weer terug in City,
piloten in opleiding, Lido, Leiden.
SEXFILMS
'China and silk' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Let's get physical' - Rex, Leiden.
•Poltergeist II' - Euro, Alphen.
Talk dirty to me' - Euro Alphen.
'Vanessa' - Euro, Alphen
The Hitcher' - Euro Alphen.
DEN HAAG
Top Gun' - Asta (463500), al.
'Karate Kid II' - Asta, al.
'The color purple' - Asta, al.
'El amor brujo' - Babylon (471656), al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
'Big trouble in little China' - Babylon,
12 jr.
'Hannah and her sisters' - Metropole
(456756), al.
'De Wissel wachter' - Metropole, 12 jr.
'9»/2 Weeks' - Metropole. 16 jr.
'Letter to Brezhnev' - Metropole, al.
'Op hoop van zegen' - Metropole, al.
'Prince: Under the cherrymoon' -
Odeon (462400), al.
'The money pit' - Odeon, al.
AMSTERDAM
'The Right Stuff" - Alfa (278806), al.
'Big trouble in little China' - Alfa, al.
'The jewel of the Nile' - Alfa, al.
'Top Gun' - Alfa, al.
'Letter to Brezhnev' - Alhambra
(233192), al.
'De Wisselwachter' - Alhambra, 12 jr.
'The color purple' - Bellevue Cinera
ma (234876/266227), al.
'The Karate Kid II' - Cinerama, al.
'El amor brujo' - Calypso (266227/
234876), 12 jr.
'Police academy III' - Calypso, al.
'Corporate Assets' - Centraal (248933),
18 jr.
'Harem' - Cineac, (243639), al.
'My beautiful landrette' - Cinecenter,
(236615) 16 jr.
'The sacrifice' - Cinecenter, 16 jr.
'Ginger Fred' - Cinecenter, al.
'Abel' - Cinecenter, al.
Top gun' - Cinema (151243), al.
'Meryl Streep-cyclus' - Cinema, 16 jr.
'Revolution' - City (234579). al.
'Nightmare on Elmstreet' - City, 16 jr.
Runaway Train' - City, 16 jr.
'9»/2 Weeks' - City, 16 jr.
The money pit' - City, al.
'Midnight Cowboy' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
'Identificazione di una donna' - Krite
rion, 16 jr.
'Dixie Ray' - Parisien (248933), 18 jr.
'Le lieu du crime', - The Movies
(245790), 16 jr.
'Ludwig' - The Movies, 16 jr.
'Manner' - The Movies, 16 jr.
'Hannah and her sisters' - Tuschinski,
(262633). al.
'Prince: Under the cherrymoon' - Tu
schinski, al.
'Op hoop van zegen' - Tuschinski, al.
'De Wisselwachter' - Tuschinski, 12 jr.
'A test of love' - Tuschinski, 12 jr.
'Poltergeist II' - Tuschinski, 16 jr.
•Out of Africa' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Filmliefhebbers zullen komende
week hun meeste televisieplezier
op woensdagavond beleven. Op
België 2 de Bergman-klassieker
'Wilde aardbeien'. Een symbo
lisch geladen film en tevens één
van zijn subtielste. Dat laatste
vooral in de tegenstelling tussen
droom en werkelijkheid. Het
hoofdpersonage is een medicus
die vroèger dan normaal ont
waakt. Hem wacht die dag een
erepromotie. De man had de
nacht ervoor een nachtmerrie,
waarin hij getuige was van zijn
eigen begrafenis. De droom laat
hem niet los. Hij denkt na over
zijn eigen manier van leven en de
weinig tijd die rest om er nog wat
moois van te maken. Aanvang
20.25 uur, België 2.
Duitsland 1 vertoont 'Lookin'
to get out', een drie jaar oude
film van Hal Ashby die nooit in
de Nederlandse bioscopen heeft
gedraaid. Twee pokerspelers
ontvluchten New York en probe
ren het grote geld in Las Vegas
binnen te halen. Hoofdrollen zijn
van Jon Voight en Burt Young.
Aanvang is 21.00 uur.
Twee dagen later op België 1
'Meivin and Howard', een film
van Jonathan Demme wiens
laatste film over de Talking
Heads ging. De Howard in dit
verhaal is de mysterieuze multi
miljonair Howard Hughes en
Meivin is Meivin Dummar die
Hughes als lifter meeneemt. Mei
vin kan niet geloven dat hij
werkelijk de grote Hughes in de
auto had en vergeet de zaak ver
der. Zijn leven is al vol van ups
en downs, vooral downs. Als
Hughes sterft en het testament
openbaar wordt gemaakt, blijkt
dat hij werkelijk een beroemde
passagier had. Demme maakte
van deze echt gebeurde geschie
denis een geslaagde en komische
film (20.15 uur).
Dezelfde avond haakt de
NRCV in op het succes van de
serie 'Cosby Show'. 'Top Secret'
is een film uit 1978 toen Bill Cos
by overigens nog lang niet aan
zijn show toe was. In deze spio-
nagefilm gaat hij als geheim
agent samen met de aantrekkelij
ke Tracy Reed achter plutonium-
dieven aan (23.52 uur, Nederland
2).
'La Strada' is de tweede in de
reeks Fellini-films op Duitsland
1. Anthony Quinn speelt hierin
een brute kermisklant die voor
weinig geld een geestelijk gehan
dicapt meisje koopt dat voor
hem moet zorgen en op wie hij
zijn frustraties afreageert. Gelso-
mina, het meisje, wordt gespeeld
door Giulietta Massina die later
mevrouw Fellini werd (maandag,
Duitsland 1, 23.00 uur).
FILMHUIZEN
'Beau Père' is een komische film
van Bernard Blier, waarin Pa
trick Dewaere een hoofdrol
speelt. Een meisje wordt na de
dood van haar moeder verliefd
op haar stiefvader. Ze vindt hem
(Dewaere) de aangewezen man
om haar in de liefde in te wijden.
Hij weet niet of dat zo'n goed
idee is (donderdag tot en met
zondag in het Kijkhuis om 20.00
en 22.15 uur).
Verder in het Kijkhuis: 'Max
Havelaar' van Fons Radema
kers. Peter Faber speelt de
hoofdrol in deze film die is'geba-
seerd op het gelijknamige boek
van Multatuli. (maandag, 20.00
uur). 'La Citte delle Donne'
(Vrouwenstad) is een feestelijke
film van Fellini, waarin Marcello
Mastroianni een veelvoud van
vrouwen tegenover zich vindt
(dinsdag, 20.00 en 22.30 uur).
'The world according to Garp' is
een komische en ontroerende
verfilming van John Irvings
boek. De buitensporige beleve
nissen van een verpleegster
(Glenn Close) en haar zoon (Ro
bin Williams) worden gevolgd.
Woensdag te zien om 20.00 en
22.30 uur.
In het Filmhuis LVC tot en
met zondag 'The killing fields'
van Roland Joffé, een film over
de ervaringen van een journalist
in Cambodja op het moment dat
de Rode Khmer de macht grijpt
(21.15 uur). Woensdag 'Macbeth',
een Shakespeare-bewerking van
Roman Polanski die het bloed
ruim laat vloeien (20.00 en 22.30
uur). Donderdag tot en met vol
gende week zondag in het Film-
Peter Faber in 'Max Havelaar'.
huis 'Prizzi's Honor' van John
Huston. Hij steekt daarin de
draak met de Mafia en de films
die over de Mafia zijn gemaakt.
Jack Nicholson speelt een be
roepsmoordenaar, Kathleen Tur
ner ook en samen hebben ze een
verhouding (donderdag 20.00 en
22.15 uur, de andere dagen alleen
om 21.15 uur).
Onder het motto 'nieuwe vrou
wenfilms' vertoont LAK-Cinema
dinsdag 'Dust' (20.00 uur) en
'Leila and the wolves'. De eerste
film is een bewerking van een
boek van de Zuidafrikaanse
schrijver Coetzee. Jane Birkin
speelt de hoofdrol in deze psy
chologische thriller van Marion
Hansel. De tweede film is van de
Libanese regisseur Heinry Srou-
ri, gaat over de huidige proble
men in het land en rol van de
vrouw in de Arabische cultuur.
'El Amor Brujo'; regie: Carlos Saura;
hoofdrollen: Christina Hoyos, Antonio
Gades en Laura del Sol; theater: Lido,
Het eerste beeld van 'El Amor Bru
jo' biedt een symbolisch gebaar:
een deur wordt gesloten. Antonio
Gades en Carlos Saura, de makers
van deze film, sluiten zich af van de
buitenwereld en creëren in een
grote hal een eigen realiteit onder
een kunstmatige hemel.
Uit hun fantasie is een hartstoch
telijk drama ontsproten, waarin Jo
sé en Candela als kinderen door
wederzijdse vaders tot elkaar wor
den veroordeeld. Met die hande
ling wordt ook een beroep op de
fantasie van de kijker gedaan, want
het uitgehuwelijkte tweetal is de
leeftijd van absolute gehoorzaam
heid aan het ouderlijk gezag al lang
en breed ontgroeid.
Christina Hoyos speelt de vrouw
en haar kennen we nog van de film
'Carmen', de eerste samenwerking
tussen regisseur Saura en choreo
graaf Gades. Hoyos werd in die
film te oud geacht om als Carmen
de harten op hol te slaan en nu zou
ze een jeugdig slachtoffer van haar
feodale vader zijn. Dat vergt een
hoop fantasie.
Nog een bekend gezicht: Laura
del Sol. Zij speelde de danseres die
in plaats van Hoyos de rol van Car
men kreeg. Als Lucia is zij ditmaal
de minnares van José, terwijl Ga
des zelf Carmelo speelt en die is
weer verliefd op Candela. Nogal
gecompliceerd allemaal. "De liefde
is een dwaallicht", wordt dan ook
regelmatig gezongen. Daarmee is
de aard van het verhaal wel geken
schetst. Manuel de Falla schreef
het zeventig jaar geleden, Gades en
Saura zagen net als by Bizets Car
men weer mogelijkheden voor
verfilming.
De flamenco-dans is in al zijn
passie weer het richtsnoer, maar
het overweldigende effect blijft
ditmaal uit. Om twee redenen: de
choreografie voor 'Carmen' was
meer op de camera gericht en daar
door veel opwindender. Bij 'El
Amor Brujo' lijkt de camera als een
toevallige passant getuige van een
dansavondje. Ook het verhaal van
'Carmen', waarin fantasie en reali
teit ingenieus met elkaar waren
verweven, sprak meer tot de ver
beelding. Gades en Saura bieden
ons nu slechts hun flamenco-fanta
sie van een oude liefdesgeschiede
nis. En dat is niet genoeg.
BJ- i Christina Hoy os als de uitgehuwelijkte Candela in'El Amor Brujo'.
•'La femme publique'; regie: Andrzej Zu
iawski; hoofdrollen: Valery Kaprisky,
Francis Husfer en Lambert Wilson;
theater: Trianon, Leiden.
Precies één jaar na de landelijke
première, wordt nu ook Leiden ge
trakteerd op het laatste geestes
kind dat ontsproten is aan het be
zeten brein van de in Frankrijk
werkende Poolse regisseur Andr
zej Zuiawski. Op het affiche prijkt
een uitdagend blote Valery Kapris
ky, maar wie zich in een ondeugen
de bui daardoor naar binnen laat
lokken, wordt zwaar gestraft. Zu
iawski maakt bijzonder zware
films, vol hartverscheurende emo
ties, verstikkende liefdes en ge
welddadige uitbarstingen.
In 'L'Important c'est d'aimer'
waren Zulawski's obsessies in een
indrukwekkende vorm gegoten.
Romy Schneider speelde in die
film de sterren van de hemel als
een mislukte actrice, die door twee
mannen wordt begeerd. Zoals vaak
in dergelijke gevallen gingen ook
in 'L'Important c'est d'aimer' het
werkelijke leven en het 'toneel-
stukleven' steeds meer door elkaar
lopen.
In zijn volgende film 'Posses
sion' ging het ook om een vrouw
die twee minnaars had, maar de
volmaakte bevrediging bij een
veelarmig monster vond. Via Isa-
belle Adjani, die voor de hoofdrol
in die film de prijs voor beste actri
ce ontving in Cannes, zijn we nu
aangeland bij Valery Kaprisky. Zij
speelt de publieke vrouw, Ethel,
die ten prooi valt aan de bezeten
liefde van een filmregisseur. Deze
man vloekt en tiert over haar ac
teerprestaties en last spontaan een
verkrachtingsscène in de film in.
Het meisje ontdekt dat hij bij de
moord op een zekere Elena Mliska
betrokken is. Ethel komt in con
tact met Elena's echtgenoot Milan.
Zij verft haar haar en neemt Ele
na's identiteit aan. Uiteindelijk zal
Milan zich te pletter rijden, nadat
hij een bisschop uit Letland heeft
vermoord. Milan en de regisseur
hebben blijkbaar iets met de Tsje
chische geheime dienst van doen.
Nadat hij voor de zoveelste maal
zijn liefde aan Ethel heeft ver
klaard, hangt de regisseur zich op.
Net als in de beide voorafgaande
films, gaan de twee mannelijke ri
valen ten onder aan de vrouw.
Wat met Romy Schneider aan
grijpend was en met Adjani raad
selachtig, is met Kaprisky goed
koop en vervelend geworden.
"Films zijn als heldere belletjes in
een donkere oceaan", zegt de regis
seur ergens. Daarvan is bij Zuiaws
ki niets te vinden.
LEONARD ENGEL