Het blijft tobben met Woody Allen 'Color Purple': halleluja-feminisme 'Stammheim': botsing tussen tweewerelden rWW-'L ':"\x Een robot met een groot hart VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 PAGINA 19 MiaiiHHlVpill BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Hannah and her sisters'; regie: Woody Allen; hoofdrollen: Mia Farrow, Barbara Hershey en Woody Allen; theater: Lido, Leiden Waren de verwachtingen te hoog gespannen of valt 'Hannah and her sisters' inderdaad een beetje te gen? Natuurlijk, Woody Allen is weer bijzonder vermakelijk als de eeuwig aan zichzelf twijfelende un derdog en het gehannes met rela ties is weer even treffend als ver makelijk. Maar aan de andere kant: het is wéér die twijfelende under dog en het is wéér dat gehannes met relaties. Een Filmmaker bouwt een oeuvre op en het is handig voor de analyses achteraf als daar be paalde thema's in terugkeren. Hier lijkt het echter zo langzamerhand verdacht veel op herhaling van zet ten. Let wel: lijkt, want Aliens vorige film, 'The purple rose of Cairo' (waarin hij zelf buiten beeld bleef) was een briljant gecomponeerd en volstrekt uniek sprookje over de magie van film. Maar als hij zelf voor de camera verschijnt, dan draait het toch veelal weer uit op de tobberige maar vertederende in tellectueel. De tv-producer Mickey Sachs is een blauwdruk van de ka rakters in 'Annie Hall' en 'Manhat tan'. Om 'Hannah and her sisters' enigszins te plaatsen, kan de film het best worden gekarakteriseerd als een amusante variatie op 'Inte riors'. Liet Woody Allen zich daar van zijn meest pessimistische, zeg maar Ingmar Bergman-kant zien, ditmaal kan er gelachen worden om de lotgevallen van drie zusters en hun verhouding tot ouders en partners. Het verhaal wordt verteld in korte episodes, ingeleid door een korte tekst die qua vorm dui delijk is ontleend aan de stomme film. Michael Caine heeft in vergelij king met 'Interiors' de rol overge nomen van Richard Jordan. Hij is getrouwd met de verstandige en zelfstandige Hannah (Mia Farrow) en wordt verliefd op de sensuele Lee (Barbara Hershey). Dan is er verder nog het zusje Holly (Dianne Wist), neurotisch en niet gelukkig, en Frederick. Max von Sydow speelt als de vriend van Lee een sombere 'loner' De onderlinge verhoudingen en de kwaliteit van het bestaan is voortdurend onderwerp van ge sprek en er worden een hoop rake en herkenbare dingen gezegd. Woody Allen, die zelf zijn leven lang al onder behAideling is van een psychiater, is^e zieleknijper van het witte doek. Het leukst in al die verwikkelingen is trouwens Michael Caine. Twijfelend tussen geborgenheid en avontuur blinkt hij in dit gezelschap topacteurs uit. Woody Allen staat als Mickey Sachs enigszins buiten het krin getje. Hij was vroeger getrouwd met Hannah en kan het alleen maar moeilijk redden. Mickey is als de dood voor de dood, zoekt daarom hulp bij de rooms-katho- lieke kerk en overweegt zelfs Hare Krishna. Twijfelt kortom weer aan alles en de film in het geheugen te rugdraaiend levert die tobberig- heid een hoop leuke momenten op. Zoveel dat de kleine kater na af loop waarschijnlijk toch te wijten was aan te hoog gespannen ver wachtingen. B.J. 'Stammheim'; regie: Reinhard Hauff; hoofdrollen: Therese Affolter, Ulrich Tu- kur en Sabine Wegner; theater: Kijk- huis, Leiden (tot en met zondag) Gina Lollobrigida vergeleek 'Stammheim' met een machinege weer. Ze deed dat als voorzitster van de jury die de film van Rein hard Hauff (ook de maker van 'Messer im Kopfde Gouden Beer toekende als eerste prijs van het Berlijnse filmfestival. Een treffen de vergelijking en niet alleen om dat 'Stammheim' gaat over het pro ces tegen de terreurgroep Baader- Meinhofgroep (de titel verwijst naar de gevangenis waarin Baader, Meinhof, Ensslin en Raspe werden vastgehouden). Lollobrigida doel de ook op de aard van de film, die inderdaad als almaar ratelend wa pentuig op de toeschouwer af komt. Een vloedgolf van informa tie en meningen. 'Stammheim' zien zonder de no dige kennis van zaken is dan ook een hopeloze zaak. Heel summier worden de hoofdpersonen geïntro duceerd, maar getuigen als bij voorbeeld de wapenexpert Dierk Hoff en medestrijder Manfred Grashof blijven onbekenden en dat werkt verwarrend. Hier ont breekt de ruimte om die informatie te geven, maar in de krant van mor gen staat een verhaal over wat de linkse terreurbeweging in de jaren zeventig teweegbracht in West- Duitsland. 'Stammheim' gaat, heel globaal, over de confrontatie tussen twee werelden. Een verkrampte rechts staat probeert zich te weren tegen een anarchie die alle regels van die rechtsstaat afwijst. Dus ontkent de rechter in het Stammheimer pro ces de politieke achtergronden en drukt de terroristen in de criminele hoek. Die botsing levert eén bui tengewoon fascinerende film op, zeker als wordt bedacht dat 'Stammheim' een gedramatiseerde documentaire is. Alles is min of meer gebeurd als in de film wordt getoond. Om niet al te veel emoties los te maken (het onderwerp ligt nog al- tijd gevoelig in West-Duitsland), is 'Stammheim' zo kaal mogelijk en in zwart-wit gemaakt. De hande ling speelt zich af in' slechts één ruimte en dat is de rechtszaal. In strijd met alle filmregels hangt de dramatiek dus alleen af van het ge sproken woorden en dat blijkt nog te werken ook. B.J. b -'v» ^J5Öh ,i?li M V.--, Vr 'li H i - I tWM b I -rji y/i- - 'Short circuit'; regie: John Badham; hoofdrollen: Ally Sheedy en Steve Gut- tenberg; theater: Euro, Alphen. Het zou heel makkelijk zijn een film als 'Short Circuit' af te kraken. Het idee, een robot die tot leven komt, is niet nieuw en de uitwer king (de robot heeft erg veel weg van E.T.) is evenmin origineel. Het verhaal ontwikkelt zich volgens de meest voor de hand liggende lij nen, de strekking is zonder enige pretentie en de acteürs worden door een mechanisch ventje weg- Nettie en Cel ie zingen een lied in een paars bloemenveld. (foto 'The Color Purple'; regie: Steven Spiel berg; hoofdrollen: Whoopi Goldberg, Danny Glover en Margaret Avery; thea ter: Lido en Trianon, Leiden Paars is in 'The Color Purple' zo wel de kleur van geluk als verdriet. Geluk als de hoofdpersoon Celie met haar zusje Nettie huppelt door een paars bloemenveld. Verdriet als zij gebukt gaat onder het regi me van haar echtgenoot met als passend decor een veld van platge trapte paarse bloemen. Die paarse bloemen richten zich weer op als Celie met de hulp van vriendin Shug ontsnapt aan haar slavenbe- staan. Waarmee Steven Spielberg haar levensloop over een periode van veertig jaar heeft ingekleurd. Met 'The Color Purple' verbond Spielberg zijn gerenommeerde naam aan een risicovolle onderne ming: een grootse Hollywood-pro- duktie met voor 99 procent een zwarte bezetting en gebaseerd op een feministische roman. De on derneming slaagde. 'The Color Purple' dong dit jaar in een flink aantal categorieën mee naar de Os cars. Dat de film het op vrij tragi sche wijze volledig moest afleggen tegen 'Out of Africa' doet daar ver der weinig aan af. Meedoen is bij de Oscar-race zeker zo belangrijk als winnen. Afgezien van de afwijkende uit gangspunten wijkt 'The Color Pur ple' overigens in niets af van het gemiddelde Hollywood-drama. Zo als Karen Blixen zich staande houdt in 'Out of Africa', zo ontwik kelt Celie zich tot een zelfstandig wezen in 'The Color Purple'. In sentimentaliteit doen de twee films niet voor elkaar onder. Maar bij het verhaal van Celie is dat nog eens gekoppeld aan allerlei gospel-emoties waardoor er een halleluja-sfeer ontstaat die soms echt onverkwikkelijk is. Niets blijft ons op een gegeven moment gespaard. Zelfs de allerruwste bol ster heeft een blanke pit. Alle slui zen gaan open 'en de sentimentele symboliek krijgt een pijnlijke voorspelbaarheid. Celie en Nettie zingen in het begin van de film een liedje en, verdomd, aan het slot van 'The Color Purple' komt dat liedje - eind goed al goed - weer terug. Neem je dat haast schaamteloze spel met gevoelens voor lief, dan kan 'The Color Purple' toch wor den gewaardeerd als een beeldend epos over de strijd van een zwarte vrouw tegen slavernij binnen het huwelijk. De film schijnt binnen de zwarte gemeenschap van Ame rika niet helemaal goed gevallen te zijn omdat de mannen er zo be roerd af komen. Maar scenario schrijver Menno Meyes is qua the matiek terecht trouw gebleven aan het gelijknamige boek van Alice Walker. Zijn filmversie had wat mij be treft wel iets compacter gekund. Behalve de geschiedenis van Celie wordt ook vrij prominent aandacht geschonken aan wat er gebeurt met schoondochter Sofia en vrien din Shug. Dat plaatst weliswaar de problematiek van zwarte vrouwen in een breder kader, maar het maakt 'The Color Purple' er uiter aard niet korter op en dat had de film best kunnen hebben. Waarin Meyes en Spielberg wel goed ir? zijn geslaagd, is Walkers boek in een fantasierijke film te vertalen, zeker als verschillende verhaallijnen synchroon gaan lo pen. Celie is door haar vader uitge huwelijkt aan een bruut die ze 'Mister' noemt. Zus Nettie is door stomval in Afrika de gouvernante geworden van Celie's kinderen die ze meteen bij de geboorte moest af staan. Olivia en Adam groeien op bij een domineesechtpaar. In een prachtige montage worden die twee werelddelen samengesmeed. Die staaltjes film vormen teza men de grootste kwaliteit van 'The Color Purple'. Jammer dat de emo ties niet wat meer binnen de per ken blijven. BART JUNGMANN Toch is 'Short Circuit' een bij zonder amusante en lichtvoetige komedie. De film staat garant voor een ontspannen avondje uit, niet in de laatste plaats voor de kinderen. Centraal staat'Nummer 5, een uitvinding van een geniale jonge man, Newton Crosby. De aanvan kelijk als huisknecht ontworpen robot wordt door het concern Nova Robotics tot de tanden toe bewa pend en aan een stel hoge militai ren gedemonstreerd. Na afloop wordt Nummer 5 door de bliksem getroffen. Dit brengt de robot tot leven en Nummer 5 ontpopt zich als een schattig baasje met een groot hart. Hij belandt in het huis van Ste phanie. Deze jongedame, die altijd teleurgesteld is in de, mannen, vindt in Nummer 5 eindelijk een echte vriend. Zoals te verwachten zal zij dankzij de robot in contact komen met Crosby en na het over winnen van heel wat moeilijkhe den vormen ze gedrieën het ideale gezinnetje. De aantrekkelijkheid van de film ligt vooral in de vertederende oog opslag en de lieve geluidjes die Nummer 5 produceert. De robot is in staat tot de meest menselijke ge voelens. Hij weet ten slotte zelfs Crosby ervan te overtuigen dat hij geen mechanisch mankement heeft, maar leeft. De maker van on der meer 'Saturdaynight fever' en 'Wargames' is er wonderwel in ge slaagd zijn toeschouwers vanaf het begin daarin te doen geloven. LEONARD ENGEL FILMS OP VIDEO Videoscreen heeft deze zomer een pakket cassettes uitgebracht dat een heel breed terrein be strijkt, van zeer serieus tot nie- mandallerig. Liliana Cavani maakte in 1973- indruk met 'The Nightporter' waarin Charlotte Rampling zich onderwerpt aan ex-concentratie- kamparts Dirk Bogarde. De één vindt de film dubieus, de ander onthutsend, maar negeren kan niemand hem en menig beeld van de sado-masochistische rela tie tussen Rampling en Bogarde blijft je bij. 'A Chorus line' is al jaren een succesvolle Broadway-musical. Richard Attenborough waagde zich aan een verfilming en hij had er in veel landen groot suc ces mee. In ons land deed de film het niet slecht, maar ook niet ge weldig. Toch is 'A Chorus line' de moeite van hot bekijken waard, zeker voor liefhebbers van dans en voor hen die een in druk willen hebben van de moei te die een danser moet doen om een plaats te krijgen in de dans groep die elke musical nodig heeft. Gedurfd is het uitbrengen van 'The Wargame'. Het is geen film, maar een drie kwartier durende documentaire in zwart/wit die Peter Watkins voor de BBC maakte. Het onderwerp is: de atoombom en wat te doen na de klap. Het onderwerp is na Tsjer- nobyl actueel, maar de documen taire is wel geruime tijd geleden (in elk geval ruim voor 1980) ge maakt. Lichter werk, al zou je het aan de titel niet zeggen, betreft: 'Light Blast' van Enzo Castellari. 'Zoals in zoveel films van deze re gisseur is het verhaal behoorlijk onsamenhangend, maar barst het van de achtervolgingen, ont ploffingen en spannende toe standen. Kinderen die ik 'Light blast' liet zien vonden hem pri- Even gunstig was hun oordeel over 'Teen Wolf, waarin Michael Fox (van 'Back to the Future') af en toe in een weerwolf veran derd. De speciale effecten zijn bijzonder, maar voor de rest van de film ben ik blijkbaar te oud. In de eindeloze rij puberfilms maakt 'Teen wolf overigens zo'n slechte beurt nog niet, er is in elk geval zorgvuldig gewerkt. PETER DE ZWAAN The Color Purple' - Lido, Leiden en Trianon, Leiden 'Hannah and her sisters' - Lido, Lei den 'Short Circuit' - Euro, Alphen 'Highlander' - mengeling van science fiction en middeleeuws avontuur, Ci ty, Katwijk BLIJVERS 'Under the cherry moon' - Prince valt als acteur door de mand, Luxorr, Lei den 'The Hitcher' - Rutger Hauer op dreef als sadistische lifter, Euro, Alphen 'Big trouble in little China' - grappige en opwindende avonturenfilm, Lido, Leiden 'Out of Africa' - meeslepend epos over Deense schrijfster in Afrika, Ci ty, Katwijk 'Poltergeist 2' - imponerende effecten in verder niet zo geslaagde vervolg film, Lido, Leiden 'Karate Kid II' - geweld met knipoog in plezierige film, Euro, Alphen. 'Op hoop van zegen' - vierde verfil ming van Heijermans' drama met Danny de Munck, City, Katwijk, Tria non en Euro, Alphen 'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in meer betekenissen) met Sylvester Stallone, City, Katwyk 'Police Academy III' - de politionele lolbroeken zijn weer terug in Luxor, Leiden en City, Katwijk 'Top Gun' - Amerikaanse straaljager piloten in opleiding, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Bordello' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Babylon blue' - Rex, Leiden. 'Talk dirty to me' - Euro, Alphen. 'Perfect fit' - Euro, Alphen. 'De Karate Kid II' - Euro Alphen. 'The Hitcher' - Euro Alphen. DEN HAAG 'Top Gun' - Asta (463500), al. 'Karate Kid II' - Asta, al. 'The colour purple' - Asta, al. 'Police Academy III' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. 'Big trouble in little China' - Babylon, 12 jr. 'Poltergeist II' - Cineac (630637), 16 jr. 'Nightmare on Elmstreet' - Cineac, 16 al. jr. 'Hannah and her sisters' - Metropole (456756), al. Terms of endearment' - Metropole, al. '9Vz Weeks' - Metropole, 16 jr. 'Letter to Brezhnev' - Metropole, al. 'Op hoop van zegen' - Metropole, al. 'Prince: Under the cherrymoon' - Odeon (462400), al. The money pit' - Odeon, al. 'Invaders from Mars' - Odeon, 12 jr. 'Short circuit' - Odeon, al. 'Aziatische geneugten' - Le Paris AMSTERDAM The Right Stuff - Alfa (278806), al. '3 mannen en een wieg' - Alfa, al. The jewel of the Nile' - Alfa, al. Top Gun' - Alfa, al. 'Letter to Brezhnev' - Alhambra (233192), al. 'Runaway train' - Alhambra, 12 jr. The color purple' - Bellevue Cinera ma (234876/266227), al. The Karate Kid II' - Cinerama, al. 'Big trouble in little China' Calypso (266227/234876), 12 jr. 'Police academy III' - Calypso, al. 'The comeback of Marilyn' - Centraal (248933), 18 jr. 'Short circuit' - Cineac, (243639), al. 'My beautiful landrette' - Cinecenter, (236615) 16 jr. 'The sacrifice' - Cinecenter, 16 jr. 'Als in een roes' - Cinecenter, 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. Top gun' - Cinema (151243), al. 'Nightmare on Elmstreet' - Cinema, 16 jr. 'Harem' - City (234579), 16 jr. 'Nightmare on Elmstreet' - City, 16 jr. 'Poltergeist II' - City, 16 jr. 'Cobra' - City, 16 jr. 'Gung Ho' - City, al. '9>/2 Weeks' - City, 16 jr. The money pit' - City, al. 'Apocalypse Now' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Die verlobte' - Kriterion, 16 jr. 'Bloner Tango - Kriterion, 16 jr. 'Sexcapades' - Parisien (248933), 18 jr. 'Saraba Hakobune', - The Movies (245790), 16 jr. 'Ludwig' - The Movies, 16 jr. 'Manner' - The Movies, 16 jr. 'Hannah and her sisters' - Tuschinski, (262633), al. 'Prince: Under the cherrymoon' - Tu schinski, al. 'Op hoop van zegen' - Tuschinski, al. Terms of endearment' - Tuschinski, 'Out of Africa' - De Uitkijk, al. TELEVISIE 'De Schorpioen' is de tweede speelfilm van Ben Verbong die met 'Het meisje met het rode haar' zoveel indruk maakte. 'De Schorpioen' lijkt een beetje langs iedereen heen te zijn ge gaan en dat is jammer, want het is een geslaagde thriller. Ver bong voegde een aantal elemen ten uit de naoorlogse geschiede nis samen (koude oorlog, de Hongaarse opstand en het kolo niale verleden van Nederland) en dat heeft een beklemmende film opgeleverd, waarbij ook het ca merawerk van Theo van der San- de niet onopgemerkt mag blij- Peter Tuinman speelt in 'De Schorpioen' de chauffeur Loe Wolff die bij een oplichting zijn paspoort afstaat en vervolgens in de krant zijn eigen overlijdens bericht leest. Hij gaat op onder zoek en komt in een web van in triges terecht. De film wordt dinsdag via Nederland 1 uitge zonden (20.28 uur). Morgenavond maar weer eens 'The sound of music', één van de grootste en succesvolste tranen trekkers uit de geschiedenis. Ju lie Andrews springt levensblij door de Oostenrijkse Alpen en als gouvernante is ze ook zo ac curaat de kinderen Von Trapp uit de handen van de Nazi's te houden. Zouden er al mensen zijn die deze film voor de hon derdste keer zien? Om 19.35 uur op Nederland 2. BBC 2 geeft de avond helemaal een klassiek tintje door om 21.55 uur 'Casablanca' uit te zenden. Ook ditmaal speelt de Tweede Wereldoorlog een rol op de ach tergrond en wel de achtergrond van Casablanca. Humphrey Bo- gart speelt de eigenaar van een Peter Tuinman, hoofdrolspeler in 'De Schorpioen'. (foto anp) nachtclub en krijgt-bezoek van zijn voormalige geliefde Ingrid Bergman. Een avond later op dezelfde zender 'Tender Mercies'. Robert Duvall speelt de hoofdrol en kreeg daarvoor drie jaar geleden een Oscar. Regisseur Bruce Be- resford slaagde erin het melodra matische gegeven van een coun try and western-zanger met een drankprobleem binnen de per ken te houden (23.25 uur). Maandagavond op Duitsland 1 'I Vitelloni', een oudje van Fede- rico Fellini (23.00 uur)Het is de eerste van een reeks Fellini-films op de Duitse zender. In 'I Vitello ni' een portret van een groep jon geren die in een havenstad maar wat aan lummelt. I Vitelloni be tekent dan ook de leeglopers. FILMHUIZEN LAK-Cinema presenteert dins dagavond (22.00 uur) 'Diva' van Jean-Jacques Beineix. Een jonge postbode heeft illegale bandop namen gemaakt van het optre den van een operazangeres. Per ongeluk komt hij pok in het bezit van een bandje waarop een pros tituee onthullingen doet over een corrupte politiefunctionaris. - In het Filmhuis LVC draait tot en met zondagavond nog 'The great rock roll swindle' over The Sex Pistols (21.15 uur). Woensdag is hier de Leidse pre mière van 'Verführung: die grausame Frau' van Elfi Mi- kesch en Monika Treut over sa domasochisme te zien (20.00 en 22.15 uur). De maaksters wilden hiermee het preutse moralisme van veel (feministische) discus sies over sexualiteit verbreken. Donderdag gaat in het LVC 'The killing fields' draaien (20.00 en 22.15 uur). In Het Kijkhuis is tot en met woensdag 'La nuit de Varennes' van Ettore Scola te zien met Mar cello Mastroianni en Hanna Schygulla. 19.30 uur. 'l'Une chante, l'autre pas' van Agnes Varda wordt maandagavond ver toond. Deze combinatie van me lodrama en musical gaat over Sam Waterston, hoofdrolspeler in 'The killing fields'. (foto upd twee vrouwen die zich zelfstan dig proberen te ontwikkelen (20.00 en 22.15 uur). 'Les Valseuses' van Bertrand Blier met Gérard Depardieu volgt dinsdagavond (20.00 en 22.15 uur) en woensdagavond is er van Akira Kurosawa 'Ikuru' te zien. Een ambtenaar is ongenees lijk ziek en moet de onvermijde lijke dood onder ogen zien. (19.30 en 22.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19