'Cynisme is vaak koket' Leids toneel kiest voor degelijk Om deze stukken ging het: theater tO-Ver leT v. -rO (De Tiimelerclub Globe.vier grote zaalprodukties Ronald Klamer wil bij Globe werken vanuit bewondering voor de auteur THEATERKRANT W87 BIJLAGE LEIDSCH'ALPHENS DAGBLAD "Ik heb daar verder niet zo'n ideologie bij nodig. Het gebeurt, laat anderen het maar verklaren. Zo werk ik als regisseur ook. De karakters van O'Neill interesse ren me; vanuit die interesse werk ik, en niet vanuit een gigantisch dramatur gisch concept. Er moet ruimte voor in tuïtie blijven, al ben ik een intellectueel en dus geneigd tot reflexie". "Vanuit bewondering voor de auteur wil ik werken, en niet vanuit de behoefte om hem te vernietigen. Ook voor de ac teur moet er een - gepaste - bewondering zijn. Het heeft me geérgerd dat de spe lers - ook in kritieken - de laatste jaren niet meer bestaan". - In de weinige interviews die je hebt gegeven duikt steeds weer je afkeer van cynisme op. Is er niet heel veel in de we reld aan de hand wat uitnodigt tot cy- "Begrijp me goed: cynisme als levens houding kan ik onmogelijk veroordelen. Er kan in een mensenleven veel gebeu ren wat zo'n houding begrijpelijk maakt. Het gaat me om cynisme als handels waar. Het zogenaamde moderne cynis me is een goedkope handigheid, waar door men zich opblaast tot iets wat gro ter is dan het onderwerp. Dat noem ik koket en gemakzuchtig. Met zo'n instel ling heb je altijd gelijk, omdat bepaalde vragen Overbodig worden. Maar daar mee doel ik niet op iemand als Céline of Thomas Bernhardt of Oscar Wilde. Zij hadden het cynisme van iemand die leeft, het cynisme van een kruitvat. Echt cynisme heeft met lijden en met passie te maken". Omhelzingen "Ik wil juist toneel laten zien dat emo tioneel is, pathetisch desnoods. Een to neel dat kwetsbaar is en daarop ook kan worden aangevallen. Uiteindelijk is het de mate van intensiteit die theater mooi maakt. Ik wil ontroerd Worden. Dat lukt niet als twee mensen tegen elkaar zeg gen: 'Ik hou van jou', en daarbij op twin tig meter afstand van elkaar staan; of als je omhelzingen ziet die net geen omhel zingen zijn. Dat soort esthetiek is versle ten, passé. Je moet nu de pathetiek dur ven zoeken. Het theater van het verlan gen windt mij meer op dan het theater van de desillusie. De toeschouwer moet emotioneel het toneel kunnen opkrui pen en niet achterover in zijn stoel wor den geslagen. Het moment van de breek baarheid interesseert me, het moment waarop de personages helemaal openklappen". - De seizoenfolder van Globe heeft een klassieke, dagboekachtige vorm gekre gen. Is dat bedoeld als provocatie? "Welnee. Ik wilde dat het boekje er sjiek en spannend uit zou zien en in het oog zou springen. Het is per slot toch iets bijzonders om naar het theater te gaan. Klassieke vormen zijn mooi en tijdloos. Ik haat al die design-flauwekul met letters door elkaar. In het program maboekje van het Holland Festival kon ik nog geen telefoonnummer vinden. Al vanaf m'n aanstelling ben ik met een nieuwe huisstijl bezig. Ik heb er lang met de vormgevers over gesproken. Men ziet het boekje en denkt nu: Globe gaat op degelijk. Maar wacht maar af, er ko men grapjes. Het is ook een boekje om te bewaren. Een beetje snobisme is niet erg". Disco "Het is me opgevallen dat schouwbur gen er zo saai uitzien als een gezelschap als Globe er optreedt. Dan kan je wel over de schouwburgen gaan klagen, maar we willen er zelf wat aan gaan doen. Bij wijze van proef zal tijdens elke voorstelling een gastvrouw of-heer aan wezig zijn, die programma's en affiches verkoopt en bij wie het publiek vragen en opmerkingen over de voorstelling kwijt kan. Ik zag dat bij de Fledermaus in Brussel en het deed heel prettig aan". - Vind je dan ook dat mensen er zich weer op moeten kleden als ze naar het theater gaan? "Men mag komen zoals men wil. In spijkerbroek of in rok, dat maakt me niet uit. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf leuk vind als mensen zich kle den. Niet omdat theater elitair zou zijn, maar bij wijze van spelletje. Vroeger was het spannend om in spijkerbroek naar de opera te gaan. Dat doet nu iedereen, dus is het weer leuk om in smoking te komen. Als je naar de disco gaat trek je toch ook je mooiste kleden aan. Ik ben niet vies van een beetje franje". "Bij Globe kan ik m'n plannen probe ren te verwerkelijken. Ik kan gaan kij ken of mijn ideeën over theater in de praktijk werken. Als ik handelde vanuit een behoefte aan macht, dan zou ik geen oog meer dicht doen en de kans lopen op m'n gezicht te gaan. Ik heb een aanstel ling tot 1 augustus 1988. Beval ik niet, dan vlieg ik er dus over twee jaar uit. Dat zou jammer zijn, maar dan heb ik toch mooi twee jaar ervaring opgedaan". Opiniepeilingen en enquêtes zijn vaak heel serieus bedoeld. Je kunt er echter ook eenvoudige spelletjes mee beden ken. Acht Leidse amateurtoneelvereni gingen hebben we een lijst met dertien toneelstiikken voorgelegd. Die stukken vormen samen een natuurlijk uiterst be knopte en niet geheel willekeurig sa mengestelde bloemlezing uit de rijke to neelgeschiedenis. Volgens de opdracht mocht men twee stukken uitkiezen, die de vereniging bij voorkeur op het repertoire zou willen nemen. Tevens was de bedoeling, dat men één stuk zou aanwijzen, dat men per se niet zou willen spelen. Bij het kie zen kon men praktische problemen bui ten beschouwing laten. De verenigingen konden als het ware uitgaan van de idea le situatie, waarin - om met Heer Bom mel te spreken - geld geen rol speelt. Elk stuk op de bewust traditioneel ge houden lijst staat voor een bepaald soort theater, zoals de traditionele klucht, de thriller, het moderne blijspel, het sociaal drama enz. Hopelijk kan aan de hand van deze Top-Dertien de repertoirekeu ze van de Leidse amateurtoneelvereni gingen weer eens wat duidelijker in beeld gebracht worden. Meer dan een spelletje tot nadere kennismaking is dit overigens niet - eventuele conclusies worden aan de lezer overgelaten. Bij de 'nietjes' ligt de zaak het duide lijkst. Heijermans valt bij Gruppo Trutto Dramatico (GTD), Leids Theater en TIG uit de boot. Vooral de recente verfilming wordt daarvoor als reden genoemd. Mocht GTD (die uitsluitend zelfgeschre ven produkties uitbrengt) dit stuk ooit op het repertoire nemen, dan zou dat volgens de groep "de dood van GTD" betekenen. Of de dood van het stuk, om dat de groep het zodanig zou bewerken, dat de auteur zich ofwel omdraait in zijn graf ofwel "te pletter lacht". Imperium, De Timdelerclub en Tover- lei moeten niets van de travestieklucht 'De tante van Charlie* hebben. Dat spreekt blijkbaar zo voor zich, dat geen van drieën deze resolute afwijzing moti veert. Alleen LEST wenst per se niet de thriller van Agatha Christie te spelen. Reden: het risico is te groot, dat LEST er nooit meer vanaf komt, want "je kunt het niet maken dit stuk slechts een keer of vijf te spelen". Litteris houdt zich niet aan de spelre gels en wijst zelfs twee stukken af: 'De tante van Charlie' en 'The mousetrap'. Kees Schutte (Litteris) schrijft: "Over de beide afgekeurde stukken wil ik kort zijn. Ik kots van ze en daarom wil ik er niet naar terug kijken! Het is mij een raadsel hoe iemand die twee stukken, naar ik mag aannemen serieus bedoeld, op een lijst kan zetten van uitgekozen titels". Eigenlijk deugt volgens Schutte de hele lijst niet: "Wat geijkt, hoe weinig fantasievol". Nu de voorkeurlijstjes. Bovenaan de Top-Dertien staan Beckett en Pinter met ieder drie vermeldingen. Litteris, GTD en LEST kiezen voor 'Wachten op Go- dot', Litteris, Imperium en LEST voor 'De huisbewaarder'. Dubbele vermel dingen zijn er van Brecht (GTD/Leids Theater), Ayckbourn (TIG/Timdeler- club) en Simon (Timdelerclub/Toverlei). Molière, Goldoni, Ibsen en Christie wor den steeds éénmaal vermeld op de lijst jes van respectievelijk Leids Theater, Imperium, Toverlei en TIG. Liefhebbers van Herman Heijermans en Brandon Thomas zijn er blijkbaar niet. Tsjechov en Haenen vallen helemaal niet in de prijzen en worden op alle lijstjes dood gezwegen. WIJNAND ZEILSTRA Molière Carlo Goldoni Anton Tsjechov Henrik Ibsen Herman Heijermans Bertolt Brecht Samuel Beckett Alan Ayckbourn Brandon Thomas Agatha Christie Neil Simon De ingebeelde zieke Knecht van twee meesters Drie zusters Nora Op hoop van zegen Heer Puntila en zijn knecht Matti Wachten op Godot Slippers De tante van Charlie The mousetrap Met blote voeten in het park De huisbewaarder Bemoeizucht LITTERIS SACRUM pq micro theater IMPERIUM Globe brengt dit seizoen vier grote- zaalprodukties uit: 'Clavigo' is een minder bekend to neelstuk uit 1774 van Goethe over een man die zijn geliefde in de steek laat omwille van zijn carrière. De jonge Westduitse regisseur Stephan Kimmig is de regisseur. Première op 6 oktober. 'Een poppenhuis' van Ibsen is één van de meest gespeelde stukken aller tijden. Teuntje Klinkenberg wil in haar regie laten zien dat, voor wie het stuk letterlijk neemt, 'Een poppenhuis' niet het feministische drama is waarvoor het de laatste jaren is versleten. Pre mière op 18 oktober. 'Lange dagreis naar de nacht' werd door de Amerikaan Eugene O'Neill in 1941 voltooid. Ronald Klamer regis seert deze tragische geschiedenis van een gezin. Première op 8 januari. N 'Die Fledermaus' van Johann Straus" jr. staat bij kenners aangeschreven als de parel onder de operettes. Globe brengt deze produktie met acteurs en zangers, begeleid door een negenkop pig orkest en in een regie van Hans Nieuwenhuis. Première op 13 maart. door Arie Jan Korteweg Met Ronald Klamer (31) is het razendsnel gegaan. Tweeënhalf jaar geleden maakte hij zijn debuut als zelfstandig regisseur met 'Ballingen' van James Joyce bij F Act. Kort daarna verliet hij het Publiekstheater, waar hij dramaturg was. In een vraaggesprek met deze krant zei hij toen: "Waarheen? Dat weet ik nog niet. Maar het rommelt op het moment genoeg in het theaterwereldje. Er is allicht kans dat zich iets voor me aandient". Dat 'iets' bleek heel wat. Ronald Klamer is benoemd tot artistiek leider van Globe, één van de grote repertoiregezelschappen van het land. Een benoeming die op haar beurt het nodige bijdroeg tot het rommelen. Klamer werd een verrader genoemd, omdat hij op de stoel ging zitten van Sam Bogaerts, die na zijn omstreden 'Hamletmachine/Egofiel' was ontslagen; met Klamer zou Globe kiezen voor de behoudzucht. Ronald Klamer inmiddels is blij dat hij "de slangenkuil Amsterdam" de rug kan toekeren en in het betrekkelijke isolement van Eindhoven kan gaan laten zien wat hij waard is. Hij wil volle zalen voor Globe. In onderstaand vraaggesprek zet hij zich af tegen de heersende opvattingen over toneel en pleit voor een theater van het verlangen. Want: het publiek wil verhalen horen en geen abacadabra. Bij Zuidelijk Toneel Globe kwam in november van het vorig jaar een sluimerende crisis tot een uitbar sting. Het bestuur zette in één bewe ging de gehele artistieke top van het gezelschap aan de dijk. Het was de voorstelling Hamletmachine/Ego fiel die de lont bij het kruitvat bracht. In theaterkringen werd deze regie van Sam Bogaerts goed ont vangen, maar tal van schouwburgen (waaronder die van Leiden) weiger den de voorstelling te nemen. Op aandrang van zakelijk leider Kom mer 't Mannetje besloot het bestuur van Globe het viermanschap dat de dienst uitmaakte te ontslaan, een beslissing die voor veel tumult zorg de. De Raad voor de Kunst sprak er haar afkeuring over uit, het ministe rie van wvc dreigde met het intrek ken van de subsidie. Toen een maand later bekend werd dat Ronald Klamer de nieuwe artistiek leider zou worden, viel vrijwel de gehele toneelwereld over hem heen»Men noem de hem niet veel minder dan een verra der, een zetbaas die door het bestuur was ingehuurd om met een risicoloos re pertoire de Brabantse zalen weer vol te laten stromen voor Globe. Bovendien meende men dat hij niet niet meer dan twee kleine-zaalregies op zijn naam on voldoende ervaring zou hebben om een repertoiregezelschap als Globe te leiden. Na 'Ballingen' regisseerde hij, ook bij F Act, 'Judith' van Christian Friedrich Hebbel. "Na het Publiekstheater heb ik een tijd gezocht. Ik kon één regie per jaar doen en heb verder vertwijfeld om me heen gekeken. Als een kluizenaar heb ik op m'n kamertje gezeten en bedacht wat ik goed vond en wat flauwekul. In die tijd ben ik losgeraakt van de ideeën van ouderen, van de generatie net boven me. Globe diende zich op precies het goede moment aan". Hij schrijft daar over in het program maboekje van Globe: 'Het waren de der tigers die de toon aangaven. Zij verte genwoordigden het kritische denken, de zelfbewuste stem van de toekomst. Wan hopig probeerde ik hen in te halen. Maar steeds bleef dat gapende gat van de ach terstand, het gevoel niet uit eigen erva ring te spreken. Ik hobbelde een tijdje mee totdat het moment van inzicht kwam: dat Hun taal niet de mijne was". - Had je verwacht datje benoeming bij Globe juist bij die generatie zulke felle reacties zou oproepen? "Als ik tevoren had beseft wat ik over me zou afroepen, had ik me nog weer baarder opgesteld. De reacties getuig den van weinig intelligentie. Men heeft partij getrokken voor het slachtoffer, dat is per definitie zo. Maar op een dergelij ke heldenverering had ik niet gere kend". "Ik kan heel goed begrijpen waarom de zakelijk leider van Globe deze stap heeft genomen. Mijn voorgangers had den er een rotzooitje van gemaakt. Een repertoiregezelschap is geen speeltuin. Het verschil met m'n generatiegenoten is dat ik toch vier jaar in zo'n moloch heb gezeten. Door mijn tijd bij het Publiek stheater weet ik wat er moet gebeurèn en hoe het werkt. Het windt mij op om zo'n groot gezelschap te leiden. Een zuidelijke groep, die niet lonkt naar Am- sterdam. Het is een bevrijding om van de sociale controle die daar heerst weg te zijn. Ik heb een open, avontuurlijk ter rein voor me". Globe wordt geen Klamer met aan hangsel. Ik ben niet van plan een artis tiek leider te worden die vooral regis seert en tussen de bedrijven door nog eens wat regelt. Regisseren is vooral ne men, het artistiek leiderschap is vooral geven. Ik vind het erg leuk om voor mensen te zorgen". - De algemene verwachting is dat Glo be onder jouw leiding een meer behou dende koers zal gaan varen. Is er met jouw komst een definitief einde gekomen aan het op vernieuwing gerichte beleid, dat sinds Gerardjan Rijnders bij Globe is gevoerd? "Er is zo'n fractievorming in het Ne derlandse toneel. Kies je zelf geen partij, dan wordt je wel door anderen inge deeld. Ik heb vier jaar bij het Publiek stheater gezeten, dus word ik in de meer traditionele hoek geplaatst. Natuurlijk vind ik contact met de traditie van we zenlijk belang; niets is erger dan kunst die in de leegte wordt gemaakt. Maar ik heb niet zulke uitgesproken opvattingen over toneel. Het heeft met zorgvuldig heid te maken, en met liefde. Het is be langrijk je met de breekbaarheid van vertellingen bezig te houden; het ge vecht van mensen in een wankele sa menleving. Dat gevecht, dat zoeken moet worden getoond. Dat is beter dan op het toneel de wanhoop nog eens ver dubbelen". Fles wijn "Het spreekt vanzelf datje voor je pu bliek moet uitlopen. Theater is er niet om de werkelijkheid nog eens te herha len. Maar je moet zorgen dat je binnen het gezichtsveld blijft. Anders pleeg je verraad jegens je publiek. Uitgaande van de theaterbezoekers kun je kritisch je repertoire opbouwen. Peter Brook (een befaamd Engels toneelregissseur, red.) zei eens naar aanleidng van reacties op een première van hem in Engeland: 'Die voórstelling kan hier dus niet'. Hij haalde de voorstelling meteen vah het repertoire af. Dat is een mooie houding". "Ingmar Bergman stelde zich zijn ideale publiek voor als mensen die na de film gezien te hebben met een fles wijn aan de keukentafel gaan zitten en dan napraten. Over de film, maar vooral ook over hun eigen leven. Dat spreekt me "Ik heb bezwaren tegen hoe Sam Bo gaerts met acteurs omgaat, maar als re gisseur kan ik hem waarderen. Toch, zo'n Hamletmachine van Muller, ik denk niet dat dat een stuk voor Globe is. Wie in Roosendaal of Etten-Leur doe je daar nu een plezier mee? Voor mensen die HAVO of Atheneum hebben gedaan en niet hebben doorgestudeerd is zo'n stuk abacadabra. Je verklaart ze dus voor dom als je dat op je repertoire neemt. Dat de schouwburgen de Hamletmachi ne niet hebben genomen is een heel an der verhaal. Die deden dat op morele gronden, of omdat de kwaliteit onvol doende zou zijn. Dat is hypocriet, daar wil ik niks mee te maken hebben". - Enerzijds vind je dat een gezelschap zich niet aan de smaak van de toeschou wer dient aan te passen, anderzijds wil je graag volle zalen. Loop je zo niet het gevaar voortdurend je eigen smaak ge weld te moeten aandoen met allerlei compromissen? "Je moetje publiek een beetje op weg helpen. Kijk naar wat Edo de Waart heeft gedaan met het symfonieorkest van San Francisco. Die weet dat je het publiek eerst een beetje van je moet la ten houden. Hij heeft ze voor zich ge wonnen met wat toegankelijker reper toire, en bracht er geleidelijk ook mo dern werk (zoals van Steve Reich en John Adams, red.) in. Ons repertoire voor dit seizoen weerspiegelt die opvat ting". - Alle vier de stukken dateren van voor de Tweede Wereldoorlog. Is dat een be wuste keuze? "Je mag daar niet uit afleiden dat Glo be een klassiek gezelschap wordt. Al hoeft het voor mij niet zo nodig modern. Men zeurt toch ook niet over 'The Slee ping Beauty' bij het Nationale Ballet of over de Vierde van Mahler bij het Con certgebouworkest. Als ik alleen aan vol le zalen zou denken, dan had ik 'Clavigo' niet gekozen, dat bij maar weinig men sen bekend is. Het is een mooi verhaal, dat we niet zullen actualiseren. Kijk naar Anna Karenina (van Tolstoi, red.) en Ma dame Bovary (van Flaubert, red.). Wat daarin wordt verteld, gaat niet alleen op voor de tijd waarin het verhaal speelt". De Revisor "Mensen hebben nu een behoefte aan vertellingen. Ik merk het bij mezelf. Tien jaar geleden las ik Thomas Mann, daarna is het een hele tijd Peter Handke en aanverwanten geweest, maar nu lees ik weer Salinger en Scott Fitzgerald. De 'Bacchanten' van Gerardjan Rijnders bij het Nationale Ballet vond ik na drie uur kijken maar een magere belevenis. Ter wijl ik nu op vakantie de gefingeerde biografie van Fernandez over Pasolini echt met rode oortjes in één ruk heb uit gelezen. Je moet er je naievetéit voor be waren, dat is het mooie van verhalen. Een hermetische houding leidt tot niets". "Die behoefte hangt samen met een hang naar duidelijkheid en helderheid. Dat koketteren met 'woorden schieten mij te kort', dat is voorbij. Dan doe je maar net zolang moeite tot je die woor den wel vindt. Neem 'Cirkel in het gras' van Oek de Jong, een klassieke, 19e eeuwse roman, waarin ongetwijfeld pas sages zitten die niet deugen. Maar als ge heel is het een ademende, expansieve vertelling. Ik ben blij dat zo'n soort boek nu weer wordt geschreven. Tien jaar ge leden werd iedereen uitgelachen die niet zo schreef als De Revisor". Ronald Klamer, de nieuwe artistiek leider van Globe: Mijn voorgangers hadden er een rotzooitje van gemaakt". (foto PR)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29