'Een regisseur moet niet voor ons gaan denken' 'Het Gebeuren': meer leven in Haagse theaterbrouwerij Repertoire-overzicht De Zaak begint aan tweede seizoen THEATERKRANT W87 BIJLAGE LEIDSCH ALPHENS DAGBLAD Toneelgroep De Zaak (Amsterdam) gaat haar tweede seizoen in. Wat zijn de plannen? Wat is er veranderd? Wat is de les van het vorige seizoen? En is het al tijd voor een tussenbalans? Vragen die aan de vooravond van een nieuw theaterjaar een antwoord behoe ven. door Paul Devilee Bij het gesprek zijn drie van de vijf spe lers van De Zaak aanwezig: Rik Laun spach, Jip Wijngaarden en (later) George van Houts. De twee anderen, Leopold Witte en Leonoor Pauw, zijn nog met vakantie, aan het uitrusten van het vori ge, zeer drukke seizoen: vier produkties dwongen werkweken variërend van ze ventig tot honderd uur af. Voor het ko mende seizoen staan er slechts twee pro dukties op stapel, of dat meer rust voor de spelers met zich al brengen valt te be twijfelen. Er zal langer aan elke produk- tie gewerkt worden, maar waarschijnlijk niet minder intensief. Er is geen regisseur aanwezig bij het gesprek en dat raakt aan het wezen van de groep: De Zaak bestaat voor en door de spelers. Er wordt weliswaar met re gisseurs gewerkt, maar de relatie regis seur-speler is een bijzondere. Jip Wijngaarden: 'Voor ons is het be langrijk dat wij in het proces een positie innemen die gelijkwaardig is aan die van de regisseur. Wij willen niet iemand die ons vertelt hoe of wat, maar iemand die met ons meedenkt, ons ondersteunt en vooral iemand die zoveel mogelijk din gen laat gebeuren. Zoals Mark Timmer dat deed bij 'Yvonne' van Gombrowicz: ér gebeurde van alles tijdens de repeti ties; hij onthield dat, gaf commentaar en nam samen met ons de uiteindelijke be slissingen'. Rik Launspach: 'Elke voorstelling die wij spelen moet de ónze zijn. Ik kan niet het idee van een ander gaan spelen als dat mij niets doet of niets voor mij bete kent. Wij willen zelf de verantwoording .dragen voor het produkt en dus be moeien we ons overal mee: vanaf de eer ste, zeer heftige discussies over bijvoor beeld de kostuums, We willen weten wat we staan te doen. Een regisseur moet ons daarbij helpen, maar niet voor ons gaan denken. In onze formule is geen plaats voor een autoritaire regisseur'. De Zoafc met v.l.n.r. Leopold Witte, Rik Launspach, George van Houts, Jip Wijngaarden en Leonoor Pauw. (foto Bob van Dantzigi Dat deze houding niet voor alle regis seurs acceptabel of werkbaar is, bleek direct bij het eerste stuk: Ger Thijs be dankte na een paar weken voor de eer en de groep werd eigenzinnigheid verwe ten. Rik Launspach: 'Ik geloof niet dat het zozeer aan onze eigenzinnigheid lag, als wel aan de opvatting achter onze werk wijze. Bij ons knokt iedereen keihard voor zijn eigen mening en uiteindelijk ontstaat er dan iets waar we ons allemaal min of meer in kunnen vinden, in plaats van alleen de regisseur'. Is dit jeugdige arrogantie van een groepje nieuwkomers die denken het to neelvarkentje zelf wel even te wassen? Waarschijnlijk niet. De Zaak heeft een werkopvatting en wijkt daar niet vanaf, ook al gaat dat soms ten koste van de regisseur. Zolang er voor de spelers mee te werken valt of zolang er geen regis seur komt die hen van iets anders weet te overtuigen, lijkt die opvatting volle dig te rechtvaardigen. Bovendien wordt er in Nederland ook weer niet dermate veel denderend 'regisseurstoneel' ge maakt dat je De Zaak heiligschennis mag verwijten. In dit verband moet be wust van een werkopvatting op werk methode worden gesproken en niet van een theatervisie, want die heeft De Zaak nooit gepretendeerd te hebben. Launspach: 'Mensen verweten ons in het begin dat we geen enkele 'visie' had den, maar hadden niet door dat dat juist ons uitgangspunt was. We zijn begonnen met het idee om voorlopig één jaar thea ter te maken en te kijken of we al doende zoiets als een visie, een eigen mening konden ontwikkelen. Dus in plaats van bij voorbaat je visie of je idee overal op te willen plakken, kijken wat er op den duur ontstaat'. Het 'idee' voor De Zaak ontstond bij de drie jongens van de groep, die des tijds nog op de Amsterdamse toneel school zaten. 'De Amsterdamse toneel school is een instelling waarbij niets hoeft. Als er niets gebeurt, gebeurt er niets. Met andere woorden: als je iets wilt zul je het zelf moeten organiseren, want vanuit de opleiding zal het niet ko men. Die vrijheid is voor sommige men sen teveel, die verzuipen er in en die zie je na de opleiding nooit meer terug. Maar anderen stimuleert het soms iets te ondernemen.... De opleiding zelf? Ach, het is een pakket dat je moet gebruiken om iets persoonlijks mee te doen'. Het trio vond Leonoor Pauw op de Arnhemse toneelschool en op aanraden van Ger Thijs - met wie de jongens in het kader van hun opleiding al gewerkt hadden - werd Jip Wijngaarden bena derd. Zij speelde destijds de hoofdrol in de toneelbewerking van 'Het Dagboek van Anne Frank'. Ondanks een aantal commercieel aantrekkelijker aanbiedin gen ging zij op het voorstel in. De enige ongeschoolde speler van de groep. 'Daar was ik in het begin wel bang voor; dat ik te kort zou schieten. Maar ik merkte al snel dat ik toch alles in me had en dat het een kwestie was van dat weten op te roepen'. Met de komst van twee technici en twee vormgevers van de Rietveld Aca demie werd het gezelschap gebracht op negen personen. Het Shaffy theater bood hen een vaste speelplaats aan, er kwam subsidie voor twee produkties en impressariaat Vice Versa stortte zich op de verkoop. Of het nou kwam door de gedurfdheid van het project, het enthou siasme van de groep of de bekendheid van de gevraagde regisseurs, alles liep op de een of andere manier en de voor- publiciteit was enorm. Toneel-Neder land stortte zich op De Zaak en De Zaak stortte zich op vier stukken: 'Lente-ont waken' van Wedekind; 'Iphegeneia' van Euripides, regie Peter de Baan; 'Yvonne' van Gombrowcz, regie Mark Timmer; 'Kreidler' geschreven door groepslid Leopold, regie Teunfje Klinkenberg. In derdaad, de groep deed in dat jaar wei nig anders dan toneelmaken. Hoe zien de spelers op het eerste seizoen terug? En wat voor toneel heeft De Zaak gemaakt? Jip Wijngaarden: 'In elk geval toneel met veel aandacht voor het spel. Veel spelen. Pas in latere produkties hebben we meer aandacht aan bijvoorbeeld het visuele aspect van een voorstelling. Theater met een lach en een traan? Voor iedereen wat? Rik Launspach: 'Als je in dat soort ter men gaat denken krijg je van die onver teerbare kleinkunstprodukten. Wij wil len niet ingedeeld worden... We weten zelf ook wel dat we in elk geval geen in crowd-toneel maken en in elk geval geen theater van de lach, maar eigenlijk wei geren we in die termen te denken. Het enige wat telt is onze eigen artisticiteit - maar misschien is dat een te groot woord - en daartoe benaderen we de .stukken zo intuitief en persoonlijk mo gelijk, in de hoop dat het publiek het mooi vind, maar niet per se. Hebben jullie verschillende speelstijlen geprobeerd of een eigen speelwijze ont wikkeld? George van Houts: 'Daarover verschil len de menigen radicaal en dat uit zich in elk repetitieproces opnieuw. Sommige van ons vinden datje met betrekking tot acteren kunt spreken van de rol, de per soon die je speelt als iets dat als het ware buiten jezelf staat, terijl ik van mening ben dat je alleen vanuit jezelf kunt acte ren, dat je voor een rol altijd één of meer facetten van jezelf in verschillende scha keringen moet gebruiken. Omdat het an ders een truc wordt: kijk mij eens mooi koning spelen'. Launspach: 'Voor mij is het belang rijkste of datgene wat ik doe functioneel is binnen de gedachte van het stuk; als het een doel heeft, wil ik best een koning met mantel en kroon spelen. Maar ik ben het met George eens dat het geen truc mag zijn, geeh silhouet. Het moet trans parant blijven, het moet iets voor eén publiek kunnen betekenen, anders dan het cliché'. Waarin verschilt De Zaak van andere groepen? Launspach: 'In de opzet. We hebben geen verplichtingen aan elkaar en dus als er geen plannen of ideëen zijn, kun nen we zo stoppen. Wij hoeven niet per se een gebouw te bespelen of mensen door te betalen. Launspach: Het klinkt hard, maar: be trokkenheid van acteurs bij wat ze staan te doen. Je ziet aan ze dat ze alleen maar het idee van de regisseur staan te spelen en dat het hun niets doet. Dat willen wij voorkomen. Dan wordt spelen een klus. Van Houts: 'Daar komt het ironische deel van onze naam vandaan: 'de zaak' is wat veel acteurs over hun groep of thea ter zeggen, alsof ze bij een of ander be drijfje werkenHet andere deel van onze naam spreekt voor zich: de zaak waar wij mee bezig zijn'. Jip Wijngaarden: 'Dat gaan we ook. De tweede produktie van dit seizoen wordt een geheel eigen project, waar we nog niets over weten behalve dat we het zelf zullen 'regisseren', zelf zullen bedenken, dat er muziek in komt en dat we alleen gebruik zullen maken van niet-toneel- teksten'. Launspach: 'Overigens hebben wij niets tegen regisseurs, hoor. Zo hebben we Peter de Baan gevraagd of hij onze eerste produktie wil komen regisseren. 'Anthony en Cleopatra' van Shakespea re. We weten nog niet of hij het zal doen'. Wat zijn jullie belangrijkste mens? George van Houts: 'We willen rustiger aan de produkties kunnen werken en er daardoor meer inhoud aan geven. Dat is ons afgelopen jaar vaak verweten; dat het allemaal te weinig inhoud had. Dit jaar hebben we minder produktionele zorgen, een lagere produktiedwang en dus wat meer tijd voor bezinning. Jip Wijngaarden: 'We gaan kijken of we dit jaar - met of zonder regie - die enorme discussiedwang van ons één kant op kunnen sturen; in plaats van elkaar voortdurend onder de tafel proberen te lullen, kijken of we alles zo ver mogelijk in één richting kunnen doorvoeren'. Sinds een jaar verzorgt 'Het Gebeuren' in Den Haag de presentatie van het theateraanbod, dat veelal als alternatief, actueel, modern, vernieuwend, experimenteel of avantgardistisch wordt getypeerd. John Reinders, coördinator van 'Het Gebeuren' blikt terug op het eerste jaar van deze organisatie en vertelt over de toekomstplannen. "Ruim een jaar geleden was er in Den Haag van de ene op de andere dag geen podium meer voor de klei nere en nieuwere theateruitingen. Het HOT-theater werd gesloten; be zuinigingen en andere bestem mingsplannen bij de gemeente wa ren daarvan de oorzaak. Het Theater aan de Haven raakte in die tijd zijn vaste bespeler en exploitant kwijt. De Nieuwe Komedie werd namelijk opgeheven door een bezuinigings operatie bij het ministerie van WVC. door Wijnand Zeilstra. Mensen uit het veld hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en gezocht naar een interimoplossing. Inmiddels was duidelijk geworden, dat er een nieuw theater gebouwd zou worden met twee zalen voor de wat nieuwere theate ruitingen. Alleen, dat bouwen doe je niet zo maar - er moest dus een oplossing ko men om dit aanbod de komende tijd in Den Haag te kunnen laten zien. Er is toen gekozen voor een unieke construc tie in Nederland: 'Het Gebeuren' is een organisatie, die zowel een theater runt (namelijk het Theater aan de Haven) maar ook op andere plaatsen in Den Haag voorstellingen organiseert. Zo zijn er afspraken gemaakt met onder meer de Koninklijke Schouwburg, het Ko ninklijk Conservatorium, Diligentia, Museon, het Kijkhuis, Zeebelt en Korzo. een gekraakte bioscoop. Vandaar ook de ondertitel in onze naam: Haags Centrum 'voor spreiding van actuele theaterkunst - een beetje pompeus misschien, maar het geeft wel grofweg aan, wat we doen. Het afgelopen seizoen hebben we vrij wel alle belangrijke initiatieven binnen het kleine gevestigde repertoire kunnen laten zien. Dat repertoire is heel breed; het gaat van groepen als Baal en Persona in het Theater aan de Haven tot en met experimentele programmaatjes in bij voorbeeld Zeebelt en Korzo. Dat is de receptieve kant: kijken wat er op de markt is, en daaruit een selectie maken. Per maand levert dat ongeveer twintig a vijfentwintig voorstellingen op. Door de gekozen opzet kunnen er wel eens vier voorstellingen van Het Gebeuren op één dag op verschillende plaatsen te zien zijn. We kijken natuurlijk welke voorstel ling geschikt is om ergens te zetten. De technische eisen en het soort aanbod spelen daarbij een belangrijke rol. Hele nieuwe zaken bijvoorbeeld met een soort trendy uitstraling Staan meestal in Korzo. Dat heeft gewoon te maken met wat je van zo'n zaal verwacht. In de Ko ninklijke Schouwburg zet je bewust een programma neer, waar naar verwachting een breed publiek op af komt. Bij Korzo komen veel mensen gewoon op de plek af; je biedt daar dus de mogelijkheid om met wat experimentelere dingen aan de gang te gaan. Het publiek heeft - denk ik - ook een houvast nodig aan de plek, waar je zulke dingen laat zien. Nieuw centrum Aanvankelijk is Het Gebeuren dus als tussenoplossing opgezet. H^t is de be doeling, dat we over tweeënhalf jaar naar een nieuw te bouwen complex overgaan. Op dit moment is het echter nog de vraag, waar dat gaat komen. Het kan^ijn achter de Koninklijke Schouw burg, waar nu de kantqren en repetitie ruimten van de Haagse Comedie zijn. Daarvoor bestaat een plan. Op het ogen blik wordt echter ook onderzocht, of het niet beter is om het aan het Spui te situe ren. De wethouder voor Stadsontwikke ling heeft namelijk een uitgesproken mening over het creëren van een nieuwe Haagse binnenstad, inclusief culturele voorzieningen. We zouden dan tegen over de nieuwe zaal van het Nederlands Danstheater en de muziekzaal van het Residentie Orkest komen te zitten. In het najaar wil men hierover een beslis sing nemen. Eén van mijn belangrijkste taken is dan ook het meewerken aan de plannen voor zo'n nieuw theatercen trum. Het ligt jn de bedoeling, dat Het Gebeuren de exploitant daarvan wordt en daar te zijner tijd de werkzaamheden voortzet. Voor een deel zullen we daar dan ook doorgaan met het organiseren van voorstellingen op specifieke plaat sen, zoals Korzo en Zeebelt. Dat bevalt goed, die zalen zijn daarvoor uitermate geschikt en ik blijf het zien als een be langrijke bijdrage aan de verscheiden heid van wat je in Den Haag kunt laten Het Gebeuren brengt ook eigen pro dukties uit. In het afgelopen seizoen hebben wij onder meer de voorstelling 'Naar Dieper Duister' van Peter Lintelo en kleine theatervoorstellingen in café Schlemmer geproduceerd. 'De Zon Ge strand' was onze grote afsluitingsmani festatie van het eerste seizoen. Op 21 ju ni, de langste dag, waren er op het Sche- veningse strand doorlopend verschillen de programmaonderdelen te zien. Thea termakers, musici, beeldend kunste naars hadden we gevraagd om iets speci fieks voor die plek op het strand te ma ken; met dat gegeven zijn toen ongeveer dertig mensen aan de slag gegaan. Het is niet onze eerste keuze om nou maar snel belangrijk te worden in een landelijk circuit, om snel een soort twee de Toneelschuur, een tweede Shaffy te worden. Maar ik vind wel van belang, dat deze organisatie haar wortels in Den Haag heeft. De respons, die we gehad hebben, is natuurlijk goed voor je eigen public relations. Ik denk ook, dat het Den Haag inspireert om niet alleen te gaan kijken, maar ook een beetje oppept. Zo van: het is best wel mogelijk om met eigen ideeën te komen en iets te ondernemen. De mensen zien, dat daarvoor voldoende belangstelling bestaat, en dat het leuk kan zijn, zodat er gewoon een wat levendiger sfeer komt in Den Haag. Want het was toch een beekje suffe stad - afgezien van de Haag se Comedie en De Appel viel er verder niets op theatergebied te bevelen. Niet te groot Op het ogenblik werken we met achte- neenhalve man, een aantal dat nog iets wordt uitgebreid. Inderdaad is dat wei nig, maar aan de andere kant moeten we ook weer niet te groot worden. Dan wordt het al gauw een echt instituut en een logger apparaat. Terwijl ik het hier juist leuk vind om eens gewoon kaartjes af te scheuren en dat soort karweitjes te verrichten. Dat moet naar mijn mening ook zo blijven. Ik roep niet, dat we maar lekker klein moeten blijven. Je moet na tuurlijk, wèl goed kunnen doen, watje wilt doen. Bij ons was tevens nog een nadeel, dat we maar een jaar de tijd had den om echt te bewijzen, dat er iets mo gelijk was. Niet alleen mijn grot^ mond en vervolgens tweeduizend excuses, waarom het niet gelukt was. De voor waarden voor goed begin waren er ei genlijk nauwelijks. Maar we wilden toch iets neerzetten met als gevolg,dat ieder een ontzettend hard en bezield heeft ge werkt. Rekening houdend met de om standigheden is het afgelopen jaar suc cesvol geweest, en ben ik heel tevreden. Voorlopig zijn er voor de eerste helft van het komende seizoen twee eigen produkties geprogrammeerd. In sep tember komt in Korzo een groot locatie project op basis van bewegingstheater en muziek uit. De uit Den Haag afkom stige Jo Röhrig heeft daarvoor het ge dicht 'Der magische Tanzer' van de Duitse dichteres Nelly Sachs als uit gangspunt genomen. In december wordt er onder regie van Maarten Ver hoef in het Theater aan de Haven een stuk van R.W. Fassbinder gespeeld. 'Tropfen auf heisse Steine' schreef hij op John Reinders voor het Theater aan de Haven in Scheveninqen. (foto Jos I i Leeuwen) achttienjarige leeftijd, maar het stuk is pas vorig jaar in Keulen in wereldpre mière gegaan. Op het gebied van het kin dertheater blijft Het Gebeuren nauw sa menwerken met Haagse groepen als JNT en Pssstt, Wat nu al vaststaat voor de tweede helft van het seizoen is, dat we zeker weer een soort 'De Zon Gestrand' gaan doen. Niet echter weer op het strand, maar bij voorkeur op een andere locatie, bijvoorbeeld de Scheveningse haven. Wat ook zeker terugkeert, is het dansfes- tival - dat zal eind april zijn. Het theaterseizoen 1986-'87 staat voor de deur. De grote toneelgezelschappen hebben hun repertoirekeuze gemaakt en hun zomerslaap binnenkort beëindigd. Een overzicht. Het Publiekstheater - Lars Norén: De stilte. Regie: Karst Woudstra. Speeltijd: vanaf eind september. - William Shakespeare: Hamlet. Regie: Gerardjan Rijnders. Speeltijd: vanaf me dio oktober. - Gildas Bourdet: Een Pompstation. Regie: Ton Lutz. Speeltijd: vanaf medio januari. - Vaclav Havel: Largo Desolato. Regie: Peter de Baan. Speeltijd: vanaf eind maart. - Arthur Schnitzler: Het wijde land. Regie: Ger Thijs. Speeltijd: vanaf medio maart. Baal - Willem Jan Otten: Lichaam en blik. Regie: Leonard Frank. Speeltijd: vanaf eind september. - 'Duitse Letters' naar de roman 'Geen plaats. Nergens' van Christa Wolf. Regie: Matin van Veldhuizen (tevens script i.s.m. Nan van Houte). Speeltijd: vanaf - medio oktober/coproduktie met Het Genootschap. - 'Dako' (voorlopige titel), concertante voorstelling op het thema 'tweeling', co- produktie met het duo Paul Koek en Hans Dagelet. Regie: Lodewijk de Boer. Speeltijd: vanaf begin januari. - Bertolt Brecht: Moeder Courage. Regie: Leonard Frank. Speeltijd: vanaf begin februari. - Frederike Roth: Pianospel. Regie: Lidy Six. Speeltijd: vanaf eind mei. Theater Persona - Marguerite Yourcenar: Electra - of de val van de maskers (werktitel). Regie: Marcelle Meuleman. Speeltijd: vanaf medio oktober. - Nathalie Sarraute: 'Daar is zij' en 'Wat mooi' (werktitel). Regie: Femke Boers- ma. Speeltijd: vanaf medio december. - Hélène Cixous: De naam Oidipous (werktitel). Regie: Agaath Witteman. Speel tijd: vanaf medio februari. Toneelgroep Centrum - Chaim Levano: Hersenschimmen - vrije bewerking naar de roman van J. Bern- lef. Regie: Chaim Levano. Speeltijd: vanaf begin oktober. - Peter te Nuyl: Het vergeten - gebaseerd op werk van Frederik van Eeden. Regie: Peter te Nuyl. Speeltijd: vanaf eind december. - Wim T. Schippers/Paul Haenen/Ton Vorstenbosch: Alles wat deugt. Regie: Mette Bouhuijs en Peter Oosthoek. Speeltijd: vanaf eind maart. - Ton Vorstenbosch: Brisant (Lunchpauzetheater). Regie: Mette Bouhuijs. - Peter van Straaten: Een lichte lunch (lunchpauzetheater). Regie: Peter Oost hoek. De Salon - Alfred de Musset: Fantasio. Regie: Annemarie Prins. Speeltijd: vanaf begin november. - William Shakespeare: Macbeth. Regie: Annemarie Prins. Speeltijd: vanaf eind januari. Haagse Comedie - Harold Pinter: Vroeger. Regie: Vonne van der Meer. Speeltijd: vanaf eind sep tember. - Hugo Claus: Een bruid in de morgen. Regie: Agaath Witteman. Speeltijd: vanaf begin oktober. - Molière: Don Juan. Regie: Pierre Laroche. Speeltijd: vanaf medio oktober. - Noël Coward: Hooikoorts. Regie: Willem van de Sande Bakhuijzen. Speeltijd: vanaf eind december. - William Shakespeare: De Storm. Regie: Guido de Moor. Speeltijd: vanaf eind december. - Henrik Ibsen. Spoken. Regie: Peter te Nuyl. Speeltijd: vanaf begin maart - Michael Frayn: Wilde honing. Regie: Eddy Habbema. Speeltijd: vanaf medio maart. De Appel - Peter Weiss: Marat/Sade. Regie: Erik Vos. Speeltijd: vanaf november. - Harold Pinter: Het verjaardagsfeest. Regie: Lodewijk de Boer. Speéltijd: vanaf februari. - Heinrich von Kleist: Amphitryon. Regie: Hans Croiset. Speeltijd: vanaf maart. - Van den Vos Reynaerde. Regie: Aram Adriaanse. Speeltijd: vanaf juni. RO-Theater - Howard Brenton/David Hare: Pravda. Regie: Jos Thie. Speeltijd: vanaf begin oktober. - Edward Bond: De oorlog. Regie: Antoine Uitdehaag. Speeltijd: vanaf begin april. - 'Tommie station' naar het boek van Mensje van Keulen. Coproduktie met Stichting kindertheater Ziezo. Regie: Jos Thie. Speeltijd: vanaf eind december F Act - Thomas Brasch: Mercedes. Regie: Lidy Six. Speeltijd: vanaf eind november. - Samuel Beckett: Toen. Regie: Willem van Zadelhoff. Speeltijd: vanaf medio april. - Monica Blok/Ton Kas/Willem de Wolf: short play (drie korte voorstellingen). Speeltijd: vanaf medio januari. - Paul van der Kruk: Opus 3. Speeltijd: vanaf mei. (Kerngroep Bijzondere Pro- jekten). - Marc Vanrunxt: A. Dieu. Speeltijd: vanaf begin september. Theater - Stephen Poliakoff: Rien ne va plus. Regie: Helmert Woudenberg/Mathieu Güthschmidt. Speeltijd: vanaf begin oktober. - 'Pip' naar 'Great Expectations' van Charles Dickens. Regie: Helmert Wouden- berg/Gees Linnebank. Speeltijd: vanaf eind december. - Lodewijk de Boer: Angelo en Rosanna. (naar 'Othello' van W. Shakespeare). Regie: Frans Weisz. Speeltijd: vanaf medio maart. - 'Het Huis van Atreus'. Regie: Helmert Woudenberg. Speeltijd: vanaf eind maart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 28