0
D
Knappe bebop-film maakt indruk in Venetië
Popmuzikant Prince valt als
acteur lelijk door de mand
Rutger Hauer prima op dreef
als een kwaadaardige lifter
Getover en
gekletter in
'klein China'
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1986
PAGINA 19
mm
mm
■■11II1IIIIBIIIII
m4 r.-
immmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmmmmmmmm
'Under the Cherry Moon'; regie: Prince;
hoofdrollen: Prince, Jerome Benton en
Kristin Scott Thomas; theater: Luxor,
Leiden.
Iedereen die net het concert van
Prince heeft gemist, kan zich pro
beren te troosten door het feno
meen op het witte doek te bewon
deren. Na de hoofdrol in 'Purple
Rain' heeft hij zijn tweede film nu
ook zelf geregisseerd. Hij moet dus
wel iets in z'n mars hebben en ve
len vinden hem zelfs een genie. Ik
ben allesbehalve een fan van deze
als broedse kip rondstappende
popster, maar het is bovendien
zeer de vraag of de talloze liefheb
bers van Prince zich wel bij 'Under
the Cherry Moon' kunnen verma
ken.
In Amerika is men begonnen ou
de zwart-wit film in te kleuren, om
dat de moderne generatie alleen
nog kleur lust. Het wekt dan ook
verbazing dat een'trendgevoelig
baasje als Prince een zwart-wit
film aflevert. Even wordt er de
sfeer van de jafen twintig door op
geroepen. Voorkeur voor deze épo
que blijkt ook uit haardracht en
kledij van de rijkeluitjes die in Ni
ce niets anders te doen hebben dan
cocktails drinken en verliefd wor
den. Uit de aanwezigheid van ant
woordapparaten en reuze transis
torradio's blijkt echter dat de film
in deze tijd speelt. Wat in een vi
deoclip nog de schijn van artistici
teit kan wekken is door gebrek aan
kundige belichting in deze speel
film een volstrekt onnodige kunst
greep.
'Purple Rain' was nog een ver
dienstelijk produkt over de carriè
re van de 'Kid', doorspekt met een
kleine romance. Vooral de zelfrela
tivering werkte verfrissend te mid
den van de vele optredens. Van dit
alles is niets meer te merken in
'Under the Cherry Moon'. Nu Prin
ce zich niet meer achter zijn gitaar
en zang kan verschuilen valt hü als
acteur door de mand. Hij speelt
een gigolo-pianist, Christopher, die
met zijn vriend Tricky (overtui
gend gespeeld door Benton) de
steenrijke 21-jarige Mary aan de
haak probeert te slaan. Het eeuwi
ge geknipper met z'n wimpers en
het opzetten van een pruilmondje
mag dan als zang-act grote uitwer
king hebben, als acteermethode is
het niet toelaatbaar.
Wanneer Christopher op sterven
ligt, bidt Tricky dat hij nog wat lan
ger op aarde mag blijven. "Het is
immers slechts een baby". Aan
zelfkennis ontbreekt het Prince
dus blijkbaar niet. De fans zullen
tot de aftiteling moeten wachten
om hun idool in zijn vertrouwde
hoedanigheid te kunnen aanschou-
LEONARD ENGEL
The Hitcher'; regie: Robert Harmon; hoofdrollen: Rutger Hauer, C. Thomas Howell
en Jennifer Jason Leigh; theater: Euro, Alphen
Het onheil staat in 'The Hitcher' langs de kant van de weg met de duim
omhoog. De duim is eigendom van Rutger Hauer, die er maar niet in
slaagt aan het imago van slecht mens tfe ontsnappen. In menig interview
uit hij het verlangen ook eens aan de goede zijde te mogen strijden, maar
in Hollywood ziet men daar op een enkele uitzondering na ('Ladyhawke')
kennelijk weinig heil in. Blonde haren en blauwe ogen beloven in de
Amerikaanse film sinds het Nazi-tijdperk in de regel niet veel goeds.
Getuige 'The Hitcher' voelt Rutger Hauer zich ook niet echt ongemak
kelijk in de rol van schurk. De rol van de wrede psychopaat John Ryder is
één van de beste die hij tot op heden in Amerika speelde. Kille ogen en
een satanische grijns zijn de opvallendste kenmerken van de zwijgzame
Ryder, die zonder een echte aanleiding het leven van hoofdfiguur, Jim
Halsey (C. Thomas Howell) tot een hel maakt.
Halsey pikt de liftende Ryder op en krijgt, stank voor dank, een mes op
de keel gedrukt. Hij slaagt erin zijn ongewenste passagier uit de auto te
werken, maar dan begint de ellende pas echt. Ryder blijft Halsey achter
volgen en vermoordt iedereen in zijn directe omgeving, zodat Halsey ook
nog eens de politie op zijn nek krijgt.
The Hitcher' is beslist geen slechte griezelfilm. Ondanks dat het gege
ven niet nieuw is ('Duel' ging ook over een opgejaagde automobilist) en
ondanks het feit dat het scenario vraagtekens achterlaat (Halsey kan op
een paar momenten best aan zijn belager ontkomen). Maar Hauer is, zoals
gezegd, goed op dreef en debuterend regisseur Robert Harmon weet de
spanning er goed in te houden. Zij houden 'The Hitcher' overeind.
BART JUNGMANN
'Big trouble in Little China'; regie: John
Carpenter; hoofdrollen: Kurt Russell,
Dennis Dun en Kim Cattrall; theater: Li-
do, Leiden
Toen vorig jaar de film 'Year of the
Dragon' uitkwam, betekende dat
'big trouble' in de Amerikaanse
Chinezenwijken. Nu js er dan 'Big
trouble in Little China' en zo'n titel
belooft in principe nog meer ellen
de. Zeker omdat ook in deze pro-
duktie de Chinatowns veel slechts
wordt toegedicht. Maar ditmaal
staan daar genoeg 'goede' Chine
zen tegenover zodat er niet zoveel
reden is voor protest is. Bovendien
is 'Big trouble...' een komedie en
neem je het niet zo nauw.
Niets voor John Carpenter trou
wens, grappen maken. Hij staat te
•boek als maker van mysterieuze
horror en hiermee geeft Carpenter
een geslaagde persiflage van eigen
werk.
Alle griezeleffecten worden uit
de kast getrokken en in het bela
chelijke getrokken. Overdaad
schaadt daarbij wel enigszins. Car
penter pompt van alles in het ver
haal en vergeet vervolgens bepaal
de lijnen te vervolgen of er een
punt achter te zetten. Gelukkig
blijkt de hoofdlijn goed zichtbaar
en die betreft de kidnapping van
een Chinees en een Amerikaans
meisje door een Chinese meester
van zwarte magie. De bevrijding
gaat gepaard met veel'zwaardge-
kletter en elektronisch getover.
Veel daarvan is eerder vertoond,
maar in deze persiflerende vorm -
ook de komische avonturenfilm
moet het ontgelden - best uit te
houden. Mede dankzij Kurt Rus
sell die heel leuk is als een dommi
ge uitvoering van Indiana Jones.
B.J.
BIOSCOPEN
geplaagd wordt door drankzucht,
melancholie (alweer). 'Round Mid
night' biedt een weelde aan live
uitgevoerde be-bop (medewerking
van onder andere Herbie Hancock)
maar Tavernier schiet even feilloos
in de roos als bevlogen portretteur
van een hartroerende vrienschap.
Een film waar eveneens geest
driftig op werd gereageerd, is 'Fa
therland' van de Briste regisseur
Ken Loach. Hij gaat over een Oost-
duitse liedjeszanger die vlucht
naar het westen voor meer artistie
ke vrijheid. In West-Berlijn loopt
hij in de val van een commercieel
platenlabel. Tot overmaat van
ramp ontdekt hij in Engeland dat
zijn dertig jaar eerder uitgeweken
vader een gezochte oorlogsmisda
diger isi De verdienste van deze
film zit vooral in het scenario van
Trevor Griffiths, die de betrekke
lijkheid illustreert tusen politieke
doctrines en hun methodes om de
macht te consolideren.
Thom Hoffman
Tot slot willen we nog even mel
den dat de Nederlandse acteur
Thorn Hoffman debuteert in een
Italiaanse film, die 'De 45e Breed
tegraad' heet en een film is van ze
kere Atillo Concari. Een heel losse,
in prachtig zwartwit opgenomen
impressie van zomerleven in de
Povlakte waar Thom rondzwerft
als fotograaf die daar een bedreig
de klasse van plattelanders wil ver
eeuwigen. Zijn belangrijkste te
genspeelster is Valeria d'Obici, het
'lelijke meisje' uit Scola's 'Passio-
ne d'Amore'.
De film van Concari is wat struc
tuurloos, maar hij is origineel, sym
pathiek, aangenaam om naar te kij
ken en hij zou voor Thom Hoffman
best wel eens tot weer nieuwe Ita
liaanse aanbiedingen kunnen lei
den. Kortom, hoe bescheiden het
op de grote hoop allemaal ook mag
wezen, Nederland blijft zich dit
jaar in Venetië prikkelender mani
festeren dan ooit tevoren.
FILMS OP VIDEO
Roger Moore heeft zijn grote be
kendheid te danken aan televi
sieseries als 'The Saint' en de Ja
mes Bondfilms. Om te laten zien
dat hij ook nog wel iets anders
kan dan glimlachen, knipogen
en stoer doen maakte hij een aan
tal films waarin het minder op
stunten en meer op acteren aan
komt. Een groot acteur is Moore
niet, maar hij is betrouwbaar en
hij kent zijn vak.
In 'The naked face', geregis
seerd door Bryan Forbes, is hij
een psychiater die te maken
krijgt met moorden en met poli
tiemensen die hem zo weinig be
vallen dat hij zich gedwongen
voelt zelf te kijken of hij de
moordenaar kan vinden. Moore
is eerder bang dan heldhaftig en
het is leuk om te zien hoe hij zich
redt in deze lastige rol. Tegen
spelers zijn o.a. Rod Steiger, die
prachtig is als een overspannen
inspecteur, en Elliott Gould. De
finale is verrassend.
The naked face' is van Vestron
Video dat ook 'Making the Gra
de' uitbracht, een variant op het
succesvolle 'Trading places' dat
is gebaseerd op persoonsverwis
seling. In 'Making the grade'
neemt de arme Judd Nelson
('Breakfast Club') de plaats in
van een rijke nietsnut die geen
zin heeft om eindexamen te
doen. Dorian Walker hield de
film op snelheid en de school
grappen zyn, hoewel niet nieuw,
toch alleszins aardig.
H. P. Lovecraft heeft een aan
tal bloedstollende horrorverha
len bedacht. Stuart Gordon
verfilmde 'Re-Animator' en
daarin gaat het niet kinderachtig
toe. Een slimme student kan do
den tot leven brengen en als ze
leven dan zijn ze taai. Met het
hoofd onder de arm wandelen ze
desnoods rond. Veel bloed, veel
griezel, veel spanning en ver
dienstelijk spel.
De laatste film van Video Ve
stron die ik hier noem is 'Special
delivery' van Paul Wendkos, een
aardige actiefilm met Bo Sven-
son en Cybill Sheperd. Een over
val mislukt en de buit komt te
recht in een brievenbus die mid
den op een trottoir staat. De
vraag is: hoe krijg je het geld er
uit voor de PTT langskomt. De
opbouw is goed, maar helaas is
de finale van a tot z voorspelbaar.
Movies Select Video heeft een
goed pakket. De topper van de
films die onlangs zijn uitgeko
men is 'When father was away
on business' van Emir Kusturi-
ca, een veelbesproken film die
een uitgebreide roulatie'heeft ge
had zowel in het in het filmhuis-
circuit. Jaloezie, humor, liefde en
maatschappijkritiek, het is alle
maal te vinden in deze voortref
felijke Joegoslavische film.
Voor de liefhebbers is 'Tangos'
van Fernando Solanas, een 'tan-
gredie' (tango, komedie en trage
die) over Argentijnen in Parijs.
Schitterende muziek van Astor
Piazzola, maar een verhaal dat
weinig heterogeen is, flink van
de hak op de tak springt en zon
der moeite een tikkeltje korter
gehouden had kunnen worden.
Met Marie Laforet en Philippe
Leotard.
Bij Movies is ook verschenen
'Mama is boos' van Ruud van
Hemert. De meningen over deze
film liepen zeer uiteen, maar al
lerwegen waren de recensenten
van oordeel dat 'Mama is boos'
toch minder is dan het verrassen
de 'Schatjes'. Peter Faber doet in
elk geval erg zijn best en zijn ge
stuntel, is vermakelijk. Andere
acteurs zijn Geert de Jong, Rijk
de Gooijer en Adelheid Roosen.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Under the cherry moon' - Luxor,
Leiden
'The Hitcher' - Euro, Alphen
'Big trouble in little China' - Lido,
Leiden
'Out of Africa' - meeslepend epos
over Deense schrijfster in Afrika, Ci
ty, Katwijk
BLIJVERS
'Runaway Train' - spannende en vi
sueel sterke achtervolgingsfilm met
Jon Voight, City, Katwijk
'Poltergeist 2' - imponerende effecten
in verder niet zo geslaagde vervolg
film, Lido, Leiden
'Karate Kid II' - geweld met knipoog
in plezierige film, Lido, Leiden en Eu
ro, Alphen.
'Op hoop van zegen' - vierde verfil
ming van Heijermans' drama met
Danny de Munck, City, Katwijk, Tria
non en Lido, Leiden, Euro, Alphen
'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in
meer betekenissen) met Sylvester
Stallone, City, Katwijk
'Police Academy III' - de politionele
lolbroeken zijn weer terug in Euro,
Alphen en City, Katwijk
Top Gun' - Amerikaanse straaljager
piloten in opleiding, Lido, Leiden.
MS
'Aziatische geneugten' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Jong en op drift' - Rex, Leiden.
'Cat Tales' - Euro, Alphen.
'Perfect fit' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Top Gun' - Asta (463500), al.
'Karate Kid II' - Asta, al.
'The jewel of the Nile' - Asta, al.
'Police Academy III* Babylon
(471656). al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
'Big trouble in little China' - Babylon,
12 jr.
'Cobra' - Cineac (630637), 16 jr.
'Poltergeist II' - Cineac, 16 jr.
'Short circuit', Cineac, al.
'Police academy III' - Euro (667066),
al.
'9«/2 Weeks' - Metropole, 16 jr.
Tango's' - Metropole, 16 jr.
'Op hoop van zegen' - Metropole, al.
'Prince: Under the cheriymoon' -
Odeon (462400), al.
'The money pit' - Odeon, al.
'9'A Weeks' - Odeon, 16 jr.
'Apocalpse now' - Odeon, 16 jr.
•Wild Things' - Le Paris (656402), 18 jr.
'Kinky business' - Le Paris, 18 jr.
'Uitspattingen op de beauty-farm' -
Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
The Right StufT - Alfa (278806), al.
'3 mannen en een wieg' - Alfa, al.
The jewel of the Nile' - Alfa, al.
'De karate kid deel II' - Alfa, al.
'9'A Weeks' - Alhambra (233192), 16 jr.
'Ginger Fred' - Alhambra, al.
Top Gun' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Police Academy III' - Cinerama, al.
'Big trouble in little China' - Calypso
(266227/234876), 12 jr.
'Pretty in Pink' - Calypso, al.
'Madchen im spiegel der lust' - Cen
traal (248933), 18 jr.
'Year of the dragon' - Cineac, (243639),
16 jr.
'The sacrifice' - Cinecenter, (236615)
16 jr.
'Als in een roes' - Cinecenter, 16 jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
Top gun' - Cinema (151243), al.
'Op hoop van zegen' - Cinema, al.
'Harem' - City (234579), 16 jr.
'Runaway Train' - City, 12 jr.
'Poltergeist II' - City, 16 jr.
'Cobra' - City, 16 jr.
'Gung Ho' - City, al.
'Short Circuit' - City, al.
The>money pit' - City, al.
'Apocalypse Now* - Kriterion,
(231708), 16 jr.
'Padre padrone', - Kriterion, 16 jr.
'Women in love - Kriterion, 16
China and silk' - Parisien
jr.
'Saraba Hakobune', - The Movies
(245790), 16 jr.
'Ludwig' - The Movies, 16 jr.
'Manner' - The Movies, 16 jr.
'9»A Weeks' - Tuschinski, (262633), 16
jr.
'Prince: Under the cherrymoon' - Tu
schinski; al.
'Op hoop van zegen' - Tuschinski, al.
Terms of endearment' - Tuschinski,'
al.
'Witness* - Tuschinski, 12 jr.
'Abel' - Tuschinski, al.
'Out of Africa' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Een fotograaf maakt een foto van
een liefdespaar in het park en
ontdekt bij het uitvergroten van
het negatief dat hij een moord
heeft geregistreerd. Dat is het
uitgangspunt van 'Blow Up', een
fantasierijke thriller en de eerste
Engelstalige film van Michelan
gelo Antonioni. Een voor die tijd
(1966) tamelijk opmerkelijke
film, vooral qua montage. Meest
al worden dat type films door de
tijd achterhaald en daaraan ont
komt 'Blow Up' ook niet, al blijft
het best het aankijken waard
(20.20 uur, België 1, donderdag).
Een dag later op dezelfde zen
der nog een thriller: 'Night Mo
ves', gemaakt door Arthur Penn
in 1975. Gene Hackman speelt
een privé-detective die een weg
gelopen dochter moet terugbren
gen naar haar drankzuchtige
moeder. Ze blijkt bij haar vader
ondergedoken en Hackman
slaagt er zonder veel moeite in
om haar weer bij moeder onder
te brengen. Maar dan begint de
ellende pas (aanvang 20.15 uur).
Dezelfde avond op BBC 1 als
nachtfilm (00.35 uur) 'How I won
the war*. In deze bittere komedie
van Richard Lester speelt John
Lennon een verrassende hoofd
rol. Lester vertelt het amusante
verhaal van een militair, over zijn
carrière en over zijn select ge
heugen. Michael Crawford speelt
ook mee.
De VPRO sluit de fraaie reeks
Visconti-films zondagavond af
met 'Rocco en zijn broers', Lu-
chino Visconti geeft in deze film
een portret van een familie uit
het zuiden van Italië die in een
noordelijke industriestad het
hoofd boven water probeert te
houden. De vijf broers zijn ieder
nogal verschillend van aard en
hun verhalen worden ook los van
elkaar verteld. Alain Delon is één
van de medespelenden (Neder
land 2, 20.58 uur).
Twee aan te bevelen (maar al
eerder op tv vertoonde) films
voor morgenavond: 'Obsession'
op Duitsland 1. Een film van
Brian de Palma uit 1976, waarin
Cliff Robertson zijn vrouw ver
liest. H(j keert terug naar Floren
ce waar ze destijds samen op hu
welijksreis waren en wordt op
eens weer geconfronteerd met
een meisje dat sprekend op haar
lijkt. Vreemde gebeurtenissen
volgen (22.25 uur). Op Duitsland
3 'Das Boot'. Wolfgang .Petersen
vertelt daarin het verhaal van
een bemanning van een onder
zeeboot tijdens^WO II. Verveling
slaat om in angst als een Engels
konvooi opdoemt. Herbert Grö-
nemeyer(popster), speelt één van
de hoofdrollen. Ingekorte versie
van een vijf uur' durende film
(21.15 uur).
FILMHUIZEN
In 'Solaris' van Andfei Tarkows-
ki uit 1972 is een planeet in staat
de onderbewuste angsten en her
inneringen van mensen te peilen
en in daden om te zetten. De
hoofdpersoon, die in een ruimte
station dit angstwekkende ver
schijnsel onderzoekt, wordt zo
geconfronteerd met het levens
echte herinneringsbeeld van zijn
overleden vrouw. 'Solaris' is
v/oensdagavond om acht uur te
zien in het Filmhuis LVC.
Donderdag gaat hier 'The
great Rock Roll Swindle' van
Julian Temple draaien over de
opkomst en neergang van The
Sex Pistols. (20.00 en 22.15 uur)
In Het Kijkhuis wordt tot en
met woensdag 'De aanslag' van
Fons Rademakers (19.30 uur).
Tot en met zondagavond is hier
'Un Amour de Swann' van Vol-
ker Schlöndorff met Jeremy
Irons, Ornella Mutti en Alain De
lon te zien naar een verhaal van
Marcel Proust. Een jongeman uit
de betere kringen wordt verliefd
op een courtisane met een eigen
zinnig karakter. (20.00 en 22.15
uur).
'Teorema' van Pier Paolo Pa-
solini met Terence Stamp draait
maandagavond in Het Kijkhuis.
Een mooie jongeling brengt een
complete familie van de kook
(20.00 en 22.15 uur).
Bruno Ganz, te zien
serimKopf. (foto gpd>
'Messer im KopP van Rein-
hard Hauff met (Bruno Ganz) is
een politieke thriller, waarin een
man zonder geheugen van terro
risme wordt verdacht (dinsdag
20.00 en 22.15 uur). Woensdag
wordt 'The seven Samourai' van
Akira Kurosawa vertoond (alleen
20.00 uur).
Rutger Hauer als lifter John Ryder.
VENETIE - De organisatie van het
43e Filmfestival van Venetië is be
zig te ontaarden in een geweldige
janboel. De projecties zijn van
veelal bedroevende kwaliteit zijn is
nog tot daaraan toe en het aantal
zalen is ten opzichte van vorig jaar
verminderd, terwijl het aantal toe
schouwers toenam. Gelukkig valt
over het programma weinig te kla
gen-
door
Pieter van Lierop
De Deen Henning Carlsen, om
toch maar even bij een matige in
zending te beginnen, presenteerde
zich met een prestigieuze competi
tie-inzending: 'Oviri' genaamd,
handelend over de periode die de
schilder Paul Gauguin in 1893 in
Parijs doorbracht, tussen twee ver
blijven op Tahiti in. Donald Su
therland speelt de later zo fameus
geworden schilder met verve. He
laas betreft het een weinig verras
send script dat Gauguin belicht als
het bekende archetype van de aan
vankelijk zo miskende kunstar
tiest, die zijn meesterwerken aan
de straatstenen niet te slijten weet,
maar intussen toch vrolijk piere-|
waaiend door het leven gaat.
Aardig is wel een vriendschappe
lijke relatie die wordt meege-
schetst tussen Gauguin en Strind-
berg (grappige gastrol van Max
von Sydow) ondanks totaal tegen
gestelde visies op het fenomeen
'beschaving'.
Geduld
Aanmerkelijk interessanter is 'O
Melissokomos' van de Griek Ange-
lopoulos, die Marcello Mastroianni
twee en een half uur door Grieken
land laat ronddwalen als een imker
die het leven wel voor gezien
houdt. Mastroianni als melancho
lieke grijsaard is natuurlijk be
paald niets nieuws, maar Angelo-
poulos is een specialist in zwaar-
Donald Sutherland die de rol vc
Henning Carlsen rechts).
moedigheid en bovendien een
meesterlijk schilder van Griekse
landschappen. Hij heeft de reputa
tie 's werelds langzaamste filmer te
zijn en dat is weer goed te merken.
Wie echter zijn ongeduld betoomt,
wordt vergast op eén aantal mo
menten van sublieme filmkunst.
De tot dusver meest indrukwek-
de schilder Gauguin speelt in
kende bijdrage}aan het Venetiaan-
se filmfestival is geleverd door de
Fransman Bertrand Tavernier. Hij
leverde een even vertederende als
inspirerende hommage leverde
aan de jazzstijl die geschiedenis
schreef als be-bop en die legenda
risch werd in de jaren '50 in de Pa-
rijse club Blue Note. De film werd
opgedragen aan Bud Powell en
lm 'Oviri' van de Deense regisseur
(foto ANP)
Lester Young. Dexter Gordon
speelt de hoofdrol van de fictieve
saxofonist Dale Turner. 'Round
Midnight' concentreert zich op de
vriendschap tussen Dale Turner en
een mateloze Franse bewonderaar
die aan de kost probeert te komen
als ontwerper van filmaffiches."
Dexter Gordon zet met aangrijpen
de echtheid een musicus neer die