Kijkdoos met video en monitormuren Gebrek aan ordening ontneemt zicht 'Abel' geestdriftig onthaald DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1986 KUNST PAGINA 27 De vijfde editie van het World Wide Videc Festival wordt gehouden van 9 tot en mei 14 september. Het festival, dat jaarlijks door het Kijkhuis in Den Haag wordt geor ganiseerd, presenteert weer een keur van onafhankelijke videoprodukties uit alle windstreken, die in het afgelopen jaar zijn gemaakt. Het festivalprogramma omvat naast honderd videotapes ook video-instal laties en live-performances. Tijdens het fes tival worden uitzendingen verzorgd op de Haagse en Amsterdamse kabel-tv. Het festival richt zich op onafhan kelijke videoprodukties, dat wil zeggen dat ze gemaakt zijn vanuit een oorspronkelijk idee, zonder commerciële belangen. Videoclips, zoals die dagelijks op tv te zien zijn, worden niet vertoond. Het gaat voornamelijk om artistieke vi deo's uit het circuit van galeries en musea. In een enkel geval is er be trokkenheid van een televisiemaat schappij. Uit het elk jaar groeiende internationale aanbod hebben Kijkhuis-video-specialis- ten Tom van Vliet en Albert Wulffers ruim honderd werken geselecteerd voor verto ning. Enerzijds worden produkties verwor ven door eigen research in het buitenland, anderzijds via open inzending. Alleen al op die laatste manier kwamen bij het Kijkhuis dit jaar 600 videobanden binnen. Wat in Den Haag draait kan dan ook worden be schouwd als het topje van de videoberg. Het festival speelt zich af in het Kijkhuis, waar een continu-pro- gramma loopt in verschillende za len van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Voor de speciale at tracties is uitgeweken naar locaties elders in Den Haag: het Haags Ge meentemuseum en jongerencen trum Het Paard. In het Gemeentemuseum wor den video-installaties gepresen teerd: ruimtelijke opstellingen van meestal meerdere monitoren, al dan niet in combinatie met ande re attributen en decors, die een speciaal effect bewerkstelligen. Vaak is hierbij een speciale rol voor het publiek weggelegd. De vier kunstenaars die dit jaar zijn uitgenodigd om een video-in stallatie te maken, hebben ieder één van de grotere museumzalen tot hun beschikking. De Japanner Morifumi Arimura zal er beslist iets moois van maken met een Prix de Rome AMSTERDAM (ANP)- De Prix de Rome voor Bouwkunst is dit jaar toegekend aan Wim van den Bergh uit Heerlen. Dit heeft de Rijksaka- demie van Beeldende Kunsten in Amsterdam bekend gemaakt. Van den Bergh kreeg de prijs - 40.000 gulden - voor zijn ontwerp voor een sciencepark voor de tech nologie. De tweede prijs - 20.000 gulden - was voor Koen van Velsen uit Bussum. Twee basisprijzen van ieder 10.000 gulden werden toege kend aan Peter Defesche uit Am sterdam en Guido Swart uit Eind hoven. Voor de Prix de Rome voor Architectuur werden in totaal 176 inzendingen ingestuurd. Festival Den Haag met video's uit alle windstreken door Walter van der Meijs spectaculaire hoeveelheid afge dankte elektrische apparaten, waaronder natuurlijk veel tv-toe- stellen. De eigenzinnige Amerikaan To ny Oursler bouwt in het museum zijn eigen stad van metershoge ma quettes: een levensgrote 'kijkdoos met video' onder de titel 'Sphères d'Influence'. Deze installatie was eerder te zien in het Centre Pompi dou in Parijs. Toch zal hij er in Den Haag weer heel anders uitzien: kenmerk van efen video-installatie is, dat hij is aangepast aan de om geving. Dat bleek ook nog eens pfjnlijk, toen de Uit Parijs gehaald gevaartes niet door de deuren van het Haags Gemeentemuseum kon den. Uitdaging Het festivalprogramma omvat ook vier performances, waarvan er twee in het Paard worden gepre senteerd, die het beste zijn te om schrijven als multi-mediashows. 'Zwischen Ende und Anfang' van de Westduitse kunstenaar Egbert Mittelstadt beval onder meer live muziek, video, dia's en laser. Deze totaalvoorstelling behandelt in ver schillende fragmenten het thema hoe kan het ook anders 'com municatie'. Voor 'The Duvet Brothers Live Multiscreen Show' van Rik Lander en Peter Boyd uit Londen wordt gebruik gemaakt van een muur van 24 monitoren voor een flitsen de wisselwerking tussen beeld en geluid. Het festival biedt een rijkgescha keerd overzicht van wat er in het afgelopen jaar aan onafhankelijke videoproduktie is gemaakt. Gezien het enorme aanbod is het onmoge lijk de toeschouwer vooraf een dui delijk beeld te geven van wat hij krijgt voorgeschoteld. Een bezoek aan het festival is een uitdaging voor het publiek, dat zijn eigen weg zoekt door het festival-pro gramma. Zelfs de meest gerouti neerde kijkers komen elk jaar weer te staan. Vanwege de verschillende ach tergronden van videomakers en omdat video als zelfstandige kunstvorm nog niet zo lang be staat, is het moeilijk stromingen te onderscheiden. Video laat zich niet gemakkelijk in hokjes stoppen. Er zijn dramaprodukties, documen taires en filosofische beschouwin gen. Er is humor en satire. De ene video is poëtisch, de volgende rea listisch, een derde meer esthetisch. Zo is er bijvoorbeeld nieuw werk te zien van de Nederlander Frits Maats, die de camera hanteert als zijn penseel. In 'Karnak' doet hij dat in combinatie met de compu ter. Karnak is een bewegend schil derij met geluid, maar is het nu gef- reak of pure esthetiek? Een soort gelijke techniek hanteren Paul Ri chards en Michael Nyman in 'The FITZGERALD - Jazz-zangeres El- la Fitzgerald, die onlangs in een ziekenhuis moest worden behan deld in verband met hartklachten, is opnieuw opgenomen en heeft haar optredens voor de rest van dit jaar geannuleerd. De woordvoerster wilde nog wel zeggen dat Fitzgerald wordt onder zocht en het goed maakt, maar zei niet wat de reden is van de zieken huisopname. Zij wilde evenmin zeggen wanneer de zangeres was opgenomen. Gretel wacht met smart op...? Een verrassende Nederlandse video i Sixma en Vijzelaar. (foto's g Het Kijkhuis werd daarin in de loop der jaren gesteund door de ontwikkeling, dat steeds meer tv- producenten zich gaan interesse ren voor videokunst. Videomakers worden nu regelmatig uitgeno digd, een werkstuk voor televisie te maken. Omroepen als ZDF (Duitsland), RTBF (België) en Channel Four (Engeland) kunnen worden genoemd als stimulator/ geldschieter voor nieuwe produk ties. In Nederland bestaat bfj de om roepen niet veel interesse voor het uitzenden van videokunst, laat staan voor het (co-)produceren er van. Het geld is door het verzuilde systeem te zeer verdeeld. Daarom is de hoop van het Kjjkhuis al jaren gevestigd op de lokale en regionale televisie, om videokunst-produk- ties via de kabel door te geven. Dat lijkt dit jaar eindelijk te lukken: tij dens het festival zal een selectie van het programma op de Haagse en Amsterdamse kabel worden uit gezonden. Gekozen is voor die pro dukties, die speciaal voor televisie zijn gemaakt, afkomstig van onder meer Catfund (Verenigde Staten), Annalogue (Engeland), INA (Frankrijk) en Polygone (België). Moment uit 'Tumbles Frame', i Rose Garrard. Kiss': twee mensen zingen een duet, terwijl achter hen en schijn baar op het tv-scherm tekeningen worden gemaakt met behulp van de 'paintbox'. Zo vormt video een prachtige synthese tussen schil derkunst en muziek. Naast Frits Maats zijn nog een aantal videokunstenaars uit Neder land vertegenwoordigd. Lydia Schouten met opnieuw een kleur rijk beeldverhaal met erotische fantasieën, 'Beauty becomes the beast'Verder Michal Shabtay, Nan Hoover, Servaas en het duo Kees de Groot/Frank Morssinkhof, van wie het meer-monitoren-werk- stuk 'De vrouw van het Valther- pad' wordt vertoond. En dan Tjar- da Sixma en Michiel Vijselaar die verrassen met 'Gretel'. De meeste produkties komen uit de Verenigde Staten, Canada en West-Europa. Opvallend veel werk dit jaar uit Japan, en voor het eerst een video uit Afrika: 'Melancholi- que' van Licinio Azevedo (Mozam bique), een kort plattelandsdrama op Afrikaanse ritmes. Romance 'Absence' van Susan C. Rynard is een mooi voorbeeld van het 'dichterlijke' video-genre. Om een verhaal te vertellen gebruikt de au teur in plaats van woorden beel den, die bepaalde associaties en ge voelens oproepen. Ook al vertoont het festival geen videoclips zoals die te zien zijn op Sky Channel en Music Box, er is wel een aantal produkties dat de zelfde vorm heeft: korte verhaal tjes, in beeld gebracht door de juis te combinatie van beelden en mu ziek. 'Stille katastrophe' van Astrid Heibach is een kortstondige ro mance tussen een tv-kijker en een verleidelijke vrouw. Het loopt op niets uit, aangezien zij zich aan de andere kant van de beeldbuis be vindt... De organisatie van het World Wi de Video Festival heeft er altijd naar gestreefd videokunst onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Daarbij werd sterk gedacht aan televisie, om video uit het isolement van musea en gale ries te halen. Satelliet blijkt kabel HILVERSUM (GPD) De 24- uurssatellietradio vanaf de Fi- rato, waaraan initiatiefnemers Europa-TV en Veronica zo luid- ruchting bekendheid geven, blijkt in het geheel niet via de satelliet, maar via de gewone kabelnetten tot ons te komen. In plaats van een afstand van 72.000 kilometer, heeft het pro gramma slechts ten hoogste 250 kilometer afgelegd, onthul de gisteravond het NOS-radio- programma 'Hobbyscoop'. Zuidliollandse Kunstbeurs in het Pesthuis kiest voor kwantiteit Eerste Zuidhollandse Kunstbeurs, V m 21 september in het Pesthuis, Pesthuislaan 7, Leiden. Geopend: al le dagen van 10.00-17.00 uur. Toe gang gratis. LEIDEN - Het 17de Leidse Pesthuis, waar tot voor enige jaren het Legermuseum was gevestigd, biedt, in afwach ting van de nieuwe bestemming van het gebouw (ondermeer als Nationaal Natuurhistorisch Mu seum), tot 21 september onder dak aan de Eerste Zuidhollandse Kunstbeurs. De ruime zalen van het Pesthuis lenen zich uitste kend voor een zo groots opgezet te manifestatie. Met deze kunst beurs beogen de organiserende instanties, de Culturele Raad Zuid-Holland en enkele kunst uitleencentra, "een zo volledig mogelijk beeld te geven van wat er zich in allerlei disciplines op het gebied van de hedendaagse beeldende kunst in Zuid-Hol land afspeelt". Hiervoor werd een selectie gemaakt uit vele in zendingen, zodat uiteindelijk zo'n achthonderd werken van ruim vijfhonderd kunstenaars, waaronder behalve Zuidholland se kunstenaars ook een aantal gastdeelnemers uit Breda, over bleven. De kunstbeurs dient met dit overzicht uiteraard niet alleen tot kijken maar liefst ook tot kopen aan te zetten. Alvorens de ten toonstelling werd geopend, kre gen kunstuitleencentra de gele genheid nieuw werk te verwer ven, maar het verhoudingsgewijs geringe aantal rode stickers bij het geëxposeerde werk doet ver moeden dat men nogal zuinig met het beschikbare budget (on geveer vierhonderdduizend gul den) is omgesprongen. Of de beurs voor particuliere kopers een werkelijke stimulans zal be tekenen, moet worden afge wacht. De selectie biedt een verschei denheid aan media en uitdruk kingsvormen. Keramiek, siera den, kleine en grote plastiek brengen afwisseling aan in de bijna eindeloos lijkende opeen volging van schilderijen, teke ningen, foto's en dergelijke. On der het grotere driedemensiona- le werk vindt men zowel volgens strenge vormprincipes uitge werkte stukken, zoals de geome trische constructies van Joost Baljeu, naast als speels te betite len objecten, waarvan Marianne Smits' 'Please send me a letter' een leuk voorbeeld is. Haar har- tekreet wordt verbeeld door vro lijk gekleurde, omhoogzweven- de bladen briefpapier. Tussen deze uitersten liggen talloze an dere benaderingen, waarin de mogelijkheden van de meest uit eenlopende materialen, varië rend van natuursteen tot ple xiglas, beproefd zijn. Een rondgang langs dit uitge breide overzicht laat zien dat de kunst uit de grote(-re) steden, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht, zich duidelijk mani festeert en dit niet alleen in kwantitatief opzicht, waarbij vooral het aandeel van Rotter dam opvalt. Een bezoekster merkte op: "dat je vooral kans maakt met non-figuratief werk". Hoewel dit misschien te sterk is uitgedrukt, neemt de abstracte kunst, naast diverse vormen van expressieve figuratie een rede lijk grote plaats in. In het aange ven van grotere lijnen worden de fijnere nuances helaas vero nachtzaamd, maar om een in druk van dit grote geheel te ge ven is dit haast onvermijdelijk. Interpretaties van het landschap pelijk thema treft men bijvoor beeld aan bij Gerard in 't Hart en de Leidse kunstenares Lucia Steinbach. Naast collages en door de calligrafeerkunst beïn vloed werk, noem ik verder nog het even gevarieerde als aantrek- kelijke onderdeel van de fotogra fie, waarin het gebruik van ster ke vergrotingen en geënsceneer de beelden opvalt. Rangschikking Het tijdelijke karakter van de ze tentoonstelling verontschul digt de geïmproviseerde inrich ting weliswaar, maar verklaart niet de weinig gestructureerde opbouw van het geheel; het zou naar mijn idee, de duidelijkheid ten goede komen als de Bredase bijdrage los van het eigenlijke overzicht getoond zou worden. Enige geleding ontstaat door een incidenteel voorkomende rang schikking op grond van techniek of toevallige formele overeen komst. Dit laatste is het geval bij het door John de Vos gecon strueerde object Tool', waar het sikkelvormige uiteinde echo krijgt in de rode vlag 1 het naburige schilderij van L. Duran. Een nadeel van een presentatie als deze in het Pesthuis is, dat door het grote aantal exposanten aan de individuele prestatie te weinig recht wordt gedaan. In gunstige gevallen kan een expo sant twee of meer werken tonen, maar een zo groot mogelijk aan bod heeft hier prioriteit gekre gen. Uitgaande van nieuwe kan sen om buiten de bestaande ex positieruimten publiek te berei ken, is de gekozen benadering begrijpelijk, maar niet ideaal te NANCY STOOP 'Please send me a letter', instal latie van Marianne Smits. (foto Wim Dijkman) Mariage a trois' van Jan Roede. World Wide Video Festival. 9 tot en met 14 september 1986; Kijk huis, Noordeinde 140, Den Haag; tel. 070-644805 (voor alle informa tie). De programmakrant van het World Wide video Festival is ver schenen als speciaal katern in De Filmkrant van september, die gra tis verkrijgbaar is bij filmhuizen, bioscopen en culturele centra in het hele land. De video-installaties in het Haags Gemeentemuseum zijn te zien tot en met 12 oktober. VENETIE (GPD) - Van de totdus- ver in Venetie vertoonde festival films hebben er maar weinig een zo geestdriftig onthaal gekregen als gistermiddag ,Abel' te beurt viel. door Pietervan Lierop Een vele minuten voortdonderen- de, staande ovatie brak los toen in de grote festivalzaal het doek was gevallen over deze Nederlandse in zending voor de Settimana della Critica. Films in deze sectie dingen overigens niet mee naar de Gou den Leeuw of andere prijzen van de officiële jury, maar wel wordt er een speciale kritiekprijs uitge loofd. In hoeverre Abel daar echt kans op maakt valt niet te zeggen, want er volgen nog wat films en die jury van critici pleegt soms nogal vreemde voorkeuren te hebben. Bovendien heeft de door zenuwen geplaagde Alex van Warmerdam nogal wat journalisten tegen de ha ren ingestreken door verstek te la ten gaan tijdens zijn persconferen tie. Wat er na de publieksvoorstel- ling van deze film gebeurde, moet iets zijn waar doorgaans een debu terend cineast alleen van kan dro men. Niemand in Venetië zal ooit hebben gehoord van Alex van War merdam, maar terwijl het applaus nog voortduurde werd de Neder lander meteen bestormd door tien tallen handtekeningenjagers. Na afloop van de voostelling, toen de Abel-delegatie achter uit de erelo- ge was gelopen en via een trappen- hal terecht kwam in de lobby, brak daar het applaus opnieuw los en tijdens de honderd af te leggen me ters naar een conferentiezaaltje werd producent Laurens Geels aangeklampt door meteen vijf po tentiële kopers uit onder meer Ita lië, Zwitserland en Frankrijk. Tijdens een persconferentie met het publiek scheen Van Warmer dam trouwens ineens van al zijn ze nuwen bevrijd te zijn en wist hij op de gestelde vragen te reageren met een slagvaardigheid en geestigheid die zijn gemiste kans bij de pers conferentie wellicht nog redelijk compenseren kan. Kortom, een Europees succes lijkt er voor Abel dik in te zitten. Kunstenaars gaan galgje spelen DEN HAAG (GPD) - In en rondom het Openluchttheater in het Haag se Zuiderpark kan over enige tijd een macabere expositie tegemoet worden gezien. Op dit terrein zul len 150 galgen verrijzen. Aan de galgen zullen werkstukken van kunstenaars komen te hangen. Om deze tijdig in bezit te krijgen, roept de organiserende stichting Beeldentuin Openluchttheater Zuiderpark beeldende kunste naars in heel Nederland op om een kunstwerk te beschikking te stel len. Het project gaat „Galgenmaal" heten en is bedoeld als actie tegen de voorgenomen opheffing van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). „Omdat wij als kunstenaars wor den opgehangen, zqn we bereid een tegenprestatie te leveren", zegt initiatiefnemer Johan Blaeke, vroegere voorzitter van de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) en voormalig lid van de Centrale Commissie, het adviesorgaan van het departement van sociale zaken en werkgelegen heid inzake de uitvoering van de BKR. Het aantal galgen dat opgericht wordt (hoogte: 3 meter) verwijst naar het aantal Tweede Kamerle den, alhoewel het parlement nog niet officieel ja heeft gezegd tegen afschaffing van de BKR. Maar Blaeke heeft niet de minste illusie dat er alsnog parlementaire afkeu ring van de regeringsplannen in het verschiet ligt. Om de atmosfeer tegen 1 januari 1987 - de dag dat de tentoonstel ling opengaat - extra zwartgallig en griezelig te maken, gaat een vo- geldeskundige moeite doen het Haagse kraaienbestand met spe ciaal voedsel naar het park te lok ken, in de hoop dat de zwartjassen, zoals dat hoort, op de galgen zullen plaatsnemen. Het hele project wordt begroot op een half miljoen gulden. De stichting is driftig op zoek naar sponsors en verwacht subsidies van het „Ministerie van Staats kunst" (WVC) en lagere overheden. Een plaatselijke winkelier heeft reeds het hout voor de galgen te gen een zacht prijsje beschikbaar gesteld. Twaalfde Leidse Folkfestival LEIDEN - Voor de twaalfde keer wordt in De Waag zaterdag het Leidse Folkfestival gehouden, waarop folkartiesten uit binnen- en buitenland optreden. De Schot Iain Mackintosh, die al vaak op het festival te horen was, komt dit keer in gezelschap van de entertainer Hamish Imlach. De groep Kólaké uit Hongarije vertte- genwoordigt een variant op de 'new age' muziek. Uit Nederland komt het Luiaerdsgild met een tra ditioneel repertoire. De 'Tempora ry Fiddles' waren winnaars van de zilveren fiddle '86. Troubadour Bert Haasjes en de in Leiden wo nende Engelsman Phil Jackson i de lokale attracties. Ragti- 2 Anny sluit het festival af. De zaal gaat open om 19.00 uur, de eerste klanken klinken een half later. ADVERTENTIE PRESTIGE, MODE MET EFFEKT ^restiö El BREESTRAAT 167 LEIDEN TELEFOON 071-14 44 86

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27