Wijde mannenmode alweer op z'n retour Winter 1986-1987 zowel ingetogen als uitbundig Nieuwe breigarens DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1986 PAGINA 21 Lang hebben de mannen niet kunnen profiteren van de comfortabele ruimte, de kleding hun de laatste tijd bood. Kwamen afgelopen winter pas de superwijde jasjes en broeken, voor deze herfst en winter gaat het weer wat slanker afkleden. Niet overdreven overigens, want de schouders blijven nog flink breed, maar van echt "oversized" is geen sprake meer. De mannenmode volgt daarmee de trend voor de vrouwen op de voet. Ook op het gebied van kleuren en dessins ontlopen de modebeelden elkaar niet veel meer. Wordt de damesmode gekenmerkt door uitersten, datzelfde geldt voor de mannenmode. Kitty van Gerven Op de halfjaarlijkse Modam, de Klassiek Amsterdamse confectiebeurs, waren voor het komend sei zoen voor de mannenmode drie thema' s te ondescheiden: klassiek, formeel; sportief, kleurig en jeugdig, avangardis- tisch. Het klassiek kostuum, dat zó on der de handen van de kleermaker vandaan komt, heeft als uitgangs punt gediend voor de formele man nenkleding. Stijlvol, een tikje tra ditioneel en wat ingetogen van kleur zijn de colberts, kostuums en combinaties. Eenvoud is nog altijd het kenmerk van het ware, hoewel de kleding toch een zeker luxe uit straalt. De "sophisticated" man zal zich dan ook best prettig voelen in de soepele variaties op het traditione le krijtstreepjeskostuum met vest. De licht getailleerde colberts moe ten het vooral van de stoffen heb ben, want veel details zijn er niet te bespeuren. Een enkel jasje heeft een extra zak, maar de mees te moeten het zelfs zonder kleppen stellen. Naast een simpele één- knoopssluiting zijn er ook double- i netjes, zoals op de inzetfoto zijn heel goed te combineren. (foto éQuipe) ton-sur-ton streep, met daaronder een e breasted variaties met twee- of vierknoopssluitingen. Zo eenvoudig als de belijning is, zo ingetogen zijn ook de kleuren. Althans op het eerste gezicht. Bij nadere beschouwing blijken de meeste stoffen uit diverse kleuren te zijn samengesteld, die echter al le tot dezelfde "kleurfamilie" beho ren en daardoor een heel rustige in druk maken. De combinatie blauw-violet voert in deze trend de boventoon. Daarnaast zijn er veel combinaties van blauw en flessegroen, rood en bruin en mosterd met olijfgroen. Ook de lichtere neutrale kleuren komen voor, net de de traditionele combinaties van grijs, zwart en an- trachiet. Gedistingeerd zijn vooral de schaduwruiten, de ton-sur-ton strepen en de tweed-dessins. De formele broeken zijn wat strakker maar bieden dank zij de bandplooien nog wat ruimte. Ook valt de zoom weer op de schoen. Bij het samenstellen van combi naties worden grote kleurtegen- stellingen vermeden maar de stof fen van broek en jasje kunnen sterk verschillen. Het is helemaal niet vreemd een tweed colbert op i ribcord broek te dragen. Schitterende kleding, letterlijk dan, is niet alleen weggelegd. Haast zilverachtige pakken geven de man een feeste lijk uiterlijk. In truien en overhem- dem is hier en daar heel subtiel lu- rex verwerkt. Voor de overhemden zijn veel uni-stoffen, fijne streepjes en ton-sur-ton-dessins gebruikt. Opvallende dassen, met grote, dik wijls veelkleurige Hermès-dessins moeten de zaak opfleuren. Ook de truien moeten een beetje kleur in de mannelijk outfit brengen. De dessins zijn groot net als bij de das sen, maar de kleuren zijn op elkaar afgestemd. Een beetje nieuw zijn die combinaties van herenvesten en -truien. Veel van deze vesten zijn voorzien van een geribbelde brede shawlkraag. Folkloristisch De wat sportieve kleding is de komende winter zeer uitbundig. Allerlei folkloristische invloeden, uit geografische soms ver van el kaar verwijderde oorden, zijn sa mengebracht in deze "mix-and match" trend, die daardoor speels en kleurig oogt. Naast Keltische en Ierse stoffen zijn er dessins ont leend aan de veelkleurige deken- stoffen van Noordamerikaanse in dianen en aan de volkskunst uit Züid-Amerika, aangevuld met mo tieven en randversieringen uit La pland en de Oriënt terug te vinden. Worden de meest uiteenlopende felle kleuren als rood, terra, groen, kobaltblauw, zwart, wit, geel, kerry en paars, samengebracht, deze veelzijdigheid geldt ook voor de stoffen en silhouetten. Wijd gaat samen met zeer strak, lang met kort en soepel met stevig. Zo wor den in deze stijl jasjes en blousons in dekenruiten gedragen op truien met ingebreide motieven, waaron der weer een lang overhemd in een veelkleurige print uitkomt, dat wordt gedragen op een bandplooi- enbroek van ribcord met straktoe- Een vest met geribbelde shawlkraag hoort bij de comfortable sportieve ^De^brefsels dragen zeker aan dit m°de,Foto SuperConfex» beeld 5ij Niet aUeen van er yee, Veel kleurige dekenruiten passen truien en vesten maar ook veel shawls. De geruite hemden zijn over het algemeen van geruwde katoen. Daarnaast zien we in deze stijl ook veel hemden en tnjien waarin goud- en zilverkleurige ga rens zijn verwerkt. Spijkerbroeken Een flinke plaats is weer inge ruimd voor de denim kleding. De fabrikanten hebben voor hun broe ken en jasjes de patronen van de jaren zestig weer uit de kluis ge haald. De jasjes hebben zelfs weer borgkragen en de broeken zijn zo strak dat het beeld van de klant, die languit in de winkel ligt om een spijkerbroek te passen, weer zal te rugkeren. Maar voor degenen die die strakke broek al eens hebben gedragen en toch aan draagcom- fort de voorkeur geven, zijn er rui mere bandplooimodellen. Avantgarde Voor de jeugd is er een avangar- distische trend, die helemaal op de j jaren zestig is afgestemd. Een J trend waarin psychedelische kleu- ren voorkomen, opvallende glan- j zende materialen als lakleer en me- tallic-stoffen en waar in de op-art weer herleeft. Wie de Beatles en de Flower Po- wer alleen kent uit de verhalen van - zijn ouders kan zich helemaal in de stijl van die tijd kleden met kraag- loze en hooggesloten "Beatlejas- jes", strakgesneden ribcord pak- ken, nauwsluitende geribbelde col- - truien of in jasjes met een op-art- dessins. Toch is het silhouet niet anno j 1965, maar modern, dank zij brede schouders en en soepele stoffen. - De broeken zijn echter heel strak, voorzien van een bandje onder de voet en zakken op het-achterwerk. In deze avantgardistische stijl ligt de nadruk, zoals bij alle trends op het bovenlichaam, dat onder meer kan worden geaccentueerd met enigzins barok aandoende vestjes, een overblijfsel van de vorige win- - ter. Ook in de mannenkleding, vooral 1 glanzende materialen verwerkt. Wie voor de winter een modieuze trui wil heb ben moet nu rap aan de slag, want het is vanaf de eerste kille dag "gebreid" wat de klok slaat. En net zoals er elk seizoen weer nieuwe stoffen en dessins verschijnen, zo komen er ook elk sei zoen weer nieuwe breigarens op de markt. Voor elk modethema brengt Neveda een nieuw garen en natuurlijk de bijpassende mo dellen. In de sportief rustieke sfeer, waar de Kel tische invloeden het duidelijkst tot uitdrukking komen, is er Lausanne. Een garen (55% scheer wol, 25% acryl en 20% polyamide) met een metaalachtige glans. Het is heel geschikt om ka- belfantasiën mee te breien. Voor jonge kleding, geinspireerd op folklore, komt Neveda met Donegal tweed (57% scheer wol, 35% acryl, 5% viscose, 3% katoen en machi- newasbaar). Het garen is er in helder en in tweed-kleuren. Hiervan worden grote sportieve truien met grote indiaanse jacquards gebreid. Wie wat klassieker is ingesteld kan met het garen Orleans (57% acryl, 28% mohair, 12% wol, 3% polyester) aan de slag. Over het algemeen leent zich dit garen voor de wat chic modellen, die worden geaccentueerd met goudborduursel, glitter en stenen. Voor wie niet van dat geschit ter houdt zijn er mooie ajourpatronen. Voor het breien van nauwe truien, die terug zijn in het modebeeld, is Locarno (39% scheer wol, 30% viscose, 17% acryl en 14% polyamide) ontwikkeld. Zwart is hierin de belangrijkste kleur ter ondersteuning van de felle kleuren en wit. Zilver wordt gebruikt als accentkleur. Truien van Donegal Tweed Mohair Special en Bistro. Een trui gebreid in Lausanne (foto's Nevada)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21