'Goede foto wordt beter
naarmate je langer kijkt'
'Een kleiner en gerichter geluid
Bert Nienhuis exposeert op Fotobiennale Enschede
Exposities
19JyRIJDAG 29 AUGUSTUS 1986
komst bij Vrij Nederland tien jaar
geleden lekker gaan lopen. „Ik ben
al vanaf mijn elfde bezig met foto
graferen. Het is een vroege passie,
die begon met een plaatcameraatje
en ontwikkelen in de wc. Het is
ontzettend moeilijk om een plek te
vinden waar je je lekker voelt in
mijn branche. Je wilt van de foto
grafie leven zonder te vervallen in
de mode en de reclame. Ik wil fo
to's maken, die gebruikt kunnen
worden. Foto's, die een registre
rend, documentair karakter heb
ben. Omdat ik ervan hou om met
mensen om te gaan, mensen in al
hun relaties vast te leggen. Dat pro
beer ik in Enschede te laten zien.
Het signalerende, het verrassende,
is een deel van mijn werk".
Ondanks de geladenheid van
sommige van zijn foto's ontbreekt
de naam Bert Nienhuis bij de se
lecties van World Press Photo. Met
de naam 'World Press Photo' trek
ik een stop uit de kruik.
„Zoals het nu bedreven wordt
voel ik me niet gemotiveerd om er
aan mee te doen. De foto's, die nu
worden gekozen, zijn niet bevorde
rend voor de journalistiek, maar
een bevestiging van wat mensen
van de fotojournalistiek verwach
ten. Als je vreselijke taferelen be
kroont als het vallen van mensen
uit een raam, dan gaat het om de
gebeurtenis die is vastgelegd en
niet om de inhoudelijke waarde
van een foto".
„Mijn foto's houden zich niet be
zig met geweld. Ze zijn meer inter
preterend bedoeld, en dus niet
spectaculair genoeg om bij World
Press Photo in de prijzen te vallen.
Daar wordt gewerkt op het plaatje
van een spectaculaire gebeurtenis,
waarvan ik de zin beslist niet wil
ontkennen. Als men dat spectacu
laire zou laten vallen zou ik er wel
voor voelen om mee te doen".
In de Twentse schouwburg
wordt vrijdagmiddag 29 au
gustus de Foto Biennale En
schede 1986 geopend. Op 13
plaatsen in de stad zullen tot
28 september exposities te
zien zijn.
De plaatsen zijn: Aki, Bor-
neostraat 16; De Bank, Noor
derhagen 48c; Beeld Aam
beeld, Walstraat 13; Burger
zaal Stadhuis, Langestraat 24;
Concordia Theater a/d Markt,
Markt 16; Kunsthuis van het
Oosten, Gronausevoetpad 28;
Marktzeventien, Markt 17;
Moderne, Haverstraatpassage
46; Natuurhistorisch museum,
M. H.Tromplaan 19; Politiebu
reau, Hermandad 2; Rijksmu
seum Twenthe, Lasondersin-
gel 129; THT Twente, Driener-
lolaan 5; Twentse schouw
burg, Langestraat 49.
Haasse en Polet
hoogleraar
in Tilburg
TILBURG (GPD) - De schrijvers
Hella Haasse en Sybren Polet ge
ven komend studiejaar gastcolle
ges aan de letterenfaculteit van de
Katholieke Hogeschool in Tilburg
(KHT).
Beide auteurs bekleden de 'Cob-
benhageleerstoel', genoemd naar
prof. dr. Martin Cobbenhage, een
van de grondleggers van de KHT.
De leerstoel rouleert jaarlijks langs
de faculteiten van de hogeschool.
Haasse (68) onderzoekt als bui
tengewoon hoogleraar de invloed
van buitenlandse literatuur op de
Nederlandse literatuur van na de
oorlog. Polet (62) doet als gewoon
hoogleraar onderzoek op het ge
bied van de avant-garde poëzie.
Beiden zullen daarnaast onderwijs
verzorgen op deze terreinen.
Chet Baker zegt
Rotterdam af
ROTTERDAM (ANP) - De trompe-
tist Chet Baker speelt onverwachts
niet op het vierde Heineken Jazz
festival Rotterdam. Volgens de or
ganisatie heeft Baker contract
breuk gepleegd. In plaats van in
Rotterdam, speelt hij op 6 septem
ber in Parijs. De organisatie van
het jazzfestival meldt voorts dat zij
erin is geslaagd de trompettist
Tom Harrel te contracteren voor de
jazznight in De Doelen, in plaats
van Baker.
OUDE MEESTER - In de dorps
kerk van Ecka in het noordoosten
van Joegoslavië is een werk ont
dekt van de Nederlandse meester
Otto van Veen (1556-1629).
Volgens het blad Vecernje No-
vosti in Belgrado hing het altaar
stuk de .Kruisiging van Christus'
daar al ongeveer 300 jaar en was
het indertijd als geschenk uit We
nen meegenomen door de Hon
gaarse vorst Mihaly Vitez.
Otto Cornelisz. van Veen, Zuid
nederlandse schilder van Noordne
derlandse afkomst, geldt als een
van de voornaamste vertegenwoor
digers van de laat-maniëristische
generatie te Antwerpen.
n^)EN HAAG - Eens werd er
ons land vrijwel geen „oude mu-
te!iek" gespeeld en zeker niet op ou-
9aHe instrumenten of kopieën daar-
.Tan. Het is tegenwoordig haast on
voorstelbaar, nu er zelfs hele festi-
'^als aan barok en nog oudere mu-
;iek worden gewijd. Het is alle-
!J°maal in de jaren zestig begonnen
n^n wie deze periode heeft meege-
Waakt, weet nu hoe onbeholpen
iet allemaal toeging.
pei
cófoor
B<Mm Henk Bakker
et?
end De kopieën van instrumenten
i giie werden gemaakt deugden nog
lanaak van geen kanten en hoe men
i dfr op tokkelen, strijken of blazen
dahoest was ook niet duidelijk. Zelf
nenerinner ik mij uit die tijd zink-
r dwartetten en aanverwanten, die
;Id|o hartverscheurend vals speelden,
- Mat je of wegliep of met een poker
adJace bleef zitten, omdat het tot de
Bèon ton behoorde deze concerten
aaie waarderen.
0.0,7] Deze pionierstijd is nu verleden
Sjd. Een man die van nabij de op-
ouw van de oude-muziekpraktijk
,t ieeft meegemaakt is de nu 34-jari-
ie Charles Toet, een van de twee
oprichters van het ensemble Con
certo Palatino, verder vaste mede
werker van Hespérion XX en als
gast over de wereld zwervend van
tal van andere groepen, omdat hij
een van de weinige erkende trom
bonisten in het kleine circuit van
de oude muziek is. Beide genoem
de groepen zullen optreden in het
Holland Festival Oude Muziek
Utrecht.
De Hagenaar Toet ging na afloop
van zijn voorbereidende studie
naar het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag, waar hij moder
ne trombone studeerde. „Daarin
ben ik ook afgestudeerd. Maar ik
ben bij de barok-trombone, om 't
zo nu maar even gemakshalve te
noemen, gekomen door het Monte-
verdi-project, dat onder leiding
stond van Harnoncourt. Dat was
omstreeks 1972. Toen studeerde ik
dus nog. Niet alleen ik deed mee,
praktisch het hele conservatorium,
het was bijna een revolutie in die
periode".
„Het was in de tijd dat het geïn
teresseerd zijn in oude muziek wat
algemener werd. Ik had toen nog
niet de ambitie om barok-specialist
te worden".
- Maar het beviel wel.
Vijfde festival Oude Muziek in Utrecht
J
i UTRECHT (ANP) - Het tiendaagse Holland Festival Oude Muziek
I in Utrecht gaat vandaag voor de vijfde maal van start. Bij de talrij-
-j ke concerten uit de periode van Renaissance en Barok hebben de
t organisatoren gekozen voor de luit als het 'centrale' instrument.
Naast het optreden van luitsolisten is er tijdens het festival in de
j Buurkerk ook een tentoonstelling over de luit als muziekinstru-
1 ment te bezichtigen.
6 Voor de in 1536 overleden wijsgeer Erasmus hebben de organi-
satoren een belangrijke plaats ingeruimd. Met muziek en tekst zal
aan zijn persoon en aan de tijd waarin hij leefde aandacht worden
i| besteed.
Andere activiteiten van het festival zijn concerten tijdens de
lunchpauze, videovertoningen, een orgelestafette, carillonconcer-
1 ten en workshops.
1 Tijdens de twee weekeinden in het festival zal er op Vredenburg
t een oude muziekmarkt worden gehouden met instrumenten, boe-
ken, platen en bladmuziek, waarbij het accent komt te liggen op
3 de Middeleeuwen, de Renaissance en de Barok.
„Ik was verbaasd dat er zeven-
tiende-eeuwse literatuur voor
trombone bestond. We speelden
voornamelijk muziek van Monte
verdi. Ik dacht dat als Monteverdi
voor trombone schreef, andere
mensen dat in die tijd ook wel ge
daan zullen hebben. Ik ben op on
derzoek uitgegaan, ik ben me gaan
verdiepen in de literatuur en in de
geschiedenis van het instrument".
„Later ben ik betere literatuur
gaan gebruiken, daar kwam ik toen
wel achter, bijvoorbeeld naslag
werken zoals dat van Claudio Sar
tori. Zijn bibliografie van gedrukte
muziek in Italië tot 1700 heeft me
veel verder geholpen. Dat was echt
een blikseminslag toen ik dat boek
vond. Ik heb het bij geluk antiqua
risch gevonden en voor mij was het
op dat moment bijna een bijbel.
Het is ook het enige boek in het
Italiaans, dat ik goed kan lezen".
„Ik heb op m'n eindexamen ook
een stukje op een oude trombone
gespeeld. Kopieën daarvan werden
toen al gemaakt. Het conservato
rium had er voor het project een
aantal aangeschaft, want niemand
had die dingen in die tijd".
- Je bent met je diploma op zak
niet in een orkest terecht gekomen,
zoals te doen gebruikelijk, of diri
gent van een blaasorkest gewor
den.
„Nee. Ik heb na n
eerst een tijdje bij toneelgroep
Centrum gewerkt. Daar heb ik ge
zeten in twee produkties. Met de
moderne trombone. Dat waren
Mussert van Adriaan Veenema en
het jaar daarna 'De lamp hangt
scheef van Peer Justessson. Dat
zal in '73 geweest zijn. Dat is het
enige wat ik met m'n moderne
trombone heb gedaan. Toen dat
was afgelopen heb ik hem ver
kocht".
- Was dat niet een symbolisch
schepen achter je verbranden?
„De reden was dat in de tussen
tijd dat ik bij Centrum zat, ik aller
lei schnabbeltjes kreeg als speler
van oude muziek en op den duur
kreeg ik het daar zo druk mee dat
ik het moderne instrument nooit
meer aanraakte. Het lag maar in
een koffer".
„Het probleem was ook, dat ik
oud en nieuw moeilijk kon combi
neren technisch gezien. Je ge
bruikt een heel ander mondstuk op
dit instrument dan op een modern
en wil je ze allebei blijven beheer
sen, dan zul je op allebei elke dag
moeten blijven studeren. Je kunt
niet zeggen: deze twee weken speel
ik barok-trombone en dan weer
een week modem werk".
- Wat eist nou minder kracht, een
baroktrombone of een moderne?
„Een baroktrombone eist min
der, simpelweg vanwege de men
suur, daarin is het een klein instru
ment. Niet wat betreft de lengte,
die is vrijwel gelijk. Maar de boring
en de beker zijn kleiner. Er heeft
overigens een genie over de aarde
rondgelopen die een fantastisch
mooie uitvinding heeft gedaan.
Dat je door schuiven de buis kon
verlengen en daardoor een instru
ment lagere tonen kon laten voort
brengen wist men al heel vroeg.
Maar eerst liet men het instrument
over een buis schuiven waardoor
het heel moeilijk hanteerbaar
werd".
„Toen kwam er iemand die zei:
laat de schuif over het instrument
bewegen, en daardoor is dat pro
bleem uit de wereld geholpen. De
trombone was geboren. Er is nog
niets aan deze uitvinding en aan
het instrument veranderd. Alleen
de beker en de buisbreedte zijn
veranderd. Het geluid van de oude
trombone is wat kleiner en gerich
ter, meer geprojecteerd. Maar ik
hoef haast nooit over een orkest
heen te blazen. Hoewel je er heel
hard op kunt spelen".
„Van Hespérion XX en van Con
certo Palatino. Dat laatste is echt
mijn ensemble, dat wil zeggen, ik
Charles Toet: "Oude en nieuwe ii
heb het samen met Bruce Dickey,
zink en Jacques Ogg, clavecinist.
Daarmee zijn we nu sinds ander
half jaar aan het werk. Niet met z'n
drieën, maar dit is de kern van het
ensemble. Neem het programma
bijvoorbeeld dat we brengen in het
Holland Festival, op zaterdag 6
september, daaraan doen ook mee
Jacob Lindberg, chitarrone, Doran
Sherwin, zink, Paolo Pandolfo,
viola da gamba en John Elwes, te
nor. Dat is een programma met ze
ven musici, dat werken bevat van
onder meer Buxtehude en Monte
verdi. We treden dus vrijwel altijd
op met meer musici".
„De naam hebben we ontleend
aan het Concerto Palatino della
Signoria di Bologna, een ensemble
dat bestond uit vier zink- en vier
trombone-spelers. Het heeft van
zijn technisch niet te combi-
153U tot 1779 bestaan en stond in
dienst van de stad Bologna. Het
moest openbare concerten verzor
gen, meewerken aan kerkdiensten
en elke avond vanaf het balkon van
het raadhuis van Bologna een con
cert geven".
„Hespérion geeft het openings
concert in het festival. Het is een
groep die altijd heel veel repetities
nodig heeft, want eerst moeten we
de partijen verdelen over de instru
menten, dat lieten de componisten
vroeger over aan de uitvoerenden
den. Jordi Savall probeert daar
voor heel veel mogelijkheden. We
experimenteren dus veel. En soms
wordt er een kwartier voor de uit
voering nog van partij gewisseld.
Maar dan moetje niet vergeten, dat
iedereen dan alle partijen wel heel
goed kent".
AMSTERDAM - „Dat vind ik nou zelf ook een
mooie foto", zegt Bert Nienhuis. Wij kijken naar een nau
we, grijze cel. Onder het tralieraam een wanhopige buiten
lander, die zijn handen tegen zijn getulbande hoofd slaat.
Op de betonnen vloer twee lege koffiebekertjes en de vlek
ken van weggesmeten koffie. Op de matras met slaap-
plooien een zwarte jas. Mohammed is geen misdadiger. Hij
zal worden uitgewezen, want hij was illegaal in onze wel
vaartsstaat.
ïttij
"q Charles Toet blaast op een barok-trombone
droom vervuld. De vaderlijke blik,
waarmee de piloot hem vanachter
de stuurknuppel toelacht, spreekt
boekdelen. Ergens anders zit een
uitgeteld dienstertje na sluitings
tijd van een Chinees restaurant de
administratie te doen. Weg is de
glamour van draken en bamboe
lantaarns. Na een vermoeiende dag
van draven en sjouwen volgt het
dagelijkse staartje van afrekenen.
De lichten zijn gedoofd, de roman
tiek verwaaid.
De scène rijmt lichtelijk op die
van de twee kantoorbediendes, die
om vijf voor vijf de trappen van de
enorme rijksverzekeringsbank af
dalen. De ten groet omhoog gesto
ken armen zijn precies gevangen in
de twee klokken, die onbarmhartig
het te vroege afscheidsuur aanwij-
Bert Nienhuis, krullebol, verle
gen met het interview. Meestal is
hij de initiatiefnemer. Nu voelt hij
zich de ondervraagde. In vaste
dienst bij het weekblad Vrij Neder
land. Voortdurend in de weer om
de foto te maken, die de geest van
een heel artikel samenvat. Een
journalist als exposant.
door
Joh. M. Pameyer
„Ik voel me in de eerste plaats
fotojournalist. Een gewoon am
bachtsman. Maar zo'n Enschedese
fotobiennale bevestigt dat ik geen
onzin maak. Je spit je archief door
en vindt dingen, die je de afgelo
pen tien jaar hebt gemaakt. Dan
verrast het dat er nog zoveel foto's
tussen zitten met iets van tijdloos
heid".
„Als je een vrij normaal gegeven
als de start van een wielerwedstrijd
zo fotografeert, dat je de lange weg
die voor de renners ligt suggestief
aangeeft door een stuk asfaltweg
dat driekwart van de foto inneemt,
dan blijkt zo'n foto een meerwaar
de te hebben, waardoor hij toch
een soort kunst wordt".
De foto's, die in Enschede ko
men te hangen gaan over allerlei
onderwerpen. De oudere man, die
zich verlekkert op een pril dansma
rieke net zo goed als de liefdes-
warmte in een homobar. Vanuit
een vliegtuig schoot Bert Nienhuis
een stuntkist, die ondersteboven
vloog, hoog boven het Hollandse
Bert Nienhuis, zelfportret.
vakjeslandschap. Een bijna poëti
sche registratie van een ijzingwek
kend luchtballet.
Voor Bert Nienhuis is de fotogra
fie als kunst reusachtig interes
sant. „Een goeie fotojournalist is
beslist een kunstenaar, maar ik
noem het niet zo. Wanneer je als
fotograaf voor een krant werkt is je
benadering anders. Krijgt zo'n foto
dan nog een algemene waarde dan
zou je dat kunst kunnen noemen.
Maar daar ben ik niet op uit. Als
mijn foto's kunst zijn dan moet een
ander dat maar zeggen. Fotografie
moet nooit gekunsteld worden,
want dan schiet je je doel voorbij".
Sluitpost
„Doordat de fotografie in de lift
zit en er biënnales worden gehou
den als in Enschede, is ook de
krantefotografie op een hoger ni
veau gekomen. Dat komt de kran
ten alleen maar ten goede. Het is
een enorme vergissing te denken
dat het woord alles zegt. Toch is de
fotografie vaak een sluitpost. Het
vak wordt in geld ondergewaar
deerd".
„Van een gezegde als 'er moet
ook een plaatje bij' gruw ik. Dat is
een onderwaardering van ons vak.
Daarom vind ik het volstrekt te
recht om als fotojournalist op een
fotobiennale te exposeren. De
krantefoto moet geen eeuwig
heidswaarde hebben. Je levert iets.
Dat komt in de krant en daarmee is
de kous af. Kunst wordt een foto
pas als er een soort meerwaarde in
zit".
„Mijn criterium voor een goede
foto is, dat hij beter wordt naarma
te je er langer naar kijkt. Ik merk
als journalist dat mijn foto's als
kunst worden verkocht. Dat ver
baast mij, want daar zijn ze niet
voor gemaakt. Maar het is aan de
kopers en de verzamelaars om dat
uit te maken".
Voor Bert Nienhuis is het foto
graferen eigenlijk pas met zijn
loof Marokkaan in isoleercel, foto van
laa
^uropees Barok
£§)rkest gaat door
dcj
BRUSSEL (ANP) - Het Barok Or-
test van de Europese Gemeen-
chap (EBO) krijgt een permanent
rtekarakter. Dat heeft het liberale Eu
roparlementslid Gijs de Vries, Ne-
pe^erlands bestuurslid van het EBO,
b ikisteren in Brussel bekendge
maakt. Het orkest, dat in het Euro-
o*4ees Jaar van de muziek (1985)
tac^erd opgericht, had tot dusver een
P^xperimenteel karakter.
»ele|
it tl
re diet Europees Barok Orkest zal be-
t hJtaan uit 22 leden, gekozen uit de
ngieste jonge barokspecialisten in
jceTfuropa. Artistiek leider is de Ne
therlander Ton Koopman. Naast
doqtoopman zullen Monica Hugget
gjviool), Jaap ter Linden (viool en
egefello) en Ku Ebbinge (hobo, fluit)
?er<ds docenten optreden. De eerste
l tdudities zullen in 1987 en 1988 wor-
intiien gehouden in Oxford, Amster-
Befam en Parijs. Na hun opleiding
l tüjullen de musici telkens op toernee
■ld<£aan langs de Europese hoofdste-
innlen.
tve1
^"/olgens De Vries wil het EBO een
1 (internationale impuls geven aan de
kei>eoefening van barokmuziek op
,t Authentieke instrumenten. In zijn
;re%orlopige samenstelling heeft het
^lgLBO al een toernee achter de rug
;ouloor België, Denemarken, de Duit-
je Bondsrepubliek, Groot-Brittan-
2lië, Italië en Nederland. Volgende
.kreek treedt het orkest op tijdens
jiet Oude Muziekfestival in
Uitrecht.
•t
feu
Bij Stelling aan de Lange Mare in Lei
den zijn van 30 augustus t/m 27 sep
tember schilderijen en tekeningen
van René van Dam te zien. De Leide-
naar Van Dam studeerde aan de Ko
ninklijke Academie in Den Haag en
maakt abstract-expressionistisch
werk. Een terughoudend coloriet
maakt dat vorm en compositie bij
hem veel aandacht krijgen. Stelling is
geopend van woensdag t/m zaterdag
12.00 - 17.00 uur.
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge
neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid
den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo.
van 13-17 uur.
Rijksmuseum van Oudheden: Expo
sitie 'Schatten uit Turkije', di t/m za
10-17 uur, zo en ma van 12-17 uur, tot
22/9.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, 'Griezelen in Japan - de
verbeelding verbeeld', tot 28/9; 'Bor
neo; Oerwoud in Ondergang, Cultu
ren op Drift', t/m 5/10; di. t/m za van
10-17 uur, zo. van 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, 'Aan bed
geleerd', 350 jaar klinisch-medisch
onderwijs t/m 7/9; di. t/m za. van 10-17
uur, zo. van 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Bo
demschatten als grondstoffen', t/m 7/
9; ma. t/m vr. van 10-17 uur. zo. van
14-17 uur.
Hortus Botanicus - Rapenburg, ten
toonstelling over 75 jaar Imkersver
eniging Leiden en omstreken, t/m 7/9;
ma. t/m za. van 9-17 uur, zo. van 10-17
Lak-galerie - Cleveringaplaats, schil
derijen van Antoon van Wijk, t/m 19/
9; ma. t/m vr. van 10-22 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat,
tentoonstelling over de ontwikkeling
van de Leidse woningbouw, t/m 9/9;
ma. t/m woe., vr. 10-17 uur. ma. en
woe. ook 19-21 uur. do. 10-12 uur en
za. 10-13 uur.
Holiday Inn - droogbloemschilderijen
van Janny Bergers, t/m 25/9; dag. 10-
Hooglandse kerk - 'Van het versterkte
huis tot het kasteel', t/m 30/9; ma. 13-
15.30 uur, di.t/m za. 11-15.30 uur.
Demmenie - Haarlemmerstraat 167-
171, expositie Marianne Geertsema,
diverse technieken, t/m 9/9.
Fenix - Botermarkt, foto's van Wim
Lamboo met als thema Marokko, tot
9/9.
Piggelmee - Jan Vossensteeg, foto's
en schilderijen van Henny Hartevelt,
1/9 t/m 30/9; dag. van 9-18 uur (behal
ve op zo.).
Heempark - expositie bodemleven,
ma. t/m vr. van 8.30-17.30, zo. van 14-
17 uur, tot eind september.
Leiderdorp
Muzenhof - Gordijnsingel, gouaches
op rijstpapier van Ria Roelofs, t/m 24/
9; di. t/m vr. van 14-18 uur, za. van
9.30-12.30 uur.
Leythenrode - Hoogmadeseweg,
wandkleden van textiel van Truus de
Ridder-Mallekote, t/m 9/10; dag. 8-20
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Pe
riode geel/oranje, t/m augustus; di. 19-
21 uur, woe., do., za. en zo. van 14-16
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
olieverven van L. van den Ende en
aquarellen van Drs. M.J. Simmer, tot
Indringend beeld van een mense
lijk drama. Nienhuis registreerde
het met zijn camera, maar met na
druk op de menselijkheid. Met de
ze foto te midden van andere laat
hij de meerwaarde zien, die som
mige journalistieke foto's bezitten.
Een emotie van geheel andere
aard beleefde een jongetje, dat met
verbijsterde ogen in de cockpit van
een vliegtuig kijkt. Een jongens-
4/9; di. van 19-21 uur, woe., do. en zo.
van 14-16 uur, za. van 11-16 uur.
Rijnsburg
Museum Gen. Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'De Andere Middeleeu-
wen'»en 'Toen ik op school was', t/m
1/2/87; vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Kaagdorp
Galerie De Kever - Irenelaan 17, Wil
lem Heesen, glas en Gerard 't Hart,
zeefdrukken, 31/8 t/m 28/9; woe. t/m
zo. 14-18 uur.
Alphen
Galerie Alba - Kortsteekterweg 42,
Gerrit Offringa, schilderijen, tekenin
gen, objeëten, miniaturen, t/m 14/9;
vr., za. en zo. van 10-20 uur:
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voor
straat, tentoonstelling van de Kunst
uitleen, t/m 7/9; dag. 14-17 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek - Aad Hasenoot, pastels
met zeefdruk; Wil Hoekstra, kera
miek, t/m 29/9; ma., woe. en vr. 14-17
uur en vr. 19-21 uur. do. van 10-12 uur.
Schilderij van René van Dam,
te zien bij Stelling