B 'Een levensechtheid die heel zeldzaam is' Een landhuis stort in elkaar Actrice Margaret Avery zeer te spreken over 'The Color Purple' VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1986 PAGINA 13 BIOSCOPEN 'The Money Pit'; regie: Richard Benja min; hoofdrollen: Tom Hanks en Shelley Long; theater: Lido, Leiden "Verkocht" roept de makelaar op getogen en vanaf dat moment kan de lol beginnen. Shelley Long en Tom Hanks spelen een jong stel dat voor een prikkie beslag weet te leggen op een fraai landhuis. Ze worden door de ex-man van Long Een ware hel 'Heil Camp'; hoofdrol: Tom Skerrit; theater: Euro, Alphen 'Heil Camp' speelt in het milieu van de luchtmacht. De titel slaat op een kamp waar de verschrikkingen van het krijgsgevangenschap wor den nagebootst. De piloten worden ergens in de Filippijnen gedropt en ze vallen snel in handen van hun wrede commandant. Als hij zich vergrijpt aan de enige vrouw in het gezelschap i6 dat de druppel die de r doet overlopen. (een rol van Alexander Godunov) op straat gezet en met geleend geld lijken ze een goede slag te hebben geslagen. Maar het gejuich in het make laarskantoor doet al het ergste vre zen en als bij binnenkomst een traptrede blijkt los te liggen, weten wij al genoeg. Daarmee valt ook meteen de bodem weg onder 'The Money Pit'. Het landhuis stort langzaam maar zeker, met veel spektakel en kabaal in elkaar. Hoe spectaculair dat ook gebeurt, het verwachtingspatroon neemt een hoop van de lol weg. Dat is jammer, want de film kent toch een hoop leuke momenten.' Zoals de trap die onder de voeten van Tom Hanks versplintert en de schoorsteen die razendsnel in de open haard verdwijnt. Maar als Hanks en Long een emmertje wa ter in het bad gooien, kun je er don der op zeggen dat de' badkuip door de vloer zakt. Te voorspelbaar. 'The Money Pit' is dus de zoveel ste komedie die bewijst dat een verzameling leuke momenten nog geen leuke film opleveren. BART JUNGMANN SCHEVENINGEN - Voor het spe len van Shug Avery, de op één na belangrijkste rol in 'The Color Pur ple', had actrice Margaret Avery haar eigen familienaam al mee. Be langrijker evenwel was dat ze ook veel gemeen heeft met Shugs ka rakter: een vrijgevochten blues- zangeres die Celie, de hoofdper soon, haar zelfrespect helpt terug vinden en de moed om haar tiran nieke echtgenoot te trotseren. door Pieter van Lierop "Shug maakt haar entree in het verhaal op een avond dat het don dert en bliksemt. Dat tekent haar kracht en dat is wat me bijzonder aansprak bij dit personage", ver klaart Margaret Avery die twee da gen in het Kurhaus resideert om vast de aandacht te vestigen op de film waarvoor zij en andere mede werkers in totaal 10 Oscar-nomina ties vergaarden, zonder dat iemand er één echte Oscar aan over hield. 'The Color Purple' gaat 11 septem ber in Nederlandse première. De actrice had er een beetje haar bekomst van om altijd en eeuwig de rol te spelen van 'het leuke meisje van de buren' zoals ze zelf haar carrière tot dusver typeert. De kans op interessanter rollen zijn in Hollywood evenwel dun gezaaid voor zwarte actrices. Maar via 'The Color Purple* rook Margaret haar kans. Er diende evenwel één han dicap opgelost te worden: regis seur Spielberg had zich Shug vo luptueuzer voorgesteld. Margaret kreeg de opdracht in drie maanden tijd 12 kilo aan gewicht te winnen, hetgeen neerkwam op intensief bo dy builden en veel eten. Margaret Avery: "Dat viel niet mee. Ik moest de gewoonte aanne men telkens als ik normaal gespro ken gewend was op te houden met eten, om dan juist een tweede por tie te bestellen. En elke nacht zette ik de wekker op twee uur, at dan een liter roomys en ging vervol gens door met slapen. Toen ik me zelf voor het eerst terugzag in de film, met die dikke armen en zo, had ik het gevoel dat het echt Shug was die binnenkwam. Ik vergat dat ik het zelfwas. Gelukkig was afval len daarna net zo min simpel". Waslijst "Gecompliceerd bij hèt voorbe reiden op de rol was dat het oor spronkelijke boek een correspon- dentie-roman was en dus nergens een objectieve beschrijving geeft van Shug. Om een beeld van haar te vormen had ik een soort waslijst gemaakt van alles wat verschillen de mensen over deze vrouw op merken en de rest zelf ingevuld. Dat was een zekere gok. De screen tests werden allemaal op video op genomen en ik had gezien dat, toen op zeker moment die van mij werd afgedraaid, Alice Walker - de schrijfster - haar ogen niet van de video af kon houden. Toen had ik het gevoel van: wauw, ik zit gebei teld!" "Dat afgeronde concept dat ik van Shug gemaakt had, is me trou- Margaret Avery: "Film.niet representatief voor zwarte bevolking". wens ook een keer opgebroken. Er is die scène waarin ik Celie moed moet inpraten en ik heb het dan over de betekenis van de kleur pur per, een cruciale scène dus. Ik had me heel precies op die monoloog voorbereid, maar het bleek dat ik het veel te prekerig deed. Ik heb die scène heel vaak overnieuw moeten doen, want Steven Spiel berg, de regisseur, wilde dat preke rige niet. Hij moest het spontaner hebben en heeft het uiteindelijk ook zo gekregen". "Dat is trouwens heel bijzonder aan Steven, dat hij voor alles het meest hecht aan spontaniteit voor de camera. En dat was soms lastig om vol te houden, aangezien er geen millimeter aan de dialogen geïmproviseerd mocht worden, omdat Menno Meyjes ze heel zorg vuldig en compact had weten te schrijven in een prachtig ritme, waarbij elke lettergreep telde". "Het merkwaardige is dat Menno Meyjes zelf niet eens Amerikaan is maar een Nederlander. Toch moest hij zich dat speciale taairitme van de zuidelijke staten eigen maken. Hij zei dat het ritme hem deed den ken aan de manier waarop er ge sproken wordt in het zuiden van Nederland, waar hij zelf vandaan schijnt te komen. Het is ook aan Meyjes te danken dat Steven Spiel berg de film überhaupt heeft wil len maken. Steven voelde zich aan getrokken tot het verhaal, maar vreesde dat het zou neerkomen op een nogal literaire film, met heel veel gepraat". Beeldende film "Die vrees leek ook te worden bevestigd door verschillende schrijvers die Steven om advies had gevraagd. Totdat Meyjes op het toneel verscheen en benadruk te dat het juist een hevig beeldende film kon worden, maar dan dien den de dialogen dus sterk gecon denseerd te worden en dat heeft hij voor elkaar gekregen. Er is een speciale coach bijgehaald om met ons de dialogen voor te bereiden. En daarna was het aan Steven om met zulke dialogen, waar geen syl labe aan kon worden veranderd, toch die zo zeer gewenste spontani teit te waarborgen. En dat is hem gelukt en hij weet er een levens echtheid mee te creëren die zeld zaam is in films". Margaret Avery is een actrice die eerder te zien was in 'Magnum For ce' (met Clint Eastwood), 'Which Way Is Up' (met Richard Pryor), ze speelde hoofdrollen in films over musici als Scott Joplin en Louis Armstrong en ze heeft haar eigen one woman show, waarin ze praat, speelt, danst en zingt. Het blijkt voor haar een teleurstelling te zijn geweest dat niet zijzelf maar Tata Vega te horen is wanneer je Shug haar bluesnummers hoort wegge- "ïk had vurig gehoopt zelf te mo gen zingen, maar het kon niet meer omdat ik zo laat gecast werd. En het acteren van Shug was zo veelei send dat daar alle tijd in zou gaan zitten. Quincy Jones, die niet al leen de muziek geschreven had maar tevens één van de producen ten is, geweest, stond toe dat ik het probeerde. Ik had een hele dag filmopnamen gemaakt en ging ver volgens naar de geluidstudio, waar ik 's ochtends om twee uur Weer naar buiten kwam om vier uur la ter weer op de filmset te verschij- 'Tk smeekte: alsjeblieft Quincy, laat me zelf zingen. Ik kan het, ik heb het vannacht óók gedaan. En Quincy antwoordde: ik weet datje dat vanacht gedaan hebt en ik zie óók hoe je er vandaag uitziet. Hij had gelijk. Ik vind het nog steeds doodzonde, maar ik moet toege ven: Tata is fantastisch. Als com pensatie zing ik de nummers nu In mijn eigen show". Integer De zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten heeft niet onver deeld geestdriftig gereageeerd op Spielbergs verfilming van Alice Walkers met de Pulitzer Prize on derscheiden roman. Margaret Ave ry meent dat die bezwaren weinig met de film zelf te maken hebben- ."De verschillen tussen boek en film betreffen voornamelijk de tails. Bijvoorbeeld de driehoeks verhouding tussen Albert, Celie en Shug was in het boek meer uitge werkt. Dat soort moeilijkheden krijg je per definitie "bij boekverfil- mingen. Maar ik denk dat de inte griteit van de verfilming voldoen de mag blijken uit het feit dat Alice Walker, die zelf by 60 procent van de opnamen aanwezig was en die zelf tevergeefs had geprobeerd een bruikbare scriptversie te schrijven, uiteindelijk tevreden blijkt te zijn met wat Spielberg gemaakt heeft". "De bezwaren die de zwarte ge meenschap tegen de film had, wa ren tevoren ook al tegen het boek zelf ingebracht. Men vond dat de mannen er veel te negatief afkwa men, men vreesde dat de rest van Amerika erdoor bevestigd zou worden in vooroordelen tegen zwarte mannen. Hetzelfde heeft zich voorgedaan met 'Year of the Dragon' van Michael Cimino ten aanzien van de Chinese Amerika nen. Maar als je in 'The Color Pur- ple' de mannen aardiger zou heb ben voorgesteld, dan had je het we zen van het verhaal aangetast, want het gaat nu eenmaal om een zwarte vrouw die het bloed onder nagels vandaari getreiterd wordt, een vrouw die tot het uiterste wordt gedreven". "Maar de film bedoelt daarmee absoluut niet representatief te zijn voor het zwarte deel van de bevol king. Het is gewoon een verhaal dat niet raciaal maar universeel be keken moet worden en juist die kwaliteit verklaart het bijzondere succes van The Color Purple". FILMS OP VIDEO Het aantal videofilms dat de laat ste tijd uitkomt is nauwelijks bij te houden, en alle distributeurs hebben grote plannen. By die plannenmakers heeft zich ook Cannon gevoegd. Cannon heeft Thorn EMI gekocht en films van wijlen-EVC in het pakket. Daar bij zitten 'Emmanuelle 4', 'Wa tership down' en 'Obsessive lo- Nieuwe films zijn verder 'A private function', 'Amityville 3' en 'Restless natives'. 'A private function' van Malcolm Mowray. heeft verschillende reacties op geroepen. De een vond de film weerzinwekkend, de ander prachtig. Ik hoor bij groep twee. Dat onderkoelde, bijna terloopse praten over onderwerpen waar menigeen zwaar aan tilt. Als Mi chael Palin eindelijk na dagen lang blunderen eens iets goed doet, zegt zijn vrouw Maggie Smith op volkomen neutrale toon, bij wijze van beloning: 'Dan is het nu tijd voor seksuele gemeenschap'. 'Restless natives' van Michael Hoffman was voor mij een ver rassing. Het is een 'kleine', goed kope film over een paar jongens in Schotland die zich vervelen en min of meer voor de grap bussen overvallen. Ze voelen zich Robin Hood en willen goed doen. Er zit ten grote gaten in het verhaal, maar de jeugdige acteurs doen hun best en hun Schotse accent klinkt prachtig. Ned Beatty speelt een mooi gastrolletje. 'Amityville 3' van Richard Fleischer is geen vervolg op de delen 1 en 2, maar gaat natuurlijk wel over een door spoken en geesten bezeten huis. Een uit schieter is de film niet, maar To ny Roberts, Tess Harper en Can dy Clark spelen met overtuiging en wie snel griezelt kan zyn/haar lol op. Vorig jaar hebben enkele regis seurs geprobeerd de western nieuw leven in te blazen. RCA waagt zich nu aan het uitbrengen van een serie cowboyfilms.Uit- schieters zijn 'The man from La ramie' en 'Silverado'. In 'The Man...' is James Stewart onver moeibaar in de slag om de dood van zijn broer te wreken. Omdat hij toch bezig is, zoekt hij meteen uit wie de leverancier is van de wapens waarmee Indianen de broer hebben gedood. 'Silverado' heeft een prachtbe- zetting. Naast KevinKline zijn er rollen voor Rosanna Arquette, Brian Dennehy, Linda Hunt, Jeff Goldblum en, in een kleine rol, John Cleese. Vrijwel alle elemen ten die ooit onderdeel van hon derden westerns zijn geweest zijn in de film gepropt en toch blijft het overzichtelijk. Een beetje liefhebber van cowboy films moet 'Silverado' zien. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'The Money Pit' - Lido, Leiden 'Heil Camp' - Euro, Alphen 'Runaway Train' - spannende en vi sueel sterke achtervolgingsfllm met Jon Voight, City, Katwijk BLIJVERS 'Poltergeist 2' - imponerende effecten in verder niet zo geslaagde vervolg film, Lido. Leiden 'Karate Kid II' - geweld met knipoog in plezierige film, Lido. Leiden en Eu ro, Alphen. 'Op hoop van zegen' - vierde verfil ming van Heijermans' drama met Danny de Munck. City, Katwijk, Tria non en Lido, Leiden, Euro, Alphen 'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in meer betekenissen) met Sylvester Stallone, Lido, Leiden en City, Kat wijk' 'Police Academy III' - de politionele lolbroeken zijn weer terug in Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Top Gun' - Amerikaanse straaljager piloten in opleiding, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Striptease' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Dallas Schoolgirls' - Rex, Leiden. 'Cat Tales' - Euro, Alphen. 'LadieS in Lace' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Top Gun' - Asta (463500), al. Q 'Karate Kid II' - Asta, al. 'The jewel of the Nile' - Asta, al. 'Police Academy III' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. The right stuff - Babylon, al. 'Cobra' - Cineac (630637), 16 jr. 'Poltergeist II' - Cineac, 16 jr. 'Short circuit'. Cineac, al. 'Police academy III' - Euro (667066), al. 'The Money Pit' - Metropole (456756), al. 'Gung Ho' - Metropole, al. '9'/2 Weeks' - Metropole, 16 jr. 'Als in een roes' - Metropole. 16 jr. 'Op hoop van zegen' - Metropole, al. 'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr. 'Cobra' - Odeon, 16 jr. '9'/2 Weeks' - Odeon, 16 jr. 'Kaos' - Odeon, 16 jr. Wild Things' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Meisjes met vurige verlangens' - Le Paris, 18 jr. 'Jungle van de passie' - Le Paris. 18 jr. AMSTERDAM 'The Right StufT - Alfa (278806), al. '3 mannen en een wieg' - Alfa, al. 'The jewel of the Nile' - Alfa, al. 'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr. '9'/2 Weeks' - Alhambra (233192), 16 jr. 'Ginger Fred' - Alhambra, al. 'Top Gun' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Police Academy III' - Cinerama, al. 'Karate Kid II' - Calypso (266227/ 234876), al. 'Pretty in Pink' - Calypso, al. 'Uitspattingen op de beauty farm' - Centraal (248933), 18 jr. •Miracles' - Cineac, (243639), 16 jr. 'The sacrifice' - Cinecenter, (236615) 16 jr. 'Als in een roes' - Cinecenter, 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. 'The failure' - Cinecenter, 16. jr. 'Top gun' - Cinema (151243), al. 'Op hoop van zegen' - Cinema, al. 'Harem' - City (234579), 16 jr. 'Runaway Train' - City, 12 jr. 'Poltergeist II' - City, 16 jr. 'Cobra' - City, 16 jr. 'Als in een roes' - City, 16 jr. 'Short Circuit' - City, a.l. 'Apocalypse Now' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Padre padrone', - Kriterion, 16 jr. •Women in love - Kriterion, 16 jr. Erotische flatneurose' - Parisien (248933), 18 jr. 'Saraba Hakobune', - The Movies (245790), 16 jr. 'Ludwig' - The Movies, 16 jr. 'Manner' - The Movies, 16 jr. '9'/2 Weeks' - Tuschinski, (262633), 16 'The Money Pit' - Tuschinski, al. 'Witness* - Tuschinski, 12 jr. 'Abel' - Tuschinski, al. 'Out of Africa' - De Uitkijk, al. TELEVISIE Het filmaanbod op de Neder landse televisie is morgenavond wel erg overvloedig. Switchend van twee naar één kan er van half negen tot over enen film worden geconsumeerd. Het feest begint met 'Network', een sterke satire op de televisiewereld en de ter reur van de kijkcijfers. Peter Finch, kort daarna overleden, speelt eèn dramatische hoofdrol. Aanvang 20.28 uur, Nederland 2. Op Nederland 1 om 22.05 uur de komedie 'Ten'. De film is een beetje de geschiedenis ingegaan als een lofzang op Bo Derek. Maar het is vooral dé film van Dudley Moore die als een stoe- thaspelende charmeur de show steelt. Ten slotte om 23.15 uur op Nederland 2 'Bellissima', de tweede in de serie Visconti-films. Ditmaal staat het filmmilieu cen traal. Een regisseur zoekt het mooiste kind van Rome voor een filmproduktie. Anna Magnani is ervan overtuigd dat haar Maria de mooiste is. Zondagavond in deze reeks 'The Damned', waarin Luchino Visconti een Macbeth-gegeven in Nazi-Duitsland plaatst. Het jaar is 1933 en het hoofd van een Duitse familie staalbaronnen wordt vermoord door zijn doch ter en haar geliefde. Helmut Ber ger maakte er zijn debuut in, Dirk Bogarde is één van de ande re hoofdrolspelers (21.41 uur, Ne derland 2). Dezelfde avond op Duitsland 3 'Gloria', een film van John Casa- vetes met in de hoofdrol zijn echtgenote Gena Rowlands. Een doorleefde rol, zoals dat heet, waarin Rowlands een ex-geliefde van een gangster speelt. Zo ont fermt zich over een jongetje wiens ouders door de onderwe reld zijn afgemaakt. Ze worden samen opgejaagd door de geza menlijke misdaad (22.30 uur). 'The Sting', het grote filmsuc ces van 1974 is deze week zelfs tweemaal op de televisie te zien. Woensdag op Duitsland 3 (22.30 uur), vrijdag op België 1 (20.10 uur). Zeven Oscars sleepte deze film over twee schelmen in de wacht. Paul Newman en Robert Redford zijn het duo dat een gro te misdadiger (Robert Shaw) te slim af wil zijn. Timothy Hutton was onlangs te zien op de Belgische tv als de kwetsbare zoon in 'Ordinary People'. Zijn daaropvolgende film was 'Taps' met George C. Scott als tegenspeler. Een mili taire academie dreigt gesloten te worden en Hutton voert de ka- detten aan in een gewapende be zetting om dat te voorkomen. Goed gespeeld (zaterdag, BBC 1, 21.00 uur). Misschien meer curieus dan goed, maar in elk geval het atten deren waard is 'Onder de brug'. Het is een recente film uit China die woensdag via Nederland 2 (20.05 uur) wordt uitgezonden. Thema is het vrije ondernemer schap dat in China de laatste ja ren meer kans heeft gekregen. FILMHUIZEN Tot en met woensdagavond draait de indrukwekkende film 'The killing fields' van Roland Joffe in Het Kijkhuïs (19.30 en 20.00 uur). De film geeft een beeld van de verschrikkingen in Cambodja na de overwinning van Pol Pots Rode Khmer. Dit gebeurt via de lotgevallen van een journalist en diens Cambod jaanse gids. Tot en met zondag draait hier ook 'Prizzis Honor' van John Huston met Jack Nicholson en Kathleen Turner (20.00 en 22.30 uür). In deze zwarte komedie is Jack Nicholson een zogenaamde 'hit-man' van de mafia. Zijn vrouw is dat ook en Nicholson komt erachter dat zij opdracht heeft om hem uit de weg te rui- 'Carmen' van Carlos Saura met Laura del Sol is. hier maandag avond te zien (20.00 en 22.15 uur). Deze ode aan de flamenco is ge baseerd op de opera van George Bizet. 'Being there' met Peter Sellers en Shirley Maclaine draait dins dagavond in Het Kqkhuis (20.00 en 22.30 uur). Deze parabel naar een roman van Jerzy Kosinski vertelt het verhaal van een een voudige tuinman die lezen noch schrijven kan, maar door zijn schijnbare levensvisie een enor me politieke invloed krijgt. 'Doodseskader' van Akira Kuro sawa over het leven aan de on derkant van de samenleving wordt woensdagavond vertoond (20.00 en 22.30 uur). Volgende week donderdag *gaat 'De Aan slag' van Fons Rademakers draaien. Shelley Long en Tom Hanks zijn gelukkig met hun (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 13