Ton Pompert doet project bij LAK Hendrik de Vries geëerd met tweejaarlijkse prijs Liedjes in Leidse Schouwburg Samuel Beckett en de cynische jaren tachtig Veel belangstelling voor Chinees circus DINSDAG 19 AUGUSTUS 1986 KUNST PAGINA 15 Dichler-schilder negentig Liesbeth List, Jenny Arean en Paul van Vliet Raad voor Kunst: Theatervormgeving uit slop halen DEN HAAG (ANP) - De Raad voor de Kunst vindt dat er een einde moet komen aan de achterstand op het gebied van theatervormgeving (decors, kostuums, licht en geluid) in ons land. Daarvoor is het nodig om op alle niveaus meer aandacht aan dit theateronderdeel te geven, vindt dit adviesorgaan van de mi- nister van WVC. Tot de kleine, maar zich de laat ste jaren sterk uitbreidende be-, roepsgroep behoren decorontwer pers, kostuumontwerpers en licht en geluidsontwerpers. Zij zijn vaak afkomstig uit de hoek van de beel dende kunst, de vormgeving of de architectuur. Op hun salarissen en de produktiekosten van hun vorm geving wordt vaak het eerst bezui nigd. De meeste theatervormge vers zijn freelancers. Een beperkt aantal is in dienst by een theaterge zelschap, de Nederlandse Opera en bij de Nederlandse filmindustrie. Een aparte opleiding vormgeving bestaat niet in ons land en de stage mogelijkheden zijn zeer beperkt, aldus de raad in een ongevraagd advies aan de ministers. De raad is van oordeel dat zowel het ministerie van WVC als dat van Onderwijs en Wetenschappen be langrijke steun zouden kunnen verlenen aan het tot stand komen van een rijksbeleid Theatervorm geving. Vanuit het onder het ministerie van O en W ressorterende kunst vakonderwijs moeten op twee tot drie plaatsen in ons land - by voor keur in een omgeving met veel theaters - initiatieven worden ge nomen tot het opzetten van een "Interfaculteit Theatervormge ving". De minister van Onderwijs zou de financiering daarvan op zich moeten nemen in het kader van zyn stimuleringsbeleid. JEU DE PAUME - Duizenden be zoekers hebben zich gisteren voor de deuren van het museum Jeu de Paume verdrongen om er voor de laatste keer een blik te werpen op de grootste collectie impressionis tische werken ter wereld, voordat het museum definitief zijn deuren sluit. De collectie van de ruim 300 schilderijen van Cezanne, Renoir, Manet en vele andere kunstschil ders is uit haar voegen gegroeid. De stukken zullen samen met an dere impressionistsiche werken worden overgebracht naar een mu seum in het voormalige spoorweg station aan de Quai d'Orsay. Dit museum opent zyn deuren in de cember. GRONINGEN (ANP) - Groningen eert de in die stad geboren dichter- schilder Hendrik de Vries ter gele genheid van diens negentigste ver jaardag met epn aantal tentoonstel lingen, een symposium, een stipen dium en het instellen van de Hen drik de Vriesprijs van de stad Gro ningen. Dit heeft wethouder T. van de Vondervoort van cultuur eind vorige week bekend gemaakt. Groningen zal de Hendrik de Vriesprijs, groot 10.000 gulden, om de twee jaar toekennen aan beurte lings een schrijver of een beeldend kunstenaar. De prijs wordt toege kend aan auteurs of beeldend kun stenaars die landelijk een naam hebben. Het gaat bij de prijs om een ver nieuwde versie van de oude Hen drik de Vriesprijs, die Groningen al sinds 1946 kent. Die prijs werd echter alleen toegekend aan Gro ninger auteurs van naam. De prys is bovendien in 1978 omgezet in een fonds waarmee beginnende Groninger schrijvers werk konden uitgeven. In de jury die de nieuwe prijs voor het eerst toekent zitten naast de Groninger dichter Rutger Kopland, de critici Kees Fens en Aad Nuis. Dit najaar wordt de prijs uitgereikt aan een schrijver. Naast de prys heeft Groningen een stipendium van maximaal 5.000 gulden in het leven geroepen voor jonge, talentvolle schrijvers of beeldend kunstenaars. Ook dit sti pendium wordt tweejaarlijks uit gereikt en wel in de jaren dat er geen Hendrik de Vriesprijs uitge reikt wordt. Het programma ter gelegenheid van de 90-ste verjaardag van Hen drik de Vries omvat verder een symposium en tentoonstellingen in het Gemeentehuis, de Universi teitsbibliotheek van Groningen en het Groninger Museum. Ook het Letterkundig Museum in Den Haag zal met een tentoonstelling aandacht aan Hendrik de Vries be steden. Hendrik de Vries kreeg zijn grootste bekendheid als dichter. Hij maakte deel uit van een genera tie expressionistische dichters waartoe ook bij voorbeeld Slauer- hoff en Marsman behoorden. De Vries kreeg diverse literaire pry- zen, waaronder in 1976 de P.C. Hooftprijs. Hij woont op het ogen blik in het bij Groningen gelegen Haren, maar werd in Groningen geboren en werkte daar 40 jaar lang op het gemeentearchief. LEIDEN - Liesbeth List, Jenny Arean en Paul van Vliet samen in een avondvullend programma. Met dit Nederlandse 'drieluik' opent de Leidse Schouwburg zaterdag 6 september weer zijn deu ren na de jaarlijkse zomerstop. Deze feestelijke seizoensopening is een uitvloei sel van de eind mei gehouden Leidse Chanson- week tijdens welke genoemd drietal een avond in de schouwburg zou verzorgen. De voorstelling moest toen echter wegens het onverwachte overlij den van Paul van Vliets geluidtechnicus Chris van Bree op het laatste ogenblik worden afgelast. De uitgestelde Nederlandse avond begint met een optreden van Liebeth List, die, begeleid door het trio van Louis van Dijk, werk van o.a. Jacques Brei, Herman van Veen, Serge Lama, Boudewijn de Groot en Henk Elsink ten gehore zal brengen. Jenny Arean, die zich laat begeleiden door de pianist Arthur de Bussy, zal een speciaal voor deze gelegenheid samengesteld programma met liede ren van o.a. Bertolt Brecht, Robert Long, Cole Por ter, Ischa Meijer en Willem Wilmink uitvoeren. Paul van Vliet tenslotte zingt een uitgebreide se rie liedjes, die hij in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft geschreven. Van Vliet wordt begeleid door Ben van der Linden (piano, synthesizer) en John Eskes (gitaar, keyboards, trombone en fluit). Het is voor het eerst dat de cabaretier Paul van Vliet in het theater een programma van uitsluitend liedjes brengt. Elk optreden duurt ongeveer één uur, zodat de voorstelling, die om kwart over acht begint en door twee pauzes wordt onderbroken, omstreeks mid dernacht zal zijn afgelopen. Nipkowschijf voor Van Dis HILVERSUM (ANP) - Adriaan van Dis krijgt de zilveren Nipkowschijf voor zijn praatprogramma 'Hier is' Adriaan van Dis', dat hij voor de VPRO-televisie maakte. Dé schijf wordt jaarlyks toegekend voor de beste seizoenprestatie op het ge bied van radio en televisie. Een eervolle vermelding gaat naar het VPRO-kinderprogramma 'Theo en Thea'. Ivo de Wijs sleepte de radio prijs, de zilveren Reissmicrofoon, in de wacht voor de programma's die hij voor de VARA maakte. AMSTERDAM - Grote conster natie ontstond gistermiddag op het Amsterdamse Roelof-H ar tplant- soen, toen een tractor, bestuurd door een vrouw, pardoes een café terras opreed. De vrouw, die zich het Tweede-Kamerlid Lips (links) noemde, was danig overstuur maar de 'klanten' van het café na men het 'ongeluk' voor lief, omdat het geheel in scène was gezet ter in troductie van de komst van de ka ravaan van de Boulevard of Bro ken Dreams naar de hoofdstad. Vanaf 22 augustus zijn er voor stellingen op het Museumplein, waar onder het motto "Medio mei" een parodie op het werk in 's-lands vergadering wordt gegeven. (foto ANP) LEIDEN - Het LAK gaat met ingang van dit seizoen de eigen fl produkties anders opzetten. De nadruk wordt verschoven van het leerproces van de deelnemers naar een zo goed mogelijk eindresultaat. Van deelnemers aan produkties wordt verwacht H dat ze er flink wat tijd en aandacht in investeren. De leiding van de produkties komt te liggen bij theatermensen die hun kwalitei- H ten eerder hebben bewezen. De mogelijkheid wordt open gehou- H den om met deze produkties ook buiten het LAK op te treden. Het eerste, aan Samuel Beckett gewijde, project wordt geleid VIM door de Rotterdammer Ton Pompert. Tot op heden werden er by het LAK jaarlijks drie of vier pro- WÊK v fWm dukties gemaakt door cursisten. Daarbij was het leerproces van de deelnemers minstens even belangrijk als het uiteindelijke re sultaat. De produkties werden een paar keer in het LAK gespeeld en daarmee was de kous af. Dit seizoen wordt bij het LAK maar één zo'n procesgerichte produktie opgezet. Ton Pompert (38) heeft op de plaats waar nu het LAK-theater staat heel wat voetstappen liggen. In zijn diensttijd was hij als kok- chauffeur ingekwartierd in de Doe lenkazerne aan de Witte Singel. Pompert was in de jaren zeventig mede-oprichter van-, en acteur bij theatergroep Augustus. Toen dat gezelschap na vijf jaar ter ziele ging, werd hij kleine zelfstandige in de theaterwereld. Hij werkt vooral samen met mensen van het Onafhankelijk Toneel zoals Ton Lutgerink en Gerrit Timmers. Hij maakte onder andere 'Werkbe zoek' (samen met Lutgerink), 'Triomf der architectuur' en 'Hallo Onbekende'. In Marienbad had hij de rol van bedrieglijk echt stand beeld en hy was ook te zien in 'Het Parlement', van Dirk Groeneveld, dat in mei in Den Haag is opge voerd. Komend vooijaar gaat Pompert in de Toneelschuur in Haarlem een grote Beckett-voorstelling regisse ren met de professionele acteurs Frank Weidenbos en Walter Crom- melin, wellicht aangevuld met een beeldend kunstenaar. Het project dat hij in september en oktober bij het LAK doet, is een voorbereiding daarop. Met vijf of zes mensen wil hij leven en werk van Beckett uit diepen. Het werk van de inmiddels tach tigjarige Beckett mag zich de laat ste jaren in een hernieuwde be langstelling verheugen. Discordia, Karina Holla, Maguy Marin en Amy Gale hebben onlangs Beckett op de planken gebracht of zyn van plan dat binnenkort te gaan doen. Pompert vertelt dat zijn Beckett- plan al van drie jaar geleden da teert, maar dat hy lang geduld moest hebben voor de financiële kant rond was. Voor de produktie in De Toneelschuur krijgt hij 150.000 gulden uit de experimen- tenpot van wvC. Samuel Beckett. (archieffoto) Ton Pompert: "Het resultaat hangt belangrijk deel af van de spelers". door Ariejan Korteweg Sterfbed Pompert: "Waarom Beckett? Zijn cynische visie sluit heel goed aan bij het levensgevoel van de ja ren tachtig, dat heel cynisch is. Kyk bijvoorbeeld naar hoe wij hier nu zitten: de één maakt theater, de ander programmeert theater, de derde schrijft er over. Ieder van ons is vreselijk druk bezig. Maar aan het einde van de rit lig je op je sterfbed en wordt het allemaal zo nietig. Beckett wyst je op het ab surde van het leven. Bij hem ko men de fundamentele vragen aan de orde: waarom zijn we hier? Hoe komen we eruit? Wanneer is het af gelopen? Hij is een voorloper van de existentialisten". "Hij wordt vaak afgeschilderd als een oude chagrijn, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zijn humor is ingedikt. Hy veroor zaakt geen schaterlach, maar een- meesmuilen. Hij was een bewon deraar van de vooroorlogse Duitse komiek Karl Valentin. Ik zie ook veel overeenkomsten met Buster Keaton. Beckett en Keaton hebben hetzelfde leedvermaak en dezelfde onverstoorbaarheid". Pompert wil 'The Lost Ones', een zelden gespeeld stuk van Beckett, als uitgangspunt voor het project nemen. In Nederland werd het voor het laatst aan het eind van de jaren zeventig in Mickery opge voerd. "We beginnen bij 'The Lost On es' en dan kijken we wat we onder weg tegenkomen. Het resultaat hangt voor een belangrijk deel af van de deelnemers. Het leuke is dat je met mensen te maken krygt, die in hun onschuld op het gebied van theater oplossingen kunnen aandragen die je zelf nooit zou ver zinnen. Ik zie het als mijn taak om wat wordt aangedragen tot een ge heel te kneden. Ik ben niet zo'n echte regisseur en zal me moeten bedwingen om niet mee te gaan spelen". Kracht en kleur De figuren in de stukken van Beckett zijn geen uitgesproken personages, eerder een belicha ming van een aantal menselijke kenmerken. In enkele latere stuk ken van Beckett heeft hy de tekst zelfs helemaal achterwege gelaten. Hoe denkt Pompert de abstracte kwaliteiten met onervaren spelers gestalte te geven? "Om te kunnen abstraheren heb je heel sterke spelers nodig. Ik ver wacht dat we naar een prettige middenweg zullen gaan zoeken. De metaforen zullen worden ge toond, maar niet benadrukt. De spelers zullen lichamen zijn met ie der hun eigen kracht en kleur. Ik heb nooit theater gemaakt met een dikke streep onder de teksten. Het gaat me om de ideëen, niet om de plaatjes. Het uiteindelijke resultaat moet een zekere afstandelijkheid bezitten". Een tomeloos enthousiasme, dat is de belangrijkste eigenschap waarover de vijf of zes spelers die Pompert zoekt moeten beschik ken. Ervaring is van geen belang, leeftijd ook niet. "Een 52-jarige computerprogrammeur die net zijn baan is kwijtgeraakt en zich af vraagt hoe hij zijn vrije tijd door zal komen, zou bijvoorbeeld bijzonder welkom zijn". Die vrije tyd is een doorslagge vende factor. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij in septem ber drie middagen per week aan het stuk werken. In oktober komt daar nog een aantal avonden bij. Bijbenen LAK-coördinator Roland Hel- mer legt er de nadruk op dat er een veel grotere betrokkenheid van de deelnemers wordt verwacht dan bij de produkties 'oude stijl' het ge val was. "Het is intensiever en de medeverantwoordelijkheid is gro ter. Natuurlijk is het jammer dat met deze nieuwe opzet de moge lijkheid tot kennismaken met het theater voor een deel verdwijnt. Maar we moesten keuzes maken. Het was tot op heden zo dat de meesten één keer aan een produk tie meewerkten en daarna afvielen. We verwachten dat van deze werk wijze meer beklijft en dat de conti nuïteit groter wordt. Dat zou ook goed zijn voor de positie van het LAK in Leiden". "Het is voor ons ook wennen. We hebben als LAK geen ervaring met produceren. De groei moet geleide lijk gaan, anders kunnen we het niet bijbenen. Je haalt per slot van rekening ook theatermakers in huis, die hun eigen eisen stellen". Als gevolg van deze veranderde opzet heeft het LAK nu ook de ruimte om onderdak te bieden aan het Brandtheater, een groep van jonge theatermakers uit Leiden en de Randstad. Het Brand=theater repeteert dit seizoen in het LAK en wil daar vier produkties uitbren gen. Zowel Pompert als het Brand=- theater worden financieel ge steund door het LAK. Op beschei den voet, dat wel. Dat blijkt als Ro land Helmer met verontwaardi ging vertelt dat de lichtreclame, die vanaf een lantaarnpaal aan de Witte Singel de weg naar het LAK aanwijst, eerder deze week is ver nield. "Schandalig. Met één steen worp wordt voor honderden gul dens schade aangericht, terwijl ik hier met Ton noodgedwongen over tientjes zit te kibbelen. Het gaat al lemaal van het budget af. Van het geld dat nodig is om zo'n lichtre clame te laten herstellen kun je twee voorstellingen naar het LAK halen". Wie wil meedoen aan de Bec- kett-produktie van Ton Pompert kan bij het LAK, Cleveringa- plaats 1 in Leiden, een aanmel dingsformulier halen. Theaterer varing en bekendheid met Bec kett zijn geen vereiste. Op 1 sep tember wordt een auditie gehou den, die tevens kennismakings bijeenkomst is. De deelnemers- kosten bedragen, inclusief een lid maatschap van het LAK, honderd gulden. Jenny Area-it. Liesbeth List. GPD) (foto GPD) Deze week nog in Den Haag AMSTERDAM (ANP) - Bijna 30.000 mensen hebben de afgelo pen twee weken voorstellingen van het Chinees Staatscircus in het Amsterdamse theater Carré be zocht. Volgens de directie van het theater is de opening van het sei zoen nooit eerder zo succesvol ge- weest als bij deze serie. De voorstellingen werden zon dagavond afgesloten. Van 19 (van avond) tot en met 23 augustus is het Chinees Staatscircus nog te zien in het Circustheater in Sche- veningen, daarna vertrekt het ge zelschap naar Londen. In het internationaal zomerpro- gramma van Carré zijn de komen de weken nog te zien Tango Argen tina (19 tot en met 24 augustus), de geschiedenis van de tango in mu ziek met zang en dans door het Tangoballet van Buenos Aires; Je sus Christ Superstar van het Ko ninklijke Ballet van Vlaanderen (2 tot en met 7 september) en Funny Feet van de American Ballet Co medy, die zowel klassiek ballet als Chinese artiesten deze week in moderne dans tot uitvoering de weer in het Circustheater in brengt. Scheveningen. (foto pn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15