Duizenden kunstwerken in Pesthuis Toneelstuk voor zes honden in Amsterdamse schouwburg 'Going to the dogs' van Wim Schippers Scholierenprijs voor Mulisch Culturele Raad houdt Eerste ZuidhoUandse Kunstbeurs Muziek op kunstbeurs VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1986 KUNST PAGINA 19 AMSTERDAM (GPD) - Van één hond op het toneel kijkt niemand meer op, twee honden kan ook nog, maar wanneer zes honden zich als de enige acteurs op het to neel bevinden kan gesproken wor den van een unicum. Wim T. Schippers, de geestelijke vader van Sjef van Oekel en Fred Haché, laat weer van zich horen. Hij heeft deze keer een toneelstuk geschre ven waarin alleen maar honden spelen. Blindengeleide honden in opleiding wel te verstaan die wor den getraind en geregisseerd door leden van de hondenbrigade van de politie in Amsterdam. Carel van der Linde uit Zaandam weet er zo het een en ander van want hij is samen met keramist Henk Dil de bedenker en uitvoer der van het decor voor dit wel erg bijzondere stuk dat zaterdag 20 en zondag 21 september in de deftige Amsterdamse Stadsschouwburg wordt uitgevoerd. „Going to the dogs" heet het vijf kwartier duren de spektakel, dat kan worden ver taald met „Loop naar de hel". Tij dens de voorstelling zullen de hon dentrainers achter het decor staan om de dieren te voederen met worst om de gang erin te houden. De strekking van het verhaal is dat de zes honden respectievelijk een ouderpaar spelen dat met een bevriend echtpaar de liefdesrelatie van hun dochter en hun zoon be spreekt. De toeschouwers kunnen ook de opbloeiende liefde meema ken tussen het stel. Aan het begin van de voorstelling houdt een hond een exposé van een minuut of vier wat inhoudt dat de toe schouwers worden vergast op een blafserenade. Opdat het verhaal enigszins zal zijn te volgen voor het publiek krijgen de toeschouwers een programmaboekje waarin de inhoud van het stuk staat beschre ven. Hiervoor blijven de zaallich ten in de Stadsschouwburg aan. In Amsterdam heeft Carel ^en grote hal gehuurd waar hij zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Het metershoge de'cor voorGoing Wat waarschijnlijk nooit eerder is gebeurd wordt over een paar weken werkelijkheid in de Amsterdamse Stadsschouw burg. Daar zal een toneelstuk worden opgevoerd door zes hon den. Wim T. Schippers is de auteur van het stuk, dat tot titel heeft gekregen Going to the dogs'. De Zaandammers Carel van der Linde en Henk Dil leveren er ook een belangrijke bijdrage aan door het decor er voor te bedenken en te bouwen. De voorstellingen worden zaterdag 20 en zondag 21 septem ber gegeven. De honden beelden „doorsnee mensen" uit die te maken krijgen met liefdesperikelen. De acterende honden zijn blindengeleidehonden, die voor dit speciale geval worden ge traind door de hondenbrigade van de Amsterdamse politie. Er is geen regisseur betrokken bij deze produktie. De politie-agen- ten volgen de regie-aanwijzingen in het script op en zijn tijdens de uitvoering achter de schermen aanwezig om de honden wor sten voor te houden, respectievelijk aan te reiken teneinde ze in de gewenste richting te laten lopen. Producent vanGoing to the dogs' is Gied Jaspers. door Agnes Stroobach to the dogs', uitgevoerd in ,cor- setkleurig rose', staat al klaar. Al leen moeten er hier en daar nog wat schotjes worden getimmerd en behoeft een enkel stukje hout nog een kwastje verf. ..Het decor stelt een doorsnee huiskamer voor. We zijn nog op zoek naar een boslandschap waar zich ook een paar scènes afspelen. Het ameublement hebben we op straat gevonden. We hebben er nog over gedacht rekwisieten van de NOS te lenen. Dat kon wel zeiden de mensen van de hondenbrigade omdat die honden niets zouden vernielen. Maar achteraf bezien hebben we gelukkig geen gebruik gemaakt van die rekwisieten, want de honden willen nog wel eens een plasje doen". We zitten op een oud bankstel en met onze voeten op het tapijt vol hondeharen, een erfstuk van speel goedwinkel Vet in Zaandam. „Dat gat in die ene bank blijft erin zit ten, want de honden vinden het lekker om daar met hun snuit in te woelen. Dat tapijt komt nog uit de speelgoedwinkel. We zagen dat, toen het er werd uitgesloopt. We mochten het hebben als we mee hielpen het eruit te halen". Carel van der Linde is de man achter de Eerste Zaanse Kunst hulpcentrale, die kunstenaars ad viseert en hen technisch en prak tisch begeleidt. Zijn werkzaamhe den zijn zeer gevarieerd. Zo is hij de geluidsman bij dansgroep Krisztina de Chatel in Amsterdam. Hij is zakelijk leider van de gebroe ders Flint en hij is jarenlang zake lijk leider geweest bij mimegroep Termiek. Bij de theaterschool in Amsterdam is hij de man die zorgt voor het vervoer. „Door mijn werk kwam in aanra king met Wim T. Schippers. Hij vroeg mij om een proefdecor te maken waarin de honden konden repeteren. Maar het bleek dat met een dergelijk de'cor het budget al op zou zijn. Toen vond hij het best wanneer ik het hele decor voor de Stadsschouwburg zou maken". „Ja, hoe ziet Schippers het hele stuk... Hij heeft het niet geschre ven met een bepaalde filosofie, zo als bijvoorbeeld een persiflage op het boulevardtoneel". Carel laat het script zien. Tien pagina's zijn voldoende om de hele gang van za ken in het toneelstuk summier aan te geven. „Schippers komt zo eens in de drie weken langs om te kij ken naar de repetities. Een echte regisseur is er niet. De politieman nen begeleiden de honden. En dan doen ze heel serieus. Zo heb ik met hen een discussie gehad over de plaats van een deur. 'Volgens het script moet de deur daar in de muur zitten', werd dan gezegd, ter wijl ik uit praktische oogpunt de deur op een andere plaats had in gebouwd. Dat lijkt me geen pro bleem". „Schippers bazuint overal rond dat de mensen vooral geen stukjes worst op het toneel moeten gooien. Dan kun je er donder op zeggen dat ze dat juist wel doen". Van der Linde heeft wat speciale aanpas singen moeten doen om het decor bruikbaar te maken voor honden. Voor de trap hebben we de afme tingen gebruikt zoals die gangbaar zijn in bejaardenhuizen. De afme tingen vergemakkelijken het lopen op de trap voor de honden. In de muur komen gaten te zitten waar door de verzorgers worsten kun nen aanreiken aan de spelers. In de televisie komt ook een gat te zitten. Daardoorheen kan een worst wor den gestoken zodat het net lijkt of een hond de televisie aanzet". Van der Linde vertelt verder dat een fa briek van hondevoeding de voor stelling mee helpt financieren. „Aan het einde van de voorstelling krijgen de toeschouwers kleine doosjes hondebrokken van dat be drijf mee naar huis". Wat vindt Carel van der Linde er zelf allemaal van? Hij blijft er nuchter onder. „Ik houd zelf niet van honden. Het grondidee van die honden vind ik wel leuk. Maar ar tistiek gezien ben ik er niet zo ka pot van. Ik beschouw de voorstel ling als een leuke grap. En als zoda nig moet je „Going to the dogs" ook beschouwen. Zelf kijk ik ner gens meer van op. Daarvoor heb ik al teveel gekke dingen meege maakt". Nieuwe opera PARIJS (UPI/DPA) - De Franse regering heeft bekendgemaakt dat de bouw van een nieuwe ope ra doorgaat, maar dat het 111 jaar oude bestaande operagebouw geen tweederangs rol zal worden toebedeeld. Het besluit moet uitkomst ge ven in het conflict over de vraag of het oude Palais Gamier in het centrum van Parijs vervangen dient te worden als het centrum van- het Parijse operaleven. De bouw van de nieuwe opera werd op 17 juli stopgezet han gende de definitieve beslissing van het kabinet van premier Jac ques Chirac over het lot van de 'Opéra de la Bastille". De funde ring was al gestort. DEN HAAG (GPD) - De eerste door scholieren toegewezen litera tuurprijs wordt uitgereikt aan Har ry Mulisch. Hij krijgt de prijs, om dat zijn roman 'De Aanslag' in de afgelopen drie jaar de hoogste sprong heeft gemaakt op de voor keurslijst van de Nederlandse scholier uit de hogere klassen van havo/vwo-scholen. 'De Aanslag' bereikte de eerste plaats op de top- 100 van de scholieren; de tweede plaats wordt ingenomen door 'De donkere kamer van Damocles' van Willem Frederik Hermans, de der de plaats door Marga Minco's 'Het bittere kruid'. Mulisch' roman 'Twee vrouwen' legde beslag op de vijfde plaats. Gedurende het schooljaar 1985- 1986 hield uitgeverij Wolters- Noordhoff via haar tijdschrift voor LEIDEN - Nog dagelijks mel den er zich bezoekers bij het Pesthuis, die verwachten daar een grote collectie wapentuig en uniformen aan te treffen. Denen en Amerikanen recht van het station, Duitsers die vluchten voor een wolkje aan de Noordwijkse hemel. Maar ook Nederlanders - Museum- jaarboek in de hand - die een bezoek aan 'Schatten van Tur kije' denken te kunnen combi neren met het bekijken van het Wapen- en Legermuseum. door Ariejan Korteweg Verbaasd kijken ze naar de kale wanden en de met onkruid over woekerde binnenplaats. Het Pest huis is leeg. Maar niet lang meer. Sinds een paar weken zijn er tim merlieden aan de slag, die dolende toeristen uit het ongewisse kunnen helpen. Vanaf 30 augustus is de wandeling naar het Pesthuis geen vergeefse. Voor mortieren en epau letten moet men weliswaar in Delft zijn, voor provinciale beeldende kunst kan men dan in het Pesthuis terecht. Tot en met 21 september wordt er dan de Eerste Zuidhol landse Kunstbeurs gehouden, waar achthonderd kunstwerken van ZuidhoUandse kunstenaars kunnen worden bekeken. Het ge hele Pesthuis is daarvoor in ge bruik. Het tentoongestelde werk omvat de meest uiteenlopende technieken: grafiek, aquarel, zeef druk, fotografie, ceramiek, olieverf en beeldhouwwerken. Die kunstbeurs is opgezet door de Culturele Raad van Zuid-Hol land en heeft een zeer praktische aanleiding. De kunstuitleencentra en artotheken hebben jaarlijks zo'n 400.000 gulden te besteden voor de aankoop van werk van kunste naars uit de provincie. In het verle den gingen veel kunstenaars als handelsreizigers al die instellingen langs om hun werk te slijten en wa ren de uitleencentra geneigd de aankopen in hun eigen regio te zoe ken. Vorig jaar werden in Zuid- Holland voor het eerst vraag en aanbod op één plek verzameld. In een leegstaand schoolgebouw in Den Haag werd de oogst van een jaar beeldende kunst samenge bracht. De uitleencentra en arto theken konden daar hun keuze ko men maken. Die deden hun aanko pen en daarna werd het niet ver kochte werk weer weggehaald (of niet: op de Culturele Raad staan nog steeds kunstwerken, waarvan de maker het na de kijkdagen niet de moeite waard vond het weer op te halen). Kunstenaars sjouwen hun werken het Pesthuis Inleveren Dit keer besloot de Raad haar voordeel te doen met het feit dat werk van veel kunstenaars uit de provincie op één plaats is verenigd. In het Pesthuis worden eerst de uitleencentra en artotheken ver wacht. Daarna kan het publiek zich op de hoogte komen stellen van wat in de eigen provincie aan beeldende kunst wordt gemaakt. "Beeldende kunst, die gewoon lijk in galeries en musea aan het publiek wordt getoond, is veelal zwaar geselecteerd", zeggen de or ganisatoren. "Het leuke van deze tentoonstelling is dat men nu eens kan zien wat er feitelijk wordt ge maakt. We verwachten een breed publiek". De beurs heeft een voor ons land unieke formule. De Culturele Raad heeft 2.400 Zuidhollandse kunste naars een brief gestuurd, waarin hen werd gevraagd met maximaal vier kunstwerken aan de beurs deel te nemen. Duizend van hen reageerden. Die hadden gisteren en vandaag de gelegenheid hun kunstwerken by het Pesthuis in te leveren. Daar zijn dus op dit mo ment maximaal vierduizend kunst werken aanwezig. De kunstenaars betalen veertig gulden om aan de beurs te mogen meedoen. Van dat geld wordt onder andere de verze kering betaald. Volgende week komen de aan koopcommissies van de twaalf Zuidhollandse kunstuitleencentra en artotheken om een keus te ma ken uit het ingeleverde werk. Zij hebben gezamenlijk een budget van 400.000 gulden voor aankopen te besteden. Vervolgens gaat de tentoonstel lingscommissie aan het werk. Deze club van deskundigen wordt geacht in twee dagen de uiteinde lijke tentoonstelling samen te stel len. Zjj moet de achthonderd kunstwerken uitkiezen die de wan den van het Pesthuis gaan bedek ken. De opdracht is in principe van iedere kunstenaar één werkstuk te kiezen, maar daar mag van worden afgeweken. Daarna wordt de tentoonstelling ingericht. Het Pesthuis biedt zo'n 3.Ó00 vierkante meter muuropper vlakte. Daar zijn in de afgelopen dagen schotten tegenaan geplaatst. Vanaf zaterdag 30 augustus kan ie dereen de prestaties van de provin ciale kunstenaars in ogenschouw komen nemen. Al het tentoonge stelde werk is te koop, met uitzon dering van enkele inzendingen van blauwbloedige kunstenaars. Bijstand Aan de organisatoren Rob Huis man - medewerker beeldende kunst van de Culturele Raad - en Hans van Leeuwen - kunstenaar - de vraag wanneer men volgens de Culturele Raad kunstenaar is en dus mag inzenden. De Culturele Raad blijkt over een bestand van 2.100 als zodanig erkende kunste naars te beschikken. Opleiding, ex posities en inkomensvorming spe len daarbij een rol. Dat bestand is getoetst aan de gegevens van de ar totheken en uitleencentra. Zo is men op de lijst van 2.400 kunste naars uitgekomen. Dat er van die 2.400 aangeschre ven kunstenaars uiteindelijk slechts duizend hun werk insturen, is volgens de organisatie niet zo vreemd. De redenen om niet mee te willen doen lopen uiteen: kun stenaars van naam willen alleen maar eenmansexposities; anderen zien niks in dergelijke groot opge zette manifestaties; kunstenaars die door het verscherpen van de BKR in de bijstand zijn beland, worden van het verkopen van hun werk niets wijzer omdat het geld van hun uitkering wordt afgetrok ken; een aantal kunstenaars heeft vanwege het ontmoedigende over heidsbeleid het kunstenaarsschap aan de wilgen gehangen. Om de grenzen van de provincie te doorbreken is als toevoeging ook werk van kunstenaars uit de regio Breda te zien. Het gaat om zo'n 65 werken uit Brabant, die daar tijdens een eerder gehouden expositie op een vergelijkbare wij ze zijn geselecteerd. De Culturele Raad zou graag in het vervolg jaarlijks zo'n kunst beurs houden, maar schrikt enigs zins terug voor het vele werk dat komt kijken bij de organisatie. Ook het financiële aspect speelt een rol: Het Pesthuis stond leeg, in afwach ting van de verbouwing tot Natio naal Natuurhistorisch Museum. Daarom was hetvoor de gemeente Leiden een koud kunstje het pand gratis ter beschikking aan de Cul turele Raad. Het is maar de vraag of een dergelijk voor een grote ex positie geschikt pand ook de ko mende jaren kan worden gevon den. het literatuuronderwijs 'Diepzee' een onderzoek onder havo- en vwo-scholieren van 15 jaar en ou der om na te gaan welke boeken de leerlingen voor hun lijst lezen, hoe de gelezep boeken worden gewaar deerd en welke auteur favoriet Uit de 1400 terugontvangen lij sten met gegevens blijkt dat Mu lisch' 'De Aanslag' veruit het meest gelezen wordt. Op 45,9 procent van de leerlingenlijsten komt dit werk voor. 'De donkere kamer van Da mocles' en 'Het bittere kruid' haal den respectievelijk 30,9 en 30,8 procent. Het boek van W. F. Her mans heeft wel de hoogste waarde ring van de scholieren, op de voet gevolgd door 'De Aanslag'. De bes te Nederlandse schrijver is volgens de scholieren Harry Mulisch. Uitgeverij Wolters-Noordhoff gaat het onderzoek naar de litera tuurlijsten van scholieren, in de leeftijd van 15 tot 18 jaar, om de drie jaar herhalen. Tevens heeft zij besloten om het boek dat de hoog ste sprong op de cumulatieve lijst maakt te bekronen met de Diep- zeeprijs. De Diepzeeprijs bestaat uit 5000 gulden en een speciale poster waarop de uitslag van het onderzoek wordt verbeeld. Met de instelling van deze prijs wil Wol ters-Noordhoff de aandacht voor li teratuur op school stimuleren. VOCALISTENCONCOURS - In den Bosch wordt dit jaar van 29 au gustus tot en met 10 september voor de 33ste keer het Internatio naal Vocalisten concours gehou den. Dit opera-, oratorium- en lied- concours voor vocalisten tot 32 jaar heeft plaats in theater Casino Den Bosch. Er doen 98 kandidaten uit 22 landen mee. Een internationale jury zal de zangers en zangeressen beoordelen. Tijdens de vier weekeinden dat de Eerste ZuidhoUandse Kunst beurs wordt gehouden, zijn er op de binnenplaats en in het Pesthuis concerten met muziek die uiteenloopt van Frank Boeijen tot harp en fluit. Tijdens de opening van de Kunstbeurs op 29 augustus treedt het Jazzensemble B-we gen op om 16.00 uur. De concertfilm 'Stop Making Sense' van de Talking Heads wordt zaterdag 30 augustus op een groot scherm op de binnen- plaats geprojecteerd om 22.00 uur. Op zaterdag 6 september wordt van 15.00 tot 1.00 uur een jazzfestival gehouden. Dan tre den op: het Rein de Graaff Dick Vennik Kwartet; het Ge rard Ammerlaan Octet met als gast Cees Post; Njeddjezz; het Dewey Redamn Kwartet en Mi ke Montenegro Conjunto a su gusto. Nederpopster Frank Boeyen geeft zaterdag 13 september om 20.45 uur een concert in het ka der van de promotietournee voor zij nieuwe LP 'In Natura'. De performance-kunstenaars Relly Tarlo en Jacoba Bedaux geven zaterdag 20 september vanaf 20.00 uur een concert voor geluidsobjecten. De drie klassieke koffiecon certen worden niet in de open lucht, maar in een hoek van de tentoonstellingsruimte gege ven. Op 31 augustus spelen Ro bert Szreder (viool) en Peter Zimmerman (piano). Henk Vos (fluit) en Sarah Strumphler (harp) spelen op 7 september, Frank Huyts (zang) en Tine Pro per (piano) op 14 september. Al le concerten beginnen om 13.00 uur. De Culturele Raad hoopt door deze combinatie met muziek de publieksgroep voor de beelden de kunst groter te maken. De muzikale evenementen zijn in tegenstelling tot een bezoek aan de Kunstbeurs niet gratis. Antoon van Wijk exposeert tot en met 19 september in de LAK-galerie. Zijn werk omvat tekeningen, schilderijen i 21 t/m 23 en 27 aug. langrijke inspiratiebronnen geweest. Het werk van Van Wijk is figuratief, het karakter er van is satirisch en op timistisch. Een serie zwart-wit teke ningen uitgezonderd is het tentoon gestelde werk kleurrijk te noemen. Geopend maandag t/m vrijdag van 10- 17 uur, vanaf 1 september tot 22 uur. Schilderijen, tekeningen, objecten en miniaturen van Gerrit Offringa zijn van 17 augustus t/m 14 september te zien in galerie Alba in Alphen a.d. Rijn. De expositie wordt zondagmid dag (16 uur) geopend. Openingstij den: vrijdag, zaterdag en zondag van. 10-20 uur. Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge- v, t/m aug. diverse technieken, t/m 9/9. 1 de 19e e 1 10-17 i 113-17 Rijksmuseum van Oudheden: Expo- L lm za u-, tot Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, 'Griezelen in Japan - de verbeelding verbeeld', tot 28/9; 'Bor neo; Oerwoud in Ondergang, Cultu ren op Drift', t/m 5/10; di. t/m za van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel; Over zichtstentoonstelling Floris Verster. V »v, Ql/o. j; Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Bo demschatten als grondstoffen', t/m 7/ 9; ma. t/m vr. van 10-17 uur, zo. van 14-17 uur. Hortus Botanicus - Rapenburg, ten toonstelling over 75 jaar Imkersver eniging Leiden en omstreken, t/m 7/9; ma. t/m za. van 9-17 uur, zo. van 10-17 Piggelmee - Jan Vossensteeg, teke ningen, schilderijen, grafieken en fo to's van Sjef Oltheten, t/m 31/8; dag. van 9-18 uur(behalve op zo.). Leids Edukatief Sentrum - Hoogland se Kerkgracht, Bernie Autsema, schilderijen en tekeningen, tot eind augustus; ma. t/m vr. 9.30-16.30 uur. Heempark - expositie bodemleven, ma. t/m vr. van 8.30-17.30, zo. van 14- 17 uur, tot eind september. Leiderdorp Muzenhof - Gordijnsingel, Joh. C. van Leeuwen, vlak-glasgraveerwerk en houtinleg, Lau van Wouwen, houts culpturen en leden tentoonstellings- groep Muzenhof met diverse technie ken, t/m 27/8; ma. t/m vr. van 14-18 uur, za. van 9.30-12.30 uur. Oegstgeest Kapsalon Jacques van Bellen - Lan- gevoort, pastels en acrylschilderijen van Lidie Bossen, t/m eind augustus. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Pe riode geel/oranje, t/m augustus; di. 19- 21 uur, woe., do., za. en zo. van 14-16 Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, olieverven van L. van den Ende en aquarellen van Drs. M.J. Simmer, tot 4/9; di. van 19-21 uur, woe., do. en zo van 14-16 uur, za. van 11-16 uur. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek - tentoonstel ling natuurfoto's en mineralen van Joke Molenaar en wandkleden van Ans Trago, t/m 18/8; ma., woe. en vr. 14-17 uur, vr. ook 19-21 uur, do. 10-12 Galerie AZL - werk van Hans Ba- rends, Wim Koreman, Krikor Momd- jian en Aad van Houwelingen, t/m 31/ 1/2/87; 8; ma. t/m vr. 10-17 uur, za. en zo. 14-17 Pieterskerk - 'Minister Drees in cari- catuur', t/m 1/9; ma. t/m vr. 12.30-16 uur, za. en zo. 13.30-16 uur, gesloten Kaagdorp Galerie De Kever - Irenelaan 17, etsen Lucie Meulendijks, gouaches Rini Leefsma en decoraties op schalen van Florentine Haak, tot 30 aug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19