'The Beat Farmers leven eigenlijk met het moment' Wie naar Gabriel luistert kent ook Youssou Werfpop met Santing, De Div en Reininger Country Dick Montana: Ster Senegalese muziek staat voor doorbraak in het westen Ramblers na 60 jaar nog niet stuk WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1986 KUNST PAGINA 19 LEIDEN - Op zaterdag 30 augustus wordt weer het jaarlijkse Werfpopfestival gehouden in het Van der Werfpark in Leiden. Violist Blaine Reininger met zijn groep moet de trekpleister van het festival worden. Reininger maakte lange tijd deel uit van de vernieuwende Ameri kaanse groep Tuxedomoon en ves tigde zich enkele jaren geleden in België. Sindsdien is hij ook vaak in ons land te horen. Zijn optreden begint om 22.00 uur. Uit traditie wordt Werfpop om 14.00 uur geopend door een Leidse groep. Dit maal is dat Cadillac Walk, met rock roll van eigen fa brikaat. Anderhalf uur later komen The Slumbers, een Belgische groep die gemakshalve tot de gara gerockers wordt gerekend en win naar was van de Belgische talen tenjacht Rock Ralley. Om 18.00 treedt het Mathilde Santing En semble op, met beschaafde en sfeervolle muziek op het raakvlak van pop, jazz en swing. Santing wordt door velen als één van onze beste zangeressen beschouwd. In het Ensemble spelen leden van de half-legendarische groep The Ta pes. Van Santing en Ensemble ver schijnt binnenkort een nieuwe LP. Dat geldt ook voor De Div, die naar verwachting om 20.00 uur aan hun optreden beginnen. Zij het dat plaat van De Div voor een belangrijk deel gevuld is met Engelstalige versies van hun een half jaar geleden uitgebrachte LP 'In Front', waarop Art Zaaijer in zijn moerstaal zingt. De Div brengt stevige, hoekige rock, die op een wat eigenaardige manier swingt. De impressionistische teksten zijn vaak de moeite van het beluisteren waard. Werfpop, georganiseerd door het Leids Vrijetijds Centrum en de ge meente, is zoals altijd gratis te be zoeken. Mathilde Santing. AMSTERDAM (GPD) - „In Amerika leeft iedereen in de zaal zo mee dat ze 'jahoeü' roepen en uiteindelijk in een angstaanjagende staat van vervoering raken. Hier in Euro pa zie je hoofdzakelijk mensen voor het podium met ogen zo groot als schoteltjes". Country Dick Montana, drum mer, zanger, duvelstoejager van de veelbelovende Ameri kaanse band The Beat Farmers produceert een lach die nog het meest lijkt op naderend onweer. Uit zijn keel komt een laag en rommelend geluid. Het hoofdstedelijke hotel Americain lijkt op zijn grondvesten te schudden. door John Oomkes The Beat Farmers behoren tot het gestaag groeiende aantal Ameri kaanse bands dat de malaise in de popmuziek heeft helpen overwin nen. Het Californische kwartet, dat onlangs bij het Torhout/Werchter- festival furore maakte, vindt zijn inspiratie in de mythevorming die nog steeds bestaat rond het Wilde Westen. In muzikaal opzicht com bineren The Beat Farmers ruige country met wilde rhythm blues, of een cover van Neil Young's Powderfmger met een cover van Lovin Spoonful's Never going back. Amerikaanser kan het bijna niet. In het Americain drinkt Country Dick Montana - geschoeid met stetson-hoed en rijsporen - zich snel door de biervoorraad van drie koelkastjes heen. Het type van de ruwe bolster-blanke pit, dat over concerten praat alsof het om ro deo's gaat. „Bij optredens bezeer ik mezelf voortdurend. Ik ben net een kind; ik zie het gevaar niet. Ik heb net vijf hechtingen op mijn voor hoofd gekregen om de boel een beetje bij elkaar te houden. Laatst spatte er weer een stukje been van mijn rechterarm af toen ik onder uit ging. Ik zit onder de blauwe plekken, mijn polsen zijn voortdu rend gekneusd". Maar ja, wat wil je? „Heil! Dat is nu eenmaal rock 'n' roll, en daarom zitten we nu eenmaal in dit rare vak", brult Country Dick. „Je wilt gewoon weten hoe het aanvoelt om voortdurend op het randje te leven. Nou ja, dan val je er wel eens af. Dat is het bedrijfsrisico. Je leeft ei genlijk met het moment. Je weet niet echt wat er straks gaat gebeu ren. Dat is kortzichtig, maar het geeft wel een kick. Je maakt voort durend memorabele momenten Zo circuleert er een biografie van The Beat Farmers die door Monta na werd geschreven en door de pla tenmaatschappij ongekuist werd vermenigvuldigd. De levensbe schrijving is één aaneenschakeling van het model dertien-banen-en- twaalf-ongelukken. Als je Montana moet geloven dan bracht hij zijn jeugd door in een circus en was zijn ouwe heer goed voor een paar fikse veroordelingen - eens deelde hij de cel met Johnny Cash. „Nee, dat heeft niets met mythevorming te maken. Ik heb alleen wat feitjes neergeschreven en ik verwachtte ook niet dat die zouden worden verspreid. Holy shit! Maar het is al lemaal écht gebeurd". The Beat Farmers ontstonden uit een van Montana's eerdere pogin gen om een hecht bandje op te zet ten, The Penetrators. Al in die groep joeg Country Dick het pu bliek de stuipen op het lijf door vanachter het drumstel te springen en één van zijn ballads over platte lands-deernen te berde te brengen. Ook toen tuimelde hij vanaf het po dium en brak het been van één van de bezoekers. Het voorval leidde tot een schadeclaim en enkele we ken cel. „Hier in Europa bestaat het idee dat de VS een keurig geor dend land zijn. Het is zo afwisse lend en gevarieerd als wat", zegt Montana, „Je hebt hele streken waar het recht van de sterkste nog telt, en de mensen er eigenlijk even ruw op los leven als in de dagen dat het westen werd opengebroken". Twee jaar geleden haalde Coun try Dick een aantal gelijkgezinde veteranen uit het Californische clubcircuit bijeen om The Beat Farmers vorm te geven: Jerry Ra- ney (gitaar, zang), Rolle Dexter (basgitaar) en Buddy Joe (gitaar, zang). Het trainingskamp werd op geslagen in El Centro. Ook een my the? Dick: „Was het maar waar! El Centro is een woestijnstadje in de Californische woestijn. Het stelt niks voor; drie houten keten en een hondehok. Het is er te heet om adem te halen. Maar het is de idea le omgeving om de juiste mentali teit te kweken voor het band-leven. Je doet er karakter op. We wisten dat het de eerstvolgende jaren zwaar genoeg zou worden". Voor Jerry Raney pakte de gok goed uit. De voormalige gitaarheld 1(1) Holiday Rap MC Miker G DJ Sven 2(3) Ti Santo Matia Bazar 3 (5) Sing our own song - UB 40 4(2) Papa don't preach - Ma donna 5(8) Nasty - Janet Jackson 6 (4) The edge of heaven - Wham 7 (10) Who's Johnny - El Debar- ge 8 7) Lessons in love - Level 42 9 (6) My favourite waste of ti me - Owen Paul 10 (15) Sweet freedom - Michael McDonald 11 9) Disco samba - Two man sound 12 (18) Let's go all the way - Sly Fox 13 (13) Close to perfection - Mi guel Brown 14 (11) 1 can't wait - Nu Shooz 15 (14) Dancing on the ceiling - Lionel Richie 16 (16) Fight for ourselves - Spandau Ballet 17 (19) Hunting high and low - Aha 18 (22) What have I done for you - King MC 19 (31) Love closer - Marilyn Martin 20 (12) Atlantis is calling - Mo dern talking 21 (37) The lady in red-Chris de Burgh 22 (23) Happy hour Housemar- tins 23 (17) Venus - Bananarama 24 (25) Higher love - Steve Win- wood 25 (26) Too good to be forgotten - Amazulu 26 (30) Big mouth strikes again - The Smiths y beat oj Stewart 28 (20) Holly rock - Sheila 29 (39) Falling in love - Miami Sound Machine 30 Borrowed love - SOS Band 31 Paranoimia-Art of Noi se 32 (21) Say it say it - E G Dail- 38 39 (28) 40 (29) w beach - Chris Rea You've got me keyed up - Anita When tomorrow comes - Eurythmics Dreamtime - Daryl Hall The final countdown - Europe Zandvoort - Pasadena Dream Band On my own - Iieti La belle M McDonald Midnight lady - Chris Norman (Stichting Ned. Top 40) uit The Shanes (in Californië stee vast de begeleidingsband voor Bo Diddley en Chuck Berry) kon zijn ei in The Beat Farmers kwijt. Bud dy Blue haakte uiteindelijk af en werd vervangen door Joey Harris; een wissel waardoor de muzikale identiteit van de band nog geva rieerder werd: een vleugje Byrds hier, een scheutje George Jones daar. In de groep houden de per soonlijkheden elkaar nu keurig in evenwicht. De gladde Amerikaanse muziek industrie lijkt geen rekening te wil len houden met muzikale ontwik kelingen aan de basis. Toch groeit de waardering voor bands als The Beat Farmers tegen de klippen op. Montana, die zelf jarenlang een grammofoonplatenzaak runde, heeft daar wel een verklaring voor. „De mensen willen niet langer ge prefabriceerde emoties horen. Vandaar dat er zo'n hang is naar de muziek uit de jaren veertig, vijftig en zestig. Neem nou de manier waarop de country tot een cliché' van zichzelf is geworden. De Coun try van nu kan niet in de schaduw staan van de muziek van Ray Pri ce, Marty Robbins, Hank Williams, de oude Johnny Cash. Er is hetzelf de mee gebeurd als met de rock 'n' roll. Op een gegeven moment pro beerden zakenlieden de aard van de muziek te analyseren om ver volgens die muziek met behulp van marketing te verkopen. Uitein delijk werkt dat averechts". Discografie Beat Farmers: Ta- les of the New West (Demon Re cords); Glad 'n' greasy (mini-al bum; Demon Records); Van go (Curb Records/Phonogram). Country Dick Montana: drummer-zanger van The Beat Farmers AMSTERDAM (GPD) - „Tsja. Hij is mijn vriend, en dan praat je over veel din gen". Youssou N'Dour, 26 jaar oud, grijns wat en voelt zich betrapt. Hij is wat lan ger in Engeland blijven hangen dan zijn 13-koppige Senegalese band, Le Super Etoile de Dakar. Peter Ga briel, op wiens succesvolle elpee So Youssou slechts een paar maten zingt, wilde N'Dour nog even polsen over een gezamenlijke tour nee naar de VS. „Zover is het nog niet, maar er moeten gekke dingen gebeuren als die tour niet doorgaat", zegt Yous sou, die in West-Afrika de status van een superster geniet. „Maar ik wil liever nog even wachten met het nemen van een definitieve be slissing. Ik zing op één stuk, In Your Eyes, op Gabriels plaat, maar hij houdt verschrikkelijk veel van mijn stem; en ik vind het formida bel wat hij maakt. Ik was opgeto gen toen hij me vroeg mee te werken aan die elpee. Iedereen die naar Gabriel luistert, kent nu ook Youssou N'Dour". Geduldig Na uiterst geduldig te hebben ge poseerd zit Youssou N'Dour een van de grootste talenten uit de SUPERSTAR - Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen gaat op 26 en 27 augustus in Carré in Amster dam extra voorstellingen geven van „Jesus Christ Superstar". De Nederlandse première had eerder dit jaar in Den Haag plaats. Het ge zelschap telt zeventig medewer kers. Afrikaanse muziek op zijn Am sterdamse hotelbed. N'Dour heeft zojuist opgetreden op het Britse WOMAD-festival (World of Music, Arts and Dance) oorspronkelijk een initiatief van Gabriel, die op één festival verschillende culturele uitingen uit alle windstreken wilde samenbrengen. De M'Balanx-funk van N'Dour sloeg in Engeland in als een bom, evenals tijdens het vergelijkbare Sfinks-festival nabij Antwerpen in de laatste week van juli. Begin september zal N'Dour zijn opwindende groep opnieuw naar Amsterdam brengen voor een optreden tijdens het Africa Roots- festival. door John Oomkes Wie een beetje moeite doet kan in Nederland twee elpees uit N'Dour's discografie bemachtigen, het vorig jaar verschenen album Nelson Mandela (op Magnetic Re cords) en Immigre's. Op beide pla ten imponeert de hoge, lichtelijk hese en opvallend lenige stem van N'Dour onmiddellijk temidden van de opzwepende talking-drums, die de voortdurende maat- en rit mewisselingen dicteren. Het is de zelfde vocale lenigheid die op Ga briel's elpee maar een paar maten nodig heeft om de luisteraar té frapperen. Zachtaardig Het blijkt dat Gabriel en ik over hetzelfde karakter beschikken", zo zegt Youssou, terwijl hij een peuk je uitdrukt in een asbak. „Ik heb veel artiesten leren kennen, maar dezelfde feeling voor muziek ben ik maar weinig tegengekomen. Hij is buitengewoon zachtaardig; het is een natuurlijk mens. Ik houd van het naturel in mensen". Yous sou vertelt dat hij Gabriel al twee jaar kent. Peter kwam hem na af loop van N'Dour's concertdebuut in Londen opzoeken, ze wisselden telefoonnummers uit, en Gabriel bracht een bezoek aan Dakar. Het contact tussen beiden deed de bekendheid van Youssou N'Dour nog toenemen. Op uitnodi ging van de Verenigde Naties zong hij in mei van dit jaar in New York. N'Dour was er zo verrukt over dat hij van het podium gerukt moest worden omdat hij niet wilde op houden. „Dat verhaal klopt", lacht hy geamuseerd. „Maar de ambiance was uitstekend, ik was in vorm, en dat alles droeg er toe bij dat het wat uit de hand liep. Het was voor een publiek met veel genodigden en le den van het corps diplomatique. Het doet goed aan om juist in dat milieu eens wat anders te laten ho ren dan de gebruikelijke politieke spelletjes en trucs. Het gaat erom ook die mensen te bewegen". Wolof De taal waarin N'Dour zingt het Wolof wordt in Senegal en Gambia gesproken en is ingebed in de Westafrikaanse Mandingo-tradi tie; een cultuur die zijn wortels heeft in een groot 18e- en 19e- eeuws rijk. „In Afrika weten de mensen waarover ik zing. dat is een andere communicatie. Maar ook in Europa en in de VS kun je mensen raken, en niet alleen om dat ze gevoelig zijn voor de Afri kaanse ritmes. Via je platen kan je laten zien dat je wat te vertellen hebt". Op zijn laatste elpee Nelson Mandela doet N'Dour en krach tige poging om de publieke opinie te laten inzien hoe slecht het met de mensenrechten in Zuid-Afrika gesteld is. Het tijdschrift Afrika liet de Wolof-tekst vertalen en ontdek te zo dat dat N'Dour de gebeurte nissen in Soweto inschatte als bij na net zo verschrikkelijk als de Dinsdag van N'Deer. N'Deer is de hoofdstad van het 19e-eeuwse Westafrikaanse ko ninkrijk Waalo, dat op bedriegelij- ke wijze werd overvallen door het naburige rijk Trarza (het huidige Mauretanië). Bij die gelegenheid werden de vrouwen van N'Deer ge dood omdat ze een slavenbestaan weigerden. Vrolijk Slechts dankzij vertaling kunnen we zien dat N'Dours vrolijke mu ziek die in het Westen vooral een dansreactie losslaat bij het concert publiek veel engagement bevat ten. In verscheidene songteksten waarschuwt N'Dour tegen de pro blemen die met migratie van Afri kanen gepaard gaan. In Dakaro zingt hij over de trek naar de grote stad Dakar; in Bitim Rew over de Senegalezen die op zoek naar geld in het buitenland hun eigen cul tuur en zelfrespect dreigen te ver liezen. „Het moderne leven trekt, maar je moet altijd jezelf blijven", zegt Youssou over dit centrale pro bleem in de ontwikkeling van elke Afrikaanse staat. „Elke Senegalees die bijvoorbeeld rijk wil worden in Frankrijk dient na verloop van tijd terug te keren. Zelfs als hij over lijdt dient hij terug te keren. In Se negal heeft hij zijn roots, zijn wor tels". „Datzelfde probleem doet zich ook voor in de Afrikaanse muziek. Die is rijk aan ritmiek, maar heeft problemen op harmonisch gebied. Je wilt je ontwikkelen goed. Maar je moet jezelf blijven. Dat is het moeilijkste van alles; in deze tijd van technologische vooruit gang een Afrikaanse sound te ont wikkelen". (GPD) Op 1 september is het 60 jaar geleden dat het fameuze Nederlandse dansorkest The Ramblers werd opgericht. Op 29 januari 1979 hield het offi cieel op te bestaan. Toen waren de orkestleden met hun Last Farewell Blues bijeen in een af- scheidsuitzending op de televi sie. Maar echt weg zijn ze nooit geweest en in 1979 kregen ze zelfs nog een Gouden Harp van de stichting Conamus. Namen als Jacky Buiterman, Ferry Ba- rendse, Marcel Thielemans (di rigent sinds 1979 en al bandlid sedert 1933...), Kees Bruyn en Bert Paige blijven een begrip. (Na byna 40 jaar leiderschap stierf Theo Uden Masman in 1965.) The Ramblers zijn er nog steeds in een verjongde bezet ting. Onlangs maakte Jan Kok bij de TROS-radio vier pro gramma's rond de band en de reacties waren overstelpend. De fanclub maakt er ook werk van. Rond het 60-jarig bestaan organiseert deze een expositie in Middelburg van 20 augustus tot en met 20 september. Op 6 september zit het orkest in een rechtstreekse televisie-uitzen ding vanaf de Firato in de RAI te Amsterdam. Youssou N'Dour: Zelfde karakter als Peter Gabriel' CONCERTSERIE - Philip Glass geeft met zijn uit acht muzikanten bestaande ensemble in september vijf concerten in ons land. De tour nee leidt langs De Doelen in Rot terdam (20 september), De Ver- eeniging in Nijmegen (21 septem ber), Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht (22 september), De Oos terpoort in Groningen (23 septem ber) en het Concertgebouw in Am sterdam (24 september). Het Glass Ensemble speelt naast ouder werk ook delen uit de Civil WarS, A des cent into the maelstrom en uit een nieuw werk voor de dansgroep van Twyla Tharp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19