'De Nederlandse boer en tuinder zijn taai en sterk' Vredesbeweging ontdekt Afghanistan voor eigen gebruik Kerkgang werd iets vreemds9 Opinie WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1986 PAGINA 15 door Cees Keizer UTRECHT - „Als ik alles bij elkaar neem, staat de Ne derlandse agrarische sector aan de wereldtop". Dit zegt ir. Pierre J. Lardinois, die op 1 september afscheid neemt als voorzitter van de hoofddirectie van de Rabo bank Nederland. Aan agrarische produkten zal ons land dit jaar volgens Lardinois tweederde exporteren van wat het werelddeel Amerika uitvoert. Maar ons overschot op de agrarische balans - het verschil tussen in- en uitvoer - zal even groot zijn als dat van de Ver enigde Staten. ik geen periode gekend dat er zich geen grote problemen voor deden. Altijd is er hier en daar wel wat. Maar ondanks alles bleef de produktie in elke sector stijgen. Alleen zag je wel steeds een afkalving van het aantal be drijven. Ik vrees dat dat in de ko mende jaren zo zal doorgaan. Een soort koude sanering". Maar ondanks alles blijft vol gens Lardinois de Nederlandse land- en tuinbouw overeind. „In de eierensector is nu bijvoor beeld geen droog brood te ver dienen. De prijs van een ei is mo menteel net zo hoog als 35 jaar geleden. Het zal me niet verba zen als de komende winter meer voor een aardappel moet worden betaald dan voor een ei. Dit wis selende beeld zal altijd zo blij ven. Alleen is het hard dat een aantal bedrijven op deze manier, voor de bijl gaat". Volgens Lardinois zal de Ne derlandse agrarische sector on danks alle problemen die er nu zijn blijven groeien. „In de jaren zeventig doemde voor de tuin bouw de ondraaglijke last van het aardgas op door de snel stij gende prijzen. Wat zien we nu: voor dezelfde ton tomaten ver stookt de tuinder momenteel slechts eenderde aardgas dan hij tien jaar geleden daarvoor nodig had". De hoogste bijdrage aan de ex pansie in land- en tuinbouw is de afgelopen jaren een hogere pro duktie per vierkante meter. „Kijk naar de tuinbouw onder glas. Meer dan de helft van de be drijven zijn overgegaan op sub straatteelt (teelt op steenwol met 'voedseltoevoegingen' via de wa terleiding), met als resultaat een hogere opbrengst van ruim 30 procent. Per kilo produkt heeft dat een enorm kostendrukkend effect". Lardinois is net terug van de opening van de Goudse kaas markt. Enthousiast stapt hij bin nen en vertelt wat hij onderweg gezien heeft. „Als je de Bijbel goed leest, is Zuid-Holland het land van melk en honing. Je ziet in de weiden van alles: bont- en roodbont vee, blaarkoppen, schapen, maar ook bouwland met aardappelen, bieten en graan, tuinderijen. Dit geeft een beeld van de volheid. Het is para- dijslijk". Dan vertelt hij dat de bollente- lers gronden nodig hebben om hun bedrijfstak te kunnen uit breiden. Groene weilanden in de Noordhollandse Beemster zijn daarvoor al in gebruik genomen. „En nu bemoeien de planologen zich ermee. Ze ontdekken nu pas dat het gras daar groen is. Je vraagt je af waar die lui zich mee bezighouden". En dan fel: „Ze moeten met hun fikken van het groene hart van Holland afblij ven". En dat alles uit de mond van ?en uit Limburg afkomstige :oon van een graanhandelaar, die in Wageningen landbouw studeerde, waarna in Purmerend en Brabant baantjes volgden als landbouwvoorlichter. Vervol gens werd hij voorzitter van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond, werd minister van landbouw, landbouwcommissa- ris van de Europese Gemeen- schap, voorzitter van de hoofddi rectie van de Rabobank, een bank zeer nauw verbonden met de agrarische sector en de afgelo pen 35 jaar groot geworden met en mede dank zij die agrarische sector. Adviseur Pierre Lardinois heeft het in al z^jn functies nooit hoog in de bol gehad. De Nederlandse en later Europese boer en tuinder kon den hem als het nodig was direct benaderen. „Dat contact daar heb ik altijd veel aan gehad". Na 1 september zal Lardinois niet van het openbare toneel verdwij nen. Hij blijft algemeen adviseur van de Rabo-directie en houdt een kamer met secretaresse in het Utrechtse hoofdkantoor. Als hij wordt herinnerd aan een van zijn vurig uitgesproken profetieën op een tuindersmani festatie in 1971 toen hij nog mi nister van landbouw was zegt hij: „Ik had het mis". Hij waar schuwde toen met name de bloe- mentelers niet teveel het areaal snijbloemen uit te breiden om dat de export de top zou hebben bereikt. Sindsdien is het areaal verdrievoudigd en de export van snijbloemen verviervoudigd. „Er zijn grote problemen in de land- en tuinbouw, die niet in een periode van drie of vijf jaar zijn opgelost. Desondanks ben ik niet somber over de vooruitzich ten van de Nederlandse agrari sche sector. Plaats ik die sector in het wereldvlak dan zeg ik: de Nederlandse boer en tuinder zijn taai en sterk. Neem ik een door snee van onze land- en tuinbouw dan zegt ik dat die op een onge looflijk hoog niveau in de wereld staat". Afkalving Pierre Lardinois is 35 jaar ac tief geweest in de land- en tuin bouw, de laatste jaren in de met deze sector sterk verbonden bankwereld. „In die 35 jaar heb Mentaliteit Toch denkt Lardinois dat bij voorbeeld de land- en tuinbouw in Spanje met de gratis zonne schijn aan energie en de ontwik keling van nieuwe methoden sterker kan worden. „Dan zullen we dat merken ook. Maar daar tegenover staat weer de enorme vitaliteit van de mensen die in de Nederlandse agrarische sector werken, daarbij gesteund door een afzetapparaat dat uniek is in de hele wereld. Ik ben niet bang voor de toekomst. Als de volgen de generatie boeren en tuinders dezelfde mentaliteit hebben als de huidige staat ons land er de komende tientallen jaren er bij zonder goed voor". „Vandaag sprak ik een akker bouwer die me vertelde dat hij nu 25 procent minder voor zijn graan kreeg dan drie jaar gele den. Hij bleek nu te zijn overge schakeld op een andere teelt met een veel lagere opbrengst. Maar wel met een hogere prijs. Kijk, dan is het rekensommetje gauw gemaakt". Lardinois zegt zich nog heel goed zijn tijd als landbouwcon- sulent in Brabant te herinneren. In die tijd bleef de rogge achter in prijs. „Je ziet in Brabant nu geen rogge meer maar wel dui zenden hectaren aan mais. Al leen daar hebben de boeren weer te kampen met het mestpro bleem". „Een uitbreiding van onze melkproduktie kan beslist niet meer. Dan blijven de overschot ten groeien. En dat kost ook zeer veel geld. Nederland zal de ko mende jaren niet meer dan 12 miljoen liter melk mogen produ ceren. Maar de veeboeren komen via een andere weg weer uit deze problemen. Je ziet nu al steeds meer schapen tussen het vee lo Ir. Pierre Lardinois: 'Ze moeten met hun fikken van het groene hart van Holland afhlij Ir. Pierre Lardinois neemt 1 september afscheid als directeur van de Rabobank "God bestaat soms niet". Met die woorden (van de hervormde hoogleraar theologie dr. F. O. van Gennep uit Leiden) begint een zesdelige radioserie over secula risatie (verwereldlijking), die de IKON van 24 augustus af zon dags van 11 tot 12 uur uitzendt onder de titel 'Voorbij de van zelfsprekendheid'. Daarin voert IKON-redactrice Trudy Klijn ge sprekken van een uur met de theologen dr. O. Jager (gerefor meerd), Van Gennep, professor dr. W. H. Velema (christelijk-ge- reformeerd), Maria de Groot (fe ministisch theologe), kardinaal G. Danneels, aartsbisschop van Brussel, en de rooms-katholieke emeritus-hoogleraar dr. F. Haars- "De plaats van de kerk in de samenleving is geen vanzelfspre kendheid meer. Buitenkerkelijk heid is nu gewoon. Kerkgang is haast een vreemd verschijnsel geworden". Zegt Jager in zijn ge sprek. Trudy Klijn legt haar ge sprekspartners de vraag voor hoe zij de secularisatie beoorde len en wat hun visie is op de toe komst van de kerk. Jager constateert een grote on verschilligheid in Nederland, die - in tegenstelling tot het atheïs me - niet valt te bestrijden. De opvatting van bepaalde theolo gen dat de secularisatie alleen maar positief is, vindt hij veel te goedkoop. "De kerk van Neder land lijkt nog één generatie van de ondergang verwijderd". Het gaat Jager niet om de in standhouding van de kerk als zo danig. Meer om de humaniteit (menselijkheid) in de wereld. "De kerk kan daarbij óf een goed middel óf een slecht middel zijn". Van Gennep is aan de ene kant 'diep dankbaar' dat de seculari satie een eind heeft gemaakt aan veel 'getiranniseer en getreiter' (zondagsgeboden en sexuele ver boden). Maar aan de andere kant pen in de wei. En het zijn nog niet van die kleintjes ook. Naast het melkvee komt er meer vlees vee. Ik verwacht dat we straks zeer hoog produktief melkvee hebben. Koeien die dan wel 10.000 liter per jaar produceren tegen thans ruim 500". „Kijk eens naar Limburg. Daar expandeert de champignonteelt. De bollenkwekers hebben meer ruimte nodig. De kop van Noord- Holland is een goed voorbeeld daarvan. Weilanden die omge vormd zijn tot bollenvelden. Zoiets is in Friesland ook moge lijk. Alleen die planologen. Die hebben ontdekt dat het gras 100 procent groen is. Dat is je reinste conservatisme. Ronduit belache lijk. Met dit alles wil ik maar zeg gen dat we in ons land in staat zijn steeds meer per vierkante meter te telen dan waar ook ter wereld. Het is onvoorstelbaar". De Verenigde Staten zijn vol gens Lardinois nog steeds het grote voorbeeld van een exporte rend werelddeel van landbouw- produkten. „Als je in de mid west zit, zie je alleen meaar tien duizenden vierkante kilometers landbouwgrond. Voor mij is de exportprestatie van Zuid-Hol land veel groter. Daar moet wor den geknokt voor iedere vierkan te meter grond. Maar boeren en tuinders zijn daar wel in staat het grootste produkt af te leveren per vierkante meter. Zuid-Hol land heeft bovendien de symbio se van de Rotterdamse haven: je kunt van daaruit goedkoop en in het groot exporteren. Iets gewel digere bestaat niet". Positieve invloed De Rabobank heeft volgens is het in de kerk leger geworden, dus minder feestelijk. Boven dien weten steeds grotere groe pen Nederlanders niets meer van de bijbel. Voor Velema is de secularisa tie een 'verarming en ontzettend verlies'. "Mensen zoeken hun weg zonder op God georiënteerd te zijn, terwijl vroeger het hele Nederlandse volksleven door de bijbel was gestempeld". De kerk is haar relatie met God aan het verliezen. "Ze zoekt het tegen woordig meer in sociale actie". Ook kardinaal Danneels ziet geen positieve kanten aan de se cularisatie. H(j vergelijkt de kerk met de moederschoot. "Een on geboren kind maakt daarin aller lei bewegingen maar doet zich nooit pijn. De kerk is de lucht waarin ik leef en het water waar in ik me beweeg. Maar de kerk is niet beperkt tot de hiërarchische kerk. Zij is het hele volk van God. Ze zal langer leven dan ik. "De Groot en Haarsma praten positief over secularisatie. Vrou wen hebben, volgens Maria de Groot, de secularisatie nodig om hun ondergeschikte rol te kun nen afwerpen. De Renaissance, waardoor de mens en het mense lijk denken vrijer werden, is aan de kerk voorbijgegaan. Daarom Lardinois een grote positieve 'in vloed gehad en zal die bleven houden op de ontwikkelingen in de agrarische sector. Doordat de ze bank op plaatselijk niveau een bestuur heeft dat alle boeren en tuinders in het gebied van de bank wel kent, ontstaat er vol gens Lardinois een directe in werking op de ontwikkeling van een agrarisch bedrijf. „Een tankbestuur kent plaat selijk een boer en tuinder erg goed. Maar ook de echtgenoten van deze mensen zijn bekend bij de bank. Zo'n plaatselijk bestuur zal altijd kijken naar de capaci teiten die de boer en zijn vrouw hebben. De bank zal zich nooit alleen verlaten op het onder pand. De eerste vraag is altijd: wat zal zo'n man er als boer of tuinder van kunnen maken". De bank heeft evenals de agra rische sector de afgelopen jaren volgens Lardinois een fenome nale ontwikkeling doorgemaakt. „Tien jaar geleden werd mij voorspeld dat de 35 procent van alle financieringen aan de agrari sche sector die de Rabo toen ver strekte zou teruglopen tot 10. Het is nog steeds 35 procent geble ven". Alleen door de maatschappelij ke en economische ontwikkelin gen van de afgelopen jaren is de familie voor de agrarische sector als financieringsbron weggeval len. „Tien jaar geleden financier de de familie nog 50 procent; mo menteel nog maar 12 tot 13. In dit gat is de Rabo gestapt". De vermogensbehoefte van een agrarisch bedrijf is al gauw ruim een miljoen gulden. Een ge middeld bedrijf heeft 1,25 mil joen nodig. Dat is door de familie ziet zij in dit proces van 'ont voogding' meer ruimte dan in de kerken is te vinden. Zij verzet zich tegen de kerk als instituut. Die is, naar haar op vatting, een mannelijke, blanke en rijke kerk. "Mooie gebouwen en een prachtige liturgie maken me wantrouwend. Wij hebben een nomadisch christendom no dig om weer bij de bron te ko» men". De Groot pleit voor een kerk als 'tent in de woestijn'. Bijbel in batiks Kalender. Maandag 18 au gustus begint de verkoop van de Missie-zendingskalender 1987, een gezamenlijke uitgave van de Nederlandse Zendingsraad in Amsterdam en het Centraal Mis sie-Commissariaat in Oegstgeest. Werkgroepen voor missie en zen ding zullen overal in het land bij de verkoop ervan worden be trokken. De kalender (f7,50) bevat twaalf batiks van de Indiase theoloog-dichter-schilder dr. P. Solomon R^j. Bij het woord 'ba tik' wordt al gauw aan Indonesië gedacht. Dat batikken ook in In dia en China een eeuwenoude kunstvorm is, weten maar weini gen. Solomon R^j maakt er bij niet meer op te brengen. In totaal is er in de Nederlandse boeren bedrijven en tuinderijen 130 mil jard gulden geinvesteerd. En dat alles in 100.000 bedrijven. Afrika Lardinois heeft ook gedachten ter oplossing van het voedselpro bleem in Afrika. De boeren moe ten volgens hem in de eerste plaats sterke boerenbonden stichten, die niet beheerst wor den door de staat of de steden. „De steden hebben goedkoop voedsel nodig om de ambtena ren, militairen en politiemensen te kunnen voeden. Als Afrika in de steden de voedselprijzen ge leidelijk laat stijgen en de prijzen voor de boeren stabieler worden, dan kom je in de richting van de landbouwpolitiek die de Europe se Gemeenschap heeft gevoerd. Dan kan in Afrika de voedselpro- duktie naar mijn mening snel stijgen". Lardinois meent dat de Neder landse landbouw meer baat heeft bij een werelddeel Afrika dat zich door een goed opgezette landbouw zelf kan voeden, dan dat steeds maar weer met voed selhulp moet worden bijgespron gen. „Breidt in Afrika de voed- selproduktie zich uit, dan kan Nederland uitstekend de know how leveren. Maar er zal een ge weldige inspanning geleverd moeten worden om Afrika onaf hankelijk van het westen te ma ken. Als voedselhulp blijvend noodzakelijk wordt is dat een ramp voor heel Afrika. Het brengt de volgende generatie Afrikanen definitief tot de bedel staf'. voorkeur gebruik van, als hij uit drukking wil geven aan wat hem in de bijbel treft. Omdat zijn kunst een versmel ting gééft te zien van westers christendom en hindoe-cultuur, hebben de Zendingsraad en het Missie-Commissariaat hem ge vraagd, zijn christelijke inspira tie, op deze manier kenbaar te maken aan de christenen in Ne derland. Leger des Heils. De nieuwe leider van het Leger des Heils in Nederland, kolonel R. J. Schu- rink, en zijn vrouw zullen op woensdag 3 september in Rotter dam worden geïnstalleerd. Dat gebeurt in de Congreszaal aan de William Boothlaan (8 uur). Dan is ook de installatie van de chef-se cretaris, luitenant-kolonel H. E. Krommenhoek, en zijn vrouw. Aanpassing Afrikaanse bisschoppen heb ben op een bijeenkomst met Eu ropese collega's begrip gevraagd voor aanpassing van het rooms- katholieke geloof aan de Afri kaanse cultuur. Bontheid en veelvormigheid in de kerk zijn in hun visie geen gevaar voor de eenheid maar een verrijking. Bisschoppen uit Angola, Con- LEIDEN - En wanneer gaan jullie nu eens demonstreren tegen de Russische bezetting van Afghanis tan, zo luidde de in de afgelopen jaren de stereotiepe reactie van 'rechts' op acties van de vredesbe weging. De vredesbeweging lijkt dat verwijt nu ter harte te hebben genomen. Niet alleen maakte se cretaris Jan ter Laak van de katho lieke vredesbeweging Pax Christi een 15-daagse trip naar Afghanis tan en de vele vluchtelingenkam pen in het naburige Pakistan, ook kwam hij terug met de mededeling dat in de Afghaanse kwestie 'onbe nutte kansen' voor de vredesbewe ging liggen. Als verklaring voor de opmerke lijke belangstelling voor Afghanis tan schreef Ter Laak in zijn vrijdag in deze krant gepubliceerde dag boek dat de westerse vredesbewe ging zich inzet voor zelfbeschik king voor alle volkeren. Daarom verbond ze zich al met het Poolse Solidarnosc en het Tsjechische Charta 77, en daarom ook moet ze zich met Afghanistan bemoeien. Tenslotte zijn de Afghanen ook 'di rect slachtoffer geworden van een agressieve grootmacht'. De nieuwe kansen voor de vre desbeweging liggen volgens Ter Laak in het belang dat de nieuwe Sowjet-leider Gorbatsjov hecht aan een presentatie in de westerse media als een mens van goede wil. Door te hameren op Afghanistan zou de vredesbeweging Gorbatsjov kunnen dwingen om met wezenlij ke concessies over Afghanistan te komen, wil hij dat vredelievende imago behouden. door Sjaak Smakman Maar denkt Ter Laak nu werkelijk dat de vredesbeweging enige invloed in het Kremlin heeft? Als de afgelopen jaren één ding hebben bewezen, dan is het wel dat de Sowjets met graagte de vredesbeweging politiek gebrui ken, maar ook niet meer dan dat. Zolang de doelstellingen parallel liepen, zoals in de kwestie van de kruisraketten, was er geen vuiltje aan de lucht. Toen de vredesbeweging echter ging hameren op thema's als men senrechten en zelfbeschikking, was het snel uit met de pret. Na de openlijke steun aan de Poolse on dergrondse vakbond Solidariteit en de Tsjechische dissidentenbe weging Charta 77, bekoelde de ver houding met het Kremlin danig. Tijdens een vredesconferentie in Moskou vertrok IKV-er Wim Bar- tels voortijdig omdat hij geen gele genheid kreeg over dissidenten en mensenrechten te spreken. En IKV-secretaris Mient-Jan Faber komt menig Oostblokland niet De afgelopen maanden lanceer de Gorbatsjov het ene voorstel na het andere, maar of hij ook staat voor een fundamenteel nieuw bui tenlands beleid is nog altijd de vraag. En welk gewicht hij toekent aan de westerse vredesbeweging, is een tweede vraagteken. Ter Laak lijkt wat dat betreft zijn eigen ge wicht wel erg te overschatten. Ze ker nu de vredesbeweging de plaatsing van de kruisraketten en Ter Laak: onbenutte kans. go, Zaïre, de Westduitse Bonds republiek, Oostenrijk en Zwit serland waren drie dagen bijeen in Kinsjasa, hoofdstad van Zaïre. Volgens het na afloop uitgege ven communiqué stemden de Europese deelnemers ermee in, dat de Afrikaanse kerk verder wortels krijgt in de plaatselijke cultuur. Vrouw. Waarnemers op de algemene vergadering van de 'Kerk van God' in de Verenigde Staten hebben te vroeg gejuicht. Maandag meldden zij, dat de raad van predikanten van deze kerk had voorgesteld de vrou wen stemrecht te geven in kerke lijke vergaderingen en dus ook het recht om daar het woord te voeren. Omdat de algemene ver gadering de raad gewoonlijk volgt, dachten waarnemers dat de vrouwen in deze 1,6 miljoen leden tellende kerk het pleit had den gewonnen. Maar het pakte anders uit. De vereiste tweederde meerderheid om de kerkorde te veranderen werd net niet gehaald. Letland. De paus roept in een boodschap ter gelegenheid van 800 jaar christendom in Let land de kerkleden op, moedig Pershing-2 raketten niet heeft kun nen tegenhouden. Harmonie De reis van Ter Laak lijkt vooral bedoeld voor binnenlands gebruik. De vredesbeweging is na het plaat- singsbesluit in een diep gat geval len en is nog altijd groggy. Al ruim- voor het 1-novemberbesluit begon de discussie over het post-kruisra- kettentijdperk. IKV-secretaris Fa ber fungeerde als. smaakmaker door eigen plaatsingsvarianten te bedenken en daarmee zijn strijdge noten zijn fel omstreden) strategie van politisering door de strot te du wen. Na het plaatsingsbesluit schrapte de vredesbeweging de po litisering weer uit het woorden boek, en tot dusverre is er niets meer van vernomen. In plaats van politisering en de daarmee bijna onvermijdelijk ge paard gaande polarisering, preekt het IKV nu een nieuw soort harmo nie. De vredesbeweging moet te rug naar de kerken en daar een nieuw gesprek mee aangaan. De polarisering tussen voor- en tegen standers van de kruisraketten heb ben de afgelopen jaren in de ker ken voor diepe verdeeldheid ge zorgd. De oprichting van het ICTO en het Hervormd Vredesberaad, en de herhaalde felle discussie binnen de Gereformeerde Synode over het IKV waren daar de tastbare resul taten van. Ook kerkleden onder ling zagen elkaar niet meer staan vanwege de verschillende opvat tingen over bewapeningsvraag stukken. Die zeer diepe kloof wil de ker kelijke vredesbeweging - waarvan Ter Laak een exponent is - dichten. De terugkeer naar de wortels biedt ook de mogelijkheid van 'zuive ring' van de vele niet-kerkelijke or ganisaties en groepen die zich on der de vlag van het IKV de afgelo pen jaren in de kruisrakettenstrijd wierpen. Veel kerkgangers hebben zich aan die 'vermenging' ge stoord. Ze herkenden in het IKV geen kerkelijke organisatie meer en om die reden alleen al keerden ze zich van het Vredesberaad af. Hoe behoedzaam de kerkelijke vredesbeweging te werk wil gaan, blijkt al uit het thema van de ko mende vredesweek: de ontspan ning tussen Oost en West. Een on derwerp waarbij de meningen niet alleen zonder veel problemen op een lijn te brengen zijn (ontspan ning vindt iedereen wel nodig), het schept ook de mogelijkheid voor 'gezamenlijke' activiteiten. Acties voor politieke gevangenen; steun aan dissidentenbewegingen, (ker kelijke) uitwisselingen met DDR en andere Oostbloklanden, daarin kunnen zowel progressieven als conservatieven elkaar wel vinden. In dat kader past ook de reis van Ter Laak. Afghanistan is typisch een 'gemeenschappelijk' item. Ie dereen vindt wel dat het Afghaan se volk recht heeft op zelfbeschik king en dat de Russen er uiteinde lijk moeten verdwijnen. Ter Laak kwam terug uit Afghanistan met de oprichting van een Afghaans vredescomité. Of dat comité nu be doeld is voor vrede in Afghanistan of voor vrede in eigen kring, liet hij ift het midden. Allebei, waarschijn lijk. van hun geloof te blijven getui gen, ondanks alle moeilijkheden. Wens van de paus is, dat het ge tuigen van christelijke waarden zal bijdragen tot het welzijn van de bewoners van deze Sowjet-re- publiek en velen tot geloof mag brengen. (Van de 2,5 mihoen Letten zijn ongeveer een half miljoen rooms-katholiek). Hervormde Kerk: aangeno men naar Katwijk aan den Rijn A. B. Sloof Surhuizum (33 jaar, sinds december 1979 te Surhui zum).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15