Zelfspot viert hoogtij op expositie beeldhouwkunst In Parijse Centre Pompidou Rotterdams zilver op Kunst- en Antiekbeurs Leidse kunst als publiekstrekker Reprises van 'Potemkin' Expositie foto archief KUNST PAGINA 15 DINSDAG 12 AUGUSTUS 1986 Arman, Home sweet home, sa menstelling van gasmaskers. (1960). PARIJS (GPD) - Vanaf het mo ment dat beeldhouwers geen 'sla gers' meer wensten te zijn, en wil den werken vrij van conventies en reglementen, golden alleen nog de regels van het spel. En omdat beeldhouwers van onze tijd aan hun fantasie geen grenzen wilden stellen, evenmin als kinderen aan hun droom, werden de regels van het spel op zich opnieuw een spel. Een van de meest bekeken voor werpen op de tentoonstelling 'Wat is de moderne beeldhouwkunst' op de vijfde etage van het Parijse Cen tre Pompidou is dan ook de 'Stie renkop' van Picasso. De Stieren kop bestaat uit een fietsstuur dat op een fietszadel is gemonteerd, waarna beiden in brons zijn ge baad. Picasso zei ooit over deze op zienbarende constructie: „Het grappigste zou zijn wanneer ooit iemand deze 'kop' over heel lange tijd ergens in een goot zou zien lig gen en hem dan zou veranderen in... een fietszadel en een fiets stuur". door Rudolph Bakker Picasso: stiere- kop, brons (1943). (foto GPD) Brancusi die begin deze eeuw als jongeman te voet uit Roemenië naar Parijs kwam om zich er te la ven aan alles wat nieuw en veelbe lovend was, had harde woorden voor de beeldhouwkunst die er tot de traditie behoorde. Hij noemde dat allemaal bij elkaar 'de slagerij' en dat sloeg net zo goed op Miche langelo als op Rodin, om nog niet te spreken van alles wat de negen tiende eeuw aan gestolde worste laars en namaakgoden had opgele verd. Alles was spieren, borsten en heroiek en van een eindeloze ver- ROTTERDAM (ANP) - Na 22 jaar exposeert het Rotterdams Histo risch Museum veel van het glan zend erfgoed aan Rotterdams zil ver uit zijn bezit. Het zilver is te zien op de dertiende Kunst- en An tiekbeurs die van 23 tot en met 31 augustus in De Doelen in Rotter dam wordt gehouden. De organisa tie van de beurs meldt voorts dat voor het eerst wordt samenge werkt met het Nederlands Anti quairs Genootschap. Aan de beurs nemen bijna zestig handelaren deel. De zilvertentoonstelling uit het museumbezit wordt in drie delen opgesteld, een rangschikking die aangehouden wordt in het nieuwe onderkomen van het museum, het Schielandshuis. Het eerste deel omvat zilverkunst met topstukken uit de zeventiende eeuw en een overzicht van Rotterdams meest bekende zilversmid Rudolph Son- dagh. Daarnaast komen het cere moniële zilver van de gilden en de kerkelijke voorwerpen aan bod. Een afzonderlijke vitrine is inge richt met gebruikszilver uit de ver schillende perioden. Getoond worden werken uit de zeventiende tot en met de negen tiende eeuw. De produktie van mooi en bijzonder zilver was in Rotterdam niet groot in vergelij king met die uit centra als Amster dam, Den Haag, Friesland, Zee land, Londen, Parijs en Augsburg. Niveau en kwaliteit van het sober uitgevoerde Rotterdamse zilver is hoog en zeker vergelijkbaar met dat van genoemde centra. Conser vatrice N. Schadee van het mu seum zegt van de Rotterdamse zil versmeden dat hun werk niet uit blinkt door originaliteit en dat de stijl zich nu eens op Den Haag, dan weer op Amsterdam oriënteert, maar dat de uitvoering altijd vak kundig is, vaak zelfs verfijnd, en zelden extravagant. Met K O naar opera en ballet In samenwerking met het Neder lands Dans Theater en het Nationa le Ballet stelde K O voor het ko mend winterseizoen vier balletse ries samen. Drie van deze series be staan uit voorstellingen van het Nederlands Dans Theater, in de vierde serie zijn alleen voorstellin gen van het Nationale Ballet opge nomen. Alle voorstellingen wor den in het Circustheater in Scheve- ningen gegeven. Voor de balletse ries van het Nederlands Dans Theater geldt dat er voor gratis busvervoer gezorgd wordt. Tot uiterlijk 15 augustus kan men bij K O in Leiden terecht om ballet-abonnementen te bestel len. Ook voor operaprodukties in het nieuwe Muziektheater in Am sterdam kan worden ingeschreven. Het gaat om twee series van drie opera's. Bij voldoende belangstel ling zal eveneens voor busvervoer worden gezorgd. Zomertentoonstelling van kunste naars uit Lelden en omgeving, t/m 27 augustus. De Waag, Aalmarkt 21, Leiden. Geopend zo. t/m vr. van 12-17 uur en za. van 10-17 uur. Toegang gratis. LEIDEN - 'Ooghoogte', de jubi leumtentoonstelling van het Eindhovense Van Abbemuseum, en de beeldententoonstelling 'Sonsbeek '86' in Arnhem voor zien in de behoefte van velen om, in de doorgaans op expositiege- bied rustige vakantie-periode, de culturele belangstelling te voe den. Dichter bij huis is een ander belangrijk kunstevenement van deze zomer te vinden, namelijk de 'Schatten uit Turkije' in het Museum van Oudheden, waar aan inmiddels al 70.000 mensen een bezoek hebben gebracht. Enige tijd geleden ontstond het plan bij de gemeente om tij dens de duur van expositie met Turkse schatten, met het oog op de verwachte toeloop, een pre sentatie van Leidse kunstenaars uit Leiden en omliggende plaat sen te organiseren. Eind vorige week was het zover, dat wethou der Kuijers deze Zomertentoon stelling kon openen; het publiek liet zich niet onbetuigd, want het eerste weekeinde trok de Leidse kunst zeker duizend belangstel lenden. Of dit nieuwe initiatief een in cidentele manifestatie of een te rugkerend gebeuren zal zijn, staat nog niet vast. Voorheen kreeg de Leidse en de regionale kunst aandacht op de Triënna le', maar misschien kan een zo- merexpositie door een andere opzet deze plaats innemen. Den Haag heeft sinds enige jaren de 'salon' in ere hersteld, maar of dit idee hier navolging zal vinde- n Anders dan op de onlangs gehouden Nieuwe Haagse Salon ontbreekt in de Waag de toeken ning van jury- en publiekprijzen, als blijk van waardering of er kenning; de extra kaartjes bij sommige werken vermelden dat zij zijn aangekocht door de ge meente met geld van de provin cie Zuid-Holland en de gemeente samen. Tot de aanwinsten behoren, behalve foto's van Joyce de Grui- ter en Wim Lamboo, de serie van vier pastels van Trees Klijn, een tweetal fraaie tekeningen van Annie Goddijn en werk van Ben Geerts en J. (Jacob/Jaap) Kan bier. Kanbier exposeert hier zijn 'magnum opus' 'Het gebeurde in Leiden', dat in zeer letterlijke zin groot is. Op dit immense blauw groen gekleurde doek heeft hij vlot maar tevens doorwrocht, een zittende vrouwenfiguur, die grotendeels door de achtergrond wordt opgenomen, afgebeeld. Jammer van de hinderlijke weer kaatsing van de lichtspots op het schilderij. Heftige expressie in kleur en toets is niet langer toonaange vend element op deze expositie, maar speelt nog wel een rol in het enige werk van Burkhardt Söll, terwijl beheerste uitdruk king van innerlijk beleven en in tuïtie te vinden is bij Jonathan Bragdon, Annie Goddijn en Bert Kiepjet. Koos van de Water en Peter van Emmerik geven in abstracte vormen gestalte aan het thema landschap, maar Okke Spieren burg zoekt op subtiele wijze sfeer te scheppen in 2^jn land schappen. Spierenburgs schilde rij 'Dansende vogels' neigt daar naast naar de weergave van een abstracte, vloeiende beweging. De selectie in de Waag bestaat uit werk van ruim veertig kun stenaars, zodat het een onmoge lijke opgave is om diep in te gaan op het geëxposeerde werk. Hoe wel de schilderijen en tekenin gen zoals vaker het geval is, een belangrijk aandeel hebben, zijn andere media, fotografie en drie dimensionaal werk, redelijk ver tegenwoordigd. De meeste expo santen zijn de afgelopen tijd meer dan eens te zien geweest op diverse solo- en groepstentoon stellingen, bijvoorbeeld de drie deelnemers aan de laatste 'Leid se Ateliers' in de Lakenhal. Ook Wim Koreman kan hier genoemd worden die op het ogenblik met drie andere, niet hier aanwezige Leidse kunstenaars, in het Aca- Zomertentoonstelling in de Waag Cesar, Ricard 1962). veling. Brancusi en de zijnen zou den aan die verveling een einde maken. Het opvallende van een tentoon stelling als 'Wat is de moderne beeldhouwkunst' in het Centre Pompidou is voor alles de atmo sfeer van opgewektheid, van ge brek aan ernst, van zelfspot en van plezier in het leven. Het Centre Pompidou ziet sinds enige tijd en tot ieders heil af van „lach of ik schiet"-filosofieën over „kunst voor de massa" en van een presen tatie waarbij de „eerlijkheid van de constructie" zich meer opdringt dan de tentoongestelde voorwer pen zelf. Het is kort en goed feest op de vijfde etage, waar alle aan dacht in gulle belichting en ruimte lijkheid aan de twee honderd en vijftig sculptures of andersoortige driedimensionele constructies valt. In Parijs was nooit een samen spel van 'moderne' beeldhouw kunst vertoond, zoals die zich van af 1900 tot 1970 - en dat zijn de zelf gestelde grenzen - ontwikkeld had. Onder die vijfde etage in het Centre Pompidou wordt op de der de en de vierde de permanente 'moderne' collectie bewaard, die voor het belangrijkste gedeelte uit schilderwerken bestaat (afgezien van een overigens aantrekkelijke 'slager' van vrouwenvlees als Aris- tide Maillol). Bij vergelijking van beide exposities ziet het er naar uit alsof beeldhouwers met hun onbe perkte hoeveelheid aan middelen zich van de nieuwe vrijheid doel treffender dan de schilders hebben bediend. Het lot van de beeldhouwer hing aanvankelijk af van voornamelijk hout en steen en van een handvol dreigend uitziende gereedschap pen, waarvan het aantal door de eeuwen heen gelijk bleef. Pablo Pi casso als de grootste vernieuwer van deze eeuw had steen noch hout van node, en evenmin dat soort van tandartsgereedschap waarmee nog steeds wordt geboord, gebei teld en gehakt door kunstenaars die de traditie niet schuwen. Schil ders daarentegen bleken veel meer en voor eeuwig tot hun penseel veroordeeld. Sommigen zochten het in collages, later in het opplak ken van lucifersdozen, haarlokken, patroonhulzen en sigarenbandjes. Ze bereikten daarmee echter zel den die staat van vrolijkheid en zelfspot die de moderne beeld houwkunst karakteriseert. Of wel ze overschreden de grenzen van het platte vlak en werden driedi- mensioneel en daarmee op hun beurt beeldhouwer. Iemand als madame Margit Ro- well, die in Amerikaanse musea haar sporen verdiende en die de tentoonstelling in het Centre Pom- pidou concipieerde, was onfrans genoeg om de val te vermijden van het oeverloze getheoretiseer - om geen oerhollands woord te gebrui ken waarin de oe ook voorkomt - die een aantal goedbedoelde ten toonstellingen in het Centre onno dig heeft ontsierd. Haar catalogus is levendig en leesbaar en de illu straties van een opvallende kwali teit. Een thema als 'wat is de mo derne schilderkunst' vraagt al om een kunstenaar, dat wil zeggen ie- DEN BOSCH (GPD) - De befaamde speelfilm 'Pantserkruiser Potemkin' van Eisenstein wordt de laatste dagen van augustus wederom vertoond. De muziek bij deze film wordt gespeeld door Het Brabants Orkest (HBO). In april van dit jaar verzorgde HBO vier zeer succesvolle voorstellingen van Eisensteins rolprent uit 1925. Bij deze vertoningen speelde HBO de orginele muziek van Edmund Meisel. Die partituur werd na vele omzwer vingen en naspeuringen van het muziekgezelschap gevonden in Moskou. In augustus is de film te zien in Den Bosch (21), Rotterdam (22), Eind hoven (23), Amsterdam (25) en Scheveningen (26 augustus). mand die aan zijn fantasie de nood zakelijke grenzen weet te stellen. Madame Rowell legt de hare even eens beperkingen op. In haar inleiding stelt Madame Rowell dat wij - volgens haar - het tijdperk van het 'waarnemen' ach ter ons hebben en zijn binnenge treden in de periode van het 'zelf- vinden'. (Zij gebruikt in dit ver band de deftiger termen 'perceptie' en 'conceptie'). En afgezien van de vraag of Leonardo of Rodin louter 'perceptionisten' zouden zijn ge weest, deelt Madame Rowel haar wereld dan nog in twee. Zij onder scheidt de beeldhouwers die „open staan voor de ontwikkeling van de moderne techniek, wetenschap en filosofie" en de anderen, die de „historie afwijzen en vluchten in de mythen en het onbewuste". De eerste groep bedrijft volgens haar de „esthetiek van de cultuur", de tweede de „esthetiek van de na tuur". Wie door deze privé-indeling van Mrs. Rowell niet van de wijs is ge bracht, vindt in de catalogus geen problemen meer die hij niet zou willen behappen. Tenslotte gaat het er om het spel en niet om de woorden. Met opzet zijn de Japan ners van de expositie 'Wat is mo derne beeldhouwkunst' geweerd, omdat ze „in twee dimensies" werken en volgens rituele codes. Ook zijn er geen Oosteuropeanen, want „het schijnt dat hun werkom standigheden hen niet in staat stel len hun bedoelingen met evenveel kracht te verwerkelijken als de kuntenaars in West-Europa". Ook Afrikaanse kunst is geweerd, om dat ze voornamelijk op vaststaande rites is gebaseerd. Maar dan zjjn er altijd nog Bran cusi, Picasso, en Giacometti; Cal- der, Beuys, en Arman; Arp, Christo en Tinguely, Schwitters en Manzo- ni, Gonzalez, George Segal en Lip- chitz. En aan het begin van alles Paul Gauguin, die zien er als schil der met overgave bij neerlegde dat „een doek niet meer is dan een plat vlak". Als beeldhouwer behoorde Gauguin met Picasso en Matisse tot de grondleggers van wat mada me Rowell noemt „une sensibilite moderne". Vrij vertaald betekent dat: „Uit welke hoek de wind moest gaan Het Centre Pompidou is dins dags gesloten. Door de week is het open van 12.00 uur tot 's avonds 22.00 uur; zaterdag en zondag van 's morgens 10.00 tot 's avonds 22.00 uur. De tentoonstelling loopt tot 13 oktober. HAARLEM (GPD) - Van 5 septem ber tot en met 26 oktober wordt in de Vishal in Haarlem de tentoon stelling Spaarnestad Fotoarchief, twee miljoen foto's gehouden. De stichting Nederlands Foto- en Gra fisch Centrum brengt in samen werking met het Frans Halsmu seum een selectie foto's van het Spaarnestadarchief. Het Spaarnestadarchief is het oudst bijgehouden journalistiek foto-archief van Europa. Het werd vanaf de eeuwwisseling opge bouwd en omvat nu zo'n twee mil joen afbeeldingen. Uit dit unieke materiaal is voor de expositie een keuze gemaakt van foto's en the ma's, die een indruk geven van het cultuur-historisch belang van deze verzameling. Er wordt een impres sie geboden van de ontwikkeling van de persfotografie in Neder land, de arbeidsomstandigheden van de fotograaf, de beeldvorming rond het vak en het werk van Spaarnestad-fotografen van het eerste uur. De tentoonstelling zal zich ook bezig houden met de toe komst van het archief. Openingstijden: maandag t/m za terdag 11.00 tot 17.00 uur, zondag 13.00 tot 17.00 uur. Wethouder Kuijers (links) toont i demisch Ziekenhuis exposeert. Veel bekende Leidse namen zijn verenigd die borg staan voor een tentoonstelling met klasse, al ontbreken grote verrassingen, of het moest de omwenteling in het werk van Fer Hakkaart zijn. De ze Leidse schilder heeft het pure realisme verlaten en toont een drietal composities, waarin de fi guratie een ondergeschikte rol speelt. Zijn geabstraheerde vor men sluiten nauw aaneen tot een voor het werk van vlakvullende compositie met zeer gedekte tinten. Een groot, in pastel en gouache uitgevoerd stuk met sterk geaccentueerde blauwe contourlijnen, is een krachtiger voorbeeld van Hak- kaarts nieuwe werkwijze, al werkt het intense kleurgebruik nadelig voor de collages van Itta Smeets op het aangrenzende pa neel. Contrasten, die bij werk van Marie Oosterbaan en H. van Reek wel effect hebben zijn hier ts, die tekst en uitleg geeft. (foto Holvast) te sterk, zodat het eerder afbreuK doet. De Zomertentoonstelling in de Waag biedt een kenmerkende af wisseling aan uitdrukkingsvor men met deze keuze van kunst uit de Leidse regio. Leiden zal ze ker present zijn op de binnen kort te houden Kunstbeurs in het Pesthuis; mogelijk zal een andere samenstelling weer een ander beeld opleveren. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15