Kleuren doen meer dan we denken 60JAARREUMABESTRI|DING,354 MAAR WE Zp ER NOG LANG NIET. Het Nationaal Reumafonds, Stateniaan 128,2582 GW Den Haag. Bankrek.nr.: 70.70.70.848. Giro: 324. HET NATIONAAL REUMAFONDS l Rood, wit en blauw. Dat zijn kleuren. Zet je ze in deze volg orde onder elkaar dan vormen ze de Nederlandse vlag. Dat be rust op een afspraak die lang geleden gemaakt is. Kleuren kunnen ook op zichzelf iets be tekenen omdat we er een bete kenis aan toekennen. Rood is gevaar, groen is veilig, hebben we afgesproken. Die afspraak is niet zomaar gemaakt. Ze is gebaseerd op de ervaring die we met kleuren hebben. Kleur is erg belangrijk in het leven van een mens. De uitdrukking dat iets het leven kleur geeft, zegt al genoeg. De schilder Wassilij Kandinski meende zelfs dat kleur een directe in vloed op de ziel uitoefent. In elk geval is het waar dat kleur een veel grotere betekenis heeft in het leven dan we ge neigd zijn te denken. Probeer alle kleuren weg te denken en je belandt in een wereld die er uit ziet als de beelden van een zwart/wit-televisie. Maar alles hééft een kleur, het dag licht, de hemel, het landschap, de dingen om ons heen, mmar ook wijzelf; onze huid is blank (roze dus), bruin of zwart, ons haar blond, zwart, bruin, rood, onze ogen zijn blauw, bruin, groen. Kleur is van invloed op onze ge moedstoestand, ze maakt de din gen warm of koud, afstotend of aantrekkelijk, opwindend of rust gevend. Die kleur echter komt niet van buiten onszelf. Licht komt van bui ten onszelf en wordt pas kleur na dat het als zenuwsignaal is doorge stuurd naar onze hersenen. Kleur is dus een produkt van onze herse nen. „In je hersenen zit de verf waar we de hele wereld mee inkleuren", aldus dr. J. Walraven van het Instituut voor Zintuigfy siologie in Soesterberg, een van de instituten van TNO. Als biofysicus is hij kleurendeskundige bij uit stek, penningmeester bovendien van de Nederlandse Vereniging voor Kleurenstudie. Hij promo veerde in 1981 op een proefschrift over 'Chromatic Induction' en be werkte en vertaalde in het Neder lands een prachtig boek, genaamd 'Kleur'. Wetenschappelijk Er is over kleur veel te zeggen. Er zijn mensen - zoals dr. Walraven - die zich bezighouden met de we tenschappelijke verklaring en toe passing van het fysiologisch ver schijnsel kleur, er zijn er die zich bezighouden met de uitwerking van kleuren op de menselijke psy che (kleurenpsychologen kun je ze noemen, hoewel een kleurenpsy chologie eigenlijk niet bestaat) en je hebt mensen die op een hele praktische wijze deskundig zijn op het gebied van kleur, de kleuren- adviseurs, die mensen voorlichten en advies geven over de werking van kleuren. Bij de inrichting en aankleding van woningen wordt vaak een be roep gedaan op een kleurenadvi- seur. Ook in de reclame heeft dit specialisme een geheel eigen in breng; kleuren hebben immers ef fect op mensen, je kunt er associa ties mee oproepen net als in de mu ziek een bepaalde combinatie van noten een bepaald effect geeft. „Het zijn de combinaties die het ef fect geven", aldus dr. Walraven, die het onzin noemt dat één bepaalde kleur één speciale betekenis heeft: bijvoorbeeld dat geel de kleur van haat zou zijn en dat rood gelijk staat met revolutie en gevaar. Rood kan bijvoorbeeld ook warmte, ge noeglijkheid en gezelligheid aan geven. Vandaar bijvoorbeeld de rode en roodgetinte kleuren van de lampen in bepaalde nachtlokalen. Hoe ver schillend er over een kleur gedacht kan worden moge blijken ut het feit dat de Romeinse schrijver Pli- nius over smaragd-groen opmerkt dat het "het oog verrukt zonder te vermoeien", terwijl Kandinskij groen als een 'zelfgenoegzame kleur' beschrijft en Mondriaan de kleur groen zo walgelijR vond dat hij tijdens een lunch in Parijs zo ging zitten dat hij niet naar het groene Bois de Boulogne hoefde te kijken. Dr. Walraven wijst op de negatie ve klank in 'gifgroen'. Van de ande re kant is bij beeldschermen geko zen voor de kleur groen omdat het minder vermoeiend voor de ogen zou zijn. "Groen kan rustgevend zijn, maar ook laf, walgelijk, het is maar van welke kant je het bekijkt en welke kant je er mee op wilt. Het is gevaarlijk te zeggen dat het maar één ding betekent. Je kunt ie dere kleur in elke context plaatsen. Mensen zijn wat dat betreft gemak kelijk te manipuleren". Religie Ook in de magie en in de religie heeft kleur een belangrijke plaats. Kerken gebruiken ook liturgische kleuren: paars voor de lijdenstijd, groen voor de tijd na Pinksteren, wit voor Pasen, rood voor Pinkste- door Ton van der Werf Denimblauw, een kleur die in het modebeeld weer een belangrijke plaats inneemt (foto Foxy Fashion) Spelen met kleuren, het wordt ons steeds gemakke lijker gemaakt. Het hoeft echt niet beperkt te blijven tot verf of stoffenbekleding; ook tegels, zoals op deze fo to van Villeroy Boch, bie den tal van mogelijkheden. ren bijvoorbeeld. In onze cultuur draagt een bruid wit, oorspronke lijk om aan te geven dat ze maagde lijk het huwelijk ingaat. In Japan draagt een bruid ook wit, maar daar is wit de kleur van rouw en betekent het bruidswit dat het meisje dood is voor haar familie. In China en Bolivia dragen bruiden en bruiloftsgasten rood omdat het de kleur van liefde, hartstocht en vreugde is. In combinatie roepen kleuren een bepaald effect op. Dr. Walra ven wijst erop dat het niet alleen de combinatie van kleuren is die dat effect geeft, maar ook de combina tie van kleur met een begrip als warm of koud. Oranje is gekoppeld aan zonlicht. Als je door een oranje glas naar buiten kijkt, wordt alles buiten een paar graden warmer, omdat het lijkt alsof er zon op schijnt. Dit soort gegevens wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het ma ken van tl-verlichting. Een blauwe tint in de buis geeft koeler licht, een gele tint warmer. In de tropen worden veel meer lampen met koe ler licht gebruikt. Dat scheelt in de warmtebeleving zeker vijf graden. Een andere toepassing van een we tenschappelijk gegeven is het soort groen dat voor verkeerslichten wordt gebruikt. Het is een blauw achtig groen, dat beter dan een naar geel tenderend groen waar neembaar is voor kleurenblinden. Schrijvers en psychologen heb ben zich met kleur beziggehouden. Goethe meende dat kleuren sterke associaties hebben met emoties, Jung geloofde dat kleuren symbo lische betekenis hebben die uit het onderbewuste voortkomen. He dendaagse psychologen gaan niet meer van de stelling uit dat ie mands persoonlijkheid af te leiden zou zijn uit zijn voorkeur voor een bepaalde kleur, zoals vroeger wel werd aangenomen. Hoe de voor keur of afkeer van een kleur tot stand komt is niet duidelijk. Moge lijk ligt de oorzaak in de associaties die we opbouwen tijdens de eerste levensjaren. Maar ook latere ervaringen spe len ongetwijfeld een rol. Dat mag tenminste afgeleid worden uit het feit dat mensen zich in steeds wis selende modekleuren kunnen vin den. Dat geldt voor de kleding, dat geldt voor het woninginterieur, dat geldt voor de keuze voor bepaalde bloemen in de tuin. Omdat kleur echter onze emotionele toestand kan beïnvloeden, is het goed zich niet door elke modegril te laten lei den. Mode loopt overigens vaak achter de feiten aan. Na het succes van een bepaalde film schrijft de mode soms een bepaalde kleur daaruit voor. De mode, aldus dr. Walraven, heeft ongeveer een vijf- jaare-cyclus. Om de zoveel tijd komt een bepaalde kleur of combi natie terug, zonder dat dit verder vast ligt. Voorkeuren "De ideeën voor de nieuwe kleu ren van een seizoen komen meestal voort uit de reeds bestaande voor keuren. Tot de nieuwe kleurkeuze draagt ook van alles bfj wat er voor belangrijks in de afgelopen perio de heeft plaatsgevonden, hetzij in de media (een belangrijke film of toneelstuk, een boek, een belang rijke expositie), in het leefpatroon (het joggen, de disco, de religieuze sekten) of in de internationale be trekkingen (de economische malai se, de détente - ontspanning in de betrekkingen - met China, de toe stand in het Midden-Oosten). Daar bij komt nog een groot aantal prak tische overwegingen; de kosten (de kleurstoffen voor een diep wijn rood kunnen zestien maal zo hoog liggen als voor een beige); het aan tal benodigde verven (bij te veel verschillende behandelingen is het moeilyk een constant eindprodukt te krijgen); de geschiktheid van synthetisch materiaal; het ge- bruiksdoel; het uiterlijk onder kunstlicht", aldus het boek 'Kleur' over 'kleur als modeartikel'. Kleuren worden tegenwoordig veel in functionele zin gebruikt in openbare gelegenheden en op de werkplek. In winkels wordt kleur gebruikt om mensen een bepaald pad te laten aflopen of ze tot de aanschaf van een bepaald produkt te bewegen. Een produkt dat slecht verkoopt en datje toch kwijt wilt, moetje tussen contrasterende kleuren zetten (tussen haakjes: dr. Walraven weet van een verffabri- kant die een bepaalde tint wit 'ivo ry' (ivoor) had genoemd. Hij raakte het aan de straatstenen niet kwijt tot hij het een jaar of vijf later on der de naam 'Oriental silk' (ooster se zijde) met groot succes opnieuw lanceerde. Chirurgen en personeel in een operatiekamer dragen te genwoordig groene kleding, ener zijds omdat groen geen nabeeld van rood (bloed) geeft, anderzijds omdat bloed op groen een zwarte kleur krijgt en de kleding er dus niet meer zo bloederig uitziet. Bijkleuren De kleur van voedsel is van groot belang voor de consument. Vlees moet er rood uitzien, doperwtjes groen (maar het gewenste soort groen verschilt in sommige landen en dat is voor het veel erwtjes ex porterende Nederland best een be langrijk weetje: het natuurlijke produkt moet dan bijgekleurd worden). Bij het etaleren en verpakken van voedsel maakt de industrie en het winkelbedrijf graag gebruik van de ervaringen en onderzoeks resultaten van kleurdeskundigen. In de Verenigde Staten leeft het besef van de belangrijkheid van kleur overigens nog sterker dan bij ons. Daar is de kleur van een pro dukt een van de belangrijkste ar gumenten bij de aan- en verkoop. Een artikel zonder kleur maakt weinig kans de aandacht van een koper te trekken. Vandaar dat in de verpakkingsindustrie voor felle kleuren (rood, oranje) wordt geko zen. Voor etiketten met 'in prijs verlaagd' of 'nieuw' wordt om die reden vaak rood gebruikt. Kortom: je kunt dagen praten en boeken volschrijven over het ver schijnsel kleur. Vaststaat dat kleur een veel grotere betekenis heeft dan velen denken. Mondeling Economisch Administratief Beroepsonderwijs VANAVOND -tussen 7 en 9 uur - INLICHTINGENAVOND in het MEAB-LESGEBOUW HERENGRACHT 4 LEIDEN De MEAB studiewijzer ligt voor u Klaar; Vraag 'm vrijblijvend aan: MEAB - Herengracht 4- Leiden-Tel. 071-130660 De MEAB is niet van gisteren, maar van 1946

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 8