'Het gaat niet vanzelf meer' Mensen kijken als nobele bezigheid TV-rubriek 'De kids komen vanzelfbij ons uit door Nico Scheepmaker Maywood moet er hard aan trekken, want. ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1986 KUNST PAGINA 27 In zijn laatst film, 'Ginger en Fred' met Giuiietta Masina en Marcello Mastroianni in de hoofdrollen, neemt Federico Fel- lini een loopje met de televisie. En dat is dan wel bijzonder zwak en eufemistisch uitgedrukt, want Fellini hoont met groot sarcasme de behoefte, om niet te zeggen de geilheid van de televisie om mensen als een fruitcocktail voor de gretige kijkers te kijk te zet ten, en dan met name in het soort programma's waarin een presen tator de ene na de andere zonder ling over het scherm jaagt, afge wisseld door show en muziek. U denkt nu natuurlijk aan Wil lem Ruis, want dat doe ik ook. Elke dag zo'n beetje, en niet al leen in verband met zijn show- programma's. Fellini steekt de draak met het soort tv-program- ma's zoals die bij ons door Wil lem Ruis en Ron Brandsteder werden/worden gemaakt, maar dan wel op Italiaanse en Fellinis- tische wijze op de spits gedre ven. Je denkt bij het kijken naar 'Ginger en Fred' wel aan die luid ruchtige showprogramma's zoals Willem Ruis die maakte, maar te gelijkertijd besef je dat zijn Hol landse aanpak toch kleinschali ger was en met veel minder ver achting voor 'de gewone man' die de brandstof voor zo'n pro gramma levert werd samenge steld, dan Fellini het in zijn film voorstelt Maar ja, ook vergele ken met die grootscheepse Ita liaanse showprogramma's zal Fellini's filmversie, hem kennen de, ongetwijfeld de werkelijk heid tot in het wanstaltige heb ben overtrokken. Maar vermake lijk is de film wel. Eén van de merkwaardige types die door Fellini voor de camera werd ge haald was een vrouw die tegen betaling haar televisietoestel een maand lang had laten afsluiten, om te zien of dat menselijk ge sproken verdraaglijk was. Zij kwam vertellen dat het ver schrikkelijk en onmenselijk was geweest, dat je zoiets geen mens mocht aandoen, zeker niet als er ook nog kinderen en ouden van dagen in huis zijn. Italiaans dra ma! Niet origineel overigens, het is een paar jaar geleden al eens met Amerikaanse 'vrywilligers' geprobeerd, en als ik mij goed herinner kwamen ook die tot de conclusie dat zo'n televisieloze maand weliswaar niet dodelijk was geweest, maar ook verre van aangenaam. Ikzelf heb mij, met mijn gezin, ook een maand lang aan zo'n be proeving onderworpen, want tij dens drie weken vakantie in een huisje in Italië, en daarna nog een week in een hotel in Frank rijk, heb ik geen snipper televisie gezien, terwijl ik toch al 25 jaar een grote innemer ben. Maar om nou te zeggen dat ik het gemist heb: nee! Eigenlijk maar één dag: ik had met graagte naar het huwelijk van Andrew en Sarah gekeken, - op een andere manier ook een soort 'Ginger en Fred'. Je blijkt er dus heel goed buiten te kunnen, hoewel: ik moet toe geven dat ik dit spel van onthou ding niet helemaal fair gespeeld heb, want een vriend van ons heeft tijdens onze afwezigheid wel een paar 'highlights' voor ons op de videoband opgeno men: de afleveringen van 'Ox bridge Blues' (die een beetje te genvielen na The Glittering Pri zes' met Tom Conti van dezelfde schrijver: 'Witty, all zu witty'), twee afleveringen 'Fatal vision' (echt gebeurd, net iets te Ameri kaans gemaakt) en de laatste Adriaan van Dis. Ja kijk, op die manier ga je natuurlijk met een even gerust geweten een televi sieloze vakantie tegemoet als een kattenliefhebber die weet dat de buurman elke dag de Whiskas en niet graag hebben willen missen, want hoewel dat ook een kwestie van mensenkljken is kan niemand volhouden dat die men sen niet het volle pond krijgen van Adriaan van Dis. En het was zo contrastrijk! Na de vleselijke dubbelsculptuur Gilbert Geor1- ge (zo volstrekt gespeend van elk gevoel voor humor en betrekke lijkheid, dat zij van marmer had den kunnen zijn) was het optre den van uitgever Johan Polak zo'n absolute verademing, qua humor, qua betrekkelijkheid, qua formuleringskunst, dat ik een soort chauvinistisch natio naal zelfbewustzijn bij mijzelf voelde oprijzen vergeleken met de onzin die Gilbert en George uitkraamden. Gelukkig trok de Engelse politica Shirley Williams ■Tv V fri J alles terwille van Groot-Brittan- nië weer recht, want zij bleek welbespraakt te zijn, gevoel voor humor te hebben, gevoel voor betrekkeUjkheid, en even intelli gent te zijn als Johan Polak. Dan wordt mensen kijken een nobele bezigheid, al was het maar omdat het goed kijken is naar goede, aardige mensen, - en dan bedoel ik in dit geval alleen Shirley Wil liams en Johan Polak, de 'Ginger en Fred' van Adriaan van Dis. De superieure nonchalance en pre cisie waarmee Johan Polak op een gegeven moment het glas water hief en zei: „Mag ik dit hef fen op uw gezondheid en mijn bewondering uitspreken voor wat u hiervoor hebt gepresteerd? Het water stond in mijn handen. Dus ik wil het u vooral niet moei lijk maken". Dat sloeg op dat verschrikkelijke herendubbel Gilbert en George... NIJMEGEN/GRONINGEN (GPD) - Ze hebben Japan gezien en half Europa. In meer dan dertig landen kent men hun werk. Twin tig jaar bezig: het duo May wood. De tijden zijn hard geworden. Tegenwoordig trekken ze het land door om hun nieuwe single te pro moten. Twee vrouwen in za ken. Twee glinsterblouses met fraaie, ingeweven mo tieven op glanzende panta lons. Twee vocalistes met slanke lijven op hoge hak ken. Een stevige, maar uit gesproken elegante theater- act. Twee vrouwen op pro motietournee. Maywood op zakenreis langs de platen winkels in het hele land. Verkooptripjes ten behoeve van de single 'When I look into your eyes'. Alice en Caren, ze hebben betere dagen gekend. Dagen dat het wat vlotter ging en makkelijker liep. Maar kapsones zijn het duo vreemd. Er moet gewerkt worden. En dat laten ze niet na. Hun toko moet draaien en ze zijn niet-te be roerd om daar het een en ander voor te doen. Twee ondernemende vrouwen. Gezamenlijk houden ze een kleine firma in beweging in Borgharen bij Nijmegen. Een onderneming met als artikelen onder meer: zang, composities en arrangementen, platen maken en verkopen, een op namestudio voor 16 sporen voor de demo's, het eigen boekingskantoor en een stal met aankomend jong ta lent. Ze hebben in de mooie jaren uitstekend verdiend en het geld op advies van een nauwlettend toe ziende vader geinvesteerd in hun studio en...in de scheepvaart. Via een bevrachtingskantoor in Duits land hebben ze drie vrachtschepen in de vaart. Zakelijk commentaar van senior: "Dat marcheert buiten gewoon goed". Maywood: twintig jaar samen. In 1979 kwam de eerste single uit. Aan de basis ligt een aanzienlijke portie artistiek kunnen en goede smaak. Plus het initiatief om bezig te blijven en nieuw afzetgebied te zoeken. De meisjes Maywood schrijven al hun liedjes zélf. Ze vluchten niet in de covers van bui tenlandse toppers. Een ontmoeting met Maywood in twee episodes. Scene I speelt zich af in de huis kamer van een theatercafé, ergens in het land. Ze zijn aan de wildste accommodaties gewend. Omkle den in de woonkamer? Geen pro bleem. "We hebben ons ook wel eens verkleed tussen de biervaten. Meestal ligt dat aan de sfeer van de nieuwe single. Je weet nooit waar je mee scoort. We komen in feest gelegenheden, maar ook in het dis- cothekèncircuit. Obers voor je langs met bladen vol glazen? Niet zo erg. Dat is je werk". Alice doet voornamelijk het woord, af en toe bijgevallen en aan gevuld door haar zus Caren. Tij dens de optredens Ujken de rollen omgekeerd. Dan zingt Caren het hoogste lied en functioneert Alice vaak als de tweede stem. Als ze voor publiek staan, beperken ze zich niet tot het eigen repertoire. Dan brengen ze ook medleys van anderen, spirituals of werkjes die ooit bekend werden via The Supre- mes. Meestal een optreden van on geveer een half uur. Maar ze willen verder en méér. Als groot project beginnen ze eind september met een eigen theater-show. door Jacques d'Ancona Alice: "We brengen dan de gen res waarmee we al vijf jaar werken op de kleine podia in een schouw burgprogramma. De bestaande acts bouwen we uit met muziek uit films, musicals, onze hits, jazz en het lp-werk". Maywood heeft gedurende een aantal jaren Uitwellingerga in Friesland als thuisbasis gehad. In de periode tussen 1980 en 1984 vooral boekte het duo het'ene suc ces na het andere. "Toen kwam er een periode dat het moeilijker ging. Om wat voor reden dan ook. Weet dat maar eens. Dan ga je zoeken en slaat het ver keerde pad in. We hadden de in druk dat het jongere publiek, zo tussen 13 en 18 jaar, de platen kocht. Het moest meer poppy, meer disco, dachten we. Maar we moesten terug. Ze wilden er niet aan. Onze toenmalige platenmaat schappij wilde de sound van de hits 'Late at night' en 'Rio'. We wil len echter geen kopie, niet de weg van de minste weerstand. Wij kie zen voor het brede publiek. Een handicap is echter het instorten van de platenmarkt. Iedere artiest heeft daarvan een klap meegekre gen. Het moet allemaal zo goed koop mogelijk. Vergeet daarbij niet dat we uitsluitend Engelstalig zingen en dus moeten concurreren- met het buitenland". - Er nooit over gedacht om over te stappen op Nederlands repertoi re? Alice: "Wel over nagedacht, maar ik schrijf geen Nederlandse tekst en wat ik schrijf vind ik op dat terrein voor onszelf niet inte ressant. We zijn bewust niet over gegaan op Nederlandstalig. Dan ontstaat een panieksituatie. We willen een beetje goede tekst heb ben". - Jullie leiden een vrij grote fxr- "We doen heel veel dingen zélf. Een zusje regelt de boekingen per telefoon. Daarvoor hebben we geen aparte man meer. Een tijdje waren we bij Joop van den Ende, maar voor ons functioneerde het niet. In 1984 zijn we voor onszelf begonnen en hoe gaat dat? Als je een hit hebt belt iedereen en als je Maywood: 'We hebben ons wel eens tussen de biervaten verkleed'. geen hit hebt moet je er aan trek ken. En we hadden geen hit. Toen dachten we: het ligt aan ons. Daar komt bij dat we een beetje van de discotheken af willen. Dat is nooit echt van de grond gekomen. We werken ontzettend hard aan het podium-repertoire en twee, drie optredens per week kunnen we zélf regelen". - Een hit is dus wel erg belang rijk? Alice: "Het is wat dat betreft een rot vak. Zo gaat dat nu eenmaal in het léven. Men luistert alleen naar een hit en niet naar wat je daar naast doet". Een tweede groot project staat op stapel: Maywood op de jazz- toer. Stijl jaren dertig, Hot Club de France. Caren en Alice in num mers als 'You're undecided now' en 'Let there be love'. Op het podium bewegen ze synchroon. De pasjes bedenken Alice en Caren zelf. Als ze er ie mand bij nemen om de beweging te fantaseren, lukt dat nooit hele maal. "Het schijnt altijd gelijk te moeten". Meestal valt Maywood daarom terug op eigen ideeën. "Je moet op het zingen letten. Het be wegen gaat nooit boven de zang kwaliteiten. Toch bewegen we als of we een tweeling zijn. Dat gaat na twintig jaar vanzelf. Dat komt mis schien omdat we zusjes zijn. Er is een band. We zijn trouwens heel verschillende types". "We hebben veel beleefd. Vijf keer Japan, waarvan éénmaal com mercieel voor Honda. We hebben door Zweden getoerd, in open luchtparken gezongen, we waren met de Bob East Show Band in Bulgarije, maar in Nederland had den we eigenlijk maar één echt goede special. Het publiek waar deert ons. Ze kiezen voor je. Meest al kopen ze maar van één favoriet plaatjes. En wat de bladen betreft: soms is er een verhaal waar waar heid in zit. In het begin hadden we zeker te klagen. Het meeste komt uit de dikke duim en die laag heb ben we ook over ons heen gehad. Dat komt omdat ze geen vat op je kunnen krijgen. Onlangs stond er weer een onzin-verhaal in de Story. Het zogenaamde best bewaarde ge heim van de showbiz: een relatie met twee jonge knullen, een duo dat we via onze stal een kans bie den. Volslagen gelogen! Wij hou den privé en de business geschei den. De journalisten van de bladen gaan er van uit dat iedere artiest wel iets heeft. Dat zoeken ze dan uit. Je hoopt op het betere inter view. Daar zijn we nog nooit voor benaderd". - Is dit nog steeds een leuk Pak? Caren: "Het is een tijd vrij stil ge weest. Dat wil zeggen: naar buiten toe. Wij zaten niet stil. De aandacht is er. Ik vit niet op Hilversum. Het nationaal produkt wordt wel on dersteund. Als je je alleen op een single moet concentreren denk je echter: waar moet het naar toe? Je kunt proberen de aandacht wat te verleggen. Volgens de nieuwe re denering van de platenmaatschap pijen moet de artiest mee-investe- ren. Dat vraagt een heel andere werkwijze. In de tijd van 'Late at night' verkochten we 70.000 singles. We hebben aangeboden li ve met orkesten te werken. Dan krijg je één of twee aanbiedingen! Die orkesten hebben nauwelijks zin om met je te repeteren. En dat moet, want wij brengen dus geen covers zoals Albert West". Vrij cynisch antwoordt Alice: "We denken van niet. Laten we 't hopen. De plaat loopt niet. Daarom gaan we zelf de boer op. Het gaat niet vanzelf meer, vandaag de dag. We worden gedraaid, daar ligt het niet aan. Maar 178 singles in de wéék is niets. Een paar jaar gele den waren het er 1500" Scene II: het optreden in het ca fé. Maywood niet op, maar vóór het biljart. De tijdens het gesprek enigszins dooie oogjes van de don kere Caren staan opeens als twee flonkerende sterren in het züinige licht. Ze combineren een stamper tje direct met een verkooppraatje. Zaken zijn zaken. Maywood zet de' tent op de kop. Moeiteloos. "We zijn er net eq we blijven nog wel Met computergestuurde bewe gingen gaan ze over op de Motown Times en later kan een toegift er ook af. Een vriendin onder het pu bliek: "Ik ken ze al twintig jaar, maar ik krijg er nog steeds kippe- vel van". The Ramones zijn niet kapot te krijgen Joey Ramone: 'Wat stellen de kids op prijs?' SNEEK (GPD) - The Ramones vertonen nog steeds geen ver schijnselen van materiaalmoeheid. De Godfathers van de Amerikaan se hardcore vestigden onlangs tij dens Srieekwave bijna een nieuw snelheidsrecord: 28 songs flitsen binnen 60 minuten voorbij. Toch is Joey Ramone- (in werkelijkheid: Jerry Hyman) al lang niet meer het schoolvoorbeeld van een afgetrainde spits. Na af loop van het optreden in Friesland hangt hij afgemat onderuit op een kruk in luxueuze, rijdende restaua- ratiewagen. Zijn bloes hangt tot op de navel open. Zo zie je hoe de laagjes spek op zijn buik als plak jes kaas zijn gerangschikt. "Nee", zegt de Ramones-zanger - toch nog opmerkelijk helder - in antwoord op de vraag waarom The Ramones hun prachtige, maar tra ge recente single live niet uitvoe ren. "We speelden 'Something to believe in' niet. We willen de gang er in houden. Het tempo moet zo hoog mogelijk zijn. Up! up! We hebben wel 'That's why I want so mething to do' gespeeld - en dat heeft een medium tempo. We spe len geen ballads meer, al enige rijd niet meer trouwens. We hebben het wél gedaan: dingen als Here to day, gone to-morrow, I remember You". "We hebben inmiddels zo'n ruim repetoire opgebouwd - elf elpees - dat het moeilijk is om vast te stel pt, gpd) len welke song een langer leven be schoren is en welke niet. Je gaat dus maar af op de reacties van de kids; wat stellen zij het meest op prijs? Dat combineer je met wat obscure dingen. Zo hebben we Li- mehouse al zeven jaar niet ge speeld. En bovendien wissel je wat". door John Oomkes The Ramones - naast Joey, Johnny, DeeDee is drummer Rit chie de enige nieuweling (slagwer kers zijn kennelijk het meest aan slijtage onderhevig) - maakten in 1976 furore met zeer snel uitge voerde, uiterst summiere roek- songs met twee, drie en soms wel vier akkoorden. De inspiratie voor deze tegelijk met de punkgolf om hoog gekomen band lag in de jaren zestig en omvatte zowel The Shan- gri-Las als The Beach Boys. Zowel de structuur van de songs als het fun-karakter er van was identiek aan die van The Ramones. Geen producer, noch Phil Spector, noch Graham Gouldman noch Jean Beauvoir heeft dit karakteristieke geluid van The Ramones nader hand dan ook werkelijk kunnen aantasten. De muziekpers heeft de rol van The Ramones altijd op juiste waar de weten in te schatten, maar voor al in eigen land heeft 't het uit Fo rest Hills afkomstige kwartet grote moeite gekost om aan de bak te ko men. "De situatie is nu ingrijpend veranderd", zegt Joey. „Je hebt nu een grote respons op de metal-stro- mingen als de hardcore, speed-me- tal, black metal. Bands als Metalli cs bazuinen rond dat ze door ons zijn beinvloed. De kids voelen zich door hen aangesproken in hun ver langen naar opwinding, en komen vanzelf bij ons uit". Joey zegt over de verplichting die dat schept: "Bands bedriegen vaak hun eigen aanhang. Ik kan me herinneren hoe ik naar een con cert van Slade ging en teleurge steld naar huis terugkeerde omdat Noddy Holder alleen maar het werk van zijn laatste elpee speelde. Dan krijg je niet waarvoor je geko men bent. Je wil hun glorienum mers nog een keer horen; al was het maar omdat je die alleen maar van de plaat kende". Op de recente elfde elpee Animal Boy overtuigen The Ramones met mooie snelle songs als Apeman Hop en Crummy Stuff maar ook met twee bloedmooie ballads, het al genoemde Something to believe in (dat zelfs, of juist door de NCRV werd gedraaid) en het al even dro merige She belongs to Me. Op de elpee komt ook een re-mix voor van Bonzo goes to Bitburg, het mu zikale pamflet dat 'de broertjes' vo rig jaar uitgaven naar aanleiding van het omstreden bezoek van pre sident Reagan aan een Duitse be graafplaats waar SS'ers begraven lagen. Joey: "Het nummer heet nu My Brain is hanging upside down, en ik geloof niet dat de politieke satire ervan minder is geworden. Kijk, hoe gaan die dingen? Zo'n num mer is politiek geladen. Te zeer naardemening van de platenmaat schappij. Zo'n firma reageert op eens vreemd en geraakt als je de politiek ter sprake bent. You know?". "Die song vormt onze oprechte reactie op het absurde nieuws dat Reagan naar Bitburg wilde gaan. We waren onthutst door dat inci dent. Je voelt je in je hemd gezet door zoiets; het was een belediging van iedereen die tegen Hitier heeft gevochten. De plaat kwam hard aan. Hij werd óf doodgezwegen óf de hemel ingeprezen. Bij de New York Music Awards kregen we er de prijs van beste single bij de cate gorie onafhankelijke labels voor". Joey gluurt voorzichtig door zijn woelige haardos heen: "We zijn geen band die stijf staat van de po litieke meningen, integendeel. Als je al ergens over schrijft dan moet je werkelijk door iets geraakt zijn. Het meeste werk van The Ramo nes heeft een overwegend vrolijk karakter, al zit er vrijwel altijd nog een tweede betekenis in verscho len. Zoals in bijvoorbeeld The KKK took my Girlfriend away. Je moet een beetje tussen de regels doorlezen. De song Psychothera py? Tja, dat was gebaseerd op een echte ervaring. You know? Ons materiaal weerspiegelt onze karak ters over het algemeen zeer goed. Het is niet alleen snel en vrolijk"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27