'Je moet als artiest glamour uitstralen' 'Zo'n relatie kan niet stuk' TROS geeft talent een kans Nieuwe lp van Donna Lynthon ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 29 Donna Lynton: TVat ik niet heb kan ik ook niet De Amerikaanse zangeres Donna Lynton meent dat alle zangers en zangeressen in de showbusiness te rechtkomen omdat ze de glamour zo aantrekkelijk vinden. Het kan echter, als puntje bij paaltje komt, erg tegenvallen. Lynton werd tot haar grote vreug de ooit uitgenodigd 'Ronet- te' te worden en dacht dus dat ze het gemaakt had. Maar het liep anders. Ze begon een eigen carrière waardoor ze onder andere op cruise-schepen terecht kwam. Donna, die in Nieu- wegein heeft gewoond, is niet lang geleden verhuisd naar Maasbommel. Onze verslaggeefster bezocht haar. door Margriet Hunfeld MAASBOMMEL (GPD) - Het is even zoeken, naar de plaats waar Donna Lynton woont, sinds zij is verhuisd uit Nieuwegein. Een prachtige, oer-Hollandse plek in het land van Maas en Waal, langs een kronkelende dijk en met de geuren van varkensmest, gemaaid gras en kabbelend rivierwater alom. Donna's huis is modern; wegge schoven achter struikgewas en ho ge bermen, door meters grasveld omgeven. Donna: „Ik heb geluk gehad. Het huis is van Arnie Tref fers geweest, Long Tall Ernie dus, maar hij besloot een half jaar gele den naar Engeland te gaan, omdat het succes hier uitbleef'. Voor Donna Lynton begint dat succes langzaam maar zeker wèl grote vormen aan te nemen. Op dit moment is er een nieuwe elpee van haar uit, getiteld 'Donna Lynton' waaraan verschillende 'groten' uit het vak meewerkten. Toots Thiele- mans bijvoorbeeld, maar ook Hans Vermeulen. Ze spreekt Amerikaans en Neder lands door elkaar, kan zichzelf ech ter heel duidelijk uitdrukken, ge bruikt graag haar volle, donkere stem waarmee zij de woorden een bepaalde intonatie geeft. „Ik denk dat alle zangers en zange ressen in dit vak beginnen, omdat ze de glamour zo aantrekkelijk vin den. Toen ik nog in Amerika woon de en een klein schoolmeisje was, wilde ik mannequin, filmster of zangeres worden, ik lakte mijn na gels en maakte, stiekem, voor de spiegel mijn lippen rood. Omdat mijn hele familie in de muziek zat, duurde het niet lang of ik ging zin gen. In het begin leek het allemaal rozegeur en maneschijn, maar dat werd al snel anders. Het was eigen lijk keihard werken. Vooral toen ik werd gevraagd als de leadsinger van een meidengroep, wat ik in eerste instantie heel leuk vond, maar waar tenslotte een eind aan kwam door alle conflicten. Dus be sloot ik om alléén te gaan werken, voornamelijk omdat ik met mezelf geen ruzie kan maken. Op die ma nier leerde ik bovendien het vak door en door kennen en ook de mensen die er mee bezig waren". „Ik had het geluk dat ik in dezelfde klas heb gezeten als Barry Mani- low en dat ik zelfs heb mogen werken met Sammy Davis jr. Een manager, die me hoorde en zag zin gen, vroeg me of ik een 'Ronette' wilde worden, dus bij de legendari sche groep met Ronny Spector, de ex-vrouw van Phil, wilde komen. Nu ja, daar droomde ik al van toen ik nog mijn huiswerk zat te maken, dus je begrijpt dat ik daar direct !ja' op zei. Ik werkte een paar jaar met ze, kreeg echter ook hier ruzie, jammer genoeg met Ronny, ja, die gewoon niet wist dat ze tegen mij niet moest schreeuwen als ze het ergens niet mee eens was. Ik ben iemand die dan terugschreeuwt. En vanaf dat moment besloot ik definitief aan een eigen carrière te gaan werken". „Mijn manager stond al direct klaar met een mooi contract voor Australië en daar ben ik toen heen gegaan. Ik heb er twee jaar gezon gen, vond het er heerlijk en ging weg, omdat ik andere aanbiedin gen kreeg, voor zowel Las Vegas als voor de cruises. Ik koos voor de cruises, heel ongebruikelijk voor een Aïnerikaanse zangeres die naar Vegas kon gaan, maar zo ben ik nu eenmaal, en ontmoette er Charley, mijn Hollandse man". Huwelijk „In Nederland", vertelt de 32-jarige Donna Lynton „kon ik meteen aan de slag. Op de cruise had iemand me geadviseerd naar Joop van de Ende en Lou van Rees te stappen en op die manier kreeg ik werk in zowel binnen- als buitenland. Charley vroeg me vervolgens ten huwelijk en dat betekende dat ik me definitief in Nederland kon vestigen. We reisden samen kris kras door het land, Charley pro beerde het nog een tijd te combine ren met een baan-overdag, maar moest dat al snel opgeven, omdat ik een veelgevraagd artieste werd". i,We vertrokken uit het huis van Charley's moeder, gingen in Zaan dam wonen en kochten tenslotte een huis in Nieuwegein. Heerlijk vond ik het daar. Leuke buren, een prachtige tuin, vaatwasmachine in de keuken, allemaal dingen die ik zalig vond. Er zat alleen één nadeel aan het wonen daar: ik had er te weinig rust. Er kwamen nogal eens kinderen aan de deur om een hand tekening vragen, ik lag meestal overdag te slapen en zoiets ga je dan toch vervelend vindeh naar je omgeving toe, de meeste uitnodi gingen die er van de buren kwa men, moest ik afslaan, omdat ik 's avonds werkte en op den duur vond ik dat allemaal wel heel erg ongezellig worden voor al die aar dige mensen om me heen". „Bovendien", zegt ze, naar dijk, weiland en glooiende tuin wijzend „heb ik altijd van land gehouden. Het is een ideaal van me geweest om veel land om me heen te heb ben en dat is me hier gelukt. Of ik dat in die tien jaar dat ik in Neder land ben bij elkaar heb gezongen"? Ze begint te lachen, zegt openhar tig: „Je zult verbaasd zijn als ik je vertel hoe weinig een afgelegen huis in deze streek kost. Nieuwe gein is duurder"! Carrière „Mijn carrière is erg belangrijk voor me", beaamt Donna „want ik kan geen kinderen krijgen. Ik heb daar weliswaar van alles voor ge daan, maar uiteindelijk bleek dat het voor mij levensgevaarlijk zou worden. Dus heb ik me op het zin gen gestort. Niet omdat ik zielig ben, maar omdat ik het heerlijk vind om daar mee bezig te zijn. En op dit moment heb ik zoiets van: wat ik niet heb kan ik ook niet mis sen, dus waarom zou ik dan treu ren over het feit dat ik nooit moe der zal worden". „Ik begin langzaam maar zeker mijn eigen plaats in het showvak te krijgen. Ik ben geen hitzangeres, maar iemand die mooie luistermu- ziek maakt". Enthousiast: „Toen ik mijn elpee ging maken heb ik nog overwogen om dat duet er op met Sammy Da- vis te zingen, of Barry Manilow er over te benaderen. Maar of zoiets lukt is dan helemaal de vraag en eigenlijk vond ik het heel leuk dat Hans Vermeulen er in toestemde. Tenslotte heeft hü nooit met ie mand anders dan Anita Meyer ge zongen". Spijkerbroek Terwijl ze zich veelvuldig insmeert met bodylotion tegen het uitdro gende effect van de zon en opge plakte, rode namaaknagels door de lucht laat zweven, verklaart ze: „Het enige wat ik moeilijk vond toen ik met Eddy Ouwens, de pro ducer van mijn elpee, ging werken, was zijn mening over mijn kleding te accepteren. 'Je moet je eenvou dig kleden, Donna', zei hij me 'sportief en eenvoudig'. En dat", zegt Donna „gaat zo in tegen mijn gevoel over hoe een artiest er uit moet zien. Ik vind nu eenmaal dat, als je daar op dat podium staat, je kleding niet hetzelfde moet zijn als die van het publiek in de zaal. Je moet er uit springen, glamour uit stralen, opvallen zeg maar. In Ame rika vinden we dat heel normaal, daar wordt niet eens over nage dacht. Hier in Holland zijn de men sen daar anders in. Ik vind het pri ma, hoor, maar ze krijgen me niet zo gek dat ik in een spijkerbroek en gympjes het podium op ga, dat kan ik voor mezelf en mijn publiek niet verantwoorden. En ja, om daar standvastig in te blijven, dat heeft me wel eens wat moeite gekost". Tweede solo-lp maakt toekomst Hall Oates onzeker, maar. HILVERSUM (GPD) - Twee siga retten krijgt hij van zijn manager. Meer mag Daryl Hall - omwille van zijn stem - niet roken in het half uurtje dat het interview kan duren. Meteen steekt hij de eerste ultra- lichte filter aan. En tegelijkertijd steekt de ruim 1.90 meter lange Amerikaan van wal. "Dertig minu ten is zo voorbij. Laten we meteen maar beginnen". Het ijs is gebro ken. De zanger - in Amerika ook als songschrijver goed voor meer dan 15 top-40 singles in de afgelopen zes jaar - praat honderd uit. Hij heeft een druk jaar achter de rug. De nasleep van de Big Bam Boom elpee, Live Aid, Farm Aid, de Apol- lo-live-elpee met the Temptations en een duet met Mick Jagger voor de soundtrack van 'Ruthless peop le'. Tussen de bedrijven door vond hij tijd om te denken aan een twee de solo-elpee. "Het was een vreemd jaar. Ik moest met zoveel verschillende mensen werken in evenveel ver schillende situaties. En dat terwijl ik de afgelopen jaren volgens een bepaald stramien ben bezig ge weest. Hall Oates was eigenlijk' alles waarmee ik me bemoeide. Een nieuwe elpee en vervolgens een tournee. Weer een plaat en 'on the road again'. Dat was de afgelo pen maanden dus wel even anders. Maar juist om die dagelijkse sleur een beetje te onderbreken liep ik al een tijdje rond met het idee een tweede solo-album te ma ken. En ineens kwam alles tegelijk. De elpee moest daarom nog maar even wachten. Maar het werk op zich zelf verschilt niet echt veel van wat ik altijd gedaan heb. Of ik nu een song schrijf voor een eigen plaat of voor een Hall and Oates- elpee. Dat maakt nauwelijks iets uit". Met de release van 'Three Hearts In The Happy Ending Machine' is overigens de toekomst van het suc cesvolle rock soul-duo op losse schroeven komen te staan. "We hebben geen ruzie of zo. Bijna we kelijks spreek of zie ik John. Dat was vroeger precies zo. We weten niet of er binnenkort weer een H O-plaat komt of misschien eerst nog een derde solo-elpee. John werkt nu ook aan iets nieuws. Hij schrijft filmmuziek en begeleidt een veelbelovende band 'Parachu te Club'. Maar Hall Oates ligt stil. Zonder concrete plannen". De eerste reacties op dé solo single 'Dreamtime' zijn meer dan goed. Het plaatje wordt veel ge- Zijn eerste solo-elpee mocht aanvankelijk niet op de markt verschijnen. Liefst driejaar is die plaat vastgehouden door de maatschappij. Hall en Oates moesten als groep alle aan dacht krijgen, in verband met de vrijwel gelijktijdige relea se van het H O-album 'Voices. Vooral niet een van bei den alleen moest in het middelpunt van de belangstelling staan. 'Sacred Songs' van Daryl Hall ging daarom de ijkast in. Opgenomen in 1977 en uitgebracht in 1980... Zes jaar na dato verschijnt een tweede solo-elpee van de 'blue-eyed all American guy'. Zonder wachttijd, overigens. Sterker nog: 'Three Hearts In The Happy Ending Machine' is klaargestoomd in minder dan een halfjaar tijd. Dezer dagen wordt het album 'worldwide' uitgebracht. Ter promotie van die plaat en de single 'Dreamtime' was Daryl Hall deze week een paar uur in Nederland voor een enkel interview en een optreden in Countdown. Overgeko-* men met zijn privé-jet uit London, waar hij dezelfde avond het televisieprogramma 'Top Of The Pops' moet 'doen'. Onze verslaggever sprak met hem. En ook begon ik te peinzen over het verborgen verraad in persoon lijke verhoudingen. Uit dat ge peins is het nummer 'What's gonna happen to us' geboren. "En dat is illustratief voor de wij ze waarop ik m'n teksten schrijf. Ik ga nooit zitten denken 'dat num mer moet daarover gaan'. Het ge beurt spontaan. Inneens heb ik dan een aardig onderwerp of per soon. En daar schrijf ik over. Maar ik weet nooit waarover ik denk. Dat gaat vanzelf. Ik begin nu ook pas te ontdekken waarover de songs op m'n nieuwe plaat hande len. Zoiets ga ik niet van tevoren zitten uitdokteren. Het énige waar van ik zeker was, is een 'noodzake lijke verandering' geweest. Niet al leen anders dan de Hall Oates- platen. Maar ook anders voor mij zelf. Ik wilde een soort start maken". door Pieter Ploeg draaid. Krijgt veel 'airplay'. Niet al leen in Amerika, maar vooral ook in Europa. Het ziet er dus hoopvol uit voor de elpee. "Maar je weet het nooit", zegt Hall, bogend over een ervaring waar menig popartiest nog een puntje aan kan zuigen. Hij immers schreef hit na hit voor Hall Oates. Van de elpee H20 ver schenen liefst vijf nummers in de Amerikaanse top 10. In Nederland heeft alleen de song 'Maneater' aar dig gescoord. Maar ook nummers als 'Rich Girl', 'Kiss On My List', 'Adult Education', 'Sara', 'Can Go For That' (no can do) en 'Out Of Touch' zijn van het 'hottest* rock soul-duo ter wereld. Temptations De zanger: "In bepaalde opzich ten is er op dit ogenblik geen toe komst voor Hall Oates. Nee, zo zeg ik het verkeerd. We wilden ge woon eens eventjes uitblazen. Een pas op de plaats maken. Zeker na zo'n ervaring als in het Apollo- theatre, waar we de live-elpee met The Temptations maakten. In dat zelfde theater zijn we destijds (bij na twintig jaar geleden - red.) be gonnen. Die live-opname was dus best een emotionele ervaring". De leden boven zijn diepblauwe ogen slaan even neer. "We gaan binnenkort de nieuwe plaat van Eddie Kendricks en David Ruffin (Temptations) produceren. Daar zal vast weer een soort van samen werking uit voortvloeien. Mis schien dat we ooit nog eens op tournee gaan met z'n allen", .voor spelt Hall, terwijl hij zijn laatste do sis nicotine voor ons halfuurtje op steekt. "Als de mensen de songs van 'Three Hearts In The happy En ding' eenmaal kennen, wil ik eerst de planken weer eens op. Alles moet nog maar even wachten dan. Maar met John Oates zal ik altijd een 'working relationship' houden. We zijn immers samen opgegroeid, vanaf ons zestiende jaar. Zo'n rela tie gaat nooit meer stuk". Eurythmics kale loopbaan heeft Daryl Hall ge kozen voor Europese studio's. Nooit eerder nam hij een plaat op buiten de Verenigde Staten. New York en 150 kilometer daarbuiten, was zijn belangrijkste werkterrein. Voor 'Three Hearts In The Happy Ending' echter koos hij voor Parijs en Londen. "Hall en Oates was ei gendom van New York. Van dat imago wilde ik af', is de motivatie geweest om naar Europa te komen. In de Franse hoofdstad schreef en produceerde hij het nummer 'For You' samen met Eurythmic Dave Stewart. Daryl Hall: "Die song was klaar in minder dan een uur. We gingen daarna naar Londen, waar Dave Stewart een nieuwe studio heeft. De Engelse omgeving heeft me enorm geinspireerd. Op het televi sienieuws hoordé ik dat een Ame rikaanse helikopterfabrikant goe deren had verkocht aan Libië. Die onthulling zette bij mij een trein in beweging. Ik raakte ineens geinte- resseerd in internationale politiek. Rustperiode Hall zong de afgelopen tien jaar weliswaar meer top 40-hits (15 - red.) dan welke andere artiest ook, hij heeft dat naar eigen zeggen nooit bewust gedaan. "Ik wou dat ik wist hoe ik een hit moet schrij ven. Dan was ik nu steenrijk ge weest. Nee, ik schrijf gewoon wat ik goed vind. De muziek die ik zelf mooi vind. En wat het publiek er van vindt, is altijd afwachten. Zoiets pakt vaak heel anders uit dan je had verwacht. Er is geen zin nig woord over te zeggen". Omdat het aantal top I-noterin gen in de USA ("I don't know how much there were. Lots of, any way") in geen enkele verhouding staat tot het aantal top 40-hits van Hall Oates in Nederland of Euro pa, blijft Amerika het belangrijkste doelgebied, ook van Hall solo. „Als je in Amerika geen nummer-één- hit hebt, ben je echt nergens. In de rest van de wereld kun je dan - ze ker als Amerikaan - best overle ven. Ook al kennen ze je er nauwe lijks. Iedereen, waar ook ter we reld, houdt vooral de ontwikkelin gen in de Amerikaanse muzieksce- ne nauwlettend in de gaten. Dus ze kennen ons vast wel". Over de mogelijke toekomst van Hall Oates kan Daryl Hall kenne lijk nauwelijks iets kwijt. "De live elpee was een aardig afscheid, maar het kan ook best een goede rustperiode voor de groep hebben ingeleid. Wie zal het zeggen. Ik weet nog niet of we draad ooit weer eens oppakken. Ergens hoop ik het wel, maar als het solo goed gaat, ik dan"? Daryl Hall: 'Als je in Amerika niet nummer één op de hitlijst bent, ben je nergens.' 'Parade der besten' HILVERSUM (GPD) - „Het is zo jammer dat er in Nederland veel ta lent verloren gaat door te weinig begeleiding. Wij willen die mensen nu een reële en eerlijke kans geven en in de goede richting duwen". Aan het woorrd is Koos Huisman, producer van de nieuwe TROS-ta- lentenjacht 'De-parade der besten', waarvan de finale in mei op radio en televisie wordt uitgezonden. Na dé KRO (Soundmix Show) en Veronica (Patsboem-Show) gaat de TROS nu dus ook op zoek naar nieuwe talenten. Maar volgens Huisman is het idee voor „De para de der besten" niet ingegeven door de succesvolle show van zijn naamgenoot. Huisman: „Het is meer een vervolg op het radiopro gramma 'Talent Ongekend'. Twee jaar geleden is dat voor het laatst uitgezonden. Afgelopen jaar heb ben wij het laten liggen omdat er geen plaats voor was. Maar bij de TROS leefde toch de behoefte aan zo'n programma. Daar is dit idee uit voortgekomen". Het is de bedoeling dat in elke provincie eerst voorronden wor den gehouden. De deelnemers hieraan worden door de TROS ge selecteerd uit de aanmeldingen. Van elke voorronde gaan vervol gens vijf mensen door naar de zes te houden kwartfinales. De vijf besten uit deze ronden gaan door naar de halve finales. Ongeveer tien tot vijftien deelnemers komen daarna uit in de finale. De deelnemers kunnen zich voor twee groepen aanmelden: een 'au ditieve' en een 'visuele'. In de eer ste groep zijn de vocale en instru- mentale acts te beluisteren, terijl in de tweede groep de clowns, acro baten, dansers en goochelaars aan bod komen. 'De parade der Besten' is volgens Huisman niet te vergelijken met de talentenjachten bij de andere om roepen. „Ik heb vol afgrijzen zitten kijken naar de Patsboem-Show", vertelt hij. „Wat daar allemaal op het podium komt, is heel erg. De mensen worden ook niet tegen zichzelf beschermd, en dat is vol gens mij toch wel een vereiste. Het is niet de bedoeling dat zij voor de rest van Nederland voor gek staan. Dan krijg je een soort anti-humor". „De Soundmix-Show is wel aar dig, maar de mensen doen iemand na. Een gevaar daarbij is dat zij al gauw een etiket krijgen opgeplakt. Georgie Davies lijkt nog steeds op Stevie Wonder, en de hoge stem van Gerard Joling is ook niet origi neel. Er zijn al zoveel zangers ge weest die hoog konden zingen en het is nu weer even een modever schijnsel", aldus de producer. Bij de 'Parade der Besten' staat de originaliteit van de deelnemers dan ook voorop. Huisman: „De mensen kunnen bij ons zichzelf zijn, met een eigen geluid en een eigen stijl. Dat is denk ik ook be langrijk als je als artiest wilt overle ven. Je moet een eigen stijl creë ren. De weg naar het succes duurt dan misschien iets langer. Maar als je eenmaal bekend bent, blijf je ook langer aan de top". Begeleiding staat bij dit alles hoog in het vaandel. „Het is be langrijk dat je aankomende talen ten beschermt en begeleidt", ver duidelijkt hij. „Anders worden ze meteen in het diepe gegooid en krijg je het Patsboem-effect. Dat is zeker niet onze bedoeling. Daarom organiseren wy ook voorronden en wordt alleen de finale op televisie uitgezonden". Over het slagen van de talenten jacht is Huisman gerust: „Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het vruchten zal afwerpen. Er loopt na melijk genoeg jong en origineel ta lent in Nederland rond. Dat heb ik tijdens 'Talent Ongekend' wel ge merkt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29