D Russische Migs zijn kansloos in 'Top Gun' Tom Cruise: 'Elke piloot wil de beste zijn' Geweld met knipoog in deel twee 'Karate Kid' VRIJDAG 25 JULI 1986 BIOSCOPEN 'Karate Kid II'; regie: John Avildsen; hoofdrollen: Ralph Macchio, Noriyuki Morita en Tamlyn Tomita; theater: Lido, Leiden 'Karate Kid' was twee jaar geleden één van de aardigste en ontroe rendste jongerénfilms en deel twee blijkt daarvoor maar weinig onder te doen. Je kunt lachen óm de le venswijsheden van karate-leraar Miyagi, je kunt je vrolijk maken om de ongebreidelde sentimentali teit en je kunt het thema afwijzen omdat het gejat is van 'Rocky' (re gisseur Avildsen was daarbij ook betrokken, dat zal geen toeval zijn). Maar dat neemt allemaal niet weg dat 'Karate Kid II' gebeiteld in el kaar zit en dat Hollywood er enter tainment van niveau mee aflevert. Niet voor niets heeft Ralph Mac chio, de 'karate kid', onlangs naast Robert de Niro in een toneelstuk gestaan en was Noriyuki Morita (Miyogi) in 1984 kandidaat voor een Oscar. Wat 'Karate Kid' vooral zo aardig maakt, is zijn onschuld. Waar het geweld in de meeste films steeds verder gaat, blijft de knipoog in 'Karate Kid' gehandhaafd. Bijvoor beeld als Miyagi een tegenstander heeft geveld. Hij roept heel hard 'geen genade' en neemt zijn oppo nent vervolgens letterlijk bij de neus. Dat zal Cobra Stallone nu nooit eens doen. Deel twee voert de hoofdrolspe lers naar Okinawa, het Japanse ei land waar Miyagi opgroeide. Hij verliet het destijds omdat zijn vriendin aan zijn beste vriend zou worden uitgehuwelijkt. Als Miyagi samen met zijn leerling Daniel te rugkeert wegens ziekte van Miyagi senior, blijkt die bruiloft er nooit van gekomen te zijn en wil Sato, de oude rivaal, een gevecht op leven en dood. Maar Miyagi wil daar niets van weten. Karate is er alleen voor zelfver dediging, zo luid één van zijn les- sen aan Daniel. Mooi gesproken, maar dat nfeemt niet weg dat zij tweeën zich nu tegenover Sato en een bijzonder boosaardig neefje geplaatst zien. De complicaties die dat oplevert - geknakt eergevoel en een verloren vriendschap - leve ren samen met een mooie romance stof genoeg op voor een plezierige film. BART JUNGMANN 'Top Gun' behoort tot de drukst bezochte films in Amerika. De film werd geregisseerd door Tony Scott en geproduceerd door het duo Don Simpson en Jerry Bruckheimer, dat een jaar eerder de jackpot bin nenhaalde met 'The Beverly Hills Cop'. Hun nieuwe succesfilm gaat over straaljagerpiloten in oplei ding, die zich druk maken over het vraagstuk'wie van hen zich nu het best mag noemen. door Pieter van Lierop Het is kortom net 'An officer and a gentleman' (eveneens een pro- duktie van Simpson), maar dan verplaatst naar straaljagersferen en dat garandeert in elk geval heel spectaculaire opnamen. Eng aan 'Top Gun' (om hem te kunnen ma ken moest het Pentagon eerst het scenario goedkeuren) is dat er luchtgevechten in voorkomen, waarbij onder luid gejuich Russi sche Migs naar beneden geschoten worden, zonder dat de film zelfs de moeite neemt om aan te geven wat voor wereldconflict daar dan wel mag worden uitgevochten. Producent Simpson snapt de problemen niet: "Om te beginnen geeft deze film niet aan dat het om Russen gaat, ook al betreft het dan Russische vliegtuigen. Verschil lende andere landen hebben even eens de beschikking gekregen over Migs. Het gaat hier opzettelijk om een 'vijand' zonder gezicht, zonder naam, zonder stem. Want de 'vij and' in de film staat eigenlijk voor de 'vijand' in ons zelf: angst". Realiteit "Die piloten triomferen niet over vijandelijke piloten, maar ze over- Don Simpson (links) en Jerry Bruckheimer: "Het gaat om de vijand in ons zelf angst' hun eigen angst. Boven de Golf van Sirte is er toen dat inci dent geweest waarbij Migs waren betrokken, Libische Migs. Dat soort dingen gebeuren voortdu rend. Maandelijks zijn ze te regi streren, maar er wordt niet altijd ruchtbaarheid aangegeven. Ook al is er momenteel met het Oostblok geen conflict van wereldomvat tend betekenis, op alle oceanen va ren Amerikaanse vliegdekschepen en hun gevechtsvliegtuigen komen regelmatig in conflict met Migs. Het is de realiteit". Simpson en Bruckheimer vin den het niet belangrijk en ontken nen dat hun film zou passen in het rijtje van patriotistische rechtse succesfilms. Bruckheimer: "Het idee voor deze film is opgekomen toen ik in een tijdschrift een repor tage zag over een school voor ge vechtspiloten. Bij dat artikel zaten fantastische foto's over de volle breedte van twee pagina's en erbo ven stond: Top Gun! Die beelden en die pakkende titel vormden het startpunt voor ons filmidee: het luchtrüim als arena". Simpson: "Omdat wij met een paar eerdere films veel succes heb ben gehad, houdt iedereen goed in de gaten wat wij doen. Dus toen bekend werd dat wij iets gingen doen met straaljagers, werd dat idee onmiddellijk opgepikt döor maatschappijen die nog voor ons de bioscopen wilden bereiken. 'Iron Eagle' bijvoorbeeld. Wij heb ben ons daar niets van aangetrok ken en alle rust en zorg gegeven aan ons eigen project, want dat ga randeert önze kwaliteit. Die andere films hebben het niet eens goed ge daan in Amerika. Ze hebben geen En toch heeft 'Top Gun' een be paalde mentaliteit gemeen met 'Iron Eagle' en die andere films. Het laat zich moeilijk voorstellen dat Simpson en Bruckheimer het vijftien jaar geleden in het hoofd hadden gehaald om zo'n film te maken. Passend tijdstip Simpson: "Als ik heel eerlijk moet zijn, geloof ik dat zelf ook niet. Maar we leven niet vijftien jaar geleden. Dingen schijnen te gebeuren op een tijdstip dat er ge schikt voor is. Sinds het eerste idee en de première van 'Top Gun' gin gen vier jaar voorbij en wij maken geen films vanuit een politiek of ideologisch standpunt. Als 'Top Gun' iets gemeen lijkt te hebben met een aantal films die het afgelo pen jaar gemaakt zijn, dan kan ik daar weinig over zeggen. Alleen dat 'Top Gun' in de bioscopen komt, op een moment dat kenne lijk passend is. Als 'An officer and a gentleman' vandaag in wereld première zou gaan, zouden een boel critici zeggen dat die film pro beert in te spelen op de patriottisti sche trend. Maar gek genoeg heb ik hem al zeven jaar geleden ge maakt". Don Simpson vindt dat 'Top Gun' een totaal andere film is ge worden dan 'An officer and a gent leman': "Ik zal je wat vertellen. Een intelligente criticus in Ameri ka zag 'Top Gun' en zei: dé meeste critici zijn vreselijk dom en ze zul len zeggen datje film stampvol cli chés zit. Maar daar kom je niet om- deruit als je een film maakt die in het leger speelt. Dan moet je nu eenmaal laten zien zien wat er in het leger met mensen gebeurt". In de Verenigde Saten, waar een hele generatie van beloftevolle jon ge acteurs is opgestaan, stijgt de ster van Tom Cruise wel het aller hardst. Hij speelt momenteel een glamoureuze hoofdrol naast Kelly McGillis in 'Top Gun'. Hij moet doorgaan voor de allerbeste ge vechtspiloot van zijn oplei dingsklasje, maar bekent nog steeds niet zelf te kunnen vliegen. Cruise: "Ik heb drie vluchten ge maakt in de achterstoel van een F- 14. Ik heb een vlucht gemaakt in een TE-4, een eenmotorig superso nisch vliegtuig dat in gebruik is bij The Blue Angels. En ik heb een keer gevraagd of ik zelf met een F- 14 mocht vliegen, maar ze waren niet bepaald verrukt van dat idee. Tegen de tijd dat een piloot aan vliegen toe is, hij is dan 21 jaar oud, heeft men al een miljoen dollar in zijn opleiding géinvesteerd. Ze worden gekozen uit duizenden kandidaten, omdat er ongelooflijk zware eisen gesteld worden aan mentale en fysieke kwaliteiten". Tests ogen zijn belangrijk, de tanden, de bottenstructuur, speciaal de rug wervels worden stuk voor stuk be studeerd. Want die komen op grote hoogte enorm onder druk te staan net als bij diepzeeduiken. Daar moest ik allemaal doorheen en ik diende voor deze rol ook aanmer kelijk in gewicht aan te komen. Li chamelijke conditie, dat is iets waar die vliegers constant aan zit ten te werken". "Er zijn voor 'Top Gun' opnamen gemaakt met een speciale camera die achterin de F-14 was gemon teerd. Ik zat daar pal voor en nog weer daarvoor zat de piloot die van tevoren precies geinstrueerd had gekregen hoe hij zou moeten vliegen om de juiste opnamen mee terug te kunnen brengen. Daar was een half uur voor uitgetrokken. Maar er was tevoren zo goed gere peteerd dat we na zeven minuten het benodigde materiaal bij elkaar hadden en we de rest van dat halve uur leuk zijn blijven spelen daar boven. Dat was fantastisch". Tom Cruise ziet eruit als het pro totype van de 'all American boy- next door', gewend om in gezel schap van moeder, grootmoeder en zusjes de premières bij te wonen van zijn films: Taps, Risky Busi ness, Legend, ïop uun. Hij is am per 23 jaar oud en heeft zijn rollen voor het uitkiezen. Cruise wekt al lerminst de indruk al door het suc ces verpest te zijn. Met bijna kin derlijk te noemen geestdrift vertelt hij over zijn films. Voorbereiding Over 'Top Gun': "Ik heb veel tijd besteed aan mijn voorbereiding op die rol. Dat doe ik altijd. En ik ver keer in de gelukkige omstandig heid dat ik mijn rollen kan kiezen en dan kies ik zo veel mogelijk ver schillende karaktertypen in ook verschillende filmgenres. Dat ma- cho-achtige, dat hebben die ge vechtspiloten allemaal een beetje. Elke dag dat ze omhoog gaan, ris keren ze hun leven. Ze hebben alle maal wel een vriend gehad die er een keer niet heelhuids is uit geko- "De geestesgesteldheid van die lui is daarom nogal afwijkend. Ze zijn heel direct in alles, hebben een eigenaardig gevoel voor humor met betrekking tot de riskante din gen waar ze mee bezig zijn. Ze doen daar nogal uitdagend mee. Ze zijn gek op competitie, ze willen al lemaal de beste zijn, wat dat betreft is het net de filmbusiness....". Tom Cruise: "Ik heb veel tijd aan mijn voorbereiding besteed", (foto gpd> FILMS OP VIDEO In een vorige rubriek noemde ik Movies Select Video al, de opvol ger van Elsevier. Ongeveer 160 ti tels heeft de nieuwe distributeur die nauw verwant is aan de bio scoop The Movies in zijn fonds. Die titels zijn overgenomen van Elsevier en het aantal is in de af gelopen maanden uitgebreid met nieuwe. Het fonds is tamelijk breed: naast de betere films zijn er porno's en sportfilms. Van de recent uitgekomen ti tels noem ik er enkele. Vier ster ren verdient 'Coup de Torchon' van Bertrand Tavemier met een prachtige rol van Philippe Noiret als politieman in Afrika die in het geweer komt als hij te veel wordt getreiterd. Waarom de cas sette de Nederlandse titel 'Klop jacht' heeft meegekregen is me niet duidelijk, van een klopjacht is geen sprake. Goed is ook 'La historia ofi- cial' van Luis Puenzo over de in vloed van een dictatuur op men sen die het liefst de ogen sluiten voor alles wat met dood en ellen de te maken heeft. Het verhaal is niet uitzonderlijk, maar er wordt sterk geacteerd door o.a. Norma Aleandro en Hector Alterio. Gevoelig is Beau Pere' van Bertrand Blier met Patrick De- waere en Ariel Besse over de re latie tussen een man en zijn 14- jarige stiefdochter en heel aardig is 'Violette et Francois' van Jac ques Rouffio met Isabelle Adjani en Jacques Dutronc als stelletje dat leeft onder het motto 'bij el kaar deugen ze niet, van elkaar meugen ze niet'. Voor wie van pittiger kost houdt noem ik Kama Sutra, the art of sex', 'Histoire d'O', 'A scent of heather' en 'Angel of Fi re', want voor bloot draait Mo vies de hand niet om. (OP)NIEUW "Karate Kid II' - Lido, Leiden 'Highlander' - mythisch verhaal over onsterfelijke vechtjassen, Euro, Al phen 'Teenwolf - Michael Fox, de ster uit 'Back to the future', verandert in weerwolf, City, Katwijk 'Schimanski zahn um zahn' - com missaris uit 'Tatort' op filmdoek, City, Katwijk BLIJVERS 'Police academy III' - Euro al: 'The Money Pit' - Metropole (456756), 16 jr. 'Short circuit' - Metropole, al. 'Ginger Fred' - Metropole, al. 'Harem' - Metropole, al. 'Zomer film cyclus' - Metropole. 'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr. 'Cobra' - Odeon, 16 jr. 'Hot resort' - Odeon, 16.jr. 'Gandhi.' - Odeon, al. 'Sextherapie' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Zusters voor dag en nacht' - Le Paris, 18 jr. 'Drie mannen en een wieg' - plezieri- 'Suzie Superstar II' - Le Paris, 18 j ge komedie over onhandige vaders, Lido, Leiden 'Out of Africa' - (mee)slepend liefdes verhaal in romantisch Afrika, Lido, Leiden 'Cobra' - ijzingwekkende actiefilm (in meer betekenissen) met Sylvester Stallone, Lido, Leiden en Euro, Al- phen 'Coca Cola Kid' - Amerikaanse cola- yuppie zet Australië op stelten, Tria non, Leiden 'Police Academy III' - de politionele lolbroeken zijn weer terug in Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Jewel of the Nile' - vervolg op 'Ro mancing the stone', Lido Leiden en Euro, Alphen. 'Brewster's Millions' - oude komedie gemaakt met Richard Pryor >1, City, Katwijk SEXFILMS NACHTFILMS 'Gewaagd liefdesspel' - Rex, Leiden. 'Erotic Radio' - Euro, Alphen. 'Debby does Palace' - Euro, Alphèn. 'Police academy III' - Euro, Alphen. 'Cobra' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Police academy III' - Asta (463500), al. 'Karate Kid II' - Asta, al. 'The jewel of the Nile' - Asta, al. 'Karate Kid II.' - Babyion (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. 'Pretty in Pink' - Babylon, al. •Cobra' - Cineac'(630637), 16 jr, 'HeU Camp'-Cineac, 16 jr. 'Highlander', Cineac, 16 jr. AMSTERDAM Pretty in pink' - Alfa (278806), al. 'After hours' - Alfa, al. 'The jewel of the Nile' - Alfa, al. 'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr. 'Gandhi' - Alhambra (233192), al. 'Ginger Fred' - Alhambra, al. 'Romancing the stone' - Bellevue Ci nerama (234876/266227), al. 'Police academy III' - Cinerama, al. 'Karate Kid II' - Calypso (266227/ :en wieg' - Calypso, al. 'California Girls' - Centraal (248933), 18 jr. 'Car Trouble' - Cineac, (243639), 12 jr. 'The Coca-Cola Kid' - Cinecenter, (236615) 16 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cinecen ter, 16 jr. 'Abel' - Cinecenter, al. 'Witness' - Cinecenter, 12. jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. 'Police academy III' - Cinema, al. 'Harem' - City (234579), 12 jr. 'Runaway Train' - City, 16 jr. 'The hitcher' - City, 16 jr. 'Cobra'- City, 16 jr. 'D.A.R.Y.L.' - City, al. 'Hot resort' - City, 16 jr. 'Short Circuit' - City, a.l. 'Hell Camp' - City, 16 jr. 'Oblomow' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Lolita', - Kriterion, 16 jr. 'Erotic City' - Parisien (248933), 18 jr. 'Cobra' - Rembrandtpleintheater (223542), 16 jr. 'Ludwig' - The Movies (245790), 16 jr. 'Filmzomer '86' - The Movies. 'Manner' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'Cobra' - Tuschinski, 12 jr. 'Highlander' - Tuschinski, 16 jr. 'The Money'Pit' - Tuschinski, al. 'Short circuit' - Tuschinski, al. 'Absolute beginners' - Tuschinski, al. 'Out of Africa' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE Van de Franse regisseur Diane Kurys werd een paar weken gele den 'Coup de Foudre' uitgezon den, volgende week vrijdag is haar debuut 'Diabolo Menthe' aan de beurt. Ze vertaalde jeugd herinneringen in een film over opgroeiende kostschoolmeisjes. Twee zusjes - dochters van ge scheiden ouders - vieren een vakantie bij hun vader. Terug op school in Parijs komen de pro blemen die horen bij de puber teit: moeilijkheden op school en een eerste verliefdheid (20.21 uur, Nederland 2). Op deze vrijdagavond weer een overstelpend aanbod films. Op BBC 2 (0.50 uur) 'In this our life', een drama met Bette Davis uit 1942. Onder regie van John Huston is Davis zeer op dreef als een neurotische vrouw die haar zwager inpalmt en zowel haar ei gen leven als dat van haar zus ruïneert. De liefhebbers van een ongecompliceerde actiefilm kun nen deze avond terecht bij de<- Belgen. Om 20.15 uur begint 'Avalanche Express', een spio- nagefilm met Robert Shaw en Lee Marvin. Morgenavond op Duitsland 1 'La mariée était en noir', een thriller (1967) van Francois Truf- faut. Hij baseerde zich hiervoor op een Amerikaans verhaal, waarin de weduwe Julie Kohier (Jeanne Moreau) op wraak uit is. Haar man wordt op de dag van hun huwelijk doodgeschoten en haar verdere leven staat in het te ken van het opsporen van de da ders (23.45 uur). 'Thief is een erg spannende film met James Caan in de hoofdrol en wordt morgenavond op Duitsland 3 uitgezonden. Caan speelt de misdadiger Frank Jeanne Moreau, te zien in 'La mariée était en noir". (archieffoto) die in de gevangenis heeft ge leerd hoe brandkasten te kraken en eenmaal op vrije voeten wordt hij min of meer gedwongen zijn kennis in de praktijk te brengen (22.45 uur). Dezelfde avond op Duitsland 2 'Dawn', een film over het leven van de Australi sche zwemkampioene Dawn Frazer. Haar carrière eindigde plotseling door een auto-ongeluk en in haar verdere leven had ze weinig succes (22.30 uur). In de reeks maandagmiddag films ditmaal 'A Double Life'. Ronald Coleman kreeg voor zijn rol in 1947 een Oscar als een to neelspeler die zo in zijn rollen opgaat dat zijn privé-leven er door wordt beïnvloed. De man scheidt van zijn eveneens acte rende vrouw, maar. komt haar weer tegen op de bühne (15.00 uur, Nederland 1). FILMHUIZEN 'Terms of endearment', de snik- film van James L. Brooks die twee jaar geleden zoveel Oscars won, wordt vanavond in Het Kijkhuis gedraaid. Zakdoeken mee om Shirley Maclaine en Jack Nicholson te gaan bekijken. 'Terms of endearment' is een ge slaagde mengeling van humor en ontroering, waarin de relatie tus sen moeder (MacLaine) en doch ter (Debra Winger) wordt ge volgd (20.00 en 22.30 uur). Een eerzaam huisvader raakt van de kook door een juffrouw met een rode jurk: komedie dus in 'The woman in red' van en met Gene Wilder. 'Woman in red' is een zogenaamde remake van 'Une elephant ca trompe enor- mement', een Franse komedie van ongeveer tien jaar geleden. Dinsdagavond hier te zien om 20.00 en 22.15 uur. Woensdagavond volgt 'Histoi- res extraordinaires', mysterieu ze verhalen van Edgar Allen Poe, gemaakt door drie regisseurs: Roger Vadim maakte 'Matzen- garstein' met Jane en Peter Fon da, waarin de vrouwelijke Fonda een wulpse slotvrouwe speelt. Louis Malle tekende voor 'Wil liam Wilson' met Alain Delon en Brigitte Bardot. Een wrede offi cier doodt hierin zijn vriendelij ke dubbelganger. Federico Fellini ten slotte is de maker van 'Toby Damnit'. Te- Shirley MacLaine in 'Terms of Endearment'. (foto gpd) rence Stamp speelt een geflipte steracteur die wordt achtervolgd door de duivel. Aanvang van de ze trilogie: 20.00 en 22.15 uur. In het Filmhuis LVC draait vanavond, morgenavond en zon dagavond 'l'Innocente', de laat ste film van Luchino Visconti. De stijlvolle film (naar de roman van d'Annunzio) vertelt het ver haal van een jonge aristocraat die zich niet wil laten weerhouden door ouderwetse zeden, maar het onverdragelijk vindt als zijn echtgenote zijn ideeën in prak tijk brengt. Aanvang 22.15 uur. De Karate Kid (rechts) en Chozen, het boosaardige neefje, tegenover elkaar. (foto pr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15