De bloedigste rel
van de 19e eeuw
Thaise militairen zoeken
invloed via verkiezingen
Achtergrond
Palingoproer in de Jordaan, 25 juli 1886
Protest
theoloog
tegen
betaling
abortus
Achtergrond
VRIJDAG 25 JULI 1986
PAGINA 13
BANGKOK - Zelfs in de massage
salons en sauna's van Bangkok I
worden de klanten op de democra- 1
tische plicht gewezen. „Vergeet op 1
27 juli niet te stemmen", zo staat op I
affiches. Zesentwintig mihoen I
Thais zullen aanstaande zondag I
hun stem uitbrengen. Ze hebben I
een ruime keus: zestien partijen
doen mee aan deze verkiezingen,
de dertiende sinds dit koninkrijk I
34 jaar geleden een constitutionele I
We schrijven 1885. Het zijn slechte tijden vol armoe,
honger en werkloosheid. Het volk is ontevreden. Dan is
er ineens Ferdinand Domela Nieuwenhuis. Een predi
kant met een ongebruikelijke boodschap. Als voortrek
ker van de socialistische beweging trekt hij fel van leer
tegen de gevestigde orde. Door zijn vlammende betogen
groeit verzet tegen de heersende, uitbuitende klasse.
Op 25 juli 1886 slaat de vlam in de pan in de Amster
damse Jordaan. Aanleiding: palingtrekken, een verbo
den volksvermaak. Door komst en optreden van de
blunderende politie barst de opgekropte agressie los. De
agenten slaan keihard terug en roepen zelfs het leger te
hulp. De trieste balans: 27 doden en ruim honderd ge
wonden. Een reconstructie van een uit de hand gelopen
vechtpartij, die leidde tot de bloedigste rel van de 19e
eeuw...
Opwinding, nee, conster
natie op 27 juli 1886. Be
richten over een onge
kend oproer in Amster
dam sijpelen door. Het is
niet eens het Amsterdam
se tumult dat de gemoede
ren bezighoudt. Er zijn de
laatste maanden wel va
ker rellen gemeld uit die
„zondige rooie poel". Het
is het gerucht dat hon-
derdvjjftig artilleristen uit
Naarden de rust in de
hoofdstad hebben her
steld, dat beroering ver
oorzaakt.
Ieder waande de Naardense ka
nonniers nog binnen de vesting
muren, en daar stond met grote
letters in het Handelsblad dat zij
eerst op de Heerenmarkt en
daarna op de Dam dienst hadden
gedaan. Verontwaardiging alom
in Naarden. Wat nu?! „Onze jon
gens in dat socialistische broei
nest? Wat een schande".
Vanuit de vesting wordt het
bericht direct afgedaan als een
verzinsel. Maar daar blijft weinig
meer van over als er getuigen ko
men, die verklaren dat zij de ka
nonniers in het holst van de
nacht hebben zien vertrekken, 's
Avonds hoorden ze al van verre
het slijpen van de sabels. „Daar
zullen we die rooien eens aanrij
gen", zou een gemotiveerde artil
lerist hebben gezegd.
Palingtrekken
Vandaag de dag kijkt niemand
meer op van veldslagen tussen
groepen demonstranten en de
politie. Dergelijke kloppartijen
lijken erbij te horen. Honderd
jaar terug in de tijd ligt dat even
anders. Politie betekent nog ge
zag. En het gezag laat niet met
zich sollen. Wet is wet. Ook voor
een groepje bewoners van de
Jordaan, dat op de middag van
zondag de 25e juli druk doende is
een wedstrijdje palingtrekken
voor te bereiden.
De verboden tijdspassering
lijkt sterk op het dubieuze gan
strekken, dat vandaag de dag
nog steeds in Limburg plaats
vindt. Er is een belangrijk ver
schil: het aaltrekken is wreder,
omdat de paling nog leeft.
Dat kan een handjevol bewo
ners van de Lindengracht, tus
sen de 2e en 3e Lindendwars-
straat, er niet van weerhouden
een touw te spannen boven het
water. Daar wordt een dikke pa
ling achter zijn kieuwen aan
vastgebonden. De deelnemers
worden nu in een bootje zo snel
mogelijk onder het kronkelende
dier doorgeroeid.
De kunst is om de aal van het
touw. te trekken. De winnaar
krijgt zes gulden, terwijl de sa
menstromende belangstellenden
minutenlang plezier gaan bele
ven aan al die onfortuinlijken,
die met een luide plons in het
grachtwater kopje onder gaan.
Dat is humor. De gulle lach doet
de belabberde sociale situatie
even vergeten. En daarmee de
onderdrukking van de zelfge
noegzaam heersende klassen. De
proletariërs zijn aan zet, in hun
Jordaan.
Klootjesvolk
Lang duurt het niet. Op het bu
reau Noordermarkt is bekend ge
worden dat het klootjesvolk zich
vermaakt met palingtrekken.
Vier dienders proberen direct or
de op zaken te stellen. Agent
Oosterloo gooit meteen zijn ver
bale kracht in de strijd om het
touw boven de Lindengracht
verwijderd te krijgen. Als buurt
bewoner Weggelaar hem meldt
dat het spel bijna ten einde is en
dat daarop maar gewacht moet
worden, golft er een stroom van
plichtsbetrachting door het
bloed van agent Van Doorne-
waard. Eigenhandig knoopt hij
het touw los, zonder zich bewust
te zijn dat daarmee de bloedigste
rel van de 19e eeuw wordt inge
luid.
De Jordanezen, van nature al
opgewonden standjes, laten zich
niet de les lezen. Ze beschouwen
de Jordaan als een vrijplaats,
waar het gezag zich moet aanpas
sen aan de geldende zeden en ge
woonten van de volksbuurt en
niet omgekeerd. Afgezien van de
„brutaliteit" van het gezag om
deze regel te negeren, speelt te
vens de opgekropte sociale on
vrede een rol.
Lieden als Jan Anton Fortuyn,
voorzitter van de afdeling Am
sterdam van de Sociaal-Demo
cratische Bond (SDB), en de so
cialistische voorman Ferdinand
Domela Nieuwenhuis hadden al
eerder geroepen dat de regeren
de burgerij een loopje met het
volk neemt. Vanuit die hoek ge
zien krijgt de daad van agent Van
Doornewaard een heel wat grim
miger accent. Vandaag de dag
zou zoiets provocatie heten en
zou de politie openlijk spreken
over een tactische blunder. Want
daarmee hebben we van doen.
Explosief
De beuk gaat er in by de inwo
ners van de Jordaan. Agent Van
Doornewaard wordt afgedroogd.
Diens collega's krijgen eenzelfde
behandeling. De mond van in
specteur Sikkens van het bureau
Noordermarkt valt van pure ver
bazing open, als hij de verfrom
melde manschappen voor zich
ziet. Hij laat versterking aanruk
ken. Zoveel mogelijk Amster
damse agenten worden naar de
Jordaan gedirigeerd.
De situatie wordt explosief.
Grote groepen Jordaners wor
den gesignaleerd in de le Goud
sbloemdwarsstraat, op de Lin
dengracht, Zaterdagse Brug en
in de Lindenstraat. Barricaden
worden opgeworpen en het volk
galmt vrijheidsliederen. Agenten
worden bekogeld. Er wordt ge
zwaaid met rode en zwarte vlag
gen. Hoofdcommissaris Steen
kamp, die het bevel inmiddels
heeft overgenomen van collega
Van Doesburgh, zoekt contact
met de legerautoriteiten.
De strijd duurt tot het begin
van de avond, dan besluit de po
litie zich terug te trekken in het
bureau Noordermarkt. De rust
keert terug in de Jordaan. De
tussentijdse balans wordt opge
maakt: achttien gewonde agen
ten en vier gewonde burgers.
In de vroege ochtenduren van
maandag de 26e juli spreekt bur
gemeester Van Tienhoven met
de Amsterdamse legercomman
dant en hoofdcommissaris
Steenkamp. „De politie moet
geen aanleiding geven tot nieu
we ongeregeldheden", zegt hij
tegen Steenkamp. De legercom
mandant krijgt te horen dat
vuurwapens in uiterste nood ge
bruikt mogen worden.
Overmoedig
In de Jordaan is het 's och
tends betrekkelijk rustig. Maar
dat verandert snel. Het volk is
overmoedig en in een triomfan-
Het neerslaan van de palingoproer in de Jordaan liep volkomen uit de hand. Trieste balans: 27 doden e
ruim honderd gewonden.
De 35-jarige evangelische theo
loog dr. Werner Neuer uit Goma-
ringen bij Tübingen (Bondsrepu
bliek Duitsland) is met zijn
vrouw en drie kinderen uit het
ziekenfonds gegaan uit protest
tegen de financiering van abor
tus.
"Met mijn gezin wil ik niet lan
ger medeschuldig zijn aan de elk
jaar terugkerende moord op
300.000 kinderen alleen al in de
Duitse Bondsrepubliek door toe
passing van abortus". In zijn ver
klaring van dit besluit noemt
Neuer dit "de grootste misdaad
in Duitsland sedert het Derde
Rijk".
Via het ziekenfonds kunnen
zwangere vrouwen hun abortus
betalen. Eerst had dr. Neuer het
ziekenfonds gevraagd of hij als
'symbolisch verzet' een deel van
zijn premie mocht inhouden.
Maar het fonds deelde hem mee,
dat daarvoor geen wettelijke ba
sis bestaat. Met zijn bedanken
voor het fonds wil de theoloog
oproepen tot 'compromisloos
verzet tegen de financiering van
abortus'.
Bijbel voor Koerden. Het
Koerdisch Instituut in Bonn
denkt met inschakeling van vijf
tien vertalingsdeskundigen der
tienjaar nodig te hebben voor de
vertaling van de hele bijbel voor
het volk der Koerden.
De Koerden wonen verspreid
in Turkije, Iran, Irak, Syrië en de
Sowjet-Unie. "Het is de ironie
van de geschiedenis", zegt het in
stituut, "dat een volk uit de
streek waar Abrahams wieg
heeft gestaan en waar zich een
belangrijk deel van de bijbelse
geschiedenis heeft afgespeeld,
niet beschikt over de bijbel in ei
gen taal".
Het instituut heeft al een voor
zet gegeven door de uitgave van
het evangelie naar Lucas in het
Koerdisch en beeldverhalen
voor jongeren over bijbelse ge
schiedenissen. In de Bondsrepu
bliek Duitsland zelf wonen rond
een half miljoen Koerden. Velen
dragen vrijwillig bij aan het werk
telijke roes door de overwinning
van zondag op het gezag. Rode
vlaggen gaan de lucht in. Het
Vrijheidslied kaatst tussen de ge
vels van de Lindengracht.
Hoofdcommissaris Steenkamp
kan geen greep krijgen op de si
tuatie. Hij beschikt slechts over
summiere en incomplete gege
vens en weet niet wat er
werkelijk aan de hand is. Weer
escaleert de zaak en keert het
volk zich tegen de sterke arm.
Feller dan daarvoor. Massaal
worden er stenen gesmeten naar
agenten, die door korte charges
de Jordaners uiteen trachten te
slaan. Het heeft allemaal weinig
zin. De lont ligt in het kruitvat.
Burgemeester Tienhoven
roept, in overleg met de procu
reur-generaal, de hulp van het le
ger in. Hij weet het ook niet
meer. De informatie van zijn
hoofdcommissaris is meer dan
verontrustend. In zijn achter
hoofd houdt hij rekening met
een revolutie. Gebeurde iets der
gelijks óok niet in Parijs?
Een detachement van de infan
terie, van de Noordermarkt door
een omtrekkende beweging door
de Westerstraat in de Eerste
Boomdwarsstraat gekomen,
wordt met een regen van stenen
ontvangen. Hier is een versper
ring opgeworpen. Het is niet de
enige plaats. De Jordaan lykt op
één grote barricade. De bevel
voerende officier sommeert met
luide stem het geweld te staken.
van het instituut. Vrijwilligers
doen in de regel het vertaalwerk.
Zij krijgen daarvoor een kleine
vergoeding.
Orgel. Om geld bij elkaar te
krijgen voor de hoognodige res
tauratie van het beroemde
Schnitger-orgel in de Jakobikerk
in Hamburg hebben twintig or
ganisten op één dag in een mara
thonconcert alle orgelwerken
van J. S. Bach gespeeld. Dat be
gon 's morgens om 9 uur en ein
digde laat in de nacht.
Wereldreligies
Naar de 'gebedsdag van de
wereldreligies' voor de vrede, op
27 oktober in Assisi (Italië), zal
ook geestelijk leider Khomeini
van Iran een afgevaardigde stu
ren. Het zal de shfitische geeste
lijke Salman Ghaffari zijn, die
wordt gezien als de opvolger van
de binnenkort afscheid nemende
Iraanse ambassadeur bij de Hei
lige Stoel. De paus heeft het ini
tiatief genomen tot deze gebeds
dag.
Naast de Rooms-Katholieke
Kerk nemen aan deze gebedsdag
deel het Orthodoxe patriarchaat,
ook dat van Moskou, de Angli
caanse Kerk, verscheidene pro
testantse kerken die bij de We
reldraad van Kerken zijn aange
Stenen, honderden stenen zijn
het antwoord van een woedende
menigte.
Als drie soldaten door vanuit
huizen geworpen projectielen
dermate gewond raken dat ze in
eenzinken, wordt op de hoek van
de Lindenstraat en Boomdwars
straat het eerste bevel gegeven
tot vuren. Dan is het echt oorlog.
Salvo's knallen door de straten,
kogels slaan tegen huizen. In de
omliggende straten is het blaffen
van het geweervuur goed hoor
baar. Een man, die met een rode
vlag op een barricade staat, stort
neer. Hij is getroffen door een
kogel. Verwarring alom.
Slachtoffers
Maar het is nog niet genoeg.
Een detachement infanterie rukt
uit de Lindenstraat de le Lin-
dendwarsstraat binnen. Ook
daar wordt het verzet met scherp
beantwoord. De kogels vliegen
over deZaterdagsche Brug en
ketsen op het wijnhuis Den kat
in den Wijngaard. Op de boven
kamers woont een gezin met vier
kinderen. Ene Albertus Witte is
daar op bezoek. Hij zit voor het
raam van de eerste verdieping,
wordt door een kogel in het
hoofd getroffen en is onmiddel
lijk dood. Hij is niet de enige.
Een man die voor zijn huisje aan
de Lindengracht een pijp zit te
roken krijgt ook een kogel door
het hoofd.
sloten, en afgevaardigden van
het jodendom, boeddhisme, hin
doeisme, shintoïsme en taoïsme
en de islam.
Khomeini's ambassadeur zei
in een vraaggesprek met een Ita
liaans rooms-katholiek maand
blad, erop te vertrouwen dat het
in Assisi om een 'nuttige bijeen
komst' gaat, "waarbij een op
recht en verstandig gesprek zal
worden gevoerd".
Religieuzen. De paus waar
schuwt in een boodschap aan de
conferentie van religieuzen in
Brazilië voor een onvoldoende
opleiding van jonge religieuzen
in kleine basisgemeenschappen.
De opleiding moet, naar zijn oor
deel, gebeuren binnen klooster
gemeenschappen die aan de pe
dagogische regels van de kerk
voldoen.
De Braziliaanse conferentie
van religieuzen houdt deze week
in Sao Paulo haar algemene ver
gadering. "Jonge religieuzen",
zegt de paus in zijn brief, "moe
ten een passende en volledige
opleiding krijgen in overeen
stemming met het kerkelijk leer
gezag". "De grote behoefte aan
zielzorg en de uitzonderlijke si
tuaties in Brazilië eisen een at
tente keuze van priester-studen
ten, een juist begrip van de teke
nen des tijds en de behoeften van
In de Anjelierdwarsstraat
wordt een nieuwsgierige vrouw,
met een kind op schoot, geraakt.
Ook Lange Hendrik zal de zon
nooit meer zien opkomen. Een
straatwerker uit de Sint Nico-
laasstraat gaat rochelend neer,
evenals een jongen en meisje op
de Brouwersgracht.
Zo loopt de onrustige maan
dagavond naar een einde: tegen
middernacht is het geweld on
derdrukt. In het Binnengasthuis
liggen maandagavond al tiental
len gewonden. Veertien sterven
er, 's nachts nog vijf. Het doden
tal loopt uiteindelijk op tot 27.
Hartverscheurend zijn de tone
len dinsdag voor het ziekenhuis.
Vrouwen en meisjes zoeken hui
lend naar broers en vaders, die 's
nachts niet zijn thuisgekomen.
Doden worden geidentificeerd.
De Jordaan huilt. Leed en ver
ontwaardiging. Het overgrote
deel van de doden is jong en on
schuldig aan het oproer.
Langzaam keert de rust weer.
Burgemeester Van Tienhoven
hervindt zichzelf. Hij toont zich
tevreden over het gevoerde be
leid. „Erger is voorkomen", zegt
hij in een verklaring. Dat vindt
de pers ook. Van Tienhoven
krijgt prachtige recensies in de
krant. De socialisten, onder aan
voering van Domela Nieuwen-
huis, krijgen de schuld van het
voor de revolutie gehouden op-
de gelovigen en totale gehoor
zaamheid aan de bisschoppen".
Brazilië heeft meer dan 300 bis
schoppen. Er zijn 107 vrouwen-
en 19 mannenkloosters. Ruim
2500 religieuzen bereiden zich
voor op het priesterschap. Op het
ogenblik zijn daar 38.000 vrou
welijke religieuzen en 7700 pa
ters in functie.
Simonis in Brazilië
Kardinaal Simonis is nu in
Brazilië, vanwaar hij eind vol
gende week zal terugkeren. Deze
week bezocht hij een nationaal
congres van kerkelijke basisge
meenschappen in Goiania,
hoofdstad van de deelstaat
Goias, waaraan 1500 mensen
deelnemen, onder wie vele bis
schoppen en andere gasten uit
het buitenland. Simonis kreeg de
uitnodiging van Dom Helder Ca-
mara, emeritus-aartsbisschop
van Olinda en Recife.
In een toespraak tot het con
gres erkende de kardinaal, dat de
manier van kerk-zijn van de ba
sisgemeenschappen geboren is
uit en gegrond is op een geloof
zoals dat door de kerk wordt uit
gelegd. "Ik hoop, dat u zich in
veelvoud mag vermenigvuldigen
als ware gemeenschappen van
de kerk". Ook hoopte Simonis
op het ontstaan van soortgelijke
groepen in Nederland.
door
Bob Mantiri
De belangrijkste partijen zijn de
Sociale Actie Partij, de Democrati
sche partij (DP), Prachakorn Thai
(Thai Burger Partij) en de Nationa
le Democratische Partij, die op het
ogenblik de regeringscoalitie vor
men en de Chart Thai Partij, die in
de oppositie is.
Het gaat bij deze verkiezingen
om de 347 zetels in het Lagerhuis,
te vergelijken met de Tweede Ka
mer. De zestien partijen hebben
maar liefst 3.800 kandidaten in het
veld gebracht. Aanvankelijk zou
den pas volgend jaar verkiezingen
worden gehouden. In mei echter
werd de coalitieregering ten val ge
bracht, nadat 42 dissidente SAP-
parlementariers een onbelangrijk
voorstel van de regering over de in
voering van voertuigenbelasting
hadden getorpedeerd. Daardoor
ontstond een regeringscrisis.
Achteraf bleek dat de SAP-leden
door het bedrijfsleven en hoge mi
litairen waren omgekocht om de
coalitie op te blazen, premier Prem
Tinsulanond ten val te brengen en
de weg vrij te maken voor de ster
ke man in het leger, generaal Arthit
Kamlang-ek, een tegenstanders
van premier Prem.
Arthit en de zakenwereld namen
het Prem zeer kwalijk dat hij zon
der enig overleg de Thaise munt
(baht) met 14,8 procent had gede
valueerd. Generaal Arthit Kam
lang-ek, bevelhebber van het leger
en opperbevelhebber van de strijd
krachten, oefende openlijk kritiek
uit op premier Prem en eiste een
wijziging van het kabinet.
Maar premier Prem, een voorma
lig legerbevelhebber, stapte niet
op. Hij ontbond het Lagerhuis en
schreef vervroegde verkiezingen
uit. Een paar weken later maakte
hij het voor generaal Arthit onmo
gelijk om een gooi te doen naar het
premierschap. Hij zette Arthit op
een zijspoor door hem als legerbe
velhebber te ontslaan en in diens
plaats een trouwe medewerker, ge
neraal Chaovalit Yongchatyut, te
benoemen.
Het is geen geheim dat ambitieu
ze generaals staan te popelen om
via een staatsgreep hun invloed
weer te vergroten. De laatste jaren
hebben de militairen hun greep op
het politieke leven verloren. Zo
heeft het Lagerhuis meer macht
dan de door de militairen gedomi
neerde Senaat. Voorts mogen mili
tairen in actieve dienst en ambte
naren geen ministersposten bekle
den.
Daarbij komt nog dat de jongere
lichting officieren geen interesse
schijnt te hebben voor de politiek.
De modernisering van de strijd
krachten en introductie van gea
vanceerd wapentuig bezorgen de
beroepsofficieren handenvol werk,
waardoor zij nauwelijks tijd heb
ben voor de politiek.
Tot dusver zijn de kolonels en
generaals overal in het maatschap
pelijke leven vertegenwoordigd.
De Nederlandse aartsbisschop
had een gesprek van anderhalf
uur met de 'bevrijdingstheoloog'
Leonardo Boff, die in 1985 van
het Vaticaan een schrijf- en
spreekverbod kreeg opgelegd
(dat inmiddels is opgeheven).
Vredesdag. De werkgroep
'Vredesvraagstukken' van de Sa
menwerking Nederlandse Vrou
welijke Religieuzen houdt op za
terdag 20 septemer in Den Bosch
de tweede nationale vredesdag
van en voor vrouwelijke religieii-
zen. Thema is: "En wij zoeken
naar wegen van vrede". De dag
in de San Salvatorkerk begint
om 10 uur en eindigt om half 5.
Voor nadere informatie en aan
melding kunnen belangstellen
den contact opnemen met de ge
noemde werkgroep: Carmelweg
1,6564 AH Heilig Landstichting.
Toogdag. Op zaterdag 23 au
gustus houdt de organisatie 'Het
Zoeklicht' (stichter Joh. de Heer)
in de Expohal in Hilversum een
'Maranatha-toogdag'. Thema van
deze dag: 'Leven in de eindtijd'.
Sprekers zijn de predikanten
P. J. Mietes (vrij-evangelisch), L.
W. G. Blokhuis (Nederlands-ge
reformeerd) en Jac. Schouten
(baptist) en de evangelist A. P.
van de Sande. Medewerking ver-
Zij zitten in de directies van bijna
alle belangrijke ondernemingen in
het land. Maar er lijkt voor hen een
kentering te komen nu de politieke
partijen, die in het verleden ooit
verboden zijn geweest, meer in
vloed krijgen. Tegen die achter
grond is het niet uitgesloten dat de
generaals een voorwendsel zoeken
om een staatsgreep uit te voeren
om hun verworven belangen zeker
te stellen.
In het verleden zijn vijftien
staatsgrepen of pogingen daartoe
gedaan. De laatste werd vorig jaar
9 september gepleegd door wat ge
noemd werd "Jonge Turken', een
groep radicale officieren die onte
vreden was met het benoemings
beleid.
Een confiictsitiuatie na de ver
kiezingen tussen de partijen, bij
voorbeeld by de verdeling van de
ministersposten, zou volgens poli
tieke waarnemers, wel eens voor
de militairen een argument kun
nen zyn om in te grijpen.
De grote vraag is wat de kansen
zyn van Prem om te worden herko
zen. De premier heeft geen partij
achter zich en de drie belangrijkste
partyen die op het ogenblik de coa
litie vormen, de Democraten, So
ciale Actie Partij en de Thai Burger
Partij, hebben zich van Prem ge
distantieerd. De populariteit van
de premier is de laatste weken
sterk gedaald. Hem wordt verwe
ten dat hy gedurende zijn ambts
termijn niets heeft gedaan om de
economische situatie van het land
te verbeteren.
De partij die op het moment het
goed doet bij de opiniepeilingen is
de Democratische partij van Bhi-
chai Rattakul. Maar zijn kansen
voor het premierschap lijken klein.
Rattakul komt niet uit de militaire
stand. Hij is een burger, terwijl de
SAP en de Chart Thai partij, de op
positiepartij, worden geleid door
ex-topmilitairen. Voorzitter van de
SAP is de voormalige luchtmaar-
schalk Siddhi Savetsila, die minis
ter van buitenlandse zaken is; die
van de Chart Thai is generaal-ma-
joor Chaichai Choonhavan.
Gegeven het feit dat een premier
de zegen moet hebben van de le
gertop, lijkt het welhaast uitgeslo
ten dat Rattakul in een nieuw kabi
net premier wordt, zelfs al zou zijn
partij de absolute meerderheid in
het parlement behalen.
De verwachting is dat er na de
verkiezingen toch weer een coali
tieregering uit de bus zal komen
onder leiding van premier Prem
Tinsulanond. Hij heeft zich niet al
leen verzekerd van de steun van le
gerbevelhebber Chaovalit, die hy
zelf in die functie heeft benoemd,
maar Prem kan ook rekenen op de
steun van niemand minder dan ko
ning Bhumipol.
lenen onder anderen Gert en
Hermien Timmerman en een
groot koor. De samenkomsten
beginnen om 10 en 2 uur.
Vandaag weer geen kerkely-
ke beroepingsberichten.
Met pensioen. Op 3 augustus
neemt ds. E. G. Boesenkool (63),
hervormd predikant te Ens-
Kraggenburg, afscheid van de
actieve dienst. Van 1954 tot 1961
werkte hy in Aarlanderveen.
Afscheid. Op 17 augustus
neemt dr. G. C. van de Kamp af
scheid van de gereformeerde
kerk van Wassenaar-Zuid. Hy
gaat naar Delft.
Een van de kandidaten voor het Thaise parlement, de gepensioneerde
generaal Ham Leenanond (tweede van rechts), probeert stemmen te win
nen onder de bevolking. ifoto ap>