Record-aantal bezoekers
Glas '86 in Leerdam
Stillevens in Slot Zeist
Ton Koopman leidt Barokorkest
Escher iii Gemeentemuseum
Expositie Wiener Secession
DONDERDAG 17 JULI 1986
KUNST
PAGINA 19
EINDHOVEN (ANP) - De ten
toonstelling van de eigen collec
tie in het stedelijk Van Abbe-
museum in Eindhoven heeft tot
nu toe een record-aantal bezoe
kers getrokken. Gedurende de
eerste vier weken werden meer
dan 17.500 bezoekers geteld.
Conservator H. Driessen van
het museum heeft dit gisteren
meegedeeld. Gewoonlijk komen
jaarlijks gemiddeld 50.000 men
sen naar het Van Abbemuseum.
De expositie van de eigen col
lectie is ingericht ter gelegen
heid van het 50-jarig bestaan. In
verband met de omvang van de
collectie, ruim 800 kunstwerken
van 250 kunstenaars, heeft het
museum extra expositieruimte
moeten huren in een kantoorge
bouw elders in de stad.
De tentoonstelling, die een
beeld geeft van de ontwikkelin
gen in de moderne kunst, is nog
te zien tot begin november. Con
servator Driessen zegt „ver
bluft" te zijn door de grote toe
loop tot nu toe. „Zeker nu het
weer „museum-onvriendelijk"
is. Ik verwacht dan ook dat de
belangstelling in de maanden
september en oktober nog gro
ter zal zijn". Het museum hoopt
dat het bezoekersaantal min
stens zal oplopen tot ongeveer
70.000 en wellicht zelfs tot
75.000.
Uit een publieksonderzoek is
inmiddels gebleken dat één der
de van de bezoekers nog niet
eerder in het Van Abbemuseum
is geweest. Verder is naar voren
gekomen dat veel meer dan in
het verleden het geval was men
sen uit Noord-Brabant het mu
seum hebben weten te vinden.
Van Abbemuseum worden. En
waarom ook niet. Het is tenslotte
aan de doortastende houding van
sigarenbaron Van Abbe te danken
dat de industriestad een museum
kreeg.
Hetgeen tussen 1936 en 1986 is
aangekocht hangt, staat of zwerft
nu dus in diverse locaties in Eind
hoven. Niet altijd op ooghoogte (de
titel verwijst klaarblijkelijk naar de
horizon en de verten die nog onbe
sproken en nog niet aangekocht
zijn). Ook zijn de werken niet altijd
opgehangen op een strikt logische
wijze. Dat kan ook bijna niet, want
volgens Fuchs wordt de 20ste
eeuwse kunst gekenmerkt door rij
ke grilligheid.
Gevecht
En zo hangt in één zaal Bacons
prachtige 'Fragment voor een krui
siging' naast een typische Fontana,
terwijl daartussen een wand vol
Cobra een spetterend gevecht met
zichzelf en de omgeving levert.
Grillig, in alle opzichten. Deze con
frontatie doet denken aan een
kunstkabinet rond de eeuwwisse
ling. Fuchs moet wel heel erg ver
legen zitten om een nieuw onder
komen...
Alhoewel: de zaal links van de in
gang van het Van Abbe I is een
zeer knap geconstrueerde presen
tatie. Aan één wand twee zeer ex
pressieve werken van Penck
(waaronder het acryl 'Torguato
Tasse' uit 1976) pal tegenover de in
egaal grijs geschilderde doeken
van Charlton. En aan een andere
muur van deze zaal nemen twee
doeken (zonder titel) van de Deen
Per Kirkeby je zoals altijd op een
verre en zeer aangename reis.
schilderij 'Femme en Vert' Jubileumexpositie toont vaste collectie
van Picasso. In 1954. En
LEERDAM (GPD) - Glas 86 is een
internationale glasmanifestatie die
van 17 juli tot en met 31 augustus
wordt gehouden in Leerdam. Hier
aan nemen twintig kunstenaars uit
binnen- en buitenland aan deel. In
de periode van 17 tot en met 31 juli
worden werken in De Oude Horn
in Acqoy uitgevoerd, waarbij een
aantal gerenommeerde glasmakers
zal assisteren.
De opzet van de manifestatie kon
in de afgelopen maanden op enke
le belangrijke punten worden uit
gebreid. Zo is het expositie-aanbod
verruimd met een presentatie over
glas en architectuur, die in samen
werking met de Stichting Wonen
uit Amsterdam wordt gebracht.
Op 1 en 2 augustus, respectieve
lijk van 14.00-17.00 en van 10.00-
12.00 uur wisselen de deelnemers
aan het symposium met twintig
daartoe uitgenodigden uit de we
reld van de kunst ervaringen uit
oyer hun werkzaamheden met
glas. Er is gelegenheid tot discus
sie. Van 2 augustus tot en met 7
september wordt in Fort Asperen,
Langendijk 60 in Acqoy, de exposi
tie Beelden in glas gehouden.
Open: dinsdag tot en met zondag
10.00 tot 18.00 uur. Demonstraties
op 20 en 27 juli van 8.00 tot 20.00
Van 2 tot en met 30 augustus is er
een expositie van glascuriosa uit
het bezit van inwoners van Leer
dam in 't Hofje van mevrouw Van
Aerden, Kerkstraat 67, Leerdam.
Open: dinsdag t/m zaterdag 10.00-
18.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur.
Van 2 tot en met 23 augustus
(dinsdag t/m zondag 10.00-18.00
uur) is er de tentoonstelling over
toepassing glas in de bouwkunst,
Sportcentrum Berenschot, Tiend-
weg 9, Leerdam. Van.20 tot 30 au
gustus geeft Studio Hinderik acht
voorstellingen van de produktie
Glas, houtloods Embateterrein aan
de Horndijk in Leerdam. Elke
avond 20.30 uur.
Deelnemers aan de manifestatie
zijn, uit de VS.: Bruce Chao, Dale
Chihuly en Richard Tuttle. Uit Bel
gië: Leo Copers. Uit Groot-Brittan-
nië: Tony Gragg en Clifford Rai-
ney. Een Frans/Israëlische bijdra
ge wordt geleverd door Dani Kara-
van. Uit Nederland: Alphons Frey-
muth, Bert Frijns, Marijke de
Goey, Mieke Groot, Sigurdur Gud-
mundsson, Willem Heesen, David
van de Kop, Richard Meitner, Jan
van Munster, Tom Puckey en Carel
Visser.
Er is een informatiecentrum in
gericht aan de Kerkstraat 48 in
Leerdam, tel. 03451-13210.
ZEIST. (GPD) - Het Slot Zeist be
staat 300 jaar. Ter gelegenheid
daarvan wordt in het slot van 19 ju
li tot en met 31 augustus de ten
toonstelling Nederlandse Stille
vens uit de 17de eeuw gehouden in
samenwerking met de Rijksdienst
Beeldende Kunst. Er zijn werken
van onder anderen M. d'Hondecoe-
ter, Willem Kalf, J. J. v.d. Velde,
Pieter Claesz Heda en P. Schota
nus.
De expositie is tot stand geko
men doordat van dit onderwerp
een wetenschappelijk bewerkte ca
talogus verscheen. Deze maakt
deel uit van een zeventiendehg ca
talogusproject, dat 2500 schilderij
en omvat uit het rijksbezit. In dit
door dr. mr. Onno ter Kuilen ge
schreven deel Seventeenth Centu
ry North Netherlandish Still Lifes
worden zeventig 17de-eeuwse stil
levens beschreven, vervaardigd
door kunstenaars die vóór 1870 zijn
geboren.
Openingstijden: dinsdag t/m
vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag
en zondag 14 tot 17 uur.
CHRISTIE S - De omzet van Christie's Amsterdam is in de eerste zes
maanden van 1986 230 procent gestegen ten opzichte van de omzet in
dezelfde periode vorig jaar. Totaal werd van januari tot en met juni voor
ruim 53 miljoen gulden (inclusief zestien procent commissie) verkocht
door het veilinghuis. Een belangrijke oorzaak van die reusachtige stijging
was de enorme opbrengst van de grote opveiling van het 'Nanking Cargo'
gulden* t0taa,0Pbrengst daarvan alleen ai bedroeg ruim 37 mihoen
door
door Rob Schoonen
Ook in Van Abbe II zijn plezieri
ge samenstellingen gemaakt. Met
name de Zero-kunst is zeer harmo
nieus gepresenteerd, terwijl ook de
kleine kamer de installatie 'La Ca-
duta di Icaro' van Paolini uitste
kend tot zijn recht doet komen. De
oorspronkelijke kern van de Van
Abbe-collectie tenslotte, vindt men
terug in het streekmuseum Kern-
penland, naast een overzicht van
de geschiedenis van het museum.
Golfbeweging
Een geschiedenis van een
kunstruimte waarin De Wilde
steeds de nadruk legde op topstuk
ken en trachtte zich op de eerste
plaats te richten op het publiek.
Waar vervolgens Leering nog ver
der ging en (in de democratise
ringsgolf van de jaren zestig) het
als zijn taak zag 'Een groot en
breed publiek levendig te engage
ren in de bewustwording van de ei
gen tijd'. En waar nu dan Fuchs,
evenals De Wilde probeert zoveel
mogelijk topstukken aan te kopen,
maar zich nog meer richt op de
kunstenaars van zijn tijd.
En daarmee is de golfbeweging
van de (kunst)geschiedenis weder
om aangegeven. Om op die manier
een heel duidelijk tijdsbeeld te
schetsen en zo nu en dan de toe-
Lothar Baumgarten: present in
het jubilerende Van Abbemuseum.
(foto GPD)
komst te duiden. 'La Femme en
Vert' van Picasso behoeft immers
niet langer een suppoost 'de boks-
kunst machtig'.
Tentoonstelling: 'Ooghoogte',
50 jaar Van Abbemuseum. Van
Abbe I: Bilderdijklaan 10. Van
Abbe II: Keizersgracht 13. Mu
seum Kempenland: St. Antonius-
straat 5-7, Eindhoven. Open: di-za
van 10-17, zo van 13-17 uur. Tot 10
november.
hangt het vervolgens aan
de muur van 'zijn' Van Ab
bemuseum. Een Eindho-
vense wethouder vraagt
geïrriteerd 'hoeveel neuzen
de afgebeelde vrouw wel
niet heeft'. De Wilde legt
uit. Om vervolgens een
suppoost 'de bokskunst
machtig' voor het doek te
plaatsen omdat een groep
studenten heftig protes
teert. De aankoop (114.000
gulden) ziet de Eindhoven-
se bevolking helemaal niet
zitten.
Nu, in 1986, heeft het be
wuste schilderij een ere
plaats op de monsterten
toonstelling 'Ooghoogte',
georganiseerd ter gelegen
heid van het 50-jarig be
staan van het Van Abbe
museum.
De Wilde - die van 1946 tot 1963 de
scepter zwaaide in Eindhoven -
heeft voor veel meer aankopen
zich erg veel moeite, tijd en overre
dingskracht moeten getroosten.
Ontegenzeggelijk is hij het ook ge
weest die de basis heeft gelegd
voor de huidige verzameling. In
meerdere opzichten heeft hij de
koers bepaald van het museum.
Met uitzondering van het door
Kropholler ontworpen gebouw,
begon De Wilde met vrijwel niets
en nauwelijks bekwaam personeel.
Toen hij vertrok naar het Stedelijk
Museum in Amsterdam liet hij een
alleszins acceptabele verzameling
achter met onder meer het ge
noemde doek van Picasso, het be
faamde schilderij 'Hommage a
Apollinaire' van Chagall, en kocht
hij ook werken aan van eigentijdse
kunstenaars waaronder werk van
Cobra, materieschilders en Neder
landse expressionisten.
Architectuur
De Wilde's opvolger Jean Lee
ring (directeur van 1964-1974) had
andere ideeën over hoe een mu
seum geleid moest worden. Anders
dan zijn voorganger zag hij niet
veel in het aankopen van ^lleen
maar topstukken. Hij propageerde
verder het standpunt dat - anders
dan beeldende kunst alléén ook
verwante disciplines als architec
tuur en toegepaste kunsten aan
dacht moesten krijgen.
De jaren zestig en Leerings ach
tergrond (bouwkundig ingenieur)
zijn daar uiteraard niet vreemd
aan. Hij geeft die ideeën vooral
vorm in zijn tentoonstellingen.
Presentaties als 'De Straat' en 'De
Binnenstad' zijn daar voorbeelden
van. Aankopen zijn er onder zijn
directeurschap van figuren als
Uecker, Klein, Piene en Manzoni,
leden van de Zero-groep. Via hen
kwam hij in contact met de ab
stracte kunst en Minial Art.
Werken van Judd, Kelly, Flavin en
Stella worden aangekocht. Echt
uniek is zijn aankoop van een zeer
fraaie El Lissitzky-collectie welke
dan ook terecht veel aandacht
krijgt op de jubileum-expositie.
De huidige directeur R. Fuchs
Een overzicht van het Van Abbe
museum, dat een halve eeuw be
staat. (foto GPD)
koopt als geen ander kunst 'waar
andere musea nog niet aan toe
zijn'. Zo wees hij - jarenlang pro
motor van onder meer de concept
uele kunst - de weg naar de Nieu
we Wilden. Hij laat zich bij zijn
aankopen leiden door (zijns inziens
belangrijke) kunstenaars. Als geen
ander reist Fuchs door Europa.
Vooral Europa, omdat daar naar
zijn gevoel de traditie van de he
dendaagse kunst ligt. Werk van
kunstenaars als Lupertz, Kiefer en
Baselitz worden door hem aange
kocht. Daarvoor al waren stukken
van Buren, Flanagan en Kosuth
aan de collectie toegevoegd.
Nieuw museum
En van deze en vele andere kun
stenaars is er momenteel dus werk
te zien in het jarige Van Abbemu
seum. In totaal zo'n duizend schil
derijen, tekeningen, sculpturen,
plastieken, grafiek en objecten. Als
het aan Fuchs had gelegen had hij
de hele vaste verzameling geëxpo
seerd, maar de 1500 stuks kon men
niet kwijt in het Van Abbe I en II.
Van Abbe II is een pand, vijf mi
nuten lopen van het museum, dat
dankzij de medewerking van een
aantal sponsors, tijdelijk tot expo
sitieruimte is gepromoveerd. Het
liefst had Fuchs alles volgehangen
want: 'Het (de tentoonstelling, RS)
moet niet mooi zijn, het moet vol
zijn'. Achterliggende gedachte: hij
wil een groter (liefst een geheel
nieuw) museum. De Eindhovense
situatie inschattend zal dat dan
naar alle waarschijnlijkheid het
Philips-Van Abbe- of het Hofnar-
DEN HAAG (ANP) - Deze week is
officieel het Europees Barok Or
kest (EBO) opgericht. Het Euro
pean Community Baroque Orche
stra, dat sinds het Europees jaar
van de muziek (1985) op experi
mentele basis opereerde, heeft
daarmee een permanent karakter
gekregen. Dit heeft het Nederlands
bestuurslid van het EBO, de libera
le Europarlementariër Gijs de
Vries, gisteren bekendgemaakt na
afloop van een bestuursvergade
ring in Oxford.
Doel van het EBO is een interna
tionale impuls te geven aan de
beoefening van barokmuziek op
authentieke instrumenten. Het or
kest zal bestaan uit 22 leden, die
zullen worden gekozen uit de beste
jonge barokspecialisten in Europa.
Als artistiek leider zal Ton Koop
man optreden. De selectie van spe
lers zal plaatsvinden in drie trai
nings- en auditieweken, die in 1987
en 1988 in Oxford, Amsterdam en
Parijs zullen worden gehouden.
DEN HAAG (ANP) - In het Ge
meentehuis in Den Haag is tot en
met 31 augustus een expositie te
zien van werk van de graficus M.C.
Escher. Het gaat om tekeningen en
grafieken. Het Prentenkabinet van
het museum geschikt over een
complete serie van alle 488 prenten
die Escher tussen 1916 en 1969
heeft gemaakt. Ook omvat de col
lectie een keuze uit zijn getekende
werk en veel documentatiemate
riaal over Escher leven en werk. In
tegenstelling tot de overzichtsten
toonstelling van 1968 is nu de aan
dacht gericht op één belangrijk as
pect van Eschers werk: de regel
matige vlakverdelingen, die vanaf
1937 een belangrijke rol spelen.
DEN HAAG - In de Koninklijke Bibliotheek wordt een tentoonstelling
over de Wiener Secession gehouden. Op 63 panelen wordt het werk en de
ontwikkeling van deze rond de eeuwwisseling ontstane Oostenrijkse ver
sie van de Jugenstil getoond. Schilders als Gustav Klimt, Egon Schiele
en Carl Moll komen aan bod, evenals archtiecten als Otto Wagner en
Adolf Loos. In de KB ook afleveringen van het tijdschrift Ver Sacrum. De
tentoonstelling duurt tot en met 28 juli en is dagelijks geopend van 9.00 -
17.00 uur; op zondagen gesloten.
Naast Ton Koopman zullen als
docenten onder anderne optreden:
Monica Huggett (viool). Jaap ter
Linden (viool en cello) en Ku Eb-
binge (hobo en fluit). Elke auditie-
week zal worden gevolgd door een
reeks optredens in de hoofdsteden
van de Europese Gemeenschap.
In voorlopige samenstelling
heeft het EBO al tournees achter
de rug door België, Denemarken,
Duitsland, Engeland, Italië en Ne
derland. Onder leiding van Ton
Koopman werd onder meer de pre
mière gegeven van Handel's Car-
melitische Vespers in de recent
ontdekte versie. Dit jaar had een
succesvolle tournee door Italië
plaats en werd opgetreden tijdens
het prestigieuze Handelfestival in
Oxford. Hoogtepunt van het pro
gramma 1986 worden twee optre
dens in september tijdens het Ou
de Muziekfestival in Utrecht.
Erevoorzitter van het EBO is de
voormalige Duitse president Wal
ter Scheel. Als „music patrons"
treden verder onder anderen op
Yehudi Menuhin en Sir Georg Sol-
ti.
BARCELONA, 16 juli (AP) - Niet gehinderd door zijn slechte gezondheid
en vergevorderde leeftijd, weet de Spaanse surrealistische schilder Salva
dor Dali nog steeds opzien te baren. Bij het verlaten van een ziekenhuis in
Barcelona, waar hij een hartoperatie onderging, zei hij tegen verslagge
vers dat hij zichzelf beschouwt als 'een genie dat niet kan sterven.'
De 82-jarige Dali zei tegen de toegestroomde verslaggevers: 'Omdat ik
een genie ben, heb ik het recht niet te sterven. Ik zal ook nooit sterven
omdat ik wil leven voor onze koning (Juan Carlos), voor Spanje en voor
Catalonië'.
Afgelopen zondag werd bij Dali een pacemaker ingebracht nadat hij
een lichte hartaanval had gehad. In 1984 liep hij bij een brand in zijn
woning in Figueras ernstige brandwonden op, waarvan hij nog steeds
niet geheel is hersteld. <Foto Ap)