Musical over Tsjechov Pasadena Dream Band scoort met 'Zandvoort' Robert Long en Dimitri Frenkel Frank PRIJS VOOR HUGO CLAUS Zomerfestijn met veel premières in Amsterdam DONDERDAG 3 JULI 198B KUNST PAGINA 19 Vakantiehit Leidse formatie De Leidse Pasadena Dream Band op het Zandvoortse strand bij de tent van Tijn Akersloot. (foto Fred Rohde) LEIDEN/ZAND VOORT - Zon, zee en zand. Snelle jongens, mooie meiden. In tanga op het strandter- ras. Walkman en witte wijn binnen handbereik. Bruine lijven in de branding. Lopen langs de vloed* lijn, lui liggen in een stoel. Swin gen op het strand. Koele cocktails bij het stranden van de zon. Zand voort dus. Over dat Zandvoort gaat het lied je, dat steeds vaker op de Hilver- sumse zenders is te horen. Bij Ver onica is het al enkele weken gele den ontdekt en ook Frits Spits heeft er wel oren naar. Kortom, succes voor de Leidse Pasadena Dream Band. 'Hee, ga je mee, naar Zandvoort aan de Zee' zingt Clau dia Soumeru, de zangeres van de negenmansformatie. 'Zandvoort' is het enige Nederlandstalige liedje van de nu vier jaar bestaande groep, die een duidelijk voorkeur heeft voor Amerikaanse funkmu- ziek. Een leuk, ongecompliceerd liedje met een jazz-achtig ritme, waarin Charlie Parker zelfs te her kennen is. Een melodieus stuk vakantieple- zier met grote hitpotentie, in eigen beheer op single gezet en op een zodanig tijdstip uitgebracht dat van een toevalstreffer nauwelijks sprake kan zijn. Op 19 juni in de Leidse Koetsotheek door Veroni ca's Adam Curry gepresenteerd werd het inmiddels door CNR aan gekochte plaatje al de volgende dag door deze jonge omroep in ae ether gebracht. Kort daarna klonk het liedje al even knallend in de Avondspits. De zomer was toen nog maar net begonnen. En het succes van 'Zandvoort' een feit. Toch maakt dit door Peter Roos en Willem Snijder gecomponeerde nummer al een jaar of drie deel uit van Pasadena Dream's repertoire. Jan Kiewiet de Jonge, oprichter en spil van de Leidse groep: 'We speelden het in alle mogelijke loka liteiten in het hele land, van Gro- i tot Maastricht, en merkten door Pieter C. Rosier dat het overal enorm aansloeg. Als studenten(jazz)orkest begonnen zijn we uitgegroeid tot een profes sioneel gezelschap dat het leuk vindt om dansbare muziek te spe len. We hebben zelfs een eigen pro- duktiemaatschappij opgericht, waarbij twaalf bands uit Leiden en omgeving zijn aangesloten. Het be sluit om van ons meest gevraagde nummer een plaatopname te ma ken liet toen niet lang op zich wachten'. Swingend De Cote d'Azur is te duur, zo wil het liedje, maar waarom juist mee naar Zandvoort en niet naar Kat wijk of Noordwijk? Jan Kiewiet de Jonge: 'Omdat Zandvoort nu éénmaal symbool staat voor een wat meer modieus, zeg maar swingend, strandleven, waarvan de genoegens trouwens in een ver verleden ook zijn bezon gen. In welke Nederlandse bad plaats vind je nou zoveel blijheid en vryheid als juist hier'. De Leidse formatie deed gister- midag na een radio-opname van Veronica's 'Nederland Muziek land' in Alkmaar Zandvoort even aan. Om foto's te laten maken en journalisten te woord te staan. En om te horen hoe het liedje met al zyn 'power' er ter plekke klinkt. Volgende week donderdagavond worden in Noordwijks 'Gat van Pa lace' televisie-opnamen van 'Ne derland Muziekland' gemaakt met ook daarin een prominente plaats voor de Pasadena Dream Band. Deze opnamen worden zaterdag avond 12 juli door Veronica uitge zonden. Op die avond kan men het negental op het scherm in actie zien. De negen zijn: Jan Kiewiet de Jonge (sax), mede-oprichter Lau rens van Stenus (bas), Franc auf dem Brinke (drummer), Rolf Del fos (sax), Jacky Nieuwenburg (trompet), Willem Schoenmaker (trompet), Peter van Oosten (pia no), Stefan Hendriks (gitaar) en Claudia Soumeru (zang). (GPD) Weg uit de theaters, maar onverminderd in de be langstelling, mede door de tyt 'Iedereen doet het.' Robert Long blijft aan de weg timme ren. Hij werkt aan een musical over de Russische schrijver Tsjechov. Een produktie waar voor hij allereerst West-Duits- land hoopt te interesseren. Robert Long is als componist en tekstschrijver niet in zijn eentje aan de arbeid. Zijn nieuwe musical waarin hij overigens niet zelf zal optreden komt tot stand in sa menwerking met Dimitri Frenkel Frank. Het gegeven ontlenen Long en Frenkel Frank aan het leven en het werk van de Russische schrijver Anton Pavlovitsj Tsjechov, die leefde van 1860 tot 1904. Robert Long: „Ik ben nu halverwege. Eind dit jaar moeten de teksten en de muziek klaar zijn. Het idee is van Dimitri. Hij was voor een boek be zig met onderzoek over Tsjechov. We waren met vakantie, bespraken de dingen en zeiden toen: waarom zouden we niet proberen er een musical van te maken?". Een musical over Tsjechov... Wat is het muzikale aan een Rus als Tsjechov? Robert Long, met de wedervraag: „Wat was het muzika le aan Jezus Christus en Eva Pe- Long: „Tsjechov was een interes sante man die in een interessante periode voor de Russische revo lutie leefde. Tolstoi en Gorki wa ren zijn tijdgenoten. Veel wezen lijks is er niet over hem bekend. Hij is jong gestorven, maar leidde een heel boeiend leven". Waarom denk je juist aan een Duitse voorstelling? Long: „In Duitsland bestaat be langstelling en Duitsland is groter en rijker dan Nederland. Er liggen daar meer mogelijkheden om een grote en dure produktie te begin nen. We kijken eerst eens. Zover zijn we nog niet. Wordt het niks, dan hebben we een jaar voor de kat zijn kont gewerkt. Michael Kunze vertaalt de teksten in het Duits, zo als hij dat ook gedaan heeft voor de musicals Cats en Evita". Wordt het een rijk gemonteerd spektakel? DEN HAAG (ANP) - De driejaar lijkse Prijs der Nederlandse Lette- ren 1986 is toegekend aan de schrij ver/dichter Hugo Claus voor zijn hele werk. Hij is daartoe voorge dragen door een jury die werd in gesteld door het comité van minis ters van de Nederlandse Taalunie. De prijs werd in 1956 ingesteld en ressorteert met ingang van dit jaar onder de Nederlandse Taalu nie. De prijs is bedoeld ter onder scheiding van een Belgische of Ne derlandse auteur van oorspronke lijk in het Nederlands geschreven, letterkundige werken. De prijs kan worden toegekend voor het gehele oeuvre van de auteur of voor één geschreven werk (poëzie, verha lend proza en beschouwend proza). In haar schriftelijk advies stelt de jury dat Hugo Claus in een car rière van veertig jaar een veelheid aan genres heeft beoefend die hem zowel in het proza als in de poëzie en het toneel bestempelen tot een auteur van allereerste rang. „In alle genoemde genres heeft hij baan brekend en vormvernieuwend werk voortgebracht, dat ook in het buitenland meer en meer wordt ge waardeerd als een geheel eigen bij drage van de Nederlandse letteren aan de Europese literatuur", aldus de jury. „Op grond van de verbluffende veelzijdigheid en de volgehouden literaire kwaliteit van zijn oeuvre" is Hugo Claus -naar het unanieme oordeel van de juiy- de auteur aan wie op dit ogenblik de belangrijk ste literaire prijs van het gehele Ne- Robert Long: „Dat hangt af van de opvattingen van de regisseur. We schrijven het zo dat je het klein en groot kunt spelen". Even een plukje historische in formatie. Anton Tsjechov is het be kendst geworden als toneelschrij ver. Stukken als Oom Wapja, De Kersentuin en De Drie Zusters be horen tot het wereldrepertoire en worden nog steeds gespeeld. Tsje chov was de zoon van een gewezen lijfeigene. Hij studeerde medicij nen en bekostigde zijn studie door novellen te schrijven in humoristi sche blaadjes. Van de opbrengst steunde hij ook zijn ouders. Vrij spoedig werd hij medewerker van het dagblad Novoje Vremja. Zijn aanvankelijk nogal ongecompli ceerde humor krijgt later een zure ondertoon, omdat hij de vinger legt op de lelijke plekken van de mens en de maatschappij van zijn tijd. De types uit de bourgeoisie zet Tsjechov steeds zwarter neer: de ambtenaren zijn corrupt en kruipe rig, de gezeten burgers portretteert hij als schijnheilig en verwaand, de 'gewone man' zoals de boer en de arbeider is naief, onbedorven, maar grof en onwetend. In zijn werk zijn de figuren die het niet ver geschopt hebben vaak het sympatiekst. Mensen vol nobe le gedachten en mooie voorne mens, die de wil en de kracht mis- door Jacques d'Ancona sen om er iets van te maken. In zijn toneelstukken typeert Tsjechov onnavolgbaar het beeld van moe deloosheid en vermoeidheid van de intelligente, cultureel geïnteres seerde Rus uit zijn tijd. Over de opzet van de Tsjechov- musical laat Robert Long weten dat nog niet alles tot in detail af is en helder. „Het wordt in elk geval geen typisch 1880-stuk. Die tijd verschilde in wezen niet veel van de onze. Men kende de telex, foto grafie en elektriciteit, er liepen trei nen. We zoeken een formule voor het script en denken aan een rol of zes tot acht. Wat de muziek betreft: het kan een combo worden, maar Robert Long: nieuwe musical ook de Wiener Philharmoniker... We denken niet aan een musical met ballet, maar als er iemand zou zeggen 'Wij rukken ook een partij zangers, danseressen en dansers aan' kan dat. We moeten eerst zelf tot de conclusie komen dat het goed wordt en boren vervolgens in Duitsland de bronnen aan. Be scheiden als wjj zijn zeggen wij: het wordt een musical voor de we reld". Long roept een vergelijking op met de doordacht gelanceerde pro duktie van de Abba-musical Chess die al enkele jaren op de plaat staat en nu eindelijk in Londen is gaan draaien. Hoe gaat het met Robert Long? Hij heeft het druk, is vaak op dienstreis in Duitsland en roept zo bekwaam mogelijk relativerend uit dat hij dezer dagen in het eigen land twee edelmetalen in ont vangst heeft mogen nemen: platina voor de 100.000ste lp Dag kleine Jongen en goud voor Achter de Horizon naar aanleiding van de verkoop van 50.000 exemplaren. Zijn visites aan West-Duitsland hebben te maken met de plaat Hin- ter dem Horizont. „Zeker drie maanden van mijn te korte leven heb ik in Duitsland doorgebracht. Het was doodver moeiend, reizen naar München, te rug naar Nederland, door naar Zwitserland. Radio-interviews in Duitsland zijn doodserieus. Die mensen hebben alles grondig voor bereid en gaan overal diep op in...". Robert Long heeft zijn tekstbij dragen voor het nieuwe theater programma van Jenny Arean af en ingeleverd en meldt dat hij ten on rechte als co-schrijver van de Ba bysitrevue in de programmaboek jes van de schouwburgen wordt genoemd. Nieuw publiek De Tsjechov-musical zal op zijn vroegst in de herfst van '88 in pre mière gaan. De roman waar Long al enkele jaren over praat, komt voorlopig niet af door tijdgebrek en bezigheden op ander gebied. foto GPD» „Het boek vordert geen kloten. En bovendien: ik kan er niet van eten. Ik moet nu kiezen voor het belang rijkste". De single Iedereen doet het heeft voor Robert Long de weg naar een nieuw publiek ontsloten. „In de hoek van Op Volle Toeren had ik nooit gefigureerd. Ik kende dat niet. Vanaf mijn achttiende maak ik popmuziek en op m'n ouwe dag zit ik opeens in Toppop. Opa op zijn 42ste... Het is leuk dit een keer te zien". Het werkt. Long heeft een stapel tje brieven van een stuk of 500 te beantwoorden. Daar doet hij drie dagen over. Zijn systeem berust op een pasklaar stencil waaraan hij voor iedere schrijver of schrijfster een persoonlijke noot toevoegt. In drie dagen heeft hij een scheutje van vierhonderd afgewerkt. Er lig gen er nog 100 voordat de vakantie naakt. Platen voor Duitsland en België houden hem verder in be weging en hij werkt straks weer aan Tsjechov en een nieuwe lp. Hij kan even vooruit, derhalve. Hugo Claus gaf gisteren met de actrice Charlotte Rampling in Brussel een persconferentie over de film 'Mascara', waarvoor hij het scenario schreef. Zijn reactie op de prijs der Nederlandse Letteren: "18.000 gulden, dat is één tiende van wat ik jaarlijks aan belastin gen betaal". (foto ANP» derlandse taalgebied behoort te worden toegekend. Hugo Claus is sinds de instelling van de prijs in 1956 de elfde be kroonde auteur. De prijs werd eer der toegekend aan Herman Teir- linck (1956), Adriaan Roland Holst (1959), Stijn Streuvels (1962), Jac ques Bloem (1965), Gerard Wal schap (1968), Simon Vestdijk (1971), Marnix Gijsen (1974), Wil lem Frederik Hermans (1977), Mau rice Gilliams (1980)'en Lucebert (1983). De prijs, waaraan een bedrag is verbonden van 18.000 gulden, zal eind van dit jaar worden uitgereikt. AMSTERDAM Terwijl in heel het land de theaters ir den de deuren gesloten houden, is in Amsterdam het Zomerfestijn be gonnen. Op verschillende plekken in de stad worden de eerste twee we ken van juli nieuwe voorstellingen gepresenteerd uit binnen- en buiten land. In Shaffy is 'Zwijgende vrouwen' van Rob Malasch te zien (t/m 5 juli). Arnold Goores brengt er zijn nieuwe soloprogramma 'Goores z'n sores' (t/m 5 en 8 t/m 12 juli) en Truus Bronkhorst danst de laatste voorstellin gen van 'In Concert' (8 t/m 12 juli). Paul Clark, Engelsman van geboorte, presenteert zijn humoristische soloprogramma 'Institutional pyama's (3 t/m 5 en 8 t/m 12 juli). In "T Veem' brengt de Londense choreograaf Laurie Booth met zijn groep 'Euroshima, a continental soap opera' (8 t/m 12 juli). Daar speelt ook de Engelse Station House Opera, met 'Split second of paradise' (3 t/m 5 juli). In de laatste week van het festijn zal de groep in de open lucht toneel aan touwtjes brengen, een zwevend spektakel. Voor de exacte locatie daarvan moet 020-231311 worden gebeld. In het Danslab is 'Parry's Glasstown S.O.S.' van Lisa Marcus en Ger van Leeuwen te zien (3 t/m 5 en 8 t/m 12 juli). De Fabriek Rath Doode- heefver aan de Duivendrechtsekade is de locatie voor mime. Het Griftea- ter brengt daar 'Nadir' en Will Spoor laat er met zijn groep zien hoe ver hij inmiddels is gevorderd met zijn grote project Domus (beide van 3 t/m 5 en van 8 t/m 12 juli). Voorts het kunstenaarscolectief Frigo uit Lyon in het N.L. Centrum, Videoprjecten in Time Based Arts en Montevideo, een internationaal Jan Klaassenfestival met traditioneel poppenspel op diverse locaties, pop pentheater in Amsterdam Theaterstad en hedendaagse muziek van Ame rikaanse componisten in de IJsbreker. H1LVERSUMIKNOKKE - Lisa Boray, Ruth Jacott en Mariella Tromp (v.l.n.r.) treden vanavond namens Nederland aan in de voorronde van de Knokke Cup. De VARA-vertegenwoordiging heeft daar de afgelopen ja ren veel succes gehad. Floor van Zutphen coacht de drie zangeressen, Co de Kloet is hun ploegleider. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19