OEKEN Het grote vakantieboek van J.M.A. Biesheuvel Van Dis toont zich een vaardig verteller DE KEER May's speurtocht naar het verleden Een kleinood om nooit uit te lenen J' Ken Follett schrijft weer voor de tribune WOENSDAG 2 JULI 1986 In "Wat zag Jezus vanaf het kruis?" naar mijn smaak wel het I en de boekbespreker staat ander- matigste verhaal uit de bundel, ge maal ongelukkig te schuifelen bij voelt de schrijver angst en hij mij- de vraag welke criteria hij moet mert: "Ik zie mezelf door de stad hanteren voor 'Godencirkel en an- lopen en denk: Wat maakt Maarten dere verhalen'. Biesheuvels kamer- toch een rare bewegingen, hoe be- tjesvertellingen zijn bijna niet te geeft hij zich nu naar de trein, hij vergelijken met werk j schrijvers. i andere begrijpt niet wat er om hem heen gebeurt, maar loopt dapper door. Natuurlijk, romantische ingre- "lenhCew„,^gue"ikertljd T,gSt' diënten zijn er volop: gekte, nacht P n~ en ontij, ironisch en ander mense- g'"?S' vreemde ElgES hoogtevrees, alg"~' vreemde landen, ten beetje Beets, hnnfHniin Tnph ,nnnt hii Har4ri een vleugje Bomans en zelfs een echootje Reve - de rest is overdon derend Biesheuveliaans. Niet al te diepe, zelfs montere hersenspinsels neergepend in een knus dakkamertje van een groen houten huisje met rood ombiesd, door een sigaren rokende, licht be narde 47-jarige heer in kostuum, die beschikt over een zc Eva, talloze katten Deed hij dat maar wat minder, dacht ik soms bij lezing, kroop hij maar gewoon weer panisch onder het bed, zoals zyn vrouw Eva mij vertelde toen ik ooit telefonisch om een interview verzocht. Hoewel Biesheuvel kennelijk zorgzame minder gebukt gaat onder de wreedheid van het leven, bezit hij merkwaardig, klein talent voor genoeg opgewekte fantasie verhalen vertellen. Biesheuvels werk valt eigenlijk enkel te vergelijken met vorig werk. "Godencirkel" is alweer zijn ontstane leemte niet enkel met vo ze wijsgerigheden te vullen. De beste van de 23 verhalen in "Go dencirkel" zijn dan ook die waarin - niet hijzelf, maar de ongelukkige veertiende boek (de door de auteur medemens geteisterd door grotes- zelf verfoeide bundels "Slechte ke smart, buitenproportionele mensen" en "Het nut van de we- reld" meegerekend) en haalt op nieuw niet het verrassende niveau van "In de bovenkooi", waarmee de voormalige dolhuisbewoner in 1972 debuteerde. Maarten Biesheuvel De verhalen lijken korter gewor den en hebben aan scherpe fanta sie en levendige kommer toch wel ingeboet en ruimte gemaakt voor meer negentiende-eeuwse knus heid en zelfvoldane, gerekte priet- met een steen uit de hemel praat. Het is niet goed voor een kunnen verpletteren schrijver als Biesheuvel een al te prettig leven te leiden - sinds zijn verhuizing naar het befaamde Dan valt er voor de gezellig thuis zittende lezer veel en huiverend te genieten, zoals in "Koran" en "Ver haal over een dorp in Turkije", waarin een gezin vanuit het buiten land in het oude dorp is terugge keerd en de plaatselijke geestelijke temidden der feestvreugde waar schuwt dat Allah het dorp weieens Prachtig vooral ook zijn de zee verhalen. In "De Slag bij Kamper- ninkje in de Leidse Professoren- duin" tussen Engelsen en Neder wijk lykt al te veel leed geleden en landers in 1797 krijgt kapitein Kas- is van zijn tobberij veel scherpte per niet eens de kans een zoon te verdwenen. Het is knusheid wat de verwekken bij zijn smachtende klok slaat. bruid, want de oorlog is natuurlijk eerst aan de beurt; tijdens een ge- dusdanig onder de waterlijn kapot vechtspauze mag Kasper niette- had gemaakt, dat het schip i In een land waarvan je de taal niet spreekt, heb je alleen jezelf om mee te praten. En waarover gaan die gesprekken dan? Als je schrij- bent, zal die 'tegenstem' aan- min zijn schip laten oplappen i intussen alsnog bij zijn vrouw "on der de lakens en de dekens in het knusse hemelbed" kruipen om dat te doen "waar ze al jaren op had den zitten wachten, maar wat ge loof, maatschappelijke opvattin gen en fatsoen hun verboden had den". Naderhand wordt Kasper in de zeeslag onthoofd, maar zijn wedu we is toch in verwachting, zoon Christiaan wordt een geleerde me dicus en eens redt hij een boer Den Helder moest va- verder komen moet". Naar Biesheuvel-maatstaven ge meten vind ik de bundel "Goden- 'hemelse hel', schuilgaat. Ziel. In- derdaad, u leest het goed. Ik heb wiens hand door de ploeg wordt af- die stad ooit zelf mogen bezoeken gesneden, het leven. "Die boer zijn en met elke regel van Nooteboom naam was Edward Johnson en hij groeide mijn 'heimwee' ernaar. De was de man die vanaf de Indomita- wijzingen proberen te geven over auteur heeft een feilloos gevoel ble het schot had gelost tijdens de de maaier waarop je die vreemde voor het juiste woord. Bij hem zyn slag bij Kamperduin dat de Auro- de gewaden van de monniken niet 'oranje', maar hebben zij een 'goudsbloemkleur'. Was Edward Johnson er niet cirkel" wat ongelijk van kwaliteit: /eest, dan was Kasper, vlak minder eigen leed (waarmee ik de r hij zijn hoofd verloor, niet bij schrijver overigens feliciteer) en als het gemeld wordt, raak ik er niet van onder de indruk; meer aandacht voor het verdriet van de wereld, evenmin indrukwekkend beschreven (op het bijzonder fraaie en poëtische "Juist hij!" na, moge lijk het beste verhaal in de reeks!); maar vooral zijn het de sprookjes achtige fantasieën, waarin de au teur zelf nooit ver weg is, die de bundel al met al tot een mooi en gezellig vakantieboek maken. werkelijkheid het beste kunt weer geven. Dat is het geval bij de ik figuur uit Cees Nootebooms nieuwste boek 'De Boeddha achter de schutting', een lang verhaal waarin met fotografische scherpte een beeld wordt opgeroepen van Bangkok. a, het schip van Christiaans vader, Een machtig toeval, waarvan al leen Biesheuvel op de hoogte is en voldaan steekt de almachtige ver teller tot slot een aangenaam geu rende De Graaff-sigaar op. Zo is er toch meer moois: de da messlipjes van de kapitein in "Iets verborgens"; "Met een been in het graf' waarin visser Mallevoet na een oog ook per ongeluk een been verliest, beide plechtig laat begra ven en op het graf een eenvoudige steen laat zetten met de tekst: "Hier liggen oog en been van visser Mallevoet te wachten op wat nog ROB VOOREN Godencirkel en andere verha len, J.M.A. Biesheuvel, Uitg. Meu- lenhoff, 24,50. 'Wacht u voor de hond', zo heet Lizzy Sara May's nieuwste boek. De titel ervan is ontleend aan een droom die de hoofdpersoon heeft over een tante in Berlijn. Het oude mens is als een van de weinigen aan de gaskamers ontkomen en heeft op haar winkeltje een bord aangebracht waarop bovenge noemde waarschuwing staat ver meld. Niet alleen als afschrikking voor inbrekers, maar ook omdat ze in de oorlog het woord 'Hund' niet har dop mocht zeggen. 'Dan had je kans dat iemand je aangaf. Er is echter een bijkomstigheid: de tekst is gesteld in het hebreeuws. 'Dat kan toch geen hond meer le zen', merkt de ik-figuur op. "Mtfn kennissen kunnen dat lezen", re pliceert de oude dame. Hèèr kennissen, dat zijn: de schimmen van de vermoorden, die nog in haar leven ronddolen. 'He breeuws lees je van links naar rechts', schrijft May ergens verder op. Het is alsof dat dwangmatige teruggaan naar het verleden al in de taal is ingebouwd. Van dat voortdurend met en in het verleden leven, is niet alleen deze tante een schrijnend voor beeld, maar ook de vrouw die haar terecht wijst, de ik-figuur dus, wiens familie door de nazi's is uit gemoord. Ooit heeft ze in Antwer pen een 'zachtmoedige' man ont moet, die aan de slachting in Lem- berg heeft weten te «ntkomen. Lemberg, die grote en prachtige stad. Prachtige stad, dat stipje op de kaart? En is die nog helemaal intact? Ja. De vrouw neemt het besluit er heen te gaan. Om 'het verloren huis van de zachtmoedige' te zien. En - om een passende ambiance voor haar eigen verdriet te hebben. Alsof het niet 'mag', krijgt ze tij dens de eerste reis van de autoritei ten geen toestemming om de stad te bezoeken. May laat haar hoofd persoon in dit gedeelte van het boek een planoloog ontmoeten, ie mand die zich dus bezighoudt met de toekomst, iemand ook die er uit hoofde van zijn beroep toch enig vertrouwen in moet hebben dat er nog een toekomst is. Tussen de twee treinreizigers ontwikkelt zich een discussie waarin de planoloog haar voor die 'toekomst' tracht te winnen. Tevergeefs vooralsnog, maar het zaad is gezaaid. De tweede poging om naar Lem berg te reizen slaagt wel. De vrouw gaat via Kiev, een lommerrijke stad waarvan May een prachtige beschrijving geeft. Iets dat de schrijfster niet heeft kunnen voor zien, namelijk de ramp in Tsjerno- byl, geeft aan dit gedeelte een schrijnende ondertoon. Eenmaal in Lemberg aangeko men gaat ze op zoek naar sporen van een joodse gemeenschap. Niets meer te bekennen.'Of ja, toch. Ze wordt binnengeroepen door een vrouw die haar gehele fa milie heeft verloren. Omdat ze geen enkel aandenken meer bezit, is ze haar verloren verwanten uit het hoofd gaan tekenen. De ik-fi- guur krijgt het hele familierelaas te horen. Het wordt haar duidelijk dat de vrouw 'mesjogge' is. Dat opent haar de ogen. May heeft haar verhaal in een so bere stijl opgetekend. Wat mij be treft had het af en toe wel wat 'ba rokker' gekund. Al die afgehakte zinnetjes, dat stoort op den duur. Van mooie beelden moet zij het ook al niet hebben. De hechte com positie van het boek, dat is haar sterke punt. Het zit bijna net zo goed in elkaar als een 'magische kubus'. Ook in 'Waarom loopt de klok rond', May's vorige boek, onder nam de hoofdpersoon een queeste naar het verleden. Met dat thema is niets mis, maar ook in dat boek is er tegen het eind een oude dame die de ik-figuur ontgoocheld ach ter laat. Dat lijkt op: de mal voor het verdriet is klaar dus gieten maar! May moet uitkijken dat ze zichzelf niet gaat herhalen. CEES VAN HOORE 'Wacht u voor de hond, Lizzy Sa- i May, uitg. Bezige Bij, f24,50. Lizzy Sara May (f0to Bert Nienhuis) Kwam Nooteboom uit zijn vori ge boeken al naar voren als een be genadigd observator, in 'De Boeddha achter de schutting' lijkt h« er nog een schepje bovenop te Nadat Adriaan Van Dis zijn >Na. SSSSTtS* «ÏB Lumn'op"maandag:aFaHS öi've'rs ie ik-figuur - dat blijkt uit de hebben gedaan. Het aardige nu is, th sid. h d BeDubiiceerd" beeon toespelingen in het boek - is dat hij de dingen niet alleen tref- j.°eg°n" pen, notitieblok, kaarten, platte gronden en reisboeken uit getrokken. "De ene zie je zo wel, een reiziger. Thais hebben niets bij zich, hij wel. Hij soort postbodetasje, verrassende gedachten bij Êen rubriek waarfn Sy kon doen hij er op formuleert. dat HHL. L.» Terugdenkend aan al die schoe- mocht dus ook verhalen uit zijn die buiten de tempel moeten duim zuigen, ais hem dat zo uit- en laten wat hij wilde. Wat hij schreef hoefde niet waar te zijn: hij blijven staan, schrijft hij: "Honder- kwam. daar zit zijn onzin in. De landkaart den, duizenden schoenen op tem- van Bangkok (Bangkok is een peltrappen, houten trappen, mar- Waarschijnlijk beviel Van Dis land), zijn paspoort (zodat hij af en meren trappen, glanzende, verval- dat wel. Door Faits Divers kon hü len, gekreukelde schoenen, trotse zich toe kan kijken wie hij ook al is), zijn rode, in linnen gebonden opschrijfboek (waar die reis in w„_, moet staan), zijn dit, zijn dat, zijn vryd vanhun mensen. Die liepen elk geval verder van de lijdende, gapende, domme, ijde- journalistiek verwijderen, een pro- Ie, walgelijke, edele schoenen, be- ces dat natuurlijk al was begonnen alles wat. Het is een beetje dik, dat tasje, en het maakt hem zeer zicht baar". De 'andere' man is Nootebooms tegenstem, in wie we zijn vriend, de etser Sjoerd Bakker, herken nen. Deze laat zich misprijzend uit over dat boekhouderige gedoe van de schrijver. Hij geeft hem de vreemde raad: 'Doe je ogen dicht en kijk' en 'verzoen de beelden'. Dat advies volgt Nooteboom op. i zonder dat leer, dat plastic, die i publicatie van 'Nathan Sid' Een paar Faits Divers-verhalen zijde, dat hout rond in het heüige, staan nü - zij het aangepast - in 'Ca- ongeschoeid, onbeschermd. Een sablanca', alweer het derde boek westerling voelde zich dan wat dwaas, alsof er een wapen weggevallen, alsof hij te klein i Van Dis. In die bundel staan ook andere verhalen die hij schreef NRC/Handelsblad. Het be- Die laatste drie woorden - ik heb nog nooit iemand zo bondig een re ligie horen typeren. Met 'De Boeddha achter de schutting' be- Het resultaat daarvan is een aantal wijst Nooteboom nog weer eens in elkaar overvloeiende 'beelden', dat hij zich kan meten met de gro- zoals dat van een boottocht op de ten. En dan heb ik het over Nabo- Chaophraya, de aardekleurige ri- kov, Borges en nog wat zich staan te wassen en als bij zelf verzonnen doopsel'water over ker geven aan dit kleinood nog hun hoofd gieten, dat van een nachtclubdanseres, van wie het ge zicht is aangevreten door 'de kan ker van de afwezigheid', en legio andere. Beelden die vaak in contrast geworden, maar daar ging het na- treft vooral reisreportages. New tuurlijk juist om. Een beetje klei- York en Casablanca zijn de steden die worden aangedaan. Je zou de indruk kunnen krijgen dat dit boek een samenraapsel is, verhalen bijeengesprokkeld op verzoek van de uitgever die één van zijn meest succesvolle paarden niet vaak genoeg kan zien draven. Met dat gevoel betrad ik Casablan ca eerlijk gezegd ook. Voorzichtig opgelicht CEES VAN HOORE De Boeddha achter de schut- Gelukkig viel het allemaal mee. 'Casablanca' is geen boekje dat snel even in elkaar werd geflanst. Integendeel: de verhalenbundel is tamelijk evenwichtig samenge steld. Met dit boek bewijst Van Dis staan met elkaar maar die, eenmaal ting, Cees Noteboom, illustraties dat de bejubelaars versmolten, een amalgaam vormen en omslag van Sjoerd Bakker, uit de ziel van Bangkok, die geverij Kwadraat, Vianen, 1986. Sid' gelijk hadden: hij i vaardig verteller. Waaruit die vaardigheid precies bestaat, valt makkelijk onder woorden te brengen: Van Dis verstaat de kunst om zinnen te schrijven waarin geen woord te veel staat; daardoor is hij in staat om in Zeer kort bestek een bepaal de sfeer op te roepen. Hij schrijft bedriegelijk eenvoudig. Bovendien ventileert hij regel matig droge humor, wat de lees baarheid van de verhalen zeker ten goede komt. "Mijn achterbuurman weet zich geen raad met een grote doos. Hij denkt dat er plaats in mijn rug is. Verstoord kijk ik om. Zie ik het goed? Een doos vol si naasappelen. Sinaasappelen naar Marokko? Waarom ook niet, er vliegen ook Marokkanen naar Ma rokko". Van Dis is op zijn best in dit boek als hij verhaalt over zijn verre rei zen. Hij blijft de buitenstaander die met oog voor detail vastlegt wat Proza zich in de marge van het leven af speelt. Als hij niet meer aan de zij kant rondschuifelt, gaat het herinner, is dit verhaal over een Canadese soldaat die na de oorlog een anoniem leven in Oost-Duits- land begint, gebaseerd op een be richtje uit de 'Herald Tribune'. Een gemengd berichtje. Van Dis zal het gelezen hebben toen hij op zoek was naar een onderwerp voor zijn rubriek. De wijze waarop hij het berichtje 'uitbouwt' tot het ver haal over het treurige léven van een man die ook maar de speelbal van het lot was, dwingt respect af. WIM BRANDS Casablanca, Adriaan Van Dis, Uitgeverij Meulenhoff. - 'Mijn kleine oorlog' is een verzameling korte verhaaltjes, die Louis Paul Boon onmiddellijk na de oorlog heeft ge- fout. Anders gezegd: het gaat fout schreven. Deze achtste druk if als Van Dis niet meer de laconieke beschouwer kan spelen. 'Charlottes baby' is daarvan een goed voorbeeld. Het is het verhaal over een echtpaar dat wordt geter roriseerd door een vreemde me neer die maar blijft geloven in een merkwaardig idee: dat hij iets heeft met de vrouw des huizes; op een bepaald moment denkt hij zelfs met haar getrouwd te zijn en wil hij de buitenwereld doen gelo ven dat hij de vader van haar kind i Willem Adriaan van Dis Ken Follett laat met 'Sporen naar dige Cl A-agent. En tussen hen in Hij schrijft wel heel duidelijk de dood' opnieuw zien, dat hij dek- een verraderlijke Franse arts, die voor de tribune. Maar men verveelt seis goed weet hoe hij zijn lezers zijn communistische sympathieën er zich niet bij. Vandaar dat die tri- moet bekoren. met bloed bezegeld wil zien, en zijn bune vaak best bezet is. Hij plaatst om te beginnen enige emotionele en gepassioneerde niet al te ingewikkelde, scherp om- echtgenote, tevens de vroegere OllWe getrOUWen lijnde Figuren in een bewogen de- cor. Ditmaal is dat Afghanistan, het land dat sinds 1979 gebukt gaat De CIA-man probeert de onder Russische bezetting. Maar deelde Afghaanse groeperingen bij nog altijd verzetten zich daar strij- elkaar te brengen om gezamenlijk ders tegen de Sowjetrussische beter strijd te kunnen leveren te- overheersing. Zij opereren vooral gen de Russen. De Rus probeert vanuit de bergachtige gebieden. dat uiteraard te verijdelen. De Follett heeft een stevige stapel li- Fransman wil de Amerikaan door getrouwen werk zijn. Bert Hiddema stuurde de vrij buiter Flip weer op oorlogspad, UUU1 terwijl Theo Capel zijn privé-de- teratuur doorgeworsteld voor hij verraad beentje lichten en de tective Hank Stammer op de bres de hoofdpersonen van zijn spiona- vrouw zit in het midden i geroman neerplantte in het onher- emoties, bergzame Afghaanse landschap. Hoewel er uiteraard meer mensen in het verhaal voorkomen, draait zijn figuren louter in zwart de zaak in feite om maar vier perso- Wie goed is is erg goed, m nen. Vrij rechtlijnig getekende, ge makkelijk te plaatsen figu al die de verkeerde kant staat bar - - - slecht. Hij zorgt er wel voor de ac- In de eerste plaats is daar een kil- tie goed gaande te houden en le ambtelijke^ Russische KGB- schroomt er niet voor een vrijscène functionaris. Tegenover hem staat een zeer menselijke en warmbloe- ren. diverse bladzijden uit te sme- Gelukkig is de als altijd uiterst eigenwijze Flip - het verder naam- Gelyktydig verschenen er twee loze manusje-van-alles - gretig be- nieuwe Nederlandse thrillers, reid in de zaak te duiken. Overi gens haalt hij niet zo bijster veel naar boven. Het komt allemaal nogal verward en weinig impone rend over. Daar kan het geforceerd vrolijke toontje van Bert Hiddema ook niets aan veranderen. Maar de ontknoping is aardig. En Freud natuurlijk altijd belangwek kend genoeg om verder kennis van te nemen. Zelfs al wordt hij in een weinig spannende thriller verpakt. Theo Capel heeft voor 'Goed ge stemd' weer een beroep gedaan op zijn privé-duizendpoot Hank Stammer, de speurder in dienst van de Geldkredietbank. Dat baantje leidt kennelijk tot al les. Ditmaal moet de doorbijter zette voor het behoud van demo cratische rechten en plichten. Bert Hiddema heeft heel wat huiswerk gemaakt voor zijn nieu we boek 'Wiener bloed'. Hü heeft zich duidehjk diepgaand verdiept in alles wat Freud betreft. In diens particuliere levenswandel (inclu sief de amoureuze uitstapjes), maar nog meer in Freuds psychoanaly tische principes. Want Freud vormt ih feite de basis van Hidde- Hank een oogje in het zeil houden by de hjsttrekker van een jonge, maar verrassend succesvolle poli tieke party. Een party, die by de komende Iverkiezingen hoge ogen lykt te als bommen onder de psycho-ana- f3£ - ?S°ie,n' ."l331^ I\iet iedereen lytische beweging zouden kunnen J hlj fl f leuk te vinden. Dus kan - de jonge Leen Westra best een 'ly f- wacht' gebruiken. En via deze Leen Westra komt onze Hank Stammer terecht in het niet al te frisse verkiezingscircuit. Eigenlyk is dat het sprekendste facet van het hele verhaal. De poli tieke kuiperijen, de valse vleiery en, de persoonlyke pesterijen, alle registers om anderen te bezoede len worden wagenwyd open ge trokken. Dat misdaad een van de middelen kan zyn om aan de macht te komen maakt het alleen nog maar onfrisser. En Theo Ca- pels verhaal aannemelyker. Hét is een beetje een 'Broodje Aap'-verhaal, u kent dat soort ver halen wel: hoe er opeens een byl in de koffer van de lifter bleek te zit ten. Er gaan er dertien van in een dozyn. Gelukkig blyft het in het geval van Van Dis by uitzonderingen. Het verhaal na 'Charlottes baby' maakt alles weer goed. 'De deser teur' heet het; en als ik het me goed KOOS POST 'Sporen naar de dood', Ken Fol lett. Uitg. Holkema en Warendorf, f29,90. 'Wiener bloed' Bert Hiddema; 'Goed gestemd', Theo Capel, beide uitg. Luitingh, f 19,90. BOEKHANDEL LEIDEN-LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN Alle op deze pagina besproKen boeken zijn bij ons dlrekt lever baar, óf vla onze TERMINAL te bestellen en dan binnen drié da- gen verkrijgbaar. - 'Op weg neer het zuiden', herdruk van drie onder één noemer verzamelde ver halen van de archeoloog-schrijver F.L.Bastet. Querido, prijs 39,-. - 'Vrouw gevraagd', vrolijke roman van Joanna McClelland Glass. Gescheiden vrouw reageert op advertentie en komt dan in een zeer bijzondere mannenge meenschap terecht. Luitingh, prijs ƒ29,50. - 'De fikser', herdruk van de bekende roman van Bernard Malamud. Meulen hoff, prijs 17,50. Met informatieboekje over de auteur, prijs 4,50. - 'Een visioen', een detectiveverhaal maar ook een historische roman van John Fowles. Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw. Vijf ruiters in een moerasgebied. Officieel als proeve van bekwaamheid voor een jong edel man, maar langzaamaan blykt dat er meer aan de hand is. Een knap en span nend scenario. Bruna en Zoon, prijs ƒ37,50. - 'Een zomer aan zee', een nieuwe ro man van Anne Philipe. Bruna en Zoon, prijs 19,90. - 'Weerbarstige grond' is het derde deel van Bernard Clavels epos over een gedeelte van Canada dat hij 'het rijk van het Noorden' noemt. Het verhaal speelt zich af in de moeilijke jaren dertig. Bru na en Zoon, prijs 24,90. - 'Licht letterland 2', meer vermake lijk proza uit de moderne Nederlandse literatuur samengesteld door Robert- Henk Zuidinga. Sijthoff, prijs 25,-. Thrillers - 'Geld maakt niet gelukkig' door Bart Holsters. De berooide privé-detective Jean-Pierre Willems moet een jonge vrouw opsporen. De weg leidt naar een netwerk van call-girls. Bruna en Zoon, prijs ƒ22,90. - 'Het perspectief van de worm'. Een journalist en een veiligheidsagent wor den pionnen in de manipulaties van de wereldmachten. Staf Schoeters schreef weer een politiek geëngageerd moord- verhaal. Bruna en Zoon, prijs 19,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17