n U De onverwoestbaarheid van een politieschool Scout Hans Kemna: voor film moet een vrouw perfect zijn De onsterfelijken moorden elkaar uit Erotische les f|j voor een d verlegen man VRIJDAG 27 JUNI 1986 PAGINA 15 1986 mmm mmm Tuckleberry rechtsde Rambo van het stelmet 'Police Academy lil'; regie: Jerry Paris; hoofdrollen: Steve Guttenberg, Bubba Smith en David Graf; theaters: Lido, Lei den en Euro, Alphen Geen zomer voorbij zonder 'Police Academy'. Alweer voor het derde jaar helpt dit lachsucces een aantal bioscopen door de slappe tijd heen. Onderhoudend en soms zelfs leuk, luidde het oordeel na afleve ring één. Twee jaar later zijn de leu ke momenten spaarzaam gewor den en is onderhoudend een iets te flatteuze kwalificatie. Maar het publiek zal ongetwij feld ook op de derde in deze reeks komedies afkomen en als de stem ming er vantevoren al een beetje inzit, zal er zeker gelachen kunnen (foto pr) worden. 'Police Academy III' is zo volgestouwd met grappen dat er al gauw een sfeertje ontstaat, waarin de lach snel is gewonnen. Alle bekenden uit deze serie dra ven weer op en zij komen tezamen om de school te redden waar zij eens het politievak leerden. Om be zuinigingsredenen moet de staat namelijk één van de twee politie academies sluiten eii dat wordt be slist bij competitie, de comman danten Lassard en Mauser moeten hun beste beentje zetten. De strijd lijkt door oneerlijk spel in het voordeel van Mauser te wor den beslist, maar onze helden doen er alles aan om het tij in het voor deel van Lassard te keren. Dat de makers bij de afloop moesten den ken aan de mogelijkheid van een vierde aflevering is duidelijk. BART JUNGMANN Kam n In daar nog de en id letei iyteri 1970: rtod isjes met lots-' HILVERSUM (GPD) - Hans Kem na heeft een duidelijke, sterk-arti- culerende stem. Een mooie stem voor een acteur en dat is hij dan ook tien jaar lang geweest. Hij kent het vak door en door, houdt ziels veel van het theater, maar besloot tenslotte op te stappen. "Ik ben onrustig", verklaart hij, "druk met van alles. Wil me altijd met alles en iedereen bemoeien. Ik dacht dat ik het spelen zou missen, maar toen ik me eenmaal ging be zighouden met het 'verdelen van de rollen' zeg maar, dus het bekij ken van mensen, de adviezen aan regisseurs en de audities, toen vond ik dat pas echt leuk." door Margriet Hunfeld Hij begint te lachen, knijpt veel vuldig zijn ogen samen, alsof hij loerend observeert, zegt enthou siast: '"t Heeft met opwinding te maken. En dat kan je bij zowel mannen als vrouwen krijgen. Ie mand die bij je binnenstapt geeft je, soms wel, soms niet, een be paald gevoel. Je praat met hem of haar en dan voel je je plotseling prettig. Je vindt 't lekker, er ont staat een vibratie, 't Hoeft niet se- xueel te zijn, 't is meer van: hé dat is een bijzonder iemand. Dat ge voel heb ik vaak. Als je denkt dat er iets inzit, dan laat je zo iemand terugkomen, je maakt foto's, screentests. En je bekijkt of ze iets met toneel te maken hebben ge had. Want ze moeten kunnen acte ren." Geluk Fel: "Iemand zo maar van de straat oppikken en dan denken dat je de ontdekking van het jaar hebt gedaan, nee, zo werkt 't dus niet. Dat is een fabeltje. Kijk, tegen woordig zit iedereen te wachten op DE ontdekking. Vooral op DE vrouwelijke ontdekking. Nou, dat is dus héél, héél moeilijk. Ik zal 'La nuit porte jarretelles'; regie Virginie Thevenet; hoofdrollen Jezabel Carpri en Ariel Genet; theater Trianon, Leiden. Een erotische film gemaakt door een vrouw. Dat is een opmerkelijk feit nadat talloze regisseurs onder die noemer produkties ofr de markt hebben gebracht die vooral door leden van het vrouwelijk ge slacht vaak werden beschouwd als doodgewone porno in plaats van erotiek. Virginie Thevenet, van oor sprong actrice, laat in haar regiede buut 'La nuit porte jarretelles' de twee hoofdrolspelers niet zichbaar met elkaar vrijen, maar heiaars roept ze met haar suggesties daar omtrent ook geen seksuele span ning op. Het oppervlakkig verfilmd verhaaltje doet weinig an ders dan ergenis wekken over de onnatuurlijke acteerprestaties. Jezabel Carpri speelt een jonge Franse vrouw die weet wat ze wil op het gebied van de liefde. Op een feestje ontmoet ze een wat passie ve jongeman, Ariel en neemt hem na afloop mee naar haar huis. Aan beland in bed blijkt hij bitter wei nig actie te vertonen door zijn ge brek aan ervaring. Zij voelt zich daarop genoodzaakt hem 's nachts op sleeptouw te nemen langs on der meer een peepshow en een striptease en ter afsluiting een in tieme kennismaking met een pros- tituée in het 'ontmoetingsbos' Bois de Boulogne. Of de jongen in bed nu meer ini tiatief durft te nemen zullen we nooit weten, want zij laat hem de volgend ochtend achter met de woorden 'Zo is het leven'. Hoewel de film er verzorgd uitziet en de hoofdrolspelers mooi zijn om naar te kijken, kunnen we deze film af doen met een cliché: leuk gepro beerd, volgende keer beter. MIRIAM KNOPPER niet wéér het verhaal gaan ophan gen over hoe ik Monique van de Ven heb ontdekt, maar daar is wél een grote portie geluk aan te pas gekomen. Als ik nu kijk naar de to neelschool in Maastricht, waar dit jaar in de tweede klas 15 meisjes zitten en niet één jongen, die alle maal aan een baan geholpen moe ten worden, dan denk ik wel eens: 'waar móeten al die meisjes in godsnaam naar toe'. "Een vrouw die echt geschikt is voor film is er tegenwoordig niet meer. 't Heeft met het feminisme te maken, denk ik. Er zijn nu vooral vrouwen met kort haar, ze hebben dat potteuzerige, zoals ik het noem, dat mannelijke accent. En voor film behoef je, toch, echte vrouwe lijke vrouwen." Heel snel, sigaret in de lucht: "Ik zeg altijd onmid dellijk tegen aankomende actrices: NIET je haar afknippen. Lang la ten dat kapsel." Littekens Vervolgt, nadenkend: "Jongens hoeven niet zo ontzettend móói te zijn. Mannen mogen littekens heb ben, ongeschoren of ongewassen zijn, dat heeft iets lekkers, vrou wen daarentegen moeten perfect zijn. En denk nou niet dat dergelij ke vrouwen in Amerika wél voor het oprapen liggen en dat we ons hier doodgewoon moeten behel pen, want dat is ook zo'n sprookje dat iedereen gelooft. Ook daar is het moeilijk om nieuwe, jonge vrouwen te vinden." - Meryl Streep is zo'n ontdekking geweest. Kemna, zuinigjes: "Ja maar lieve schat, tien jaar geleden zag ik die al optreden in New York. Dat was toen al een gevestigd, goed actrice. Alleen had niemand in de gaten dat ze ook voor film kon werken." - Maar de mooie vrouwen dan. Die zullen toch bij bosjes naar au dities komen. Daar moet dan toch wel eens wat tussen zitten? De talentjagers. Dat is de naam van serie die gaat over het uitzoe ken (casten) van mensen die ge schikt zijn voor film, theater of voor de STER-spots. Hoe ontdek je mensen, die er met kop en schouder boven uitste ken? Waar kom je ze tegen? Hoe kan iemand, die denkt over talent te beschikken, of over uitstraling, of over een goed uiterlijk, zichzelf aan een filmrol helpen? Er bestaan op dit moment drie grote bureau's in Nederland waar mensen zich kunnen laten in schrijven. Eén van die bureau's is van Hans Kemna (46), casting di rector, rollenadviseur en talen tenjager. Kemna, zakelijk: "Ja, natuurlijk. Als ze hun mond houden. Dan zijn ze bruikbaar. Voor commercials bijvoorbeeld. Maar mooi-zijn wil nog lang niet zeggen dat iemand kan spelen. Techniek, schat. To neelspelen is gewoon een vak, dat moet je leren. En het hebben van talent, dat is vijf, misschien tien procent, de rest moet je doodleuk léren. Dat er daarbij óók mensen zijn die, door hun wil om te kun nen toneelspelen het vak zonder opleiding onder de knie krijgen, is een andere mogelijkheid. Maar een kassière in de supermarkt eruit pikken en dan denken dat je de nieuwe Marilyn Monroe hebt ge vonden, nee, dat bestaat niet." -Je bent een man met een voor liefde voor mannen. Je vriend en le venspartner Adrian Brine is een bekend acteur/regisseur. Heeft zoiets invloed op je werk als beoor- deler van mensen? Kemna, verbaasd: "Welnee, ab soluut niet. Ik kijk niet speciaal naar mannen, omdat ik sexueel in ze geïnteresseerd zou zijn. Zo werkt dat niet in mijn vak. Je moet objectief blijven. Ik kan bovendien ontzettend verliefd worden op een vrouw. Ik ben al jaren verliefd op Monique van de Ven. Ben apetrots op haar, vindt haar steeds mooier worden, naarmate ze ouder wordt. - Maar je kent natuurlijk ook ge voelens van afkeer *bij bepaalde mensen? Kemna: "Ik weet meteen, na vijf minuten al: dit is niks en die figuur gaat dan dus snel de deur uit. Daar ben ik heel handig in geworden". - Zijn mensen er dan af en toe niet helemaal kapot van als ze wor den afgewezen? Kemna, voorzichtig: "Dat maak je óók mee, ja. Vrij regelmatig zelfs. Ik probeer daar natuurlijk zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan, maar het zijn onvermijdelij ke dingen: er is nu eenmaal maar één rol te vergeven en daar probeer je toch de beste voor te krijgen. Het blijft altijd een klap voor de men sen die het dan niet redden, ja, ab- soluut. Ik heb 't laatst nog meege- maakt. Bij de casting voor het stuk 'Agnes of God', rond Linda van Dijck. Er bleven uiteindelijk twee meisjes over voor die rol van Ag nes en tenslotte, toen we onze keu ze hadden bepaald, ja, toen stortte het meisje dat het niet werd, hele maal in. Ik heb haar toen echt moe ten begeleiden, psychologisch moeten begeleiden zeg maar, nu ja... Dat klinkt dan weer zo over dreven, maar ik moest haar wel heel, heel erg tróósten." FILMS OP VIDEO Ruim dertig j^ar geleden maakte Anthony Mann 'The Glenn Mil ler story' naar het leven van de beroemde bandleider. Vorig jaar kwam deze film, opgekalefaterd en van stereogeluid voorzien, in de bioscoop opnieuw in roulatie. Een groot succes werd het niet, mogelijk omdat het verhaal voor deze tijd wel erg sentimenteel is. (gedistribueerd door Esselte CIC). Deze maand kwam bij Warner een série cassettes uit met als middelpunt Charles Bronson. Als stoere verdediger of verbit terde wreker heeft Bronson vele films gemaakt. Een groot acteur is Bronson niet, maar hij is wel altijd erg aanwezig, vooral na tuurlijk de laatste jaren. Scena rio's worden speciaal op zijn ca paciteiten geschreven. Warner komt met acht films waarin hij meespeelt. In de eer ste films speelt Bronson beschei den rolletjes. Dat geldt voor zo wel 'The magnificent seven' uit 1960 als voor 'The great escape' uit 1963. Beide films zijn uitste kend. Tien jaar later had Bronson al hoofdrollen. Zo is hij in Cato's land' van Michael Winner uit 1972 is hij een door blanken op gejaagde Indiaan en in het knap pe 'The mechanic' (zelfde jaar, zelfde regisseur) is hij een profes sionele huurmoordenaar die een jong maatje opleidt. In 1976 maakte hij 'Breakheart pass' van Tom Gries, 'St. Ives' van J. Lee Thompson en 'From noon till three' van Frank D. Gilroy. De laatste film is de beste. PETER DE ZWAAN 'Highlander'; regie: Russell Mulcahy; hoofdrollen: Christophe Lambert, Ro- xanne Hart, Clancy Brown en Sean Connery; theater: Lido, Leiden. Je zult een eenvoudige jongen zijn levend in de Hoogvlakten van Schotland anno 1536. Je raakt tij dens een oorlog tussen twee clans dodelijk gewond. Maar de volgen de dag word je springlevend uit "net dorp verjaagd wegens hekserij en vervolgens door een als Egypti sche edelman verklede Sean Con nery uit een bootje gekieperd. Na een wandeling over de bodem van het meer kom je tot de ontdekking dat je onsterfelijk bent. De vrouw met wie je leeft wordt oud en sterft in je armen. In 1782 laat je je tijdens een duel door een beledigde echtgenoot tientallen malen aan een degen rijgen en in de Tweede Wereldoorlog red je een weesje, dat later als vrouw van middelbare leeftijd je secretaresse is. In 1985 breekt dan eindelijk in New York het moment aan van het grote Treffen met je onsterfelijke aartsvijand. Dit alles overkomt het nieuwe Franse filmidool Christophe Lam bert in de tweede speelfilm van de Australische videoclip-regi; Russell Mulcahy. 'Highlander' wordt bevolkt door een merkwaar dig ras: het bestaat uitsluitend uit mannen, ze kunnen geen kinderen krijgen en ze sterven alleen door onthoofding. De Schotse versie van volkje ziet de ene onsterfelijke na de andere onthoofd worden door de grootste en sterkste van allen, de uit Rusland afkomstige bron van het kwaad, Kurgan. Tussen de bedrijven door ziet de eeuwig som ber kijkende Lambert ook nog kans na tweehonderd jaar weer eens verliefd te worden op een wa penexpert van de politie. 'Highlander' is het zoveelste pro- dukt van een videoclipmaker en lijkt ook vooral op dat publiek ge richt. Net als 'Absolute Beginners' is het een overdonderende hoe veelheid beelden. Ongewone kleu ren en vertekenende lenzen over schreeuwen een aantal leuke en originele vondsten, terwijl aan het opbouwen van een personage en het ontwikkelen van een verhaal met ook maar de geringste inhoud helemaal niemand meer toekomt. LEONARD ENGEL BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Police Academy III' - Luxor, Lei den en Euro, Alphen 'Highlander' - Lido, Leiden 'La nuite porte jarretelles' - Tria non, Leiden 'Abel' - leuke film van Alex van Warmerdam over een jongen die het huis niet uit wil, City, Katwijk 'Macaroni' - Italiaanse komedie met Jack Lemmon en Marcello Ma- stroianni, City, Katwijk BLIJVERS 'Jewel of the Nile' - vervolg op 'Ro mancing the stone', Lido Leiden en Euro, Alphen 'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro bert Redford hebben relatie in Afri kaans plaatjesboek, Lido, Leiden 'D.A.R.Y.L. - door computer ge maakt jongetje ontroert pleeggezin, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Remo' - Joel Grey als soort Kung Fu-leraar, City, Katwijk 'De laatste haai' - City, Katwijk SEXFILMS 'Pikant kant' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Prille poesjes' - Rex, Leiden. 'Gewaagd liefdesspel' - Euro, Al phen. 'Dirty Debby' - Euro, Alphen. 'Police academy III' - Euro, Al phen. 'Jewel of the Nile' - Euro,. Alphen. DEN HAAG 'Police academy III' - Asta (463500), d. 'After hours' - Asta, al. 'The jewel of the Nile' - Asta, al. 'Pretty in pink' - Babylon (471656), 'D.A.R.Y.L.' - Cineac (630637), al. Murphy's law' - Cineac, 16 jr. "At close range', 16 jr. 'Police academy III' - Euro (667066), al. 'Highlander' - Metropole (456756), 16 jr. 'Abel' - Metropole, al. 'Ginger Fred' - Metropole, al. 'Runaway train' - Metropole, 12 jr. 'Zomer film cyclus' - Metropole. 'The hitcher' - Odeon (462400), 16 jr. 'De laatste dollar$ op vakantie' - Odeon, al. 'Hot resort' - Odeon, 16.jr. 'The Delta Force' - Odeon, 16 jr. 'Bad girls III' - Le Paris (656402), 18 AMSTERDAM 'Pretty in pink' - Alfa (278806), al. 'After hours' - Alfa, al. 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12 jr. 'Sans toit ni loi' - Alfa, 16 jr. 'Abel' - Alhambra (233192), al. 'Ginger Fred' - Alhambra, al. 'Romancing the stone' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'The jewel of the Nile' - Cinerama, al. 'Police academy III' - Calypso (266227/234876), al. ;en wieg' - Calypso, 'Fanny's fantail' - Centraal (248933), 18 jr. 'Remo' - Cineac, (243639), 12 jr. 'The Coca-Cola Kid' - Cinecenter, (236615) 16 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cine- center, 16 jr. 'Tangos' - Cinecenter, 16 jr. 'Witness' - Cinecenter, 12. jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. 'Police academy III' - Cinema, al. •Murphy's law' - City (234579), 16 jr. 'House* - City, 16 jr. The hitcher' - City, 16 jr. 'De laatste dollar$ op vakantie' - Ci ty, al. 'D.A.R.Y.L.' - City, al. 'Hot resort' - City, 16 jr. 'At close range' - City, 16 jr. 'Rock around the clock' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Giant', - Kriterion, 16 jr. 'L'innocente' - Kriterion, 16 jr. 'La secretaire,' - Parisien (248933), 18 jr. 'The delta force' - Rem brand tplein- theater (223542), 16 jr. 'The naked cage' - Rembrandt- pleintheater, 16 jr. 'Ludwig' - The Movies (245790), 16 'Filmzomer '86' - The Movies. 'Sans toit ni loi' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'Runaway train' - Tuschinski, 12 jr. 'Highlander' - Tuschinski, 16 jr. 'The Berlin Affair' - Tuschinski. 16 'My name is nobody' - Tuschinski, 12 jr. 'Out of Africa' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE De Australische regisseur Bruce Beresford is de komende week tweemaal present op de televisie- 'Breaker Morant' is de bekend ste film. Luitenant Morant is een bekende naam in de geschiede nis van Australië. Hij was een naar Australië geëmigreerde En gelsman die met de Britten mee vocht in de Zuidafrikaanse Boe renoorlog. Hij laat gevangen ge nomen Boeren en een Duitse missionaris doodschieten om de dood van kameraad te wreken. Samen met een paar andere offi cieren wordt hij voor de krijgs raad gedaagd en ter dood veroor deeld. Australische historici zijn ervan overtuigd dan Morant en de anderen werden geofferd om het Duitse rijk buiten de oorlog te houden (00.20 uur, Duitsland 1, zaterdag). 'Don's Party' maakte Beres ford in 1976 en dat is de verfil ming van een toneelstuk. In een buitenwijk van Sidney zijn aan hangers van de Labour Party bij eengekomen in de vaste overtui ging dat hun partij in 1959 einde- dijk de liberalen zullen verslaan. Als dat toch niet gebeurt, gaan de aanwezigen elkaar te lijf. Een geslaagde film (21.50 uur, Sky Channel, 21.50 uur). 'Some like it hot' is een zeer onderhoudende komedie van Billy Wilder met Jack Lemmon en Tony Curtis als twee muzi kanten die op de vlucht voor gangsters zich aansluiten bij een muziekgroep van meisjes. Mari lyn Monroe is één van de dames (20.00 uur, Duitsland 2, zaterdag). Zondag op Nederland 2 een Oostenrijkse film die de moeite waard lijkt. 'Donauwalzer' ver telt de geschiedenis van drie per sonen die bij de Hongaarse op stand waren betrokken. Een Oostenrijker probeert een Hon gaars stelletje de grens over te helpen, maar alleen de vrouw be reikt Oostenrijk. Geruchten dat haar vriend in Hongarije is overleden, brengen de vrouw er toe een verhouding met de Oos- Jane Russel, te zien in 'The Pa leface'. (archieffoto) tenrijker te beginnen. Regie van 'Donauwalzer' is van Xavier Schwarzenberger (22.32 uur). 'The Paleface' is een komedie die in het wilde westen speelt. Bob Hope speelt een wat verle gen man die na een schriftelijke cursus kiezen trekken als tand arts door het westen trekt. Jane Russell speelt Calamity Jane die met deze man trouwt om zo een dekmantel voor een gevaarlijke klus te hebben. Indianen vallen het echtpaar lastig (20.15 uur, Duitsland 1, vrijdag). Ook een komedie maar niet zo geslaagd, is 'Hammersmith is out' die ook op vrijdag via Duits land 2 wordt uitgezonden. Het toenmalige echtpaar Burton en Taylor sloeg de handen ineen voor dit verhaal, waarin een be waker een gevangene helpt te ontsnappen en daar flink rijk van wordt (23.25 uur). FILMHUIZEN Christophe Lambert als de onsterfelijke 'highlander Tot en met zondagavond zijn in Het Kijkhuis nog 'Ludwig' van Visconti (19.30 uur) en 'My beau tiful laundrette' van Stephen Frears (20.00 en 22.15 uur) te zien. In 'My beautiful laundrette' onderschept een Pakistaanse im migrant samen met zijn Engelse vriend een zending heroïne om aan geld te komen. Daarmee wil hij zijn waserette moderniseren. Dinsdag draait in Het Kijkhuis 'The Omen' van Richard Donner met Gregory Peck. Een aangeno men zoon van Peck blijkt over paranormale gaven te beschik ken. (20.00 en 22.15 uur). Woensdag het vervolg 'Da- mien', waarin het kind nu der tien jaar is, maar nog steeds het zelfde ettertje (20.00 en 22.15 uur) en in 'The Final Conflict', deel 3 dus,- ontpopt het nu volwassen kreng zich pas goed als het grote kwaad, (donderdag, 20.00 en 22.15 uur). In het Filmhuis LVC draait tot en met zondag 'The Seven Sa murai' van Akira Kurosawa. Een klein boerendorpje verweert zich met de hulp van zeven Samurai tegen plunderende bandieten (21.15 uur). Vanaf volgende week begint in het Filmhuis LVC het zomerpro- gramma en dat betekent dat er alleen op vrijdag tot en met zon dag om 22.15 uur voorstellingen zijn. In de maanden juli en au gustus zullen hier Italiaanse filmklassiekers worden ver toond. Volgende week wordt be gonnen met 'Vrouwenstad' van Federico Fellini.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15