Zon, zee en kunst op Scheveningse strand Franse dans valt hopeloos door de mand Poëzie in tropische hitte Chailly scoort met Verdi Een dag vol 'Gebeuren' Feestelijk concert Emoenakoor I MAANDAG 23 JUNI 1986 I98,i. KUNST PAGINA 21 SCHEVENINGEN - Zon, zee, strand en kunst. Een combina tie die niet zo voor de hand ligt maar die zaterdag in Scheve- ningen uitermate goed bleek te kunnen werken. 'De Zon Ge strand' was de naam van de kunstzinnige manifestatie op het gedeelte strand gelegen ten zuiden van het havenhoofd, aan het einde van de Houtrust- 'weg. Een plaats die door zijn afgelegen ligging niet werd overspoeld met 'gewone' dag jesmensen maar wel door vele liefhebbers van enigszins avant-gardistische kunst. door Miriam Knopper De coördinatie van de manifestatie was in handen van Het Gebeuren, het Haags Centrum voor Spreiding van Actuele Theaterkunst. Deze organisatie werd vorig jaar in het leven geroepen om modern theater in Den Haag overlevingskansen te bieden, nu het HOT-theater en het Theater aan de Haven gesloten zijn. De manifestatie was bedoeld ;als afsluiting van het eerste thea terseizoen van Het Gebeuren. Twintig professionele kunstenaars hebben aan dit project hun mede werking verleend. Met de unieke locatie als uitgangspunt werkten zij hun ideeën uit. De langste dag van het jaar ver liep met veel zon, af en toe een ver koelend briesje en met performan ces, beeldende kunst objecten, dans, muziek en mode. Rondom en in een eenmalig opgezet paviljoen was van twee uur 's middags tot twaalf uur 's nachts genoeg te kij ken en te luisteren; aan het publiek de keuze om lui op het strand te blijven liggen of actief overal op af te stappen. Voor het paviljoen lag een - natuurlijk druk bezocht - ter ras waar drankjes en hapjes te ver krijgen waren. Een 'serveerster' kwam zo nu en dan langs met de vraag of ze je en 'piece of de Lon don Financial Times' mocht aan bieden. Zo ja, dan volgde een con versatie in het Engels, scheur, scheur en een geamuseerde bezoe ker bleef achter met een krantek nipsel in de hand. Wie op het strand aankwam, ont dekte meteen het goudkleurige ob ject van Jose' Ros dat half in de zee lag. 'Zonneafdruk' was de naam van deze met behulp van alumi nium zetselplaten gemaakte con- sttuctie. Ros zegt hierover "Als een mens, dier of schip ergens strandt, laat hij na zijn vertrek altijd iets van zichzelf achter. Zo ook de Een paar honderd meter verder op lag de 'dekenboot' van Mieke Visser. Zy beschilderde dekens met olieverf en drappeerde deze om een zeilboot. Enkele dichtbij- zijnde rotsblokken hadden dezelf de behandeling ondergaan. Opval lend was ook de performance 'Ar canum', uitgevoerd door de groep Rathan Dakar in schitterende kos tuums van leer en plastic in de kleuren zwart, wit, zilver en goud in een decor van zwarte plastic bui zen, versierd met wit en goud alu minium. Rituele gebeurtenissen met betrekking tot de zon vorm den de basis ervan. In het paviljoen waren regelma tig muziekoptredens te beluisteren en verspreid over het stuk strand was van allies te beleven. Zoals en op Spaanse kunst geïnspireerde modeshow. Mannequins met zwart haar en rode lippen kwamen streng kykehd'en een soort van fla menco-dansbewegingen makend het podium op onder begeleiding van de Bolero van Ravel. Zij toon den voor een enthousiaste menigte de kleding van Mercedita Arnau, die hoofdzakelijk bestond uit jur ken met een nauwsluitende pas vorm in onder meer de kleuren zwart, oranje en groen. Veel ap plaus na afloop en een lichte te leurstelling omdat het maar zo'n korte show was. Wat bedremmeld bleven de meeste toeschouwers wachten of er nog meer kwam, maar dat bleek niet het geval te zijn. Christal Balls Tussen zes en acht uur was een pauze ingelast en veel mensen ge bruikten die tyd om even van het strand weg te gaan. Mischien om zich te ontdoen van het vele zand dat onvermijdelijk overal tussen kwam te zitten. Na dit intermezzo begon de avond swingend met het slagwerkduo Franklin Ardin en Han Bennink. Ardin en Bennink proberen verschillende slagwerk disciplines bij elkaar te brengen: van Salsa tot Jazz, van Afrikaanse- tot geïmproviseerde muziek. Dit alles werd gespeeld met veel hu mor en goochelwerk met de stok jes. 'Aujourd'hui Simon' en 'Le Crawl de Lucien' (gezien op 18 juni in de Stadsschouwburg, Amsterdam); Compagnie Maguy Marin met 'May B' (gezien op 19 juni in de Stads schouwburg, Amsterdam) en Com pagnie Karine Saporta met 'Le Coeur Metamorphose' (gezien op 20 juni in Frascati, Amsterdam). AMSTERDAM - Het Holland Festival staat tegenwoordig steeds in het teken van een be paald land. Vorig jaar was dat Canada; dit jaar is Frankrijk aan de beurt, mede vanwege de lang lopende manifestatie 'La France aux Pays-Bas'. Dat een dergelij ke gebondenheid aan een land gemakkelijk tot een terreur kan uitgroeien, was vorig jaar al zichtbaar bij de dans uit Canada, waaronder zegge en schrijve één groep van niveau - La La La Hu- man Steps - schuil ging. Het Franse dansprogramma lijdt in sterke mate aan hetzelfde euvel. Het Spring Dance Festival bracht de afgelopen jaren een paar interessante vernieuwende Franse dansgroepen. Kennelijk bleef er daarna weinig voor het Holland Festival over. De moder ne dansgroep van de Parijse Opera viel als eerste door de mand met mager werk. De drie kleinere groepen die zich daarna de afgelopen week presenteer den versterkten het troosteloze beeld.. De groep van Dominique Ba- gouet uit Montpellier in het zuiden van Frankrijk opende de reeks. En gelukkig maar, want slechter kon het daarna amper worden. Twee stukken stonden er op het programma. Eerst 'Au jourd'hui Simon' van danser Mi chel Kelemenis, gemaakt op huis-tuin-keuken geluiden voor drie vrouwen en twee mannen, gekleed in een soort Brabants bonte pakjes. Een aaneenschake ling van hortende, voorzichtige bewegingen, zeer stipt uitge voerd en van een intense braaf heid. Na de pauze 'Le Crawl de Lu cien' van artistiek leider Ba- gouet. Van hem heeft Kelemenis kennelijk zijn fragmentarische bewegingen afgekeken. Alleen. Bagouet gaat daar nog veel ver der in. Tien dansers in roze. on dergoedachtige kostuums lijken oefeningen te doen. Met een toe wijding en precisie een beter doel waardig maken ze gebaren waarbij ze telkens in een hou ding bevriezen. Het zijn poses zonder enig onderling verband. Een wezenloze ernst maakt dit zonder reden bewegen zeer ver stikkend. De dans komt nergens vandaan, gaat nergens heen en kan dus eindeloos duren. Ba gouet maakt daar gebruik van door meer dan een uur lang de aandacht van zijn publiek te ver gen. Met vele anderen heb ik voortijdig de frisse buitenlucht opgezocht. Maguy Marin De Compagnie Maguy Marin uit Parijs borduurt voort op een heel andere traditie. Het avond vullende 'May B', gemaakt door Marin zelf, is in feite een mime- stuk. De morbide sfeer herinnert aan de Japanse Butodans, maar ook in ons land is deze vorm van bewegingstheater, waarbij de sfeer van groot belang is, sinds de jaren zeventig niet onbekend. Tien bepoederde, in witte pleis terlappen geklede figuren be heersen het podium. Het lijken vermolmde wassen beelden uit een videoclip van Michael Jack son. Eerst opereren ze als een veelkoppig monster, maar al lengs groeien ze uit tot indivi duen. Ze geven zich over aan ele mentaire emoties; ze dreigen, vechten en huilen, troosten el kaar en maken copulerende be wegingen. Tien hysterische idio ten die een tragikomedie opvoe ren en er soms ook angstaanja gende geluiden bij maken. De muziek houdt het midden tussen marsen en carnavalsdeunen. Soms levert dat prachtige tafe relen op, als surrealistische beeldhouwwerken. Met name in het middenstuk, gezet op een symfonie van Schubert, zijn ook de bewegingen zeer treffend. Het spel toont het leven als een barre vlakte, met hier en daar een ver dwaald sprietje geluk. Marin maakt zich soms schul dig aan overdrijving. Zeker naar Compagnie Maguy marin. (foto c. Bricagc) het einde toe, als de aanvankelijk abstracte figuren een meer te duiden rol krijgen. Dan wordt de schlemieligheid van haar figuren te ver doorgevoerd, en zijn ze niet langer roerend. Al is 'May B' enigszins gedateerd, vooral door het sterke mimespel en de conse quent vastgehouden sfeer is het een toch bij vlagen indringend stuk. Karine Saporta Dat kan van 'Le Coeur Méta- morphose' van Compagnie Kari ne Saporta niet worden gezegd. Ook hier stak al na vijf minuten het onbehaaglijke gevoel de kop op dat dit weer een heel onpretti ge avond zou kunnen worden. En dat terwijl de aankleding nog wel iets beloofde. Een kooi met daarin een kleinere kooi be- heerst het podium, dat rondom behangen is met zilvergrijze lap pen. Links op de achtergrond twee hoge tronen, op de voor grond een rij met speren gewa pende wachters. De tien dansers waren gekleed in modieuze ge waden, die deden denken aan de films van Cecil B. de Mille: deca dent en geënt op de romantiek van zowel de klassieke oudheid als de jungle. De dans is zo mogelijk nog mo dieuzer dan de aankleding. Eerst vertraagde bewegingen, begeleid door het huilen van de wind. La ter een steeds sneller ritme, waarop de dansers bewegen als of ze slordig gebouwde robots zijn. Eén echte vondst bevat deze voorstelling: dat zijn de grote lenzen, die de dansers voor zich houden en zo hun gezicht enorm vergroten. En voor de rest: 'much ado about nothing', zou Shakespeare hebben gezegd. Men rent wat rond, wappert met de lange haren en rijgt het ene cliché aan het andere. De op bouw is slordig en onsamenhan gend en geeft niet de minste aan leiding om op zoek te gaan naar de drijfveren achter alle tentoon gespreide opwinding. De Franse dans laat zich tij dens dit Holland Festivbal van haar slechtste kant zien. De tech nische kwaliteiten van de dan sers zijn over het algemeen heel behoorlijk, maar ze missen uit straling en zijn behept met een niet te overwinnen tuttigheid. Moderne dans heeft in hun han den de neiging tot een maniertje te verworden. Alleen Philippe Decouflé, de jeune premier en bonte hond on der de Franse choreografen, is wellicht vrijdag en zaterdag in Frascati in Amsterdam nog in staat de eer enigszins te redden. ARIEJAN KORTEWEG Optreden van de groep Rathan siast in de weer met diverse ge- Dakar op het zonovergoten Scheve- kleurde bordjes die verschillende ningse strand. (foto gpdj toonhoogten aangaven. Vele zan gers en zangeressen oefenden met een muziekblad in de handen en lettend op de aanwijzingen van de 'dirigent' de Bolero. Veel gegrinnik en vals gezang was te horen maar geoorloofd om een eigen Nog meer Bolero was te horen zo rond tien uur bij de ingang naar het stuk strand. De Leidenaar Roel 0 Zaadnoorddijk was daar enthou- interpretatie te geven. De manifestatie eindigde met muziek van de Christal Balls, die daarmee de langste dag van het jaar afsloten. Een dag die een suc ces kan worden genoemd door het vele luister- en kijkgenot dat Het Gebeuren bij elkaar had gebracht. Het mooie weer, de zee en de lang zaam strandende zon maakten het geheel compleet. ROTTERDAM (GPD) - Voor de za terdagse openingsavond van een poëzie-festival met de allure van Poetry International kan volgend jaar misschien beter een andere ruimte worden gezocht. Anders dan bij de rest van de avonden, die alle in De Doelen zullen spelen, was de lokatie bij het afbijten van de speech van het achtdaagse dich tersgeest namelijk een zaal met de omineuze naam 'Arena'. Het jonge rencentrum dat zich achter deze naam bleek te verschuilen, was nu niet direct de plaats om de toch vaak al wat oudere dichters op hun gemak te stellen: nadat ze bij de in gang het bord waren gepasseerd waarop hen in drie talen werd ver zocht hun hard drugs buiten de deur te laten, betraden ze een ruim te waar gezellige undergroundmu- ziek een normaal gesprek onmoge lijk maakte. In het uur vertraging van het be gin, dat kennelijk niet was te ver mijden, wendde menige bejaarde poeet zich bezorgd tot zijn begelei der met de vraag of er geen vergis sing in het spel was. Toen André van der Louw de 'eredienst van het woord' uiteinde lijk opende, uitte hij hardop zijn verbazing dat er ondanks de we reldkampioenschappen en het mooie weer toch zo'n forse op komst was. Naast enige obligate lof op het Rotterdamse cultuurbeleid in het algemeen en dat van Poetry in het bijzonder, verwoordde de oud-burgervader van de Maasstad verslagenheid van de organisatie over het overlijden van Cees Bud- dingh': Deze 17e lichting van Poe- tiy is de eerste zonder Buddingh', die steeds een van de grootste ani mators van het festival is geweest. Vervolgens gaven 20 dichters uit 12 landen hun visitekaartje af: noodgedwongen kort, al hield niet iedereen zich stipt aan de voorge schreven vijf minuten. Edgar Cai ro, als altijd begeleid door een drummer én voor de gelegenheid optredend met een knalrose fla mingo-pop, danste, zong en speel de ruim een half uur. Weinig be scheiden van de hier toch al welbe kende dichter, want een aantal in teressante buitenlandse collega's, onder wie de veelbelovende Chi nees Ma Gao-ming en de sombere Oostduitser Heinz Czechowski, la zen nu maar één gedicht. Zoals van alle anderen zullen we in de loop van de week gelukkig zeker meer van ze horen. Extra aandacht is dan vereist voor onder anderen de Spaanse Clara Janès met haar sen sitieve poëzie en het delicate werk van de Oostduitse dichter Peter Waterhouse, die door enkele van zijn Duitse collega's aan de organi satie niet zozeer was aanbevolen, maar voorgeschreven. Het zondagprogramma behelsde als gewoonlijk Poetry Park, het jaarlijkse spektakel dat zich na drukkelijk richt op de integratie van multi-raciale en inter-culturele elementen in de Nederlandse sa menleving. Naast allerhande infor matie- en boekenstalletjes konden de duizenden bezoekers zich bij 150 kramen en kraampjes voeden en laven met de meest exotische dranken en etenswaren. Onder werkelijk tropische omstandighe den werden ondertussen allerlei programma's tegelijkertijd afge werkt. Er was een speciale kinder tent, waarin naast een rap-wed- strijd en break dance-demonstra- ties aangepaste voorstellingen wer den gegeven. Op het 'Podium Na tional' en het hoofdpodium werd gedanst, gezongen, opzwepend ge drumd en gedeclameerd. En natuurlijk was er ook poëzie. In een smoorhete, kleine tent, con tinu bezocht door een vijftigtal ge- In het poetzy Park kon r trouwen en nieuwsgierig begluurd door enkele minuten-blijvers, draaiden tussen twee en drie een tiental dichters hun programma af. Het werkelijke enthousiasme was echter voor een drietal poëten, die op het hoogtepunt van het middag programma het hoofdpodium be traden. De drie, Breyten Breytenbach, zijn landgenoot Sipho Sepamla en de Palestijn Mahmoud Darwish, hebben allen om hun werk gevan gen gezeten. Strijdlust en felheid (Sepamla: „Ik lees dit werk voor al le vrijheidsstrijders overal, wit en zwart") kenmerkte dan ook hun gedichten, en de weerklank was groot. Een hoeveelheid publiek die bij een popconcert niet had mis staan, klapte en juichte. Wie zei nog dat poëzie iets is voor weini gen Evenement: Poetry Internatio nal. Het festival duurt nog tot en met zaterdag 28 juni en begint elke avond om 20.15 uur in De Doelen te Rotterdam. Koffieconcert door het Emoena koor onder leiding van Rob de Vo gel met medewerking van Joop Brons orgel; Esther Steenbergen gitaar en 7 leden van het Toonkun storkest Leiden. Gehoord op 22 ju ni in de Vredeskerk. LEIDEN - Een kerkkoor geeft altijd iets extra's aan een plaat selijke gemeente. Niet elke kerk beschikt over een geoe fend eigen koor, maar de Her vormde Vredeskerk aan de Burggravenlaan is in november van dit jaar al tien jaar lang in het gelukkige bezit van een zanggroep. De naam 'Emoena' betekent 'vertrouwen' en dat geeft aan dat het dienen van de gemeente en de geloofsverkondiging voorop staan. In het program ma kwam dit duidelijk naar vo ren al in het openingslied "ver trouwen", een Nederlandse vertaling van het koraal "Was Gott tut, das ist wohlgetan", toegeschreven aan Gastorius (1681) en geharmoniseerd door Bach. Het Emoehakoor bestaat uit zo'n 35 merendeels jonge leden en wordt sinds een jaar geleid door Rob de Vogel. Als dirigent en als pianist leidde hij het koor met vaste hand door een staalkaart van het repertoire van de afgelopen tien jaar, aan gevuld door leden van het Toonkunstorkest (6 strijkers en een dwarsfluit) en niemand minder dan organist Joop Brons. Ondanks de grote af stand tussen koor en orgel was er toch een goede samenwer king. Het repertoire van dit koor bevat geen ingewikkelde canta tes of passionen, maar meest vierstemmige liederen met pia- na, met orgel en orkest en a ca- pelle (zonder begeleiding). Naast eigen liederen uit de be ginperiode hoorde men ook drie delen uit de Deutsche Mes- se van Schubert, liederen uit het liedboek voor de kerken, Engelstalige hymnen zoals 'Abide with me', koralen van Bach en liederen op tekst van Hans Bouma en op muziek van Louis van Dijk. Van de laatste maakte veel indruk het lied 'Hoe hoog ook onze wegen gaan, alleen de liefde blijft be staan' door de aparte tekst en melodie. Het koor zong fris, rit misch en goed verstaanbaar, af gezien van het inslikken van de slotmedeklinkers. Het zonnige karakter van de ze dag kwam ook naar voren in de instrumentale intermezzo's zoals het kwartet in C groot van Mozart voor fluit- en strijktrio, gespeeld door vier leden van het Toonkunstorkest. Het luch tige speelplezier dat dit kwartet verlangt, werd gedemonstreerd in een accuraat samenspel tus sen de musici. Een ander tus senspel vormde de gitaarsolo van Esther Steenbergen. Drie Japanse gitaarstukken wist ze sfeervol en geconcentreerd te vertolken, waarbij ze verschil lende klankkleuren maakt door flageoletten en verschillende manieren van aantokkelen. Ondanks de lange zit van an derhalf uur zonder pauze wist het talrijke publiek het concert te waarderen. FRANK DEN HERDER. Verdi-avond q.l.v. Riccardo Chailly in het kader van het Holland Festival. Gehoord op 20 juni in de RAI in Am sterdam. AMSTERDAM Een breed publiek - vierduizend muziekliefhebbers samengepakt in de Zuidhal van het RAI-complex - heeft vrijdagavond kennis kun nen maken met de toekomstige chef-dirigent van het Concertgebouworkest. De Italiaan Riccardo Chailly immers leidde het aan Giuseppe Verdi ge wijde concert, dat gegeven werd in het kader van het Holland Festival en waaraan behalve het koor van het Concertgebouworkest ook meewerkten de Amerikaanse sopraan Susan Dunn (eigenlijk de grootste verrassing van de avond) en de Argentijn se tenor Luis Lima. Chailly scoorde met dit operaconcert een beetje voor open doel. De 34-jarige dirigent is opgegroeid in de Italiaanse operatraditie, voelt een grote affini teit met Verdi en weet als weinig anderen deze componist te interpreteren. Kracht, spanning en ontroering zijn de belang rijkste elementen van Verdi's werken, of ze nu 'La forza del destino', 'Un ballo in maschera', 'I vespri siciliani', 'Aida' of 'Macbeth' heten. Delen uit deze bekende opera's, werden door Chailly schijnbaar moeiteloos en met ingehouden gevoel voor theater gedirigeerd. Hij spreidde een meeslepende manier van dirigeren ten toon, dynamisch zonder te veel overdrijving in zijn pogingen om alle programma onderdelen die accenten mee te geven die voor een geslaagde Verdi-uitvoering zijn vereist. Accenten die tot uitdrukking komen in bijvoor beeld het staccato van de strijkers en het 'bijten' van het koper. Chailly stond voor één van de zeven supertoporkesten van de wereld en dat wilde hij op deze bijzondere avond weten ook. Hij1 toverde "mooie' klanken uit het Concertgebouworkest en legde daar veel eer mee in. Dat gold zeker de uit voering van 'Inno delle nazioni', een slechts zelden uitgevoerd werk voor tenor, koor en orkest, dat de patriot Verdi speciaal schreef voor de in 1862 in Londen gehouden Wereldtentoonstelling en waar in op ingenieuze wijze de volksliederen van Frank rijk, Engeland en Italië zijn vermengd. Deze eerste uitvoering door het Concertgebouworkest werd al le pathetiek ten spijt de apotheose van de in alle opzichten geslaagde Verdi-avond. PIETER C. ROSIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21