Benny Goodman beroemd door de 'kids' TV-rubriek Beeld bestormd door grijze plaag J door Nico Scheepmaker Hoe de 'King of Swing' het Paramount Theatre veroverde ZATERDAG 21 JUNI 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 3? Het was niet zofceer paniek, die mij woensdagavond tussen 7 en half 8 beving, maar meer een op gewonden gevoel van avontuur. Zo'n gevoel dat mensen die tij dens de oorlog in het verzet heb ben gezeten wel eens kunnen te rugroepen. Je wordt uit je dage lijkse, vanzelfsprekende routine gerukt en voor een problemati sche situatie geplaatst die in eer ste instantie onoplosbaar lijkt, maar waarvoor je dan, met steeds grotere trek, passende te genmaatregelen gaat bedenken. Het veel misbruikte woord 'uit daging' komt hier zowaar om de hoek kijken! Een gevoel van: ik laat me niet klein krijgen, wie niet sterk is moet slim zijn, jouw openingszet mag dan van grote klasse zijn geweest, maar laat me even nadenken, dan zal mijn te genzet van nog grotere klasse zijn! Zoiets. Een gevoel van strijdvaardigheid, ik laat me niet op de kast jagen, moeilijkheden zijn er om overwonnen te wor den, geef me een jeep van Camel en ik rijd dwars door de oerwou den van Borneo,- zo'n gevoel... Helaas trok de vijand zich, net iets te laat weliswaar maar toch voortijdig terug toen hij in de ga ten kreeg dat ik een passend ant woord op zijn frontale aanval had gevonden. Ik geef toe dat het mij geen voldoening gaf, sterker nog: dat ik het betreurde. Het had iets van de elastisch front mentaliteit waarover Rik de Sae- deleer repte in de wedstrijd van de Belgen tegen de USSR. De Sovjet-Russen trokken op een gegeven moment terug, waarop De Saedeleer, die toch de leeftijd heeft om zich de Tweede Wereld oorlog nog goed te herinneren, er aan herinnerde dat zij in de jaren 1941 en 1942 dezelfde taktiek van het elastische front toepasten te gen de Duitsers. Fout, Rik! De Russen pasten in die jaren van de Duitse opmars de taktiek van de verschroeide aarde toe: zij vernietigden alles in het gebied waaruit zij zich moesten terug trekken. Je kunt weinig kwaads zeggen van de spelers van Dyna mo Kiev, en zeker niet dat zij de taktiek van de verschroeide aar de toepasten. En het elastische front mag hun ook niet worden toegedicht, want dat was juist een noodgreep van het Duitse opperbevel, om het terugtrekken van de Duitse troepen een tak- tisch tintje te geven. Ook bij de wedstrijden van Irak was Rik de Saedeleer al heel actief in het maken van vergelijkingen met de oorlog Irak-Iran, hij babbelt wat af, onze Rik, maar als er iets bijzonders gebeurt op het veld caanse televisie geregistreerd l_ en wordt, dan vraagt hij aan Brussel of ze daar misschien iets op het scherm hebben gezien dat hem ontgaan is... Maar goed, mijn vijand was an ders van aard dan de vijanden van de Sovjet-Unie en Irak, mijn vijand was uitermate onzicht baar. Ai het beeld van de kabelte levisie in ons dorp (maar ook daarbuiten) was uitgevallen. Vrienden, kennissen en familie belden elkaar met stijgende verontrusting op, om te ontdek ken dat zij niet de enige slachtof fers waren in de omgeving, wat enerzijds geruststellend was, maar anderzijds het probleem vergrootte, doordat je niet even bij buur naar Engeland-Para- BV guay (en eventueel 's nachts naar Denemarken-Spanje!) kon gaan kijken. Ik ontdekte gelukkig een maas in het net dat de vijand in de persoon van Casema om ons heen gespannen had, want vrien den van ons in het dorp konden nog moeiteloos overschakelen op hun ouderwetse stoomanten- ne die zij hadden laten staan. Ik repte mij daar tien voor acht naar toe toen al mijn beeldschermen nog steeds bestormd bleken te worden door de grijze plaag, en verheugde mij al handenwrij vend op het tv-stuk dat ik de vol gende dag zou kunnen schrijven, door huis aan huis mijn dorpsge noten te vragen hoe zij zich uit de problemen hadden gered, of zij naar vrienden in Amsterdam wa ren gereden (het dichtbijere Monnickendam zat ook pot dicht), of zij zich met buurtgeno ten rond het oude hand-TV-tje met spriet hadden geschaard, of zij in gelatenheid in hun lot had den berust en met filosofische wijsheid de radio of het thee lichtje hadden aangezet of het Monopolyspel van zolder had den gehaald en afgestoft om te ontdekken dat ZELF spelen nog altijd opwindender is dan het kij ken naar anderen'die spelen?... Al die dingen zou ik in een huis-aan-huis-enquete hebben gevraagd, ik zou hun de meest schrille uitspraken over de Case- ma en de televisie in het alge meen hebben ontlokt en daar voor voor de rechter zijn ge daagd, kortom: ik had mijn stuk bij wijze van spreken al geschre- - ven! Helaas, de lafaard gaf ons om vijf voor half negen of daar omtrent (zelf meenden ze bij de Casema de volgende ochtend pas om 9 uur, maar ja, je kunt niet alles weten) ons wettige beeld weer terug, en omdat er geen doelpunten vielen in het (?ij het niet door mij) gemiste halve uur, werd mij de basis voor een heet gebakerd verslag van deze vijan delijkheden ontnomen. Helaas... UTRECHT (GPD) - De koning is dood, leve zijn grammo foonplaten. Vorig weekeinde overleed Benny Goodman, 17 jaar, in zijn Newyorkse appartement. In zijn gouden jaren als klarinettist, zo tussen 1934 en 1940, verwierf hij de eretitel 'King of Swing'. Jong Amerika kreeg in die moeilijke crisisjaren voor het eerst eigen dansmuziek. Niet meer de polka's en walsjes van de bedaagde genera ties daarvoor. De 'alligators', zoals de tieners zich noem den, swingden de 'jitterbug' op de opzwiepende ritmes van Goodman en zijn dansorkest. Het tijdperk van de jeugdmuziek, dat tot op de dag van vandaag voortduurt, begon bij Benny. Het is al jaren geleden onder de slopershamer gesneuveld. Maar in maart 1937 stond het er nog in volle glorie op Times Square in hartje New York: het Paramount Thea tre. Een foeilelijk, maar imposant bioscoop-gebouw, met maar liefst 4100 zitplaatsen. Zo'n kolos zou nu onexploiteer- baar zijn. In de dagen vóór de op komst van de televisie (radio was toen het machtigste medium) draaiden er zonder mankeren van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat speelfilms. En tussen die rolpren ten door waren er 'levende' arties ten te bewonderen op het toneel: jongleurs, acrobaten, populair- klassieke zangers en muzikanten in orkestverband. Klarinettist Benjamin David Goodman (Benny voor zijn vrien den), vond het maar een matig idee dat zijn agent hem op woensdag 10 maart 1937 uitgerekend in die on gezellig grote bioscoopzaal had ge boekt. Goodman was sinds 1934 leider van een eigen dansorkest en begon net een beetje succes te krij gen in New York, het mekka van de moderne muziek. De kapitaalkrachtige swing-min nende studenten, die de toegang tot de Manhattan Room van hotel Pennsylvania konden bekostigen, kwamen graag naar de Goodman- band luisteren. Maar nu was er die extra-boeking in dat afzichtelijke bioscoopgebouw. Benny en de bandleden konden het geld wel ge bruiken, anders hadden ze de klus vast geannuleerd. Want ze moesten tussen de films doorspelen, en dat begon al in de ochtenduren. En als jazz-musici ergens een he kel aan hadden, dan was het aan een repetitie om zeven uur in de morgen. Morrend verzamelden ze zich op die gedenkwaardige woensdagochtend bij het Para mount Theatre. Op Times Square stonden een paar honderd jonge ren te wachten bij de kassa. „Nou, dat zullen wel al onze Newyorkse fans zijn", mompelde Goodman somber. Hij zag voor zijn geeste soog al rijen lege stoelen, waarvoor hij straks zou spelen. ONDERSCHEIDEN - De Ameri kaanse dirigent en componist Leo nard Bernstein en de Amerikaanse schrijver James Baldwin zijn door president Mitterrand van Frank rijk gemaakt tot commandeur in het Legioen van Eer. Benny Goodman in zijn jonge, glorierijken jaren. Benny Goodman tijdens het North Sea Jazzfestival in 1983. De repetitie verliep ongeinspi- reerd en tegen half twaalf verza melden de bandleden zich in de kelder. Het Paramount Theatre had namelijk een originele manier om orkesten te laten opkomen. De musici gingen in de catacomben op een grote toneellift zitten en werden dan na de hoofdfilm al spe lend een verdieping hoger de or kestbak 'ingetild'. Let's dance De laatste meters van de rolprent Maid of Salem (met Claudette Col bert en Fred MacMurray) liepen boven hun hoofden. Nou niet be paald een publiekstrekker van de eerste orde. Eerder een loodzware geschiedenis. Na het verlossende 'The End' kreeg Benny een seintje van de toneelknecht. De podium- lift begon te werken, de band zette de herkenningsmelodie Let's Dan ce in en steeg langzaam naar de zaal. door Frits Cabout Toen The Benny Goodman Or chestra ongeveer op ooghoogte met het publiek was aangeland ge beurde er iets, dat de geschiedenis zou ingaan als 'het wonder van het Paramount'. Er barstte een ge- luids-bom. Een oorverdovende ex plosie van gillende, fluitende en trappelende tieners. In een orkaan van tomeloos enthousiasme draai de de verblufte Goodman zich naar de zaal om en ontdekte dat die tot de nok gevuld was met 4100 uitzin nige fans. Zonder te trachten zich in die heksenketel verstaanbaar te ma ken, gaf Benny het teken aan zijn door de publieke waanzin geëlek trificeerde bandleden om het eer ste nummer te beginnen. Halver wege de Bugle Call Rag was het pandemonium compleet. De 'kids' stonden bovenop hun stoelen, dan sten hun schokkerige ritmes in de gangpaden en bleven hun goed keuring uitschreeuwen. Deze taferelen zouden zich vijf keer per dag blijven herhalen, ge durende vijf weken. Steeds stond er rondom het hele blok een einde loze rij jongeren voor de Para- mount-kassa en vlogen 4100 kaar tjes als warme broodjes weg. Steeds steeg er bij de" eerste tonen van Let's Dance een gebrul op, waar het dak van het theater bijna van ging klapperen. Het swing-tijdperk was geboren, de VS zagen voor het eerst krijsen de en flauwvallende jeugd die ei gen artiesten aanbad. Deze massa hysterie, die Benny de eretitel 'King of Swing' opleverde, was voer voor psychologen. Conserva- tief-Amerika sprak er schande van en vond het een bandeloze uitwas. Hoe kon dit alles zich zo plotseling in het Paramount Theatre ontla den? Benny Goodman, technisch een meester op zijn instrument, had sinds 1934 met zijn band een nieu we stql ontwikkeld. Gesteund door de inventieve arrangementen van Fletcher ('Smack') Henderson speelde hij muziek waar je vanzelf met je voet de maat bij ging mee- wippen. En in een voor die tijd on gewone big-band-opstelling: drie. trompetten, twee trombones, vier saxofoons, drums, bas, gitaar en piano. De jonge Goodman (hij was van 30 mei 1909) had een fijne neus voor het aantrekken van eersteklas musici. Zijn trompet-sectie was in de jaren dertig bijvoorbeeld 'all- star': Harry James, Ziggy Elman en Chris Griffin. En zijn drummer van die dagen, Gene Krupa, werd zo razend populair dat er zelfs een breuk in de verhouding met Benny door optrad. Goodman wist ook voor afwisse ling in zijn optredens te zorgen, door niet alleen met zijn big-band te swingen, maar ook met een klein combo. Het bestond uit Benny zelf op klarinet, Gene Krupa drums en Teddy Wilson piano. Het groeide uit tot een kwartet na de 'vondst' van vibrafonist Lionel Hampton in een morsig café in Los Angeles. Colour line Het inhuren van Wilson en Hampton druiste overigens in te gen elke conventie. Voor de oorlog was het in Amerika eigenlijk onbe staanbaar dat zwart en blank met elkaar muziek maakten. Er waren zwarte en witte bands en die 'co lour line' sneed als een mes door de artiestenwereld. Benny trok zich er geen snars van aan; geen enkele scherpslijper durfde er iets over te zeggen vanwege de mateloze popu lariteit van de 'King of Swing'. De reden, dat dit Goodman-cir cus plotseling het Paramount liet ontploffen, zat volgens veel socio logen in de prijs van de toegangs kaartjes. De studenten met welge stelde ouders konden Goodman gaan opzoeken in dure restaurants waar de band speelde. De minder bedeelde miadelbare schooljeugd kende het bijtende Benny-ritme wel van radioshows als Let's Dan ce en de Camel Caravan, maar kon het idool pas in levenden lijve op zoeken in de bioscoop, waar de kaartjes 35 dollarcent kostten. Klarinettist Goodman, begonnen in korte broek in de fanfare van Chicago, was opeens naar de top geschoten. In 1937 verdiende hij 100.000 dollar met optredens en met royalties uit de verkoop van zijn 78-toeren-platen. En zijn roem zou nog verder reiken. De Ameri kaanse tieners lagen nu wel aan zijn voeten, maar moest er niet een poging worden gewaagd om swing geaccepeerd te krijgen bij het esta blishment? De 'King' aanvaardde de uitdaging. Op zondag 16 januari 1938 vond het eerste swing-concert ooit ver toond plaats binnen de muren van Carnegie Hall in New York, het heiligdom van de klassieke mu ziek. Kunstpaleis met een zeer gro te K, waar the New York Philhar monic Orchestra Bach en Beetho ven ten gehore bracht. Er waren voor de gelegenheid deftige pro gramma's gedrukt, want Carnegie, was andere koek dan het Para mount: 'S. Hurok presents Benny Goodman and his Swing Orche stra'. Toen Benny een paar dagen te voren werd gevraagd hoe lang de pauze zou moeten uitvallen, ant woordde hij gevat: „Eh hoe lang duurt die bij Toscanini?" Het was maar goed dat de grote klassieke dirigent daar zelf geen weet van had. Tot grote opluchting van de or ganisatoren zat de zaal om half ne gen 's avonds tot en met de laatste plaats vol: 3900 statige Newyorkers in avondjapon of smoking. Alle or kestleden waren bloednerveus. Goodman kwam op in rokcos- tuum, getooid met een blauwe nep- anjer. Dat contrasteerde mooi met de zachtroze lange jurk van zange res Martha Tiltbn. Een beleefd wel- koms-applausje viel de leider ten deel. In een gespannen sfeer begon het concert met Don't Be That Way. De lucht klaarde na het eerste parelende solootje van Harry Ja mes een beetje op: het oogstte ap plaus. Toen drummer Krupa daar na in een lege plek enkele specta culaire roffeltjes sloeg, werd het klappen krachtiger en aan het eind van het nummer was het ijs gebro ken. One O'Clock Jump Al bij de One O'Clock Jump za ten de eerste toehoorders voorzich tig met de goed-gepoetste schoe nen het ritme mee te kloppen Toen drümmer Krupa in een woes te 'break' een bekken van de stan daard mepte en vibrafonist Hamp ton het ding handig opving, werd er beschaafd gelachen. Aan het einde van de voorstelling, tijdens het klassiek geworden Sing Sing Sing, kon men zelfs enkele toch goed-opgevoegde Newyorkers ont waren, die met de vingers op de stoelleuningen meetr'ommelden. „Goodman kwam, zag en legde een gouden ei", schreef het blad Down Beat. „Carnegie Hall kreeg de eerste portie swing. Het Benny Goodman-concert is bijgeschreven in de geschiedenis van de swingo- logie". Bij het doorlezen van de jui chende kritieken zei een lid van de band: „Alleen jammer dat er nie mand een opname van heeft ge maakt". Benny glimlachte van oor tot oor: „Dat is wèl gebeurd". Wat bleek? Een slimme geest had de vaste microfoon boven het toneel van Carnegie Hall openge draaid, het hele concert was over de muzieklijn naar de CBS-radios- tudio's doorgegeven en daar op platen meegesneden. Toch zou de ze historische registratie in de ver getelheid zijn geraakt, als Good mans dochter Rachel in 1950 niet een kast had opengemaakt. 'Kijk eens, pap. Wat is dit?' Het was een stapel stoffige 78-toeren- platen, samen het volledige Carne gie Hall-optreden. Op één nummer na, dat te krasserig en te ruiserig bleek te zijn voor registratie op langspeelplaat, is het geheel nu al jaren te koop op dubbel-lp. Een 'klassieker' onder de jazz-platen, die de sfeer van de januari-avond in 1938 perfect weergeeft. Aanvan kelijk ijzig, later ontdooiend en zelfs warm. Geen hoogstandje van registratie-techniek, dat kan ook niet met maar één enkele micro foon, maar de moeite waard. Nadat nu ook conservatief Ame rika was gewend aan radio-omroe pers die begonnen met zinnetjes als 'Howdidoo swingfans', was Goodman binnen enkele dagen te rug bij zijn jeugd in het Paramount Theatre. Woensdag 26 januari 1938 was de openingsochtend. Zouden de hectische scènes van het jaar daarvoor zich herhalen? „Nou ja", oordeelde Benny, „gekker kan het in elk geval niet worden". Het bleek wèl te kunnen. Tot verbijstering van een te paard passerende doezelige politie man stonden er 's ochtends om 05.00 uur in de snijdende vrieskou al groepen jongeren op 43rd Street en Broadway. Ze trachtten zich warm te houden door het stoken van kleine vuurtjes. De agent haal de haastig versterking van een pe loton oproerpolitie en dat was wel nodig ook. Tegen 07.00 uur slinger de er al een rij van 3.000 tieners naar de kassa van het Paramount. Om 07.45 uur besloot de directie van het bioscooptheater de deuren maar vast open te doen, hoewel dat eigenlijk pas om 10.00 uur had moeten gebeuren. De toegang dreigde onder de opdringende massa te bezwijken. Om 08.15 uur waren al 3.664 kaartjes verkocht en begon het filmprogramma. „Ga weg, we willen jullie niet, we willen Benny!" schreeuwde de zaal, tot berstens toe gevuld met jongeren tussen 14 en 18 jaar, toen een acrobatisch trio als tussen- nummer het toneel betrad. Om 10.40 uur was het zover. Uit de kel der rees de Goodman-band statig omhoog, zoals gebruikelijk onder de tonen van de herkenningsmelo die Let's Dance. Marian Squire schreef later in Variety: „Het pu bliek brak alle records voor massa hysterie". Buiten zinnen De jongeren waren buiten zin nen. Ze juichten, dansten, klapten, floten en zongen. Ze stonden op de pluche stoelen, ze beplasten in een enkel geval zelfs de zittingen en flauwvallers moesten van het front worden gedragen. Toen het ge bouw bijkans dreigde in te storten staakte Goodman de muziek. Met een blik van „wq gaan verder als jullie klaar zijn" wachtte hij tot de ergste geluidsgolven waren ge dempt. Op die 26ste januari 1938 boekte het Paramount eén nieuw dagre cord: 26.000 betalende bezoekers. De geruchtmakende dagen van de swing waren op hun hoogtepunt. Kort daarop, in maart 1938, ge beurde er een ramp. Na een optre den in het Earle Theatre in Phila delphia kwam het tot een breuk tussen Gene Krupa en Benny. De super-drummer, de swingende mo tor van de band, pakte zijn biezen en nag ontslag. Het was een schok, te vergelijken met het opstappen - van Charlie Watts bij de Rolling j Stones. „Een bomexplosie heeft de or kestwereld getroffen", schreef John Hammond in Down Beat. Maar in werkelijkheid zat de breuk tussen Benny en Gene er al een tijdje in. Krupa was binnen het or kest een ster geworden^ die specia le publieke belangstelling trok. Goodman hamerde er op, dat de band gezamenlijk het succes be werkstelligde. Maar de jonge fans dachten daar anders over en tilden Krupa figuurlijk gesproken de he mel in. Dat kon de bandleider slecht verkroppen en de ruzie was geboren. Een jaar later, toen Krupa een ei- gen band leidde, was de onenig heid geheel bijgelegd en nadat Ge ne in 1942 een poos in voorarrest had gezeten wegens marihuana-be- zit, kwam hij opnieuw in de Good man-band drummen. In die perio de had Benny net een nieuwe zan geres, die Norma Egstrom heette, maar naar beroemdheid zou groeien als Peggy Lee. Na de Tweede Wereldoorlog was het swingende big-band-tijdperk even plotseling voorbij als het in 1937 was begonnen. Benny's optre dens werden vanaf 1945 geken merkt door minder hysterisch en beter luisterend publiek. Met orkesten van steeds wisselende personele bezetting begon hij als een soort reizende ambassadeur voor de popularisatie van jazz in de wereld te zorgen. Jazz-ambassadeur Van 'King of Swing' tot jazz-am bassadeur. Het kostte Goodman geen moeite, omdat hij niet teerde op oude successen, maar vrolijk bleef blazen onder het motto 'I like to make music'. Pas tegen 1980 leg de hij de klarinet neer, met om zich heen een generatie jongeren, die er geen enkele weet van hebben dat de hele muziekcultus-voor-de- jeugd ooit bij deze bejaarde koning begon. Vanaf vrijdag 13 juni 1986 leeft de monarch voort in zijn pla ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33