D Een poëtisch offer voor natuurbehoud Jon Cryer ging acteren om in contact te komen met meisjes Hoofdrolspeler in jongerenfilm 'Pretty in Pink' Geprogrammeerde vondeling wint harten van pleegouders VRIJDAG 20 JUNI 1986 PAGINA 15 IS! .«■■•■■■■••■••■■«a iliiaiiaiiaiiiiiiij isaamaaaiii aiiiiaiiaiiaiaaa 'Himatsuri'; regie: Mitsuo Yanagimachi; hoofdrollen: Kinya Kitaoji, Kiwako Taichi en Norihei Miki; theater: Kijkhuis, Lei den. Op het filmfestival van Rotterdam ontving de Japanse regisseur Mit suo Yanagimachi dit jaar de prijs voor de beste niet-Amerikaanse en niet-Europese film. Aanleiding voor zijn film 'Himatsuri'CVuurfes- tival') was een krantebericht uit 1980, waarin werd beschreven hoe een dorpje was opgeschrikt door een onverwacht bloedbad. Zonder enige duidelijke reden had een man zijn vrouw en kinde ren vermoord en vervolgens de hand aan zichzelf geslagen. Je zou van de film dus kunnen verwach ten, dat hij de sociale en psycholo gische factoren die de gruweldaad motiveren blootlegt. Het merk waardige doet zich voor dat de moordpartij aan het eind van de film als een complete verrassing komt. De vraag naar oorzaken en logische verbanden interesseert Yanagimachi blijkbaar niet. De westerse toeschouwer zal zijn be hoefte aan verklaringen moeten la ten varen, om niet door gebrek aan uitleg gefrustreerd te raken. 'Himatsuri' toont via een aantal losstaande gebeurtenissen het da gelijks leven in een klein dorpje in het zuidwesten van Japan. De be volking is verdeeld in twee groe pen: de vissers, die leven van de zee en de houthakkers, die leven van de bossen in de bergen, de hoofdpersoon, Tatsuo, is houthak ker. Hij is een barbaars kracht mens, die zich van niemand wat aan trekt en steeds luidruchtig pocht over zijn vele seksuele ver overingen. Tatsuo is de enige die in staat is de kloof tussen zee en bergen te overbruggen. Hij is bevriend met een visser, Toshio, wiens boot hij Tatsuo, gereed om een duik te leent om zijn oude vlam, Kimiko te verleiden. De dorpelingen zien hierin weinig goeds. De twee we relden moeten gescheiden blijven. Een ander belangrijk motief in de film wordt gevormd door de te genstelling tussen oud en nieuw. Aan de ene kant staat het traditio nele Japan, met een sterke binding met de natuur. Aan de andere kant rukt het Japan van de industriali satie, popmuziek en motoren on stuitbaar op. In een terugblik zien we hoe in 1959 de spoorweg werd geopend, waardoor het dorp in contact kwam met de moderne tijd. Tatsuo begon toen zijn amou reuze relatie met Kimiko, het meis je dat vervolgens als hoertje in de stad is gaan werken en voor een kort verblijf in het dorp is terugge keerd. Het traditionele leventje in het (foto pr) dorp wordt nu definitief in zijn be staan bedreigd door plannen van het gebied een zeereservaat te ma ken. Intussen wordt tot tweemaal toe het water in de baai vervuild met olie, een onheilspellende ge beurtenis, waarvoor sommigen Tatsuo verantwoordelijk achten. Ook al gaat Tatsuo de natuur met de modernste zaagmachines te lijf, vanaf het begin is duidelijk dan hij de enige is die nog een speciale band met de natuur heeft. Zijn re latie met de natuur is er echter niet één van inkeer en verstilling, maar staat geheel in het teken van zijn luidruchtige viriliteit. Wanneer Ryota, zijn volgeling, per ongeluk een heilig boompje heeft gebruikt voor één van zijn vallen moet hij het met de berggodin goed maken door zijn broek te laten zakken. Deze merkwaardige mengeling van verering en heiligschennis doet zich ook voor wanneer Tatsuo naakt gaat zwemmen in een heilige rivier. Wanneer tijdens een hevige storm alle storm alle houthakkers uit het bos naar het dorp vluchten, blijft Tatsuo als enig achter. Hij klemt zich vast aan een reusachti ge boom en lijkt zo met zijn kracht de elementen te bedwingen. De eenwording met de natuur is com pleet. Tijdens het vuurfestival gedraagt Tatsuo zich bijzonder agressief, omdat de jongmannen de ernst van de zaak niet erkennen. Met dit feest wordt de overwinning van de mens op de natuur door het be- machtingen van het vuur gevierd. En dan aan het slot van de film als donderslag bij heldere hemel, ver moordt Tatsuo zijn gezin en zich zelf. Het water van de baai kleurt rood. Tatsuo heeft een ritueel offer gebracht dat zijn dorp moet vrijwa ren van het blikke geschreeuw van de moderne tijd dat in de hele film op de achtergrond is te horen. Ondanks het feit dat door de af wezigheid van psychologische ver dieping identificatie en inleving met Tatsuo onmogelijk is, slaagt Yanagimachi er toch in een be toverende sfeer op te roepen. Poë zie komt in de plaats van rationali teit in deze film die vooral een re flectie lijkt te zijn op het kosmi sche gevoel en de band tussen mens en natuur. LEONARD ENGEL AMSTERDAM - Net 21 is hy en een van de vele jonge Amerikaanse filmacteurs die dank zy de hausse in high schoolfilms de kans heeft gegrepen naam te maken. Jon Cryer speelt een belangryke en vooral vaak vrolijke rol in de film 'Pretty in Pink'. Als Duckie is hij te zien naast Molly Ringwald en And rew McCarthy in dit verhaal rond jeugdliefdes, school- en klassepro bleempjes. door Hein Kropman Cryer, in" de film net als Molly Ringwald gestoken in opvallende kledij, heeft in 'Pretty in Pink' een soort brugfunctie tussen de twee andere hoofdrolspelers: Ringwald en McCarthy. Als een rasechte clown duikelt Duckie door het ver haal, maar is dan wel een komiek die zijn ware emoties verstopt ach ter dat uitbundige optreden. Al pratend met Jon Cryer valt het meteen op dat er echt niet zo veel verschil zit tussen hem en het karakter dat hij in Pretty in Pink neerzet. De echte Jon Cryer is ook een wat verlegen jongeman, die om zijn onzekerheid te verbergen af en toe in gierende lachjes uitbarst, maar aan de andere kant heel se rieus overkomt als het om ander zaken dan alleen maar film gaat. Zo moet je eerst een tirade tegen Reagan ('A nut in office') en zijn beleid aanhoren voor er over Jons' filmwerk kan worden gesproken. "Reagan is als president van de VS de grootste acteur die ik ken (hij zegt het met een sarcastische ondertoon). Ik heb me ingezet voor de actie Hands across Amerika, tot ik hoorde dat Reagan ook mee deed. Hij was zo slim om de hele opzet van de actie te verdraaien. Hij suggereerde dat men opeens de supermarkt om de hoek niet meer wist te vinden, terwyl de hele actie was bedoeld om mensen die echt geen geld meer hebben om eten te kopen financieel te helpen". Ouders De op 16 april 1965 in New York geboren Jon Cryer komt uit een ge zin waarin zowel ma als pa direct betrokken zijn bij de showbizz. Jons moeder Gretchen is een Broadwayster en zijn vader David speelde onder meer een belangrij ke rol in in de musical 'Evita'. Op de vraag of het voordelig voor zijn carrière is dat zijn ouders in het theater werkzaam zijn, geeft Jon Cryer een ontkennend ant woord. "Mijn ouders zijn geschei den en in New York woonde ik bij mijn moeder. Ze heeft me nooit verboden acteur te worden, maar ze heeft me wel steeds voorgehou den dat ik eerst mijn school af moest maken om daarna maar te proberen een normaal leven op te bouwen". Jon maakte de high school af, maar tijdens zijn schooljaren al bleek dat het acteren hem in het bloed zat. Naast een zomercursus drama heeft Cryer geen verdere acteuropleiding gevolgd. "Ik heb alles geleerd uit de prak tijk, meer door te werken dan door te studeren. Maar de grootste drijf veer om acteur te worden, was een tijdlang dat ik dacht op die manier in contact te kunnen komen met meisjes. Ik weet dat ik echt geen macho ben waar vrouwen joelend achteraan gaan, dus om in contact te komen met het andere geslacht moest ik het wel anders aanpak ken. Ik werd dan ook prompt ver liefd op iedere tegenspeelster met wie ik werd geconfronteerd. Nu ben ik daar wat anders over gaan denken, maar acteren was voor mij ook een manier om mijn eigen on zekerheid te verstoppen". Nadat hij een paar kleinere to neelrollen had gespeeld, debuteer de Jon Cryer als filmacteur in 1984 in Jerry Schatzbergs 'No small af fair'. Hij was toen net negentien. "Het voordeel was dat ik in tegen stelling tot dat wat vooral mijn moeder van me verlangde, ik na mijn high school niet verder wilde studeren. Ik was achttien jaar en mocht werken en ik merkte al snel dat er weinig spelers van mijn leef tijd waren. Of ze waren jonger en dat gaf veel problemen met allerlei instanties, of ze volgden nog een of andere studie en als je op een of andere officiële acteeropleiding zit, mag je niet werken. En omdat ik net in de goede leeftijdcategorie zat, kon ik vrij makkelijk aan werk komen". Moeilijk Jon Cryers rol in 'Pretty in Pink' is die van de komiek, maar met een wat serieus ondertoontje. Is hij van plan om als komisch acteur verder te gaan? Cryer: "Komedie spelen is heel moeilijk. Iedereen verwacht van je dat je leuk bent en op die manier alleen wil ik niet werken. Ik wil ac teur zijn en geen komiek, maar als er zoals in deze film ironie in het verhaal zit, wil ik dat spelen. Ik heb komedies in Broadway-theater ge speeld maar ook dramatische rol len voor televisieprodukties. Mijn Jon Cryer: "Het voordeel van het spélen in 'Pretty in Pink' is dat ik niet alle audities meer hoef af te lopen". (foto gpd> volgende rol zal ook weer deels ko medie, deels serieus zijn". Ondanks zijn jeugdige leeftyd heeft Jon Cryer serieus zijn carriè re gepland. "Het voordeel van het spelen in een succesvolle film als 'Pretty in Pink' is dat ik nu niet meer alle audities hoef af te lopen. Aanbiedingen krijg ik voldoende en ik kan rustig mijn keus maken". Om zijn toekomst als acteur zo gericht mogelijk op te zetten heeft Jon Cryer een manager aangetrok ken en niet als het gros van zijn col lega's alleen maar een boekings agent. "Het voordeel van een ma nager is dat zo iemand heel zorg vuldig je carrière kan uitstippelen. Een agent werkt vaak voor honder den acteurs, een manager staat veel dichterbij. Ik weet dat ik altijd iemand naast me heb. Ik ben inder daad niet altijd even zeker van me zelf en dan is het prettig te weten dat er iemand naast je staat, ook al moet ik mijn manager veel meer betalen dan ik voor een agent op tafel zou moeten leggen". FILMS OP VIDEO De nieuwste videodistributeur heet Vestron Video Internatio naal en is onderdeel van Video Entertainment Services BV, zo heb ik het althans begrepen. Maar het kan iets anders in el kaar zitten, aan namen en afkor tingen hebben ze bij het bedrijf geen gebrek. Ik houd het op Ve stron. Tot de eerste reeks films be horen 'Over de Brooklyn Brid ge', 'Company of Wolves' en 'Bo lero'. De eerste film is het meest ge schikt voor. de televisie. In de bioscopen is het werk van Mena- hem Golan vrijwel genegeerd, maar op het scherm doet het ver haal over de joodse man, Elliott Gould, die met alle geweld een restaurant in Manhattan wil ope nen en daar zijn liefde voor de niet-joodse Margaux Heming way voor wil opofferen het heel goed. Rechttoe-rechtaan in beeld gebracht, maar goed gespeeld met fraaie bijrollen van Sid Cae sar, Shelley Winters en Carol Ka- Met 'Company of Wolves' lig gen de zaken net omgekeerd. Op het grote bioscoopdoek kwam Neil Jordan's variant op het sprookje van Roodkapje met zijn feërieke beelden en zijn prachti ge speciale effecten goed over. Op het kleinere tv-scherm lijkt het net of de magie er af is. Je weet dat het knap is wat er ge beurt, maar je zit er onaangedaan naar te kijken. De hoofdrollen gespeeld door Angela Lansbury en David Warner. 'Bolero' is het verhaal van Bo Derek, de zeer mooie dame die door haar man John bijna tot de mooiste van de jaren tachtig was gebombardeerd. Met 'Ten' leek het te lukken, maar met de Tar- zan-film ging het mis. Na Tarzan kwam 'Bolero', geregisseerd door John zelf. Iedereen kende Bo en iedereen wist van het weinig kuise leven van deze actrice. En haar dan een film lang zien tobben met haar maagdelijkheid? Het was wat veel gevraagd. 'Bolero' werd een flop en verdween in de kast. He lemaal terecht was het niet. De film is geen uitschieter, maar er zijn heel wat slechtere gemaakt. Dankzij Vestron krijgen video- bezitters nu een herkansing. Op New York Video (van Delta Productions) kwam 'Cold stone dead' uit, geregisseerd door George Mendeluk en is voor zover ik weet niet in de biosco pen geweest. 'Stone cold dead' is een politiefilm van het soort een- zame-rechercheur-zoekt-sluip- moordenaar. In zijn genre is-ie lang niet slecht. Vooral het be heerste acteerwerk van Richard Crenna (u weet wel, de enige die Rambo in toom kon houden) valt op. Hij neemt het op tegen drugs- en vrouwenhandelaar Paul Wil liams en een moordenaar. De fi nale is verrassend. PETER DE ZWAAN l mm» nm i.. m x iTfflm BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'D.A.R.Y.L. - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'De wereld volgens Garp - verfilming van boek John Irving, Euro, Alphen 'Remo' - actiefilm met Joel Grey als soort Kung Fu-leraar, City, Katwijk 'De laatste haai' - City, Katwijk 'King David - bijbels spektakel met Richard Gere, City, Katwijk 'Kramer vs. Kramer - Dustin Hoff man voedt in ééntje zoon op, City, Katwijk BLIJVERS 'Pretty in Pink' - aardige film over jongeren, Lido, Leiden 'Les uns et les autres' - de mammoet film van Claude Lelouch, waarin hij een tijdperk beschrijft, Luxor, Leiden 'Delta Force' - een actiefilm uit de Go- lan-stal met Chick Norris in de hoofd rol, Lido, Leiden. 'Jewel of the Nile' - vervolg op Ro mancing the stone, Lido Leiden en Euro, Alphen 'Out of Africa* - Meryl Streep en Ro bert Redford hebben relatie in Afri kaans plaatjesboek, Lido, Leiden en Euro, Alphen Teachers' - Lichtvoetige film over het docentenkorps op een high school, Euro, Alphen SEXFILMS Beverly Hills Exposed' - Rex, Lei den. 'Bedroom eyes' - Trianon, Leiden NACHTFILMS 'Vrouwtjes die ontwaken' - Rex, Lei den. 'Gretige grietjes' - Eu ro, Alphen. 'Dirty Debby' - Euro, Alphen. 'Daryl' - Euro, Alphen. The jewel of the Nile' - Euro, Alphen. DEN HAAG Enemy mine' - Asta (463500), 16 jr. 'Pretty in pink' - Asta, al. The jewel of the Nile' - Asta, al. 'After hours' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. '3 Mannen en een wieg' - Babylon, al. 'DA.R.Y.L.' - Cineac (630637), al. 'Murphy's law' - Cineac, 16 jr. 'Never say never again' - Cineac, 12 jr. The jewel of the Nile' - Euro (667066), al. 'Ginger Fred' - Metropole (456756), al. 'Abel' - Metropole, al. 'Fire Ice' - Metropole, 12 jr. 'Runaway train' - Metropole, 12 jr. 'Animal crackers' - do. Metropole, 16 jr. '1984' - vr. Metropole, 12 jr. 'Kramer versus Kramer' - za. Metro- pole, 12 jr. 'Reuben, Reuben' zo. Metropole, 12 jr. 'Reds' - ma. Metropole, 16 jr. 'Kiss of the Spiderwoman' - di. Metro- pole, 12 jr. 'Victor, Victoria' - woe. Metropole, al. 'De laatste dollar$ op vakantie' Odeon (462400), al. 'At close range' - Odeon, 16 jr. 'House' - Odeon, 16.jr. AMSTERDAM 'Enemy mine' - Alfa (278806), 16 jr. 'Pretty in pink' - Alfa, al. 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12 jr. 'Sans toit ni loi' Alfa, 16 jr. 'Abel' - Alhambra (233192), al. 'Fool for love' - Alhambra, al. '3 Mannen en een wieg' - Bellevue Ci nerama (234876/266227), al. The jewel of the Nile' - Cinerama, aL 'Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876), al. 'Mama is boos' - Calypso, al. 'Meisjes van Manhattan' - Centraal (248933), 18 jr. 'A passage to India' - Cineac, (243639), al. The Coca-Cola Kid' - Cinecenter, - (236615) 16 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cinecen-1 ter, 16 jr. Tangos' - Cinecenter, 16 jr. 'Witness' - Cinecenter, 12. jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), aL 'Pretty in pink' - Cinema, al. 'Murphy's law' - City (234579), 16 jr. 'House' - City, 16 jr. 'Rumble Fish* - City, 12 jr. 'De laatste dollar$ op vakantie' - City, al. 'Remo' - City, 12 jr. Topgeheim (S)pionnen' - City, al. 'At close range' - City, 16 jr. 'DAR.Y.L.' - City, al. 'Giant' - Kriterion, (231708), 16 jr. The damned', - Kriterion, 16 jr. 'Sex cruise',' - Parisien (248933), 18 jr. The delta force' - Rembrandtplein- theater (223542), 16 jr. 'Berverly Hills Cop' - Rembrandt- pleintheater, al. 'Filmzomer '86' - The Movies (245790), 16 jr. 'Ludwig' - The Movies, 16 jr. 'Sans toit ni loi' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633). al. 'Runaway train' - Tuschinski, 12 jr. 'Ginger en Fred' - Tuschinski, al. The Berlin Affair' - Tuschinski, 16 jr. •Absolute beginners' - Tuschinski, al. 'Never say never again' - Tuschinski, 16 jr. 'Wetherby' - Tuschinski, 16 jr. 'After Hours' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE 'D.A.R.Y.L.': regie: Simon Wincer; hoofdrollen: Mary Beth Hurt en Michael McKean; theater: Lido, Leiden en Euro, Alphen. Met Daryl is iets loos, daarover zijn de eerste scenes van deze film maar al te duidelijk. Daryl zit achter in een auto die wordt opgejaagd door een helikopter. Als een overbodig huisdier wordt Daryl vervolgens uit de auto gezet en opgevangen door toevallige passanten. De auto eindigt een paar tellen na een val van honderd meters in een rivier. Dan achten de makers het tijd voor de titelrol en opvallend zijn dan de puntjes tussen de letters van de naam op: met Daryl is iets loos. Als vondeling wordt hij opgenomen in een pleeggezin (aardige mensen) en Daryl blijkt over bijzondere gaven te bezitten. Als honkballer beperkt hij zich tot homeruns, met rekenen zyn de cijfers achter de komma geen probleem en voor zijn omgeving is Daryl een voorbeeld van beleefdheid en voorkomendheid. Alles is kortom zo koek en ei met het genietje Daryl en zijn dankbare pleegouders dat het niet goed kan gaan. Het onheil komt snel. Daryl wordt opgehaald door mensen die zich uitgeven voor zijn echte ouders en dan wordt onthuld wat eigenlijk allang duidelijk is: Daryl is een geprogrammeerde en kunstmatige levensvorm in kinderformaat (om de betekenis van D.A.R.Y.L. even samen te vatten). Hij is een robot met gevoelens. De film lijdt een beetje aan dezelfde kwaal als de hoofdpersoon. Het is zo geprogrammeerd, zo geschreven langs de lijnen van het verwachtings patroon dat de aandacht nog weieens wil verslappen. De goede afloop is uiteraard niet meer dan logisch in zo'n jeugdfilm, maar de manier waarop de één daartoe bijdraagt en de ander het probeert te verhinderen, zijn een beetje te gemakkelijk. Doet enigszins afbreuk aan een film die in al zijn Amerikaans sentiment best te pruimen is. BART JUNGMANN Het voetbal in Mexico is de be slissende fase ingegaan en om dat te vieren een overvloed aan films. Volgende week vrijdag ligt de nadruk daarbij op ex-wereld- kampioen Italië. Op Nederland 2 als nachtfilm 'De verleiding van Mimi de bankwerker', een tragi komedie van Lina Wertmüller. Ze neemt Italiaanse zeden en ge woonten op de hak in het verhaal van Mimi, een jongen die Sicilië verruilt voor Noord-Italië in de hoop daar werk te vinden. Hij wordt verliefd op een meisje dat strijdt voor een betere wereld en om haar te winnen doet Mimi graag mee. In de hoofdrol Gian- carlo Giannini (23.35 uur). greatest lover'. Een half geslaag de lachfilm, waarin Gene Wilder pogingen doet in de voetsporen van Valentino te treden, terwijl zijn vrouw achter de echte Va lentino aanzit. In Tlngorgo' (om verder te gaan met het Italiaanse aandeel) steekt regisseur Luigi Comenci- ni de draak met de vertroeteling van de auto. Tegelijkertijd pro jecteert hij in de toestanden rond de file een dwarsdoorsnede van de Italiaanse samenleving. Een knappe en amusante film (Duits land 2, 23.15 uur). 'Avanti' is een oudje van Billy Wilder. Daarin een hoofdrol van Jack Lemmon die. er in Italië achter komt dat zijn vader een frivool bestaan leidde (Duitsland 1, 23.00 uur). 'La Cage aux folies', ten slotte, is een Italiaans-Franse coproduk- tie. Ugo Tognazzi en Michel Ser- rault spelen een vrolijk en dwaas homo-stel (21.50 uur, België 1). Komende zondag op Neder land 2 'Afzien', het speelfilmde buut van Gerrard Verhage. Net als in 'The big chili' gebeurde, portretteert hij een clubje derti gers dat voor een paar dagen by Gerardjan Rijnders speelt elkaar is. Relaties ontstaan en re laties breken in deze recente film, waarin de hoofdrollen wor den gespeeld door coryfeeën uit de toneelwereld (22.27 uur). Alan Bates en Maggie Smith spelen de voornaamste rollen in. 'Quartet', de verfilming van een roman van Jean Rhys. In een drama met overspel wordt een beeld geschetst van het leven van de Parijse bohème in de ja ren twintig (maandag, Duitsland 1, 23.00 uur). Wie aan Tlngorgo' niet genoeg heeft, kan nog meer films over fi les zien. Donderdag wordt op België Frans 'Asphalte' ver toond. De film haakt in op de grote uittocht van de Fransen op 31 juli, een dag waarop vele ver keersslachtoffers vallen. Een jonge vrouw gaat op deze dag naar haar getrouwde minnaar die duizend kilometer van haar van daan woont (20.30 uur). FILMHUIZEN 'La Caza' van Carlos Saura, een film over een konijneryacht, die ontaardt in een mensenjacht, is nog tot en met zondagavond in het Filmhuis LVC te zien (21.15 uur). Woensdag draait hier 'Sauve qui peut la vie' van Jean-Luc Godard, een vierluik waarin de thema's verbeelding, beklem ming, hebzucht en muziek wor den behandeld. Met onder ande ren Nathalie Baye, Jacques Du- tronc en Isabelle Huppert. (20.00 en 22.15 uur). Donderdagavond volgt 'The seven Samurai' van Kurosawa (20.00 uur). 'Paris, Texas' van Wim Wen- ders draait maandagavond in het Kijkhuis (19.30 en 22.15 uur). Een jongetje gaat samen met zijn va der op zoek naar zijn verdwenen moeder. Dinsdagavond wordt 'Pervola, sporen in de sneeuw' van Orlow Seunke gedraaid, Isabelle Huppert. (foto ap> waarin twee broers najaren weer met elkaar worden geconfron teerd aan het sterfbed van hun vader. (20.00 en 22.15 uur). 'Reds' van en met Warren Beatty is woensdagavond te zien. Jack Nicholson en Diane Keaton spelen ook mee in deze film over de lotgevallen van de linkse jour nalist Jack Reed tijdens de op komst van het socialisme in de Verenigde Staten en in het com munistische Rusland. (20.00 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17