Akoestiek van het Muziektheater kan nog wel beter 'Romeo e Giulietta' in briljante beelden Mooie stillevens van Herman van Ommen Frans vrouwencircus aan het Museumplein LEST komt pas na de pauze goed op dreef DONDERDAG 5 JUNI 1986 KUNST PAGINA 29 door PieterC. Rosier De maatregelen, die de komende tijd getroffen zullen worden ter verbetering van de akoestiek, be treffen vooral de betimmeringen in de orkestbak. Dat die orkestbak bepaald niet klein is blijkt alleen al uit het feit dat de toneelopening een (te versmallen) breedte heeft van 22 meter. Tot de luisterproeven behoorden twee proefrepetities van Beetho- vens opera 'Fidelio', één voor een nagenoeg lege zaal met als geno digden enige tientallen muziekre censenten en één voor een bijna volle zaal (1600 zitplaat§pn) met een aan de Nederlandse Operas tichting verwant publiek. De proe ven zijn daarom zo belangrijk om dat voor een modern operage bouw, waarin 'en rond' gespeeld moet kunnen worden, geheel ande re akoestische eisen gelden dan voor een concertzaal, waarvan de schoenendoos-vorm de van opzij komende kaatsingen van het ge luid 'vanzelf levert. Prof. P. A. de Lange van de Tech nische Hogeschool in Eindhoven, die al vele jaren bezig is de akoes tiek van het nieuwe Muziektheater voor te bereiden, legde tijdens één van de proefvoorstellingen van de Nederlandse Operastichting uit, dat in het muziéktheater met het orkest in de grote bak de situatie geheel anders is. Slechts de 'gevou wen' wanden ter weerzijden van de toneelopening kunnen enige late rale (zijdelingse) reflecties leveren, ook voor het orkest zelf. Het is vol gens hem onontkoombaar dat een orkest in een orkestbak geheel an ders klinkt dan op het podium van een concertzaal. Het zo gewaar deerde effect van het zich in het ge luid te bevinden treedt niet op in een opera; blijkens de ervaring wordt het-ook niet gemist. In het Muziektheater is de orkestbak, zo als geadviseerd, nog niet afgetim merd. Dit leidt, aldus prof. De Lan ge, tot effecten, die nog zullen wor den weggenomen, ook voor de mu sici. Wat betreft de zangsolisten (en de koren), die in feite prioriteit in de opera hebben, zij hebben geen akoestisch nadeel van de vorm. Het zaalontwerp is jaren geleden al via een schaalmodel onderzoek. Markante echo's zijn weggenomen door het zaalplafond sterk geluid- strooiend te maken. Operadirecteur Hans de Roo gaf als voorzitter van de luistercom missie bij dezelfde gelegenheid te kennen, dat de zangers het orkest beter zullen kunnen horen dan tot nog toe het geval is. Dat is vooral belangrijk omdat de klankverhou ding tussen zangers en orkest een precaire balans vereist. Er blijkt overigens mede als gevolg van de gecapittoneerde inrichting nauwe lijks verschil te bestaan tussen een lege en een volle zaal, het verschil in nagalm bedraagt slechts tienden van seconden, aldus De Roo. De ervaringen tot nu toe hebben geleerd, dat er met name aan de or- kestbak nogal wat voorzieningen Bij Stelling Kunstenaars aan het werk LEIDEN - Van 7 tot en met 21 juni heeft in Stelling een kunstmanifes tatie plaats. Hierbij zullen verschil lende kunstenaars, die eerder bij Stelling hebben geëxposeerd, in de tentoonstellingsruimte aan het werk zijn. Men kan zien hoe er ge werkt wordt met diverse materia len. Hoe etsen worden afgedrukt en zeefdrukken worden gemaakt. Het in de galerie gemaakte werk zal direct worden geëxposeerd. Aan geïnteresseerden zullen de kunstenaars toelichting geven op hun werk. Ter gelegenheid van deze mani festatie zullen de kunstenaars het gemaakte werk tegen aantrekkelij ke prijzen te koop aanbieden. Me dewerkenden zijn o.a Ben Geerst, Jan Wisse, Ben Overdevest, Jaap Kanbier en Okke Spierenburg. De openingstijden zijn, woensdag tot en met zaterdag van 12 tot 5 uur. Spel van poppen en acteurs Meer lachen dan huiveren 'Rob', portretfoto door Herman van Ommen. Foto's in LAK-galerie Foto's van Herman van Ommen en schilderwerk van Ben Geerts. LAK- galerie, Cleveringaplaats 1. Tot en 127 juni. Geopend ma. t/m vr. van 10 tot 17 uur. LEIDEN - Een gebarsten ijs vlakte rond een boomstam; een visserssloep bij een wad; een paar gepen (snoekachtige zeevis jes met smalle snuiten) liggend tussen gladiolen: stuk voor stuk eenvoudige, maar visueel niet oninteressante onderwerpen, die door de jonge fotograaf Herman van Ommen (geboren 1958, opge leid aan de Enschedese Kunstacademie) op de gevoelige plaat werden vastgelegd. Tot het einde van de maand zijn deze en andere opnamen (in totaal ruim 20) van Van Ommen te zien in de LAK-galerie. Tot de andere onderwerpen behoren portretten, en verder ar chitectonische constructies. Wat dat laatste onderwerp betreft zij hier, vanwege de merkwaardige titel, in het bijzonder gewezen op foto van een station, name lijk 'Stilleven - Parijs'. De merendeels vierkante, niet al te grote foto's treffen in het al gemeen door de verzorgde, fijn korrelige afdruk, de uitgebalan ceerde composities en hun inte ressante vormenspel. Van Om- n maakte bedachtzaam, ver stild, soms gracieus werk, dat vooral iets origineels heeft in de portretten. De geportretteerden poseerden voor de fotograaf in verlaten Enschedese fabrieks hallen, waarbij Van Ommen het karakter van het model en dat van de omgeving tekens met el kaar trachtte te laten overeen stemmen. Of dat gelukt is valt helaas voor buitenstaanders niet te beoordelen. Overigens is het tonen van psychologisch getinte portretten op openbare exposi ties in het algemeen gesproken natuurlijk vaak een wat proble matische aangelegenheid, in die zin dat veel van de betekenis en de zeggingskracht verborgen blijven voor wie de geportret teerden niet kent. Hoe dit ook zij, de aanpak van Van Ommen doet op zichzelf beslist apart en ver rassend aan. Helaas wat minder verrassend is het abstracte schilderwerk van de mede-exposant Ben Geerts (geboren 1938). Deze 'vrije-tijds- schilder' (Geerts is rector van de Rembrandt-Scholengemeen- schap) toont een tiental grote doeken en twee drieluiken-op- papier. Hebben de laatste nog iets oorspronkelijks in hun kleur, vorm- en verfbehandeling - de resultaten doen aangenaam aan -, de sober bewerkte doeken zijn merendeels weinig fantasie rijke echo's van een inmiddels ei genlijk gedateerd abstractionis- me. Weinigzeggende, in het alge meen ook niet bijster fraai ver zorgde werken, die relatief ge zien bepaald onredelijk hoog ge prijsd zijn naar mijn smaak: vijf duizend gulden per stuk. ANTOON ERFTEMEIJER. Le Cirque de Barbarie, vrouwencir cus onder leiding van Barbara Vieil- le. Gezien op 4 juni in de Circustent op het Museumplein, Amsterdam. Aldaar nog t/m 8 juni. AMSTERDAM - De grootste ver rassing in de voorstelling van het Cirque de Barbarie zit helemaal aan het slot, als alle artiesten op komen voor het slotnummer. Niet meer dan zes vrouwen be treden dan samen met de muzi kanten en de clown de piste. Waar is dan toch die rokende Jeanne d'Arc gebleven, waar is die Lolita die tapdanste op de hinkelbaan en waar zijn de assis tentes in hun Romeinse tunie ken? Hebben die geen behoefte aan applaus? Pas dan dringt door hoe knap dit Cirque de Barbarie eigenlijk is. In een gewoon circus kun je soms in de leeuwentemster de juffrouw herkennen bij wie je zo éven je programma kocht; dub belrollen zijn normaal in de cir cuswereld. Maar bij het Cirque de Barbarie neemt de hoeveel heid dubbelrollen grootse vor men aan. Vijf jaar geleden begon Barba ra Vieille in Parijs haar circus, waarin alle artiesten vrouwen zjjn. Die formule bleek aan te slaan, niet alleen in Frankrijk, maar ook over de grenzen. Het Cirque de Barbarie maakt tegen woordig tournees door heel Eu ropa. Het programmaboekje is zelfs geheel in het Duits geschre ven. Met feminisme heeft dit cir cus even veel van doen als de Dolly Dots. Al was het opvallend dat in de pauze een man met het ijsjesplateau leurde. De benaming 'circus' moet met. een korrel zout worden geno- men. Levende have komt er niet aan te pas, zelfs geen merries of leeuwinnen. Levensgevaarlijke hoogstandjes in de nok van de tent hoef je ook niet te verwach ten, al worden er knappe staal tjes acrobatiek en evenwichts kunst vertoond en heeft slangen mens Sarah Beauchesne zo te zien gewrichten van rubber. Nee, het Cirque de Barbarie is in de eerste plaats in de vorm van ëen circusvoorstelling gegoten theater, met hier en daar een Frans vleugje 'o la la'. Het is eer der om te lachen dan om te hui veren. Clownerie vormt het over heersende element. Niet alleen in de persoon van Sophie Tala- bot, die met haar op z'n Donald Ducks uitgesproken Frans de onderdelen aan elkaar breit; ook optredens als die van de gooche laar en de jongleur zijn in de eer ste plaats grappig en pas daarna behendig. Heel wat attributen verdwijnen in of duiken op uit opgevulde boezems en geregeld wordt de verveelde circusarties te gespeeld, die voor de duizend ste achteenvolgende avond bran dende fakkels door de lucht ke gelt. Door al die dubbelrollen zakt het tempo nog wel eens weg en niet alle clownerie treft doel. Het prima orkestje en de originele muziek helpen de voorstelling vaak door de dode punten heen. Vele jaren lang maakte Jérome Savary met zijn Grand Magie Circus in Frankrijk gedenkwaar dige produkties, waarin circus, theater en variété werden ver vlochten; de Fransen hebben een traditie op dat gebied. Die klasse heeft het Cirque de Barbarie nog lang niet. Het valt niet onder de ue vrouwen van het Cirque de Barbarie. topkunst, die de nieuwe directie van het Holland Festival wil pre senteren, en zelfs niet onder top- amusement. Maar curieus is dit vrouwencircus zeker en de uit bundige presentatie werkt aan stekelijk. ARIEJAN KORTEWEG Luisterproeven stemmen al tot tevredenheid, maar. In 'The Glass Menagerie' Voorstelling: 'The Glass Menagerie' door Leiden English Speaking Thea tre. Tekst: Tennessee Williams. Re gie: Henry I. Schvey, toneelbeeld: Marianne Vijsma, spelers: Cliff Sut ton, Roberta Enschede, Kathy van Vliet, Thomas Swaak. Gezien op 4 juni in de Schouwburg, Leiden. Al daar nog te zien op 5 en 6 juni. LEIDEN - De keuze van het English Speaking Theatre Lei den voor de klassieker van Ten nessee Williams 'The Glass Me nagerie' zal menigeen hebben aangesproken. Toch, de her nieuwde kennismaking met dit prachtstuk loste niet alle hoop volle verwachtingen in. Pas ver na de pauze begon de voorstel ling te leven en kreeg het de emotionele kracht die het in po tentie bezit. Toen pas werd met lef het sentiment, de romantiek en de nostalgie tegemoet getre den en zonder gêne in zijn au thenticiteit getoond. 'The Glass Menagerie' is een stuk, zoals de verteller ons mee deelt, over herinnering. Drie per sonen staan centraal. Amanda, de moeder, lang geleden door haar man, 'die de roep van de wijde verten niet kon weerstaan', in de steek gelaten en levend in de illusies en voorbije herinne ringen van haar jeugd. Laura, haar dochter, ze is kreupel en vervreemdt van de mensen. Ze is kwetsbaar als het glazen speel goed dat ze verzamelt. Tom, haar zoon, hij werkt in een warenhuis en heeft schrijversaspiraties, 's nachts gaat hij naar de bioscoop. Hij is ook de verteller. Vanuit een ons onbekende tijd verhaalt hij over zijn herinneringen. Door zijn ogen zien we de gebeurtenis sen waarin de ontmoeting van Laura met haar 'gentleman-be- zoeker': het dramatisch hoogte punt vormt. Als gezegd komt de voorstel ling voor de pauze onvoldoende uit de verf. Mogelijke climaxen worden niet benut en te veel pas sages krijgen niet het accent dat ze verdienen. Bijv. Laura's uit roep dat ze kreupel is en haar verhaal dat ze, i.p.v. naar 'the bu siness-course' ging door de stad zwierf en vaak de glazen tropi sche kas bezocht. Als alles tus sen neus en lippen wordt gezegd wordt het voor het publiek wel erg moeilijk gemaakt. Ook de glazen droomwereld waarin Lau ra leeft had eerder duidelijk ge maakt mogen worden terwijl ook het contrast tussen heden en verleden voor de moeder schrij nender uitgewerkt had kunnen zijn. De rol van Laura bleef zo lange tijd in de lucht zweven en kreeg de moeder te weinig nuan cering in haar stemmingwisse lingen. Cliff Sutton zette op heldere wijze de rol van Tom neer al ver viel zijn zeer gevoelige invulling daarvan soms tot mokkige bin nen vetterij. Daar was natuurlijk alle aanleiding toe, maar naast de hysterie van de moeder en het buiten de realiteit levende zusje was dat af en toe te veel van het goede. Als verteller daarentegen speelde hij een foutloze rol. Vooral de slotmonoloog deed het hart breken. Kathy van Vliet als Laura gooide pas na de pauze al le schroom van zich af. In de ont roerende dialoog met haar gent- leman-bezoeker, die het stuk voor een belangrijk deel draagt, liet ze zien heel wat in haar mars te hebben. De moeder kwam het minst uit de verf. Ze sprak haar tekst uit in een melodieus zuidelijk 'slang' in de hoge toon die we kennen van Archie Bun ker's Edith. Als je zo moet praten wordt het acteren je wél erg moeilijk gemaakt. Het was trou wens opvallend dat men in de monologen het beste uit de verf kwam terwijl men aan concen tratie leek te verliezen als men op elkaar moest reageren. Een com pliment verdient zeker het de cor: origineel, vindingrijk en praktisch. RADBOUD ENGBERSEN AMSTERDAM - Nog enke le maanden, dan opent het Muziektheater in Amster dam zijn deuren voor het opera- en balletpubliek. Niet alleen de bouw, maar ook de inrichting van de Stopera is nu zover gevor derd, dat de eerste luister proeven al konden worden genomen. Met gunstig re sultaat overigens hoewel er voor de openingsdatum van 23 september op het gebied van de akoestiek nog het een en ander moet gebeu ren. 'Romeo e Giulietta' naar het toneel stuk van Shakespeare en de roman van Matteo Bandello. Spel van pop pen en acteurs door het Teatro Del Carretto uit Lucca. Muziek: Vincen- zo Bellini. Gezien in het Circusthea ter op 4 juni. Volgende voorstelling: 5 juni. SCHEVENINGEN - Binnen het Haags Zomer Festival wordt een belangrijke plaats ingenomen door het uitgebreide programma van een Shakespeare-festival, opgebouwd rond de beide voor stellingen van 'Een Midzomer- nachtsdroom' door de Haagse Comedie en De Appel. Tot de buitenlandse bijdragen hieraan behoort de voorstelling 'Romeo e Giulietta' door het Teatro Del Carretto uit Lucca, een gezel schap dat zich bezighoudt met de relatie tussen mensen en ob jecten door binnen dezelfde voorstelling acteurs en poppen dusdanig te combineren, dat le vende wezens dode dingen lijken te worden en omgekeerd. Het ligt voor de hand dat Sha kespeare's toneelstuk 'Romeo en Julia' voor zo'n voorstelling een dankbaar uitgangspunt vormt. De hoofdlijnen van de plot zijn overbekend en eenvoudig ge noeg om ook bij een gesimplifi ceerde bewerking voor het pop pentheater volkomen begrijpe lijk te blijven, maar bovendien werd door de auteur zelf al een sterk relativerende tendens in zijn stuk verwerkt. In vroeger ja ren zagen commentatoren die vooral zitten in de half-komische rol van de voedster, maar later gingen er stemmen op die pleit ten voor een accentuering van het puberale in de liefdesrelatie van de beide hoofdpersonen, waardoor het liefdesdrama zelf eveneens van een stuk quasi- diepzinnige tragiek ontdaan werd. In de voorstelling door het Teatro Del Carretto op uiterst suggestieve en soms briljante wijze in beelden omgezet. Op een klein toneeltje, dat niet op het to neel van het Circustheater zou moeten staan, maar 'in de piste', worden de beide gelieven uitge beeld door twee broze, halfwas sen poppen, terwijl twee acteurs de overige personages (voor zover die nodig zijn) opblazen tot meer dan levensgrote karikatu ren van de wereld der volwasse nen. Daartussendoor vertolken drie eveneens karikaturaal uitge doste lilliputters de bedienden en 'het volk', aldus de komische momenten nog sterker accentue rend. Pas in de scène in de graf kelder mogen echte emoties doorbreken (daar nemen de ac teurs de rollen van de poppen over), waardoor even een heel navrant moment ontstaat. moeten worden getroffen. Die ko men vooral neer op betimmerin gen van plafond en zijwanden en het aanbrengen van geluidsver- strooiende elementen op de voor wand alsmede het scheppen van de mogelijkheid de Qrkestbak voor kleinere orkestbezettingen te ver kleinen. De alsnog te nemen maat regelen zijn overigens voorzien en werken niet kostenverhogend, al dus verzekerde Muziektheaterdi recteur Wim Sinnige de op een proefvoorstelling getracteerde mu ziekrecensenten. De proeven met de akoestiek zijn veelbelovend, ook voor het muzi kaal verwende oor. Ze zullen de komende weken worden voortge zet ten gerieve zowel van de uitvoe renden als van het publiek. Wat tijdens de proefvoorstellin gen opviel was dat vooral op de balkons zowel het orkest als de zangers uitstekend hoorbaar zijn. In de zaal, waarin het overigens eveneens comfortabel zitten is, klinkt het orkest nog wat ver weg, maar de voorgestelde maatregelen zullen dit euvel moeten verhelpen. Wat het zicht op het grote podium betreft dat laat, op de achterste rij- wensen over!"',3a^k0nS n'6tS tC De zaal van het nieuwe Muziektheater gezien vanaf het podium. Fragment uit 'Romeo e Giu lietta', een spel van poppen en acteurs, (fotopr). Het ontbreken van voldoende publiek bij de voorstelling van gisteravond ontnam de voorstel ling echter van een deel van haar effect. Poppenspel moet het in sterke mate hebben van de sfeer onder het publiek, zeker als in een befaamde tragedie komische accenten worden aangebracht. De vele thuisblijvers hebben echter weer eens ongelijk gehad, want de inventiviteit en de tech nische afwerking van het Teatro Del Carretto maakten deze 'Ro meo e Giulietta' tot een voorstel ling op een waar festivalniveau. Vóór de pauze waren er enkele kleine problemen met de ge luidsband, die zowel de gespro ken teksten als de meer dan al leen maar begeleidende muziek uit Bellini's opera 'I Capuletied i Montecchi' weergaf (een opera die overigens niet gebaseerd is op het toneelstuk van Shakes peare, maar op een Italiaanse versie van het bekende liefdes verhaal), maar de meeste daar van bleken na de pauze verhol pen. Al met al een voorstelling die beslist veel meer aandacht verdient dan haar gisteravond ten deel viel, ook omdat het ver haal zo bekend en de uitbeelding dermate beeldend is, hoeft de taal absoluut geen barrière te zijn. PAUL KORENHOF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29