'Origineel zijn door
niet origineel te zijn'
Katrina and
the Waves
(morgen in
hetLVC):
Madrigaalkoor met frappant werk Henk Briër
Anna Neagle
overleden
Praatjes
vullen de
gaatjes
op plaatjes
Eerherstel
gevraagd
voor Kathy
Gossehalk
WOENSDAG 4 JUNI 1986
Drie jaar geleden was er
nog geen platenmaat
schappij die vertrouwen
had in Katrina and the
Waves. De in Engeland
gevestigde groep moest
naar Canada uitwijken
om een plaat te kunnen
uitbrengen. 'Klassieke'
popsongs van drie minu
ten met tussen kop en
staart niet meer dan da
meszang, gitaren, bas en
drums waren in de glo
rietijd van Duran Du-
ran, Spandau Ballet en
Depeche Mode weinig ln
tel.
Inmiddels is voor
Katrina and the Waves
het tij gekeerd. Oprech
te, onbezorgde gitaar
pop ligt weer goed in de
markt. 'Walking on suns
hine' was vorig jaar een
grote hit in Engeland en
de Verenigde Staten.
Ook de tweede LP, die
onlangs verscheen, be
vat kandidaten voor de
hitlijst.
De band maakt op dit
moment een tournee
door Europa. Daarbij
wordt morgenavond het
Leids Vrijetljds Cen
trum aangedaan, waar
Katrina and the Waves
één van de hoo
ten vormen van
viteiten in het kader van
het tienjarig bestaan
van het centrum. Het
kwartet is voor de duur
van de tournee versterkt
met een toetsenman.
1 1)- Wonderful world - Sam
Cooke
2 4)- Bad boy - Miami Sound
Machine
3 3)- RockmeAmadeus-Fal-
4 2)- A different corner -
George Michael
5 5)- Live to tell - Madonna
6 (13)- J'aime la vie - Sandra
Kim
7 (15)- What have you done for
.me - Janet Jackson
8 (10)- There'll be sad songs -
Billy Ocean
9 9)- Iedereen doet't - Robert
Long
10 6)- Dictator - Centerfold
11 (23)- On my own - Patti La-
belle M. McDonald
12 (17)- But where my love - Re
ne Schumann
13 (18)- Thought you were on my
side - Cock Robin
14 (16)- Sledgehammer - Peter
Gabriel
15 7)- Living doll - Cliff
Young Ones
16 8)- A kind of magic Queen
17 (11)- Quiet eyes - Golden Ear
ring
18 (12)- Your love - The Outfield
19 (39)- Turn your love around -
Mai Tai
20 (19)- You gotta be mine - No
vo Band
21 (14)- A love bizarre - Sheila E
22 (20)- Have you ever had it
blue - Style Council
23 (27)- You to me are every
thing - The Real Thing
24 (34)- We don't have to take -
Jermaine Stewart
25 (26)- Right between the eyes -
Wax
26 (28)- The finest - SOS Band
27 (32)- Look away Big Coun-
28 )- Pheard it through the
grapevine - Marvin
Gaye
29 (21)- Kiss Prince Revolu
tion
30 What a fool believes -
Doobie Brothers
31 (36)- Greatest love of all -
Whitney Houston
32 (22)- Reach - Gerard Joling
33 (25)- Don't you want my love
- Nicole
34 )- Touch me - Samatha
Fox
35 (40)- Never as good as - Sade
36 )- For the longest time -
Satisfy
37 )- Addicted to love - Ro
bert Palmer
38 )- In the middle of the - I've
Got the Bullets
39 (38)- Nou en of love - Frank
en Mirella
40 (37)- That's what they say
about love - Flip
LONDEN (Reuter) - De Britse film
ster en toneelspeelster Anna
Neagle is gisteren op 81-jarige leef
tijd overleden in een verpleegte
huis by Londen.
Zij kreeg na de oorlog vooral wij
dere bekendheid door haar rol als
de Franse verzetsheldin Odette in
de Tweede Wereldoorlog en die
van koningin Victoria in .Victoria
the Great'.
In 1979 werd zij tot dame ofwel
in de ridderstand verheven door
koningin Elizabeth.
Bovenstaande foto werd geno
men ter gelegenheid van haar tach
tigste veijaardag (foto api
Concert door het Nederlands Madri
gaalkoor en Kamerorkest Madriga-
lesco o.l.v. Henk Briér. Solisten
Machteld van Woerden, sopraan;
Corrie Pronk, alt; Harry van Berne,
tenor en Marcel Moester, bas. M.m.v.
Monique Visser, piano en Hans
Stoop, klarinet. Werken van Haydn,
Lutoslawski, Bartók en Briër. Ge
hoord in de Evangelisch-Lutherse
Kerk, Hooglandse Kerkgracht op 3
juni.
LEIDEN - Dat het heel wel mo
gelijk blijkt klassieke en heden
daagse muziek op harmonische
wijze in één programma te com
bineren, bleek gisteravond in
een boeiend concert in de Evan
gelisch-Lutherse Kerk. Het door
solisten, Nederlands Madrigaal
koor en kamerorkest 'Madriga-
lesco' gegeven concert onder lei
ding van Henk Briër viel name
lijk uiteen in enerzijds muziek
uit de 20ste eeuw, en voor de
pauze een uitvoering van de Mis-
sa no. 10 in Bes ('Theresiënmes-
se') van Joseph Haydn, geschre
ven in 1799.
De Theresiënmesse is welis
waar niet zo bekend als de Nel-
sonmis, die Haydn een jaar eer
der schreef, maar zeker niet min
der boeiend. Vooral in de con
trasten tussen de soli, ensembles
en koor-delen, en de afwisseling
van contrapuntische en homofo-
ne passages, laat Haydn zich van
zijn meest geïnspireerde zijde
Deze contrastenrijkdom kwam
in de uitvoering helaas wat min
der sterk naar voren: het Neder
lands Madrigaalkoor had vooral
veel moeite om aan de dynami
sche verschillen voldoende in
houd te geven. Jammer, zeker
gezien tegen de achtergrond van
het bijzonder fraaie spel van 'Ma-
drigalesco' en de bijdrage van de
vocale solisten (met name de bas
Marcel Moester).
Na de pauze imponeerde klari
nettist Hans Stoop met zijn inter
pretatie van Witold Lutoslaws-
ki's 'Dance Préludes' voor klari
net en piano. z.eer traai vooral
was het Allegro giocoso, en het-
daarop volgende Andante, met
de zangerige, melodische klari-
netlijnen, onderstreept door de
assertieve piano-begeleiding (ge
speeld door Henk Briër).
Zonder twijfel het dramatisch
hoogtepunt van de avond was de
eerste uitvoering van' Henk
Briërs in 1985 gecomponeerde
'Sonata facile voor koor en in
strumenten' (2 fluiten, 2 klarinet
ten, 2 hobo's, hoorn en piano).
Een werk waarin op vroeg-Mid-
deleeuwse Latijnse teksten de
muziek (en in het bijzonder de
zangkunst) wordt geprezen. Een
frappant werk waarin het soms
bijna Carl Orf-achtig aandoende
'sprekend-zingen' van het koor
wordt onderstreept door de
blaasinstrumenten, dit alles ver
volgens gecomplementeerd en
ondersteund door een autonome
pianopartij.
Als laatste vermeldde het
tekstboekje (waain helaas elke
vonn van toelichting op de ge
speelde werken ontbrak) Vier
Slowakische Volkslieder voor
koor en Piano van Bela Bartók
(1881-1945), die op een innemen
de wijze door het Nederlands
Madrigaalkoor werden gebracht,
waarbij vooral de beheerste op
bouw van het laatste lied opviel.
Besloten werd met een herha
ling (in een ditmaal aanmerkelijk
minder gespannen uitvoering)
van Briër's nieuwe compositie,
die ook op het tweede gehoor
blyk gaf de apologetische en ba
dinerende toon van de toespra
ken, waarin eerder de ontstaans
geschiedenis van het werk werd
toegelicht, zeker niet te verdie-
Integendeel, welverdiend ap
plaus voor de componist(-diri-
gent) en de uitvoerenden, van
wie met name pianiste Monique
Visser genoemd mag worden,
die op zeer overtuigende wijze
gestalte gaf aan de, voor dit werk
zo belangrijke, pianopartij.
ABRAHAM GOEDHALS
VIANEN - "We hadden
geen goede songs, we speel
den niet goed genoeg, we
zagen er niet 'flashy' uit en
we waren doorsnee. Be
denk een reden en hij werd
genoemd om ons af te wij
zen. In Engeland was er
geen platenmaatschappij
die ook maar iets in ons
zag". Bassist Vince de la
Cruz kan het lachend zeg
gen, nu Katrina and the Wa
ves inmiddels zelf de pla
tenbazen in het ongelijk
hebben gesteld. Ze vormen
gevieren dan nog wel geen
wereldact, maar staan als
het ware te popelen om een
grote hit te scoren. 'Sun
Street', afkomstig van de
tweede lp, moet de zomer
hit van '86 worden.
'Walking on sunshine' was vorig
jaar een eerste aanzet. In Engeland
en de Verenigde Staten kwam het
nummer in de top tien. Vreemd ge
noeg niet in Nederland, dat ge
woonlijk toch ontvankelijk is voor
jonge bands. Gitarist Kimberley
Rew, de schrijver van het nummer:
"Er zijn veel theorieën over waar
om iets een hit wordt, maar het
blijft altijd een gok. Toen ik 'Wal
king on sunshine' schreef had ik
bepaald niet het gevoel dat dit
nummer ons leven zou veranderen.
Het heeft het wel gedaan. Sinds
dien zijn we dag in dag uit onder
weg: op tournee, naar opname- en
televisie-studio's, naar promotie
praatjes. We zijn voortdurend in de
weer om de band over de rand te
duwen".
De geschiedenis van Katrina and
the Waves begint in Cambridge.
Kimberley Rew en drummer Alex
Cooper studeerden daar, de één ar
cheologie, de ander geschiedenis.
Ze ontmoetten er Katrina Leska-
nich, dochter van een in de omge
ving van Cambridge gelegerde
Amerikaanse luchtmachtofficier
en Vince de la Cruz, zoon van een
leraar aan diezelfde legerbasis. Het
Brits/Amerikaanse viertal bleek
gemeenschappelijke muzikale
ideeën te hebben.
Kruisraketten
In die beginjaren speelden Katri-
door
Ariejan Korteweg
na and the Waves waar het maar
kon: op kermissen en onderzee
bootbases, op conferenties en in
jongerencentra. Dankzij de con
necties van de ouders De la Cruz
en Leskanich konden Katrina and
the Waves in die begintijd vaak op
treden in militaire bases. Kimber
ley Rew: "Het was het enige wat
we konden krijgen. We hebben
zelfs gespeeld op bases voor kruis
raketten. Je kan daar wel je neus
voor ophalen en zeggen dat je die
bases moet boycotten, maar ik ge
loof daar niet in. Dat die kruisra
ketten er staan is een gevolg van de
mentaliteit van een land, en niet al
leen van de mensen die op zo'n ba
sis werken. Die accepteren gewoon
hun werk, zoals iedereen dat doet.
Je kunt die mensen beter opzoe
ken dan hen isoleren".
"Die optredens op de bases wa
ren een goede leerschool voor ons.
Je bent genoodzaakt flink lawaai te
maken, anders leg je het af tegen
zo'n zal met bijna enkel mannen.
Het is een blasé publiek, dat in eer
ste instantie absoluut niet is geïn
teresseerd in de band die toevallig
die avond op het podium staat. En
denk niet dat het wat uitmaakt als
je een zangeres in je midden hebt.
Wij hebben zelf gezien hoe de le
den van een band, die voor ons op
trad, door een boom van een kerel
na één minuut spelen één voor één
van het podium werden getild. En
daar was ook een zangeres bij".
Meezingen
Na die krijgshandelingen volgde
het eerder genoemde uitstapje
naar Canada, waar Katrina and the
Waves al vrij snel vaste grond on
der de voeten kregen en twee lp's
uitbrachten. Daar ook ontdekte de
Amerikaanse vrouwengroep The
Bangles het nummer 'Going down
to Liverpool', geschreven door
LONDEN GPD) - Van wie zijn
eigenlijk de 20 tot 30 seconden
stilte tussen de nummers op
langspeelplaten? Over deze
vraag begint zich een boeiende
strijd te ontwikkelen tussen 's
werelds popmusici en hun pla
tenmaatschappijen.
De vraag is actueel geworden
door het idee van Tony James,
leider van Sigue Sigue Sputnik,
een Britse band die enkele
maanden geleden met veel bom
barie werd gelanceerd maar tot
dusver weinig heeft klaarge
speeld op de platenmarkt.
James kreeg het wilde idee de
seconden stilte op Sigue Sigue
Sputnik's nieuwste lp, 'Flaunt
it' als reclametijd ter beschik
king te stellen aan geïnteres
seerden voor een minimumbe
drag van 4000 gulden. En die
belangstellenden kwamen er.
Acht bedrijven, variërend
van tijdschriftenmakers tot kle
dingwinkels, vullen nu de wei
nige seconden die voor menig
een tot de beste gedeelten moe
ten behoren van Sigue Sigue
Sputnik's jongste poging tot
muziek, de pauzes tussen de
De platenmaatschappij van
de groep, EMI, heeft besloten
een graantje op de potentieel
zeer lucratieve markt mee te
jpïkken. De maatschappij heeft
haar advocaten aan het werk
gezet die tot de weinig verras
sende conclusie zijn gekomen
dat de seconden stilte eigenlijk
het eigendom van EMI zijn.
Tony James denkt met EMI
uiteindelijk tot een compromis
te kunnen komen waarbij beide
partijen de revenuen delen.
„Het eindresultaat zou kunnen
zijn dat de reclame-opbreng
sten zullen worden gebruikt om
de prijs van platen omlaag te
brengen", aldus James.
Kimberley Rew. Ze namen het op
voor hun debuutplaat en scoorden
er een hitje mee.
Leuk voor The Bangles en een
bevestiging van de kwaliteiten als
songschrijver van Kimberley Rew.
Katrina and the Waves begonnen
in de gaten te lopen. De band bleek
minder doorsnee dan aanvankelijk
werd gedacht. Het feit dat de gitaar
aan z'n derde jeugd in de popmu
ziek begon, werkte in hun voor
deel. Zodoende werden nummers
van de twee Canadese LP's vorig
jaar samengevoegd op één plaat,
bestemd voor de Amerikaanse en
Europese markt. Die plaat gaf een
goede indruk van het aanstekelijke
repertoire van de groep. Soulstam-
pers, ballades, Zuidamerikaans ge
tinte nummers, gitaarrock, kort
om: een aardige dwarsdoornede
van dertig jaar popmuziek. De
krachtige zang van Katrina, de vro
lijke ondertoon en de treffende, af
gemeten gitaarpartijen vormen het
samenbindend element. Toetsen
en blazers brengen soms een
steunkleurtje aan. Een niet te on
derschatten voordeel is bovendien
dat de meeste nummers na één
keer horen kunnen worden meege
zongen. Om een indicatie te geven:
steviger dan Nena, minder per
soonlijk dan The Pretenders. Niet
alleen The Bangles, maar ook The
Del-Lords zijn geestverwanten.
Oppassend
In de begintijd was het Rew die
zowat alle nummers schreef. Op de
onlangs verschenen lp is daar ver
andering in gekomen. Katrina te
kende voor de helft van de songs,
en De la Cruz nam er ook drie voor
zijn rekening. Twee van de sterkste
songs zijn echter andermaal van
zijn hand. Rew: "We hadden voor
deze LP wel zo'n 25 songs liggen.
We moesten dus een keuze maken.
De door Katrina geschreven num
mers liggen haar het best, Het is
gemakkelijker als muzikanten de
zang te volgen, dan omgekeerd.
Zang is uiteindelijk het minst ab
stracte deel van de muziek".
Hoe is het mogelijk dat een in
Cambridge academisch gevormde
Brit popmuziek schrijft waaraan in
de verste verte geen luchtje van
studieboeken zit? Rew lacht ver
ontschuldigend. "Ik ben altijd een
oppassende jongen geweest, deed
m'n huiswerk en ging niet over de
schreef. Rebelleren deed ik alleen
van binnen, dat uitte zich niet door
bijvoorbeeld met studeren te stop
pen. Pas toen die studie voorbij
was, heb ik me volledig op de mu
ziek gestort".
Rew over het grote scala aan stij
len dat de band bestrijkt: "Daar zit
geen opzet achter. Wat ons betreft
zijn al die stijlen één en dezelfde.
Een optreden zonder ballades zou
voor mij bijvoorbeeld niet kunnen.
Dat zijn rustpunten, vergelijkbaar
met de momenten in een voetbal
wedstrijd waarop de doelman z'n
tijd neemt om een bal uit te schie
ten. Kijk naar Prince. Zijn beste
nummer is toch zeker Purple Rain,
en dat is een eindeloos lange balla
de".
Integer
"Wy moeten het puur van onze
muziek hebben. We zijn visueel
niet zo spannend als The Bangles,
waarmee ik natuurlijk niet wil zeg
gen dat Katrina geen aantrekkelij
ke jonge vrouw is. In glitterpakken
zouden wij er niet natuurlijk uit
zien. Het feit dat wij ons minder
Katrina and the Waves, v.l.n.r. Ai
de la Cruz en Kimberley Rew.
aan ons uiterlijk gelegen laten lig
gen, maakt dat de muziek meer
aandacht krijgt. En dat is precies
wat we willen".
"In Engeland wordt veel waarde
gehecht aan originaliteit in de pre
sentatie: mooie kleren, snelle kap
sels. De muziek die daarbij wordt
gespeeld lijkt nieuw, maar is vaak
een handig inspelen op een revival.
r, Katrina Leskanich, Vince
Wij weigeren te concurreren met
de nieuwste modes. Op een bepaal
de manier is Katrina and the Waves
origineel door niet origineel te zijn.
We werken in de traditie van de
drie minuten-songs. We willen en
tertainen, niets meer en niets min
der. Maar het is onzin om ons daar
om integer te noemen. We kunnen
gewoon niet anders".
AMSTERDAM (ANP) - In 'De Meervaart' in Amsterdam gingen gisteren de deuren open van 'La Mode'. Deze
in het kader van het Holland Festival georganiseerde tentoonstelling wil een indruk geven van Franse mode-
ontwerpen door de jaren heen. De expositie trok, zoals de foto laat zienop de eerste dag veel vrouwelijk publiek.
(foto ANP)
AMSTERDAM (ANP) - In het
Amsterdamse RAI-complex is gis
teravond de kunst-RAI '86, de ma
nifestatie van beeldende kunst in
het kader van het Holland Festival,
geopend. Gastlanden zijn dit jaar
België en Frankrijk. Zestien gale
ries uit deze landen zijn naast ne
gentien Nederlandse galeries, op
deze expositie, die tot en met 8 juni
duurt vertegenwoordigd.
De expositie "Een keuzelun
choix' geheten is samengesteld door
Jan Debbaut, hoofd conservator
van het Eindhovense Van Abbemu-
seum en Bernard Blistène, conser
vator moderne kunst van het Cen
tre Pompidou in Parijs.
De opening werd verricht door de
demissionaire minister van WVC,
Brinkman, op de foto samen met
zijn echtgenote. (foto anp)
ROTTERDAM (ANP) - Zeventien
personen uit de Nederlandse
kunstwereld hebben gisteren per
telegram bij het gemeentebestuur
van Rotterdam aangedrongen op
herstel in functie van K&thy Gos
sehalk, de onlangs aan de kant ge
zette artistiek leidster van Werk
centrum Dans. Ze zeggen niet te
begrijpen hoe het bestuur haar
weg kon sturen, terwijl het uit
drukkelijk stelt haar prestaties te
waarderen.
De zeventien zijn overrompeld
door het vertrek van Gossehalk.
Ze hebben allen in hun onder
scheiden functies met haar te ma
ken gehad. Gossehalk heeft in elf
jaar het Werkcentrum Dans tot
ontwikkeling gebracht.
In het telegram merken de on
dertekenaars nog op dat er alle
aanleiding bestaat het functione
ren van het bestuur van Werkcen
trum Dans in deze kwestie te on
derzoeken. Gossehalk dient open
lijk te worden gerehabiliteerd,
vinden ze.
Tot de ondertekenaars behoren:
intendant Jan van Vlijmen van de
Nederlandse Operastichting, diri
gent Rob Tijssen van het Neder
lands Balletorkest, Frans de Rui
ter en Marian Sarstadt, respectie
velijk directeur en adjunct-direc
trice van het Koninklijk Conser
vatorium in Den Haag, directeur
Ad 's-Gravensande van het Hol
land Festival, Carel Birnie en Jiri
Kylian, zakelijk en artistiek lei
der van het Nederlands Dans
Theater en Erik Vos van Toneel
gezelschap De Appel.
Adverteerders
pleiten voor
zwevende STER
DEN HAAG/HILVERSUM - De
Vereniging van Erkende Reclame
Adviesbureaux (VEA), de Bond
van Adverteerders (BvA) en het
Genootschap voor Reclame (GVR)
hebben in een brief aan informa
teur De Koning gepleit voor snelle
invoering van een zwevend STER-
blok. Het Nederlands adverterend
bedrijfsleven maakt zich grote zor
gen over het groeiend tekort aan
reclamezendtijd op de STER. Door
dit tekort zijn bedrijven nu al ge
noodzaakt hun toevlucht te zoeken
bij de in Nederland doorgegeven
commerciële zenders. Alleen al
voor Sky CJhannel heeft dit geleid
tot een verdubbeling van de in
komsten uit reclamegelden in één
jaar tijd tot circa 60 miljoen gulden.