onverbeterlijke utopis Peter Gabriël: Vrijen of vechtendat is de vraag TV-rubriek Betoverend spel in het Groene Kerkje Toonkuiistkoor met Requiem op zijn best door Nico Scheepmaker Neiging om eigen ideeën te vereenvoudigen ZATERDAG 24 MEI 1986 KUNST PAGINA 37 Wt r J Ksr Mijn dochter Sara. die volgende week elf jaar wordt, heeft belang stelling gekregen voor de Twee de Wereldoorlog. Ze heeft 'Oor logswinter' van Jan Terlouw ge lezen. en 'Kinderen uit een straat. 1940-1945' van Jan Banen, ze is op 4 mei met me meege-' weest naar de erebegraafplaats in Overveen, en op haar verlang lijstje heeft ze 'boeken over 1940- 1945 oorlog met de Duitsers' ge zet; die toevoeging staat er ken nelijk bij om ons eraan te herin neren om welke oorlog het in 1940-1945 precies ging. De vraag die je jezelf als op passend ouder natuurlijk voort durend stelt is: moet deze be langstelling gestimuleerd, aange wakkerd of afgedempt worden? Hoe lang heb je als kind recht op een onbezorgde jeugd, zonder lastig te worden gevallen over oorlog in Afghanistan, straatter reur in Noord-Ierland, vliegtuig kapingen. hongersnood in Afri ka, het lol van de milieuhondjes in Canada, de radioactieve stra ling uit Tsjernobyl, en al dat soort zorgwekkende gebeurte nissen die als een grote sa- menklonterende milieuramp de aarde en haar mensheid dage lijks teisteren. Zijn al die toestan den niet te veelomvattend voor een kind op de lagere school, zal ze er niet te veel over gaan lopen piekeren (want de hulpbereid heid is nooit zo groot als in de ontvankelijke kinderjaren), en een dialectische vraag zullen de toestanden in Afghanistan en de Sahel de aandacht niet te veel wegtrekken van haar eigen dage lijkse besognes: de staartdeling, de kornetles, etcetera? Nu zijn er behalve kinderboe ken over de Tweede Wereldoor log ook vele films onder handbe reik die dit interessante onder werp behandelen. Bij het zien van films en televisiedocumen taires waag je je als kind weer een stap dieper in het territorium van de volwassenen, omdat alles wat je ziet nu eenmaal 'indrin gender' uitpakt dan wat je leest of verteld krijgt. 'Hel meisje met het rode haar' over Hannie Schaft heeft Sara op de televisie gezien en 'Het Bittere Kruid' in de bioscoop. Beide natuurlijk geen vrolijk stemmende films. In 'Het meisje met het rode haar' schiet Renèe Soutendijk zelf dood en wordt zij doodgescho ten, maar dat zijn voor een TV- kijkend kind anno 1986 normale handelingen geworden als fiet sen, trappenlopen en paardrij den, fysieke uitingen die blijk baar bij de mens horen. Geweld, al dan niet uitmondend in moord- en doodslag, is immers onlosmakelijk verbonden met typische kinderprogramma's als 'The A-team', 'Battlestar Galacti- ca', 'Buck Rodgers', 'Supermuis' en 'Miami Vice', ook al zijn dat officieel niet allemaal kinderpro gramma's. Maar in de praktijk zijn ze dat wel degelijk! Nu deed zich afgelopen don derdagavond de volgende situa tie voor. Sara. die om half 10 naar bed moet (en dat recht ook con sequent tot de laatste minuut pleegt op te souperen), kwam te gen half 9 thuis van jazzballet en schaken. Ik zat op België 2 naar de film 'Nachtportier' van de Ita liaanse regisseuse Liliana Cavani te kijken: een berucht-beroemde film uit 1973 die ik nog nooit ge zien had, over de sado-masochis- tische relatie tussen een SS-olïi- cier en een 15-jarig joods meisje in een concentratiekamp, die na de oorlog wordt voortgezet. ..Waar kijk je naar. pap?" „Naar een oorlogsfilm die niet voor kinderen geschikt is". „Maar wel voor mij. want ik wil alles over de oorlog weten" Geinteresseerd ging ze zitten. Op het scherm voltrok zich juist in een van de kampbarak ken een copulatiescene. Dat ver grootte het probleem nog eens. Een tijdje geleden kregen we in een VPRÖ-jongerenprogramma kort na acht uur een collectieve vrijpartij in een homosauna te zien. heel instructief, daar niet van, het begrip 'homo' hebben we natuurlijk ook al uit en te na moeten uitleggen want de kinde ren op de lagere school weten te genwoordig al lichtjaren meer dan wij op dezelfde leeftijd op de lagere school, maar het wordt toch even anders als je het voor je ogen ziet gebeuren. Met com- putersnclheid overdacht ik toen wat ik moest doen: opspringen, het beeld uitzetten, „daar ben je nog te jong voor!", en me dan in haar ogen belachelijk maken (nou dat moet dan maar), of gods beelden over gods akker laten vloeien, want waarom zou ze daar wel te jong voor zijn en niet voor de beelden van het sterven de leeftijdgenootje in Colombia, dat vastgeklonken zat in het wa ter dat dagenlang tot haar lippen kwam? Voordat ik toen tot een besluit kon komen waren de ho- mobeeldcn in de sauna alweer verdwenen, maar dit keer vond ik een copulatie tussen SS-offi- cier en joodse gevangene toch net iets te veel van het kwade en met het lasergeweer van mijn af standsbediening hopte ik van België 2 naar Nederland 2, waar de VOO vanaf 19.12 uur (gesanc tioneerde kindertijd derhalve) de film 'Black Sunday' uitzond. Ge lukkig, dat kon geen kwaad! Een gefrustreerde Vietnam-veteraan en een Palestijnse vrouw van Zwarte September beramen een aanslag op een bomvol Ameri kaans stadion, schuldigen en on- schuldigen worden rücksichts los en gewetenloos kapotgescho ten, kortom: een film die ik met een gerust hart aan mijn bijna 11- jarige dochter kon toevertrou wen, want van dat soort gedoe ligt ze allang niet meer wakker, dat is immers all in the day's work... HAARLEM (GPD) „O.K"., zegt Peter Gabriel, „laat me eens denken". Hij heeft het afgelopen half uur het boetekleed aangetrok ken. Voortdurend verteld hoe egocentrisch een artiest is, hoe zijn relatie op de klippen dreigde te lopen en het leven een janboel dreig de te worden. Wat houdt hem dan gaande? „De waar den in mijn leven zijn: het afleveren van goed werk, muziek die je raakt, het on derzoeken van grensgebie den in de muziek zoals de spirituele sfeer die muziek kan ademen". Zachtjes voegt hij eraan toe: „Het aandragen van mogelijkhe den zodat de mensen hun toekomst wat dragelijker kunnen maken". De Amerikaanse multi-media- kunstenares Laurie Anderson noemt Peter Gabriel, met wie ze af en toe samenwerkt, „een onverbe terlijke utopist". In 1974/1975 (ten tijde van het conceptalbum The Lamb lies down on Broadway) maakte hij als zanger-tekstschrij ver van de Britse groep Genesis fu rore door op het podium de rol te spelen van het misvormde jongetje Rael die moeite heeft om als hitsig pubertje op te groeien in een we reldstad. Nog geen half jaar later stapte hij de band uit, de muzie kwereld reageerde verbijsterd. Het was geen artistieke zelf moord, nóch voor Gabriel noch voor Genesis. Peter kwam terug, aanvankelijk zonder de visuele en theatrale aankleding die hem zijn faam hadden gebracht. Zijn songs werden soberder, maar zijn po diumpersoonlijkheid leed er niet in het minst onder. Gabriel maakte een serie prachtige elpees vanaf 1977, en het onvermijdelijke ge beurde opnieuw, ook al omdat hij als geen ander op zoek ging naar de grenzen van het geluid. Gabriel stond vooraan in de technologi sche ontwikkeling in de rock. Drie jaar geleden stond hij op het meest begeerde podium in de Europese rockwereld: het Belgische dubbel festival Torhout/Werchter. Prompt vond Gabriel het wel weer welletjes. Hij trok zich terug op zijn boerderij nabij Bath en componeerde weer even consciën tieus als voorheen. Het werd lang zamerhand stil rond hem. Eerst bracht Peter nog als een der eer sten in Europa een festival voor Derde-Wereld-muziek tot stand, WOMAD, en leed bijna een faillis sement. Verder besteedde hij zijn tijd aan een relatie die langzamerhand op de klippen liep en uiteindelijk nog kon worden geborgen. Hij componeerde vorig jaar vervoeren de filmmuziek voor Birdy, een psy chologische thriller van regisseur Alan Parker, een thema dat bijna biografisch voor zijn eigen situatie kon worden genoemd. Komende week komt er eindelijk een nieuw album uit, 'So' geheten, die een ge trouwe weerslag vormt van de pe riode van afzondering. Geldverdienen Op de plaat staat een cynisch lied. Big Time, waar de ik-persoon zich afzet tegen zijn omgeving en ambities koestert om het koste wat het kost, te gaan maken. Ga briel grijnst: „Dat mechanisme heeft er voor gezorgd dat ik de mu ziekindustrie de rug wilde toeke ren in 1975, toen ik uil Genesis stapte. Dat walgelijke geldverdie nen beheerste alles. Maar het is makkelijker om een groep gedag te zeggen dan van jezelf afstand te ne men. Je moet succes zo zien te con troleren dat je er geen slaaf van wordt. Je moet je ego in balans zien te brengen door niet alleen voor ie eigen carrière te vechten". Gabriel werkt onder meer aan de totstandkoming van een alternatief pretpark. Deze maand heeft hij daarvoor plannen ingediend bij een Australische deelstaatrege ring, die er wel brood inziet. „Ik denk dat kunstenaars in de toe komst in toenemende mate wor den ingeschakeld om ervaringen te ontwerpen. Als je interessante mu zikanten, architecten, schilders, planologen en psychologen bijeen brengt in een team met de op dracht een nieuw soort Disneyland te ontwerpen, dan krijg je iets heel anders dan het huidige pretpark. Dat is veel minder passief'. „De bedoeling is dat Real World (de échte wereld, J.O.) van start gaat in de buurt van Sydney op een terrein van 2 km2. Je moetje daar bij een heel futuristisch project voorstellen, ongeveer vergelijk baar met bouwkundige experi menten zoals die in de Amerikaan se Nevada-woestijn worden gerea liseerd. Real World wordt in onze visie ik werk samen met een groep mensen ondergronds ge bouwd". Spielberg „Ik denk dat de tijd rijp is voor dergelijke ideeen als je ziet hoezeer de fantasie van Spielberg uitpakt in de filmindustrie. In zijn films en in Disneyland is het vermaak ech ter passief. Je zou mensen veel meer bij het avontuur moeten be trekken. Je hebt bijvoorbeeld vi deo-en beeldplaatsystemen die worden gebruikt om gevechtspilo ten voor te bereiden op oorlogssi tuaties; die zou je ook op een ande re, veel aardiger manier kunnen benutten". Veel van de ideeën die Gabriel spuit zouden zo kunnen zijn ont leend aan de jaren zestig, de tijd waarin de verbeelding tevergeefs probeerde aan de macht te komen. „Dat is zo", zegt Peter. „Maar in de jaren tachtig moet het mogelijk zijn om de verbeelding werkelijk heid te maken, en toch met beide benen op de grond te blijven staan. Vergeet niet dat alles watje nu om je heen ziel, en mensenwerk is, heeft ook ooit alleen op de tekenta fel gelegen". In West-Europa is de laatste ja ren de aandacht voor Afrikaanse muziekstijlen snel gegroeid, onder meer dankzij de activiteiten van Peter Gabriel op dit terrein. In 1982 zette hij het World Festival for Mu sic and Dance op samen met een groepje muziekliefhebbers rond hel tijdschrijft annex platenlabel Bristol Recorder. Peter: „In Enge land is het zo dat er alleen rekening met ethnische minderheden wo>dl gehouden nadat er rellen zijn ge weest. Maar goed, tot dan toe was ethnische muziek het terrein van puristen geweest, van cultuurs nobs. Vooral de wat oudere musi cologen hadden de neiging om een beetje neerbuigend te doen over niet-westerse muziek. Wij wester lingen waren per slot van rekening de verlichte geesten. Bovendien hielden die puristen de Afrikaanse muziek liever voor zichzelf „Mijn oorspronkelijke doel was om het rockcircuit te benutten om ook andere muziekgenres onder de aandacht tc brengen. Zodat wij Eu ropese snobs niet langer meer als een westerse elite door de tralies van een dierentuin door hoefden te kijken wal daar zo al in de kooi aan hel stommelen was. Wij zouden binnen het kader van zo'n nieuw festival lessen kunnen nemen bij Afrikaanse muzikanten, work shops. de kinderen zouden iets van een andere cultuur op kunnen ste ken". Vitaal en fris In zijn enthousiasme zag Gabriel dc werkelijkheid over het hoofd. WOMAD kreeg weinig publiciteit vooraf de BBC liet het al welen, de Amerikaanse sponsor ook, het erg ste van alles was de spoorwegsta king. De benodigde 20.000 mensen per dag kwamen bij lange niet op dagen: een welkom lesje in de werkelijkheid. „Het hele festival was in een stichting onder gebracht, dus hoofdelijk aansprakelijk. Maar om dat ik de enige was die er warmpjes bij zat. en de anderen al leen in de ww liepen, kreeg ik een hoop pressie te verwerken. Zelfs bedreigingen met de dood. Niet door de andere organisatoren, maar dqor mënsen die er geld bij in hadden geschoten. Vooral mijn vrouw kreeg bedreigingen te ho ren. Ik kreeg het er Spaans be nauwd van". Zijn oude vrienden van Genesis hielpen hem met een benefietcon cert uit de puree. „WOMAD stond 300.000 pond (ongeveer 1.1 miljoen gulden) in het rood. Niemand had dat in zijn achterzak. Door het be nefietconcert konden we de orga nisatie redden en uiteindelijk uit bouwen. De mensen die het Rea ding-festival organiseren hebben nu interesse getoond om het WO- MAD-festival organisatorisch te ondersteunen". Gabriel is nu niet meer actief bij de festivalorganisatie betrokken, maar zijn concept heeft inmiddels in heel Europa navolging gekre gen. „De muzikale kant was fantas tisch, een enorme variatie van stij len. Hier de Opera van Peking, en de Burundi Drummers, daar Echo and The Bunnymen en The Simple Minds. Een vreemde mengeling, en vele mensen in de rockwereld vonden dan ook dat we op de ver keerde weg zaten. Volgens hen zouden popliefhebbers nooit naar andere muziek willen luisteren. Maar dat viel alleszins mee". Wat is hel geheim van Afrikaan se muziek? Gabriel: „De Afrikaan se muziek is vitaal en fris. maar ze heeft ook haar zwakke kanten. De ritmische grooves gaan maar door en door. Dat is prettig als je erop danst, maar een nummer van twin tig minuten werkt hier toch wat an ders dan daar. We leren nog, we zijn nog maar in het beginstadium. Ik zie een gemengde muziekcul tuur ontstaan. Ik hoop alleen dat we naar een situatie groeien waarin voor Afrikaanse artiesten meer geld beschikbaar zal zijn in het westen, want hun ideeën worden veelvuldig gejat, ook door mij. En daar wordt dan weer geld meege maakt door ons, de westerlingen". „Youssou N'Dour die op mijn nieuwe elpee zingt is naar mijn smaak een man die zich in het wes ten een sterstatus kan verwerven. Dat is hij al in heel Wcst-Afrika, maar hier zijn er buiten het krin getje van liefhebbers niet veel die van hem gehooi d hebben. Hij zou een soort Bob Marley-figuur kun nen worden. Hel probleem zit hem in de marketing. Zijn Franse pla tenmaatschappij dwingt hem om zich teveel aan te passen. Maar ik denk dat er een mogelijkheid be staat om toegankelijk te zijn zon der dat je compromissen hoeft te sluiten. Je hoeft zelfs niet eens En gels tc zingen. Hel enige dat je no dig hebt is een producer die de sterke elementen van die muziek OVERLEDEN - Dc schrijver-criti cus en uitgever Jaap Romijn is donderdag op 74-jarige leeftijd in zijn woonplaats Ellewoutsdijk overleden. Extra concert Mercedes Sosa LEIDEN - De zangeres Mercedes Sosa geeft zondagavond 1 juni een extra concert in de Leidsc Schouwburg. Haar optreden in de Chansonweek op vrijdag 30 mei is al uitverkocht. De voorverkoop voor het tweede optreden is in middels begonnen. beter kan laten uitkomen, en zwak kere momenten wegsnijdt. Je hoeft er beslist geen Newyorkse disco van te maken" Egocentrisch Gabriel is steeds meer zijn eigen producer geworden. Dat heeft alles met zijn muzikale streven te ma ken. „Ik heb de neiging om mijn eigen ideeën voortdurend te ver eenvoudigen. Ze zo zuiver en sim pel mogelijk te brengen. Ik wil zo dicht mogelijk in de buurt komen van emoties. Natuurlijk gebruik ik daarbij apparatuur die zijn tijd ver vooruit is, maar dat is geen be zwaar. Je hebt filmscènes die onge dwongen en uiterst natuurlijk overkomen, maar waar waanzinnig veel aan te pas is gekomen". „Je behoort te schrijven over de dingen waarmee je zelf bezig bent. Je moet echte emoties in je muziek tonen. Ik ben overwegend natuur lijk nog steeds een zelfzuchtige, egoistische persoon; ik denk dat de meeste artiesten voor zichzelf werken. Zelfs bij mensen die zich sociaal en maatschappelijk betrok ken voelen, vormt dat iets van het tweede plan. Er bestaat in dc roc kwereld een traditie dat maat schappelijke betrokkenheid een goede zaak is. Maar daarbuiten zijn er velen die hun leven geqfferd hebben op een veel verdergaande manier. Dat zijn dan ook mensen die veel beter in staat zijn om als spreekbuis te functioneren over de wereldproblemen dan popsterren. Zij zijn daar professionals in". „Maar, het is beter dat wc als musici nog ergens een sociaal be wustzijn hebben dan niet. Juist omdat we veel aandacht van de media krijgen. Kijk maar naar Band Aid. Live Aid zelfs sport mensen. politici of acteurs zouden niet op die manier in staat zijn om de aandacht van de wereld op de zelfde manier te richten op de hon- Peter Gabriel: afleveren van qoea werK. gersnood in Afrika. Om die reden moeten muzikanten hun macht op positieve wijze gebruiken. Wij zijn in staat de aandacht van dë media voor de nieuwe jurk van Joan Col lins even af te leiden". In Don't give up. een duel met Kate Bush, zingt Gabriel over een toekomst die voor velen slechts be staat uit amusementsparken en werkloosheid. „Ik wam op het idee van dat lied doordat ik een fotose l ie van Dorothy Laing zag over de jaren dertig, the American Depres sion ze had die serie In this proud Land gedoopt, en dat is ook de openingsregel van dat lied ge worden. Ik zag bovendien een tv- documentaire in Engeland over de uitwerking die werkloosheid heeft op familierelaties. Mijn eigen rela tie lag toen in gruzelementen ik was in totaal anderhalf jaar van mijn vrouw af' Relatieprobleem ..Wat er uitziet als een relatiepro bleem is vaak een gebrek aan zelf respect. Werklozen hebben weinig zelfrespect over het algemeen; de maatschappij moet weinig van ze weten. Hetzelfde verhaal gaat ook op voor een relatiecrisis. Ik volgde samen met mijn vrouw een tijdje een relatietherapie met andere echtparen die met elkaar overhoop lagen. Als je iemand anders in de kreukels ziet liggen, is het makke lijker om ook je eigen ellende on der ogen te zien. Je ziet hoe een an der op zijn situatie reageert. Hoe die roept dat zij er de schuld van is En zij alles op hem afschuift. Dan weet je dat jezelf ook zo bezig bent" OEGSTGEEST - Het kan goed zijn dat de aanwezigheid van Isa- belle van Keulen er de oorzaak van was dat het Groene Kerkje al goed gevuld was, lang voordat het concert zou beginnen. Ze is de laatste jaren als een ster opge komen, nadat ze in 1984 in Gene ve winnaar was geworden van het Eurovisie Concours 'Young Musician of the Year'. Gister avond was ze dan in levende lijve te zien en te horen in een kamer muziekconcert samen met het Mendelssohn Trio die op zijn beurt faam en lof heeft verwor ven tijdens tournees door Euro pa, Azië en de Verenigde Staten. De Franse compositiestijl ver bond de gespeelde werken tot een hecht programma. Deze ei gen Franse stijl ontwikkelde zich aan het eind van de negentiende eeuw en Gabriël Faurë van wie het pianokwartet in c kl. no 1 op. 15 (1879) werd gespeeld, heeft in deze ontwikkeling een vooraan staande rol gespeeld door zijn in dividuele, lyrische muziek en door zijn invloed op talloze com ponisten van de twintigste eeuw. waaronder zijn compositieleer ling Maurice Ravel, van wie van avond twee werken werden ge speeld: het Piano Trio in a kl. (1914) en als inleiding daarop de vioolsonate in G gr. (1927). Opvallend in de muziek van Ravel is de veelvormigheid en veelzijdigheid van sfeer en ka rakter. De vioolsonate in zijn ge heel verschilde weer van het Trio maar alle delen van deze twee werken ademen ook weer andere sferen. In hun spel pasten de uit voerenden zich soepel aan de ho ge eisen aan die de uitvoering van deze werken stellen. De mu ziek bleef ademen, de spanning bleef voelbaar. De musici schie pen een betoverend beeld van een heldere doorzichtige ruimte, waarin telkens weer andere ster ren fonkelden, nu eens op verre- afstand mysterieus blinkend, dan weer zeer dichtbij en binnen handbereik. Alwin Bar die in alle werken optrad, onderscheidde zich door zijn fijnzinnige, briljan te pianospel. Altijd alert, door zichtig en nooit dominant. Na de pauze de lyrischemuziek van Faurë; een en al zang en meesle pende melodie. Dromerig of schertsend en springerig, maar altijd helder en overtuigend. Na afloop verdrong men zich in het gangpad om de solisten een staande ovatie te brengen. MONICA SCHIKS Concert door het Toonkunstkoor Leiden e.o. o.l.v. Hans van der Toorn. Solisten IJsette Emmink en Eveline Vis, sopraan: Myra Kroese, alt; Christofoor Baljon, tenor en Pe ter Dijkstra, bas. M.m.v. het Amster dams Begeleiding* Orkest en Petra Veenswijk, orgel. Gehoord in de Hooglandsekerk op 23 mei. LEIDEN - Twee werken van Mo zart stonden op het programma var. het Toonkunstkoor Leiden e.o.: zijn bekendste koorwerk, het "Requiem" en het veel min der vaak uitgevoerde Italiaanse oratorium "Davidde Penitente", dat in 1785 werd geschreven ten behoeve van een benefietconcert voor een pensioenfonds voor "Davidde Pentitente" (De be rouwvolle David), gebaseerd op de psalmen waarin David vergif fenis vraagt voor zijn wandaden, is een boeiend werk: monumen taal van opzet met op het gebied van de behandeling van de meer stemmigheid nog duidelijke in vloeden van Bach en Handel. Met name het polyfone karakter van dit werk speelde het Toon kunstkoor echter hier en daar duidelijk parten, vooral in de ba lans tussen de verschillende sec ties van het koor. Spijtig, want zo kwam dit werk, nicltegenstaan de o.a. de fraaie bijdrage van so praan Lisctle Emmink, helaas slechts ten dele tot zijn recht. In het na dc pauze uitgevoerde Requiem liet het Toonkunstkoor zich echter van een beduidend betere zijde zien. Vooral in de wat ingetogener delen was men overtuigend, met als hoogtepunt de uitgebalanceerde opbouw van het "Hostias" en het "Agnus Dei". Maar ook de evenwichtige wijze, waarop het tere en verstil de "Lacrymosa" werd vormgege ven, verdient vermelding: ont roerend, niet in de laatst plaats door het opvallend mooie sotto voce, dat het koor hier tentoon spreidde. Jammer alleen, dat het koor in de delen "Domine Jesu Christe" en "Sanctus" niet steeds even alert dc tempo-wisselingen op pakte. Zeker in deze, wat akocs tiek betreR toch al erg trage kerk. kwam dit de transparant heid van de klank niet ten goede Dit contrast viel nog eens extra op door de doorzichtigheid die het ensemble-werk van de vier solisten kenmerkte. Met name in het lieflijke "Recordare" smolten dezen samen tot een hechte een heid. Hun aandeel was dan ook zeker medebepalend voor de ple zierige indruk, die deze uitvoe ring van Mozart's "Requiem" bij het publiek m de drukbaetle Hooglandsekerk achterliet. ABRAHAM GOEDHALS door John Oomkes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 37