Onbegonnen Week LPG-station aan Hoge Rijndijk moet verdwijnen Ge kunt doen gehoorzamen zonder wapen te gebruiken Universiteit bestraft leden Minerva niet Integer werk van De Jonkies PAGINA 4 LEIDEN VRIJDAG 23 MEI 1981 Leidse kroniek door John Kroon Nieuw bureau Om het eigen nieuwe onderko men ordelijk in gebruik te nemen had het Leidse politiekorps de hulp nodig van andere korpsen in Zuid-Holland. Wat een mar kant staaltje ironie - tenminste voor wie daar oog voor heeft. Vrijwel op de dag af 69 jaar geleden, woensdag 25 mei 1927, betrok de Leidse politie ook een nieuw pand. Het Leidsch Dag blad van dezelfde dag verhaalde er uitvoerig over. Van "de spelon ken van het stadhuisverhuisde de Heilige Hermandad naar de Zonneveldstraat, waar volgens alle toenmalige deskundigen "het mooiste en best ingerichte politie bureau in ons land" was neerge zet. Het was, vergeleken met nu. een heel rustige, sobere plechtig heid. Niks ministers op bezoek, niks sterrit, niks voetbalwed strijd, niks muziekshow, niks kle derdrachtenoptocht, niks vlag- genparade, niks landenavond. Kortom: niks feestweek. Om 10 uur in de ochtend verza melden de Leidse politiemannen "voor zoover zij uit den dienst ge mist konden worden" zich achter "het Muziekkorps met het vaan del en de Leidsche vlag" om in optocht naar het nieuwe bureau te trekken. Daar aangekomen "verzamelden de politiemen- schen zich in de groote wacht, waar de burgemeester, mr. A. van de Sande Bakhuyzen, het korps toesprak". Uit zijn rede voering kon je tussen de regels horen dat de burgervader niet geheel verrukt was over hun wij ze van functioneren. Een paar grepen uit de toespraak: "De politie zal er een taak aan hebben zich een dergelijk schitte rend ingericht gebouw waardig te toonen". "Het afstraffend karakter van het politiewerk heêft plaats ge maakt voor een opvoedend, hel pend, voorlichtend, maatschap pelijk, werk. Ge kunt mij niet ten kwade duiden dat ik er met na druk op wijs dat ge u toch in meerdere mate rekenschap moet gaan geven van de verandering die er in het wezen van de politie gekomen is. Ge kunt de eerbied van het publiek, dat thans nog maar al te dikwijls op de politie neerziet, daarin zijn vijand ziet, afdwingen en daar moet het heen". "Leer uw gummistok, uw sabel goed hanteren, maar leer vooral, dat ge u ook nog kunt doen ge hoorzamen zonder de wapenen te gebruiken en dat daarin een ze kerder basis voor uw gezag be rust". Toen al dus. Ach, hoe onthut send weinig nieuws is er eigen lijk onder de zon. Tot slot hield de burgemeester de politie nog eens voor: "Ge kunt het niet ontkennen, een voortref felijke behuizing is gereed ge bracht", laat "uw werk en uwe Weekblad van mei 1927, hij een artikel wijdde aan het bu reau aan de Zonneveldstraat. Luister: "De bouwmeester, architect Neysingh, en de commissaris van politie te Leiden, Stapel, staan te genover dit waarlijk grootsche werk als componist en dirigent. De eer moet onder hen beiden worden gedeeld. Voor den archi tect is hel te noemen een levens werk, voor den commissaris de bekroning van een lang en vruchtbaar politielenen". "Het gebouw spreekt van een politie die voor alles de gemeen schap dient en daarbij, voor zover dit mogelijk is, alles ver mijdt wat het individu leed kan doen. Het betreden zal gebeuren zonder huivering voor het ge weld, integendeel het rustige ge- bureau. Dat waren nog eens bouwmeesters. Kom daar in 1986 eens om. Wedden dat architect Snieder uit Oegstgeest bij het zoe ken naar schoonheid voor die burcht aan de Langegracht nog niet eens een ordinair griepie heeft opgelopen? Geschenk De burgerij, althans het voor name deel daarvan, liet zich bij de opening in 1927 niet onbe tuigd. Een comité onder voorzit terschap van mr. Van Vrijberghe de Coningh bood de Leidse poli tie, en dan met name de recher che, "een goede fotografische in stallatie" aan. "een der onmisba re utensiliën (gereedschap) van een degelijk georganiseerd poli tiecorps van den tegenwoordigen bijdragen: Ruud Paauw Burgemeester Goekoop gistermiddag bij de opening we politiebureau aan de Langegracht. Dat hij in de cel zou verblij- ven, is slechts schijn. Zijn verre voorganger Van de Sande Bakhuy zen sprak in 1927 vermanende woorden tot de politie, toen het bu reau aan de Zónneveldstraat werd geopend. (foto Wim Dijkmani het uitgeven van een speciaal aantallen stemmen op de tellij- prestaties daaraan evenredig zijn". Een kritische feestrede - voor de goede verstaander. Het muziekkorps blies een fan fare, bracht daarna op verzoek van den burgemeester het Wilhel mus "op de oude toonzetting" ten gehore, waarna mr. Van de San de Bakhuyzen "een ieder ver zocht maar weer eens aan het werk te gaan". De hele plechtig heid had precies een uur en een kwartier geduurd. Zo ging het toe in de tijd van de plichtsbetrachting. Lyrisch Het lijkt wat moeilijk over zoiets zakelijks als een nieuw po- litiepand in pure lyriek uit te barsten, maar de oud-commis- sartis van politie in Soest, J. de Koning, lapte hem dat toch in het Algemeen Nederlandsch Politie- bouw doet denken aan rechtvaardigheid en hulpbetoon. De opzet kan den justitiabelen, den on-maatschappelijken het gevoel geven dat zij behan deld zullen worden als mensch; uit de rustige lijnen van het ge bouw toch leest men overal het woord humaniteit" Ze konden er wat van in de ja ren twintig, hoor. De Koning schreef verder over "schoonheid van lijn en vorm" aan de Zonneveldstraat. "Het zoeken naar die schoonheid, zon der schade te doen aan de be stemming, heeft van architect Neysingh te veel inspanning ge vraagd en met zijne gezondheid heeft hij die schoonheid betaald. Dat is de tragiek van deze schep ping". Fantastisch toch - een architect die kapot gaat aan het zoeken naar schoonheid voor een politie led met zijn ontzaggelijk groote hoeveelheid van geslepen en verfijnden misdaad, in den hul digen steeds scherper wordenden strijd tusschen het vernuft van de misdadigerswereld en het genie van politie en justitie". De burgerij die de politie werk materiaal aan reikt! Plaats dat tafereel nu eens in deze tijd: mr. De Ruyter de Wildt biedt namens de burgerij commissaris Mostert de nieuwste laserstraal aan om zich het gajes van het lijf te hou den - dat zou toch ondenkbaar zijn. Vroeger komt nooit meer terug. Verkiezingen De uitslagenavond in de Stads gehoorzaal, die woensdagavond aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer was gewijd, had het buro voorlichting van het stadhuis vooraf geïnspireerd tot blad, dat als 'nieuwsbrief aangeduid. Het gemeentelijk re kencentrum wordt er in gepre senteerd als een paradepaardje van het informaticatijdperk. Wethouder Bordewijk mocht er als 'portefeuillehouder informa tiebeleid' een voorwoord in schrijven. Op de foto die bij het artikel is afgedrukt kijkt hij de lezer aan met een blik die burge meesters zich graag aanmeten bij stukjes in jubileumbladen van sportverenigingen. De blik van iemand die nog meer aan zijn hoofd heeft. Het rekencentrum tovert zulke avonden op grote en kleine beeld schermen voortdurend tussen standen van de verkiezingsuit slag te voorschijn, trekt vergelij kingen met vorige verkiezingen en doet prognoses. Verpest dus eigenlijk op dezelf de manier de spanning van zo'n avond als Maurice de Hond en al die andere opiniepeilers op de te levisie plegen te doen. De computer is nu eenmaal het instrument voor snellere infor matieverwerking. Directeur G.A.F. van Remoor- tere van het rekencentrum (RCL) brengt in het blad een aardige re lativering op die gedachte aan. "Overigens hangt de betrouw baarheid van de uitslag meer af van de accuratesse van het tellen van de stembiljetten op de stem bureaus, het vermelden van de sten en het telefonisch doorgeven van de uitslag op de avond van de verkiezingen aan het RCL dan van het gebruik van de compu ter", schrijft hij. Zo blijft het bepalen van de uit slag op de eerste plaats een kwes tie van menselijk handelen. Leiden heeft in het verleden een slechte naam opgebouwd op ver kiezingsavonden, als een van de laatste gemeenten waarwan de uitslag bekend was. De Leidse uitslag haalde de televisie daar door soms niet. Zoiets steekt een gemeentebestuur - mede daarom kreeg het rekencentrum in 1980 de opdracht om, zoals Van Re- moortere het uitdrukt "een ver kiezingssysteem te bouwen". Zo'n vreemde uitdrukking klinkt al niet zo democratisch, maar de computer van het RCL - die voetbalclub uit Leiderdorp staat hier geheel buiten - verdient meer vraagtekens. De 'nieuwsbrief van buro voorlichting meldt in een voet noot bijvoorbeeld: "Door ruimte gebrek kan slechts van 14 partij en de uitslag en prognose wórden weergegeven. De resterende par tijen zijn samengevoegd in de ru briek overig". Dat de kleintjes na de televisie ook door de computer worden ge boycot doet geen recht aan het folkloristische karakter die ver kiezingen in een fatsoenlijke de mocratie nu eenmaal ook hebben. Gegoochel Maar bezie eens de uitdraai die het RCL heeft gemaakt van de totale uitstag in Leiden. Daar op komt ter vergelijking ook een staatje met de resultaten van de raadsverkiezingen van twee maanden geleden voor. Er waren natuurlijk complica ties. Sommige partijen, als 'Lei den Weer Gezellig' die twee maanden geleden wel meededen, waren er nu niet en omgekeerd. De samenvoeging Links Leiden van de raadsverkiezingen was nu weer gesplitst in PSP, PPR en CPN. De combinatie SGP/GPV/ RPF was bij deze landelijke ver kiezingen ook weer in drieën ge hakt. De twee combinaties werden in het staatje van de raadsverkie zingen door het RCL voor het ge mak ook maar gesplitst in zes verschillende partijen, die een vrijwel gelijk stemmenaantal en een precies gelijk percentage wa ren toebedeeld. Dat gegoochel met cijfers maakte een vergelij king voor die partijen met de ka merverkiezingen dus al zinloos. 'Leiden Weer Gezellig', de par tij die ruimschoots genoeg stem men vergaarde om één zetel in de raad te halen, komt niet op het staatje voor. Net als de andere partijtjes die wel aan de raads- maar niet aan de kamerverkie zingen meededen. Score van 'overig' bij de raads verkiezingen op de uitdraai: 0,0. Geen wonder, want dit 'overig' slaat op partijen die uitsluitend aan de kamerverkiezingen mee deden. De 'overigen' van de raadsverkiezingen, inclusies Lei den Weer Gezellig, zijn helemaal in het niets verdwenen. De wel genoemde partijen komen toch tot een score van 100 procent op het vergelijkingsstaatje van de raadsverkiezingen. Wie dit nog allemaal snapt, moet de geur van kiezersbedrog inmiddels de neus vleugels voelen prikkelen. Kenne lijk zijn de stemmen van al die partijtjes op het staatje van de taadsverkiezingen maar hele- tnaal niet meegeteld of voor het gemak toebedeeld aan de partij en die wel op het staatje voorko- 'Leiden Weer Gezellig' per com puter onschadelijk gemaakt. Een dubieuze output van de democra- Bezwaren tegen andere plaatsen afgewezen LEIDEN - Het LPG-station van Het Motorhuis aan de Hoge Rijn dijk zal waarschijnlijk verdwijnen. Het station aan de Plesmanlaan, van het zelfde bedrijf, mag blijven. Bezwaren tegen de aanwezigheid van het laatstgenoemde station en andere LPG-pompen hebben bur gemeester en wethouders afgewe zen. De raadscommissie voor ruim telijke ordening heeft gisteravond hiermee ingestemd. Dit vloeit voort uit de 'nota LPG- problematiek', waarover eerder dit jaar belanghebbenden hun zegje konden doen. Binnenkort moeten LPG-stations aan bepaalde richtlij nen voldoen (afstand tussen pomp en opslagtank en tot bebouwing), zodat de gemeente in deze nota op een rijtje heeft gezet hoe het er met de Leidse LPG-pompen voorstaat. Voor het station van Het Motor huis aan de Hoge Rijndijk heeft dit tot gevolg dat het, naar het oordeel van de gemeente, moet verdwij nen. Overleg hierover zal binnen kort beginnen. Het bedrijf is voor stander van verplaatsing van het LPG-station naar het gebied Roomburg. Buurtbewoners had den bezwaar gemaakt tegen een mogelijke aanpassing aan het sta tion. Achteraf blijkt dat protest dus overbodig. Het station van Het Motorhuis aan de Plesmanlaan mag blijven, met dien verstande dat de bestaan de bovengrondse opslagtank on der de grond wordt gestopt aan de zuidzijde van de weg. Dan kan ook aan beide kanten van de Plesman laan LPG worden getankt. Bewo ners van de Muiderkring hebben hiertegen bezwaar gemaakt, een protest dat B en W echter niet heb ben gehonoreerd. De gemeente is verder van oor deel dat de stations aan het Lam- menschansplein en de Potgieter laan volgens de nieuwe richtlijnen veiliger moeten worden. Een pro test van de Cronesteinflatbewoner Deppe tegen de aanwezigheid van de eerstgenoemde pomp is. afgewe zen. Het risico voor de bewoners, verergerd door mogelijk neerstor tende vliegtuigen, terrorisme, on veilige aanvoerroutes en ongeluk ken met LPG-trucks weegt de ge meente minder zwaar dan voor Deppe. Verplaatsing van dit sta tion is volgens hen nergens voor nodig. De commissie was het er gister avond wel over eens dat de nieuwe eisen die worden gesteld aan de si tuering van LPG-pompen een stuk soepeler zijn, te soepel eigenlijk. PvdA-wethouder Peters zei even eens deze mening, te onderschrij ven. "Ik geloof niet dat het goed is dat er geen strengere eisen worden gesteld", verwoordde hij dit. "We zullen terughoudend zijn met het aanwijzen van plaatsen waar LPG- stations mogen worden geves tigd". Verzoek LAK-bestuur afgewezen LEIDEN - Het dagelijks bestuur van de Leidse universiteit is niet van plan om maatregelen te nemen tegen leden van Minerva die zich misdragen in het LAK-theater. Het theaterbestuur heeft het college van bestuur om die maatregelen gevraagd aangezien het al* twee maal is voorgekomen dat voorstel lingen zijn verstoord door Miner- valeden. Verstoringen zijn een zaak voor de burgerlijke autoriteiten, aldus het college van bestuur, "aange zien de universiteit niet meer be voegdheden heeft inzake het aca demisch tuchtrecht, dat overigens ook door de universiteitsraad steeds is afgewezen". Wel heeft het bestuur contact op genomen met de vereniging. "Daarbij is ons gebleken dat intern door het Collegium van de vereni ging reeds de zaak ter hand is ge nomen, aangezien men ook bij het Collegium de klacht serieus op neemt. Ten aanzien van de hoofd schuldige is een disciplinaire straf maatregel genomen. Wij menen derhalve dat er voor het college geen taak is weggelegd". 'Andorra' van Max Friscli door toneelgroei» l)e Jonkies. Met: Peter Henk Eshuis. Sandra van Vrcedcndaal. Mau rice van den Broek, Barbara Sloots, Liosbctli Robbcrl- sen, Bart Rijsbergcn e.v.a. Regie: Bert Jonk. (iezien in de aula van scholengemeenschap De Vlictschans op 22 mei. Aldaar nog vanavond en morgenavond te zien. LEIDEN - De repertoirekeuze van De Jonkies Ex- Jonkies onder leiding van Bert Jonk wordt steeds indrukwekkender: een jaar geleden nog 'Bieder- mann' van Max Friseh en in november van hel v<> rige jaar 'Kees de jongen' naar de roman van Theo Thijssen. Aan deze stukken zaten nog humoristi sche aspecten. 'Andorra', ook een stuk van de on langs 75 jaar geworden schrijver Friseh. verouder stelt bij spelers en publiek absolute ernst. Zo'n keuze is wel heel wat anders dan het vaak gebrui kelijke schooltoneel. dal op de jaarlijkse 'grote avond' iets leuks voor binnen de eigen kring brengt. 'Andorra' is een model, aan de hand waarvan de schrijver op schitterende wijze analyseert, hoe een bepaald vooroordeel binnen een gemeenschap functioneert en waartoe dal kan leiden. Van Andri wordt verteld, dal hij als Jood destijds door zijn pleegvader uit de handen van hel naburige volk is gered. Zijn veronderstelde jood-zijn staat in alle ontmoetingen centraal. Dit besef van anders dan de-anderen zijn wordt hem door iedereen voort du rend opgedrongen. Zelfs als de waarheid over hem aan hel licht. komt. is het kwaad al geschied. Wanneer het vijan dige naburige volk Andorra binnenvalt, is een zon debok gauw gevonden. Bijzonder wrang zijn de commentaren van de personages, die de handeling onderbreken en zich tegenover een denkbeeldige rechtbank verdedigen. Zij konden immers toch ook niet weten, dat Andri geen jood was alsof dat hun gedrag rechtvaardigt Zoiets aanvaardbaar te kunnen spelen, stelt hoge eisen aan de acteurs. De voorstelling door 'De Jon kies' is een integere poging, die geenszins gefor ceerd aandoet en daarom geslaagd te noemen is. Dal is niet gering, want er zijn nogal wal scènes. die - indien slecht gespeeld - gênant zouden kunnen worden. Niet alle teksten krijgen misschien de no dige diepgang, wat alleen al met dc jeugdige leef tijd van do spelers samenhangt. Hot gegeven wordt echter goed duidelijk gemaakt en de vaak moeilij ke gesprekken komen geloofwaardig over. Men slaagt er in om de aandacht van het publiek vast te houden, dat ruim tweeënhalf uur doodstil kijkt en luistert. Voor de vormgeving van dit stuk in twaalf afzon derlijke scènes hebben regisseur en decorontwer per uitstekende oplossingen bedacht. Er wordt op vele plaatsen in dc zaal gespeeld: dc verschillende lokatics zijn sober en efficiënt aangegeven: on no dig gesjouw en gedoe blijft achterwege. Op deze manier krijgt de term schooltoneel weer een heel andere inhoud. WIJNAND ZKILSTKA Open huis K&O Het cultureel centrum K&O aan de Oude Vest 45 houdt mor gen open huis. K&O heeft jaar lijks zo'n 650 activiteiten die on geveer 80.000 bezoekers op de been brengen: concerten, films, excursies en vele cursussen. Op de taal-, studie- en creativiteits- cursussen ligt zaterdag het ac cent. Er worden diverse demon straties gegeven, zoals dansex- pressie, mime en clownerie. Cur sisten zuilen aan het schilderen, weven, tekenen, grimeren enz. zijn. Ook staat er een uitgebreide modeshow op het programma en staat de doka in vol bedrijf. Ver der ligt er veel informatiemate riaal beschikbaar en kunnen be langstellenden zich al voor een cursus inschrijven. Ook de Stich ting Kadercursussen Leiden zal op de open dag vertegenwoor digd zijn. Openingstijden: vafi tien tot drie uur. Wijkfeest Meerburg De Stichting Meerburg organi seert morgen voor de 24ste keer haar wijkfeest op het grasveld voor clubhuis Matilo aan de Zaanstraat. Het feest begint om half tien met een kinderoptocht door de wijk en een ballonnen wedstrijd. Om half elf is er een rommelmarkt en om elf uur een fancy fair, in het teken van oude ambachten. Om één uur verzorgt de Art Bird Big Band een muzi kaal optreden en om vier uur de boerenblaaskapel De Hooischel ven. De vereniging Matilo ver zorgt optreden van de drum band, majorettes en de aerobic dansgroep. Pottenbakker Ad Rommens voert tussen één en vier een speciale kindershow op. Om zes uur zijn er aan de IJsselkade demonstraties van de Leidse Mo- delbotenclub. Het wijkfeest zal tot een uur of negen duren. Mitograaf (1) Fotograaf Jan Jonker: "Wie heeft de mitograaf bedacht - op die vraag kun je niet makkelijk een antwoord geven. Ik bedoel, wan neer moetje iets aan iemand toe schrijven?" In elk geval is er in de elfde eeuw al een dissertatie ge schreven over het principe van de camera obscura. Het was een Arabier die dat proefschrift schreef en hij werd voor gek ver klaard. Aristoteles schijnt trou wens ook al enkele gedachten aan het principe te hebben ge wijd". Jonker kent zijn plaats: je zult hem niet horen roepen dat hij de grote bedenker van de mitograaf is. "Dat kan ik ook niet zeggen, want wat ik heb gedaan is niet Wel spectaculair. Fotograferen met een conser venblik - de mensen kunnen hun ogen niet geloven. Eenmaal over tuigd zijn de meeste mensen ove rigens wel enthousiast over de mitograaf die door Jonker al werd getoond in een uitzending van Sonja Barend. Hoe kwam hij op het idee? Jonker: "Een aantal jaren gele den moest ik onderwijs geven aan kinderen in Frankrijk. Foto grafie-onderwijs. De vraag was natuurlijk: hoe laat je kinderen aanschouwelijk kennismaken met het fenomeen?" "Het probleem is dat het foto grafische proces nogal myste rieus is; kinderen snappen er in elk geval niet veel van. Veel vol wassenen trouwens ook niet, haast ik me er aan toe te voegen. Ik moest dus een eenvoudige manier zien te vinden om het proces duidelijk te maken". Dat werd de mitograaf. In het kader van de fotografie- tentoonstelling in De Lakenhal, die duurt tot 30 juni, geeft Jon ker de komende tijd lessen in het museum. Op woensdag- en zater dagmiddagen kunnen belang stellenden kennismaken met het fenomeen mitograaf. We zitten in zijn leslokaal, hoog in het museum. Over onge veer een half uur zal er weer een aantal mensen komen voor de cursus die een middag duurt. "Meer tijd heb ik ook niet nodig voor die les", vertelt Jonker. "Het is allemaal zo eenvoudig. Met drie keer niks maak je als het ware een aardige foto". Drie keer niks - die woorden zullen nog vaak vallen op deze middag. Mitograaf (2) Jonker pakt een mitograaf en be gint uit te leggen: "Dit is het toe stel. Een leeg conservenblikje. Er zit niks in. Overtuig je zelf maar. Een ordinair leeg blikje is het. Niks dubbele bodems. Oké, gaan we verder: je werkt niet met film, maar met fotopapier. Dat papier stop je in het blik". Hij doet het voor, vervolgt: "Voor het gat in het blik plak je een stukje folie; in dat folie maak je vervolgens een klein gaatje, in het midden. Daarover gaat een plakkertje. Nu is je camera klaar". "Je kunt nu naar buiten en als je denkt: dat is een leuk pleKje, maak je gewoon een foto door even het plakkertje te verwijde ren, zodat het gaatje vrijkomt". Jonker schreef over de wer king: "Het beeld in de mitograaf wordt 'gemaakt' door het kleine gaatje dat u op het camerahuis geplakt heeft. Door dit gat wor den de lichtstralen zo gebundeld dat aan de binnenzijde van het Een foto die werd gemaakt tegenover De Lakenhal, met de mito graaf. camerahuis, op de achterwand, een afbeelding ontstaat van het voorwerp dat u wilt fotografe- De mitograaf, het lege conser venblik waarmee je foto's kunt maken. "Deze geprojecteerde afbeel ding wordt opgevangen op foto papier. Na ontwikkelen onstaat hierdoor een negatief. Dit bete kent dat alles wat in werkelijk heid wit is op het negatief zwart is en omgekeerd. Dit negatief wordt met behulp van een zak lamp 'omgedraaid' waardoor weer een normaal beeld ont staat". Volgens Jonker is het wel be grijpelijk dat veel mensen niet kunnen geloven dat je op zo'n simpele wijze foto's kunt maken. "In een tijd waarin camera's ont zettend veel geld kosten, is het natuurlijk bijna lachwekkend om met een blikje van 12,50 gul den aan te komen zetten waar mee je ook kunt werken. En toch kan het. Kinderen reageren trou wens niet eens zo ongelovig. Als die eenmaal aan de slag zijn ge gaan, zijn ze ook over de drem pel. En waarom ook niet?" De mitograaf kan goed dienen voor onderwijsdoeleinden, denkt Jonker. En hij zou het trouwens ook wel leuk vinden al.s je in de toekomst de mito graaf in een supermarkt zou kun nen kopen. "Nee natuurlijk moetje de mi tograaf niet zien als concurrent van de gewone camera. De mito graaf blijft nu eenmaal een came ra waarmee je tijdens mooi weer redelijke foto's kunt maken, niet meer...maar daar gaat het niet om: de kracht schuilt in de char- Mitograaf (3) De cursisten zijn inmiddels gear riveerd. Jonker begint zijn les met een rondleiding over de foto tentoonstelling. Hij geeft een eenvoudige toelichting. "Dit zijn de foto's van Paul den Hollander. Mij persoonlijk spre ken ze nogal aan. Op al zijn foto's is het net gebeurd: er is niemand net de hoek om, of het kind is net van het hobbelpaard af. Je krijgt als kijker het gevoel datje te laat komt en daardoor krijg je een spannend effect". Na ongeveer een half uur gaan de cursisten naar het leslokaal. Jonker vertelt wat de mitograaf precies is en hoe het apparaat werkt. Wat hij voorspelde komt uit: er is iemand die in eerste in stantie maar niet kan geloven dat het zo simpel is om een foto te maken met een blikje. Vrouw: "En dat gaatje..." Jonker: "Met dat gaatje foto grafeert u". Vrouw: "Theetje". Als hij zegt dat het negatief wordt bewerkt met een zaklamp van een gulden of drie schiet een kind in de lach. Zij is de enige die op dit moment inziet hoe humo ristisch dat eigenlijk is. Later op de middag zal de grote sensatie komen: zelf een foto maken in de buurt van het museum. Mitograaf - wat betekent dat woord eigenlijk? Jonker: "In het Grieks...het kan ook het Latijn zijn, prik me daar niet op vast... betekent het zoiets als kleintje. Dat leek mij wel toepasselijk. Verder is Mito een klein plaatsje in Japan, het land waar zoveel camera's wor den gemaakt. Bij wijze van persi flage hebben wij onze camera daarom maar mitograaf ge doopt". (Wie een cursus wil volgen moet het museum bellen. In principe kunnen er tot 30 juni lessen worden gevolgd. Het nummer van De Lakenhal: 071- 254620.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 4